Рішення
від 01.11.2020 по справі 140/15557/20
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2020 року ЛуцькСправа № 140/15557/20

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Мачульського В.В.,

за участю секретаря судового засідання Сметани Т.В.,

позивача ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 кандидата в депутати, включеного до Єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу №19 від Об`єднання САМОПОМІЧ з виборів депутатів Нововолинської міської ради Володимир-Волинського району Волинської області до Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області про визнання дій протиправними,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 кандидат в депутати, включеного до Єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу №19 від Об`єднання САМОПОМІЧ з виборів депутатів Нововолинської міської ради Володимир-Волинського району Волинської області (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся з позовом до Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області (далі - Нововолинська МТВК, відповідач) про визнання дії протиправними та такими, що не відповідають вимогам ч. І ст. 2, ст. 4 Закону України Про місцеві вибори , ч. 2 ст. 1, ст. 12, ч. 2, 8 ст. 234, ч. І, 3 ст. 235 Виборчого кодексу україни та такими, що порушують права політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ , як суб`єкта виборчого процесу.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що 25 жовтня 2020 року під час проведення виборів в одномандатному виборчому окрузі №19 на виборчих дільницях №071118, №071119, №071120, №071121, №071122, №071113, №071123 ним були зафіксовані порушення виборчого законодавства, а саме в інформаційному буклеті Нововолинської міської організації Політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ з виборів депутатів Нововолинської міської ради Володимир-Волинського району Волинської області на сторінках 5, 6, 7, 8, 9 розміщено інформацію про кандидатів іншої політичної партії, а саме ВО Батьківщина . Дана обставина підтверджується його поясненнями наданими поліції та акт від 25.10.2020 о 18 год. 40 хв. за підписами голови виборчої дільниці Гудими Р.О., секретаря виборчої дільниці ОСОБА_2 , кандидата в депутати ОСОБА_1 .

Позивач вважає, що дії членів Нововолинської МТВК щодо розміщення в інформаційному буклеті інформації про кандидатів іншої політичної партії, а саме ВО Батьківщина є такими, що перешкодили вільному волевиявленню виборців, оскільки при ознайомленні зі змістом вищезазначеного інформаційного буклету у сприйнятті виборців відбулося ототожнення Політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ з депутатами ВО Батьківщина , що ввело їх в стан оману та невизначеності, що позбавило виборців можливості проголосувати за кандидата тієї партії, який відповідав би їх волевиявленню та безсумнівно вплинуло на результати голосування. Порушило право громадян Володимир-Волинського району на вільний вибір депутатів міської ради, а також виборчі права його Політичної партії, так кандидатів від даної партії, в тому числі і його.

З наведених підстав позивач просив позов задовольнити (а.с.1-4).

Ухвалою суду від 30 жовтня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, її розгляд визначено проводити за правилами §2 глави 11 розділу ІІ Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у судовому засіданні з повідомленням сторін (а.с.17).

У відзиві на позовну заяву від 31.10.2020 відповідач просить суд відмовити позивачу в задоволенні його позовних вимог в повному обсязі в зв`язку з безпідставністю, оскільки позивачем не надано доказів того, що на семи ДВК виявленні порушення виборчого процесу. Надаючи лише два акта по ДВК №071123 та №071112.

Вказує на те, що по ДВК №071112 складено акт про відсутність бюлетеня Об`єднання САМОПОМІЧ , а не інформаційного буклету. Всі ДВК 23.10.2020 отримували інформаційні буклети всіх політичних партій разом з бюлетенями, без будь-яких зауважень, в тому числі і ДВК №071112, яке несе особисту відповідають за їх зберігання. Крім того, жодних зауважень чи повідомлень про невідповідність чи некомплектність в інформаційних буклетах партії Об`єднання САМОПОМІЧ інформації про кандидатів в депутати в період з 23.10.2020 до 18 год. 40 хв. 25.10.2020 до відповідача не надходило. Інформаційні буклети політичних партій в тому числі по ДВК №071123 розміщувались на вільному місці та мали вільний доступ, складались з багатьох частин та були не скріплені між собою, а отже відповідач до даного буклету не має жодного відношення. Звертає увагу суду на те, що жодних заяв чи скарг щодо порушення прав виборця на волевиявлення до відповідача не надходило. Вважає, що за нормами Виборчого Кодексу України волевиявлення виборця зокрема при виборі партії, чи кандидата в депутати здійснюється шляхом заповнення виборчого бюлетеня, а не ознайомлення з інформацією у буклеті. Крім того, вказує на те, що предметом спору в даній справі не може бути порушення прав виборців, прав політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ , та кандидатів в депутати від цієї партії, оскільки позивач не надав документів, які підтверджували його право їх представляти (а.с.24-30).

У судове засідання відповідач не прибув, звернувся до суду з клопотанням про розгляд справи без його участі за наявними у справі матеріалами.

За правилами, установленими частиною третьою статті 268 КАС України, неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи.

В судовому засіданні позивач уточнив позовні вимоги. Просить суд визнати протиправним дії Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області, щодо не погодження інформації до друку в інформаційних буклетах від Нововолинської міської організації політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ . Вказуючи в судовому засіданні на те, що з ним, як головою Нововолинської міської організації політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ , та першим кандидатом від вищевказаної політичної сили погоджували інформацію, яка вносилась в виборчий бюлетень, однак не погоджували у виборчій комісії текст інформаційного буклета організації партії - суб`єкта виборчого процесу.

Заслухавши вступне слово позивача, дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини.

З матеріалів справи слідує, що ОСОБА_1 був зареєстрований кандидатом у депутати Нововолинської міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від Нововолинської міської організації політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ .

25 жовтня 2020 року о 18 год. 40 хв. під час проведення місцевих виборів на зауваження позивача на виборчій дільниці № 071123 складено акт про те, що в інформаційному буклеті від політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ на сторінках 5-9 розміщено інформацію про кандидатів від політичної партії ВО Батьківщина (а.с.5).

Згідно зі статтею 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Основним нормативно-правовим актом, що визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України (далі - ВК України).

Згідно із статтею 3 ВК України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів, зокрема: місцеві вибори.

Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 №795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 №160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до частини 1 статті 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною 3 статті 32 ВК України передбачено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України цим Кодексом та законами України.

Частиною 4 статті 33 ВК України визначено, що територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Відповідно до пунктів 1, 22, 23 частини 2 статті 206 ВК України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема: забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.

Отже, Виборчим кодексом України зобов`язано територіальну виборчу комісію забезпечити організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Згідно із частиною 1 та 2 статті 234 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія за рахунок бюджетних коштів, виділених на підготовку і проведення виборів, забезпечує виготовлення інформаційних буклетів кожної організації партії - суб`єкта виборчого процесу з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше).

Інформаційний буклет організації партії - суб`єкта виборчого процесу повинен містити передвиборну програму організації партії (обсягом не більше 4 тисяч друкованих знаків), подану нею під час реєстрації кандидатів у депутати, а також єдиний виборчий список та всі територіальні виборчі списки організації партії з розміщенням фотографій усіх кандидатів, включених до територіальних виборчих списків.

У єдиному виборчому списку, що міститься в інформаційному буклеті організації партії, зазначаються порядковий номер кандидата у депутати у єдиному виборчому списку, прізвище, ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) кандидата у депутати, номер територіального виборчого округу, до територіального списку якого включено кандидата (крім першого кандидата), та порядковий номер кандидата у зазначеному списку. У територіальних виборчих списках кандидатів у депутати, що містяться в інформаційному буклеті організації партії - суб`єкта виборчого процесу, стосовно кожного кандидата у депутати, віднесеного до відповідного територіального виборчого списку, зазначаються порядковий номер у територіальному виборчому списку, прізвище, ім`я (усі власні імена), по батькові (за наявності) кандидата, число, місяць, рік народження, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, місце проживання, а також розміщуються фотографії всіх кандидатів, включених до відповідного територіального виборчого списку.

Відповідно до частини 6 статті 234 ВК України інформаційні буклети організацій партій - суб`єктів виборчого процесу передаються відповідним дільничним виборчим комісіям разом із виборчими бюлетенями.

Аналіз наведених норм ВК України свідчить про те, що відповідна міська територіальна виборча комісія повинна була забезпечити виготовлення інформаційних буклетів кожної організації партії - суб`єкта виборчого процесу з виборів депутатів районної ради, які передаються відповідним дільничним виборчим комісіям разом із виборчими бюлетенями.

З матеріалів справи вбачається, що в інформаційному буклеті Нововолинської міської організації політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ , яка передана на ДВК №071123 на сторінках з п`ятої по дев`яту по територіальним виборчим округах з першого по п`ятий розміщена інформація про кандидатів в депутати, як від політичної партії ВО Батьківщина так і безпартійних (а.с.10-15).

Відповідно до акту від 25.10.2020 складеного головою та секретарем ДВК №071123 вказано, що буклети в такій формі отримані в міській виборчій комісії (а.с.5).

Відповідно до частини 4 статті 234 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія погоджує з представником організації партії у виборчій комісії текст інформаційного буклета організації партії - суб`єкта виборчого процесу.

З довіреності від 21 вересня 2020 року виданої голові Нововолинської міської організації політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ Бабійчуку Б.Ф. вбачається, що його уповноважено бути представником від даної політичної партії у Нововолинській міській територіальній виборчій комісії Володимир-Волинського району Волинської області.

Доказів того, що відповідач перед надісланням інформаційного буклету політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ до ДВК, в тому числі і до ДВК №071123 погоджував з представником вказаної партії ОСОБА_1 у виборчій комісії текст інформаційного буклета політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ , як суб`єкта виборчого процесу суду не надано.

Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (№4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) №303-A, пункт 29).

Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що, як приклад, відображено у постанові від 28.08.2018 по справі № 802/2236/17-а.

Згідно з частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Позивач надав суду належні та допустимі докази на обґрунтування позовних вимог, а відповідач не надав доказів на їх спростування.

За таких обставин, на підставі вищевикладеного, суд доходить до висновку, що позовна вимога в частині визнання протиправними дії Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області, щодо не погодження з ОСОБА_1 інформації до друку в інформаційних буклетах від Нововолинської міської організації політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ підлягає до задоволення.

Як встановлено частиною першою статті 244 КАС України, під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема, як розподілити судові витрати.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки позивачем при поданні позову судовий збір попередньо сплачено не було та з огляду на задоволення позову повністю, належний до сплати судовий збір в сумі 840,80 грн. підлягає стягненню в дохід Державного бюджету України з відповідача.

Керуючись статтями 72-77, 139, 243-246, 271-273 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Нововолинська міська територіальна виборча комісія Володимир-Волинського району Волинської області, щодо не погодження з ОСОБА_1 інформації до друку в інформаційних буклетах від Нововолинської міської організації політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ .

Стягнути з Нововолинська міська територіальна виборча комісія Володимир-Волинського району Волинської області в дохід Державного бюджету України судовий збір у сумі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень 80 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня його проголошення.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ).

Відповідач: Нововолинська міська територіальна виборча комісія Володимир-Волинського району Волинської області (45400, Волинська область, Володимир-Волинський район, місто Нововолинськ, проспект Дружби, 27, ідентифікаційний код юридичної особи 43755595).

Головуючий

Суддя В.В. Мачульський

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.11.2020
Оприлюднено02.11.2020
Номер документу92553280
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/15557/20

Рішення від 01.11.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Мачульський Віктор Володимирович

Ухвала від 30.10.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Мачульський Віктор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні