Рішення
від 02.11.2020 по справі 160/7677/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2020 року Справа № 160/7677/20

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Жукової Є.О.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників (у письмовому провадженні) в місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО (вул. Гагарина, 43, каб.209, м. Дніпро, 49000) до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд.17-А, м. Дніпро, 49005); відповідача-2: Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення №1379736/41394766 від 21.12.2019 року; зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №18 від 29.11.2019 року, -

ВСТАНОВИВ :

08 липня 2020 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО (вул. Гагарина, 43, каб.209, м. Дніпро, 49000) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд.17-А, м. Дніпро, 49005), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення №1379736/41394766 від 21.12.2019 р.; зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №18 від 29.11.2019 р.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.07.2020 року, провадження у справі №160/7677/20 було відкрито та призначено останнью до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

ТОВ ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО (далі - Позивач) відповідно до акту про надання послуг №63 від 29.11.2019 року було складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, наступні податкові накладні: №7 від 08.11.2019 р. на загальну суму 300 000,00 грн., у т.ч. ПДВ 50 000,00 грн., №12 від 12.11.2019 р. на загальну суму 300 000,00 грн., у т.ч. ПДВ 50 000,00 грн., №15 від 15.11.2019 р. на загальну суму 195 006,00 грн., у т.ч. ПДВ 32 501,00 грн., №18 від 29.11.2019 р. на загальну суму 495 023,74 грн., у тому числі ПДВ 82 503,96 грн.

При цьому, податкові накладні №7 від 08.11.2019 р. на загальну суму 300 000,00 грн., у т. ч. ПДВ 50 000,00 грн., №12 від 12.11.2019 р. на загальну суму 300 000,00 грн., у т.ч. ПДВ 50 000,00 грн., №15 від 15.11.2019 р. на загальну суму 195 006,00 грн., у т.ч. ПДВ 32 501,00 грн. були прийняті та зареєстровані у Єдиному реєстрі податкових накладних, про що свідчать відповідні квитанції №1, копії яких містяться в додатках до позовної заяви.

13.12.2019 року до податкової накладної №18 від 29.11.2019 року було отримано квитанцію, згідно якої: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від .29.11.2019 р. №18 в Єдиному реєстрі РН/РК зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 01.61 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.п.2.1. п.2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем, в електронному вигляді до ГУ ДПС у Дніпропетровській області (далі - відповідач-1) було направлено повідомлення №1 від 18.12.2019 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

Крім цього, позивачем були надані копії документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції для реєстрації податкової накладної №18 від 29.11.2019 р. в електронній формі.

Проте, комісією регіонального рівня ГУ ДПС у Дніпропетровській області (відповідач-1), яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН або відмову у такій реєстрації було відмовлено у реєстрації податкової накладної, про що зазначено в рішенні від 21.12.2019 року №1379736/41394766 (через ненадання копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування).

Позивач вважає вищезазначене рішення протиправним й необґрунтованим та просить суд визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН або відмову у такій реєстрації №1379736/41394766 від 21.12.2019 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №18 від 29.11.2019 року на загальну суму 495 023,74 грн.

09 вересня 2020 року повноважним представником відповідача-1 - Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, через канцелярію Дніпропетровського окружного адміністративного суду, було подано відзив на позовну заяву за вх.№56004/20, в якому відповідач-1 просить суд відмовити у задоволенні позовної заяви, з огляду на наступне.

Позивачем подана до ЄРПН на реєстрацію податкова накладна від 29.11.2019 року №18 на загальну суму 495 023,70 грн., у тому числі ПДВ - 82 503,96 грн. з надання послуг по внесенню рідкого аміаку в грунт для СПП ЯРОСЛАВНА .

Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація вищезазначеної податкової накладної зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації податкову накладну в ЄРПН, відповідає п.п.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, відповідно до Квитанції про зупинення.

Відповідач-1 зазначає, що подані позивачем письмові пояснення та копії документів, досліджувалися контролюючим органом на підставі положень Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН.

За результатами розгляду Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих позивачем, було прийнято рішення №1379736/41394766 від 21.12.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної №18 від 29 листопада 2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з не наданням достатньої кількості документів щодо надання послуг для СПП ЯРОСЛАВНА , а саме: відсутні первинні документи щодо придбання, транспортування продукції (аміак), яка використовувалась для надання послуги по внесенню рідкого аміаку в грунт для СПП ЯРОСЛАВНА відповідно до договору від 16.10.2019 року №1610/02.

Посилаючись на норми Постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 Про затвердження Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та Наказу Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та норми чинного податкового законодавства України, відповідач-1 просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

09 вересня 2020 року повноважним представником відповідача-2 - Державної податкової служби України, через канцелярію Дніпропетровського окружного адміністративного суду, було подано відзив на позовну заяву за вх.№56005/20, в якому відповідач-2 просить суд відмовити у задоволенні позовної заяви, з огляду на наступне.

Відповідно до норм чинного законодавства повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією контролюючого органу.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги ТОВ ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО про зобов`язання відповідача-2 - ДПС України зареєструвати вищезазначену податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є передчасними.

Посилаючись на норми Постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вважаючи вимогу позивача щодо зобов`язання зареєструвати податкові накладні похідною вимогою до Державної податкової служби України, представник відповідача-2 просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Суд зазначає, що в період з 22.07.2020 р. по 26.07.2020 р. суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Жукова Євгенія Олексіївна вимушено перебувала вдома на самоізоляції, у зв`язку з хворобою секретаря судового засідання Рубана Антона Вікторовича, що підтверджується листом непрацездатності останнього, а саме: від 20.07.2020 р. Серії АДЮ №130625; від 22.07.2020 р. №130625 Серії АДЮ №130627, копії яких містяться в матеріалах справи, та на підставі установленого карантину, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 211 Про запобігання поширенню на території України COVID-19 від 11 березня 2020 р.

При цьому, суд зазначає, що в матеріалах справи міститься довідка від 20.08.2020 р. №155, складена начальником відділу управління персоналом А.В. Шевченко, в тексті якої зазначено, що суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Жукова Євгенія Олексіївна перебувала у щорічній відпустці: з 27.07.2020 р. по 31.07.2020 р. включно; з 03.08.2020 р. по 07.08.2020 р. включно; з 10.08.2020 р. по 14.08.2020 р. включно; з 17.08.2020 р. по 21.08.2020 р. включно; з 25.08.2020 р. по 28.08.2020 р. включно.

В матеріалах справи також міститься довідка від 31.08.2020 р. №164, складена начальником відділу управління персоналом А.В. Шевченко, в тексті якої зазначено, що суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Жукова Євгенія Олексіївна в період з 31 серпня по 15 вересня 2020 р. перебувала у щорічній відпустці.

При цьому, відповідно до тексту довідки від 23.10.2020 р. №199, складеної начальником відділу управління персоналом А.В. Шевченко, суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Жукова Євгенія Олексіївна перебувала з 16.09.2020 р. по 14.10.2020 р. на лікарняному; з 15.10.2020 р. по 16.10.2020 р.; з 19.10.2020 р. по 23.10.2020 р.; з 26.10.2020 р. по 29.10.2020 р. - у щорічній відпустці.

З метою збереження життя та здоров`я людей, та з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України №211 від 11.03.2020 р., відповідно до наказу голови Дніпропетровського окружного адміністративного суду Коренева А.О. №120-од від 22.05.2020 року "Щодо внесення змін до наказу №80-од від 17.03.2020 р. Про встановлення особливого режиму роботи суду на період дії карантину", питання щодо прийняття рішення у даній справі вирішено в перші робочі дні судді Дніпропетровського окружного адміністративного суду Жукової Євгенії Олексіївни , тобто 30.10.2020 року - 02.11.2020 року.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

ТОВ ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО є юридичною особою приватного права, що було створено 13.06.2017 р. Профільним (основним) видом діяльності підприємства є оптова торгівля хімічними продуктами КВЕД 46.75, у тому числі, допоміжна діяльність у рослинництві КВЕД 01.61

Між Товариством з обмеженою відповідальністю ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО та Сільськогосподарським споживчим кооперативом ЯРОСЛАВНА було укладено Договір №1610/01 від 16.10.2019 р., предметом якого є постачання аміаку рідкого (далі-товар) відповідно до специфікацій №1 від 16.10.2019 р. та специфікації №2 від 01.11.2019 р., копії яких містяться в матеріалах справи.

Також, між Позивачем та Сільськогосподарським споживчим кооперативом ЯРОСЛАВНА укладено Договір на внесення рідкого аміаку №1610/02 від 16.10.2019 року №1324 , предметом якого є виконання послуг по внесенню рідкого аміаку (далі-добриво) у грунт у межах України та в обсягах попередньо погоджених із замовником на підставі наряду-замовлення встановленої форми, визначене у додатку №1 від 16.10.2019 р. та додатку №2 від 01.11.2019р. до договору.

29 листопада 2019 року відповідно до акту про надання послуг №63 від 29.11.2019 р. ТОВ ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО надано ССК ЯРОСЛАВНА послуги по внесенню рідкого аміаку в грунт на загальну суму 1 290 029,74 грн., у тому числі ПДВ - 215 004,96 грн., внаслідок чого, у позивача, як платника податку на додану вартість виник обов`язок оформити податкову накладну та подати її на реєстрацію.

ТОВ ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО відповідно до акту про надання послуг №63 від 29.11.2019 року було складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, наступні податкові накладні: №7 від 08.11.2019 р. на загальну суму 300 000,00 грн., у т.ч. ПДВ 50 000,00 грн., №12 від 12.11.2019 р. на загальну суму 300 000,00 грн., у т.ч. ПДВ 50 000,00 грн., №15 від 15.11.2019 р. на загальну суму 195 006,00 грн., у т.ч. ПДВ 32 501,00 грн., №18 від 29.11.2019 року на загальну суму 495 023,74 грн., у тому числі ПДВ 82 503,96 грн.

Судом встановлено, що податкові накладні №7 від 08.11.2019 р. на загальну суму 300 000,00 грн., у т. ч. ПДВ 50 000,00 грн., №12 від 12.11.2019 р. на загальну суму 300 000,00 грн., у т.ч. ПДВ 50 000,00 грн., №15 від 15.11.2019 р. на загальну суму 195 006,00 грн., у т.ч. ПДВ 32 501,00 грн. були прийняті та зареєстровані у Єдиному реєстрі податкових накладних, що підтверджують відповідні квитанції №1, копії яких містяться в матеріалах справи.

Судом встановлено, що реєстрація податкової накладної №18 від 29.11.2019 року була зупинена через відповідність останньої вимогам п.п.2.1. п.2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій .

Позивачем, в електронному вигляді до ГУ ДПС у Дніпропетровській області було направлено повідомлення №1 від 18.12.2019 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Разом з повідомленням №1 позивач надав копії наступних документів:

1. Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних /розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 від 18.12.2019 року;

2. Банківська виписка від 08.11.2019 року;

3. Банківська виписка від 12.11.2019 року;

4. Банківська виписка від 15.11.2019 року;

5. Договір на внесення рідкого аміаку МІ 610/02 від 16.10.2019 р.;

6. Додаток №1 від 16.10.2019 року до договору;

7. Додаток №2 від 01.11.2019 року до договору;

8. Акт надання послуг №63 від 29.11.2019 року на загальну суму 1 290 029,74 гри.;

9. Повідомлення про прийняття працівника на роботу від 24.10.2019 року;

10. Відомості про нарахування заробітної плати за жовтень 2019 року;

11. Відомості про трудові відносини за жовтень 2019 року;

12. Наряд-заказ №1 від 29.11.2019 року;

13. Акт прийому-передачі об`єкту лізінгу №129-ЗП-МСБ-Ф-074/І від 28.09.2019 року;

14. Договір оренди сільськогосподарської техніки № 1610 від 16.10.2019 року;

15. Акт прийому-передачі сільськогосподарської техніки до договору №1610 від 16.10.2019 р.;

16. Видаткова накладна №76 від 15.10.2019 року на загальну суму 500 000,00 гри. у т.ч. ПДВ 83 333,33 грн.;

17. Пояснення від 18.12.2019 року щодо податкових накладних /розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

Судом встановлено, що позивачем було надано достатній обсяг документів в якості первинних на підтвердження здійснення вищезгаданої господарської операції, однак реєстрацію поданої податкової накладної не було проведено, з причин, не залежних від платника податків.

Незважаючи на пояснення позивача щодо господарської діяльності ТОВ ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО , Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області було відмовлено в реєстрації податкової накладної №18 від 29.11.2019 року, що підтверджується відповідним рішенням комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області №1379736/41394766 від 21.12.2019 року, копія якого міститься в матеріалах справи.

Правовідносини сторін, що виникають у сфері внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних, регулюються нормами Конституції України від 28.06.1996 р. № 254к/96-ВР, Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI, Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165 тощо.

Відповідно до ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Відповідно до ст. ст.8, 9 Кодексу адміністративного судочинства України усі учасники адміністративного процесу є рівними перед законом і судом, а розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а суд згідно ст. 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Суд зазначає, що податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Суд зазначає, що порядок зупинення реєстрації ПН/РК визначено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , а також Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Пунктом 6 Порядку №1165 встановлено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Пунктом 7 Порядку №1165 встановлено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Відповідно до п.11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Пунктами 25, 26 Порядку №1165 визначено, що комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Відповідно до пункту 4 Наказу Мінфіну №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Наказу Мінфіну №520 визначено Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Відповідно до пунктів 6 та 7 Наказу Мінфіну №520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період (п.п. 19 п. 201.1 ст. 201).

Судом встановлено, що позивачем відповідно до статей 185, 186, 187, 201 Податкового кодексу України було виписано та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №18 від 29.11.2019 року, реєстрацію якої було спочатку безпідставно зупинено відповідачем-1, а потім взагалі було відмовлено у реєстрації останньої.

Судом встановлено, що після отримання відповідної квитанції №1 від 13.12.2019 року про зупинення реєстрації податкової накладної №18 від 29.11.2019 року, позивачем 18.12.2019 року було направлено до Державної податкової служби України повідомлення №1 та скановані копії документів, в якості первинних, для реєстрації податкової накладної, реєстрація якої зупинена.

Зі змісту зазначеної вище по тексту квитанції судом встановлено, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність направленої позивачем на реєстрацію податкової накладної критеріям ризиковості здійснення операцій, визначених п.п.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій , що містяться в додатку 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1165.

Суд зазначає, що позивач не відповідає жодному з 6 підкритеріїв Критеріїв ризиковості здійснення операцій, про що свідчить детальний аналіз відомостей та доказів, що містяться в матеріалах справи.

Судом встановлено з доданих до позовної заяви документів, що в квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних підставою вказано лише про відповідність вимогам п.п.2.1 п.2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, однак не зазначено, які саме порушення чинного законодавства допущені позивачем при складанні документів, що надавалися до перевірки в якості первинних.

Суд зауважує, що такий висновок кореспондується позиції Верховного Суду, викладеній в постанові Верховного Суду від 23.10.2018 року у справі №822/1817/18, в якій зазначається, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, суд зазначає, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

У свою чергу, суд зазначає, що позивачем наданий достатній обсяг необхідних документів, у якості первинних, які не мають жодних недоліків щодо форми, змісту та походження, для підтвердження здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Суд зауважує, що при розгляді зазначеної справи особлива увага була приділена саме з`ясуванню підстав, що передували неприйняттю для реєстрації в Єдиному реєстрі відповідних податкових накладних, відповідно до Квитанції №1 від 12.12.2019 року про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Дослідивши весь обсяг документів та матеріалів, наданих учасниками справи, суд зазначає, що відповідачем-1 відмовлено у реєстрації податкової накладної №18 від 29.11.2019 року, що подана на реєстрацію ТОВ ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО до Єдиного реєстру податкових накладних з причин ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Проте, дослідивши повідомлення №1 від 18.12.2019 року, направлене позивачем, з письмовими пояснення та копіями документів, у якості первинних, судом встановлено, що позивачем, після зупинення реєстрації податкової накладної, було направлено достатній обсяг документів щодо підтвердження реальності господарської операції, а також на підтвердження реальності надання послуги, зазначеної у договорі №1610/02 від 16.10.2019 року та оплати за надану послугу.

Однак, відповідач-1, не беручи до уваги письмові пояснення позивача та надіслані копії документів на підтвердження спірних питань, що виникли у контролюючого органу, відмовив у реєстрації податкової накладної №18 від 29.11.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відтак суд зазначає, що представником відповідачів, у відповідності до норм ст.73, 74 КАС України, не було надано до суду достатньо належних доказів або інших заперечень щодо позовних вимог та правомірності підстав відмови у прийнятті для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідної податкової накладної, всупереч положенням ст.77 КАС України, якою визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Натомість, позивачем з урахуванням належних письмових доказів в розумінні ст. ст. 73, 74 КАС України, доданих до позовної заяви, детально наведених вище, в повній мірі доведено свою позицію, викладену у позовній заяві, в порядку ст.77 КАС України.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про задоволення позовної вимоги щодо визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області №1379736/41394766 від 21.12.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної №18 від 29.11.2019 року.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО (код ЄДРПОУ 41394766), №18 від 29.11.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд також приходить до висновку про задоволення зазначеної вимоги, виходячи з наступного.

Аналізуючи дані положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд приходить до висновку, що законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов`язувати суб`єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.

Окрім того, суд звертає увагу на приписи підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, відповідно до яких, податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій: а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

У першому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, яке ухвалюється саме Комісією ДПС.

В даному випадку, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, вказані вище є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до ч. 8 ст. 6 Закону України Про судовий збір розподіл судового збору між сторонами та перевірка повноти сплати судового збору здійснюються відповідно до процесуального законодавства.

Відповідно до платіжного доручення №1895 від 17 червня 2020 року позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 2 102,00 грн., який у повному розмірі зараховано до Державного бюджету.

Враховуючи повне задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО (вул. Гагарина, 43, каб.209, м. Дніпро, 49000) до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд.17-А); до відповідача-2: Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд.8) про визнання протиправним та скасування рішення №1379736/41394766 від 21.12.2019 року; зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану ТОВ ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО податкову накладну №18 від 29.11.2019 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО з оплати судового збору у розмірі 1 051,00 грн. (одна тисяча п`ятдесят одна грн., 00 коп.); за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО з оплати судового збору у розмірі 1 051,00 грн. (одна тисяча п`ятдесят одна грн., 00 коп.)

Керуючись ст. ст.ст. 242 - 244, 246, 250, 254, 255 , Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО (вул. Гагарина, 43, каб.209, м. Дніпро, 49000) до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд.17-А); до відповідача-2: Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд.8) про визнання протиправним та скасування рішення №1379736/41394766 від 21.12.2019 року та зобов`язання зареєструвати податкову накладну №18 від 29.11.2019 року, - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1379736/41394766 від 21.12.2019 року про відмову в реєстрації податкової накладної №18 від 29.11.2019 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №18 від 29.11.2019 року, що подана ТОВ ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО відповідно до норм чинного податкового законодавства України.

Стягнути судові витрати пропорційно задоволеним позовним вимогам, а саме: за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО з оплати судового збору у розмірі 1 051,00 грн. (одна тисяча п`ятдесят одна грн., 00 коп.); за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ПРОГР-ЕС ТРЕЙД АГРО з оплати судового збору у розмірі 1 051,00 грн. (одна тисяча п`ятдесят одна грн., 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені ст.295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Є.О. Жукова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.11.2020
Оприлюднено03.11.2020
Номер документу92557055
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/7677/20

Ухвала від 23.12.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 02.11.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

Ухвала від 09.07.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні