ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 жовтня 2020 року ЛуцькСправа № 140/15518/20
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Ксензюка А.Я.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу адміністративну справу за позовом Волинської територіальної організації Політичної партії Європейська солідарність до Любомльської міської територіальної виборчої комісії Ковельського району Волинської області про визнання бездіяльності протиправною, визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Волинська територіальна організація Політичної партії Європейська солідарність (далі - позивач, ВТО ПП ЄС ) звернулася з позовом до Любомльської міської територіальної виборчої комісії Ковельського району Волинської області (далі - відповідач, Любомльська МТВК) в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Любомльської МТВК щодо не прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Волинської обласної ради Волинської області у територіальному виборчому окрузі №6 на виборчій дільниці № 070632;
- визнати протиправним прийняте на засіданні 26 жовтня 2020 року Любомльською МТВК рішення про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці № 070632 при встановленні підсумків голосування з виборів депутатів Волинської обласної ради у територіальному виборчому окрузі №6;
- зобов`язати Любомльську МТВК здійснити на найближчому засіданні повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Волинської обласної ради у територіальному виборчому окрузі № 6 на виборчій дільниці № 070632.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №070632 (далі - ДВК №070632) територіального виборчого округу №6 був складений протокол про підрахунок голосів виборців від дати, яка в протоколі не зазначена з виборів депутатів Волинської обласної ради Волинської області. Було виявлено порушення вимог Виборчого кодексу України (далі - ВК України) під час підрахунку голосів виборців на вказаній виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, а саме: не співпадає пункт протоколу № 9 кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці 154 (сто п`ятдесят чотири); пункт протоколу №10 кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними 11 (одинадцять) та пункт протоколу №11 сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій 154 (сто п`ятдесят чотири).
Тобто, з огляду на вищевказане пункт 9 протоколу має дорівнювати сумі пунктів 10 та 11, а це в свою чергу 165 (сто шістдесят п`ять).
Пункт №12 протоколу має дорівнювати сумі кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список місцевої організації політичної партії (далі - МОПП). З даних протоколу чітко вказано, що сума усіх голосів МОПП дорівнює 143 (сто сорок три), тобто різниця в 11 (одинадцять) голосів.
Отже, вказана різниця не може бути опискою і в разі подачі ДВК №070632 протоколів до Любомльською МТВК не може бути арифметичною помилкою, та виправленою шляхом уточнення, а вказана помилка слугує грубим порушенням здійснення підрахунку голосів на цій дільниці.
З огляду на протокол, який міститься в територіальній виборчій дільниці вище вказані цифри, а також їх сума проставлена так, що кінцева арифметика співпадає з тим, щоб протокол був прийнятий ТВК. На протоколі, який міститься в ТВК немає позначки уточнений .
ВТО ПП ЄС вважає таке рішення та бездіяльність відповідача щодо прийняття протоколів від ДВК 070632 незаконним та вважає, що належним рішенням було проведення повторного підрахунку голосів, оскільки внесення змін до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці можливе лише шляхом складання протоколу з позначкою уточнений, за умови можливості усунення певних недоліків без повторного підрахунку. Відтак, у ситуації, що склалася, відповідач мав право лише реалізувати повноваження на призначення повторного підрахунку виборів.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 30 жовтня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу ухвалено розглядати за правилами § 2 глави 11 розділу ІІ Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у судовому засіданні з повідомленням сторін.
Відповідач відзиву на позовну заяву не подав, проте у листі № 98 від 30 жовтня 2020 року вказав, що протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №070632 з виборів депутатів Волинської обласної ради Волинської області у територіальному виборчому окрузі №6 був розглянутий ТВК 26 жовтня о 06 год. 52 хв. При розгляді протоколу були виявлені помилки в окремих пунктах протоколу. Зокрема, не відповідність пунктів 9, 10, 11, 12. Тому протокол було повернено ДВК на доопрацювання. При цьому, було встановлено, що пакети з бюлетенями були запаковані правильно з відповідними написами і підписані членами ДВК. Сумніву в їх правильності в членів ТВК не було. Звернень про повторний підрахунок не надходило і підстав для додаткової перевірки не було. Після виправлення виявлених помилок протокол був прийнятий і затверджений територіальною виборчою комісію.
В судове засідання представники сторін не прибули. При цьому, представник позивача подала заяву про розгляд справи за її відсутності. Відповідач в листі №98 від 30 жовтня 2020 року повідомив суд про неможливість прибуття до суду через віддаленість міста та часові обмеження.
З урахуванням приписів частини третьої статті 194, частини четвертої статті 229, частини третьої статті 268 КАС України, судовий розгляд справи проведено та завершено в порядку письмового провадження, без фіксування судового засідання технічними засобами.
Дослідивши письмові докази, письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов не підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що 25 жовтня 2020 року відбулись чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
26 жовтня 2020 року о 06 год. 52 хв. Любомльською МТВК було розглянуто протокол (примірник 1) про підрахунок виборців на виборчій дільниці №070632 з виборів депутатів Волинської обласної ради Волинської області у територіальному виборчому окрузі №6.
За результатами його розгляду відповідачем прийнято рішення №9 від 26 жовтня 2020 року, яким відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 254 ВК України зобов`язано дільничну виборчу комісію №070632 виправити виявлені недоліки, шляхом складання протоколу з позначкою уточнений . Повторний підрахунок голосів не проводити через відсутність причин. Зі змісту вказаного рішення також слідує, що пакети з бюлетенями заповнені правильно і підписані членами ДВК, кількість голосів виборців поданих за кандидатів і політичні партії не змінювались і відповідають написам на пакетах і в протоколі.
На виконання вказаного рішення Любомльської МТВК дільничною виборчою комісією №070632 подано протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №070632 з виборів депутатів Волинської обласної ради Волинської області у територіальному виборчому окрузі №6 з позначкою уточнений примірник 1.
Після розгляду протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №070632 з виборів депутатів Волинської обласної ради Волинської області у територіальному виборчому окрузі №6 з позначкою уточнений примірник 1, відповідачем прийнято рішення №12 від 26 жовтня 2020 року, зі змісту якого слідує, що відповідно до пункту 1 частини п`ятої статті 254 ВК України враховано відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на дільничній виборчій комісії №070632. Дані з проколу внесено до відомості територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів обласної ради.
При вирішенні даного спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України від 19 грудня 2019 року №396-IX (далі - ВК України).
Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів встановлено розділом ХХХХ ВК України.
Відповідно до частин першої-другої статті 250 ВК України підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться дільничною виборчою комісією в такій послідовності:
1) підрахунок голосів на виборах Президента України, виборах народних депутатів України або на всеукраїнському референдумі (в разі одночасного проведення місцевих виборів із виборами Президента України, виборами народних депутатів України або всеукраїнським референдумом);
2) підрахунок голосів на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради;
3) підрахунок голосів на виборах депутатів районної ради;
4) підрахунок голосів на виборах міського голови;
5) підрахунок голосів на виборах депутатів міської ради;
6) підрахунок голосів на виборах міського голови міста, яке входить до складу іншого міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм;
7) підрахунок голосів на виборах депутатів районної у місті ради, міської ради міста, яке входить до складу іншого міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм;
8) підрахунок голосів на виборах сільського, селищного голови;
9) підрахунок голосів на виборах депутатів сільської, селищної ради.
Підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.
Згідно з частиною першою статті 251 ВК України дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.
Форма протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці затверджується Центральною виборчою комісією не пізніш як за тридцять днів до дня чергових місцевих виборів.
Забороняється складання протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в іншому порядку, ніж визначено Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.
Протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів. Порядок виготовлення та вимоги до протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці встановлюються Центральною виборчою комісією.
Частиною другою статті 251 ВК України встановлено, що до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) цифрами заносяться:
1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією;
2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією;
3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування);
4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування;
5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування;
6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування;
7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;
8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню;
9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці;
10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;
11) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій;
12) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії;
13) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії;
14) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список від кожної організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати з цього списку.
Згідно з частинами третьою-четвертою статті 251 ВК України протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому, округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці, складається дільничною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу.
У протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. У разі незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.
Перший і другий примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці мають право також підписати кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, присутні на засіданні дільничної виборчої комісії під час підрахунку голосів виборців.
Відповідно до частини п`ятої вказаної статті забороняється заповнення протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці олівцем, а також внесення до них без відповідного рішення комісії будь-яких виправлень, а також підписувати його та засвідчувати печаткою дільничної виборчої комісії до остаточного заповнення.
Згідно з частинами шостою - сьомою статті 251 ВК України якщо після підписання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному окрузі дільнична виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона розглядає питання про внесення змін до нього шляхом складення нового протоколу з позначкою "Уточнений". При цьому перерахунок бюлетенів не робиться. Протокол з позначкою "Уточнений" складається у порядку та кількості примірників, встановлених цією статтею.
Перший і другий примірники протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі, а за наявності - і відповідні примірники протоколу з позначкою "Уточнений", акт про видачу копій протоколу, складений відповідно до частини дев`ятої цієї статті, запаковуються. На пакеті робиться напис "Протокол про підрахунок голосів", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Третій примірник протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, а також протоколу з позначкою "Уточнений" (у разі його складання) зберігається у секретаря дільничної виборчої комісії, четвертий примірник (з позначкою "Уточнений" у разі його складання) - невідкладно вивішується для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.
Пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу (частина десята статті 251 ВК України).
Частинами п`ятою-шостою статті 253 ВК України встановлено, що під час транспортування виборчої документації печатка дільничної виборчої комісії та незаповнені бланки протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зберігаються у сейфі (металевій шафі) у приміщенні дільничної виборчої комісії.
У разі прийняття відповідною територіальною виборчою комісією рішення про зобов`язання виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений", дільнична виборча комісія розглядає питання про внесення змін до відповідного протоколу на своєму засіданні та складає протокол з позначкою "Уточнений" після повернення членів комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації, у строк, визначений територіальною виборчою комісією. Протокол з позначкою "Уточнений", невідкладно після його складання, транспортується до територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному цією статтею.
Порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією встановлено статтею 254 ВК України.
Відповідно до частин першої-четвертої статті 254 ВК України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.
Згідно з частиною п`ятою статті 254 ВК України за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (частина шоста статті 254 ВК України).
Частина сьома вказаної статті передбачає, що у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.
У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.
Відповідно до частини восьмої статті 254 ВК України дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений територіальною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол з позначкою "Уточнений" складається відповідно до цього Кодексу у порядку, в якому було складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, який потребує уточнення, транспортується до територіальної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколу дільничної виборчої комісії з позначкою "Уточнений" і занесені до цього протоколу відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Згідно з частиною дев`ятою вказаної статті за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
Частиною десятою статті 254 ВК України передбачено, що в разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Згідно частиною дванадцятою цієї статті повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій.
Таким чином, закон чітко визначає умови прийняття територіальною виборчою комісією рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці, серед яких є наявність скарг або заяв, наявність актів, які підтверджують порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, вказані порушення ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці.
Позиція позивача полягає в тому, що під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №070632, допущено порушення вимог ВК України, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, а саме: не співпадає пункт протоколу № 9 кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці 154 (сто п`ятдесят чотири); пункт протоколу №10 кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними 11 (одинадцять) та пункт протоколу №11 сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій 154 (сто п`ятдесят чотири). Тобто, з огляду на вищевказане, пункт 9 протоколу має дорівнювати сумі пунктів 10 та 11, а це в свою чергу 165 (сто шістдесят п`ять). Пункт №12 протоколу має дорівнювати сумі кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список МОПП. З даних протоколу чітко вказано, що сума усіх голосів МОПП дорівнює 143 (сто сорок три), тобто різниця в 11 (одинадцять) голосів. Отже, вказана різниця не може бути опискою і в разі подачі ДВК №070632 протоколів до Любомльською МТВК не може бути арифметичною помилкою, та виправленою шляхом уточнення, а вказана помилка слугує грубим порушенням здійснення підрахунку голосів на цій дільниці.
Як встановлено судом, 26 жовтня 2020 року о 06 год. 52 хв. Любомльською МТВК було розглянуто протокол (примірник 1) про підрахунок виборців на виборчій дільниці №070632 з виборів депутатів Волинської обласної ради Волинської області у територіальному виборчому окрузі №6, в якому зазначено, зокрема, у пункті 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці - 154, у пункті 10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 11, у пункті 11) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій - 154. При цьому, кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії зазначених в пункті 12 вказаного протоколу сумарно становить 143.
Суд зазначає, що позивач не заперечує, що кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії зазначених в пункті 12 вказаного протоколу сумарно становить 143, тобто сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій, яка зазначається в пункту 11 протоколу - 143.
За результатами розгляду вказаного проколу відповідачем прийнято рішення №9 від 26 жовтня 2020 року, яким відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 254 ВК України зобов`язано дільничну виборчу комісію №070632 виправити виявлені недоліки, шляхом складання протоколу з позначкою уточнений . Зі змісту вказаного рішення також слідує, що пакети з бюлетенями заповнені правильно і підписані членами ДВК, кількість голосів виборців поданих за кандидатів і політичні партії не змінювались і відповідають написам на пакетах і в протоколі.
При цьому, як зазначає відповідач у листі № 98 від 30 жовтня 2020 року при розгляді протоколу були виявлені помилки в окремих пунктах протоколу. Зокрема, не відповідність пунктів 9, 10, 11, 12. Тому протокол було повернено ДВК на доопрацювання. При цьому, було встановлено, що пакети з бюлетенями були запаковані правильно з відповідними написами і підписані членами ДВК. Сумніву в їх правильності в членів ТВК не було. Звернень про повторний підрахунок не надходило і підстав для додаткової перевірки не було.
На виконання вказаного рішення Любомльської МТВК дільничною виборчою комісією №070632 подано протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №070632 з виборів депутатів Волинської обласної ради Волинської області у територіальному виборчому окрузі №6 з позначкою уточнений примірник 1, в якому зазначено, зокрема, у пункті 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці - 154, у пункті 10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 11, у пункті 11) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій - 143.
Після розгляду протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №070632 з виборів депутатів Волинської обласної ради Волинської області у територіальному виборчому окрузі №6 з позначкою уточнений примірник 1, відповідачем прийнято рішення №12 від 26 жовтня 2020 року, зі змісту якого слідує, що відповідно до пункту 1 частини п`ятої статті 254 ВК України враховано відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на дільничній виборчій комісії №070632. Дані з проколу внесено до відомості територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів обласної ради.
З огляду на встановлені обставини справи, суд вважає, що відповідачем правомірно прийнято рішення про зобов`язання дільничну виборчу комісію №070632 виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений .
При цьому, під час розгляду справи суду не надано доказів наявності скарг або заяв, наявності актів, які підтверджують порушення вимог ВК України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №070632, як підстав для можливості прийняття відповідачем рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідач не допустив порушення вимог ВК України при врахуванні відомостей протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №070632 з виборів депутатів Волинської обласної ради Волинської області у територіальному виборчому окрузі №6.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Проаналізувавши вищенаведене, суд дійшов висновку, що відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України, оскаржуване рішення прийнято у відповідності до вимог виборчого законодавства, а тому у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити повністю.
Суд зазначає, що відповідно до частини третьої статті 160 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Згідно з частиною дев`ятою статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Позивачем при зверненні до суду судовий збір не сплачено.
Підпунктом 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір визначено, що ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано: суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік від 14 листопада 2019 року №294-ІХ (далі - Закон №294-ІХ) з 01 січня 2020 року встановлено прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 2102,00 грн.
Таким чином, розмір судового збору за подання даного позову, що містить дві немайнові вимоги, становить 4204,00 грн. (2102,00х2), тому суд дійшов висновку про стягнення з позивача на користь Державного бюджету України судовий збір у сумі 4204,00 грн.
Керуючись статтями 243 - 246, 250, 273 КАС України, на підставі Виборчого кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Волинської територіальної організації Політичної партії Європейська солідарність до Любомльської міської територіальної виборчої комісії Ковельського району Волинської області про визнання бездіяльності протиправною, визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.
Стягнути з Волинської територіальної організації Політичної партії Європейська солідарність (43010, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Рівненська, 42, ідентифікаційний код юридичної особи 39402400) в дохід Державного бюджету України належну до сплати суму судового збору в розмірі 4204 (чотири тисячі двісті чотири) гривні.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня його проголошення.
Суддя А.Я. Ксензюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2020 |
Оприлюднено | 02.11.2020 |
Номер документу | 92534903 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ксензюк Андрій Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні