ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 жовтня 2020 року м. Київ № 640/4437/19
Окружний адміністративний суд міста Києва в складі головуючого судді Качура І.А., розглянувши за правилами спрощеного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу
за позовом Державної служби геології та надр України
до Товариства з обмеженою відповідальністю ТГД
про зобов`язання вчинити ді та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулась Державна служба геології та надр України з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю ТГД , в якому просить суд:
- припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4197 від 27 липня 2012 року наданого Товариству з обмеженою відповідальністю ТГД (код ЄДРПОУ 38453805).
Позовні вимоги обґрунтовані порушеннями вимог законодавства з боку Товариства з обмеженою відповідальністю ТГД , в частині зобов`язання приступити до проведення робіт на визначеній ділянці нафтогазоносних надр не пізніше ніж через 180 календарних днів з моменту початку строку дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами.
Ухвалою суду від 21.03.2019 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та відповідачу запропоновано надати відзив протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення відповідачу ухвали про відкриття провадження у справі.
Від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, яку обґрунтовано тим, що перевірка ТОВ ТГД щодо дотримання ним вимог законодавства у сфері геологічного вивчення надр у встановленому порядку не проводилась, припис про усунення порушень із наданням достатнього часу для їх усунення не виносився.
Розглянувши подані матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4197 від 27.07.2012, з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ вуглеводнів з подальшим видобуванням нафти і газу.
З моменту отримання Дозволу №4197 у Надрокористувача виникли права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра (надалі - КУпН) та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (далі- Порядок Же 615), який регулює питання надання Держгеонадрами спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін.
Як додаток до спеціального дозволу укладено Угоду №4197 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 28 грудня 2012 року (надалі - Угода №4197), яка є невід`ємною частиною Дозволу №4197.
Підписанням вказаної угоди №4197. Відповідач взяв на себе зобов`язання, зокрема, дотримуватись вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами; дотримуватись вимог, передбачених Дозволом та цією угодою; надавати в установленому порядку Держгеонадра інформацію щодо користування надрами, тощо.
25 липня 2017 року на адресу Держгеонадра від Державної фіскальної служби України (надалі - ДФС) надійшов лист №1259015/99-99-12-03-04-16, яким ДФС повідомляла, що за результатом аналізу податкових декларацій та розрахунків з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини, ДФС визначила перелік суб`єктів господарювання, які є власниками спеціальних дозволів на користування надрами, але не нарахували податкові зобов`язання з рентної плати протягом 2015-2016 років та І півріччя 2017 року, у зв`язку з чим є підстави для припинення права надрокористування вказаним у додатку до цього листа суб`єктам господарювання на підставі п.6 ст.26 КУпН.
Відповідно до додатку до вказаного листа ДФС відповідач протягом 2015-2016 років та І півріччя 2017 року подавав податкові розрахунку з рентної плати за користування надрами з нульовими показниками.
У зв`язку з чим, та відповідно до Наказу №374 Держгеонадр від 28 серпня 2017 року відповідача було зобов`язано у строк 10 календарних днів з моменту отримання повідомлення, надати інформацію про відсутність сплати рентних платежів за користування надрами за обсяг видобутих вуглеводнів у 2015-2016 роках, та документальне підтвердження щодо виконання Угоди про умови користування надрами, Програми робіт до Угоди 4197, наявності проектних документів, затверджених в установленому порядку та виконання проектних рішень.
Про вказане надрокористувача повідомлено листом №18671/03/14-17 від 01 вересня 2017 року, який отримано адресатом 06 вересня 2017 року.
Оскільки надрокористувач порушив умови п.5.3 Угоди 4197 та не надав в установленому порядку запитуваної інформації до Держгеонадра Департаментом державного геологічного контролю Держгеонадра була винесена пропозиція на розгляд комісії з питань надрокористування питання щодо зупинення дії спеціального дозволу №4197 відповідно до пп. 1 п. 22 Порядку 615.
Держгеонадра листом від 04.02.2019 № 2395/03/04-19 звернулися з запитом до ДНВП Геоігформ України щодо кількості видобутої корисної копалини ТОВ ТГД за 2015-2016-2017 роки.
ДНВП Геоінформ України листом від 08.02.19 № 03/303-0365 повідомило про те що за відповідними даними (форми 6-гр за 2016-2017 p.p.) продуктивні поклади ділянки надр не розроблялись.
Позивача вважаючи що відповідач взятих на себе зобов`язань не виконує та порушує норми законодавства у сфері надрокористування, звернувся з даним позовом до суду.
Суд, визначаючись щодо заявлених вимог по суті, виходить з того, що відповідно до ст. 17 ЗУ Про нафту і газ , встановлено що строк дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами починається з дня одержання спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами, якщо в ньому не передбачено інше. Користувач нафтогазоносними надрами зобов`язаний приступити до проведення робіт на визначеній ділянці нафтогазоносних надр не пізніше ніж через 180 календарних днів з моменту початку строку дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами.
Відповідно до ст.26 КУпН якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами.
Відповідно до ст.24 КУпН, користувачі надр зокрема зобов`язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України.
Відповідно до ст. 20 ЗУ Про нафту і газ власник спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами зобов`язаний:
- забезпечити повноту геологічного вивчення, раціональне комплексне використання і охорону нафтогазоносних надр згідно з угодою про умови користування нафтогазоносними надрами та програмою робіт;
- додержуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням нафтогазоносними надрами;
- створити безпечні для працівників і населення умови проведення робіт, пов`язаних з користуванням нафтогазоносними надрами;
- відшкодовувати збитки, заподіяні підприємствам, установам, організаціям, громадянам та довкіллю;
- надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Також, ст. 37 ЗУ Про нафту і газ , встановлені основні вимоги до промислової розробки родовищ нафти і газу. Так, під час здійснення промислової розробки родовищ нафти і газу користувачі нафтогазоносними надрами зокрема зобов`язані:
- безумовно і своєчасно виконувати всі технічні вимоги затвердженого технологічного проекту (схеми) розробки родовища і комплексного проекту його облаштування;
- дотримуватися показників інвестиційного проекту (програми);
- дотримуватися правил розробки нафтових і газових родовищ, затверджених рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища забезпечувати достовірний облік видобутих нафти, газу, супутніх компонентів, а також закачки в пласти води та газу за кожною свердловиною, покладом і за родовищем в цілому, своєчасне подання відповідним органам виконавчої влади встановлених форм звітності відповідно до чинного законодавства;
- надавати представникам органів, які здійснюють державний контроль і нагляд за дотриманням правил і нормативів користування нафтогазоносними надрами, під час виконання ними службових обов`язків необхідну інформацію та забезпечувати вільний доступ на об`єкти нафтогазової галузі; забезпечувати повне і своєчасне виконання умов спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами та угоди про умови користування нафтогазоносними надрами.
Але, як було встановлено, відповідач взятих на себе зобов`язань не виконує та порушує норми законодавства у сфері надрокористування, що підтверджується листом ДФС України від 25.07.17.
З цього приводу судом встановлено, що згідно п. 11 програми робіт, надрокористувач зобов`язався у IV кв. 2016 року розпочати дослідно - промислову розробку.
Згідно ст. 1 ЗУ Про нафту і газ , геологічне вивчення нафтогазоносності надр - комплекс робіт (геологічне знімання, геофізичні, геохімічні, аерокосмогеологічні дослідження, прямі пошуки, буріння і випробування свердловин, дослідно-промислова розробка, науково- дослідні і тематичні роботи, їх аналіз та узагальнення), що проводяться з метою вивчення геологічної будови і нафтогазоносності надр на певній території; дослідно-промислова розробка родовища нафти і газу - це стадія геологічного вивчення родовища, на якій здійснюється видобуток з родовища обмеженої кількості нафти і газу з метою визначення його промислової цінності, уточнення гірничо-геологічних та технологічних параметрів, необхідних для підрахунку запасів нафти, газу і супутніх компонентів та обґрунтування вибору раціонального методу (технології) промислової розробки родовища.
Таким чином, оскільки дослідно-промислова розробка родовищ передбачає видобуток з родовища обмеженої кількості нафти і газу, відповідно до ст.28 КУпН у надрокористувача виникає обов`язок зі сплати рентної плати за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, яка встановлюється Податковим кодексом України.
Відповідно до ст.26 КУпН право користування надрами припиняється у разі якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
Так, згідно пп. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615, дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди, центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС зокрема у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.
Відповідно до чого Наказом №448 від 17 жовтня 2017 року дію спеціального дозволу 4197 було зупинено та надрокористувачу надано строк 10 календарних днів з моменту отримання повідомлення на усунення порушень.
У відповідності до п. 25 Порядку 615, Наказ №448 про зупинення дії дозволу було розміщено протягом п`яти робочих днів на офіційному веб-сайті Держгеонадра та крім того про вказане відповідача повідомлено належним чином, шляхом направлення рекомендованим листом Повідомлення про зупинення дії дозволу 4194, яке було отримано позивачем 31.10.17 року.
Далі, на адресу Держгеонадра надійшов лист №27/10-01 від 27 жовтня 2017 року щодо усунення недоліків та поновлення дії спеціального дозволу, розглянувши який головним спеціалістом Південного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю були встановлені порушення в частині не виконання обсягів та термінів викладених в програмі робіт на Болотівсько-Західно-Суходолівської площі, а саме:
Відповідно до чинної програми робіт (у редакції від 28.12.2012) у 2015- І півріччі 2017 року заплановані наступні роботи:
- Відведення земельної ділянки, підготовчі роботи, монтаж. Буріння пошукової свердловини №1 (проектна глибина 3200 м, горизонт С-8-9) з метою виявлення покладів вуглеводнів в кам`яновугільних відкладах у межах Болотівської ділянки (2 кв. 2014-2 кв. 2015 рр.);
- Геолого-технологічне супроводження спорудження свердловини №1:проведення комплексу ГДС, відбір керна, випробування та дослідження перспективних об`єктів (2 кв. 2014-2 кв. 2015 рр.);
- Лабораторні роботи: вивчення фізико-механічних та фільтраційно-ємнісних властивостей порід, дослідження компонентного складу та фізико-хімічних властивостей пластових флюїдів (2 кв. 2014-2 кв. 2015 pp.);
- Ліквідаційні роботи (в разі необхідності) - 3 кв. 2015 p.;
- При отриманні промислових притоків вуглеводнів складання проектів дослідно- промислової розробки та облаштування свердловини № 1 3 кв. 2015 p.;
- Облаштування свердловини №1 для дослідно-промислової розробки (1 кв. 2016-3 кв. 2016 р.);
- Дослідно-промислова розробка свердловини №1 (4 кв. 2016 - 4 кв. 2019 p.); Буріння пошукової свердловини №2 (проектна глибина 4500 м, горизонт С-8-9) з метою виявлення покладів вуглеводнів в кам`яновугільних покладах у межах Західно- Суходолівської ділянки (4 кв. 2015-4 кв. 2016 pp.);
- Геолого-технологічне супроводження свердловини №2 (4 кв. 2015-4 кв.2016 pp.);
- Лабораторні роботи (4 кв. 2015-4 кв. 2016 pp.).
Пунктом 10 Порядку 615 встановлено, що невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають:
- вимоги до ефективності робіт;
- сучасні технології видобування та переробки корисних копалин;
- порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій;
- види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр;
- підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.
Враховуючи вказане позивачем було запропоновано винести на розгляд комісії з питань надркористування питання щодо анулювання спеціального дозволу №4197.
Держгеонадра, відповідно до покладених на неї завдань (пп.12 п.4 Положення 1174), на здійснення державного контролю за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України, з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері надрокористування, було прийнято рішення анулювати спеціальний дозвіл 4197, оскільки надрокористувач системно не виконує умови надрокористування, не використовує надра відповідно до цілей, для яких їх було надано, не проводить геологічне вивчення та дослідно-промислову розробку родовища.
Крім того п.6.4 Угоди 4197, надрокористувача було попереджено, що Держгеонадра у разі виявлення порушень умов користування надрами, має право зупинити дію Дозволу 4197, та припинити право користування надрами у випадках передбачених п.23 Порядку 615 або у випадках передбачених законом.
Так, відповідно до п.23 Порядку 615, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Згідно п. 7 ст.4-1 ЗУ Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності , дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру разі здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності, або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає обґрунтованими доводи позивача щодо не виконання з боку відповідача взятих на себе зобов`язань та порушень норм законодавства у сфері надрокористування, а також зазначає, що не погоджується з доводами відповідача викладеними у відзиві на позовну заяву в частині того, що у ТОВ ТГД не виникло обов`язку щодо усунення порушення, а у позивача не було права щодо анулювання спеціального дозволу, оскільки з матеріалів справи вбачається, що на підставі виявленого порушення Держгеонадр України винесено наказ щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 10 календарних днів.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч.2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд, з урахуванням вимог встановлених ч. 2 ст. 19 Конституції України та ч.2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, виходячи з системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню та існує наявність підстав припинення права користування надрами.
На підставі вищевикладеного та керуючись положеннями статтями ст.ст. 2, 5 - 11, 19, 72 - 77, 90, 139, ст. ст. 241 - 246, 250, 251, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, ЄДРПОУ 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю ТГД (03127, м. Київ, проспект 40-річчя Жовтня, 116, ЄДРПОУ 38453805) - задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4197 від 27 липня 2012 року наданого Товариству з обмеженою відповідальністю ТГД .
Рішення суду, відповідно до ч. 1 статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України , набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України .
Суддя І.А. Качур
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2020 |
Оприлюднено | 02.11.2020 |
Номер документу | 92543036 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Качур І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні