ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
30 жовтня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/4189/20
13 год. 15 хв.
Луганський окружний адміністративний суд
у складі головуючого судді Захарової О.В.,
за участю
секретаря судового засідання Пономарьової О.І.,
та представників сторін:
представника позивача - Слєсарєва І.Е.,
представників відповідача - Скиби В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Луганської обласної організації Політичної партії Партія Шарія до Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
28 жовтня 2020 року о 18 год. 00 хв. до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Луганської обласної організації Політичної партії Партія Шарія (далі - позивач) до Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області (далі - відповідач, Рубіжанська МТВК) з такими позовними вимогами:
1) визнати протиправним та скасувати рішення Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області про скасування рішень про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079;
2) зобов`язати Рубіжанську міську територіальну виборчу комісію Сєвєродонецького району Луганської області провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079 та врахувати відомості протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, під час встановлення результатів голосування та виборів.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 26 жовтня 2020 року під час прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079 Рубіжанською міською територіальною виборчою комісією Сєвєродонецького району Луганської області було прийнято рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079 в порядку, встановленому цим Кодексом. Вказане рішення мотивоване тим, що під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії, а також наявністю відповідних заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актам про порушення на виборчих дільницях. По дільницях: 440163 - частина 10 статті 254 - порушення упаковки і транспортування (можна було бюлетені витягати); 440162 - порушення при транспортуванні бюлетенів (здійснено без супроводу поліції); 441072 - порушення цілісності упаковки; 440156 - наявність скарги; 441078 - наявність скарги; 441079 - наявність заяви про порушення.
На думку позивача ані Виборчий Кодекс України, ані Постанова Центральної виборчої комісії від 15 жовтня 2020 року № 386 не містить підстав та взагалі можливості та прав територіальної виборчої комісії скасувати власне рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці. Натомість, відповідач 27.10.2020 самостійно, не маючи на то повноважень, протиправно скасував свої рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079.
Позивач вважає, що вказане рішення прийнято відповідачем з перевищенням повноважень, з метою порушення права суб`єктів виборчого процесу та становить встановленню реального волевиявлення громадян. Позивач зазначає, що правомірно розраховував на здійснення відповідачем повторного перерахунку голосів на виборчих дільницях, оскільки для цього були наявні підстави, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів на вказаних дільницях, оскільки відповідачем були прийняті відповідні рішення про проведення повторного перерахунку голосів.
27 жовтня 2020 року уповноваженою особою позивача (представником в територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу) було складено акт про порушення та подано заяву про виправлення вказаних порушень. Акт складався безпосередньо на територіальній виборчій комісії, тому містить описки щодо номерів дільниць, про що подано відповідну заяву до територіальної виборчої комісії.
Позивач вважає, що належним та ефективним способом захисту прав позивача у даному випадку є саме зобов`язання відповідача провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях та врахувати відомості протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079.
З урахуванням викладеного, позивач просить позовні вимоги задовольнити.
У судовому засіданні представник позивача позов підтримав, просив задовольнити позовні вимоги, надав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.
Ухвалою від 28 жовтня 2020 року відкрито провадження у справі, справу призначено до судового розгляду у відкритому судовому засіданні, витребувано відповідні докази (арк. спр. 26-27).
Від представника Рубіжанської МТВК 29.10.2020 надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог з таких підстав (арк. спр. 35-37).
26 жовтня 2020 року, під час проведення безперервного засідання Рубіжанською міською територіальною виборчою комісією Сєвєродонецького району Луганської області було прийнято рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №№ 440163, 440162,441072, 440156, 441078,441079. Підставами для прийняття вказаних рішень було, зокрема, по виборчих дільницях №№ 440163, 440162 - порушення цілісності пакування виборчої документації, по виборчих дільницях №№ 441072, 440156, 441078, 441079 - наявність скарг суб`єктів виборчого процесу. Після ретельного опрацювання секретарем комісії ОСОБА_1 скарг суб`єктів виборчого процесу щодо проведення голосування на виборчих дільницях №№ 441072, 440156, 441078, 441079, було встановлено, що порушення, вказані в скаргах не підтверджуються належними та допустимими доказами, а, відтак, підстав для повторного перерахунку немає.
Щодо рішення комісії про проведення повторного перерахунку голосів на виборчих дільницях №№ 440163, 440162 відповідач зазначив, що у зв`язку із великим навантаженням членів територіальної комісії під час прийняття виборчої документації від дільничних виборчих комісій, було помилково встановлено порушення цілісності пакування виборчої документації. Після більш ретельного огляду пакунків членами територіальної комісії, було встановлено, що пакування виборчої документації є таким, що унеможливлює доступ до упакованої виборчої документації, а, відтак, підстав для повторного перерахунку немає. 26 жовтня 2020 року, Рубіжанською міською територіальною виборчою комісією Сєвєродонецького району Луганської області, під час проведення безперервного засідання, було прийнято рішення про відміну раніше прийнятого протокольного рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях №№ 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079 у зв`язку із недоцільністю проведення повторного підрахунку голосів та відсутністю на це правових підстав.
Відповідач зазначає, що відповідно до частини дванадцятої статті 36 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до частини чотирнадцятої статті 36 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.
Відповідно до пункту 1 частини п`ятої статті 254 Виборчого кодексу України, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень, зокрема, врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
За таких обставин, Рубіжанська міська територіальна виборча комісія Сєвєродонецького району Луганської області вважає, що підстав для задоволення позову немає.
Представники відповідача у судовому засіданні просили відмовити у задоволенні позовних вимог, надали пояснення аналогічні викладеним у відзиві.
Відповідно до частини третьої статті 33 Виборчого кодексу України окружні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних виборів у межах відповідних територіальних округів загальнодержавних виборів. При цьому, згідно з частиною другою статті 3 Виборчого кодексу України загальнодержавними виборами є вибори Президента України та вибори народних депутатів України.
Оскільки відповідачем у справі є територіальна виборча комісія, яка згідно з частиною четвертою статті 33 Виборчого кодексу України в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечує організацію підготовки та проведення місцевих виборів, дана справа не підпадає під перелік справ, які відповідно до частини першої статті 33 КАС України розглядається і вирішується в адміністративному суді першої інстанції колегією у складі трьох судді.
Отже, згідно з приписами частини першої статті 32 КАС України дана справа розглядається і вирішується суддею одноособово.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено таке.
Верховна Рада України постановою від 15 липня 2020 року № 795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня 2020 року № 160 призначила на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.
Згідно з Додатком 11 до постанови ЦВК від 8 серпня 2020 року № 160 Перелік сільських, селищних, міських територіальних громад Луганської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 25 жовтня 2020 року на неділю, 25 жовтня 2020 року, зокрема, призначені вибори депутатів Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області.
Постановою ЦВК від 10 серпня 2020 року № 172 Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій та Додатком 234 до неї утворено та сформовано склад Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області.
Постановою ЦВК від 01 жовтня 2020 року № 325 Про розгляд скарг на бездіяльність Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області серед іншого достроково припинено повноваження усього складу Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області у зв`язку з одноразовим грубим порушенням Виборчого кодексу України.
Постановою ЦВК від 2 жовтня 2020 року № 340 Про новий склад Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області сформовано новий склад Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області згідно з додатком.
За відомостями офіційного веб-сайту Центральної виборчої комісії України склад Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області становить вісімнадцять осіб згідно Переліку (арк. спр. 61-62).
Постановою Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області від 04 жовтня 2020 року № 38 зареєстровано кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради, включених до єдиного списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Луганської обласної організації Політичної партії Партія Шарія на чергових та перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року загальною кількістю 21 особа згідно з Додатком (арк. спр. 8-14).
Відповідно до витягу Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 28.10.2020 № 22231029604 Луганська обласна організація Політичної партії Партія Шарія , код ЄДРПОУ 43753467, місцезнаходження: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, проспект Хіміків, буд. 68, зареєстрована як юридична особа (арк. спр. 23-25).
Судом встановлено, що 26 жовтня 2020 року на засіданні Рубіжанської МТВК прийняті рішення про проведення повторного підрахунку голосів по кожній з виборчих дільниць за № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079.
Підставою для прийняття рішень про проведення повторного підрахунку на вказаних виборчих дільницях слугували виявлені порушення вимог Виборчого кодексу України, а саме: по виборчій дільниці № 440163 встановлено порушення упаковки і транспортування; по виборчій дільниці № 440162 - порушення при транспортуванні бюлетенів; по виборчій дільниці №441072 - наявність скарги Луганської обласної організації Політичної Партії Наш Край та акту про виявлені порушення ВК України від 25.10.2020 (арк.спр.41-43); по виборчій дільниці № 440156 - наявність скарги Луганської обласної організації Політичної Партії Наш Край та акту про виявлені порушення ВК України від 25.10.2020 (арк.спр.38-40); по виборчій дільниці № 441078 - наявність скарги Луганської обласної організації Політичної Партії Наш Край та акту про виявлені порушення ВК України від 25.10.2020 (арк. спр. 44-46); по виборчій дільниці № 441079 - наявність скарги Луганської обласної організації Політичної Партії Наш Край та акту про виявлені порушення ВК України від 25.10.2020 (арк. спр. 47-49).
27 жовтня 2020 року Рубіжанською МТВК на засіданні прийнято рішення про скасування рішень про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях за № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079.
Ухвалою суду від 28.10.2020 про відкриття провадження у справі судом витребувані у Рубіжанської МТВК витяги з протоколу засідань від 26.10.2020 щодо ухвалення рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях по кожній з виборчих дільниць за № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079; витяг з протоколу засідання від 27.10.2020 щодо ухвалення рішення скасування рішень про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях по кожній з виборчих дільниць за № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079.
У судовому засіданні представниками відповідача зазначено про неможливість надання як протоколу засідання, так і витягу, так як на час розгляду справи протокол від 26.10.2020 та від 27.10.2020 не виготовлений.
Обставини прийняття 26 жовтня 2020 року на засіданні Рубіжанської МТВК рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях за № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079 та 27 жовтня 2020 року рішення про скасування рішень про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях за № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079 визнаються сторонами, про що зазначено у позові та відзиві на позовну заяву, поясненнях представників сторін, наданих у судовому засіданні, тому відповідно до частини першої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України вказані обставини є звільненими від доказування.
Прийняття відповідачем 26 жовтня 2020 року на засіданні рішень про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях по кожній з виборчих дільниць за № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079 підтверджується відеозаписом засідання Рубіжанської МТВК, наданим представником позивача (арк. спр. 21).
З відеозапису засідання Рубіжанської МТВК, яке мало місце 26 жовтня 2020 року вбачається, що повноважним складом Рубіжанської МТВК ухвалені протокольні рішення більшістю голосів по кожній з зазначених дільниць про проведення повторного підрахунку голосів по виборчим дільницям.
Відеозапис засідання Рубіжанської МТВК від 27.10.2020 сторонами не наданий, у сторін відсутній.
Судом встановлено, що 27 жовтня 2020 року особою з правом дорадчого голосу у територіальній міській виборчій комісії м. Рубіжне Луганської обласної організації Політичної партії Партія Шарія ОСОБА_2 складений акт про виявлення порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення перших чергових виборів місцевих до Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області 25 жовтня 2020 року, в якому зазначено, що скасування рішення про проведення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 441078, 440162, 441072, 441079, 440163, 440158, 441072, 440169 є порушенням вимог статей 254, 206 Виборчого кодексу України (арк. спр. 17-18).
27 жовтня 2020 року особа з правом дорадчого голосу у територіальній міській виборчій комісії м. Рубіжне Луганської обласної організації Політичної партії Партія Шарія ОСОБА_2 звернулась до Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області з заявою про наявність встановленого порушення та його усунення, додавши до заяви акт від 27.10.2020 (арк. спр. 15).
Згідно із заявою від 27 жовтня 2020 року особа з правом дорадчого голосу у територіальній міській виборчій комісії м. Рубіжне Луганської обласної організації Політичної партії Партія Шарія ОСОБА_2 за наявністю допущених технічних помилок, просить Рубіжанську МТВК вважати вірними зазначення таких дільниць № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079 (арк. спр. 16).
Листом від 28.10.2020 б/н відповідачем заяву особи з правом дорадчого голосу у територіальній міській виборчій комісії м. Рубіжне Луганської обласної організації Політичної партії Партія Шарія ОСОБА_2 від 27 жовтня 2020 року повернуто заявнику без розгляду.
Отже, за відсутності протоколу засідання відповідача від 27.10.2020, прийняття оскаржуваного рішення від 27 жовтня 2020 року підтверджуються актом про виявлення порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення перших чергових виборів місцевих до Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області від 27.10.2020, складеним особою з правом дорадчого голосу у територіальній міській виборчій комісії м. Рубіжне Луганської обласної організації Політичної партії Партія Шарія ОСОБА_2 та визнається сторонами.
Позивач оскаржує рішення Рубіжанської МТВК про скасування рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079.
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано позовні вимоги, суд виходить з такого.
Відповідно до частин першої та другої статті 1 Виборчого кодексу України (далі - ВК України) встановлено, що вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Частиною першою статті 2 ВК України, визначено, що підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.
Частиною першою статті 11 ВК України визначено, що громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до частини першої статті 32 ВК України визначено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії (частина 2 статті 32 ВК України.
Відповідно до частини 3 статті 32 ВК України передбачено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (частина 4 статті 33 ВК України).
Повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів визначені статтею 206 ВК України.
Відповідно до частини другої статті 206 ВК України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови:
1) забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів;
2) утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах;
3) надає правову, організаційну, методичну, технічну допомогу нижчестоящим виборчим комісіям в частині їхньої діяльності, що стосується виборів відповідної ради, сільського, селищного, міського голови, організовує навчання членів цих комісій з питань організації виборчого процесу;
4) реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення;
5) розглядає питання щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених цим Кодексом;
6) інформує населення про зареєстрованих кандидатів у депутати у відповідних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови;
7) затверджує текст виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів та передачу їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям;
8) вирішує питання щодо використання коштів на проведення відповідних місцевих виборів, забезпечує їх цільовим використанням;
9) сприяє організації зустрічей кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови з виборцями;
10) забезпечує виготовлення бланків протоколів та іншої виборчої документації, а територіальна виборча комісія, яка утворює дільничні виборчі комісії, - також печаток, штампів і передає їх відповідним дільничним виборчим комісіям, якщо Центральною виборчою комісією не встановлено інший порядок їх виготовлення;
11) заслуховує інформацію відповідних територіальних, дільничних виборчих комісій, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань, пов`язаних з підготовкою і проведенням відповідних місцевих виборів;
12) здійснює контроль за наданням списків виборців дільничними виборчими комісіями для загального ознайомлення та уточнення;
13) реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів, місцевих організацій партій - суб`єктів виборчого процесу відповідних місцевих виборів, від громадських організацій;
14) здійснює контроль за використанням коштів виборчих фондів суб`єктів виборчого процесу на відповідних місцевих виборах;
15) здійснює контроль за дотриманням встановленого цим Кодексом порядку проведення передвиборної агітації;
16) визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом;
17) встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів;
18) реєструє обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову;
19) організовує проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених цим Кодексом;
20) розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення;
21) забезпечує передачу на зберігання до відповідної архівної установи виборчої та іншої документації в порядку, встановленому Центральною виборчою комісією;
22) здійснює в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів; скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання дільничної виборчої комісії;
23) здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.
Відповідно до частини третьої статті 206 ВК України територіальна виборча комісія, яка відповідно до частини першої статті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини другої цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів: 3) сільська, селищна, міська виборча комісія складає та передає до районної виборчої комісії протокол про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає встановлені підсумки до відповідної районної виборчої комісії.
Статтею 254 ВК України визначений порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.
Положеннями частин першої - третьої статті 254 ВК України визначено, що з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Відповідно до частини п`ятої статті 254 ВК України за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (частина 6 статті 254 ВК України).
Частиною дев`ятою статті 254 ВК України визначено, що за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці (частина 10 статті 254 ВК України).
З матеріалів справи встановлено, що 27 жовтня 2020 року Рубіжанською МТВК на засіданні більшістю голосів прийнято протокольне рішення про скасування рішень від 26.10.2020 про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079.
Так, підставою для прийняття вищезазначеного рішення відповідачем зазначено надходження на розгляд комісії письмової вимоги від шістнадцяти членів виборчої комісії про розгляд питання повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079 у зв`язку з відсутністю підстав та недоведеністю обставин прийнятого рішення про повторний підрахунок голосів (арк. спр. 50).
Як правову підставу для прийняття рішення від 27 жовтня 2020 року про скасування рішень від 26.10.2020 про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079 Рубіжанська МТВК зазначила наявність повноважень на скасування власного рішення відповідно до статті 36 ВК України, відсутність заборони у ВК України приймати рішення про скасування свого рішення.
Суд вважає такі доводи неприйнятними з таких підстав.
Відповідно до частини одинадцятої статті 36 ВК України виборча комісія на вимогу трьох членів комісії, а також за рішенням виборчої комісії вищого рівня зобов`язана розглянути на своєму засіданні питання, що належать до її повноважень, не пізніш як у триденний строк, але не пізніше дня виборів, а в день виборів, крім дільничної виборчої комісії, - невідкладно. Дільнична виборча комісія зобов`язана розглянути на своєму засіданні звернення, що надійшли до неї в день виборів чи в день повторного голосування, невідкладно після закінчення голосування.
Рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом (частина дванадцята статті 36 ВК України).
На думку суду, наведена норма дійсно надає право виборчій комісії розглядати на своєму засіданні питання, що належать до її повноважень, однак не переглядати своє рішення, прийняте територіальною виборчою комісією шляхом голосування на засіданні.
Натомість, відповідно до частини тринадцятої статті 36 ВК України член виборчої комісії, який бере участь у її засіданні і не згоден з рішенням, прийнятим комісією, має право протягом двох днів після засідання, на якому було прийнято рішення, у письмовій формі висловити окрему думку, яка додається до протоколу відповідного засідання виборчої комісії.
Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання (частина п`ятнадцята статті 36 ВК України).
Отже, на думку суду, письмова вимога членів комісії про повторний розгляд питання підрахунку голосів не може бути підставою для перегляду раніше прийнятого на засіданні виборчої комісії свого рішення та його скасування з урахуванням вимог частини тринадцятої та п`ятнадцятої статті 36 ВК України.
Аналіз положень статей 36, 206, 254 Виборчого кодексу України також дає підстави вважати, що у міської територіальної виборчої комісії відсутні повноваження скасовувати свої рішення.
Положеннями Порядку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядку повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 15 жовтня 2020 року № 386, також не передбачено право міської територіальної виборчої комісії скасовувати своє рішення.
Суд зазначає, що відповідач має право приймати рішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За відсутності такого права, рішення відповідача не відповідає принципам, дотримання яких перевіряється адміністративним судом відповідно до вимог пунктів 1, 3, 5 частини другої статті 2 КАС України.
Враховуючи викладене, рішення Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області про скасування рішень про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079 є протиправним та підлягає скасуванню.
Оскільки в судовому засіданні встановлена протиправність прийнятого рішення відповідача, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених вимог та наявність підстав для задоволення позову щодо визнання протиправним та скасування рішення Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області про скасування рішень про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079.
Суд звертає увагу, що внаслідок визнання судом протиправним та скасування рішення про скасування рішень про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079 є чинними рішення Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079.
Отже, у відповідача наявний обов`язок проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079 за рішеннями Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області від 26 жовтня 2020 року про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079. Відповідно, додаткового зобов`язання судом не потребує.
При цьому суд звертає увагу, що предметом спору у даній справі не є правомірність прийняття вищевказаних рішень про проведення повторного підрахунку голосів. Виходячи з предмета та вказаних позивачем підстав позову, судом може бути надано оцінку лише оскаржуваному рішенню про скасування рішень про проведення повторного підрахунку голосів .
На підставі викладеного, позовні вимоги про зобов`язання відповідача провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079 задоволенню не підлягають.
Вимога про врахування відомостей протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці під час встановлення результатів голосування та виборів є передчасною та не підлягає задоволенню, оскільки відсутні підстави вважати, що права позивача у зазначеній частині будуть порушені у майбутньому.
За встановлених в цій справі обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, оскільки в межах даної адміністративної справи основні (суттєві) аргументи позовної заяви є обґрунтованими, а відповідач як суб`єкт владних повноважень, на якого частиною другою статті 77 КАС України покладено обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності, не довів суду правомірність оскарженого рішення, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити частково.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Частиною дев`ятою статті 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Частиною першою статті 4 Закону України від 08 липня 2011 року № 3674-VI Про судовий збір (далі - Закон № 3674) встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Статтею 4 Закону України Про судовий збір визначено, що ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано: суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, збір становить - 1 розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу.
Станом на 01 січня 2020 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 2102,00 грн. Тобто, за одну вимогу немайнового характеру юридична особа має сплатити судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
Позивачем заявлено дві позовні вимоги немайнового характеру, одна з яких є похідною. Відповідно позивач за подання даної позовної заяви мав сплатити судовий збір в сумі 2102,00 грн.
Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених вимог.
Оскільки позовні вимоги підлягають частковому задоволенню повністю, суд вважає за необхідне судовий збір у розмірі 2102,00 грн стягнути до Державного бюджету України з позивача та відповідача пропорційно по 1051,00 грн.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Луганської обласної організації Політичної партії Партія Шарія (місцезнаходження: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, пр-т Хіміків, буд. 68, код ЄДРПОУ 43753467) до Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області (місцезнаходження: 93000, Луганська область, м. Рубіжне, пл. Володимирська, буд. 2, код ЄДРПОУ 43765472) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області про скасування рішень про проведення повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079.
У задоволенні позовних вимог про зобов`язання Рубіжанську міську територіальну виборчу комісію Сєвєродонецького району Луганської області провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 440163, 440162, 441072, 440156, 441078, 441079 та врахувати відомості протоколу про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, під час встановлення результатів голосування та виборів, відмовити.
Стягнути з Луганської обласної організації Політичної партії Партія Шарія в дохід Державного бюджету України судовий збір в сумі 1051,00 грн одна тисяча п`ятдесят одна гривня).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області в дохід Державного бюджету України судовий збір в сумі 1051,00 грн одна тисяча п`ятдесят одна гривня).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.
Суддя О.В. Захарова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2020 |
Оприлюднено | 02.11.2020 |
Номер документу | 92536040 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
О.В. Захарова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні