Рішення
від 28.10.2020 по справі 460/4383/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

28 жовтня 2020 року м. РівнеСправа №460/4383/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Н.О. Дорошенко, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 доУправління Укртрансбезпеки в Рівненській області про визнання протиправними та скасування постанов, В С Т А Н О В И В:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправними та скасувати постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 02.06.2020 №194878 та №194875.

Позов обґрунтований тим, що 05.05.2020 в ході рейдових перевірок працівниками Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області та Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області складено акти перевірки, у яких зафіксовано порушення ФОП ОСОБА_1 транспортного законодавства, а саме: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу; надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, передбачених статтею 48 цього Закону. 02.06.2020 на підставі даних актів перевірки відповідач виніс постанову №194878, якою застосував до позивача адміністративного-господарський штраф у сумі 17000,00 грн, а також постанову №194878, якою застосував до позивача адміністративного-господарський штраф у сумі 1700,00 грн. Позивач вважає оспорювані постанови протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки належними йому транспортними засобами не було допущено перевищення вагових параметрів. При проведені перевірки, працівниками Укртрансбезпеки не було надано сертифікати відповідності на ваги, якими здійснювався габаритно-ваговий контроль, а зі змісту акту, довідки чи розрахунку неможливо встановити будь-яких характеристик зважувального обладнання, яке було використане відповідачем при проведенні габаритно-вагового контролю, зокрема, який відсоток похибки таких ваг, а також чи проходили вони періодичну повірку (метрологічну атестацію). Зазначив, що зважування відбувалось в динамічному режимі. Маса сипучого вантажу (солод пивоварний ячмінний) під час руху транспортного засобу не є сталою у різних точках автомобіля, що не дає можливості за відсутності відповідної методики зважування з достовірністю встановити, що перевезення вантажу здійснювалося з перевищенням вагових обмежень.

Ухвалою від 19.06.2020 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви. У вказаний судом строк позивач допущені недоліки усунув.

Ухвалою від 30.06.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Встановлено строк для подання відповідачем відзиву на позовну заяву.

Відповідач подав до суду відзив, у якому заперечив проти заявлених позовних вимог. Зокрема, зазначив, що 05.05.2020 інспекторами Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області було проведено рейдову перевірку транспортних засобів, якими здійснюється перевезення пасажирів та вантажів в межах України і міжнародному сполученні, за додержанням вимог транспортного законодавства. Так, в ході рейдової перевірки автомобіля марки "DAF" з державним реєстраційним номером НОМЕР_1 та причіпа марки BULTHUIS з державним реєстраційним номером НОМЕР_2 , власником якого є позивач, встановлено порушення транспортного законодавства, а саме: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезення вантажу без відповідного дозволу, про що складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 05.05.2020 №218560. Зазначив, що 02.06.2020, на підставі вказаного акта перевірки відповідачем прийнято постанову №194878, якою до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф за порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена Законом України "Про автомобільний транспорт", а саме: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезення вантажу без відповідного дозволу. Крім того, 05.05.2020 інспекторами Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області було проведено рейдову перевірку транспортних засобів, якими здійснюється перевезення пасажирів та вантажів в межах України і міжнародному сполученні за додержанням вимог транспортного законодавства. В ході рейдової перевірки автомобіля марки "Renault" з державним реєстраційним номером НОМЕР_3 та причіпа марки BODEX з державним реєстраційним номером НОМЕР_4 , власником якого є позивач, встановлено порушення транспортного законодавства, а саме: надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, передбачених статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", про що складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 05.05.2020 №213762. 02.06.2020, на підставі вказаного акта перевірки відповідачем прийнято постанову №194875, якою до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф за порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена Законом України "Про автомобільний транспорт", а саме: надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, передбачених статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". Зазначив, що співробітниками Укртрансбезпеки було встановлено перевищення вагових та осьових параметрів, після чого законно складено довідки про результати габаритно-вагового контролю, акти про перевищення транспортним засобом нормативно-вагових параметрів та розрахунки плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів. Стаття 48 Закону України Про автомобільний транспорт зазначає про те, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків. Оскільки у водіїв зазначених транспортних засобів були відсутні дозволи, які дають право на рух автомобільними дорогами України, видані компетентними уповноваженими органами, то оспорювані постанови прийняті в межах повноважень, на підставі чинного законодавства, а тому є правомірними. З наведених підстав відповідач просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Ухвалою від 04.08.2020 задоволено клопотання позивача та витребувано у Приватного акціонерного товариства "Карлсберг Україна" додаткові докази.

Клопотань щодо розгляду справи з викликом учасників справи чи відкладення розгляду справи у зв`язку із запровадженням в Україні карантину від сторін не надходило.

У зв`язку з тимчасовою непрацездатністю головуючого судді розгляд справи здійснено судом 28.10.2020.

З`ясувавши доводи та аргументи сторін, на яких ґрунтуються їх вимоги та заперечення, встановивши обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, оцінивши їх у сукупності на підставі чинного законодавства, суд встановив та врахував таке.

В період з 04.05.2020 по 08.05.2020 уповноваженими особами Укртрансбезпеки у Запорізькій області, на підставі направлень на перевірку від 30.04.2020 №010078 (а.с.102) проведено рейдову перевірку транспортних засобів за додержанням вимог транспортного законодавства в пункті габаритно-вагового контролю, що знаходиться на 474км автомобільної дороги Н-08. Зокрема, 05.05.2020 о 15:48 здійснено перевірку автомобіля марки "DAF" з державним реєстраційним номером НОМЕР_1 та причіпа марки BULTHUIS з державним реєстраційним номером НОМЕР_2 , які належать на праві власності ОСОБА_1 . Вказаним автомобілем з причіпом керував ОСОБА_2 .

За наслідками перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 05.05.2020 №218560, у якому зафіксовано порушення: "перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 10% до 20% при перевезенні вантажів без відповідного дозволу; перевищення склало 14,77%". Водій підписав акт перевірки з запереченням, зазначивши, що він працює ОСОБА_1 ; з вагою не згоден; з м.Славута виїжджав з вагою 39,600 т (а.с.110).

Уповноваженими особами Укртрансбезпеки складено акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 05.05.2020 №031571, згідно з яким при нормативно допустимій повній масі 40 т, фактична маса становить 42,85 т.

Водій означений акт підписав з запереченням, зазначивши, що їде з заводу м. Славута, ваги показали 39600 кг. Також вказав, що працює в ТОВ перевізника (а.с.111).

Згідно з довідкою про зважування ДП Запорізький облавтодор ППГВК-2, при зважуванні в русі 05.05.2020 о 15:48 транспортного засобу реєстраційний номер НОМЕР_1 , повна маса становить 42850 кг (а.с.111); такі результати зважування відображені також в довідці про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 05.05.2020 №038571 (а.с.113).

Відповідачем на адресу ФОП ОСОБА_1 надіслано повідомлення від 02.06.2020 №42263/34/24-20 про розгляд справи щодо порушення чинного законодавства у сфері автомобільного транспорту 02.06.2020 о 12:00 год. (а.с.107).

За результатами розгляду справи про порушення чинного законодавства у сфері автомобільного транспорту, на підставі акта перевірки Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області від 05.05.2020 №218560 заступником начальника Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області винесено постанову від 02.06.2020 №194878 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою до ФОП ОСОБА_1 за порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абз.15 частини першої статті 60 Законом України "Про автомобільний транспорт" (перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезення вантажу без відповідного дозволу) застосовано штраф у сумі 17000,00 грн (а.с.106).

Крім того, суд встановив, що в період з 04.05.2020 по 10.05.2020 уповноваженими особами Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області на підставі направлень на перевірку від 04.05.2020 №003931 (а.с.103) проведено рейдову перевірку транспортних засобів за додержанням вимог транспортного законодавства в пункті габаритно-вагового контролю, що знаходиться на 229 км автомобільної дороги Н-25.

Зокрема, 05.05.2020 0 17:48 здійснено перевірку автомобіля марки "Renault" з державним реєстраційним номером НОМЕР_3 та причіпа марки BODEX з державним реєстраційним номером НОМЕР_4 , які належать на праві власності ОСОБА_1 . Вказаним автомобілем з причіпом керував водій ОСОБА_3 .

За наслідками перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 05.05.2020 №213762 (а.с.119), яким встановлено, що водій здійснював вантажні перевезення згідно з ТТН № 131342 від 05.05.2020 з с. Крупець у м. Запоріжжя. Під час здійснення габаритно-вагового контролю виявлено: маса ТЗ становить 40,900 кг при дозволеній 40000 кг, навантаження на строєну вісь становить 23000 кг, при дозволеній 22000 кг. Встановлено порушення, відповідальність за які передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" - надання послуг з перевезення вантажу без оформлення документів, перелік яких визначено ст.48 цього Закону, а саме: дозвіл на перевезення великовагового вантажу" (а.с.119). Водій підписав акт перевірки без зауважень.

Уповноваженими особами Укртрансбезпеки складено акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 05.05.2020 №032246, згідно з яким повна нормативно допустима маса 40000 кг, фактична 40900 кг (а.с.121). Водій підписав такий акт без зауважень.

Згідно з довідкою про зважування ДП Хмельницький ОАД, при зважуванні 05.05.2020 о 17:14 транспортного засобу реєстраційний номер НОМЕР_3 встановлено загальну масу 40900 кг (а.с.32). Такі результати зважуванні відображені також в довідці про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 05.05.2020 №028517 (а.с.120).

Відповідачем на адресу ФОП ОСОБА_1 було надіслано повідомлення від 22.05.2020 №40077/34/24-20 про розгляд справи щодо порушення чинного законодавства у сфері автомобільного транспорту 02.06.2020 о 10:30год. (а.с.117-118).

За результатами розгляду справи про порушення чинного законодавства у сфері автомобільного транспорту, на підставі акта перевірки Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області від 05.05.2020 №213762, заступником начальника Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області прийнято постанову від 02.06.2020 №194875 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою до ФОП ОСОБА_1 за порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абзацу 3 частини першої статті 60 Законом України "Про автомобільний транспорт" (надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, передбачених статтею 48 цього Закону) застосовано штраф у сумі 1700,00 грн (а.с.116).

Вважаючи постанови про накладення штрафу протиправними, позивач звернувся до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд враховує таке.

Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень, регулюється Законом України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 №2344-III (далі - Закон №2344-III) та Порядком здійснення державного контролю у сфері автомобільного транспорту, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі - Порядок №1567).

В силу вимог пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103 (далі - Положення №103), Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Частиною четвертою статті 6 Закону №2344-III та пунктом 4 Положення №103 встановлено, що реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Відповідно до пунктом 4 Положення №103, до завдань Укртрансбезпеки належить, зокрема, здійснення відповідно до законодавства державного нагляду (контролю) з питань безпеки на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті та ведення дорожнього господарства.

Згідно з пунктом 8 Положення №103 та пунктом 3 Порядку №1567, Укртрансбезпеки реалізовує свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи - управління в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські, районні управління.

Постановою Кабінету Міністрів України 26.06.2015 №592 затверджено, що територіальним органом Укртрансбезпеки у Хмельницькій області є Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області, у Запорізькій - Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області, а у Рівненської - Управління Укртрансбезпеки в Рівненській області.

Відповідно до частини одинадцятої статті 6 Закону №2344-III, державний контроль автомобільних перевізників здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок.

Пунктом 4 Порядку №1567 встановлено, що державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Пунктом 12 Порядку №1567 визначено, що рейдова перевірка додержання суб`єктом господарювання вимог, визначених пунктом 15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка, який складається та затверджується наказом Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин (п.13 Порядку №1567).

Згідно з пунктом 14 Порядку №1567, рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Відповідно до пункту 15 Порядку №1567, під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Відповідно до абзацу 3 частини першої статті 60 Закону №2344-III, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно з абзацом 15 частини першої статті 60 Закону №2344-III, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10%, але не більше 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Статтею 48 Закону №2344-III встановлено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, обов`язковими документами також є:

для автомобільного перевізника - ліцензія на надання відповідних послуг;

для водія - свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів, свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Суд не бере до уваги доводи позивача та надані ним докази про те, що вага вантажу, встановлена під час виїзду транспортних засобів після завантаження на ПрАТ "Славутський солодовий завод" була такою ж, як при розвантаженні товару на ПрАТ "Карлсберг Україна", оскільки такі документи об`єктивно не підтверджують вагу транспортного засобу під час руху до місця призначення та не спростовують результати зважування на пунктах габаритно-вагового контролю.

Окрім цього, суд критично оцінює як недостовірний та відхиляє наданий позивачем комерційний акт про результати зважування транспортного засобу реєстраційний номер НОМЕР_3 в присутності працівників ПрАТ "Славутський солодовий завод" та працівників поліції. Суд зауважує, що означений акт складений 05.05.2020 о 15 год. 50 хв (а.с.35). Водночас, відповідно до матеріалів перевірки та довідки про зважування, зважування транспортного засобу НОМЕР_3 на ППГВК здійснено 05.05.2020 о 17:14 (а.с.32). Отже, комерційний акт не підтверджує повторного зважування такого транспортного засобу на ПрАТ "Славутський солодовий завод" в присутності працівників поліції після проведеного габаритно-вагового контролю.

Встановлені судом фактичні обставини справи щодо проведення уповноваженими особами Укртрансбезпеки під час рейдових перевірок 05.05.2020 габаритно-вагового контролю транспортних засобів, належних позивачу, дають підстави для висновку, що такі дії були вчинені у відповідності до наданих законом повноважень та з дотриманням встановленої процедури. Окрім цього, відповідачем до відзиву надані належні документи, які підтверджують сертифікацію та повірку зважувального обладнання, на якому проводилося зважування (а.с.123-126). Результати такого зважування підтверджують перевищення нормативних вагових параметрів транспортними засобами, що за відсутності дозволу, передбаченого ст.48 Закону №2344-III, є підставою для накладення на перевізника адміністративно-господарського штрафу відповідно до приписів статті 60 цього Закону.

Відповідно до статті 1 Закону №2344-III, автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

При цьому, автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовують на законних підставах (стаття 33 Закону №2344-III).

Обставини щодо перебування у власності ОСОБА_1 автомобілів марки "DAF" з державним реєстраційним номером НОМЕР_1 , марки "Renault" з державним реєстраційним номером НОМЕР_3 , та причепів марки BULTHUIS з державним реєстраційним номером НОМЕР_2 , марки BODEX з державним реєстраційним номером НОМЕР_4 , визнаються учасниками справи в заявах по суті справи, суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання, а тому в силу вимог ч.1 ст.78 КАС України не потребують доказування.

Таким чином, відповідальності за порушення вимог законодавства сфері автомобільного транспорту під час перевезення вантажів підлягають саме перевізники, а не власники транспортних засобів, за умови, що вони не використовують транспортний засіб, а лише володіють майновими правами на нього у відповідності до ст.1 Правил дорожнього руху України.

Статтею 50 Закону № 2344-III передбачено, що договір про перевезення вантажу автомобільним транспортом укладається відповідно до цивільного законодавства між замовником та виконавцем у письмовій формі (договір, накладна, квитанція тощо).

У зв`язку з цим слід зазначити, що відповідно до ст.ст.908, 909 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

За договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі.

Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).

Отже, наявність товарно-транспортної накладної є належним доказом, який підтверджує укладення договору перевезення та склад учасників відповідної господарської операції.

З наданих позивачем доказів встановлено, що в спірній ситуації вантажні перевезення здійснювались на підставі таких товарно-транспортних накладних:

від 04.05.2020 № 131325, автомобіль тягач "DAF" державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , причіп BULTHUIS державний реєстраційний номер НОМЕР_2 , автомобільний перевізник ТОВ "Логіст Агро", 43156158, водій ОСОБА_2 , замовник (вантажовідправник) ПрАТ "Славутський солодовий завод", вантажоодержувач ПрАТ "Карлсберг Україна" (а.с.11);

від 05.05.2020 № 131342, автомобіль тягач "Renault" державний реєстраційний номер НОМЕР_3 , причіп BODEX державний реєстраційний номер НОМЕР_4 , автомобільний перевізник ТОВ "Логіст Агро", 43156158, водій ОСОБА_3 , замовник (вантажовідправник) ПрАТ "Славутський солодовий завод", вантажоодержувач ПрАТ "Карлсберг Україна" (а.с.23).

Аналогічні за змістом копії товарно-транспортних накладних від 04.05.2020 № 131325, від 05.05.2020 № 131342 надані Публічним акціонерним товариством "Карлсберг Україна" на виконання ухвали суду про витребування доказів (а.с.84-85, 87-88).

В акті проведення перевірки Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області від 05.05.2020 № 213762 відображено, що вантажне перевезення здійснювалось згідно з ТТН № 131342 (а.с.119). Копію товарно-транспортної накладної № 131325 від 04.05.2020 долучено відповідачем до відзиву (а.с.105). Отже, такі документи були пред`явлені водіями до перевірки.

Вказані товарно-транспортні накладні є документами, які у розумінні ст.ст. 908, 909 Цивільного кодексу України, ст.50 Закону № 2344-III підтверджує факт укладення договорів перевезення вантажу між перевізником та відправником (вантажовідправником).

Про те, що працює в ТОВ перевізника вказував під час перевірки і водій ОСОБА_2 (а.с.111).

Таким чином, суд встановив, що в досліджуваних ситуаціях автомобільним перевізником було ТОВ "Логіст Агро", код ЄДРПОУ 43156158, основним видом діяльності якого згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є "Вантажний автомобільний транспорт" (а.с.141).

Будь-які відомості щодо участі позивача в здійсненні вищевказаних вантажних перевезень в досліджених товарно-транспортних накладних та в матеріалах адміністративної справи не відображені.

При цьому слід зазначити, що товарно-транспортні накладні відповідно до статті 48 Закону № 2344-III є документами, на підставі яких виконувалися вантажні перевезення, містять всі необхідні реквізити та скріплені печатками учасників перевезень.

Таким чином, на час проведення перевірки в розпорядженні уповноважених осіб Укртрансбезпеки були наявними документи, в яких зафіксовані відомості щодо автомобільного перевізника, однак такі відомості залишилися поза увагою відповідача під час складання оскаржених постанов. Внаслідок чого до відповідальності за виявлені порушення законодавства про автомобільний притягнуто не автомобільного перевізника, а власника транспортних засобів, який в спірній ситуації перевізником не був, та за відсутності доказів вини останнього у вчиненні правопорушення.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень суб`єктів владних повноважень, суди перевіряють, зокрема, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За результатами судового розгляду справи суд дійшов висновку, що спірні постанови не відповідають критеріям обґрунтованості та розсудливості, прийняті без урахуванні всіх обставин, а тому є протиправними та підлягають скасуванню. Отже, позов слід задовольнити.

Судові витрати суд присуджує на користь позивача відповідно до ч.1 ст.139 КАС України.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_5 ) до Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області (вул. Небесної Сотні, 34, м.Рівне, 33013; код ЄДРПОУ Державної служби України з безпеки на транспорті 39816845) про визнання протиправними та скасування постанов задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області від 2 червня 2020 року №194878.

Визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області від 2 червня 2020 року №194875.

Стягнути на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_5 ) за рахунок бюджетних асигнувань Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області (вул. Небесної Сотні, 34, м.Рівне, 33013; код ЄДРПОУ Державної служби України з безпеки на транспорті 39816845) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 840,80 грн (вісімсот сорок гривень 80 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 28 жовтня 2020 року.

Суддя Н.О. Дорошенко

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.10.2020
Оприлюднено30.10.2020
Номер документу92525000
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/4383/20

Рішення від 28.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 04.08.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 19.06.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Дорошенко Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні