Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 жовтня 2020 р. Справа№200/10041/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Голубової Л.Б., суддів Давиденко Т.В., Шинкарьової І.В., за участі секретаря судового засідання Грисюк І.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду адміністративну справу
за позовом голови Новогродівської міської організації політичної партії Партії Захисників Вітчизни Мусейка Костянтина Івановича
до Новогродівської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області
про визнання протиправними дій, визнання виборчих бюлетенів недійсними, визнання виборів такими що не відбулись, зобов`язання вчинити певні дії
за участю:
позивача: ОСОБА_1 - особисто,
представника відповідача: Чередниченко І.А., згідно витягу
Голова Новогродівської міської організації політичної партії Партії Захисників Вітчизни Мусейко Костянтин Іванович звернувся до суду з позовом до Новогродівської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області про:
- визнання протиправними дій Новогродівської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області;
- визнання виборчих бюлетенів з виборів депутатів Новогродівської міської ради недійсними;
- визнання такими, що не відбулися вибори депутатів Новогродівської міської ради на виборчих дільницях №№ 140291, 140294, 140339, 141166, 141145, 141146, 141147, 141148, 141149, 141150, 141151, 141152;
- зобов`язання Новогродівської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області повторно провести вибори депутатів Новогродівської міської ради на виборчих дільницях №№ 140291, 140294, 140339, 141166, 141145, 141146, 141147, 141148, 141149, 141150, 141151, 141152.
Заявлені позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час виборчого процесу 25 жовтня 2020 року було виявлено порушення виборчого кодексу України, а саме: бюлетені з виборів депутатів Новогродівської міської ради, які були на виборчих дільницях № 140291, 140294, 140339, 141166, 141145, 141146, 141147, 141148, 141149, 141150, 141151, 141152 не відповідали зразку, затвердженому постановою № 38 від 06.10.2020 року Про затвердження тексту виборчих бюлетенів для голосування у відповідних територіальних виборчих округах єдиного багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Новогродівської міської ради Покровського району Донецької області та тексту виборчого бюлетеня для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Новогродівського міського голови Покровського району Донецької області 25 жовтня 2020 року , що є порушенням статей 74-75 Закону України Про місцеві вибори .
Зазначає, що в бюлетенях, які були видані на виборчі дільниці прізвища кандидатів були відсутні та не співпадали з територіальними списками, які були надані політичними партіями та організаціями до територіальної виборчої комісії, про що телефоном було повідомлено Новогродівську міську територіальну виборчу комісію про виявлені порушення та надані письмові заяви.
Після виявлення, що бюлетені не відповідають встановленим зразкам, процес голосування було припинено на годину. Голова територіальної виборчої комісії надіслала головам дільничних комісій постанову № 55 від 25.10.2020 р. про зміну у виборчому процесі з виборів депутатів Новогродівської міської ради Покровського району Донецької області, яким було зобов`язано продовжити виборчий процес в цілому по чотирьом округам з виборів депутатів, в які входять вище зазначені виборчі дільниці, роз`яснивши про необхідність голосування в бюлетені про вибори депутатів Новогродівської міської ради Покровського району Донецької області лише за партію в цілому. Позивач вважає, що територіальна виборча комісія роз`яснила, що допущені технічні помилки у бюлетенях не є підставою для визнання їх недійсними.
Позивач зазначає, що відповідно до ч. 3 ст. 75 Закону України Про місцеві вибори , контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, дотриманням вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів здійснюється контрольною комісією, яка утворюється відповідною територіальною виборчою комісією за поданням місцевих організацій політичних партій, не пізніш як у день затвердження тексту виборчого бюлетеня.
Отже, позивач вважає, що контроль за виготовленням виборчих бюлетенів для голосування в багатомандатних виборчих округах з виборів депутатів Новогродівської міської ради має здійснюватися саме контрольною комісією, яка утворюється Новогродівською міською ТВК, друк зазначених бюлетенів з технічними помилками є наслідком протиправної бездіяльності відповідача щодо здійснення контролю за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах при виготовленні виборчої документації для проведення виборів кандидатів до Новогродівської міської ради 25 жовтня 2020 р.
Зазначає, що на 8 годину 26.10.2020 року територіальна виборча комісія не надала жодної письмової відповіді на звернення кандидатів у депутати, пославшись на те, що у них об`явлено технічну перерву до 09 години 27.10.2020 р.
Позивач не погоджується з такою бездіяльністю територіальної виборчої комісії та вважає що порушені права кандидатів в депутати Новогродівської міської ради Покровського району Донецької області та права виборців Новогродівської ОТГ, тому звернувся до суду з даним позовом.
З зазначених вище обставин позивач просить суд визнати протиправною не бездіяльність, а саме дії відповідача, визнати виборчі бюлетені недійсними, визнати вибори такими що не відбулись та зобов`язати вчинити певні дії.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2020 року відкрито провадження у справі за правилами Глави 11 Розділу 2 Розгляд окремих категорій термінових адміністративних справ КАС України та призначене судове засідання на 30 жовтня 2020 року.
В даній ухвалі суд попросив позивача навести правові підстави щодо предмету позову та уточнити обгрутнування позовних вимог в частині, які саме дії відповідача слід визнати протиправними.
Уточнень стосовно предмету позову та його правових підстав згідно діючого Виборчого кодексу України позивачем не надано.
Позивач в судове засідання з`явився, позовні вимоги підтримав.
Відповідач через канцелярію суду надав відзив (а.с. 104-109). В обґрунтування незгоди з позовними вимогами зазначає, що відповідно до вимог Виборчого кодексу України ст. 242 та постанови ЦВК, позивачем було затверджено текст виборчих бюлетенів, які були оприлюднені на сайті Новогродівської міської ради та на сайті ЦВК, в подальшому такі тексти були передані типографії, що здійснювала друк на підставі відповідних підписаних договорів.
Разом з тим, згідно ч. 3 ст. 242 ВК України та п. 1.10. Постанови ЦВК від 02 жовтня 2020 року № 330 Про Порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям : Технічні відходи, графічний брак, виборчі бюлетені, в яких виявлені помилки, про що прийнято рішення територіальної виборчої комісії, а також друкарські форми знищуються поліграфічним підприємством у порядку та строки, визначені умовами договору про виготовлення виборчих стендів, про що складається акт у двох примірниках.
Зазначає, що контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, дотриманням вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів здійснює контрольна комісія, що утворюється відповідною територіальною виборчою комісією за поданням місцевих організацій політичних партій, депутатські фракції яких зареєстровані в Апараті Верховної Ради України поточного скликання на початок виборчого процесу, не пізніш як у день затвердження тексту та встановлення ступеня захисту виборчого бюлетеня.
Відповідач відповідні подання щодо включення до контрольної комісії за виготовленням бюлетенів від партій не отримував, тому не створював таку комісію, про що було прийнято відповідну постанову.
Функції контролю за виготовленням бюлетенів, знищенням браку, тощо, законодавством на відповідача не покладаються, а тому відповідач наполягає на тому, що саме самоусунення від контролю виборчого процесу позивача призвели до наслідків допущення типографської помилки, яка була виявлена в бюлетенях лише в день голосування 25.10.2020 року.
Наголошує на тому, що виборчим кодексом України, а також постановою ЦВК не передбачено нагадування суб`єктам виборчого процесу про їх права та обов`язки під час виборчого процесу.
Зазначає, що не мав законних підстав для внесення змін до виборчого бюлетеня згідно п. 14 ст. 242 ВК України.
Разом з тим, в ч. 1 ст. 252 ВК України є лише три підстави для визнання дільничною виборчою комісією голосування на виборчій дільниці недійсним, які не передбачені стосовно порушень з причин помилок типографії.
Відповідач зазначає, що наступного дня розглянула всі скарги кандидатів в депутати та прийняла за наслідками їх розгляду постанову № 60 від 28.10.2020 року.
З зазначених підстав вважає, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не доказані належними та допустимими доказами.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВСТАНОВИВ:
Позивач - голова Новогродівської міської організації політичної партії Партії Захисників Вітчизни Мусейко Костянтин Іванович (далі по тексту-позивач), є керівником та підписантом політичної партії Новогродівської міської організації політичної партії Партії Захисників Вітчизни , що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с. 10-17).
Новогродівська міська організація політичної партії Партії Захисників Вітчизни , зареєстрована структурним утворенням політичної партії з окремим кодом, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію структурного утворення політичної партії № 23 від 25.02.2005 року (а.с. 7). Реєстрація в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про проведення державної реєстрації юридичної особи відбулось 01.10.2015 року за номером запису 12751020000000295, що зазначено у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а.с. 11).
Відповідач - Новогродівська міська територіальна виборча комісія Покровського району Донецької області (далі по тексту-комісія) має статус юридичної особи з кодом 43754869, керівник - Чередниченко Ірина Анатоліївна, що підтверджується безкоштовним запитом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та посвідченням № 11356 від 25.08.2020 року (а.с. 67, 183).
Виборчий процес в Україні здійснюється на засадах, визначених Виборчим кодексом України від 19 грудня 2019 року № 396-ІХ (надалі - ВК України).
Пунктом 6 частини другої статті 19 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема: спори щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.
Верховна Рада України постановою від 15 липня 2020 року №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Центральна виборча комісія постановою від 08 серпня 2020 року №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.
30 серпня 2020 року Центральна виборча комісія прийняла постанову № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою постановила оголосити з 05 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Таким чином, з 05 вересня 2020 року фактично розпочався виборчий процес місцевих виборів депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
У відповідності до ст. 19 ВК України виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку. За порушення виборчих прав громадян винні особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом.
Забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених цим Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.
Особи, винні в порушенні законодавства про вибори, виборчих прав виборців, кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом.
Положення статті 64 ВК України визначають, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. Зокрема, підлягають оскарженню рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків ( пункт 1-1 частини 2 статті 64 ВК України).
Розділом ХХХІІ ВК України урегульовано загальні положення місцевих виробів.
Частиною 1 статті 196 ВК України передбачено, що виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Розділом ХХХVІI ВК України урегульовано питання висування та реєстрації кандидатів на місцевих виборах.
Статтею 216 ВК України встановлений загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку. Не може бути суб`єктом виборчого процесу організація партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
Особа може бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі не більше ніж у два рівні місцевих рад.
Особа, висунута кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, не може одночасно бути висунута у будь-яких інших єдиних одномандатних виборчих округах з будь-яких місцевих виборів.
Особа, висунута кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі до відповідної сільської, селищної міської ради та/або до відповідної обласної ради.
Особа, висунута кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі тільки до відповідної міської ради.
Особа, з урахуванням вимог частини четвертої цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад та кандидатом на посаду сільського, селищного, або міського голови шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.
Судом встановлено, що 27 вересня 2020 року о 17 годин 15 хвилин Новогродівською міською територіальною виборчою комісією Покровського району Донецької області на підставі ст. 216-219, 222, 227 ВКУ зареєстровані кандидати у депутати Новогродівської міської ради, включених до єдиного та територіального виробних списків кандидатів у депутати Новогродівської міської організації політичної партії Партії Захисників Вітчизни , на перших виборах депутатів Новогродівської міської ради Покровського району Донецької області і Новогродівського міського голови Покровського району Донецької області 25 жовтня 2020 року, про що свідчить постанова від 27 вересня 2020 року № 19 згідно додатків № 1-5 (а.с. 86-95).
Розділом ХХХX ВК України урегульовано питання проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів.
Статтею 240 ВК України встановлені загальні вимоги до виборчого бюлетеня з місцевих виборів.
Форма та колір виборчого бюлетеня для кожних місцевих виборів затверджуються Центральною виборчою комісією не пізніш як за тридцять днів до дня проведення чергових місцевих виборів і не можуть змінюватися до призначення наступних чергових місцевих виборів.
Текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування. Ступінь захисту виборчого бюлетеня встановлюється відповідною територіальною виборчою комісією у такий самий строк.
Текст виборчого бюлетеня викладається державною мовою і повинен бути розміщений на одному аркуші та лише з одного боку.
Виборчий бюлетень повинен містити назву та дату місцевих виборів, а в разі проведення повторного голосування - зазначення "повторне голосування" та дату його проведення, позначення виборчого округу, номер виборчого округу (за наявності), а також позначені місця для номера виборчої дільниці, печатки дільничної виборчої комісії. За наявності підтвердженої відповідним поліграфічним підприємством технічної можливості територіальна виборча комісія може прийняти рішення про виготовлення виборчих бюлетенів із зазначенням номерів виборчих дільниць.
Виборчий бюлетень містить роз`яснення щодо порядку його заповнення виборцем під час голосування.
Виборчий бюлетень має контрольний талон, відокремлений лінією відриву. Контрольний талон повинен містити назву та дату проведення місцевих виборів, а в разі проведення повторного голосування - зазначення "повторне голосування", позначення виборчого округу, номер виборчого округу (за наявності), а також позначені місця для номера виборчої дільниці, номера, за яким виборця внесено до списку виборців, підпису виборця, який отримує виборчий бюлетень, прізвища та підпису члена дільничної виборчої комісії, який видав виборчий бюлетень.
У контрольних талонах виборчих бюлетенів, які виготовляються із зазначенням номерів виборчих дільниць, зазначається номер виборчої дільниці.
Територіальні та дільничні виборчі комісії забезпечують суворий облік отриманих та виданих виборчих бюлетенів відповідно до вимог цього Кодексу.
Виборчі бюлетені для кожної виборчої дільниці кожного виборчого округу виготовляються, як правило, у кількості, що на 0,5 відсотка перевищує кількість виборців, включених до списку виборців на відповідній виборчій дільниці, з можливим відхиленням зазначеної кількості з урахуванням кратності розміщення виборчих бюлетенів в межах поліграфічного листа під час їх виготовлення.
Кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях у межах відповідного виборчого округу, визначається на підставі відомостей про кількість виборців, включених до попередніх списків виборців на виборчих дільницях, що отримуються відповідними територіальними виборчими комісіями від органу ведення Державного реєстру виборців після виготовлення таких списків виборців.
Центральною виборчою комісією прийнято постанову від 24 вересня 2020 року № 295 Про затвердження форми та кольору виборчих бюлетенів з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів .
Статтею 241 ВК України передбачені вимоги до виборчого бюлетеня з окремих видів місцевих виборів.
У виборчому бюлетені для голосування в територіальному виборчому окрузі в межах єдиного багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) назви організацій партій розміщуються у порядку їхніх номерів, визначених жеребкуванням, яке проводить відповідна територіальна виборча комісія у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, за участю представників організацій партій у відповідній виборчій комісії, кандидатів у депутати, уповноважених осіб організацій партій в єдиному багатомандатному виборчому окрузі після закінчення реєстрації кандидатів у депутати до затвердження тексту виборчого бюлетеня. Порядковий номер організації партії, визначений за результатами жеребкування, не може бути змінений під час відповідного виборчого процесу.
У виборчому бюлетені в одному ряду, почергово з ліва на право зазначаються:
1) визначений жеребкуванням номер кожної організації партії;
2) повна назва відповідної організації партії, прізвище, ім`я та по батькові кандидата у депутати, включеного до єдиного виборчого списку під першим номером без зазначення номера;
3) два квадрати: порожній квадрат - для волевиявлення щодо організації партії та квадрат із нанесеним трафаретом - для волевиявлення щодо кандидатів, включених до відповідного територіального виборчого списку організації партії;
4) виборчий список з прізвищами, ініціалами усіх кандидатів та їх порядковими номерами трафаретним форматом зверху донизу, за якими їх включено до відповідного територіального виборчого списку організації партії, у дві колонки.
У виборчому бюлетені для голосування в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів сільського, селищного, міського голови зазначаються порядкові номери, під якими в алфавітному порядку включені до бюлетеня зареєстровані у відповідному виборчому окрузі кандидати, їхні прізвища, власні імена (усі власні імена) та по батькові (за наявності), суб`єкт висування кандидата, у разі якщо кандидат висунутий шляхом самовисування, міститься позначка самовисування , відомості про рік народження, посаду, місце проживання. Праворуч від порядкового номера та прізвища кожного кандидата розміщується порожній квадрат.
Постановою Новогродівської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області № 38 від 06 жовтня 2020 року затверджено текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних територіальних виборчих округах єдиного багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Новогродівської міської ради Покровського району Донецької області 25 жовтня 2020 року згідно з додатками № 1-4 (а.с. 110-114).
Статтею 242 ВК України передбачений порядок виготовлення виборчих бюлетенів та їх передачі виборчим комісіям.
Відповідно до частин 1-12 статті 242 ВК України територіальна виборча комісія, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, на підставі договору, укладеного між нею і поліграфічним підприємством, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах відповідно:
1) виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, міська (міст з районним поділом) виборча комісія - не пізніш як за десять днів до дня голосування та отримує виготовлені виборчі бюлетені не пізніш як за дев`ять днів до дня голосування в упаковці підприємства-виготовлювача на підставі акта приймання-передачі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією;
2) районна, міська (міст без районного поділу), районна в місті (у містах, в яких утворені районні у місті ради) виборча комісія - не пізніш як за сім днів до дня голосування та отримує виготовлені виборчі бюлетені не пізніш як за шість днів до дня голосування в упаковці підприємства-виготовлювача на підставі акта приймання-передачі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією;
3) сільська, селищна виборча комісія - не пізніш як за п`ять днів до дня голосування та отримує виготовлені виборчі бюлетені не пізніш як за чотири дні до дня голосування в упаковці підприємства-виготовлювача на підставі акта приймання-передачі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Від імені територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати місцевих виборів, виборчі бюлетені від підприємства-виготовлювача, в порядку та строки визначені цією статтею, отримує голова виборчої комісії або інша особа, уповноважена рішенням цієї комісії, які підписують відповідний акт приймання-передачі.
Підприємства-виготовлювачі виборчих бюлетенів визначаються територіальними виборчими комісіями, зазначеними у частині першій цієї статті.
Договір між відповідною територіальною виборчою комісією та поліграфічним підприємством укладається із застосуванням переговорної процедури закупівлі виходячи із виробничих, технологічних та організаційних можливостей підприємства забезпечити своєчасний друк та ступені захисту виборчих бюлетенів.
Підприємства-виготовлювачі виборчих бюлетенів забезпечують суворе дотримання замовленої кількості виготовлених бюлетенів, їх облік та передачу замовнику в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
Зведена інформація на підставі актів приймання-передачі про кількість виборчих бюлетенів, виготовлених для кожного територіального виборчого округу, оприлюднюється територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати виборів відповідно депутатів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), не пізніш як за один день до дня голосування на її офіційному веб-сайті (за наявності), веб-сайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії.
Технічні відходи, поліграфічний брак, виборчі бюлетені, в яких виявлені помилки, про що прийнято рішення територіальної виборчої комісії, а також друкарські форми знищуються поліграфічним підприємством у порядку та строки, визначені умовами договору про виготовлення виборчих бюлетенів, про що складається акт у двох примірниках.
Контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, дотриманням вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів здійснює контрольна комісія, що утворюється відповідною територіальною виборчою комісією за поданням місцевих організацій політичних партій, депутатські фракції яких зареєстровані в Апараті Верховної Ради України поточного скликання на початок виборчого процесу, не пізніш як у день затвердження тексту та встановлення ступеня захисту виборчого бюлетеня.
Територіальна виборча комісія, яка встановлює результати місцевих виборів, передає виборчі бюлетені в упаковці підприємства-виготовлювача територіальним виборчим комісіям, які встановлюють підсумки відповідних місцевих виборів, у такі строки:
1) виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна виборча комісія передає виборчі бюлетені з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради відповідним сільським, селищним, міським виборчим комісіям - не пізніш як за шість днів до дня голосування;
2) районна виборча комісія передає виборчі бюлетені з виборів депутатів районної ради відповідним сільським, селищним, міським виборчим комісіям - не пізніш як за чотири дні до дня голосування;
3) міська (у містах з районним поділом) виборча комісія передає виборчі бюлетені з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської ради у територіальних або багатомандатних виборчих округах, міського голови відповідним районним у місті виборчим комісіям - не пізніш як за чотири дні до дня голосування.
Якщо передача здійснюється на засіданні територіальної виборчої комісії, виборчі бюлетені в упаковці підприємства-виготовлювача від імені територіальної виборчої комісії, якій передаються виборчі бюлетені, отримують не менш як три члени цієї комісії, уповноважені на це її рішенням, які повинні бути представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної територіальної виборчої комісії.
Міська у містах без районного поділу, районна в місті, сільська, селищна виборча комісія не раніш як за три дні до дня голосування на своєму засіданні передає відповідним дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені з кожних місцевих виборів в упаковці підприємства-виготовлювача:
1) міська (міста без районного поділу), районна в місті виборча комісія передає виборчі бюлетені з відповідних виборів міського голови, депутатів міської ради, депутатів районної в місті ради (у містах, де утворені районні в місті ради), депутатів районної ради, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим або обласної ради у відповідному виборчому окрузі (крім міст Києва та Севастополя);
2) сільська, селищна виборча комісія передає виборчі бюлетені з відповідних виборів сільського, селищного голови та депутатів сільської, селищної ради, депутатів районної ради, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим або відповідної обласної у відповідному виборчому окрузі.
Виборчі бюлетені в упаковці підприємства-виготовлювача від імені відповідної дільничної виборчої комісії отримують не менш як три члени цієї комісії, уповноважені на це її рішенням, які повинні бути представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії.
Про передачу відповідним територіальним виборчим комісіям виборчих бюлетенів з відповідних місцевих виборів територіальна виборча комісія, яка передає або приймає виборчі бюлетені на своєму засіданні, складає у трьох примірниках протокол у порядку, передбаченому частиною шостою статті 37 цього Кодексу, та за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, в якому зазначаються для кожних місцевих виборів:
1) назва місцевих виборів;
2) позначення та/або номер виборчого округу;
3) кількість переданих виборчих бюлетенів;
4) прізвища та підписи членів територіальної виборчої комісії, представника територіальної виборчої комісії, уповноваженого її рішенням, які прийняли/передали виборчі бюлетені.
Перший примірник такого протоколу зберігається у територіальній виборчій комісії, яка передає виборчі бюлетені, другий - у відповідній виборчій комісії, яка отримує виборчі бюлетені, третій - невідкладно вивішується у приміщенні територіальної виборчої комісії для загального ознайомлення.
Про передачу дільничній виборчій комісії виборчих бюлетенів з кожних місцевих виборів територіальна виборча комісія, яка передає виборчі бюлетені, складає у трьох примірниках протокол у порядку, передбаченому частиною шостою статті 37 цього Кодексу, та за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, в якому зазначаються:
а) назва місцевих виборів;
б) позначення та/або номер виборчого округу;
в) номер виборчої дільниці;
г) кількість переданих виборчих бюлетенів;
ґ) прізвища та підписи членів дільничної виборчої комісії, які прийняли виборчі бюлетені, а якщо передача здійснювалася представником територіальної виборчої комісії, уповноваженим її рішенням, - також прізвище та підписи такого представника.
Перший примірник такого протоколу зберігається у територіальній виборчій комісії, яка передає виборчі бюлетені, другий - передається територіальній виборчій комісії, яка встановлює результати відповідних виборів, третій - вивішується у приміщенні територіальної виборчої комісії, яка передала виборчі бюлетені, для загального ознайомлення.
Витяг із протоколу за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, із зазначенням відомостей, що стосуються відповідної виборчої дільниці, надається разом із виборчими бюлетенями представникам кожної дільничної виборчої комісії, які отримали виборчі бюлетені, за підписами голови і секретаря територіальної виборчої комісії та трьох членів відповідної дільничної виборчої комісії, засвідчений печаткою територіальної виборчої комісії.
Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна в місті, селищна, сільська виборча комісія передає відповідним виборчим комісіям усі виборчі бюлетені, виготовлені для відповідного виборчого округу.
У разі неможливості передачі виборчих бюлетенів до відповідної територіальної виборчої комісії виборчі бюлетені вважаються невикористаними та погашаються відповідною територіальною виборчою комісією шляхом передачі їх для знищення до підприємства-виготовлювача. Виборчі бюлетені знищуються підприємством-виготовлювачем у присутності представників відповідної територіальної виборчої комісії та контрольної комісії, утвореної такою виборчою комісією, про що складається відповідний акт.
У разі неможливості передачі виборчих бюлетенів від територіальної виборчої комісії до дільничної виборчої комісії відповідні виборчі бюлетені вважаються невикористаними, про що складається акт у двох примірниках (якщо територіальна виборча комісія передає дільничній виборчій комісії виборчі бюлетені з виборів, які вона не організовує, а в іншому випадку - в одному примірнику) за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Один примірник акта надсилається до відповідної виборчої комісії, другий - зберігається у територіальній виборчій комісії. Такі виборчі бюлетені погашаються територіальною виборчою комісією після закінчення голосування шляхом відокремлення правого нижнього кута бюлетеня. Погашені невикористані виборчі бюлетені запаковуються, на пакеті робиться напис "Невикористані виборчі бюлетені, погашені територіальною виборчою комісією", зазначається номер багатомандатного округу, номер (номери) виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів територіальної виборчої комісії та печатка комісії.
Кожен член виборчої комісії, кандидати або їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, які були присутні під час передачі бюлетенів, мають право отримати копії протоколів про передачу виборчих бюлетенів територіальним, дільничним виборчим комісіям, засвідчені підписами голови та секретаря виборчої комісії, яка передає виборчі бюлетені, а також печаткою цієї комісії, але не більш як по одній копії кожного протоколу.
Члени територіальної, дільничної виборчої комісії забезпечують збереження виборчих бюлетенів під час їх транспортування до приміщення відповідної територіальної, дільничної виборчої комісії у супроводі поліцейських, а в разі необхідності, за зверненням територіальної виборчої комісії, - співробітників Служби безпеки України, на яких покладається обов`язок охорони виборчих бюлетенів.
Приймання виборчих бюлетенів дільничною виборчою комісією відбувається на засіданні відповідної виборчої комісії невідкладно після прибуття членів виборчої комісії, які отримали бюлетені.
Під час приймання бюлетенів дільничною виборчою комісією секретар дільничної виборчої комісії, а у разі його відсутності - визначений рішенням комісії член комісії розпаковує упаковку підприємства-виготовлювача та проставляє у визначених місцях кожного виборчого бюлетеня печатку дільничної виборчої комісії. Визначений рішенням дільничної виборчої комісії член дільничної виборчої комісії за необхідності проставляє на кожному виборчому бюлетені у визначеному місці номер виборчої дільниці, інший визначений рішенням дільничної виборчої комісії член дільничної виборчої комісії перераховує отримані виборчі бюлетені для кожних місцевих виборів окремо та для кожного виборчого округу, перевіряючи відповідність номерів (позначень) виборчого округу, до якого належить виборча дільниця, що отримала виборчі бюлетені. Під час підрахунку виборчих бюлетенів визначений виборчою комісією член комісії рахує виборчі бюлетені вголос. Інші члени комісії спостерігають за підрахунком. Під час підрахунку виборчих бюлетенів забороняється поділ комісії на кілька груп, кожна з яких підраховує частину бюлетенів.
У разі виявлення невідповідності підрахованої кількості виборчих бюлетенів кількості, зазначеній у витягу з протоколу територіальної виборчої комісії про передачу виборчих бюлетенів, дільнична виборча комісія складає у двох примірниках акт про невідповідність за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією, із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини розбіжності. Один примірник акта передається до територіальної виборчої комісії, а другий зберігається у дільничній виборчій комісії. За наявності зазначених розбіжностей кількістю виборчих бюлетенів, отриманих дільничною виборчою комісією, вважається кількість, встановлена на засіданні дільничної виборчої комісії та зафіксована в акті про розбіжності і в протоколі засідання комісії.
Територіальна, дільнична виборча комісія забезпечує збереження та охорону отриманих виборчих бюлетенів. Виборчі бюлетені зберігаються у приміщенні виборчої комісії в закритому сейфі (металевій шафі чи окремій кімнаті), який (яка) опечатується стрічкою з проставленням на ній підписів усіх присутніх на засіданні комісії та печатки комісії. Сейф (металева шафа чи окрема кімната) постійно (до передачі бюлетенів дільничним виборчим комісіям або до дня голосування) перебуває під охороною поліцейських, а в разі необхідності, за зверненням територіальної виборчої комісії, - співробітників Служби безпеки України.
У разі виявлення пошкодження стрічки, якою було опечатано сейф (металеву шафу чи окрему кімнату), або невідповідності підписів чи печатки на ній голова виборчої комісії негайно повідомляє про це орган Національної поліції України та виборчу комісію вищого рівня. Після цього голова комісії невідкладно відкриває сейф (металеву шафу чи окрему кімнату) та виймає наявні у ньому виборчі бюлетені. Члени виборчої комісії перевіряють виборчі бюлетені, зокрема щодо відповідності номерів виборчої дільниці, наявності відбитка печатки цієї виборчої комісії, після чого перераховують виборчі бюлетені окремо з кожного виду виборів. Виборча комісія складає акт про виявлені ознаки відкриття сейфа (металевої шафи чи окремої кімнати) та (у разі виявлення) про невідповідність кількості виборчих бюлетенів. Кількість виявлених у сейфі (металевій шафі чи окремій кімнаті) виборчих бюлетенів фіксується також у протоколі засідання виборчої комісії. У такому випадку встановлена кількість вважається кількістю виборчих бюлетенів, отриманих виборчою комісією.
Судом встановлено, що до Новогродівської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області місцеві організації політичних партій, депутатські фракції яких зареєстровані в Апараті Верховної Ради України поточного скликання на початок виборчого процесу, не пізніш як у день затвердження тексту та встановлення ступеня захисту виборчого бюлетеня з поданням про створення контрольної комісії, яка буде здійснювати контроль за виготовленням виборчих бюлетенів на підприємствах-виготовлювачах, дотриманням вимог щодо знищення друкарських форм, технічних відходів, поліграфічного браку, помилково виготовлених виборчих бюлетенів не звертались, у зв`язку з чим, під час отримання 19 жовтня 2020 року виборчих бюлетенів Новогродівська міська територіальна виборча комісія Покровського району Донецької області здійснювала перевірку виключно на предмет пошкодження упаковок, в яких надійшли бюлетені та їх кількості.
Суд звертає увагу на те, що оскільки контрольну комісію на ТВК не було створено, тому частиною 3 статті 242 ВК України самостійно відповідачу не надано право розпакування та огляду тексту бюлетенів, що спростовує доводи позивача стосовно дій та бездіяльності відповідача під час отримання бюлетенів.
Комісією на адресу суду надані письмові пояснення в яких зазначено, що 19 жовтня 2020 року на підставі актів приймання-передачі отримані виборчі бюлетені від виготовлювача в кількості 14617 штук в запечатаному вигляді з неушкодженою упаковкою (а.с. 119). У супроводі працівників поліції бюлетені доставлені до приміщення ТВК та покладені на зберігання до окремої кімнати, опломбованої, опечатаної і переданої під охорону представникам поліції.
22.10.2020 року виборчі бюлетені передані до ДВК згідно протоколу в запечатаному вигляді та непошкодженій упаковці, про що свідчать відповідні протоколи від 22.10.2020 року б/н (а.с. 121-122).
Відповідно до ч. 7 ст. 248 ВК України у виборчому бюлетені з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також депутатів міської, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради виборець, визначивши організацію партії, за яку він голосує, у порожньому квадраті навпроти назви цієї організації політичної партії робить позначку "плюс" (+) або іншу, що засвідчує його волевиявлення, а у квадраті із нанесеним трафаретом для написання номера кандидата може вписати порядковий номер кандидата у депутати, якого він підтримує.
Якщо виборець у квадраті із нанесеним трафаретом для написання номера кандидата в депутати зробив позначку не по трафарету, але із якої можливо встановити дійсне волевиявлення виборця, вважається, що виборець підтримує кандидата номер якого зазначено.
Якщо запис (позначку) у квадраті із нанесеним трафаретом для написання номера кандидата в депутати, якого підтримує виборець, зроблено в графі партії, яку виборець не підтримав, вважається, що такий виборець підтримує весь регіональний список кандидатів у депутати від організації партії без надання підтримки окремому кандидату.
Таким чином, друкарські помилки в бюлетенях не можуть порушувати права конкретної політичної партії, як суб`єкта виборчого права, оскільки виборець підтримує весь регіональний список кандидатів у депутати від організації партії без надання підтримки окремому кандидату.
Судом також встановлено, що під час проведення виборів - 25.10.2020 року було встановлено типографські помилки у бюлетенях по трьом округам: № 2, 3, 4, після чого відповідач звернувся до ЦВК, органів ведення державного реєстру виборців, поліції з даного приводу (а.с. 145-146).
Отримавши рекомендацію від ЦВК, відповідачем прийнято дві постанови від 25.10.2020 року: № 55 та № 57 (а.с. 116-118). Комісією прийнято рішення щодо продовження виборчого процесу у цілому по чотирьом округам голосувати за партію в цілому відповідно до ст. 248 ВК України.
Слід зазначити, що постанова № 57, зокрема містить посилання на частину 29 статті 250 ВК України.
Відповідно до ч. 27 статті 250 ВК України виборчі бюлетені для голосування з кожних місцевих виборів і по кожному виборчому округу відокремлюються одні від одних. Виборча комісія підраховує загальну кількість виборчих бюлетенів окремо з кожних місцевих виборів та по кожному виборчому округу, за винятком бюлетенів, які не підлягають врахуванню.
Під час підрахунку виборчих бюлетенів визначений виборчою комісією член комісії рахує виборчі бюлетені вголос. Усі предмети, що не є виборчими бюлетенями встановленої форми, складаються окремо і не підраховуються. У разі виникнення сумнівів, чи є предмет виборчим бюлетенем, дільнична виборча комісія вирішує це питання шляхом голосування. При цьому кожен член виборчої комісії має право особисто оглянути предмет. На час огляду підрахунок виборчих бюлетенів припиняється. Предмети, що не є виборчими бюлетенями, запаковуються в окремий пакет. До предметів відносять і контрольні листи. На пакеті робиться напис "Предмети", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Встановлена у підсумку підрахунку кількість є кількістю виборців, які взяли участь у голосуванні. Ця кількість оголошується і заноситься секретарем комісії до відповідного протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.
Частиною 28 статті 250 ВК України встановлено, що при підрахунку виборчих бюлетенів з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчі бюлетені розкладаються на місця, позначені окремими табличками, що містять з обох боків назву організації партії, напис Недійсні .
При підрахунку виборчих бюлетенів з виборів депутатів міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), сільського, селищного, міського голови виборчі бюлетені розкладаються на місця, позначені окремими табличками, що містять з обох боків прізвище кандидата у депутати, зареєстрованого у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, або відповідно прізвища кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, та для кожного з цих видів виборів - з написом Недійсні .
При розкладанні виборчих бюлетенів визначений виборчою комісією член комісії показує кожний виборчий бюлетень усім членам комісії, виголошуючи результат волевиявлення виборця. У разі виникнення сумнівів щодо змісту виборчого бюлетеня виборча комісія вирішує питання шляхом голосування. При цьому кожен член комісії має право оглянути особисто виборчий бюлетень. На час огляду виборчого бюлетеня робота з іншими виборчими бюлетенями припиняється.
Згідно з ч. 29 ст. 250 ВК України недійсними вважаються виборчі бюлетені:
1) з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше):
а) на яких відсутня печатка відповідної дільничної виборчої комісії;
б) до яких не внесено зміни відповідно до частини тринадцятої статті 242 цього Кодексу або внесено зміни без рішення виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії чи внесені зміни не відповідають рішенню виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, міської (міста з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії;
в) якщо у виборчому бюлетені проставлено позначки навпроти назви декількох організацій партій;
г) якщо не проставлено жодної позначки біля повної назви організації партії;
ґ) якщо не відокремлено контрольний талон виборчого бюлетеня;
д) якщо з інших причин неможливо встановити зміст волевиявлення виборця щодо підтримки виборчого списку певної організації партії;
2) з виборів депутатів міської, сільської, селищної (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) ради сільського, селищного, міського голови:
а) на яких відсутня печатка відповідної дільничної виборчої комісії;
б) до яких не внесено зміни, передбачені частиною тринадцятою статті 242 цього Кодексу, або внесено зміни без рішення районної, міської, районної у місті, сільської, селищної виборчої комісії чи внесено зміни, що не відповідають такому рішенню;
в) на яких не поставлено жодної позначки;
г) якщо у виборчому бюлетені проставлено позначки навпроти прізвищ декількох кандидатів;
ґ) якщо не відокремлено контрольний талон виборчого бюлетеня;
д) з інших причин неможливо установити зміст волевиявлення виборця.
У разі якщо у виборчому бюлетені з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч) після слів "Від організації партії, за яку я проголосував (проголосувала), підтримую кандидата у депутати" проставлений неіснуючий порядковий номер кандидата в територіальному виборчому списку або інша позначка, то такий голос вважається відданим на підтримку всього територіального виборчого списку відповідної місцевої організації партії, навпроти якої поставлено відмітку.
У разі виникнення сумнівів щодо дійсності виборчого бюлетеня у випадках, передбачених підпунктом д пункту 1 і підпунктом д пункту 2 цієї частини, питання вирішується дільничною виборчою комісією шляхом голосування. При цьому кожен член комісії має право особисто оглянути виборчий бюлетень. На час огляду виборчого бюлетеня підрахунок інших виборчих бюлетенів припиняється.
Недійсні виборчі бюлетені підраховуються окремо. Їх кількість оголошується і заноситься секретарем комісії до відповідних протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Недійсні виборчі бюлетені запаковуються. На пакеті робиться напис Недійсні виборчі бюлетені , зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії (ч. 30 ст. 250 ВК України ).
Таким чином, судом не встановлено порушень відповідачем приписів статей 240-242 та 250 ВК України.
В матеріалах справи наявні заяви кандидатів в депутати Новогродівської міської ради Покровського району Донецької області від 25.10.2020 року ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та позивача, адресовані голові Новогродівської міської ТВК Чередниченко І.А. про визнання виборів недійсними (а.с. 141, 143, 144).
У відповідь відповідачем прийнято постанови від 28.10.2020 року № 61 та № 62 про визнання заяв такими, що не підлягають задоволенню (а.с. 140, 142).
Судом також встановлено, що 27.10.2020 року кандидатами в депутати Новогродівської міської ради Покровського району Донецької області ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 на ім`я голови Новогродівської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області подано скарги №№ 23, 25, 26, 27, 28, 30, 31 на протиправні дії та бездіяльність дільничної виборчої комісії, які виявлені на дільничних виборчих комісіях №№ 141147, 141152, 141149, 141150, 141145, 141146, 141148 (а.с. 43-63).
Скарги були прийняті відповідачем та зареєстровані, про свідчить відповідний журнал (а.с. 123-125).
За наслідками розгляду скарг комісією прийнято постанову від 28.10.2020 року № 60 про повернення скарг без розгляду (а.с. 126-127).
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання відповідача повторно провести вибори суд зазначає таке.
Підстави призначення повторних місцевих виборів передбачені статтею 280 ВК України.
Територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо:
1) до виборчого бюлетеня для голосування в день виборів або в день повторного голосування на виборах депутатів в багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови було включено лише одного кандидата, і кількість голосів виборців, поданих на його підтримку, становить не більше 50 відсотків кількості виборців, які взяли участь у голосуванні;
2) до виборчого бюлетеня для голосування на виборах міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) в день виборів було включено два кандидати на посаду міського голови, і за результатами голосування жоден із кандидатів не отримав на свою підтримку більше половини голосів виборців, які взяли участь у голосуванні;
3) до виборчого бюлетеня для голосування в день повторного голосування було включено два або більше кандидати, і за результатами повторного голосування найбільшу і водночас однакову кількість голосів виборців подано за двох або більше кандидатів;
4) за результатами виборів депутатів в багатомандатному виборчому окрузі залишилися вакантні депутатські мандати (кількість осіб, обраних депутатами в багатомандатному окрузі, є меншою, ніж кількість мандатів, які розподілялися в цьому окрузі). Повторні вибори у такому окрузі призначаються з кількістю мандатів, які залишилися вакантними;
5) станом на день голосування у виборчому бюлетені не залишилося жодного кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;
6) голосування у день голосування (день повторного голосування) було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу;
7) особа після її обрання не набула депутатського мандата, повноважень сільського, селищного, міського голови у порядку, встановленому цим Кодексом, з підстав, зазначених у пунктах 3-6 частини першої та частині четвертій статті 231 цього Кодексу;
8) особа, обрана сільським, селищним, міським головою, визнана такою, що відмовилася від депутатського мандата, посади сільського, селищного, міського голови;
9) виборчий процес місцевих виборів був зупинений в зв`язку з введенням в Україні чи в окремих її місцевостях воєнного або надзвичайного стану.
Територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо:
1) у виборчому бюлетені в день голосування не залишилося жодного виборчого списку організації партії в єдиному багатомандатному виборчому окрузі;
2) за результатами виборів неможливо сформувати 2/3 складу Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради;
3) виборчий процес місцевих виборів був зупинений в зв`язку з введенням в Україні чи в окремих її місцевостях воєнного або надзвичайного стану.
Отже, наведеною нормою передбачено дискрецію територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів щодо прийняття рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися.
Оскільки комісією під час проведення виборів вчинені дії, передбачені чинним Виборчим кодексом України, суд не вбачає підстав для задоволення вимог про зобов`язання відповідача повторно провести вибори.
В контексті наведеного, суд зауважує, що відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Тобто, в даному випадку тягар доказування факту порушення відповідачем вимог Виборчого кодексу України стосовно умов вільного формування волі виборців покладається саме на позивача.
Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи (частина 1 статті 72 КАС України).
Частиною другою статті 74 КАС України визначено, що обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (частина 3 статті 90 КАС України).
Суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом (частина 1 статті 74 КАС України).
Враховуючи викладене, суд вважає, що позивачем не надано суду належних та допустимих доказів на підтвердження факту порушень відповідачем під час проведення виборів норм ВК України, у зв`язку з чим позовні вимоги є необґрунтованими.
З урахуванням наведеного та встановлених у справі обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд виходить з такого.
Частиною 9 ст.273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Суд зазначає, що голова Новогродівської міської організації політичної партії Партії Захисників Вітчизни звернувся до суду за захистом порушеного права, яке регулюється Виборчим кодексу України та в інтересах саме політичної партії Новогродівської міської організації політичної партії Партії Захисників Вітчизни , а не в особистих інтересах громадянина України, направлених на захист права учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, у зв`язку з чим, клопотання позивача про звільнення від сплати судового збору не підлягає задоволенню.
Оскільки на час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачено і суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних осіб, судовий збір що підлягає стягненню з позивача в дохід Державного бюджету України складає 2102,00 гривень.
Враховуючи викладене, керуючись Виборчим кодексом України, статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У позовних вимогах голови Новогродівської міської організації політичної партії Партії Захисників Вітчизни Мусейка Костянтина Івановича (місцезнаходження згідно даних з ЄДР: 85483, Донецька область, м. Новогродівка, вул. Риночна, буд, 1; адреса зазначена в позовній заяві: 85483, Донецька область, м. Новогродівка, вул. Шевченко, буд. 29, код ЄДРПОУ 40043343, телефон: НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , електронна пошта: ІНФОРМАЦІЯ_1 ) до Новогродівської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області (місцезнаходження згідно даних з ЄДР: 85483, Донецька область, м. Новогродівка, вул. Паркова, буд. 10, код ЄДРПОУ 43754869, телефон: НОМЕР_3 , електронна пошта: ІНФОРМАЦІЯ_2 ) про визнання протиправними дій, визнання виборчих бюлетенів недійсними, визнання виборів такими що не відбулись, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Стягнути з Новогродівської міської організації політичної партії Партії Захисників Вітчизни (код ЄДРПОУ 40043343) на користь Державного бюджету України судові витрати з судового збору у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні 00 копійок.
Рішення складено у повному обсязі та підписано 30 жовтня 2020 року о 14 годин 10 хвилин та проголошено в присутності позивача та представника відповідача.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Головуючий суддя Л.Б. Голубова
Судді Т.В. Давиденко
І.В. Шинкарьова
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2020 |
Оприлюднено | 02.11.2020 |
Номер документу | 92535244 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Голубова Л.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні