П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 540/2763/19 Головуючий в 1 інстанції: Кисильова О.Й.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Джабурія О.В.
суддів - Вербицької Н.В.
- Кравченка К.В.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року у справі за позовом Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 5 Червона Шапочка Скадовської міської ради Скадовського району Херсонської області до Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, про визнання протиправним та скасування рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату єдиного внеску від 02.10.2019 р. № 0178225105,
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 5 Червона Шапочка Скадовської міської ради Скадовського району Херсонської області - звернувся до суду із адміністративним позовом до ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі, у якому просив визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 02.10.2019 року №0178225105 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у період з 18 січня по 24 березня 2017 року сплачений на рахунок 37192201022119 Скадовської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області.
Однак, відповідно до платіжних доручень від 18.01.2017 року № 5 та від 27.01.2017 року № 21 даний платіж помилково був сплачений на інший рахунок - НОМЕР_1 .
Зазначене стало підставою для прийняття відповідачем рішення від 16.02.2018 року № 0026251302 про застосування штрафних санкцій у розмірі 16706,38 грн. та нарахування пені у сумі 2692,65 грн. за несвоєчасну сплату ЄСВ за період з 21.01.2017 року по 20.03.2017 року.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 07.05.2018 року у справі № 821/578/18, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2018 року, рішення від 16.02.2018 року №0026251302 визнане протиправним та скасоване.
Проте, 02.10.2019 року відповідач прийняв рішення № 0178225105 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за період з 21.04.2018 року по 27.03.2019 року, яким застосовує до позивача штраф у розмірі 12 495,45 грн. та нарахував пеню у розмірі 424,34 грн.
Позивач оскаржив рішення № 0178225105 до податкового органу, однак не отримав жодної відповіді.
За таких обставин позивач вважає, що оскаржуване рішення прийняте всупереч рішенню Херсонського окружного адміністративного суду від 07.05.2018 року у справі № 821/578/18, яким встановлений факт сплати позивачем єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у строк, передбачений Законом № 2464-VI.
Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог, вказуючи на те, що згідно з даними зворотного боку облікової картки позивача з ЄСВ встановлений факт несвоєчасної сплати позивачем зобов`язань з ЄСВ.
Положеннями Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 2464 або Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 № 449, не передбачено обов`язку контролюючого органу проводити перевірку з вказаного питання.
Всі надані позивачем платіжні доручення та звіти з ЄСВ були враховані під час винесення оскаржуваного рішення та відображені у зворотному боку облікової картки, крім платіжних доручень від 18.01.2017 року № 5 та 27.01.2017 року № 21, в яких невірно зазначено номер рахунку отримувача. Суми по вказаним платіжним дорученням перераховані на правильний рахунок на підставі заяви позивача. Також, на вказані суми нараховано штрафні санкції рішенням від 16.02.2018 року № 026251302, яке було скасовано рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 07.05.2018 року у справі № 821/578/18. За таких обставин податковий орган вважає, що вказана обставина не впливає на правомірність оскаржуваного рішення.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року позовні вимоги задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 02.10.2019 року №0178225105 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску у розмірі 12 919,79 грн.
На вказане рішення ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі подано апеляційну скаргу. Апелянт просить скасувати рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11.02.2020 р. та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, пояснення сторін, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Вимогами ч. 1 ст. 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційна, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як вбачається з матеріалів справи, 16.02.2018 року ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі прийняте рішення № 0026251302 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким до позивача за період з 21.01.2017 року по 20.03.2017 року застосований штраф у розмірі 16706,38 грн. та нараховано пеню у розмірі 2 692,65 грн.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 07.05.2018 року у справі № 821/578/18, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 13.09.2018 року, визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДФС у Херсонській області № 0026251302 від 16.02.2018 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.
Згідно судового рішення від 07.05.2018 року у справі № 821/578/18, встановлено, що позивач здійснив сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у строк, передбачений Законом № 2464-VІ, проте помилково у платіжних дорученнях від 18.01.2017 року № 5 та від 27.01.2017 року № 21 зазначив код 71030000, замість вірного - 71011000 (рахунок 37190203022119, замість вірного - 37192201022119). За таких обставин, судом було встановлено відсутність порушення термінів сплати позивачем єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
02.10.2019 року ГУ ДПС в Херсонській області, АРК та м. Севастополі винесено рішення № 0178225105 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за період з 21.04.2018 року до 27.03.2019 року, яким до позивача за застосований штраф у розмірі 12495,45 грн. та нарахована пеня у розмірі 424,34 грн.
Колегією суддів встановлено, що 13.09.2019 року набрало законної сили рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 07.05.2019 року у справі № 540/578/19, яким встановлено відсутність підстав для застосування до позивача штрафних санкцій та пені за несвоєчасну сплату ЄСВ за період з 21.01.2017 року по 20.03.2017 року.
Таким чином, судом було скасовано рішення від 16.02.2018 року № 0026251302, що передбачало внесення податковим органом змін до облікової картки платника податків щодо зменшення податкового боргу з єдиного внеску на вказану суму.
Проте відповідач, продовжував зарахування поточної сплати ЄСВ в рахунок погашення боргу, скасованого рішенням від 07.05.2019 року, у зв`язку з чим було нараховано штрафні санкції та пеня за прострочення сплати єдиного внеску.
Апелянт зазначає, що рішенням від 16.02.2018 року № 026251302, яке скасоване Херсонським окружним адміністративним судом, нараховані штрафні санкції та пеня за період з 21.01.2017 року по 20.03.2017 року, однак рішенням від 02.10.2019 року № 0178225105 штрафні санкції та пеня нараховані за період з 21.04.2018 року по 27.03.2019 року.
Стосовно наведених пояснень апелянта колегія суддів зазначає наступне.
Процедуру нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування страхувальниками, визначеними Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , нарахування і сплати фінансових санкцій, стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів органами доходів і зборів визначено Інструкцією про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затверджена наказом Міністерства фінансів України 20.04.2015 року № 449.
Відповідно до п.п. 1, 2 розділу VI Інструкції № 449 до платників, які не виконали визначені Законом обов`язки щодо нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску, застосовуються заходи впливу та стягнення. У разі виявлення органом доходів і зборів своєчасно не нарахованих та/або не сплачених платником сум єдиного внеску такий орган доходів і зборів обчислює суми єдиного внеску, що зазначаються у вимозі про сплату боргу (недоїмки), та застосовує до такого платника штрафні санкції в порядку і розмірах, визначених розділом VІІ цієї Інструкції.
Списанню підлягають суми нарахованого єдиного внеску, недоїмки зі сплати єдиного внеску, штрафів та пені, що обліковуються за даними інформаційної системи органу доходів і зборів єдиного внеску (п. 9 розділу VI Інструкції № 449).
Пунктом 1 розділу VІI Інструкції № 449 визначено, що за порушення норм законодавства про єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до платників, на яких згідно із Законом покладено обов`язок нараховувати, обчислювати та сплачувати єдиний внесок, застосовуються фінансові санкції (штрафи та пеня) відповідно до Закону.
При застосуванні штрафів, зазначених у цьому підпункті, приймається одне рішення на всю суму сплаченої (погашеної) недоїмки незалежно від періодів та кількості випадків сплати за зазначені періоди (абз. 9 п. 2 розділу VIІ Інструкції № 449).
Згідно до п.п. 8, 9, 12 розділу VIІ Інструкції № 449 суми штрафів та пені, передбачені пунктами 2, 3, 5, 6 цього розділу, підлягають сплаті платником єдиного внеску чи банком протягом 10 календарних днів після надходження відповідного рішення або можуть бути оскаржені в цей самий строк до органу доходів і зборів вищого рівня або до суду з одночасним обов`язковим письмовим повідомленням про це відповідного органу доходів і зборів, посадовими особами якого прийнято це рішення. Оскарження рішення органу доходів і зборів про застосування фінансових санкцій зупиняє перебіг строку їх сплати до винесення вищим органом доходів і зборів або судом рішення у справі. Строк сплати фінансових санкцій також зупиняється до ухвалення судом рішення у разі оскарження платником єдиного внеску вимоги про сплату боргу (недоїмки), якщо застосування фінансових санкцій пов`язано з виникненням або несвоєчасною сплатою суми боргу (недоїмки). Суми штрафів та нарахованої пені, застосовані за порушення порядку та строків нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску, стягуються в тому самому порядку, що і суми недоїмки зі сплати єдиного внеску.
Враховуючи викладене, у разі скасування у судовому порядку недоїмки по ЄСВ, штрафу чи пені, які обліковуються за даними інформаційної системи, податковий орган наділений повноваженнями списати такий податковий борг із обов`язковим відображенням такого списання в інформаційній системі ДПС.
З урахуванням наведених обставин колегія суддів приходить до висновку, що штрафні санкції за несвоєчасну сплату ЄСВ та пеня у сумі 19399,03 грн. за період з 21.04.2018 року по 27.03.2019 року нараховані КЗ ясла-садок Червона шапочка у зв`язку з фактичним несписанням відповідачем у обліковій картці платника податку штрафу та пені, що скасовані рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 07.05.2018 року у справі № 821/578/18.
Враховуючи, що рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 07.05.2018 року у справі № 821/578/18 набрало законної сили, відповідач мав вжити заходів щодо внесення до інформаційної системи органу доходів і зборів відомостей про відсутність у позивача заборгованості по штрафу та пені у сумі 19 399,03 грн., нарахованих рішенням від 16.02.2018 року №0026251302.
Однак, відповідач жодних коригувань до інформаційної системи не вніс, що призвело до повторного нарахування позивачу штрафних санкцій та пені, що є неприпустимим та протиправним.
За таких обставин колегія суддів вважає наведені висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 7, 8, 9, 10, 73, 74, 77 КАС України та не приймає доводи, наведені в апеляційній скарзі про те, що судове рішення підлягає скасуванню.
Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів. Відповідач (апелянт), який є суб`єктом владних повноважень, свою позицію суду не доказав та не обґрунтував її.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308; 311; 315; 316; 321; 322; 325 КАС України, суд апеляційної інстанції, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2020 року.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення з підстав, передбачених статтею 328 КАС України.
Головуючий суддя Джабурія О.В. Судді Кравченко К.В. Вербицька Н.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2020 |
Оприлюднено | 29.10.2020 |
Номер документу | 92503628 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Джабурія О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні