Рішення
від 30.10.2020 по справі 600/1997/20-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 жовтня 2020 р. м. Чернівці справа № 600/1997/20-а

Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Левицький В.К., розглянув у письмовому провадженні справу за позовом Чернівецької обласної організації політичної партії «Рідне місто» до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

В С Т А Н О В И В:

Чернівецька обласна організація політичної партії «Рідне місто» (далі - позивач) звернулася до суду з вказаним позовом, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області від 27.10.2020 р. про здійснення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 730080;

- заборонити Чернівецькій міській територіальній виборчій комісії Чернівецького району Чернівецької області здійснювати повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 730080.

Ухвалою суду від 29.10.2020 р. у справі № 600/1997/20-а відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, встановленими ст.ст. 257 - 262 КАС України з повідомленням (викликом) учасників справи із врахуванням особливостей провадження у справах щодо оскарження, дій або бездіяльності виборчих комісій, встановлених ст. 273 КАС України та призначено розгляд справи на 15 год. 00 хв. 29 жовтня 2020 р.

В обґрунтування позовної заяви позивач вказував, що відповідно до ч. 9 та 10 ст. 254 ВК України визначено випадки, коли територіальна виборча комісія може або зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на дільниці, зокрема: за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці; у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій ст. 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії, або в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії.

На думку позивача, за відсутності наведених випадків, у відповідача не було правових підстав для прийняття оскаржуваного рішення про здійснення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 730080. Крім того, позивач зазначав, що оскаржуване рішення є абсолютно немотивованим.

Окрім того, на думку позивача, прийняте Чернівецькою міською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області оскаржуване рішення не відповідає положенням ст. 2 КАС України, відтак є протиправним та підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 29.10.2020 р. у справі № 600/1997/20-а у задоволенні заяви представника Чернівецької обласної організації Політичної партії «Єдина Альтернатива» про залучення їх до участі у справі як третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - відмовлено.

В судовому засіданні, яке призначене на 15 год. 00 хв. 29.10.2020 р., за клопотанням представника позивача оголошено перерву до 17:30 год. того ж дня, для ознайомлення із матеріалами справи.

У вступному слові представник позивача позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов у повному обсязі. Крім того, представник позивача наголошував на тому, що у територіальної виборчої комісії не було підстав здійснювати повторний перерахунок голосів, оскільки недоліки в підрахунку можна було виправити шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений".

Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області (далі - відповідач) подала до суду відзив на позов, в якому просила відмовити у задоволенні позову.

В обґрунтування відповідач зазначав, що прийнявши рішення 27.10.2020 р. про здійснення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 730080, Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області діяла виключно в межах Закону. Оскільки, відповідно до ч. 10 ст. 254 Виборчого кодексу України в разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Відповідач вказує, що ним було виявлено неточності в протоколах дільничної виборчої комісії, які неможливо усунути без перерахунку голосів. Серед іншого, посилається на протокол № 6 під час засідання безперервного засідання МЧ ТВК, яке було розпочато 25.10.2020 р. о 20.00 год., Чернівецької обласної організації політичної партії «Слуга Народу виявлено невідповідність голосів між голосами поданими за партію та кількістю голосів, поданих за окремих кандидатів від цієї партії (3 голоси), Чернівецької обласної організації політичної партії «За Майбутнє» (1 голос).

Загальна кількість голосів з протоколу, а саме: протоколу дорівнює 499 голосів, п.12 Протоколу дорівнює 385 голосів, проте, ці обидва пункти повинні дорівнювати один одному. У тому числі серед невідповідностей в Протоколі, на засіданні МЧ ТВК виявлено некоректна кількість виборців, які взяли участь в голосуванні, якщо врахувати кількість недійсних бюлетенів. Загальна кількість голосів з протоколу, а саме: п.12 Протоколу не дорівнює п.13 та п. 14, хоча ці обидва пункти повинні дорівнювати один одному.

Відповідач наголошує, що з витягу з протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №730080 з виборів депутатів Чернівецької обласної ради Чернівецької області у територіальному виборчому окрузі №7 було виявлено неточність, а саме кількість бюлетенів в скринях для голосування разом дійсними бюлетенями на 28 голосів не співпадає з кількістю тих, що проголосували. З урахуванням цих невідповідностей у протоколах, відповідач зобов`язаний був прийняти рішення щодо повторного підрахунку голосів, тому що такі розбіжності неможливо усунути іншим шляхом.

У вступному слові представник відповідача заперечував проти позову, посилаючись на обставини наведені у відзиві.

Після з`ясування обставин справи та дослідження доказів, сторонами подано до суду заяви про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Враховуючи приписи ст. 194 КАС України, суд вважає за можливе здійснювати розгляд і вирішення справи за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.

Заслухавши вступне слово учасників справи, з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

08.08.2020 р. Центральною виборчою комісією прийнято постанову №160 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року» , якою призначено на неділю, 25.10.2020 р., перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.

Постановою Верховної Ради України №795-ІХ від 15.07.2020 р. «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» на неділю 25.10.2020 р., призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови).

Постановою Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області № 9 від 25.09.2020 р. було зареєстровано кандидатів у депутати Чернівецької міської ради Чернівецького району Чернівецької області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Чернівецької обласної організації політичної партії «Рідне місто» .

Чернівецька обласна організація політичної партії «Рідне місто» є суб`єктом виборчого процесу на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 р.

Згідно із витягу із протоколу № 16 засідання Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, яке розпочато 25.10.2020 р. о 20:00 год. слухали: голову ЧМТВК Саінчук А.К., яка зазначила, що враховуючи порушення, допущені при оформленні протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів Чернівецького міського голови та з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області та неможливість усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії повинен бути проведений перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730 080 (п.10, ст.253 ВК України).

Враховуючи зазначені порушення, постановлено провести перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 після прийняття ЧМТВК протоколів про підрахунок голосів від усіх ДВК у присутності членів ДВК № 730080. За це рішення проголосували: за - 15; проти - 0; утримались - 0 (а.с. 48).

Отже, 27.10.2020 р. Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області на своєму засіданні прийняла рішення про здійснення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 730080. Наведена обставина не заперечувалася сторонами під час розгляду справи по суті.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, 28.10.2020 р. позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти позову, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що у задоволенні адміністративного позову необхідно відмовити з таких міркувань.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Перевіряючи рішення відповідача на відповідність вимогам ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

Згідно із ст. 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України.

Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об`єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій. Усі об`єднання громадян рівні перед законом.

Гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначаються Виборчим кодексом України.

Гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, відповідно до Конституції України визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 р. № 396-IX (далі - ВК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах: 1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; 4) політичного плюралізму та багатопартійності; 5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу; 6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій); 7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Згідно з ч. 1 ст. 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів (ч. 4 ст. 33 ВК України).

Процедура підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці під час проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі - місцеві вибори), а також процедуру повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці врегульовано положеннями ч. 5 ст. 250, ч. 1 ст. 251, ч. 12 ст. 254 ВК України.

На виконання вказаних норм, постановою Центральної виборчої комісії від 15.10.2020 р. № 386 затверджено Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці (далі - Порядок № 386).

Відповідно до п. 1.1 Порядку № 386 після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці дільнична виборча комісія у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування, розпочинає підсумкове засідання, на якому здійснюється підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Підсумкове засідання дільничної виборчої комісії проводиться без перерви і закінчується після складання та підписання відповідних протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з усіх місцевих виборів та по всіх виборчих округах, у яких проводилося голосування на виборчій дільниці.

За приписами п. 2.1 Порядку № 386 до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) цифрами заносяться відповідні відомості, передбачені частиною другою статті 251 Кодексу (додатки 1, 2 до постанови Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року № 296), яким відповідають пункти протоколу, а саме: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією; 3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); 4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці; 10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 11) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій; 12) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії; 13) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку; 14) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії.

До протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів сільського/селищного/міського голови, поданих за кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, цифрами вносяться відповідні відомості, передбачені частиною другою статті 251 Кодексу, яким відповідають пункти протоколу, а саме: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією; 3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); 4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці; 10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 11) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського/селищного/міського голови.

Відповідно до п. 3.3 Порядку № 386 результати підрахунку голосів у вигляді кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список відповідної місцевої організації політичної партії, не підтримавши конкретного кандидата в депутати, та кількості голосів виборців, які підтримали кожного конкретного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку відповідної місцевої організації політичної партії, оголошуються головою (головуючим на засіданні) комісії і вносяться секретарем (секретарем засідання) виборчої комісії до пунктів "13) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку" та "14) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії" протоколу.

Після закінчення опрацювання виборчих бюлетенів з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список відповідної місцевої організації політичної партії, дільнична виборча комісія зобов`язана перевірити, чи дорівнює кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список цієї організації політичної партії (пункт 12 протоколу), сумі кількості голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від цієї організації політичної партії (пункт 14 протоколу), та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від цієї організації партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку (пункт 13 протоколу).

Дослідженням протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецького району Чернівецької області, який підписаний членами дільничної виборчої комісії 26.10.2020 р., що присутні на засіданні, судом встановлено наступне:

- у п.12 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, а саме від Чернівецької обласної організації політичної партії «Слуга Народу» зазначено 212 голосів;

- у п. 13 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії «Слуга Народу» , не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, зазначено 19 голосів;

- у п. 14 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії": Чернівецької обласної організації політичної партії «Слуга Народу» у загальній сумі становить 190 голосів (а.с. 63-70).

Таким чином, судом встановлено, що кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список цієї організації політичної партії (п. 12 протоколу) не відповідає сумі кількості голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від цієї організації політичної партії (п. 14 протоколу) та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від цієї організації партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку (п. 13 протоколу). (При додаванні п. 13 та п.14 протоколу (19 + 190) сума кількості голосів складає 209, замість 212 голосів, які зазначені в п. 12 протоколу).

Дослідженням протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецького району Чернівецької області, який підписаний членами дільничної виборчої комісії 26.10.2020 р., що присутні на засіданні, судом встановлено наступне:

- п.12 протоколу- кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, а саме від Чернівецької обласної організації політичної «За Майбутнє» зазначено 35 голосів;

- п. 13 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, а саме Чернівецької обласної організації політичної «За Майбутнє» зазначено - 9 голосів;

- у п. 14 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії": Чернівецької обласної організації політичної партії «За Майбутнє» у загальній сумі становить 25 голосів (а.с. 63-70)

Таким чином, судом встановлено, що кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список цієї організації політичної партії (п. 12 протоколу) не відповідає сумі кількості голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від цієї організації політичної партії (п. 14 протоколу) та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від цієї організації партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку (п. 13 протоколу). (При додаванні п. 13 та п.14 протоколу (9 + 25) сума кількості голосів складає 34, замість 35 голосів, які зазначені в п. 12 протоколу).

Дослідженням протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецького району Чернівецької області, який підписаний членами дільничної виборчої комісії 26.10.2020 р., що присутні на засіданні, судом встановлено наступне:

- у п. 12 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, а саме від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» зазначено 28 голосів;

- у п. 13 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку", саме Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» зазначено 6 голосів;

- у п. 14 протоколу - кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії": Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання «Батьківщина» у загальній сумі становить 15 голосів (а.с. 63-70).

Таким чином, судом встановлено, що кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список цієї організації політичної партії (п. 12 протоколу) не відповідає сумі кількості голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від цієї організації політичної партії (п. 14 протоколу) та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від цієї організації партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку (п. 13 протоколу). (При додаванні п. 13 та п.14 протоколу (6 + 15) сума кількості голосів складає 21, замість 28 голосів, які зазначені в п. 12 протоколу).

Враховуючи наведені обставини, суд погоджується з доводами відповідача, що під час розгляду документів дільничної виборчої комісії № 730080 було виявлено помилки та неточності у протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, які неможливо усунути без повторного перерахунку голосів.

Відповідно до п. 4.3 Порядку № 386 дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови. Результати підрахунку голосів виборців за кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на виборчій дільниці оголошуються і вносяться до пункту "11) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата на посаду сільського/селищного/міського голови" протоколу.

Дільнична виборча комісія під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язана перевірити, чи дорівнює кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці (пункт 9 протоколу), сумі кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними (пункт 10 протоколу), та виборчих бюлетенів, голоси в яких подані за кандидатів на виборчій дільниці в цьому виборчому окрузі (пункт 11 протоколу).

Дослідженням протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів Чернівецького міського голови Чернівецького району Чернівецької області, який підписаний членами дільничної виборчої комісії 26.10.2020 р., що присутні на засіданні, судом встановлено наступне:

- у п. 9 протоколу - кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці зазначено 539 голоси;

- у п. 10 протоколу - кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними становить зазначено 47 голосів;

- у п. 11 протоколу - кількість голосів виборців поданих за кожного кандидата на виборчій дільниці в цьому виборчому окрузі у загальній сумі становить 520 голосів (а.с. 71-73).

Таким чином, судом встановлено, що кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці (пункт 9 протоколу) не відповідає сумі кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними (пункт 10 протоколу), та виборчих бюлетенів, голоси в яких подані за кандидатів на виборчій дільниці в цьому виборчому окрузі (пункт 11 протоколу). (При додаванні п. 10 та п. 11 протоколу (47 + 520) сума кількості виборчих бюлетенів має дорівнювати 561, замість 539 виборчих бюлетенів, які зазначені в п. 9 протоколу.

Враховуючи наведені обставини, суд погоджується з доводами відповідача, що під час розгляду документів дільничної виборчої комісії № 730080 було виявлено помилки та неточності у протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, які неможливо усунути без повторного перерахунку голосів.

За приписами ч.1 ст. 254 ВК України встановлено, що з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі.

Відповідно до ч. 5 ст. 254 ВК України за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною 6 ст. 254 ВК України визначено, що рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується в протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

Дослідженням витягу із протоколу № 16 засідання Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, яке розпочато 25.10.2020 р. о 20:00 год. встановлено, що слухали голову ЧМТВК Саінчук А.К., яка доповіла про порушення, допущені при оформленні протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 з виборів Чернівецького міського голови та з виборів депутатів Чернівецької районної ради Чернівецької області та неможливість усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії повинен бути проведений перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 (п.10, ст.253 ВК України).

Враховуючи зазначені порушення, відповідачем постановлено провести перерахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 730080 після прийняття ЧМТВК протоколів про підрахунок голосів від усіх ДВК у присутності членів ДВК № 730080. За це рішення проголосували: За - 15; проти - 0; утримались - 0.

Як вбачається із протоколу (рішення) про здійснення повторного перерахунку голосів, вказане рішення прийнято в присутності всіх членів дільничної виборчої комісії № 730080, за нього проголосувало більшість голосів, тобто за - 15; проти - 0; утримались - 0 та зафіксовано в протоколі № 16.

Таким чином, суд зауважує, що процедуру прийняття рішення дотримано у відповідності до ч. 6 ст. 254 ВК України.

Матеріалами справи підтверджено, що відповідачем під час розгляду документів дільничної виборчої комісії № 730080 було виявлено помилки та неточності у протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, які неможливо усунути без повторного перерахунку голосів.

За приписами ч. 7 ст. 254 ВК України у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

Відповідно до п. 8 ст.254 ВК України дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений територіальною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол з позначкою "Уточнений" складається відповідно до цього Кодексу у порядку, в якому було складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, який потребує уточнення, транспортується до територіальної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколу дільничної виборчої комісії з позначкою "Уточнений" і занесені до цього протоколу відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

За приписами до п. 9 ст.254 ВК України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Відповідно до п. 10 ст. 254 ВК України у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Судовим розглядом встановлено, що під час розгляду документів дільничної виборчої комісії № 730080 відповідачем було виявлено неточності у протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, які неможливо усунути без повторного перерахунку голосів.

З огляду на викладене, суд відхиляє позицію позивача щодо можливості складання протоколів з позначкою "Уточнений", оскільки виявлені неточності у протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, неможливо усунути без повторного перерахунку голосів.

Враховуючи встановлені по справі обставини та наведені норми права, суд приходить до переконання, що у відповідача були наявні правові підстави для прийняття оскаржуваного рішення про повторний перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці №730080.

Більше того, суд зазначає, що рішення про повторний перерахунок голосів є гарантією реалізації дотримання принципів об`єктивності, неупередженості та законності, рівності можливостей для всіх кандидатів, що дасть змогу достеменно визначити волевиявлення виборців та в свою чергу жодним чином не порушує права позивача.

Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З огляду на вищевстановлені обставини справи, суд приходить до висновку, що відповідач під час прийняття оскаржуваного рішення діяв на підставі та у спосіб, що передбачений чинним законодавством України, у межах повноважень та обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття вказаного рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Під час судового розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, довів належними засобами доказування правомірність та обґрунтованість прийняття оскаржуваного рішення, а тому позовна вимога про визнання протиправним та скасування цього рішення є необґрунтованою та не підлягає задоволенню.

В Рішенні від 10 лютого 2010 року у справі "Серявін та інші проти України" Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Крім цього, згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини по справі Серявін та інші проти України, заява N 4909/04, рішення від 10 лютого 2010 року, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів учасників справи, оцінивши докази відповідача на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що обґрунтування, на які посилається позивач, не дають суду підстав для висновків, які б спростовували доводи відповідача.

Оскільки, оскаржуване рішення про повторний перерахунок голосів винесене у відповідності до норм чинного законодавства, відтак відсутні правові підстави для задоволення позовної вимоги позивача про заборону Чернівецькій міській територіальній виборчій комісії Чернівецького району Чернівецької області здійснювати повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 730080.

Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Як вбачається із матеріалів справи, провадження у даній справі було відкрито без сплати позивачем судового збору.

Згідно з ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою або фізичною особою - підприємцем ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону №3674-VI судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Законом України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" установлено з 01 січня 2020 року прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць, для працездатних осіб у розмірі - 2102,00 грн.

Як встановлено з матеріалів справи, позивачем подано до суду адміністративний позов, який містить дві вимоги не майнового характеру, за яку необхідно сплатити судовий збір у сумі 4204,00 грн.

Враховуючи несплату позивачем судового збору при зверненні до суду із цим позовом та прийняття судом рішення за результатом розгляду справи по суті про відмову в задоволенні, суд вважає за необхідне стягнути з позивача судовий збір в сумі 4204,00 грн до Державного бюджету України.

На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 139, 241-246, 250, 273 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні адміністративного позову Чернівецької обласної організації політичної партії «Рідне місто» до Чернівецької міської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - відмовити повністю.

2. Стягнути з Чернівецької обласної організації політичної партії «Рідне місто» судовий збір у сумі 4204,00 грн до Державного бюджету України (стягувач: Державна судова адміністрація України, отримувач коштів Чернівецьке УК/м.Чернівці/22030101; код отримувача (ЄДРПОУ) 37978173; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; номер рахунку отримувача (ІВАN) UA828999980313191206084024002; код класифікації доходів бюджету 22030101; призначення платежу за подання адміністративного позову).

Згідно ст. 272 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження.

У відповідності до ст. ст. 278, 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його складання.

Повне найменування учасників процесу:

позивач - Чернівецька обласна організація політичної партії «Рідне місто» (2-й провулок Герцена, буд. 6, кв. 1, м. Чернівці, код ЄДРПОУ 37830475);

відповідач - Чернівецька міська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області (вул. М. Емінеску, буд. 2, м. Чернівці, Чернівецька область, 58010, код ЄДРПОУ 43767642).

Суддя В.К. Левицький

Дата ухвалення рішення30.10.2020
Оприлюднено02.11.2020

Судовий реєстр по справі —600/1997/20-а

Постанова від 03.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Рішення від 30.10.2020

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні