Рішення
від 30.10.2020 по справі 440/31/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 жовтня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/31/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Бойка С.С., розглянувши за правилами загального позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Оріхівський цегельний завод" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

В С Т А Н О В И В:

Державна служба геології та надр України звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Оріхівський цегельний завод" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 19.12.2003 №3302.

Підставою цього позову є порушення відповідачем норм чинного законодавства у сфері надрокористування та умов спеціального дозволу на користування надрами, умов угоди на користування надрами та програми робіт.

Ухвалою суду від 08 січня 2020 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою суду від 30 січня 2020 року позовну заяву повернуто

Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 29 квітня 2020 року ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 30 січня 2020 року скасовано, справу направлено на розгляд до суду першої інстанції.

Ухвалою суду від 02 червня 2020 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою від 19 червня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.

У судове засідання представники учасників справи не з`явилися, будучи належним чином повідомленими про дату, час та місце проведення судового засідання.

Частиною першою статті 205 згаданого Кодексу передбачено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з пунктом першим частини третьої цієї статті якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Зважаючи на те, що позивач заявив клопотання про проведення розгляду справи у порядку письмового провадження, а відповідач явку уповноваженого представника до суду не забезпечив та про причини неявки не повідомив, суд визнав за можливе проводити судове засідання за відсутності учасників справи.

Відповідно до частини дев`ятої статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Беручи до уваги те, що учасники справи належним чином повідомлені про дату, час та місце проведення судового засідання та у судове засідання не з`явилися, суд визнав за можливе проводити судове засідання у порядку письмового провадження.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.

У строк, встановлений частиною першою статті 261 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідач правом на подачу відзиву на позов не скористався.

За змістом частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України подання заяв по суті справи є правом учасників справи.

А відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Отже, за відсутності відзиву на позовну заяву суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

На підставі наказу Державної служби геології та надр України №362 від 20 жовтня 2016 року Товариству з обмеженою відповідальністю "Оріхівський Цегельний завод" продовжено строк дії спеціального дозволу на користування надрами №3302 від 19 грудня 2003 року з метою видобування суглинків, придатних для виробництва цегли керамічної повнотілої на 20 років до 19.12.2035.

13 червня 2018 року між Державною службою геології та надр України з однієї сторони та Товариством з обмеженою відповідальністю "Оріхівський Цегельний завод" з іншої, укладено Угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин №3302 та складено Програму робіт з видобування суглинків Оріхівського родовища.

У вказаній Угоді вказано, що вона є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №3302 від 19 грудня 2003 року.

Наказом Державної служби геології та надр України №450 від 28 листопада 2018 року "Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2019 рік" ТОВ "Оріхівський Цегельний завод" включено до переліку суб`єктів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль.

Згідно з наказом Державної служби геології та надр України №96 від 26 березня 2019 року "Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у травні 2019 року" призначено проведення планової перевірки ТОВ "Цегла Кременчука" з питань дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалин, горючі тверді корисні копалини).

Державною службою геології та надр України направлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Оріхівський Цегельний завод" повідомлення №6040/03/14-19 від 28 березня 2019 року про проведення планової перевірки у строк з 13 по 24 травня 2019 року, яке отримано відповідачем 02 квітня 2019 року.

Результати перевірки оформлені актом №45/3302 від 24 травня 2019 року, в якому зафіксовані виявлені порушення вимог законодавства, зокрема:

1) Підприємством не наданий план розвитку гірничих робіт на 2018 рік та 2019 рік, погоджений в установленому порядку, чим порушено вимоги статті 51 Кодексу України про надра №132/94, статті 19 Гірничого закону України №1127;

2) Підприємством не надано Акт про передачу розвіданого Орехівського родовища суглинків для промислового освоєння, чим порушення статтю 40 Кодексу законів про надра, постанову Кабінету Міністрів України №114;

3) закінчився термін дії договору оренди землі, чим порушено вимоги статей 125, 126 Земельного кодексу України №2768, статті 18 Кодексу України про надра №132/94;

4) форма №5-ГР (річна), щодо щорічної звітності перед Геоінформ, не відповідає формі затвердженій наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 14.03.2016 №97, чим порушено вимоги статті 24 Кодексу України про надра, постанови Кабінету Міністрів України №615;

5) Підприємством не переоформлено акт про надання гірчичного відводу, чим порушено постанову Кабінету Міністрів України №59;

6) Не виконується Угода про умови користування надрами №3302 від 13 червня 2018 року в частині: пункту 5.3 статті 5, згідно якого при виконанні робіт відповідно до умови цієї угоди Надрокористувач зобов`язаний: проводити та фінансувати роботи у термін та в межах, зазначених у Програмі робіт; дотримуватись вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою чим порушено вимоги статті 24 Кодексу України про надра, постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами" №615.

8) не виконання припиу від 21.02.2014 №30/22/3302, чим порушено вимоги статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" №877 /а.с.36-39/.

Акт перевірки підписаний генеральним директором та маркшейдером ТОВ "Оріхівський цегельний завод", а його примірник вручений директору 24 травня 2019 року.

З огляду на викладені порушення 24 травня 2019 року головним спеціалістом Північного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр Злочевською В.Є. складено припис про усунення виявлених порушень у строк до 24 червня 2019 року.

Припис отримано представником відповідача О.І. Приходько 24 травня 2019 року, що підтверджується його підписом.

Наказом Державної служби геології та надр України №232 від 22 липня 2019 року "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" зупинено дію спеціального дозволу №3302 від 19 грудня 2003 року та надано надрокористувачу 30 календарних днів для усунення порушень.

Листом Державної служби геології та надр України №13544/03/14-19 від 25 липня 2019 року повідомлено ТОВ "Оріхівський цегельний завод" про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №3302 від 19 грудня 2003 року та про необхідність надання до Північного міжрегіонального відділу Держгеонадр інформації про усунення порушень. Вказаний лист отриманий представником відповідача 31 липня 2019 року.

Відповідь на лист не надходила, відомості про усунення надрокористувачем порушень відсутні.

Листом Держгеонадр №19666/01/14-19 від 24 вересня 2019 року відповідапча проінформовано про необхідність надання у 15-ти денний строк власної позиції (згоди/незгоди) на припинення права користування надрами згідно зі спеціальним дозволом на користування надрами №3302 від 19 грудня 2003 року. Вказаний лист отримано відповідачем 01 жовтня 2019 року.

ТОВ "Оріхівський цегельний завод" у своєму листі від 08.10.2019 №19706/02/14-19 просив позивача не припиняти права на користування надрами згідно спецдозволу №3302 від 19 грудня 2003 року.

Посилаючись на те, неусунення відповідачем виявлених порушень, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, суд виходить з наступного.

У частині першій статті 11 Кодексу України про надра № 132/94-ВР від 27 липня 1994 року визначено, що державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, органи влади Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування відповідно до законодавства України.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1174 від 30 грудня 2015 року, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно з підпунктами 9, 10, 11, 14 пункту 4 вказаного Положення Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: 9) видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); 10) зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення; 11) здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); 14) проводить планові та позапланові перевірки надрокористувачів, за результатами яких (у разі виявлення порушень вимог законодавства) складає акти, видає обов`язкові для виконання вказівки (приписи) про усунення виявлених недоліків і порушень вимог законодавства.

Частиною другою статті 16 Кодексу України про надра встановлено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини другої статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

За змістом частини третьої вказаної статті права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами, продовження строку дії, переоформлення, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30 травня 2011 року /далі - Порядок №615/.

Пунктом 10 Порядку №615 передбачено, що невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.

Згідно з підпунктами 1 та 4 пункту 22 Порядку №615 дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди, центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

У пункті 23 цього Порядку вказано, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Так, відповідно до частин першої, другої та третьої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Стаття 56 Кодексу України про надра визначає, що основними вимогами в галузі охорони надр є: забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку; запобігання необґрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей; запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод; додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини першої статті 57 Кодексу України про надра у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.

Згідно з частиною сьомою статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" № 2806-IV від 06 вересня 2005 року дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення. Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.

Отже, з аналізу наведених норм слідує, що у разі порушення надрокористувачем вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, та використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, право на користування надрами може бути припинено. При цьому право користування надрами припиняється лише за наявності згоди на це користувача надрами, а за відсутності такої згоди - у судовому порядку.

Матеріалами справи підтверджується використання відповідачем надр не для тієї мети, для якої їх було надано, та порушення відповідачем вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр та угодою про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є невід`ємною частиною цього спеціального дозволу на користування надрами.

Доказів на спростування виявлених порушень або на підтвердження їх усунення матеріали справи не містять.

Таким чином, наявні підстави для припинення права на користування надрами ТОВ "Оріхівський цегельний завод" у судовому порядку.

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 77 цього Кодексу кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідачем не спростовані пред`явлені позивачем вимоги, а відтак позов належить задовольнити у повному обсязі.

Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки відповідні витрати у справі відсутні, підстав для розподілу судових витрат немає.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, буд. 16, м. Київ, 03057, ідентифікаційний код 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Оріхівський цегельний завод" (с. Оріхівка, Лубенський район, Полтавська область, 37560, ідентифікаційний код 25163967) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами задовольнити.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3302 від 19 грудня 2003 року, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Оріхівський цегельний завод.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.С. Бойко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2020
Оприлюднено02.11.2020
Номер документу92536722
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/31/20

Рішення від 30.10.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 19.06.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 02.06.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Постанова від 29.04.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 30.01.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 08.01.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні