Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 листопада 2020 р. № 520/14982/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Єгупенка В.В.,
за участю секретаря судового засідання - Чайкіної Н.Е.,
за участю:
представник позивача - Марусенко Є.О.,
представника відповідача - Бугай С.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративний позов Харківської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - за життя (м. Харків, пров. Іванівський, 5, офіс 13) до Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області (м. Харків, вул. Плеханівська, 42) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Харківська регіональна організація Політична партія Опозиційна платформа - за життя звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом, в якому позивач просив визнати рішення Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (61001, вул. Плеханівська, 42, м. Харків Харківський р-н, Харківська обл., ЄДРПОУ - 43778130) у формі Постанов від 29.10.2020 року №28 та №27 про відмову в задоволенні Скарги Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (Адреса: 61058, Харківська обл., м. Харків, пров. Іванівський будинок 5, офіс 13, ЄДРПОУ 33900035) від 27.10.2020 року про повторний перерахунок голосів виборців, таким що не відповідає вимогам законодавства (є протиправними), порушує права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу. Скасувати оскаржувані Постанови Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (61001, вул. Плеханівська, 42, м. Харків, Харківський р-н, Харківська обл., ЄДРПОУ - 43778130) від 29.10.2020 року про відмову в задоволенні Скарги Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (Адреса: 61058, Харківська обл., м. Харків, пров. Іванівський будинок 5, офіс 13, ЄДРПОУ 33900035) від 27.10.2020 року про повторний перерахунок голосів виборців. Зобов`язати Слобідську районну у місті Харкові територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області (61001, вул. Плеханівська, 42, м. Харків, Харківський р-н, Харківська обл., ЄДРПОУ - 43778130) в межах компетенції та повноважень належним чином розглянути Скаргу Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (Адреса: 61058, Харківська обл., м. Харків, пров. Іванівський будинок 5, офіс 13, ЄДРПОУ 33900035) від 27.10.2020 року про повторний перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 631359, 6316351, 631326, 631320, 631336, 631356,631357,631364,631361,631325.
В обґрунтування позову зазначено, що 25.10.2020 відбулися перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 до Харківської міської ради Харківського району Харківської області.
Під час проведення голосування та підрахунку голосів виборців у другому територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області виявлено велику кількість порушень виборчого законодавства, що підтверджуються відповідними актами, та скаргами (направлені до територіальної виборчої комісії в порядку установленому Виборчим кодексом України), складеними офіційними спостерігачами від Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ . Зокрема, серед численних порушень в межах територіального округу № 2 на дільничних виборчих комісіях № 631359, 6316351, 631326, 631320, 631336, 631356, 631357, 631364, 631361, 631325 (підзвітним Слобідській районній у місті Харкові територіальній виборчій комісії) виявлено завищення вказаними дільничними виборчими комісіями результатів підрахунку голосів виборців на користь Політичної партії БЛОК КЕРНЕСА-УСПІШНИЙ ХАРКІВ . Невідповідність встановлених комісіями результатів підрахунку голосів, на думку позивача, полягає у вкрай великій розбіжності між кількістю голосів виборців на підтримку Політичної партії БЛОК КЕРНЕСА- УСПІШНИЙ ХАРКІВ та Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-3А ЖИТТЯ .
Так, за результатами підрахунку голосів виборців на більшості дільничних виборчих комісіях у межах другого територіального виборчого округу з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області розбіжність кількості голосів виборців на підтримку зазначених вище Політичних партій складає не більше 100-120 голосів. У той же час на вказаних вище ЛВК така розбіжність перевищує 200, а в деяких випадках - 250 голосів. Крім того, на зазначених виборчих дільницях № 631359, 6316351, 631326, 631320, 631336, 631356, 631357, 631364, 631361, 631325 членами комісій були не своєчасно надані для ознайомлення протоколи про підрахунок голосів виборців, що унеможливлено якісну перевірку протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців. Позивач вважає, що наведені вище обставини є грубим порушенням норм виборчого законодавства України та можуть свідчити про навмисні дії членів виборчої комісії та інших осіб, спрямованих на спотворення вільного волевиявлення громадян під час проведення виборів 25 жовтня 2020 року на території міста Харків. У зв`язку із вищевикладеними обставинами кандидати у депутати від Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , та офіційні представники регіональної організації партії звернулися до ГУ НП України в Харківській області з метою взяття органами національної поліції контролю над виниклою ситуацією та недопущення аналогічних порушень чинного в Україні законодавства відповідними виборчими комісіями на території міста Харків. Так, за фактами виявлених порушень було подано Заяви про вчинення кримінальних правопорушень до органів національної поліції, на підставі яких було внесено відомості до ЄРДР за № 12020220540002021 та № 12020220540002045 та порушено кримінальні провадження. З огляду на вищевикладені обставини, було подано Скаргу Харківською регіональною організацією Політичної партії ОПОЗЙЦІИНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ на дії вказаних дільничних виборчих комісій до Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії. Суть вказаної Скарги полягає у зобов`язанні здійснення Слобідською ТВК в межах компетенції та повноважень дій, передбачених Виборчим Кодексом України, щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на зазначених у Скарзі дільничних виборчих комісіях. Однак, як вказує позивач, членами Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії під час голосування, було безпідставно прийнято рішення про відмову в проведенні перерахунку голосів на виборчих дільницях №631359, 6316351, 631326. 631320, 631336, 631356. 631357, 631364,631361, 631325. Вказане рішення у формі постанови Слобідської ТВК №28 та №27 від 29.10.2020 року про відмову в проведенні перерахунку голосів позивач вважає незаконним, що зумовило звернення до суду з даним адміністративним позовом.
Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій врегульовано статтею 273 КАС України.
За правилами ч.ч.1, 2 ст.273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму. Виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.
Рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії (ч.4 ст.273 КАС України).
За правилами ч.11 ст.273 КАС України суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли до дня голосування, вирішуються судом у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, вирішуються судом до закінчення голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, але після закінчення голосування, вирішуються судом у дводенний строк після надходження позовної заяви.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги визнав у повному обсязі.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов наступного.
Спеціальним законом, який регламентує визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України.
Згідно статті 3 Виборчого кодексу України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів, зокрема: місцеві вибори.
Так, постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року №795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.
Згідно з частинами першою, другою статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Частиною першою статті 64 Виборчого кодексу України встановлено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до частини першої статті 273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Таким чином, правом щодо оскарження рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій наділені суб`єкти виборчого процесу, якими відповідно до статті 22 Виборчого кодексу України є: виборець, який має право голосу на відповідних виборах; виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом. При цьому таке право на оскарження стосується рішення, дії чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу.
Враховуючи вищевикладене, Харківська регіональна організація Політична партія Опозиційна платформа - за життя , як суб`єкт виборчого процесу, звернулась до суду щодо визнання дій Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області протиправними.
Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
З матеріалів справи судом встановлено, що 27 жовтня 2020 року Харківською регіональною організацією Політичної партії Опозиційна платформа - за життя було подано скаргу до Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії щодо зобов`язання здійснення Слобідською ТВК в межах компетенції та повноважень дій, передбачених Виборчим Кодексом України щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на зазначених у скарзі дільничних виборчих комісіях.
29 жовтня 2020 року Слобідською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківської області на безперервному засідання було розглянуто заяву Харківської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя , вх. №89 від 29.10.2020 про здійснення повторного підрахунку голосів у межах другого територіального виборчого округу з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області, а саме на таких виборчих дільницях №631359, №631326, №631320, №631336, №631357, №631364, №631361, №631325, №631356, №631351, які підпорядковані Слобідській районній у місті Харкові територіальній виборчій комісії Харківської області.
За результатами розгляду заяви позивача, відповідачем прийнято постанову № 27 від 29 жовтня 2020 року (о 18 год.00 хв) про відмову в проведення перерахунку голосів виборців на виборчих дільницях №631356, №631351 та постанову № 28 від 29 жовтня 2020 (о 18 год. 30 хв.) про відмову в проведенні перерахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 631359, №631326, №631320, №631336, №631357, №631364, №631361, №631325, №631356, №631351.
Не погоджуючись із вказаними постановами відповідача, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу врегульовано положеннями розділу ХІ Виборчого Кодексу України.
За правилами ч.1 ст.63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Згідно п.1 ч.4 ст.65 Виборчого Кодексу України до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на: рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів.
До територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів.
До територіальної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію, може бути подана скарга на дії чи бездіяльність члена такої дільничної виборчої комісії.
Процедура розгляду скарги виборчою комісією встановлена статтею 70 Виборчого Кодексу України (далі ВК України).
Так, відповідно до положень ч.1 ст.70 ВК України, скарга, оформлена з додержанням вимог цього Кодексу, розглядається відповідною виборчою комісією на її засіданні.
На засідання виборчої комісії з розгляду скарги обов`язково запрошується суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скарзі (ч.2 ст.70 ВК України).
Згідно ч.3, 4 ст.70 ВК України про місце, день і час проведення засідання комісії, на якому передбачається розгляд скарги, виборча комісія повідомляє осіб, вказаних у частині другій цієї статті, рекомендованою телеграмою, факсимільним повідомленням, засобами електронної пошти, по телефону (телефонограмою, SMS-повідомленням). Докази повідомлення зазначених осіб додаються до протоколу засідання виборчої комісії, на якому відбувався розгляд скарги. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду скарги.
Копії скарги та доданих до неї документів надаються суб`єкту оскарження та заінтересованим особам заздалегідь, а у разі неможливості - не пізніше початку розгляду скарги. Суб`єкт оскарження має право подати письмові пояснення по суті скарги, які беруться до розгляду виборчою комісією (ч.5 ст.70 ВК України).
На виконання частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Вимоги щодо організації роботи виборчих комісій, документування діяльності виборчих комісій закріплені статтями 36,37 Виборчого кодексу України.
Так, відповідно до ч. 1 ст. 36 Кодексу порядок організації роботи виборчих комісій нижчого рівня визначається Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.
10 серпня 2020 року постановою Центральної виборчої комісії №173 (далі - Постанова № 173) затверджений Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, який спрямований на забезпечення однакового застосування положень Виборчого кодексу України з питань організації роботи виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (крім Центральної виборчої комісії) (далі - виборчі комісії) і на підставі статей 36, 37 Кодексу встановлює єдиний порядок роботи виборчих комісій, у тому числі з документами, заявами (клопотаннями), скаргами, пропозиціями (зауваженнями), запитами (далі - документи, звернення), з моменту їх створення або одержання до завершення виконання або відправлення чи передачі на зберігання до відповідної архівної установи.
Відповідно до цих норм основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.
Відповідно до абзацу третього ч.8 ст.36 ВК України на засіданні виборчої комісії при розгляді заяви чи скарги мають право бути присутніми заявник, суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скарзі, або представник заявника, суб`єкта звернення зі скаргою, суб`єкта оскарження, заінтересованої особи, зазначеної у скарзі.
Статтею 37 ВК України визначено, що документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією. На засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.
Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину.
Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).
Постанова, прийнята виборчою комісією, не пізніше 11 години наступного дня після її прийняття, а прийнята напередодні дня голосування, у день голосування та під час підрахунку голосів, встановлення підсумків голосування, - не пізніш як через чотири години після завершення засідання виборчої комісії вивішується для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії, облаштованому у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів.
У такі самі строки постанова, прийнята окружною виборчою комісією, надсилається через автоматизовану інформаційно-аналітичну систему до Центральної виборчої комісії, яка оприлюднює її на своєму офіційному веб-сайті невідкладно після надходження.
Копія постанови, прийнятої виборчою комісією, засвідчена головою виборчої комісії чи його заступником і секретарем виборчої комісії та скріплена печаткою виборчої комісії, видається суб`єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу не пізніше ніж через чотири години після її прийняття, а копія постанови, прийнятої напередодні дня голосування та в день голосування, - невідкладно.
З питань поточної діяльності виборча комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом.
Виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлену і визнану комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.
Акти і протоколи виборчої комісії складаються у випадках, передбачених цим Кодексом, за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, та у кількості примірників, встановленій цим Кодексом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, їх довірені особи, уповноважені представники партій (місцевих організацій партій), кандидатів, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.
Процедура розгляду скарги виборчою комісією передбачена ст. 70 Виборчого кодексу України. Частинами 2, 3, 4 цієї статті передбачено, що на засідання виборчої комісії з розгляду скарги обов`язково запрошується суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скарзі. Про місце, день і час проведення засідання комісії, на якому передбачається розгляд скарги, виборча комісія повідомляє осіб, вказаних у частині другій цієї статті, рекомендованою телеграмою, факсимільним повідомленням, засобами електронної пошти, по телефону (телефонограмою, SMS-повідомленням). Докази повідомлення зазначених осіб додаються до протоколу засідання виборчої комісії, на якому відбувався розгляд скарги. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду скарги.
Під час розгляду справи відповідач не надав жодних доказів того, що Слобідська районна у місті Харкові територіальна виборча комісія Харківської області у встановленому чинним виборчим законодавством порядку повідомляла Харківську регіональну організацію Політична партія Опозиційна платформа - за життя про місце, день і час проведення засідання комісії, на якому передбачається розгляд скарги позивача, тому суд приходить до висновку про недотримання відповідачем вимог ч. 2, 3 ст.70 Виборчого кодексу України.
Крім того, під час розгляду справи по суті, в судовому засіданні представник відповідач визнав позовні вимоги Харківської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - за життя до Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
Отже, оскаржувані постанови №27 та № 28, прийняті 29.10.2020 Слобідською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківської області на безперервному засідання щодо розгляду заяви Харківської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя , вх. №89 від 29.10.2020 про здійснення повторного підрахунку голосів у межах другого територіального виборчого округу з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області, прийняті всупереч положенням чинного Виборчого кодексу України та не можуть вважатися законними та обґрунтованими, оскільки позивач був позбавлений права бути присутнім під час розгляду поданої ним скарги, подати письмові пояснення по суті скарги.
Також, в порушення вимог положень п.4 ч.3 ст.37 ВК України оскаржувані постанови Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області №27 та №28 від 29.10.2020 не містять мотивувальних частин з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскаржувані постанови №27 та № 28, прийняті 29.10.2020 Слобідською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківської області на безперервному засідання щодо розгляду заяви Харківської регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя , вх. №89 від 29.10.2020 про здійснення повторного підрахунку голосів у межах другого територіального виборчого округу з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області, не відповідають критеріям, встановленим частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у зв`язку з чим, позовні вимоги про їх скасування є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Разом з тим, в адміністративному позові позивач просив зобов`язати Слобідську районну у місті Харкові територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області в межах компетенції та повноважень належним чином розглянути скаргу Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ від 27.10.2020 року про повторний перерахунок голосів виборців.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З огляду на викладені обставини, з метою ефективного захисту прав позивача, суд дійшов висновку про часткове задоволення адміністративного позову в цій частині, шляхом зобов`язання відповідача в межах компетенції та повноважень повторно розглянути скаргу Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (адреса: 61058, Харківська обл., м. Харків, пров. Іванівський будинок 5, офіс 13, ЄДРПОУ 33900035) від 27.10.2020 року про повторний перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 631359, 6316351, 631326, 631320, 631336, 631356,631357,631364,631361,631325, з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Частиною 9 ст.273 КАС України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
За правилами ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки на момент вирішення справи судовий збір за подачу даного адміністративного позову сплачено не було, суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору з відповідача відповідно до положень ст.139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 5-10, 72, 73, 74, 77, 139, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 268-273 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Харківської регіональної організації Політичної партії Опозиційна платформа - за життя (м. Харків, пров. Іванівський, 5, офіс 13) до Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області (м. Харків, вул. Плеханівська, 42) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати рішення Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (61001, вул. Плеханівська, 42, м. Харків Харківський р-н, Харківська обл., ЄДРПОУ - 43778130) у формі постанов від 29.10.2020 року №28 та №27 про відмову в задоволенні скарги Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (адреса: 61058, Харківська обл., м. Харків, пров. Іванівський, будинок 5, офіс 13, ЄДРПОУ 33900035) від 27.10.2020 року про повторний перерахунок голосів виборців протиправними.
Скасувати постанови Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (61001, вул. Плеханівська, 42, м. Харків, Харківський р-н, Харківська обл., ЄДРПОУ - 43778130) №27 та № 28 від 29.10.2020 року про відмову в задоволенні скарги Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (адреса: 61058, Харківська обл., м. Харків, пров. Іванівський будинок 5, офіс 13, ЄДРПОУ 33900035) від 27.10.2020 року про повторний перерахунок голосів виборців.
Зобов`язати Слобідську районну у місті Харкові територіальну виборчу комісію Харківського району Харківської області (61001, вул. Плеханівська, 42, м. Харків, Харківський р-н, Харківська обл., ЄДРПОУ - 43778130) в межах компетенції та повноважень повторно розглянути скаргу Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ (адреса: 61058, Харківська обл., м. Харків, пров. Іванівський будинок 5, офіс 13, ЄДРПОУ 33900035) від 27.10.2020 року про повторний перерахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 631359, 6316351, 631326, 631320, 631336, 631356,631357,631364,631361,631325, з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні.
В іншій частині позову - відмовити.
Стягнути зі Слобідської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області (код ЄДРПОУ - 43778130) судовий збір у розмірі 840 грн. 80 коп. (вісімсот сорок гривень 80 копійок) в дохід держави за наступними реквізитами: отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на рішення може бути подана у дводенний строк з дня його проголошення до Другого апеляційного адміністративного суду.
Суддя В.В. Єгупенко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2020 |
Оприлюднено | 02.11.2020 |
Номер документу | 92553361 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Єгупенко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні