Рішення
від 30.10.2020 по справі 480/5356/20
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 жовтня 2020 року Справа № 480/5356/20

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Опімах Л.М.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/5356/20 за позовом Депутата Тростянецької міської ради Сумської області ОСОБА_1 до Тростянецької міської ради Сумської області про скасування рішень,-

В С Т А Н О В И В:

19 серпня 2020 року депутат Тростянецької міської ради Сумської області ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, мотивуючи вимоги тим, що відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні 14 серпня 2020 року була проведена позачергова 37 сесія 7 скликання Тростянецької міської ради Сумської області на якій було винесені питання:

1.Про затвердження звіту про виконання бюджету Тростянецької міської об`єднаної територіальної громади за І півріччя 2020 року. Про заслуховування звіту директора закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 5 Тростянецької міської ради ОСОБА_2 .

2.Про заслуховування звіту директора закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 3 Тростянецької міської ради ОСОБА_3 .

3.Про продовження терміну дії контракту з керівником закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 5 Тростянецької міської ради.

4.Про продовження терміну дії контракту з керівником закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 3 Тростянецької міської ради.

5.Про внесення змін до рішення 4 сесії 7 скликання Тростянецької міської ради від 30.01.2018 року № 261 Про затвердження міської цільової комплексної Програми Медичні кадри 2018-2022 років .

6.Про внесення змін до рішення 3 сесії 7 скликання № 179 від 04.01.2018 року Тростянецької міської ради Про затвердження структури та загальної чисельності працівників комунального закладу Тростянецької міської ради Спортивний клуб Академія спорту

7.Про затвердження договору купівлі-продажу житлового будинку на аукціоні.

8.Про затвердження результатів продажу та завершення приватизації об`єкта малої приватизації - житлового будинку по АДРЕСА_1 .

9.Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення, кадастровий номер 5925010100:00:008:0067, по АДРЕСА_2 гр. ОСОБА_4 та гр. ОСОБА_5 .

10.Про продаж земельної ділянки несільськогосподарського призначення, кадастровий номер 5925010100:00:003:0180, по АДРЕСА_3 гр. ОСОБА_6 .

11.Про внесення змін до рішення 10 сесії (четверте пленарне засідання) 7 скликання Тростянецької міської ради від 26.06.2018 року № 531 Про затвердження структури та чисельності працівників закладу загальної середньої освіти І - III ступенів № 5 Тростянецької міської ради .

12.Про створення комунального закладу Центр професійного розвитку педагогічних працівників Тростянецької міської ради та затвердження його Положення.

13.Про затвердження структури та чисельності працівників КЗ Центр професійного розвитку педагогічних працівників Тростянецької міської ради.

14.Про затвердження зображення Почесного знаку За вклад у розвиток Тростянецької громади та зображення нагрудного знаку За заслуги І, II, III ступенів.

15.Про надання дозволу ТОВ УКРТАУЕР на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та експлуатації споруди електрозв`язку - вежі ТОВ УКРТАУЕР , з подальшою передачею її в оренду терміном на 49 років із земель комунальної власності Тростянецької міської ради.

16.Про надання дозволу ТОВ УКРТАУЕР на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та експлуатації споруди електрозв`язку - вежі ТОВ УКРТАУЕР , з подальшою передачею її в оренду терміном на 49 років із земель комунальної власності Тростянецької міської ради.

3.Земельні питання.

4. Різне.

Інформація ( Розпорядження міського голови) про проведення 37 (позачергової) сесії 7 скликання Тростянецької міської ради розміщена на офіційному сайті Тростянецької міської ради лише 13.08.2020 о 16:04:07 год.

Вищезазначені проекти рішень не були оприлюднення на сайті Тростянецької міської ради Сумської області та не надані депутатам Тростянецької міської ради, в тому числі позивачу, для вивчення.

Місцеві ради та їх виконавчі органи є суб`єктами владних повноважень, яких Закон України Про доступ до публічної інформації визначає розпорядниками інформації.

Обов`язки розпорядників інформації (зокрема органів місцевого самоврядування) визначені у статті 14 зазначеного Закону. Відповідно до цієї статті вони, серед іншого, зобов`язані оприлюднювати інформацію про свою діяльність та прийняті рішення, цей обоов`язок деталізується в статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації .

На 37 позачерговій сесії 7 скликання Тростянецької міської ради Сумської області, що відбулась 14 серпня 2020 року, було розглянуто ряд питань, за результатами яких прийняті рішення.

Оскільки відповідачем не дотримані вимоги законодавства щодо оприлюднення проектів рішень, позивач просить визнати прийняті рішення протиправними і скасувати, зазначаючи, що порушені його права як депутата на отримання повної інформації для вивчення. Крім того, позивач вбачає порушення прав громадян на доступ до публічної інформації.

Відповідач подав відзив на позов, в якому проти задоволення вимог заперечив. Обгрунтовуючи заперечення, відповідач вказав, що позивач був присутній на 37 (позачерговій) сесії 7 скликання Тростянецької міської ради, яка відбувалась 14.08.2020 року. Відповідно до протоколу вказаної сесії, а також згідно з результатами поіменного голосування депутат Тростянецької міської ради ОСОБА_1 голосував за такі питання порядку денного: 351, 352, 353, 354, 355, 356, 367, 358, 359, 360, 361, 362, 363, 364, 365. Проти ОСОБА_1 проголосував щодо питання 366, після чого, з невідомих причин покинув сесійну залу. Отже, заявник був ознайомлений зі змістом проектів вказаних рішень, не мав жодних заперечень, не підіймав на сесії жодних питань щодо можливих процедурних порушень, а також не повідомляв про можливе порушення норм законодавства. Таким чином, 37 (позачергова) сесія 7 скликання Тростянецької міської ради відбулась з дотриманням норм чинного законодавства України.

Крім того, підтвердженням обізнаності заявника зі змістом проектів рішень 37 (позачергової) сесії 7 скликання Тростянецької міської ради, є, зокрема, його участь 13.08.2020 року у засіданні постійної комісії з питань освіти, культури і туризму, охорони здоров`я та соціального захисту населення, молодіжної політики та спорту Тростянейької міської ради. Відповідно до протоколу засідання вказаної комісії ОСОБА_1 приймав активну участь в обговоренні винесених питань.

Відовідно до Регламенту Тростянецької міської ради, затвердженого рішенням 2 сесії 7 скликання Тростянецької міської ради №29 від 06.12.2017 року, а саме ст. 8 Розділу II. Сесія міської ради , сесії міської ради можуть бути черговими і позачерговими.

Згідно зі статтею 10 вказаного Регламенту: Розпорядження про скликання сесії міської ради доводиться до відома депутатів міської ради і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд міської ради .

13.08.2020 року на сайті Тростянецької міської ради було розміщено розпорядження міського голови №9 Про проведення 37 (позачергової) сесії 7 скликання Тростянецької міської ради із зазначенням питань, які передбачається внести на розгляд. Отже, вимоги Регламенту Тростянецької міської ради, а також вимоги ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації дотримано в повному обсязі. Дотримано і вимоги статті 14 Закону Обов`язки розпорядників інформації щодо оприлюднення інформації, передбаченої цим та іншими законами України . 37 сесія 7 скликання була скликана позачергово, оскільки невідкладного розгляду потребували питання: про затвердження звіту про виконання бюджету Тростянецької міської об`єднаної територіальної громади за І півріччя 2020 року; про продовження терміну дії контракту з керівником закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 5 Тростянецької міської ради, про продовження терміну дії контракту з керівником закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 3 Тростянецької міської ради, про створення комунального закладу Центр професійного розвитку педагогічних працівників Тростянецької міської ради та затвердження його Положення, про затвердження структури та чисельності працівників КЗ Центр професійного розвитку педагогічних працівників Тростянецької міської ради.

Дослідивши письмові матеріали справи, суд вважає за необхідне в задоволенні позову

відмовити, виходячи з наступного.

У частині 2 статті 55 Конституції України визначено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно ч.1 ст. 53 Кодексу адміністративного судочинства України у випадках, встановлених законом, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, державні органи, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до адміністративного суду із позовними заявами в інтересах інших осіб і брати участь у цих справах. При цьому Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, державні органи, органи місцевого самоврядування повинні надати адміністративному суду документи та інші докази, які підтверджують наявність визначених законом підстав для звернення до суду в інтересах інших осіб.

Відповідно до ч.4 ст. 55 Кодексу адміністративного судочинства України держава, територіальна громада бере участь у справі через відповідний орган державної влади, орган місцевого самоврядування відповідно до його компетенції, від імені якого діє його керівник або представник.

Згідно частини другої статті 2 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

За приписами статті 11 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у виборчому окрузі депутат місцевої ради має право: 1) офіційно представляти виборців свого виборчого округу та інтереси територіальної громади в місцевих органах виконавчої влади, відповідних органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах і організаціях незалежно від форми власності з питань, що належать до відання органів місцевого самоврядування відповідного рівня; 2) брати участь з правом дорадчого голосу у засіданнях інших місцевих рад та їх органів, загальних зборах громадян за місцем проживання, засіданнях органів самоорганізації населення, що проводяться в межах території його виборчого округу; 3) порушувати перед органами і організаціями, передбаченими пунктом 1 частини першої цієї статті, та їх посадовими особами, а також керівниками правоохоронних та контролюючих органів питання, що зачіпають інтереси виборців, та вимагати їх вирішення; 4) доступу до засобів масової інформації комунальної форми власності з метою оприлюднення результатів власної депутатської діяльності та інформування про роботу ради в порядку, встановленому відповідною радою; 5) вносити на розгляд органів і організацій, передбачених пунктом 1 частини першої цієї статті, та їх посадових осіб пропозиції з питань, пов`язаних з його депутатськими повноваженнями у виборчому окрузі відповідно до закону, брати участь у їх розгляді.

При здійсненні депутатських повноважень депутат місцевої ради має також право: 1) на депутатське звернення, депутатський запит, депутатське запитання; 2) на невідкладний прийом; 3) вимагати усунення порушень законності і встановлення правового порядку.

Депутат місцевої ради є відповідальним перед виборцями свого виборчого округу і їм підзвітним. У своїй роботі у виборчому окрузі взаємодіє з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, органами самоорганізації населення, трудовими колективами, об`єднаннями громадян.

Статтею 15 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу у разі виявлення порушення прав та законних інтересів громадян або інших порушень законності має право вимагати припинення порушень, а в необхідних випадках звернутися до відповідних місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, а також до правоохоронних і контролюючих органів та їх керівників з вимогою вжити заходів щодо припинення порушень законності.

У разі виявлення порушення законності депутат місцевої ради має право на депутатське звернення до керівників відповідних правоохоронних чи контролюючих органів.

Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, об`єднання громадян, керівники підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, до яких звернувся депутат місцевої ради, зобов`язані негайно вжити заходів до усунення порушення, а в разі необхідності - до притягнення винних до відповідальності з наступним інформуванням про це депутата місцевої ради.

У разі невжиття відповідних заходів посадові особи місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та керівники правоохоронних і контролюючих органів, до яких звернувся депутат місцевої ради, несуть адміністративну або кримінальну відповідальність, встановлену законом.

З аналізу наведених норм чинного законодавства вбачається, що питання звернення до суду щодо виріщення публічно-правового спору з місцевими органами виконавчої влади може бути вирішено на пленарних засіданнях відповідної ради.

Саме відповідні ради, а не окремі депутати, згідно статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є тими представницькими органами місцевого самоврядування, які представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами, а отже й наділені в силу Закону на звернення до суду з метою захисту порушених прав територіальної громади.

Право захищати інтереси територіальної громади (або її окремих представників) в суді може бути реалізоване шляхом представництва. При цьому, депутат місцевої ради не уповноважений представляти у судах інтереси такої ради, або інтереси утворених нею комісій, або інтереси виборців інакше, ніж поза відносинами представництва. Отже, позивач помилково вважає, що вимогами ст. 2 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" йому надано право захищати в суді інтереси територіальної громади, оскільки вказана норма саме такого права не містить та витлумачена позивачем розширено.

Щодо порушених прав саме позивача , суд зазначає, що відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пунктом 2 ч.1 ст.4 Кодексу визначено, що публічно-правовий спір - спір у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій. Пункт 7 ч.1 ст.4 Кодексу суб`єктом владних повноважень визначає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадову чи службову особа, іншого суб`єкта при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Відповідно до пункту 1 ч.1 ст.19 Кодексу юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень ( нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності.

Тобто, виходячи з викладеного, суд вважає, що для захисту порушеного права чи інтересу позивача між сторонами мають існувати публічно-правові відносини, в ході яких відповідачі здійснюють владні управлінські функції стосовно позивача.

Ч. 1, ч. 3, ч. 4 ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Тобто, як вбачається з вказаних норм, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або законних інтересів особи на момент її звернення до суду.

Конституційний Суд України в рішенні від 1 грудня 2004 року N 18-рп/2004 вирішив, що поняття "охоронюваний законом інтерес", що вживається в частині першій статті 4 Цивільного процесуального кодексу України та інших законах України у логічно-смисловому зв`язку з поняттям "права", треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально-правовим засадам.

Також, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, Конституційний Суд України в п. 4.1 рішення від 14 грудня 2011 року N 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

На підставі викладеного суд вважає, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.

Однак, порушення вимог закону діями чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушених його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями.

З огляду на зазначене, вирішуючи спір, суд має пересвідчитись у належності особі яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

Тобто, обов`язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушення саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача, зокрема, наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.

Судом встановлено, що позивач є депутатом Тростянецької міської ради, входить до складу органу місцевого самоврядування. Положення,що регулюють статус і діяльність депутата місцевої ради закріплені у статтях 2,3, 10-11 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", форми реалізації депутатом місцевої ради своїх повноважень у виборчому окрузі визначені главою 2 розділу ІІ цього Закону. Розділ ІІІ Закону визначає повноваження депутата місцевої ради у раді та форми роботи у раді та її органах. Системний аналіз зазначених норм дає підстави для висновку про відсутність публічно-владних управлінських функцій у міської ради стосовно депутата міської ради.

Враховуючи вищевикладене, приймаючи до уваги, що депутати міських рад не наділені повноваженнями вимагати усунення порушення законності шляхом індивідуального звернення до суду з адміністративним позовом, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Депутата Тростянецької міської ради Сумської області ОСОБА_1 ( РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_4 ) до Тростянецької міської ради Сумської області ( код ЄДРПОУ 24006361, вул.Миру, 6 м.Тростянець, Сумська область, 42600) про скасування рішень - відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Л.М. Опімах

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2020
Оприлюднено01.11.2020
Номер документу92536887
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/5356/20

Рішення від 30.10.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 21.08.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні