Рішення
від 30.10.2020 по справі 120/6137/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

30 жовтня 2020 р. Справа № 120/6137/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Томчука А.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Кушніренко О.В.

представника позивача: Пунько І.В.

представника відповідача: Грабік О.А.

третіх осіб 1, 2, 3, 4, 5, 6: не з`явились

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом: Вінницької територіальної організації політичної партії "Європейська солідарність"

до: Могилів-Подільської міської територіальної виборчої комісії Могилів-Подільського району Вінницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: - ОСОБА_1 (третя особа 1), ОСОБА_2 (третя особа 2), ОСОБА_3 (третя особа 3), ОСОБА_4 (третя особа 4), ОСОБА_5 (третя особа 5), Дільнична виборча комісія на виборчій дільниці №050710 (третя особа 6)

про: визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

Вінницька територіальна організація політичної партії "Європейська солідарність" (далі - позивач) звернулась в суд з позовною заявою до Могилів-Подільської міської територіальної виборчої комісії Могилів-Подільського району Вінницької області (далі - відповідач), в якій просили:

- визнати протиправною бездіяльність щодо не вирішення питання проведення повторного підрахунку голосів виборців з виборів Могилів-Подільського міського голови Могилів-подільського району Вінницької області на виборчій дільниці №050710;

- визнати протиправним, прийняте на засіданні 26.10.2020 Могилів-Подільської міської територіальної виборчої комісії Могилів-Подільського району Вінницької області рішення про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці №050710 при встановленні підсумків голосування з виборів Могилів-Подільського міського голови Могилів-подільського району Вінницької області 25.10.2020;

- зобов`язати здійснити на найближчому засіданні повторний підрахунок голосів виборців з виборів Могилів-Подільського міського голови Могилів-подільського району Вінницької області на виборчій дільниці №050710.

В обґрунтування заявлених вимог позивач вказав, що дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №050710 з виборів Могилів-Подільського міського голови Могилів-Подільського району Вінницької області був складений протокол про підрахунок голосів виборців від 26.10.2020. При ознайомленні зі змістом вказаного протоколу представником позивача було встановлено, що в протоколі примірнику без номера (копія №1) відсутні підписи заступника голови та членів дільничної виборчої комісії, крім того протокол підписаний 25.10.2020 о 01 год. 15 хв., а не 26.10.2020. У зв`язку з виявленням вказаних порушень, 26.10.2020 представником з правом дорадчого голосу Вінницької територіальної організації політичної партії "Європейська солідарність" ОСОБА_6 подано заяву, якою відповідача проінформовано про зазначені порушення. Однак, 26.10.2020 відповідач на засіданні не взяв до уваги вказану заяву та відмовив у її задоволенні під час прийняття та розгляду виборчої документації від дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №050710 та прийняв відповідне рішення, яке станом на день звернення до суду з позовною заявою не надано позивачеві.

Вказані обставини і слугували підставою для звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою від 28.10.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 . Призначено підготовче судове засідання на 29.10.2020 о 09:00 год. Також даною ухвалою витребувано у сторін додаткові докази та встановлено строк на подачу відзиву на позов.

29.10.2020 судом постановлено ухвалу про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Дільничної виборчої комісії на виборчій дільниці №050710. Підготовче засідання у справі відкладено до 16:00 год. 29.10.2020.

Ухвалою від 29.10.2020 закрито підготовче провадження у справі, розгляд справи по суті призначено о 9:00 год. 30.10.2020.

Треті особи 1, 2, 3, 4, 5, 6 в судове засіданні 30.10.2020 не з`явились, хоча про дату, час та місце його проведення повідомлялись належним чином відповідно до положень статті 268 КАС України.

Суд, за відсутності заперечень представників позивача та відповідача, враховуючи положення статті 268 КАС України, дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності третіх осіб 1, 2, 3, 4, 5, 6.

В судовому засіданні 30.10.2020 представник позивача підтримала заявлені позовні вимоги, надавши пояснення, що відтворюють зміст позовної заяви.

Представник відповідача заперечила, щодо задоволення заявленого позову з підстав викладених у відзиві, зокрема в спростування позиції позивача про невідповідність копії оригіналу протоколу про підрахунок голосів виборців від 26.10.2020, де відсутні підписи заступника голови та членів дільничної виборчої комісії, надала для огляду оригінал протоколу дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №050710 від 26.10.2020.

Щодо поданої позивачем заяви від 26.10.2020 до Могилів-Подільської міської територіальної виборчої комісії Могилів-Подільського району, представник відповідача зауважила, що заява була подана після прийняття відповідачем виборчих документів по виборчій дільниці №050710, у зв`язку з чим відповідно до ч. 3 ст. 66 ВК України не підлягала розгляду. Також всупереч положенням п. 9 ст. 254 ВК України вказана заява не містила будь-яких доказів, а саме підтверджених відповідно оформленими актами.

Суд, заслухавши пояснення учасників справи присутніх у судовому засіданні, дослідивши матеріали справи та докази, встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25.10.2020.

25.10.2020 року відбулись чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

26.10.2020 о 2 год. 05 хв. Дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №050710 з виборів Могилів-Подільського міського голови Могилів-подільського району Вінницької області був складений протокол про підрахунок голосів виборців.

Як вказав позивач при ознайомленні зі змістом вказаного протоколу представником позивача ОСОБА_6 було встановлено, що в протоколі примірнику без номера (копія №1) відсутні підписи заступника голови та членів дільничної виборчої комісії, а протокол (копія №1) підписаний 25.10.2020 о 01 год. 15 хв., а не 26.10.2020.

У зв`язку з виявленням вказаних порушень, представником з правом дорадчого голосу Вінницької територіальної організації політичної партії "Європейська солідарність" ОСОБА_6 до Могилів-Подільської міської територіальної виборчої комісії Могилів-Подільського району Вінницької області подано заяву від 26.10.2020, якою відповідача проінформовано про зазначені порушення.

Однак, як стверджує позивач, 26.10.2020 відповідач на засіданні не взяв до уваги вказану заяву та відмовив її задоволенні під час прийняття та розгляду виборчої документації від дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №050710 та прийняв відповідне рішення, яке станом на день звернення до суду з позовною заявою не надано позивачеві.

Разом з тим, у матеріалах справи міститься повідомлення голови Могилів-Подільської міської територіальної виборчої комісії Могилів-Подільського району В. Ротар, в якому останній повідомив суду, що скарга подана по виборчій дільниці №050710 була залишена без розгляду відповідно до статті 72 ВК України, зокрема скарга подана із порушенням строку оскарження та додатки не були належним чином засвідчені до оригіналу.

Позивач, вважаючи, що у даній ситуації має місце порушення його прав як суб`єкта виборчого процесу у зв`язку з тим, що відповідачем на засіданні не взято до уваги заяву позивача від 26.10.2020 та відмовлено в її задоволенні під час прийняття та розгляду виборчої документації від дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №050710 та прийнято відповідне рішення, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд керується та виходить з наступного.

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX (далі - ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно частини 1 статті 21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах: гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; політичного плюралізму та багатопартійності; публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу; свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій); неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частинами 1-2 статті 63 ВК України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини 1 статті 64 ВК України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно з пунктом 11 частини 2 статті 64 Виборчого кодексу України виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.

Відповідно до частини 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Згідно з статтею 32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать:1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Відповідно до ч.1 ст. 33 ВК України - виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Частинами 4 -5 ст. 33 ВК України визначено, територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Дільничні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних і місцевих виборів у межах відповідних виборчих дільниць.

Згідно ч.1 ст. 202 ВК України систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять: 1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів; 2) територіальні виборчі комісії: а) виборча комісія Автономної Республіки Крим; б) обласні виборчі комісії; в) районні виборчі комісії; г) міські виборчі комісії; ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); д) селищні, сільські виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії.

Статтею 206 ВК України визначено повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів, а статтею 207 ВК України - повноваження дільничної виборчої комісії.

Статтею 251 ВК України врегульовано порядок складання та оформлення протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців.

Відповідно до частини 1 статті 251 ВК України дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.

Форма протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці затверджується Центральною виборчою комісією не пізніш як за тридцять днів до дня чергових місцевих виборів.

Імперативною нормою частини 4 статті 251 ВК України визначено, що протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому, округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці, складається дільничною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу.

Відповідно до частини 4 статті 251 ВК України у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. У разі незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.

Перший і другий примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці мають право також підписати кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, присутні на засіданні дільничної виборчої комісії під час підрахунку голосів виборців.

Якщо після підписання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному окрузі дільнична виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона розглядає питання про внесення змін до нього шляхом складення нового протоколу з позначкою "Уточнений". При цьому перерахунок бюлетенів не робиться. Протокол з позначкою "Уточнений" складається у порядку та кількості примірників, встановлених цією статтею (частина 6 статті 251 ВК України).

Перший і другий примірники протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі, а за наявності - і відповідні примірники протоколу з позначкою "Уточнений", акт про видачу копій протоколу, складений відповідно до частини дев`ятої цієї статті, запаковуються. На пакеті робиться напис "Протокол про підрахунок голосів", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Третій примірник протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, а також протоколу з позначкою "Уточнений" (у разі його складання) зберігається у секретаря дільничної виборчої комісії, четвертий примірник (з позначкою "Уточнений" у разі його складання) - невідкладно вивішується для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії (частина 7 статті 251 ВК України).

Відповідно до частини 8 вказаної статті членам дільничної виборчої комісії, кандидатам, їх довіреним особам, уповноваженим особам організацій партій, офіційним спостерігачам, присутніми під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їхнє прохання невідкладно видаються копії зазначеного у цій статті протоколу з відповідних місцевих виборів, по відповідному виборчому округу, в тому числі з позначкою "Уточнений", засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії, з розрахунку не більш як по одній копії кожного протоколу для кожного члена комісії, кожної місцевої організації партії, яка висунула кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, кожного кандидата. Копії протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.

В контексті даної спірної ситуації, суд зауважує, що у межах розгляду даної адміністративної справи позивачем оспорюється невідповідність копії 1 оригіналу протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №050710, у зв`язку з тим, що на копії №1 відсутні підписи заступника голови та членів дільничної виборчої комісії, а протокол (копія №1) підписаний 25.10.2020 о 01 год. 15 хв., а не 26.10.2020.

Так, в судовому засіданні оглянуто примірник №1 протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №050710, який відповідає вимогам ВК України, зокрема в частині підписання його головою та членами виборчої комісії, засвідчений відповідною печаткою, містить дату та час складання 26 жовтня 2 год. 05 хв.

Варто наголосити, що частиною 8 статті 251 ВК України передбачено право та можливість виготовлення копії протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці за допомогою технічних засобів.

Разом з тим, слід врахувати, що за відсутності технічних засобів на виборчій дільниці, відповідачем надано представнику позивача копію протоколу, засвідчену головою ДВК Перехрестовою Т.В. і секретарем ДВК ОСОБА_7 та скріплену печаткою комісії. Вказана копія виготовлена вручну шляхом заповнення бланку протоколу ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №050710 за відсутності можливості виготовлення його копії за допомогою технічних засобів. При цьому, як встановлено під час розгляду справи, допущено помилку щодо зазначення дати складання та підписання протоколу, а саме 25 жовтня 2020 року 01 год. 15хв. .

Згідно частини 8 статті 251 ВК України членам дільничної виборчої комісії, кандидатам, їх довіреним особам, уповноваженим особам організацій партій, офіційним спостерігачам, присутніми під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їхнє прохання невідкладно видаються копії зазначеного у цій статті протоколу з відповідних місцевих виборів, по відповідному виборчому округу, в тому числі з позначкою "Уточнений", засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії, з розрахунку не більш як по одній копії кожного протоколу для кожного члена комісії, кожної місцевої організації партії, яка висунула кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, кожного кандидата.

Тобто, копія 1 надана представнику з правом дорадчого голосу Вінницької територіальної організації політичної партії Європейська солідарність ОСОБА_6 відповідає оригіналу протоколу ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №050710, засвідчена належним чином відповідно до вимог частини 8 статті 251 ВК України у порядку визначеному для засвідчення саме копій протоколу про підрахунок голосів виборців. В свою чергу, помилка щодо дати та часу, вказаної у копії протоколу є технічною, та не може свідчити про недійсність чи передчасність складення протоколу ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №050710 від 26.10.2020.

Частиною 9-10 статті 251 ВК України визначено, що про видачу копій протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, складається акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. В акті зазначаються перелік осіб, які одержали копії відповідного протоколу, дата та час одержання цих копій і ставляться підписи цих осіб. Акт підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою дільничної виборчої комісії. Акт запаковується у пакет разом з першим і другим примірниками протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі.

Пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.

В свою чергу статтею 254 ВК України врегульовано порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.

Відповідно до частини 1 вказаної статті з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням (частина 2 статті 254 ВК України).

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (частина 3 статті 254 ВК України).

Так, відповідно до частини 5 статті 254 ВК України за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (частина 6 статті 254 ВК України).

Частиною 7 вищевказаної статті визначено, що у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

Відповідно до частини 9 статті 254 ВК України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Таким чином, закон чітко визначає умови прийняття ТВК рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці, серед яких є наявність обґрунтованих скарг або заяв, наявність актів, які підтверджують порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, вказані порушення ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу врегульовані розділом XI Виборчого кодексу України (статті 63-72).

При цьому частиною третьою статті 66 ВК України визначено, що скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до цього Кодексу.

Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб`єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті 68 цього Кодексу (частина 6 статті 66 ВК України).

Так, частина 1 статті 67 ВК України визначає вимоги до змісту і форми скарги, а саме встановлено, що скарга до виборчої комісії подається у письмовій формі і повинна містити: 1) назву виборчої комісії, до якої вона подається; 2) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта звернення зі скаргою, його місце проживання чи офіційну контактну адресу (юридичну або поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі є; 3) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта оскарження, його місце проживання чи офіційну контактну адресу (юридичну або поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі відомі суб`єкту звернення; 4) суть порушеного питання; 5) виклад обставин і зазначення доказів, якими суб`єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги; 6) чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від суб`єкта розгляду скарги; 7) перелік документів і матеріалів, що додаються; 8) підпис суб`єкта звернення зі скаргою чи особи, яка уповноважена представляти відповідного суб`єкта, із зазначенням дати підписання.

Частинами 1 та 2 статті 70 ВК України передбачено, що скарга, оформлена з додержанням вимог цього Кодексу, розглядається відповідною виборчою комісією на її засіданні. На засідання виборчої комісії з розгляду скарги обов`язково запрошується суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скарзі.

Відповідно до частини 2 статті 72 ВК України перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення: 1) чи подано скаргу належним суб`єктом звернення зі скаргою, визначеним цим Кодексом; 2) чи віднесено цим Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб`єкт розгляду скарги); 3) чи дотримано суб`єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені цим Кодексом.

В силу частини 3 статті 72 ВК України виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб`єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб`єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених цим Кодексом.

Крім того, розділом 6 Постанови Центральної виборчої комісії Про Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів №192 від 21.08.2020 року (далі Порядок розгляду скарг), встановлено вимоги до змісту і форми скарги, наслідки подання неналежно оформленої скарги, а розділом 10 визначено вимоги і порядок прийняття рішення виборчої комісії за результатами розгляду скарг.

Відповідно до п.10.6 Порядку розгляду скарг виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб`єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб`єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.

В матеріалах справи міститься повідомлення та довідка голови Могилів-Подільської міської територіальної виборчої комісії Могилів-Подільського району В. Ротар, в якому останній повідомив суду, що скарга подана по виборчій дільниці №050710 була залишена без розгляду відповідно до статті 72 ВК України, зокрема скарга подана із порушенням строку оскарження та додатки не були належним чином засвідчені до оригіналу. Крім того, матеріали справи містять лист від 29.10.2020 №96, яким повідомлено заявника про підстави та причини залишення скарги від 26.10.2020 без розгляду.

Суд зважає на ту обставину, що всупереч вимог ВК України заява (скарга) подана заявником представником з правом дорадчого голосу Вінницької територіальної організації політичної партії "Європейська солідарність" Гаврильченком Г.М., без підтвердження вказаних у ній обставин відповідно оформленим актом, складеним суб`єктом виборчого процесу.

Крім того, за наслідками її розгляду відповідачем прийнято відповідне рішення про залишення скарги без розгляду, яке зафіксоване у безперервному протоколі засідання ТВК, а листом від 29.10.2020 №96 повідомлено заявника про підстави та причини залишення скарги від 26.10.2020 без розгляду.

Враховуючи наведені приписи чинного законодавства та встановлені обставини, суд дійшов висновку, що обставини покладені позивачем в основу заявленого позову не знайшли свого підтвердження під час розгляду даної адміністративної справи.

Наведені позивачем обґрунтування позовних вимог не впливають на законність прийнятого відповідачем рішення щодо прийняття та врахування відомостей з протоколу про підрахунок голосів на виборчій дільниці №050710 та не дають правових підстав для його скасування судом. Відповідно і відсутні правові підстави для задоволення вимог зобов`язального характеру щодо здійснення на найближчому засіданні повторного підрахунку голосів виборців з виборів Могилів-Подільського міського голови Могилів-подільського району Вінницької області на виборчій дільниці №050710.

Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Перевіривши обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності оскаржуваних рішень та дій, та докази, надані позивачем, суд приходить до переконання, що у задоволенні позову Вінницької територіальної організації політичної партії "Європейська солідарність" належить відмовити повністю.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, зокрема витрат зі сплати судового збору, суд враховує, що при зверненні до адміністративного суду з цим позовом позивач не сплатив судовий збір за подання позовної заяви, розмір якого становить 4204,00 грн.

Поряд з цим, за правилами частини 2 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, враховуючи результати вирішення справи, суд доходить висновку про необхідність стягнення з позивача судового збору в розмірі 4204,00 грн. до спеціального фонду Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Стягнути з Вінницької територіальної організації політичної партії "Європейська солідарність" на користь Державного бюджету України (УК у м. Вінниці/отг м.Вінниця/22030101, код ЄДРПОУ 38054707, банк отримувач: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок: UA028999980313181206084002856) судовий збір у розмір 4204,00 грн. (чотири тисячі двісті чотири грн.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.

Позивач: Вінницька територіальна організація політичної партії "Європейська солідарність" (площа Гагаріна, 4, м.Вінниця, 21000, код ЄДРПОУ 39508645);

Відповідач: Могилів-Подільська міська територіальна виборча комісія Могилів-Подільського району Вінницької області (вул. Київська, 39, м. Могилів-Подільський, 24000, код ЄДРПОУ 43763145);

Третя особа 1: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 );

Третя особа 2: ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 );

Третя особа 3: ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 );

Третя особа 4: ОСОБА_4 ( АДРЕСА_1 );

Третя особа 5: ОСОБА_5 ( АДРЕСА_1 );

Третя особа 6: Дільнична виборча комісія на виборчій дільниці №050710 (вул. Наддністрянська, 2, с. Суботівка, Могилів-Подільський район, Вінницька область, 24060).

Рішення у повному обсязі складено та підписано суддею 30.10.2020 о 15 год. 30 хв.

Суддя Томчук Андрій Валерійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2020
Оприлюднено02.11.2020
Номер документу92534773
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/6137/20-а

Рішення від 30.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні