Рішення
від 31.10.2020 по справі 300/2999/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"31" жовтня 2020 р. справа № 300/2999/20

10 год. 00 хв.

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Боршовського Т.І.,

за участю секретаря судового засідання Хорта А.Р.,

представника позивача - Микитюка Р.В.,

представника відповідача - не з`явився,

представника третьої сособи - Жарського Т.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу

за позовом Кандидата на посаду міського голови Яремчанської міської ради ОСОБА_1

до Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області,

третя особа , яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Івано-Франківська обласна організація політичної партії Всеукраїнське об`єднання Платформа Громад ,

про визнання протиправною та скасування постанови № 55 від 26.10.2020, -

ВСТАНОВИВ:

Кандидат на посаду міського голови Яремчанської міської ради ОСОБА_1 (далі - позивач) 29.10.2020 о 11:56 год. звернувся до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області (надалі - відповідач), в якому просить суд визнати протиправною та скасувати постанову Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області № 55 від 26.10.2020 "Про порядок повторного підрахунку голосів виборців Яремчанською міською територіальною виборчою комісією".

Позовні вимоги мотивовані тим, що Яремчанська міська територіальна виборча комісія Надвірнянського району Івано-Франківської області всупереч вимог Виборчого кодексу України прийняла постанову № 55 від 26.10.2020 "Про порядок повторного підрахунку голосів виборців Яремчанською міською територіальною виборчою комісією". Так, в порушення вимог частини 12 статті 36 Виборчого кодексу України члени Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області не голосували та не брали участі в прийнятті постанови № 55 від 26.10.2020 про повторний підрахунок голосів. Окрім цього, позивач зазначив, що скарги про порушення вимог Виборчого кодексу України були подані не по всіх виборчих дільницях, а тому за умови обґрунтованості поданих скарг про порушення виборчого законодавства, відповідач не мав права проводити повторний підрахунок голосів на всіх виборчих дільницях. Позивач вважає, що скарги, які слугували підставами для прийняття оскаржуваної постанови № 55 від 26.10.2020, не були розглянуті належним чином та подані з метою затягування підрахунку голосів.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29.10.2020 о 15 год. 30 хв. відкрито провадження в адміністративній справі та витребувано в Яремчанській міській територіальній виборчій комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області докази у справі.

29.10.2020 о 18 год. 26 год. на електронну пошту Івано-Франківського окружного адміністративного суду Яремчанська міська територіальна виборча комісія Надвірнянського району Івано-Франківської області направила витребувані ухвалою від 29.10.2020 документи: копію постанови Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області № 55 від 26.10.2020 "Про порядок повторного підрахунку голосів виборців Яремчанською міською територіальною виборчою комісією"; копію протоколу поіменного голосування за постанову № 55 від 26.10.2020; копії заяв, скарг та актів про порушення виборчого процесу, що слугували для прийняття постанови № 55 від 26.10.2020.

29.10.2020 о 23 год. 14 хв. на електронну пошту Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшло клопотання представника Івано-Франківської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Платформа Громад від 29.10.2020 про залучення Івано-Франківської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Платформа Громад до участі у справі № 300/2999/20 як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача. Вказане клопотання мотивоване тим, що оскаржувана постанова Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області № 55 від 26.10.2020 "Про порядок повторного підрахунку голосів виборців Яремчанською міською територіальною виборчою комісією" впливає на права та охоронювані законом інтереси Івано-Франківської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Платформа Громад , яка висунула кандидатів в депутати до Івано-Франківської обласної ради, Надвірнянської районної ради Івано-Франківської області, Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області.

Суд протокольною ухвалою задовольнив клопотання представника Івано-Франківської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Платформа Громад від 29.10.2020 та залучив Івано-Франківську обласну організацію політичної партії Всеукраїнське об`єднання Платформа Громад до участі у справі № 300/2999/20 як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив позов задовольнити повністю.

Представник третьої особи в судовому засіданні заперечив щодо задоволення позову.

30.10.2020 на електронну пошту Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшли письмові пояснення представника Івано-Франківської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Платформа Громад , згідно яких представник третьої особи зазначив, що відповідно до частини 9 статті 254 Виборчого кодексу України питання про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях віднесено до компетенції відповідної територіальної виборчої комісії та є дискреційними владними повноваженнями такої територіальної виборчої комісії. Єдиною підставою, яка позбавляє територіальну виборчу комісію реалізувати зазначені дискреційні повноваження, є відсутність заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами. Представник третьої особи зазначив, що підставою для прийняття оскаржуваної постанови № 55 від 26.10.2020 були відповідні заяви та скарги про порушення Виборчого кодексу України, які підтверджені відповідно оформленими актами. Окрім цього, представник Івано-Франківської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Платформа Громад звернув увагу на те, що позивач бере участь як кандидат тільки в такому виді виборів як вибори на посаду Яремчанського міського голови Надвірнянського району Івано-Франківської області, а тому перерахунок голосів в частині виборів до Івано-Франківської обласної ради, Надвірнянської районної ради Івано-Франківської області, Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, не стосується інтересів позивача. Доводи позивача про те, що члени Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області не голосували та не брали участі в прийнятті такої постанови № 55 від 26.10.2020, спростовані протоколом засідання, на якому було прийнято оскаржувану постанову. Окрім цього, представник третьої особи зазначив, що під час здійснення повторного підрахунку голосів виявлено численні похибки в результатах первинного підрахунку голосів. За вказаних обставин, представник Івано-Франківської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Платформа Громад вважає, Яремчанська міська територіальна виборча комісія Надвірнянського району Івано-Франківської області правомірно прийняла постанову № 55 від 26.10.2020, а тому необхідно відмовити в задоволені позову.

Яремчанська міська територіальна виборча комісія Надвірнянського району Івано-Франківської області явку свого представника в судове засідання 30.10.20 не забезпечила, правом на подання відзиву у встановлений судом строк не скористалася. Ухвала про відкриття провадження від 29.10.2020, повітка про виклик та позовна заява з додатками направлені на офіційну електронну адресу: nadyapolataiko@gmail.com, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Згідно з частиною 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

За таких обставин, керуючись частиною 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, справа підлягає вирішенню за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали адміністративної справи за правилами спрощеного позовного провадження, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши зібрані в матеріалах справи докази, судом встановлено таке.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено на 25.10.2020 чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Згідно постанови Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Так, 10.08.2020 Центральною виборчою комісією постановою "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Івано-Франківської області.

Центральною виборчою комісією 30.08.2020 прийнято постанову № 208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року", якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

На території Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області утворено шість виборчих дільниць: 261025, 261026, 261027, 261028, 261029, 261030.

За результатами проведених 25.10.2020 місцевих виборів до Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області надійшли скарги та акти про численні порушення вимог виборчого законодавства під час проведення голосування на місцевих виборах 25.10.2020.

Яремчанською міською територіальною виборчою комісією Надвірнянського району Івано-Франківської області подано суду:

- заяву кандидата в депутати від ІФООПП УДАР Яремчанської міської ради ОСОБА_2 від 26.10.2020 про порушення виборчого законодавства на дільничній виборчій комісії № 261028, а саме: видача бюлетенів без печатки дільничної виборчої комісії, та акт про виявлені порушення Виборчого кодексу України на місцевих виборах 25.10.2020 на дільничній виборчій комісії № 261028 ;

- скаргу кандидата в депутати Яремчанської міської ради ОСОБА_3 від 26.10.2020 про порушення виборчого законодавства на дільничній виборчій комісії № 261025, а саме по порушення послідовності проведення підрахунку, яка встановлена частиною 2 статті 250 ВК України; не всі бюлетені, які члени комісії опрацьовували, були зачитані в голос; порушено порядок пакування виборчих бюлетенів; при підрахунку голосів, крім зареєстрованих спостерігачів, кандидатів та представників ЗМІ, на дільниці були присутні сторонні особи. До вказаної скарги долучено акт від 26.10.2020 про виявлені порушення на дільничній виборчій комісії № 261026, за підписом скаржника та двох виборців;

- заяву від офіційного спостерігача від ІФООППВО Платформа Громад ОСОБА_8. від 26.10.2020 про виявлені порушення на дільничній виборчій комісії № 261028, а саме, що під час підрахунку голосів виявлено, що на виборчих бюлетенях, які видані для голосування виборцям, відсутні печатки дільничної виборчої комісії. До вказаної заяви долучено акт від 25.10.2020 про виявлені порушення на дільничній виборчій комісії № 261028 за підписом заявника та двох виборців;

- заяву представника ІФООППВО Платформа Громад ОСОБА_6. від 26.10.2020 про проведення повторного підрахунку голосів у зв`язку з порушеннями виборчого законодавства на дільничній виборчій комісії № 261026. До якої долучено акт від 26.10.2020 про виявлені порушення виборчого законодавства на дільничній виборчій комісії № 261026, а саме: 26.10.2020 в 11 год. 25 хв. виявлено, що в приміщенні для голосування відсутні більшість членів комісії, були розкидані бюлетені для голосування; відсутні працівники поліції;

- скаргу кандидата в депутати від Яремчанської міської ради ОСОБА_7 від 26.10.2020 про виявлені порушення Виборчого кодексу України на місцевих виборах 25.10.2020 на дільничній виборчій комісії № 261026, зокрема про те, що не всі бюлетені, які члени комісії опрацьовували, були зачитані в голос, що суперечить частині 7 статті 250 ВК України; порушено порядок пакування виборчих бюлетенів; при підрахунку голосів, крім зареєстрованих спостерігачів, кандидатів та представників ЗМІ, на дільниці були присутні сторонні особи. До скарги додано акт про виявлені порушення від 26.10.2020 за підписом скаржника та двох виборців;

- скаргу кандидата в депутати від Яремчанської міської ради ОСОБА_5. від 26.10.2020 про виявлені порушення Виборчого кодексу України на місцевих виборах 25.10.2020 на дільничній виборчій комісії № 261028, а саме щодо порушення порядку проведення підрахунку, яка встановлена частиною 2, 7 статті 250 ВК України, до якої додано акт від 26.10.2020 про виявлені порушення Виборчого кодексу України на місцевих виборах 25.10.2020 на дільничній виборчій комісії № 261028, за підписом скаржника та двох виборців;

- скаргу кандидата в депутати від Яремчанської міської ради ОСОБА_4 від 26.10.2020 про виявлені порушення Виборчого кодексу України на місцевих виборах 25.10.2020 на дільничній виборчій комісії № 261027, а саме про порушення послідовності проведення підрахунку, яка встановлена частиною 2 статті 250 ВК України; про те, що під час підрахунку не оголошувалися в голос опрацьовані бюлетені згідно частини 7 статті 250 ВК України; на дільниці були присутні сторонні особи. До скарги додано акт від 26.10.2020 про виявлені порушення за підписом скаржника та двох виборців.

Згідно постанови Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області № 54-1 від 26.10.2020 Про розгляд заяв, скарг та актів відповідач прийняв рішення взяти до уваги та розглянути заяви, скарги та акти учасників виборчого процесу. За вказану постанову № 54-1 від 26.10.2020 проголосували шістнадцять членів комісії одноголосно.

26.10.2020 о 16 год. 00 хв. Яремчанська міська територіальна виборча комісія Надвірнянського району Івано-Франківської області прийняла постанову № 55 "Про порядок повторного підрахунку голосів виборців Яремчанською міською територіальною виборчою комісією виборчих дільниць 261025, 261026, 261027, 261028, 261029, 261030".

Відповідно до пункту 1 вищевказаної постанови № 55 від 26.10.2020 та витягу з протоколу засідання міської територіальної комісії від 26.10.2020, за результатами вивчення заяв, скарг та актів про порушення виборчого законодавства, вирішено здійснити повторний підрахунок голосів виборців Яремчанською міською територіальною виборчою комісією на виборчих дільницях №№ 261025, 261026, 261027, 261028, 261029, 261030.

Згідно витягу з протоколу "Про порядок повторного підрахунку голосів виборців Яремчанською міською територіальною виборчою комісією виборчих дільниць 261025, 261026, 261027, 261028, 261029, 261030" за рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільниць 261025, 261026, 261027, 261028, 261029, 261030 проголосувало 16 членів комісії: за - 15, проти - 1.

Вважаючи протиправною постанову Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області № 55 від 26.10.2020 "Про порядок повторного підрахунку голосів виборців Яремчанською міською територіальною виборчою комісією", позивач звернувся з цим адміністративним позовом до суду, в якому просив скасувати зазначену постанову № 55 від 26.10.2020.

Вирішуючи даний спір, суд виходив з таких мотивів та норм права.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, суд керується положеннями Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України та Виборчим кодексом України від 19.12.2019 № 396-IX, яким затверджено гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Приписами частини 1 статті 1 Виборчого кодексу України (надалі - ВК України) передбачено, що вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 3 ВК України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Відповідно до статті 11 ВК України, Громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (надалі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частинами 1 та 4, пунктом 1 частини 5 статті 12 ВК України, вибори проводяться на основі рівного виборчого права. Громадяни України беруть участь у виборах на рівних засадах. Усі партії (організації партій), які набули статусу суб`єкта виборчого процесу відповідно до цього Кодексу, мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних загальнодержавних (відповідних місцевих) виборів у порядку та в межах, встановлених цим Кодексом.

Рівність прав і можливостей кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі відповідних виборів забезпечується, зокрема, забороною привілеїв чи обмежень кандидатів в залежності від суб`єкта висування, за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, інвалідності та стану здоров`я, за мовними або іншими ознаками.

Приписами частини 1 статті 20 ВК України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частина 1 статті 22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Статтею 254 ВК України передбачено таке:

1. З моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

2. Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

3. На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

4. При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

5. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Як встановлено судом вище, за результатами проведених 25.10.2020 місцевих виборів до Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області від учасників виборчого процесу надійшли заяви, скарги та акти про порушення вимог виборчого законодавства під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчих дільницях на місцевих виборах 25.10.2020.

Відповідно до частини 9 статті 254 ВК України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Частиною 10 цієї ж Статті Виборчого кодексу України передбачено, що в разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Таким чином, з системного аналізу норм частин 5, 9, 10 статті 254 ВК України можна дійти висновку про те, що виключно до повноважень територіальної виборчої комісії віднесено питання прийняття рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці. При цьому, територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці лише в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії. В інших випадках, передбачених вищевказаними нормами частини 9, 10 статті 254 ВК України, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців виборчій дільниці, тобто таке повноваження носить дискреційний характер. Зокрема, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про перерахунок голосів на дільниці в наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними учасниками виборчого процесу, про порушення вимог цього Кодексу як під час проведення голосування, так і/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці.

З огляду на зміст вищевказаних заяв, скарг, актів про порушення Виборчого кодексу України, які надійшли 26.10.2020 до Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області, суд констатує що такі заяви та скарги та долучені до них акти не містять детальної та чіткої конкретизації виявлених порушень, однак вказані в них порушення за змістом, зокрема, щодо виявлення бюлетенів без печатки комісії, порушення послідовності підрахунку та оголошення опрацьованих бюлетенів, присутності сторонніх осіб, могли вплинути на результати підрахунку голосів.

На переконання суду, оцінка обставин виявлених порушень виборчого законодавства, на предмет того, чи ставлять такі порушення під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, та чи є підстави до прийняття рішення про повторний підрахунок голосів, входить до дискреційних повноважень територіальної виборчої комісії. Лише відповідач за результатом розгляду таких заяв та скарг відповідно до вимог частини 9 статті 254 ВК України може ставити під сумнів результати підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та приймати рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на такій виборчій дільниці. Суд лише досліджує чи надходили до територіальної виборчої комісії від кандидатів у депутатів, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, уповноважених осіб організацій партій, офіційних спостерігачів, виборців заяви, скарги, підтверджені належним чином оформленими актами, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, які можуть поставити під сумнів результати підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, та чи були вони належно оцінені територіальною виборчою комісією.

При цьому суд не може погодитися з доводами позивача про те, що рішення про повторний перерахунок голосів спрямоване затягування виборчого процесу та намагання вплинути на результати виборів. Суд оцінив факт того, що рішення комісії, яка складається з представників різних політичних сил, та те, що рішення про повторний підрахунок голосів прийнято майже одноголосно. Статтею 250, частиною 12 статті 254 ВК України передбачені чіткі критерії контролю за порядком підрахунку голосів з боку учасників виборчого процесу, в тому числі й позивача. Сама процедура повторного підрахунку голосів, за наявності в територіальної виборчої комісії сумнівів щодо правильності результатів підрахунку голосів дільничною виборчою комісією, спрямована на перевірку таких даних та встановлення справжнього волевиявлення виборців.

Суд встановив, що Яремчанською міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області на засіданні 26.10.2020 було оголошено заяви та скарги від учасників виборчого процесу подані до вказаної комісії 26.10.2020 про виявлені під час голосування та підрахунку голосів порушення виборчого закону, та за результатами їх розгляду одноголосно всім складом комісії прийнято рішення взяти їх до уваги та розглянути такі скарги та заяви.

Оскарженим рішенням відповідача, за результатами розгляду заяв, скарги, вирішено провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях за №№: 261025, 261026, 261027, 261028, 261029, 261030, що відповідає вимогам пункту 5 частини 10 статті 72, частинам 5 та 9 статті 154 ВК України.

Щодо наявності повноважень у відповідача прийняти рішення про повторний підрахунок голосів на всіх виборчих дільницях в межах юрисдикції міської територіальної комісії, то суд зазначає таке.

Судом встановлено, що на території Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області утворено шість виборчих дільниць: 261025, 261026, 261027, 261028, 261029, 261030.

Постанова Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області № 55 від 26.10.2020 визначає повторний підрахунок голосів виборців по всіх шістьох виборчих дільницях 261025, 261026, 261027, 261028, 261029, 261030. Проте судом встановлено, що подані до Яремчанської міської територіальної виборчої комісії заяви та скарги не містять інформації про виявлені порушення Виборчого кодексу України на виборчих дільницях 261029 та 261030.

Представник третьої особи звернув увагу на те, що заява кандидата в депутати від ІФООПП УДАР Яремчанської міської ради ОСОБА_2 від 26.10.2020 про порушення виборчого законодавства на дільничній виборчій комісії № 261028, містить вимоги про проведення повторного перерахунку голосів виборців по всіх шістьох виборчих дільницях 261025, 261026, 261027, 261028, 261029, 261030. Вказане, на думку представника третьої особи, є достатньою підставою для проведення такого повторного перерахунку голосів виборців по всі виборчих дільницях.

В той же час представник позивача вказав на відсутність відомостей про реєстрацію такої заяви кандидата в депутати від ІФООПП УДАР Яремчанської міської ради ОСОБА_2 від 26.10.2020 в Журналі вхідної кореспонденції Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області та те, така заява не містить даних щодо порушень на виборчих дільницях №№ 261029 та 261030.

Пунктом 5 Порядку встановлено, що скарги, що подаються до окружних і територіальних виборчих комісій, приймаються та реєструються відповідно до Кодексу і Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173.

В свою чергу згідно з підпунктами 13.1 - 13.4 пункту 13 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, під час реєстрації та розгляду документів і звернень, що надходять до виборчої комісії, комісія керується Кодексом, іншими актами законодавства України, постановами Центральної виборчої комісії та цим Порядком.

Документи та звернення, що надходять до виборчої комісії, мають право приймати голова комісії, заступник голови комісії, секретар комісії або інші члени комісії, уповноважені на це її рішенням.

Документи та звернення до виборчої комісії надсилаються поштою чи подаються до комісії особисто або через уповноважену особу, якщо її повноваження підтверджені відповідно до законодавства України.

Документи, передбачені Кодексом, можуть подаватися до виборчої комісії у формі електронного документа з урахуванням особливостей, передбачених Кодексом. У такому разі документи повинні відповідати вимогам Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги". Відповідальність за достовірність копій документів, що подаються до виборчих комісій у електронній формі, несе особа, яка засвідчує документ своїм кваліфікованим електронним підписом.

У міжвиборчий період голова територіальної виборчої комісії або інший член цієї виборчої комісії, визначений її рішенням, щотижня перевіряє надходження документів та звернень до виборчої комісії.

Документи, звернення реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії.

В судовому засіданні досліджено копію витягу з Журналу вхідної кореспонденції Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області, згідно якої встановлено відсутність реєстрації 26.10.2020 заяви кандидата в депутати від ІФООПП УДАР Яремчанської міської ради ОСОБА_2 від 26.10.2020. В Журналі вхідної кореспонденції Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області містяться записи про реєстрацію заяв, скарг та актів від учасників виборчого процесу: ОСОБА_4 по виборчі дільниці № 261027, ОСОБА_3 по виборчій дільниці № 261025, ОСОБА_5 по виборчій дільниці № 261028, ОСОБА_6 по виборчій дільниці № 261026, ОСОБА_7 по виборчій дільниці № 261028.

Також в журналі вхідної кореспонденції міської територіальної виборчої комісії є один запис про реєстрацію заяви про повторний підрахунок, однак не вказано від кого надійшла така заява. Окрім цього, суд зазначає про те, що відповідачем надано суду також копію заяви від 26.10.2020 від офіційного спостерігача ІФООППВО Платформа громад ОСОБА_8 , з доданим до неї актом про виявлене порушення від 26.10.2020 по виборчій дільниці № 261028. На вказаній заяві та акті є записи: Вх. № 128 та 129 від 26 жовтня 2020р. На заяві кандидата в депутати від ІФООПП УДАР Яремчанської міської ради ОСОБА_2 від 26.10.2020 не має жодного запису про її отримання під розписку.

За вказаних обставин суд позбавлений можливості встановити з журналу вхідної кореспонденції Яремчанської міської територіальної виборчої комісії чи 26.10.2020 було зареєстровано заяву кандидата в депутати від ІФООПП УДАР Яремчанської міської ради ОСОБА_2 чи заяву офіційного спостерігача ІФООППВО Платформа громад ОСОБА_8 . Суд в даному випадку вказує на те, що згідно частини 2 статті 77 КАС України саме на відповідача покладено обов`язок довести суду правомірність своїх дій. Сам факт надання такої заяви відповідачем суду 29.10.2020, за відсутності належних доказів про реєстрацію та дату подання такої заяви, суд не бере до уваги як факт того, що така заява була подана саме 26.10.2020 до 16 год 00 хв.

Більше того, якщо взяти до уваги зміст заяви кандидата в депутати від ІФООПП УДАР Яремчанської міської ради ОСОБА_2 від 26.10.2020, то в ній зазначено виключно про виявлені порушення Виборчого кодексу України на виборчій дільниці № 261028. Прохання такого заявника в заяві до комісії провести повторний підрахунок голосів також і на інших виборчих дільницях, зокрема й на №№ 261029, 261030, на переконання суду, не могли бути підставою для прийняття відповідачем рішення про повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №№ 261029, 261030, оскільки ні заява, ні акт про порушення не містять даних про порушення ВК України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на вказаних виборчих дільницях. Окрім цього, до заяви ОСОБА_2 не долучено жодних доказів щодо факту виявлених порушень. Поданий акт від 26.10.2020, датований 17 год. 05 хв., та стосується обставин по виборчій дільниці № 261028. Даний акт підписаний лише ОСОБА_2 , без засвідчення фактів порушення не менше двома виборцями.

Суд вважає, що не доведення відповідачем самого факту надходження від учасників виборчого процесу заяв, скарг, оформлених актами, в яких були б зафіксовані порушення виборчого законодавства, які мали місце під час голосування та підрахунку голосів саме на виборчих дільницях №№ 261029, 261030, є достатньо для оцінки судом правомірності прийнятого Яремчанською міською територіальною виборчою комісією рішення № 55 від 26.10.2020 про повторний підрахунок голосів на цих виборчих дільницях.

Отже, за відсутності заяв, скарг, підтверджених належним чином оформленими актами про виявлені порушення виборчого законодавства на виборчих дільницях №№ 261029 та 261030, в Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області не було допустимих доказів для сумніву в результатах підрахунку голосів виборців на таких виборчих дільницях. Таким чином, в Яремчанської міської виборчої комісії були відсутні підстави для прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 261029 та 261030.

Щодо заяви, скарг про порушення Виборчого кодексу України по виборчих дільницях №№ 261025, 261026, 261027, 261028, та такі заяви та скарги були розглянуті на засіданні комісії та взяті до уваги Яремчанською міською територіальною виборчою комісією в межах повноважень, передбачених частинами 5, 9 статті 254 ВК України, при прийнятті рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №№ 261025, 261026, 261027, 261028.

Що стосується доводів представника позивача про те, що члени Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області не голосували та не брали участі в прийнятті такої постанови № 55 від 26.10.2020, то суд зазначає таке.

Відповідно до частини 12 статті 36 ВК України рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття.

На засіданні окружної, територіальної або дільничної виборчої комісії у день голосування, зокрема, при підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу, у разі присутності менше ніж двох третин членів комісії від складу комісії рішення комісії приймається не менше ніж двома третинами голосів від числа членів комісії, присутніх на засіданні комісії.

В свою чергу частиною 6 статті 254 ВК України визначено, що рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

Згідно витягу з протоколу "Про порядок повторного підрахунку голосів виборців Яремчанською міською територіальною виборчою комісією виборчих дільниць 261025, 261026, 261027, 261028, 261029, 261030" в голосуванні за рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільниць №№ 261025, 261026, 261027, 261028, 261029, 261030 брали участь всі 16 членів комісії, з яких 15 проголосувало за та 1 - проти .

Таким чином, доводи представника позивача про те, що члени Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області не голосували та не брали участі в прийнятті такої постанови № 55 від 26.10.2020, не відповідають фактичним обставинам справи.

Щодо міркування представника третьої особи про те, що постанова № 55 від 26.10.2020 "Про порядок повторного підрахунку голосів виборців Яремчанською міською територіальною виборчою комісією виборчих дільниць 261025, 261026, 261027, 261028, 261029, 261030" є нормативно-правовим актом, то суд не може погодитися з такими доводами.

Враховуючи зміст частин 4, 9 статті 254 ВК України, пункту 9 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173, суд вважає, що рішення територіальної виборчої комісії про проведення повторного підрахунку голосів не є нормативно-правовим актом, а є актом індивідуальної дії, який поширює свою дію на визначене коло осіб - учасників виборчого процесу, та може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом.

Отже, суд дійшов висновку, що постанова Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області № 55 від 26.10.2020 "Про порядок повторного підрахунку голосів виборців Яремчанською міською територіальною виборчою комісією виборчих дільниць 261025, 261026, 261027, 261028, 261029, 261030" в частині повторного підрахунку голосів виборців Яремчанською міською територіальною виборчою комісією на виборчих дільницях №№ 261029 та 261030 підлягає скасуванню, оскільки у відповідача не було передбаченої законом правої підстави для її прийняття в цій частині. При цьому суд відхиляє зауваження представника третьої особи про те, що у позивача відсутній інтерес на звернення до суду щодо оскарження постанови № 55 від 26.10.2020 в частині призначення повторного перерахунку голосів на виборах депутатів відповідних рад. Суд виходить з того, що статтею 254 ВК України передбачено повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці, не розділяючи вказаний процес в залежності від того, куди проводяться вибори. Не ухвалення судом рішення про скасування постанови виборчої комісії, яка прийнята за відсутності встановленої законом підстави для повторного перерахунку голосів, буде несумісним з принципами виборчого процесу та гарантією функціонування в Україні правової держави.

Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що позов Кандидата на посаду міського голови Яремчанської міської ради ОСОБА_1 до Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області належить частково задовольнити, а саме: визнати протиправною та скасувати постанову Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області № 55 від 26.10.2020 "Про порядок повторного підрахунку голосів виборців Яремчанською міською територіальною виборчою комісією виборчих дільниць 261025, 261026, 261027, 261028, 261029, 261030" в частині повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 261029 та 261030. В задоволенні решти позову відмовити.

Щодо розподілу судових витрат.

Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

В даному випадку судом встановлено, що позивачем при зверненні до суду з цією позовною заявою, доказів сплати судового збору не надано.

Відповідно до частини 2 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначає Закон України "Про судовий збір" від 08.07.2011 № 3674-VI (надалі - Закон № 3674-VI).

Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою ставка судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", встановлено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб в розрахунку на місяць з 1 січня 2020 року складає 2 102,00 грн.

Позивачем заявлено одну позовну вимогу немайнового характеру, а тому при зверненні до адміністративного суду з даним позовом позивач мав сплати судовий збір у розмірі 840,80 грн.

З огляду на часткове задоволення позову, відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судовий збір належить стягнути до Державного бюджету України пропорційно до задоволених вимог: у розмірі 560,53 грн. з позивача та 280,27 грн. з відповідача.

Доказів понесення сторонами інших судових витрат суду не подано.

Керуючись статтями 139, 241-246, 271, 272, 273, 295, 297, підпунктом 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області № 55 від 26.10.2020 "Про порядок повторного підрахунку голосів виборців Яремчанською міською територіальною виборчою комісією виборчих дільниць 261025, 261026, 261027, 261028, 261029, 261030" в частині повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №№ 261029 та 261030.

В задоволенні решти позову відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Державного бюджету України (Отримувач коштів: ГУК у м. Івано-Франківську/ОТГ м. Івано-Франківська /22030101; Код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37952250; Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); Рахунок отримувача: UA698999980313111206084009612; Код банку отримувача (МФО) 899998, Код класифікації доходів бюджету: 22030101) судовий збір у розмірі 560 (п`ятсот шістдесят) гривень 53 копійки.

Стягнути з Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області (ідентифікаційний код - 43798211, вулиця Свободи, 266, місто Яремче, Івано-Франківська область, 78500) до Державного бюджету України (Отримувач коштів: ГУК у м. Івано-Франківську/ОТГ м. Івано-Франківська /22030101; Код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37952250; Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); Рахунок отримувача: UA698999980313111206084009612; Код банку отримувача (МФО) 899998, Код класифікації доходів бюджету: 22030101) судовий збір у розмірі 280 (двісті вісімдесят) гривень 27 копійок.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів, з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а в разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Учасники справи:

Позивач: Кандидат на посаду міського голови Яремчанської міської ради ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 .

Відповідач: Яремчанська міська територіальна виборча комісія Надвірнянського району Івано-Франківської області, ідентифікаційний код - 43798211, вулиця Свободи, 266, місто Яремче, Івано-Франківська область, 78500.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Івано-Франківська обласна організація політичної партії Всеукраїнське об`єднання Платформа Громад , ідентифікаційний код - 43740039, вулиця Грушевського, 22а, місто Івано-Франківськ, 76018.

Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.10.2020
Оприлюднено01.11.2020
Номер документу92535697
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/2999/20

Рішення від 31.10.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні