Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 листопада 2020 р. № 520/14980/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бідонько А.В.,
при секретарі судового засідання - Хмелевській Н.М.,
за участю:
позивача - ОСОБА_1 ,
представника позивача - Чаплинського О.В.,
представників відповідача - Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області - Бекузарова Р.Е., Мосежної Л.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Кандидата у депутати, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 7 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області Лавріненко Олександра Анатолійовича (посвідчення Кандидата у депутати №37, видане Харківською міською територіальною виборчою комісією Харківського району Харківської області) (РНОКПП: НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) до Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області (код ЄДРПОУ 43778209; пр. Науки 17А, м, Харків, Харківська обл., 61145) про визнання рішення протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
До Харківського окружного адміністративного суду 30 жовтня 2020 року звернувся суб`єкт виборчого процесу - Кандидат у депутати, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 7 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області Лавріненко Олександр Анатолійович (посвідчення Кандидата у депутати №37, видане Харківською міською територіальною виборчою комісією Харківського району Харківської області) звернувся з вищевказаним позовом, в якому просить суд:
- Визнати протиправним протокольне рішення Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області про внесення до протоколу Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області недостовірних даних щодо кількості голосів виборців, які на виборчій дільниці № 631138 підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати Харківської міської ради Харківської регіональної організації Політичної пар і її ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ та скасувати зазначене рішення.
- Визнати протиправним протокольне рішення Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області про встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Харківської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №7 та скасувати зазначене рішення.
- Зобов`язати членів Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області (код ЄДРПОУ 43778209) здійснити повторний підрахунок голосів у межах територіального виборчого округу № 7 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що відповідно до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 631138 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківської області від 26 жовтня 2020 року, який був отриманий членом ДВК від Харківської обласної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список Харківської обласної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА -ЗА ЖИТТЯ становить 216 голосів. В той же час у протоколі Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 7 від 29 жовтня 2020 по виборчій дільниці № 631138 були внесені недостовірні дані щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , а саме замість 216 голосів вказано 122 голоси.
Вважає, що даний факт розбіжностей ставить під сумніви результати голосування встановлені Шевченківською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківської області в межах усього територіального округу № 7.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 31.10.2020 відкрито провадження по даній справі.
В судовому засіданні позивач та представник позивача підтримали позовні вимоги в повному обсязі та просили суд позов задовольнити з підстав, викладених у ньому.
Представники Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області в судове засідання прибули, просили відмовити у задоволенні позовних вимог, зазначивши, що відповідач у спірних правовідносинах діяв із дотриманням норм чинного законодавства України.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов наступного висновку.
Суд зазначає, що Верховна Рада України постановою "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" від 15.07.2020 № 795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020.
Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" № 160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
Відповідно до посвідчення №37 від 25.09.2020 року, виданого Харківською міською територіальною виборчою комісією Харківського району Харківської області ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом у депутати, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу №7 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області.
З повідомлених позивачем обставин та наданих до матеріалів поданого позову копій документів, а саме: протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 631138 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківської області від 26 жовтня 2020 року (а.с. 8-14) та протоколу Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 7 від 29 жовтня 2020 року (а.с. 15-25) судом встановлено, що під час підрахунку голосів виборців у територіальному виборчому окрузі № 7 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області виявлено розбіжність між протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 631 138 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківської області від 26 жовтня 2020 року та протоколом Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 7 від 29 жовтня 2020 року.
Вище вказана розбіжність, на погляд позивача, полягає в тому, що відповідно до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №631138 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківської області від 26 жовтня 2020 року, який був отриманий членом ДВК від Харківської обласної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список Харківської обласної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ становить 216 голосів.
Позивач зазначає, що у протоколі Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 7 від 29 жовтня 2020 по виборчій дільниці № 631138 були внесені дані щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , вказано 122 голоси.
Вважаючи, що факт розбіжностей ставить під сумніви результати голосування, встановлені Шевченківською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківської області в межах територіального округу № 7, позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд зобов`язати відповідача провести повторний підрахунок голосів Шевченківською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківської області в межах територіального Округу № 7.
По суті спірних правовідносин судом зазначається наступне.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовка та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX.
Відповідно до частин першої та другої статті 1 Виборчого кодексу України встановлено, що вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (частина перша статті 2 Виборчого кодексу України).
Відповідно до частини 1 статті 32 Виборчого кодексу України визначено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Положеннями частини 2 статті 32 Виборчого кодексу України визначено перелік виборчих комісій: центральна виборча комісія; окружні виборчі комісії; територіальні виборчі комісії; дільничні виборчі комісії.
Згідно з ч. 1 ст. 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному Виборчим кодексом України.
Відповідно до ч. 1 ст. 65 Виборчого кодексу України суб`єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути, зокрема: кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах. Від імені кандидата суб`єктом звернення зі скаргою може бути також довірена особа кандидата, представник кандидата у Центральній виборчій комісії, територіальній виборчій комісії; офіційний спостерігач від кандидата, партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу, громадської організації.
Порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією врегульовано ст. 254 Виборчого кодексу України.
Відповідно до ч. 1 ст. 239 Виборчого кодексу України у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від організацій партій, які висунули виборчі списки, кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Частиною 7 ст. 239 Виборчого кодексу України визначено права офіційного спостерігача від кандидата, зокрема: перебувати на виборчих дільницях під час голосування, спостерігати з будь-якої відстані за діями членів виборчої комісії, у тому числі під час видачі виборчих бюлетенів виборцям і підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та встановлення підсумків голосування, не перешкоджаючи членам виборчої комісії фізично; звертатися у порядку, встановленому цим Кодексом, із заявою чи скаргою до виборчих комісій у межах відповідного виборчого округу щодо усунення порушень цього Кодексу в разі їх виявлення; скласти акт про виявлення порушення цього Кодексу, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт такого порушення, із зазначенням їхніх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подати його до відповідної виборчої комісії чи до суду.
Згідно до ч. 1 ст. 254 Виборчого кодексу України, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Відповідно до ч. 2 ст. 254 цього Кодексу, засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
Вимогами ч. 7 ст. 254 передбачено, що у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.
У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.
Відповідно до ч. 8 ст. 254 зазначеного кодексу, дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений територіальною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол з позначкою "Уточнений" складається відповідно до цього Кодексу у порядку, в якому було складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, який потребує уточнення, транспортується до територіальної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколу дільничної виборчої комісії з позначкою "Уточнений" і занесені до цього протоколу відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Вимогами частини 12 ст. 254 Виборчого кодексу України передбачено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Таким чином, закон чітко визначає умови прийняття територіальною виборчою комісією рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці, серед яких є наявність скарг або заяв, наявність актів, які підтверджують порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, за умови, що вказані порушення ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.
Позивачем до матеріалів справи надано копію протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 631138 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківської області від 26 жовтня 2020 року № 7, де у рядку 9 Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список Харківської обласної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ становить 216 голосів (а.с. 8- 9).
У наданому позивачем до позовної заяви копії протоколу Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 7 від 29 жовтня 2020 по виборчій дільниці № 631138 були внесені дані щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати Харківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , та зазначено 122 голоси (а.с. 23).
Відповідно до ч. 1 та ч. 3 ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Під час судового розгляду відповідачем також надано до матеріалів справи копію протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №631138 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківської області від 26 жовтня 2020 року № 7, де у рядку 9 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список Харківської обласної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ становить - 122 голоси (а.с. 109).
Суд зазначає, що надана представниками відповідача у судове засідання до матеріалів справи копія протоколу ДВК завірена мокрою печаткою Шевченківської ТВК, кожна сторінка якого також завірена посадовою особою - Головою Шевченківською у місті Харкові ТВК (а.с. 108-114)
Тобто, у протоколі ТВК зазначена така ж кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список Харківської обласної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ - а саме: 122 голоси.
З повідомлених у судовому засіданні пояснень голови Шевченківської ТВК судом встановлено, що даний протокол ДВК було доставлено до ТВК членами ДВК, призначених згідно постанови ДВК виборчої дільниці № 631138 про визначення членів комісії, які будуть транспортувати виборчі бюлетені до Шевченківської районної у місті Харкові ТВК Харківської області № 6 від 25.10.2020 року : ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 ..
Також суд зазначає, що позивачем до матеріалів справи не надано доказів, що його примірник протоколу був у розпорядженні членів ТВК.
Відповідно до ч. 1 ст. 251 Виборчого кодексу України, дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.
Форма протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці затверджується Центральною виборчою комісією не пізніш як за тридцять днів до дня чергових місцевих виборів.
Забороняється складання протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в іншому порядку, ніж визначено Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.
Протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів. Порядок виготовлення та вимоги до протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці встановлюються Центральною виборчою комісією.
Згідно до вимог ч. 3 ст. 251 ВК України, у разі прийняття рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним з окремих місцевих виборів усі бюлетені, виявлені у виборчих скриньках на цій виборчій дільниці з таких місцевих виборів, вважаються такими, що не підлягають врахуванню. У цьому випадку протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) повинен містити лише відомості, зазначені в абзацах другому - дев`ятому частини другої статті 251 цього Кодексу, а протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови - в абзацах сімнадцятому - двадцять четвертому частини другої статті 251 цього Кодексу. На місці інших відомостей ставиться прочерк. Протоколи складаються дільничною виборчою комісією в порядку, встановленому статтею 251 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 6 та ч. 7 ст. 251 зазначеного кодексу, якщо після підписання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному окрузі дільнична виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона розглядає питання про внесення змін до нього шляхом складення нового протоколу з позначкою "Уточнений". При цьому перерахунок бюлетенів не робиться. Протокол з позначкою "Уточнений" складається у порядку та кількості примірників, встановлених цією статтею.
Перший і другий примірники протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі, а за наявності - і відповідні примірники протоколу з позначкою "Уточнений", акт про видачу копій протоколу, складений відповідно до частини дев`ятої цієї статті, запаковуються. На пакеті робиться напис "Протокол про підрахунок голосів", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Третій примірник протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, а також протоколу з позначкою "Уточнений" (у разі його складання) зберігається у секретаря дільничної виборчої комісії, четвертий примірник (з позначкою "Уточнений" у разі його складання) - невідкладно вивішується для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.
З наданих представниками відповідача у судовому засіданні пояснень судом встановлено, що протокол ТВК був складений на підставі протоколу ДВК, які були доставлені до ТВК членами комісії, призначеним згідно постанови № 6 від 25.10.2020 року : ОСОБА_2 , ОСОБА_5 та ОСОБА_4 ..
Згідно до вимог ч. 8 статті 251 ВК України, членам дільничної виборчої комісії, кандидатам, їх довіреним особам, уповноваженим особам організацій партій, офіційним спостерігачам, присутніми під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їхнє прохання невідкладно видаються копії зазначеного у цій статті протоколу з відповідних місцевих виборів, по відповідному виборчому округу, в тому числі з позначкою "Уточнений", засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії, з розрахунку не більш як по одній копії кожного протоколу для кожного члена комісії, кожної місцевої організації партії, яка висунула кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, кожного кандидата. Копії протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Суд зазначає, що поданий позивачем протокол дільничної виборчої комісії з виборчої дільниці №631138, не відповідає вимогам встановленим ч.ч. 3, 8 ст. 251 ВК України, а саме: листки цього протоколу не скріплені печаткою, печатка міститься лише на останньому аркуші, відсутній № примірнику з 1 по 4, графи заповнені від руки кульковою ручкою синього кольору.
Отже, цей протокол не може бути копією одного з 4 -х примірників, які складаються дільничною комісією, як це передбачено вимогами ч. 8 ст. 251 ВК України.
Перша сторінка долученого позивачем протоколу, на відміну від протоколу з цієї ж дільниці, копію якого долучено представниками відповідача, містить помилку щодо сумарної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій, є значно більшою ніж загальна кількість виборців, що отримали виборчі бюлетені. Тобто саме наданий позивачем протокол містить вочевидь невірні відомості.
Також, згідно до вимог частини 9 ст. 251 ВК України, про видачу копій протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, складається акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. В акті зазначаються перелік осіб, які одержали копії відповідного протоколу, дата та час одержання цих копій і ставляться підписи цих осіб. Акт підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою дільничної виборчої комісії. Акт запаковується у пакет разом з першим і другим примірниками протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі.
Суд зазначає, що позивачем до матеріалів справи такого акту про належним чином отримання копії протоколу ДВК - не надано, а тому є сумнівним справжність наданого до матеріалів справи копії протоколу ДВК.
Позивач під час розгляду справи не надав суду доказів про офіційне отримання своєї копії протоколу (а.с. 8-14) будь - ким із суб`єктів виборчого процесу, але підтвердив що сам особистої участі у засіданні дільничної комісії не брав, і ця копія не була ним отримана у приміщенні дільничної комісії безпосередньо після складення 4-х примірників протоколів.
Позивачем під час розгляду справи не надано пояснень та доказів, яким чином ним була отримана копія протоколу ДВК, як ця копія була виготовлена і де.
Натомість, досліджені у судовому засіданні відомості у протоколі дільничної виборчої комісії від 26 жовтня 2020р. про підрахунок голосів на виборчій дільниці №631138 з виборів депутатів Харківської міської ради - примірник №2, який наданий Відповідачем, повністю відповідають відомостям, які відображені в оскаржуваному протоколі відповідача по територіальному виборчому округу №7, та лише частково співпадають із відомостями, що містяться у дільничному протоколі, наданому позивачем.
Позивачем підтверджено, що будь яких скарг із додаванням відповідних актів із зафіксованими порушеннями ВК України на дії, рішення або бездіяльності членів дільничної виборчої комісії виборчої дільниці 631138, в тому числі під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів до відповідної територіальної виборчої комісії (Відповідачу) ним не подавалося.
Як визначено ч. 5 ст. 254 ВК України - За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2)зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
За наявності належним чином складених та доставлених відповідно до вимог ВК України до Шевченківської ТВК примірників №№ 1 та 2 протоколів із вищевказаної дільничної комісії, та відсутності поданих до моменту їх отримання відповідних скарг, у відповідача були відсутні підстави для прийняття рішення про повторний перерахунок голосів на цій виборчій дільниці.
Можливість прийняти рішення про повторний перерахунок голосів на виборчій дільниці, є повноваженнями виключно територіальної виборчої комісії і лише за існування певних умов, які визначені у ч. 9 ст. 254 ВК України, тобто за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці. Тобто цією частиною визначено право територіальної виборчої комісії призначити перерахунок голосів.
Підстави для обов`язкового прийняття такого рішення визначені у ч. 10 ст. 254 ВК України, що у разі наявності акту або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Крім того, відповідно до абз. 2 ч. 10 ст. 254 ВК України, прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Як встановлено в ході розгляду справи, будь яких скарг на рішення, дії або бездіяльність членів дільничної виборчої комісії підтверджених відповідно оформленими актами, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставили б під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці до відповідача не надходили, при прийнятті протоколів ознак розпечатування не встановлено, самі протоколи (примірники 1 та 2 ) не містили виправлень, неточностей та суперечностей.
На підставі вищенаведених обставин суд приходить до висновку, що відповідач, відображаючи в своєму протоколі ТВК відомості, що містилися в примірниках 1 та 2 протоколів з виборчої дільниці 631138 діяв відповідно до вимог Виборчого Кодексу України та на цей час прийняття рішення про повторний перерахунок голосів на цій дільниці є неможливим з огляду на вимоги, передбачені абз. 2 ч. 10 ст. 254 ВК України.
Судом у якості свідка було опитано Голову ДВК ОСОБА_6 , ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт НОМЕР_2 ), який стосовно наявного 1-го примірника протоколу повідомив суду, що до робочого варіанту протоколу ДВК при підрахунку голосів виборців за політичну партію ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ помилково підраховані голоси виборців як за кандидатів від цієї партії так і за політичну партію. Свідок підтвердив, що у графу 9 за політичну партію ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ внесено правильні голоси виборців, які проголосували за партію у кількості 122 голоси. Будь-яких зауважень або скарг до ДВК під час проведення підрахунків не було.
У якості свідка у судовому засіданні було також опитано члена комісії ОСОБА_5 , ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , паспорт серії НОМЕР_3 ), яка повідомила суду, що після складання протоколів ДВК , їх було запечатано у конверт та направлено у її супроводженні та ще двох членів ДВК до Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області. Повідомила суд про те, що секретар комісії при підрахунку голосів у графу Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА -ЗА ЖИТТЯ у робочий варіант протоколу ДВК помилково зазначила і голоси виборців, які були віддані ще й за кандидатів цієї партії. Підтвердила, що за партію проголосувало саме 122 виборця.
Таким чином, в ході розгляду справи не знайшли своє підтвердження викладені у позовній заяві факти порушень вимог Виборчого кодексу України під час проведення чергових/перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, належних та допустимих доказів щодо вчинення відповідачем протиправних дій при підрахунку голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список Харківської обласної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ та які могли би ставити під сумнів проведення підрахунків голосів - стороною позивача не надані.
При цьому, позивачем не наведено жодного обґрунтування щодо зв`язку зазначених фактів з ймовірними порушеннями підрахунку голосів.
Крім того слід зазначити, що судом питання визнання неправомірними дій посадових осіб ДВК під час складання протоколу по виборчій дільниці № 631138 у судовому засіданні не досліджувалось, оскільки позивачем вимог щодо оскарження дій посадових осіб ДВК не заявлено.
Таким чином, суд не погоджується з твердженнями позивача, про порушення підрахунку голосів на виборчий дільниці 631138, оскільки таке твердження повинно бути підтверджено належними доказами, які б свідчили про вчинення відповідних дій відповідними особами задля надання переваги будь-якій партії.
Також, позивач у позові просить суд зобов`язати відповідача здійснити повторний перерахунок голосів по всьому територіальному виборчому округу №7, без зазначення конкретних виборчих дільниць, без надання будь - яких доказів щодо порушення порядку підрахунку та/або транспортування протоколів з усіх виборчих дільниць, тобто такі вимоги позову є необґрунтованими та безпідставним.
Отже, під час судового розгляду позивачем не доведено, а судом не встановлено вчинення порушень відповідачем виборчого процесу під час підрахунків голосів та складання протоколу у територіальному виборчому окрузі № 7, а тому - підстави для прийняття рішення про проведення повторного перерахунку голосів територіальної комісією на виборчій дільниці 631138 у суду відсутні.
Таким чином, на підставі викладеного вище, оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а вимоги такими, що не підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд керується приписами ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Щодо сплати судового збору, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 3 ст.161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Згідно з частиною 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Судом встановлено, що позивачем до адміністративного позову не був доданий документ про сплату судового збору.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 9 Закону України №3674-VI судовий збір сплачується за місцем розгляду справи та зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України.
За подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, розмір ставки судового збору складає - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" від 14.11.2019 року №294-IX, з 1 січня 2020 року встановлено прожитковий мінімум працездатних осіб на місяць у розмірі 2102,00 гривень.
З огляду на зазначене розмір судового збору за подання даного адміністративного позову повинен був скласти 840,40 грн.
Враховуючи вищезазначене, а також наявність підстав для відмови у задоволенні адміністративного позову кандидата у депутати, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 7 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області Лавріненко Олександра Анатолійовича, суд вважає за необхідне також стягнути з позивача судовий збір на користь Державного бюджету України у розмірі 840,80 грн..
Враховуючи викладене, керуючись вимогами ст.ст. 2, 6-11, 12, 66, 72-77, 90, 139, 192-194, 241-246, 251, 255, 268-273, 277- 279, 293-295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову кандидата у депутати, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 7 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області Лавріненко Олександра Анатолійовича (посвідчення Кандидата у депутати №37, видане Харківською міською територіальною виборчою комісією Харківського району Харківської області) (РНОКПП: НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) до Шевченківської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області (код ЄДРПОУ 43778209; пр. Науки 17А, м, Харків, Харківська обл., 61145) про визнання рішення протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 (посвідчення Кандидата у депутати №37, видане Харківською міською територіальною виборчою комісією Харківського району Харківської області) (РНОКПП: НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 840,80 грн. за подання до Харківського окружного адміністративного суду позовної заяви у справі №520/14980/2020 реквізити рахунку: отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО): 899998, рахунок отримувача: UА798999980000031211256026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106).
Роз`яснити, що рішення набирає законної сили відповідно до ч.1 ст.272 КАС України, а саме: після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення суду може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 278, 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом 2 днів з дня його проголошення.
У разі набрання законної сили даним рішенням, відділу з надання судово-адміністративних послуг Харківського окружного адміністративного суду, оформити виконавчий лист і направити його на адресу Державної судової адміністрації України.
Судове рішення виготовлено у повному обсязі і проголошено у порядку ст.271 КАС України 01.11.2020 року о 13 год. 40 хв.
Запропонувати присутнім на проголошенні рішення представникам учасників справи одержати виготовлені судом копії рішення.
Суддя Бідонько А.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2020 |
Оприлюднено | 02.11.2020 |
Номер документу | 92553363 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бідонько А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні