Рішення
від 02.11.2020 по справі 340/4960/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/4960/20

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої - судді Казанчук Г.П.

за присутності секретарі судового засідання - Сосновської В.В.

за участю:

позивача: ОСОБА_1

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом кандидата на посаду Новгородківського селищного голови ОСОБА_1 до Новгородківської селищної територіальної виборчої комісії Кропивницького району Кіровоградської області про визнання протиправною та скасування постанови, а також зобов`язання вчинити певні дії, -

В И К Л А Д О Б С Т А В И Н:

Кандидат на посаду Новгородківського селищного голови ОСОБА_1 31.10.2020 року звернувся до суду, в якій просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову Новгородківської селищної територіальної виборчої комісії Кропивницького району Кіровоградської області №71 від 30.10.2020 року;

- зобов`язати Новгородківську селищну територіальну виборчу комісію Кропивницького району Кіровоградської області прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №350368.

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_2 зазначив, що він є кандидатом на посаду Новгородківського селищного голови на місцевих виборах 25.10.2020 року. Зі скарги заступника голови Новгородківської СТВК Кропивницького району Кіровоградської області ОСОБА_3 та постанови Новгородківської СТВК Кропивницького району Кіровоградської області №65 від 29.10.2020 року, прийнятої за результатом розгляду скарги, позивачу стало відомо, що пакет зі списками виборців був зданий головою дільничної виборчої комісії №350368 ОСОБА_4 окремо від решти виборчих документів цієї виборчої дільниці та був доданий до іншої виборчої документації вже 29 жовтня 2020 року. Розпакувавши на засіданні відповідача цей пакет, у ньому були виявлені контрольні талони. При цьому позивач звертає увагу суду, що виборчі документи виборчої дільниці №350368 були передані відповідачеві у ніч з 25 на 26 жовтня 2020 року після проведення підсумкового засідання територіальної виборчої комісії з підрахунку голосів виборців на цій дільниці. Таким чином, позивач стверджує, що пакет з вказаними контрольними талонами транспортувався пізніше ніж уся інша виборча документація цієї виборчої дільниці та без дотримання вимог статті 253 Виборчого кодексу, а тому встановити цілісність такого пакету на момент передачі дільничною виборчою комісією виборчої документації не було можливо, оскільки цей пакет був відсутній. Відтак, на думку позивача, в даному випадку відповідач був зобов`язаний прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці у порядку частини 10 статті 254 ВК України. У зв`язку з чим позивач 30.10.2020 року подав до відповідача скаргу про порушення виборчого законодавства, посилаючись на те, що прийняття неповного переліку виборчих документів від ДВК №350368 на засіданні Новгородківської СТВК 26 жовтня 2020 року та подальше прийняття таких документів без дотримання передбаченої виборчим законодавством процедури є неправомірним та ставить під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій дільниці, тому існує необхідність проведення повторного підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, відповідно до положень пункту 3 частини 5 статті 254 ВК України а тому просив відповідача вжити заходів щодо усунення зазначеного у скарзі порушення виборчого законодавства та невідкладно провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №350368. За результатами розгляду його скарги Новгородківською СТВК 30.10.2020 року прийнято постанову №71, відповідно до якої скаргу відхилено та вирішено не проводити повторний підрахунок голосів на ДВК №350368. Вказану постанову щодо не проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №350368 позивач вважає протиправною та просить суд її скасувати й зобов`язати відповідача здійснити повторний підрахунок голосів на ДВК №350368.

До суду надійшов відзив на позов, підписаний Головою Новгородківської селищної територіальної виборчої комісії (а.с.41-43), в якому міститься заперечення щодо позовних вимог та зазначено, що претензій та зауважень щодо проведення підрахунку голосів, складання відповідних протоколів, якими визначено результати голосування на зазначеній дільниці до відповідача не надходило. Відповідач зазначає, що позивачем конкретно не вказано, яким чином було порушено його право як виборця (позивач є виборцем на іншій виборчій дільниці), кандидата в депутати чи кандидата на посаду голови селищної ради. Крім того, позивачем не вказано чи зазначені обставини завдали шкоди йому чи комусь з виборців реалізувати своє право на вільне волевиявлення, не зазначив яким саме чином порушення порядку транспортування контрольних талонів бюлетенів може вплинути на результати голосування. Також відповідач зазначив, що прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається. Таким чином, вважає, що відповідачем правомірно прийнято рішення про відмову в задоволенні скарги позивача щодо відмови у перерахунку голосів на виборчій дільниці.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31.10.2020 року відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 01.11.2020 року о 16 год. 00 хв. (30-31).

Представник відповідача - заступник голови Новгородківської СТВК ОСОБА_3 у судовому засіданні 01.11.2020 року визнав позовні вимоги і зазначив, що він приймав документи від ДВК 350368 та перевіряв відповідність складеного протоколу, наявність решти документації перевіряв ОСОБА_5 . Після прийняття виборчої документації від ДВК 350368, Новгородківська СТВК проголосувала за рішення про прийняття виборчої документації, проте через кілька днів до комісії голова ДВК 350368 привезла пакет з виборчими списками, який було долучено до виборчої документації, не погоджуючись із таким рішення ОСОБА_3 подав скаргу на ім`я голови ТВК, яка була розглянута і йому відмовлено.

У судове засідання 02.11.2020 року з`явився позивач, який підтримав заявлені позовні, просив суд задовольнити їх у повному обсязі.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився.

Свідок ОСОБА_4 - голова дільничної виборчої комісії з місцевих виборів виборчої дільниці 350368 (допитана судом 01.11.2020 року) повідомила суду, що після обрахунку результатів виборів на виборчій дільниці були складені протоколи та відповідно запакована уся виборча документація в пакети та складена у мішки, які 26 жовтня 2020 року привезли до Новгородківської СТВК. Приймали виборчу документацію ОСОБА_3 , ОСОБА_5 і ОСОБА_6 . Після прийняття виборчої документації комісія проголосувала за її прийняття і свідок разом із заступником почали складати мішки у які була складена виборча документація, на дні одного із мішків були два запечатані пакети, як зазначив заступник ДВК, що член Новгородківської ТВК ОСОБА_7 сказав, що це не потрібно. Проте, на другий день з`ясувалось, що у запакованому пакеті знаходиться довідка, яку необхідно повернути до Демографічного реєстру, після чого пакет із виборчими списками був розпакований, після чого довезений у ТВК.

Свідок ОСОБА_8 член Новгородківської селищної територіальної виборчої комісії (допитаний судом 01.11.2020 року) повідомив суду, що під ранок 26 жовтня 2020 року в приміщені ТВК було дуже багато людей майже з усіх ДВК привезли документи і люди були вже дуже втомлені, представники виборчої дільниці 350368 здавали виборчу документацію, яку приймали ОСОБА_3 , ОСОБА_5 і ОСОБА_6 , перевіривши документацію комісія проголосувала рішення за її прийняття, а пізніше голова ДВК 350368 привезли виборчі списки і пакет з контрольними стрічками, яку запакували і долучили до усієї виборчої документації. Крім того, свідок наголосив на тому, що ОСОБА_3 приймав виборчу документацію, а потім сам же і подав скаргу щодо порушення транспортування, але вже після прийняття виборчої документації.

Свідок ОСОБА_6 - член Новгородківської селищної територіальної виборчої комісії від політичної партії ОПЗЖ (допитана судом 02.11.2020 року) зазначила суду, що ОСОБА_7 (інший член СТВК) доставав усі пакети з виборчої документацією, а вона розкладала її у розрізі видів виборів. Так, свідок зазначила, що уся виборча документація була здана ДВК 350368, проте, оскільки "виборчі списки", а також "предмети" не впливають на суть протоколу про визначення результатів виборів, вона їх відклала окремо, проте як ці документи потрапили знову до ДВК 350368 пояснити не змогла.

Свідок ОСОБА_5 - член Новгородківської селищної територіальної виборчої комісії від політичної партії "Батьківщина" (допитаний судом 02.11.2020 року) зазначив суду, що він і ОСОБА_6 були призначені помічниками заступника голови СТВК ОСОБА_3 при прийнятті виборчої документації з виборчих дільниць, прийнявши виборчу документації прийняли рішення та проголосували за прийняття виборчої документації ДВК 350368.

Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, заслухавши пояснення позивача та представника відповідача, покази свідків, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд, -

В С Т А Н О В И В:

Постановою Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 року Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Постановою Новгородківської СТВК №9 від 27.09.2020 року "Про реєстрацію кандидатів на посаду Новгородківського селищного голови на чергових та перших виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" ОСОБА_2 (далі по тексту - позивач) зареєстрований кандидатом на посаду Новгородківського селищного голови від суб`єкта висування - Кіровоградської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" (а.с.27)

29 жовтня 2020 року о 09 год. 39 хв. заступником голови Новгородківської селищної територіальної виборчої комісії Кропивницького району Кіровоградської області ОСОБА_3 було подано скаргу голові цієї комісії ОСОБА_9 , у якій він зазначив, що голова дільничної виборчої комісії №350368 ОСОБА_4. не додала виборчі документи, які були додані 29.10.2020 року голові територіальної виборчої комісії ОСОБА_9 , а саме списки виборців та невідомий пакет (а.с.11). Скаргу зареєстровано Новгородківською селищною ТВК за вх. №103 від 29.10.2020 р.

29 жовтня 2020 року Новгородківська селищна територіальна виборча комісія Кропивницького району Кіровоградської області (далі по тексту - відповідач) на своєму засіданні об 09 год. 50 хв. розглянула зазначену вище скаргу (а.с.13-17).

Згідно витягу із протоколу засідання Новгородківської селищної ТВК №9 від 25.10.2020 року суд убачає, що на засіданні були присутніми 13 членів комісії з 18, а саме: ОСОБА_9 (голова виборчої комісії), ОСОБА_10 (заступник голови), ОСОБА_13. (секретар), ОСОБА_14., ОСОБА_15., ОСОБА_16., ОСОБА_17., ОСОБА_18, ОСОБА_8, ОСОБА_19, ОСОБА_20., ОСОБА_21., ОСОБА_22.) (а.с.13-17).

Так, у пункті 6 витягу з протоколу засідання зазначено, що під час розгляду даного питання слухали інформацію голови Новгородківської СТВК ОСОБА_9 про розгляд скарги поданої до Новгородківської СТВК від заступника голови Новгородківської СТВК ОСОБА_3 про те, що голова ДВК №350368 ОСОБА_4. не додала списки виборців під час здачі виборчих документів до Новгородківської СТВК. Списки виборців були додані до Новгородківської СТВК 29.10.2020 року (а.с.13-17). За результатами розгляду вказаної скарги, відповідачем було вирішено розпакувавши пакет із списками виборців у ньому був пакет з контрольними талонами. Новгородківська селищна ТВК вирішила прийняти документи, запакував у мішок та додати до виборчих документів ДВК №350368 .

За це рішення проголосували: за - 13, проти - 1 ( ОСОБА_3 ), утрималися - 0 (а.с.13-17), яке було оформлено постановою №65 від 29 жовтня 2020 року (а.с.12).

30 жовтня 2020 року позивачем до відповідача було направлено скаргу (а.с.18) про порушення виборчого законодавства, зокрема прийняття неповного переліку виборчих документів від ДВК №350368 на засіданні Новгородківської селищної ТВК 26 жовтня 2020 року та подальше прийняття таких документів без дотримання передбаченої виборчим законодавством процедури. У скарзі позивач, керуючись статтею 67 та пунктом 3 частин 5, 6, 9, 10 статті 254 ВК України, просив відповідача вжити заходів щодо усунення зазначеного у скарзі порушення виборчого законодавства та невідкладно провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №350368.

30 жовтня 2020 року Новгородківська селищна територіальна виборча комісія Кропивницького району Кіровоградської області на своєму засіданні о 10 год. 00 хв. розглянула зазначену вище скаргу позивача та прийняла рішення.

У витязі з протоколу засідання відповідача №9 від 25.10.2020 року щодо розгляду питання 12 порядку денного цього засідання (скарги позивача) зазначено, що на засіданні 30.10.2020 року слухали інформацію голови Новгородківської селищної територіальної виборчої комісії ОСОБА_9 , яка зачитала скаргу про порушення законодавства та зазначила що списки виборців були принесені в день здачі виборчої документації та бюлетенів , але заступник голови ОСОБА_3 та 2 члени комісії ОСОБА_5 та ОСОБА_6 автоматично відклали списки виборців в сторону та не прийняли разом з іншими документами. В результаті, як зазначено у загальному протоколі, Новгородківська СТВК постановила: Ознайомившись зі змістом скарги Новгородківська СТВК вирішила розпакувати пакет зі списками виборців у ньому знайшли конверт із контрольними талонами. СТВК вирішила прийняти документи, запакувати у мішок та додати до виборчих документів ДВК №350368 . Голова ТВК ОСОБА_9 наголосила, що пакет який був принесений, цілий та запакований членами дільничної виборчої комісії відповідно до вимог закону (а.с.19-24).

На засіданні виступили: член комісії ОСОБА_8 , яким повідомлено наступне: ми вчора розглядали дане питання, а сьогодні це повтор. Давайте повторимось. Приймав протоколи один заступник голови ОСОБА_3 , ОСОБА_5 розпаковував, а ОСОБА_6 розкладала і подавала. Тому ТВК прийняла рішення про недовіру до заступника голови ОСОБА_3 , який сфальсифікував дану заяву та спонукав щоб дана заява з`явилась.

На засіданні також виступив член ТВК ОСОБА_12 зі словами: ця жінка добросовісно віднеслася до своїх обов`язків, що принесла дані документи до НСТВК. Могла б взагалі не приносити і ніхто б не помітив що їх там немає. Дані документи не пошкоджені і в належному вигляді (а.с.19-24).

За результатом розгляду скарги позивача члени Новгородківської селищної ТВК вирішили відхилити скаргу позивача та не проводити повторний підрахунок голосів на ДВК №350368 (а.с.19-24), склавши постанову Новгородківської селищної територіальної виборчої комісії від 30 жовтня 2020 року №71 (надалі спірне рішення, а.с.25).

Отже правомірність та законність винесення спірного рішення є предметом спору, переданого на вирішення адміністративного суду.

Питання щодо підготовки та проведення виборів депутатів сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів регулює Виборчий кодекс України.

Відповідно до частин 1, 2, 3, 4 статті 32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

Згідно з частинами 1, 4 статті 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Відповідно до частин 1, 12, 14 статті 36 Виборчого кодексу України основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.

Рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття.

Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.

Згідно з частиною 3 статті 37 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину.

Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Перш за все суд зауважує про наявність конфлікту між членами СТВК та заступником голови ОСОБА_3, який як і позивач є представником однієї політичної сили - Політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Свобода".

Порядок проведення місцевих виборів урегульований у Книзі четвертій "місцеві вибори" Виборчого кодексу України.

Згідно з пунктом 2 частини 2 статті 202 Виборчого кодексу України повноваження територіальної виборчої комісії щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.

Статтею 206 Виборчого кодексу України передбачені повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів.

Згідно з частинами 1, 2 статті 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема, встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів; розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення.

Згідно з частинами 1, 2 статті 207 Виборчого кодексу України дільнична виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Дільнична виборча комісія зокрема: здійснює підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці; складає протоколи про підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці.

Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів унормований розділом XXXX Виборчого кодексу України.

Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться дільничною виборчою комісією у послідовності, визначеній частиною 2 статті 250 Виборчого кодексу України.

Цією ж нормою передбачено, що підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.

Відповідно до частини 6 статті 250 Виборчого кодексу України пакет з виборчими документами заклеюється, на пакеті робиться напис, який вказує на кількість та вид запакованих документів, а також зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Згідно частини 10 статті 250 Виборчого кодексу України пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.

У частинах 14-15 статті 250 Виборчого кодексу України зазначено, що список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 цього Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Під час підрахунку виборчих бюлетенів визначений виборчою комісією член комісії рахує виборчі бюлетені вголос. Усі предмети, що не є виборчими бюлетенями встановленої форми, складаються окремо і не підраховуються. У разі виникнення сумнівів, чи є предмет виборчим бюлетенем, дільнична виборча комісія вирішує це питання шляхом голосування. При цьому кожен член виборчої комісії має право особисто оглянути предмет. На час огляду підрахунок виборчих бюлетенів припиняється. Предмети, що не є виборчими бюлетенями, запаковуються в окремий пакет. До предметів відносять і контрольні листи. На пакеті робиться напис "Предмети", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Встановлена у підсумку підрахунку кількість є кількістю виборців, які взяли участь у голосуванні. Ця кількість оголошується і заноситься секретарем комісії до відповідного протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів (абзац другий частини 27 статті 250 Виборчого кодексу України).

Згідно абзаців 1, 4 частини 1 статті 253 Виборчого кодексу України транспортування документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, здійснюється головою або заступником голови дільничної виборчої комісії та іншими двома членами цієї комісії - представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії. Під час транспортування виборчих документів членами дільничної виборчої комісії їх супроводжують поліцейські, а у разі необхідності, за зверненням територіальної виборчої комісії, - співробітники Служби безпеки України, які повинні забезпечити охорону під час транспортування. Інші члени дільничної виборчої комісії, не зайняті у транспортуванні виборчих документів, кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій партій, офіційні спостерігачі за їхнім бажанням можуть також супроводжувати транспортування таких документів. Супроводження таких документів іншими особами забороняється. Під час транспортування документів забороняється розпечатувати пакети з виборчими бюлетенями та іншою документацією.

Транспортування виборчої документації до відповідних територіальних виборчих комісій здійснюється відразу після складання протоколів про підрахунок голосів виборців з усіх місцевих виборів по всіх виборчих округах, голосування на яких організовувалося дільничною виборчою комісією.

Дільнична виборча комісія виборчої дільниці, утвореної на території села, селища, міста доставляє відповідно до сільської, селищної, міської виборчої комісії виборчу документацію.

Статтею 254 Виборчого кодексу України установлений порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.

Відповідно до частин 1 - 4 цієї статті з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

Частиною 5 статті 254 Виборчого кодексу України передбачено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Скарг щодо порушень при транспортуванні виборчої документації ДВС 350368 до Новгородківської СТВК позивачем не заявлялось та актів щодо порушення правил транспортування не складено, а наслідком отримання виборчої документації може бути лише одне із трьох наведених рішень.

Відповідно до частини 6 статті 254 Виборчого кодексу України рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

Як зазначено свідками, прийом виборчої документації ДВК 350368 здійснював ОСОБА_3 (заступник голови) та ОСОБА_5 та ОСОБА_6 (члени ТВК) жодних зауважень щодо пошкодження пакетів виборчої документації не виявлено, скарг чи актів не долучено, а відтак перевіривши правильність заповнення протоколу результатів виборів на ДВК 350368, відповідачем прийняте рішення про прийняття виборчої документації (а.с.94-101)

Частиною 9 статті 254 Виборчого кодексу України передбачено, що за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Згідно з частиною 10 статті 254 Виборчого кодексу України у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Судом установлено, що дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №350368 проведено підрахунок голосів на цій виборчій дільниці, про що складені відповідні протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №350368 на місцевих виборах 25.10.2020 року, при цьому доказів наявності скарг чи то актів щодо порушень виборчого законодавства до виборчої документації не долучено.

Передача виборчої документації відбулась 26 жовтня 2020 року, що підтверджується показами свідків та самим представником Новгородківської СТВК ОСОБА_3 . Крім того, усі допитані свідки, окрім ОСОБА_3 наголошували на тому, що списки виборців не є виборчою документацією, яка впливає за зміст протоколу про результати виборів.

Як зазначає позивач, виборчі списки, які є частиною виборчої документації та транспортуються до територіальної виборчої комісії одночасно з іншою виборчою документацією, були надані відповідачу без дотримання встановлених статтею 253 ВК України вимог до порядку транспортування. Зазначає, що ці контрольні талони було виявлено у пакетах для списків виборців, тобто встановити цілісність (наявність чи відсутність ознак розпечатування) пакету з цими талонами було неможливо. Таким чином, позивач вважає, що у відповідача виник обов`язок щодо прийняття рішення про повторний підрахунок голосів на цій виборчій дільниці.

Проте, як на думку позивача, Новгородківська СТВК, незважаючи на зазначені порушення, про які повідомив у своїй скарзі заступник голови Новгородківської селищної ТВК ОСОБА_3, всупереч вимогам Виборчого кодексу України не прийняла рішення про повторний підрахунок голосів на цій виборчій дільниці №350368.

Суд зазначає, що Виборчий кодекс України розмежовує випадки, за яких територіальна виборча комісія при прийнятті та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій може прийняти рішення про повторний підрахунок нею голосів виборців на виборчій дільниці, а також випадки, коли територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти таке рішення.

Пунктом 3 статті 66 Виборчого кодексу України визначено, що скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів, може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до другого абзацу частини 10 статті 254 Виборчого кодексу України прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Отже рішення про проведення повторного підрахунку відповідач міг прийняти лише до прийняття рішення про прийняття виборчої документації та врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, при цьому після прийняття виборчої документації від ДВК комісія не наділена повноваженнями проведення повторного підрахунку.

Згідно пункту 1 протоколу №9 засідання Новгородківської селищної територіальної виборчої комісії Кропивницького району Кіровоградської області заступник голови Новгородківської селищної виборчої комісії ОСОБА_3 ознайомив комісію з протоколами дільничних виборчих комісій 350364-350385 про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів до Новгородківської селищної ради, голови Новгородківської селищної ради та з виборів депутатів Кіровоградської обласної ради, комісія вирішила прийняти виборчу документацію та виборчі бюлетені від дільничних виборчих комісій №№350364-350385.

За результатом голосування прийнято постанову №59, проте копії даної постанови до суду не надано.

Аналізуючи зміст статей 66 та 254 Виборчого кодексу України суд дійшов висновку, що право/обов`язок комісії проводити повторний підрахунок можливий лише до прийняття виборчої документації, тобто після прийняття виборчої документації відповідач позбавлений правової можливості щодо прийняття рішення про проведення повторного підрахунку, а відтак скарга позивача щодо проведення повторного підрахунку була розглянута відповідачем у межах та у спосіб встановлений Виборчим кодексом України.

У судовому засіданні 01.11.2020 року представник відповідача - заступник голови СТВК (представник від однієї політичної сили з позивачем ВО "Свободи") визнав позов, водночас у відзиві підписаному головою СТВК, який надійшов до суду, містяться заперечення проти позову.

Згідно частини 6 статті 47 КАС України суд не приймає відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем і не визнає умов примирення сторін, якщо ці дії суперечать закону або порушують чиї-небудь права, свободи чи інтереси.

З огляду на висновок суду щодо правомірність спірного рішення, суд не приймає визнання позову від заступника голови Новгородківської СТВК, оскільки таке визнання суперечить нормам Виборчого кодексу України, а також з огляду на наявність письмового відзиву, підписаного головою СТВК.

Позивач в судовому засіданні наполягав на тому, що при транспортуванні виборчої документації були допущені порушення, що є беззаперечною підставою для проведення повторного підрахунку.

З огляду на таку позицію позивача суд зауважує наступне.

Відповідно до пунктів 3-8 статті 66 ВК України скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів , може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до цього Кодексу.

Обчислення строку оскарження починається з наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, які оскаржуються.

Днем вчинення бездіяльності вважається останній день строку, в який мала бути, але не була вчинена дія, передбачена законом.

Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб`єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті 68 цього Кодексу.

Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.

Згідно пункту 3 статті 69 Виборчого кодексу України скарга щодо порушення, яке мало місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та/або під час транспортування виборчих документів, розглядається відповідною виборчою комісією у дводенний строк з дня її отримання.

Відповідно до статті 72 Виборчого кодексу України перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення:

1) чи подано скаргу належним суб`єктом звернення зі скаргою, визначеним цим Кодексом;

2) чи віднесено цим Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб`єкт розгляду скарги);

3) чи дотримано суб`єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені цим Кодексом.

Виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб`єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб`єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених цим Кодексом.

На підставі викладеного, шляхом системного аналізу норм чинного виборчого законодавства, зокрема, положень частини 3 статті 66 та частини 5 статті 254 Виборчого кодексу України, суд доходить висновку, що суб`єктом звернення скарга до територіальної виборчої комісії на дії, рішення чи бездіяльність дільничних виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час транспортування виборчих документів може бути подана до територіальної виборчої комісії не пізніше наступного дня прийняття рішення , вчинення дії або бездіяльності, але цей строк обмежений часом прийняття ТВК документів дільничної виборчої комісії. При цьому цей строк продовженню або поновленню не підлягає.

Тобто, якщо позивач наполягає на тому, що порушення мали місце під час транспортування 26.10.2020 року, а відтак звернення його зі скаргою до відповідача 30.10.2020 року (а.с.44) відбулось взагалі поза межами строку звернення зі скаргою. При цьому жодного транспортування 28 жовтня 2020 року виборчої документації в розумінні Виборчого кодексу України не відбувалось.

Свідок ОСОБА_4 та ОСОБА_6 зазначали про те, що ДВК 350368 до комісії привезли усю виборчу документацію вранці 26 жовтня 2020 року.

Свідок ОСОБА_6 (член СТВК) зазначила, що вона пакети із назвою "списки виборців" та "предмети" просто відклала в бік, оскільки на підставі цих документів не проводиться підрахунок голосів виборців і розкладувала пакети за видами виборів.

Водночас свідок ОСОБА_4 після здачі виборчої документації, побачивши у мішку пакети спитала у заступника голови ДВК 350368 чому ці пакети повернули та отримала відповідь про те, що ці пакети відклали члени Новгородківської СТВК. Свідок також зауважила, що дане непорозуміння сталось виключно з підстав правової необізнаності членів ДВК.

У протоколі розгляду скарги позивача зазначено проте, що якби голова ДВК не повернула вже прийняту виборчу документацію до СТВК, то її відсутність ніхто б і не встановив.

В судовому засіданні не встановлено факту, яким чином запаковані пакети "виборці списки" та "предмети", які були транспортовані та зданими до Новгородківської СТВК, потрапили до голови ДВК (хто саме їх повернув чи переклав), водночас суд зауважує, що зазначене жодним чином не може вплинути на зміст виборчої документації щодо встановлення результатів виборів.

Крім того, суд зауважує, що ОСОБА_3 , приймаючи виборчу документацію повинен був її перевіряти на предмет повноти та відповідності, потім ОСОБА_3 був доповідачем при прийнятті рішення щодо прийняття виборчої документації, а потім сам же подав скаргу (фактично на свої дії) щодо обставин, які мали місце при прийнятті виборчої документації.

Отже, при наявності рішення, яким була прийнята виборча документації, оскарження будь-яких порушень, що мали місце до його прийняття не можуть впливати на вирішення питання про повторний підрахунок. Позивачем не надано доказів оскарження рішення про прийняття виборчої документації (постанова Новгородківської СТВК №59). Автоматизована система Діловодства адміністративного суду не містить інформації щодо оскарження постанови про прийняття виборчої документації.

Отже, якщо позивач вважає, що його права були порушені при транспортуванні виборчої документації, тому належному способу захисту його прав як то "повторний підрахунок голосів" повинен передувати правовий аналіз винесення рішення виборчої комісії щодо прийняття виборчої документації під час якої, згідно із Виборчим кодексом України, перевіряються на предмет повноти та відповідності уся виборча документація.

Згідно частин 1 та частини 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

При розгляді будь-якої адміністративної справи, суди перевіряють як наявність порушення права позивача так і можливий механізм відновлення порушеного права.

Так дана справа безпосередньо стосується прав позивача як суб`єкта виборчого процесу - кандидата на посаду Новгородківського селищного голови (саме так ним зазначено у позові), натомість суд зауважує, що викладені у позові обставини жодним чином не впливають на результат підрахунку виборчих бюлетенів по ДВК 350368, оскільки зауважень до протоколів підрахунку результатів виборів не було ні під час прийняття виборчої документації, ні зазначено позивачем в позові.

Судовому захисту підлягає саме порушене право, тобто суд повинен відновити порушене право, встановивши при цьому як суть порушеного права, так і механізм його відновлення, застосовуючи норми Виборчого кодексу України. Занадто формальний підхід до конкретної ситуації не може впливати на наявність порушеного права та можливість захисту такого права.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що доводи позивача про протиправність спірної постанови є необґрунтованими та спростовуються наявними в матеріалах справи доказами. Що свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Згідно з частинами 1, 3 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частин 1, 2 статті 9 Закону України №3674-VI судовий збір сплачується за місцем розгляду справи та зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України.

За подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, розмір ставки судового збору складає - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" від 14.11.2019 року №294-IX, з 1 січня 2020 року встановлено прожитковий мінімум працездатних осіб на місяць у розмірі 2102,00 гривень.

З огляду на зазначене розмір судового збору за подання даного адміністративного позову повинен був скласти 840,80 грн.

Тож за правилами розподілу судових витрат, передбаченими статтею 139 КАС України, зважаючи на відмову у задоволенні позову, судовий збір, який справляється за подання до суду позовної заяви, слід стягнути в дохід Державного бюджету України з позивача.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 268, 269, 272, 273, 278 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову кандидата на посаду Новгородківського селищного голови ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Новгородківської селищної територіальної виборчої комісії Кропивницького району Кіровоградської області (28200, Кіровоградська область, смт. Новгородка, вул. Центральна, 1, код ЄДРПОУ 43784778).

Стягнути з ОСОБА_1 в дохід Державного бюджету України судовий збір у розмірі 840,80 гривні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 2-денний строк, установлений статтею 278 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.П. Казанчук

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.11.2020
Оприлюднено04.11.2020
Номер документу92558074
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/4960/20

Рішення від 02.11.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Казанчук

Ухвала від 31.10.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Казанчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні