Рішення
від 26.10.2020 по справі 912/2668/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

вул.В`ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,

тел/факс: 32-05-11/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 жовтня 2020 рокуСправа № 912/2668/20 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Кабакової В.Г., за участю секретаря судового засідання Кравченка О.В. розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 912/2668/20

за позовом Першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави, 27100, Кіровоградська область, м. Новоукраїнка, вул. Гагаріна, 7

до відповідачів: Липовеньківської сільської ради Голованівського району Кіровоградської області, 26552, Кіровоградська область, Голованівський район, с. Липовеньке, вул. Шубіна, 1

та до: Фермерського господарства "Родючість", 26553, Кіровоградська область, Голованівський район, с. Пушкове, вул. Комарова, 1

про визнання незаконним рішення, недійсним договору та зобов`язання повернути земельну ділянку

представники:

від прокуратури - Мороз В.С., посвідчення прокурора від 30.03.2016 № 042601;

від відповідачів - участі не брали.

У судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави, яка містить вимоги до Липовеньківської сільської ради Голованівського району Кіровоградської області та до Фермерського господарства "Родючість" про наступне:

- визнати незаконним рішення Липовеньківської сільської ради №237-39/2020 від 27.01.2019 року "Про надання в оренду земельних ділянок ФГ "Родючість" в частині надання в оренду Фермерському господарству "Родючість" земельної ділянки площею 3,9443 га, кадастровий номер 3521484600:02:000:0354, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 10 років;

- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 3,9443 га, кадастровий номер 3521484600:02:000:0354 від 28.01.2020 року, укладений між Липовеньківською сільською радою та Фермерським господарством "Родючість";

- зобов`язати Фермерське господарство "Родючість" повернути територіальній громаді в особі Липовеньківської сільській раді Голованівського району земельну ділянку площею 3,9443 га, кадастровий номер 3521484600:02:000:0354 шляхом складання акта приймання-передачі вказаної земельної ділянки;

- покласти на відповідачів судові витрати.

В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що чинним законодавством не передбачено можливість для надання земельних ділянок фермерським господарствам для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без проведення земельних торгів, тому рішення Липовеньківської сільської ради прийнято з порушенням вимог чинного законодавства.

Прокурором, в обґрунтування представництва держави у даній справі, зазначено, що незаконна передача земельних ділянок у користування порушує інтереси держави у сфері захисту земельних правовідносин, унеможливлює правомірне отримання коштів за відповідне користування та перешкоджає законному розпорядженню земельними ділянками. Серед іншого, прокурор зазначив, що спосіб набуття права користування земельною ділянкою комунальної власності ФГ "Родючість" не відповідає закону, інтересам держави та територіальної громади Липовеньківської сільської ради, оскільки спрямований на обхід конкурсної процедури отримання таких земель.

Ухвалою від 21.08.2020 відкрито провадження у справі № 912/2668/20 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 16.09.2020 на 11:00; сторонам встановлено строк для подання заяв по суті справи.

07.09.2020 до господарського суду від Липовеньківської сільської ради Голованівського району Кіровоградської області надійшов відзив на позовну заяву від 04.09.2020, в якому відповідач І позовні вимоги першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області визнає в повному обсязі, просить ухвалити рішення на стадії підготовчого провадження. У відповідності до ч. 1 ст. 130 Господарського процесуального кодексу України просить вирішити питання щодо стягнення із Кредитної спілки "Центр-кредит" 50 % судового збору, сплаченого прокуратурою Кіровоградської області.

14.09.2020 до господарського суду від Липовеньківської сільської ради Голованівського району Кіровоградської області надійшов відзив на позовну заяву від 10.09.2020, в якому відповідач І повідомляє, що у відзиві на позовну заяву від 04.09.2020 сільським головою Узенюк Н.В. було допущено технічну помилку при викладені прохання щодо вирішення питання щодо стягнення судового збору, замість "Липовеньківської сільської ради" зазначено "Кредитної спілки "Центр-кредит".

Враховуючи вище викладене, відповідач І просить взяти дану обставину до уваги, та вирішити питання щодо стягнення з Липовеньківської сільської ради Голованівського району Кіровоградської області судового збору сплаченого прокуратурою Кіровоградської області при подання позовної заяви.

16.09.2020 господарський суд відкрив підготовче засідання та протокольною ухвалою від 16.09.2020 оголосив перерву в підготовчому засіданні до 29.09.2020 о 12:00 год.

Ухвалою від 29.09.2020 продовжено строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів, закрито підготовче провадження у справі № 912/2668/20 та призначено до судового розгляду по суті на 26.10.2020 на 16:00 год.

26.10.2020 суд відкрив розгляд справи по суті.

У судовому засіданні 26.10.2020 брав участь представник від Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області, який підтримав позовні вимоги в повному обсязі.

Відповідачі у судове засідання не з`явились, про причини неявки суд не повідомили, про засідання суду повідомлені належним чином, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень.

Згідно частини 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи, зокрема, у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

З огляду на викладене, за відсутності підстав для відкладення розгляду справи, господарський суд розглядає справу по суті в судовому засіданні 26.10.2020 за відсутності представників відповідачів.

Відповідач ІІ своїм процесуальним правом на подання відзиву на позов не скористався.

У зв`язку з неподанням відповідачем ІІ відзиву у встановлений строк без поважних причин, на підставі частини 9 статті 165, частини 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України, спір вирішено за наявними в справі матеріалами.

Господарський суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до частини 1 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави у випадку та у порядку, встановленому законом.

Частиною 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Частиною першою статті 24 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного або господарського судочинства надається Генеральному прокурору України, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам.

Згідно статті 4 Господарського процесуального кодексу України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. До господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Відповідно до частини 3 статті 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (ч. 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України).

Відкриваючи провадження у даній справі, суд встановив відповідність поданої прокурором позовної заяви вимогам статей 162, 164 Господарського процесуального кодексу України.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання частин третьої - п`ятої статті 53 Господарського процесуального кодексу України і частин третьої, четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор при поданні позовної заяви обґрунтував відсутність органу до компетенції якого віднесені повноваження щодо захисту інтересів держави у спірних правовідносинах, зокрема шляхом звернення із відповідним позовом до суду.

Обґрунтовуючи наявність інтересів держави прокурор із посиланням на положення ст. 131-1 Конституції України, а також викладенням правової позиції, наведеної у постанові Верховного Суду від 08.02.2019 у справі № 915/20/18, за якою "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, зазначив, що інтереси держави полягають не тільки у захисті прав державних органів влади чи тих, які відносяться до їх компетенції, а також захисті прав та свобод місцевого самоврядування, яке зокрема направлене на виконання функцій держави на конкретній території. Інтереси держави у сфері захисту земельних правовідносин полягають у забезпеченні правомірного обігу майнових прав на земельні ділянки, додержання законодавчого порядку їх відчуження, а також у визнанні та захисту законних форм землекористування.

Стаття 80 Земельного кодексу України закріплює суб`єктний склад власників землі, визначаючи, що громадяни та юридичні особи є суб`єктами права власності на землі приватної власності, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування є суб`єктами права власності на землі комунальної власності, держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади є суб`єктом права власності на землі державної власності.

Правовідносини, що пов`язані з очевидним порушенням встановленого законом порядку володіння, користування і розпорядження землями сільськогосподарського призначення із порушенням встановленого порядку надання земель в оренду, становлять суспільний, публічний інтерес.

Відповідно до приписів частини 5 статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно з частинами 1, 5 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

Отже, правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності належать органу місцевого самоврядування, яким у спірних правовідносинах є Липовеньківська сільська рада. Прийняття Липовеньківською сільською радою рішення щодо розпорядження землею не у спосіб, передбачений законом, та подальше укладення оскаржуваного договору не може оцінюватися як вираження волі територіальної громади, що порушує права на землю дійсного власника. Отже, інтереси територіальної громади порушено органом місцевого самоврядування, який діяв всупереч її інтересам та вимогам чинного законодавства.

Згідно статті 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" здійснення державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності покладено на центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15, центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр).

Відповідно до пункту 4 вказаного Положення Держгеокадастр України організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, у тому числі за дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, у тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними і фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Разом з цим, пунктом 5-1 Положення передбачено, що посадові особи Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, в межах свої повноважень мають право, зокрема звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно зайнятих чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

При цьому ані вказаним Законом, ані Положенням, Держгеокадастр України не наділений повноваженнями щодо звернення до суду із позовами про визнання недійсними правочинів щодо відчуження чи передачі у користування земельних ділянок комунальної власності, а також їх повернення з чужого незаконного володіння.

Оскільки Липовеньківська сільська рада є органом місцевого самоврядування, яка представляє відповідну територіальну громаду, на яку спеціальним законодавством покладено функції зі здійснення місцевого самоврядування у різних сферах діяльності територіальної громади, а тому може вирішувати питання місцевого значення діючи лише в межах Конституції і законів України. Відтак, порушення сільською радою законодавства, зокрема у сфері земельних та бюджетних відносин, порушує перш за все інтереси певної територіальної громади в частині правомірного отримання коштів за користування земельною ділянкою та перешкоджає законному розпорядженню земельними ділянками. Так звернення прокурора із вказаним позовом спрямоване на задоволення державної та суспільної потреби у забезпеченні належного функціонування органів місцевого самоврядування шляхом дотримання законодавства при здійсненні функцій держави на конкретній території у визначений законом спосіб та із дотриманням встановлених процедур.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області та дослідивши в судовому засіданні докази, господарський суд встановив наступні обставини, які є предметом доказування у справі.

Рішенням Голованівського районного суду Кіровоградської області №2-0-78/2009 від 07.10.2009 року, яке 19.10.2009 року набрало законної сили, визнано відумерлою та передано у власність територіальної громади с. Липовеньке Голованівського району Кіровоградської області спадщину, що відкрилась після смерті ОСОБА_1 - земельну ділянку НОМЕР_1 вартістю 390565 грн площею 3,94 га, яка розташована на території Липовеньківської сільської ради Голованівського району Кіровоградської області (а.с.23-24).

Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності станом на 10.02.2020 державним реєстратором Вільхівської сільської ради Благовіщенського району Кіровоградської області Корсун В.С. 06.02.2020 зареєстровано право власності Липовеньківської сільської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 3521484600:02:000:0354 площею 3,9443 га та внесено відповідний запис до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за №35414165 (а.с. 56).

Листом - клопотанням за вих. № 64 від 06.12.2019 Фермерське господарство "Родючість" звернулось до Липовеньківської сільської ради із проханням розглянути клопотання щодо надання в оренду не витребуваних земельних ділянок, що належать Липовеньківській сільській раді. Строк дії оренди - до дня державної реєстрації права власності власників чи спадкоємців зазначених земельних ділянок із орендною платою 12 % від грошової оцінки орендованих земельних ділянок (а.с. 59).

Рішенням Липовеньківської сільської ради Голованівського району Кіровоградської області від 24.12.2019 № 232-38/2019 "Про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з правом передачі невитребуваних земельних часток (паїв) в оренду ФГ "Родючість" надано дозвіл Фермерському господарству "Родючість" на розроблення відповідної технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з правом передачі невитребуваних земельних часток (паїв) в оренду орієнтовною площею 28,90 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Липовеньківської сільської ради Голованівського району Кіровоградської області згідно додатку 1 (а.с. 33).

Додатком № 1 до рішення передбачено список невитребуваних земельних часток паїв по Липовеньківській сільській раді (а.с. 34).

В подальшому, за заявою голови Фермерського господарства "Родючість" Яніцького Олега Сергійовича від 24.12.2019 та Договору № ТВМ-233 від 24.12.2019 із фізичною особою-підприємцем "Шаповал Інною Григорівною" замовлено та виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) (а.с. 25-55).

Рішенням Липовеньківської сільської ради Голованівського району Кіровоградської області від 27.01.2019 № 237-39/2020 "Про надання в оренду земельних ділянок ФГ "Родючість" надано в оренду Фермерському господарству "Родючість" земельні ділянки, які розташовані на території Липовеньківської сільської ради Голованівського району Кіровоградської області, та належать на праві приватної власності сільській раді, в кількості трьох ділянок загальною площею 10,8499 га (а.с. 18):

- земельна ділянка площею 3,4065 га, кадастровий номер 3521484600:02:000:0483;

- земельна ділянка площею 3,4991 га, кадастровий номер 3521484600:02:000:0482;

- земельна ділянка площею 3,9443 га, кадастровий номер 3521484600:02:000:0354.

28.01.2020 між Липовеньківською сільською радою та Фермерським господарством "Родючість" укладено Договір оренди земельної ділянки (далі - Договір, а.с. 19-21), за п. 1 якого, орендодавець надає на підставі рішення тридцять дев`ятої сесії 7 скликання Липовеньківської сільської ради від 27.01.2020 року № 237 "Про надання в оренду земельних ділянок ФГ "Родючість", а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення приватної власності, яка знаходиться на території с. Липовеньке Липовеньківської сільської ради Голованівського району Кіровоградської області.

Відповідно до пункту 2 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,9443 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Кадастровий номер земельної ділянки 3521484600:02:000:0354.

Договір укладено на 7 (сім) років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 7 Договору).

Пунктом 8 Договору визначено, що орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється в розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 14 233,00 грн в рік.

Відповідно до пункту 41 Договору цей договір набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації прав та їх обтяжень.

Договір підписано повноважними представниками сторін та скріплено печатками.

Згідно Акту прийому - передачі земельної ділянки від 28.01.2020 Липовеньківська сільська рада передала, а Фермерське господарство "Родючість" прийняло в користування на умовах оренди терміном на 7 (сім) років земельну ділянку кадастровий номер 3521484600:02:000:0354, загальною площею 3,9443 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с. 22).

Як вбачається із Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права станом на 12.02.2020 право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3521484600:02:000:0354 зареєстроване за Фермерським господарством "Родючість" (а.с. 57-58).

Прокурор вважає, що рішення Липовеньківської сільської ради Голованівського району Кіровоградської області № 237-39/2020 від 27.01.2019 "Про надання в оренду земельних ділянок ФГ "Родючість" в частині надання в оренду Фермерському господарству "Родючість" земельної ділянки площею 3,9443 га кадастровий номер 3521484600:02:000:0354 є незаконним, договір оренди земельної ділянки від 28.01.2020 року є недійсним, а земельна ділянка площею 3,9443 га підлягає поверненню у комунальну власність Липовеньківської сільської ради.

В обґрунтування позову прокурор зазначає, що Земельним кодексом України не передбачено можливості для надання земельних ділянок фермерським господарствам для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без проведення земельних торгів, на підтвердження чого надав лист від 03.06.2020 № 183, за змістом якого сільський голова Липовеньківської сільської ради на запит Голованівського відділу Новоукраїнської прокуратури повідомив, що земельні торги (аукціон) з продажу права оренди земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення з кадастровими номерами 3521484600:02:000:0483 площею 3,4065 га, 3521484600:02:000:0482 площею 3,4991 га, 3521484600:02:000:0354 площею 3,9443 га, - не проводилися (а.с. 62).

З матеріалів справи вбачається, що відділ Головного управління Держгеокадастру в Голованівському районі Кіровоградській області листом від 05.06.2020 № 87/109-20 повідомив начальника Голованівського відділу Новоукраїнської місцевої прокуратури, що земельні ділянки з кадастровими номерами 3521484600:02:000:0483 площею 3,4065 га, 3521484600:02:000:0482 площею 3,4991 га, 3521484600:02:000:0354 площею 3,9443 га не були включені в перелік продажу права оренди земельних ділянок на земельні торги (аукціон) по Липовеньківській сільській раді Голованівського району Кіровоградської області (а.с. 61).

Розглядаючи спір по суті, господарський суд враховує наступні норми права.

За приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.

За статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, а саме: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Повноваження сільських рад у галузі земельних відносин на території сіл, зокрема, визначені ст. 12 Земельного кодексу України, за якою до них належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Статтею 80 Земельного Кодексу визначено, що самостійними суб`єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності, а також держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Відповідно до частини 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

З урахуванням вищевикладеного, Липовеньківська сільська рада в силу законодавчих положень наділена повноваженнями з передачі у власність або користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у комунальній власності для всіх потреб, зокрема і для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Підстави набуття права на землю громадянами та юридичними особами із земель державної та комунальної власності визначені ст. 116 Земельного кодексу України, згідно якої громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Порядок передачі земельних ділянок в оренду врегульований статтею 124 Земельного кодексу України, відповідно до якої передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Стаття 134 Земельного кодексу України визначає випадки за яких продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них обов`язково відбувається на конкурентних засадах (земельних торгах).

Так, частиною 1 наведеної статті визначено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Частиною 2 та 3 вказаної статті передбачено випадки за яких земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах). Серед наведеного переліку відсутня підстава щодо передачі в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Отже, передання земельної ділянки комунальної форми власності із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в оренду юридичній особі, повинне відбуватись на конкурентних засадах (земельних торгах).

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Фермерське господарство "Родючість" зареєстроване як юридична особа 05.12.1998 (а.с. 66-69).

Липовеньківська сільська рада рішенням від 27.01.2019 № 237-39/2020 "Про надання в оренду земельних ділянок ФГ "Родючість" надала в оренду фермерському господарству "Родючість" земельні ділянки, комунальної форми власності з кадастровими номерами 3521484600:02:000:0483 площею 3,4065 га, 3521484600:02:000:0482 площею 3,4991 га, 3521484600:02:000:0354 площею 3,9443 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, терміном на 10 років. Як правову підставу надання вказаних земельних ділянок у рішенні зазначено посилання на ст. 25, 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 12 Земельного кодексу України, ст. 13 Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" від 10.07.2018 року. Так, вказані норми передбачають собою загальне визначення повноважень, зокрема сільських рад у галузі земельних відносин на території сіл, однак ними не визначаються правові підстави та порядок для передання земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності та власне на підставі яких відбулось передання вказаних земельних ділянок.

Відповідно до частин 1, 2 статті 135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.

Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.

За частиною 3 наведеної статті, організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.

Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги.

Як визначено частиною 4 зазначеної статті, проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; стартова ціна лота; строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги.

Статтею 137 Земельного кодексу України визначено дії які вчиняються організатором, виконавцем при підготовці до проведення та порядок проведення земельних торгів. Вказаною нормою передбачено підготовку організатором торгів відповідної документації по кожному лоту відповідно до якої виконавцем торгів формується інформаційна картка та забезпечується опублікування на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а також, за бажанням організатора земельних торгів, у друкованих засобах масової інформації оголошення про проведення земельних торгів; особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, подає відповідну заяву та визначений перелік документів на підставі яких виконавець торгів заносить до книги реєстрації учасників торгів із присвоєнням їм порядкового номера та зазначенням номера лота, який він виявив бажання придбати. У процесі проведення торгів виконавець веде протокол, у якому зазначаються номер лота, стартова ціна та ціна продажу лота, відомості про переможця, номери рахунків, на які переможець повинен внести кошти за придбаний лот та який підписується переможцем, ліцитатором та організатором земельних торгів або його представником негайно після закінчення торгів за лотом у двох примірниках. Договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки між організатором земельних торгів і переможцем торгів укладається безпосередньо в день проведення торгів, крім випадків, передбачених частиною двадцять дев`ятою цієї статті. Право на земельну ділянку, набуте за результатами проведення торгів, підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом.

Згідно статті 138 Земельного кодексу України земельні торги за лотом вважаються такими, що відбулися, після укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки.

Проте, матеріали справи не містять відповідної документації, зокрема протоколу про проведення торгів. Поряд з цим, у рішенні Липовеньківської сільської ради від 27.01.2019 № 237-39/2020 "Про надання в оренду земельних ділянок ФГ "Родючість" як підставу проведення торгів не зазначено відповідного протоколу, як і не зазначено протоколу про проведення торгів, однією із підстав укладення Договору оренди земельної ділянки від 28.01.2020, проте у п.1 вказаного договору підставою для його укладення вказано рішенні Липовеньківської сільської ради від 27.01.2019 № 237 (а.с.19).

Підтвердженням передання земельної ділянки з кадастровим номером 3521484600:02:000:0354 площею 3,9443 га без проведення земельних торгів слугують наявні у матеріалах справи листи сільського голови Липовеньківської сільської ради на запит Голованівського відділу Новоукраїнської прокуратури від 03.06.2020 № 183 та Відділу Головного управління Держгеокадастру в Голованівському районі Кіровоградській області від 05.06.2020 № 87/109-20.

Поряд з цим, у відзиві на позовну заяву Липовеньківською сільською радою від 04.09.2020 № б/н позовні вимоги першого заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області визнано в повному обсязі.

Одним із принципів місцевого самоврядування в порядку ст. 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є підзвітність та відповідальність перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб.

Згідно статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

За положеннями статті 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.

Статтею 16 Цивільного кодексу України визначено що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Статтею 21 Цивільного кодексу України визначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відтак, оскільки Липовеньківською сільською радою під час прийняття рішення від 27.01.2019 № 237-39/2020 "Про надання в оренду земельних ділянок ФГ "Родючість" та відповідно передання земельних ділянок в оренду не дотримано процедури із проведення земельних торгів, таке рішення вважається таким, що прийняте в супереч встановленим законодавством вимогам, тобто є незаконним.

Згідно ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 6 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Статтями 13-14 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.

Також, статтею 16 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Правовою підставою для укладення Договору оренди землі від 28.01.2020 у п.1 зазначено рішення Липовеньківської сільської ради від 27.01.2019 № 237-39/2020 "Про надання в оренду земельних ділянок ФГ "Родючість".

Стаття 204 Цивільного кодексу України визначає, що правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Згідно з частиною 1 статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 статті 203 цього Кодексу.

Відповідно до частин 1-5 статті 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Наведені норми з урахуванням обставин справи, відповідно до ст. 203, 216 Цивільного кодексу України та ст. 152 Земельного кодексу України дають підстави для визнання договору недійсним та застосування наслідків недійсності правочину, передбачених ст. 216 Цивільного кодексу України.

Аналогічні висновки застосування закону вказані у постанові та правовій позиції Верховного Суду України по справі № 6-11 цс 13 від 22.05.2014 року.

Таким чином, прийняття Липовеньківською сільською радою рішення від 27.01.2019 № 237-39/2020 "Про надання в оренду земельних ділянок ФГ "Родючість" із порушенням вимог Земельного кодексу України, є підставою для визнання Договору оренди землі від 28.01.2020 недійсним.

Враховуючи вищенаведене, позовні вимоги прокурора про визнання недійсним Договору оренди землі від 28.01.2020 є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Також підлягає задоволенню вимога про повернення земельної ділянки загальною площею 3,9443 га, кадастровий номер 3521484600:02:000:0354, як похідна від основної вимоги про визнання незаконним рішення сільської ради та договору оренди землі.

Передача об`єкта договору оренди землі, відповідно до ст. 17 Закону України "Про оренду землі" здійснюється на підставі акту приймання - передачі.

За положеннями ст. 130 Господарського процесуального кодексу України у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Оскільки відповідач І - Липовеньківська сільська рада до початку розгляду справи по суті у відзиві на позовну заяву від 04.09.2020 визнала позов повністю, то позивачу має бути повернуто 50% від сплаченого судового збору, у частині яку повинна була сплатити Липовеньківська сільська рада.

Згідно норм статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача ІІ у повному обсязі, тобто в розмірі 3 153,00, на відповідача І - у розмірі 1 576,50 грн.

Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Визнати незаконним рішення Липовеньківської сільської ради № 237-39/2020 від 27.01.2019 року "Про надання в оренду земельних ділянок ФГ "Родючість" в частині надання в оренду Фермерському господарству "Родючість" земельної ділянки площею 3,9443 га, кадастровий номер 3521484600:02:000:0354, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 10 років.

Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 3,9443 га, кадастровий номер 3521484600:02:000:0354 від 28.01.2020 року, укладений між Липовеньківською сільською радою та Фермерським господарством "Родючість".

Зобов`язати Фермерське господарство "Родючість" (26553, Кіровоградська область, Голованівський район, с. Пушкове, вул. Комарова, 1, код ЄДРПОУ 24714454) повернути територіальній громаді в особі Липовеньківської сільської ради Голованівського району Кіровоградської області (26552, Кіровоградська область, Голованівський район, с. Липовеньке, вул. Шубіна, 1, код ЄДРПОУ 04366057) земельну ділянку площею 3,9443 га, кадастровий номер 3521484600:02:000:0354 шляхом складання акта приймання-передачі вказаної земельної ділянки.

Стягнути з Липовеньківської сільської ради Голованівського району Кіровоградської області (26552, Кіровоградська область, Голованівський район, с. Липовеньке, вул. Шубіна, 1, код ЄДРПОУ 04366057) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (25000, м. Кропивницький, вул. Верхня Пермська, 4, код ЄДРПОУ 02910025) судовий збір у розмірі 1 576,50 грн.

Стягнути з Фермерського господарства "Родючість" (26553, Кіровоградська область, Голованівський район, с. Пушкове, вул. Комарова, 1, код ЄДРПОУ 24714454) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (25000, м. Кропивницький, вул. Верхня Пермська, 4, код ЄДРПОУ 02910025) судовий збір у розмірі 3 153,00 грн.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повернути зі спеціального фонду Державного бюджету (отримувач коштів - УК у м. Кроп./м.Кропивницький/22030101, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, ідентифікаційний код 38037409, р/р UA 14899980313121206083011002) Кіровоградській обласній прокуратурі (25000, м. Кропивницький, вул. Верхня Пермська, 4, код ЄДРПОУ 02910025) 1 576,50 грн судового збору, сплаченого згідно платіжного доручення від 03.07.2020 № 1133, що залишається в матеріалах справи.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Оригінал рішення після набрання ним законної сили направити Кіровоградській обласній прокуратурі.

Копії рішення направити Новоукраїнській місцевій прокуратурі Кіровоградської області на електронну адресу; Липовеньківській сільській раді Голованівського району Кіровоградської області (26552, Кіровоградська область, Голованівський район, с. Липовеньке, вул. Шубіна, 1); Фермерському господарству "Родючість" (26553, Кіровоградська область, Голованівський район, с. Пушкове, вул. Комарова, 1); Кіровоградській обласній прокуратурі (на електронну адресу: oblprokuratura@kir.gp.gov.ua).

Повне рішення складено 02.11.2020.

Суддя В.Г. Кабакова

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення26.10.2020
Оприлюднено02.11.2020
Номер документу92555356
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/2668/20

Рішення від 26.10.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 29.09.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 16.09.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 21.08.2020

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні