Справа № 420/11634/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 листопада 2020 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Завальнюка І.В.,
за участю секретаря - Салюк О.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі з урахуванням особливостей, встановлених у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій справу за адміністративним позовом Офіційного спостерігача Громадської організації Довіряй справам ОСОБА_1 до Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про визнання протиправними дій, встановлення факту, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із вказаним адміністративним позовом, в якому просить суд визнати дії Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 511359 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перший місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року протиправними та такими, що порушують Конституцію України та Виборчий кодекс України, а також права суб`єктів виборчого процесу; встановити факт систематичного порушення Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області Конституції України, Виборчого кодексу України; зобов`язати Суворовську районну у місті Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області встановити підсумки голосування шляхом складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перший місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Одеського міського голови одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року на підставі відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, розглянутих та прийнятих до врахування під час прийняття таких протоколів та виборчої документації від дільничних виборчих комісій, в тому числі з позначкою Уточнений та протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, рішення про проведення якого прийнято до прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що під час проведення засідання Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області було виявлено порушення норм чинного законодавства України. Зокрема, 28 жовтня 2020 року о 02 годині 00 хвилин члени комісії зазначили, що закінчили повторний підрахунок голосів на виборчій комісії № 511433 (єдина комісія, щодо якої у відповідності до вимог п. 3 ч. 1 ст. 254 Виборчого кодексу України, було прийнято рішення провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці) та прийняли рішення про врахування відомостей усіх протоколів про підрахунок голосів на усіх виборчих дільницях територіальних виборчих округів № 7 та № 8 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Після чого головою Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області було запропоновано оголосити перерву в засіданні Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області до 17 години 00 хвилин 28.10.2020, і комісія підтримала пропозицію голови, усіх присутніх зобов`язали залишити залу засідання, після того, як остання людина залишила залу засідання членами Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області було здійснено опечатування дверей зали, в якій проводиться засідання комісії, чим порушено норму передбачену в ч. 2 ст. 254 Виборчого кодексу України.
До того ж, засідання Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області не завершилось складанням Протоколу безперервного засідання, що також є порушенням ч. 2 ст. 254 Виборчого кодексу України.
Незважаючи на той факт, що комісія попередньо прийняла рішення про поновлення засідання комісії о 17 годині 00 хвилин 28.10.2020, комісія поновила засідання о 16 годині 10 хвилин 28.10.2020.
На засіданні Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області о 16 годині 10 хвилин 28.10.2020 року один з членів комісії повідомив, що до комісії надійшла скарга від Одеської місцевої (міської) організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя щодо порушення цілісності пакету з бюлетенями дільничної виборчої комісії № 511359.
У зв`язку із отриманням вищевказаної скарги Суворовська районна у місті Одесі територіальна виборча комісія Одеської області прийняла рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 511359.
Під час оголошення перерви, тобто о 02 годині 00 хвилин 28.11.2020 жодний член комісії не зазначив про надходження будь-яких актів, заяв чи скарг, а навпаки неодноразово зазначали, що Суворовська районна у місті Одесі територіальна виборча комісія Одеської області прийняла рішення щодо врахування відомостей про підрахунок голосів виборців на усіх виборчих дільницях.
Прийняття документів дільничної виборчої комісії № 511359 Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області було здійснено ще 27.10.2020.
Частина 5 статті 254 Виборчого кодексу України містить імперативну норму, згідно з якою за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
У зв`язку з цим чинний Виборчий кодекс України передбачає, що комісія може прийняти лише одне з рішень, зазначених в ч. 5 ст. 254 ВКУ.
Крім того, ч. 10 ст. 254 ВКУ передбачено, що у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці. Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Так, рішення про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 511359 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року було прийнято Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області ще 27.10.2020.
Станом на 27.10.2020 жодних актів, письмових заяв або скарг про порушення вимог Виборчого кодексу України під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 511359 та інших документів до Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області не надходило, наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами виявлено не було, у зв`язку з чим комісія прийняла рішення про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 511359 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Однак, в порушення ч. 5 ст. 254 Виборчого кодексу України, Суворовська районна у місті Одесі територіальна виборча комісія Одеської області прийняла спочатку рішення про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 511359 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня та з виборів Одеського міського голови Одеського району одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (27.10.2020), а потім прийняли рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 511359 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (28.10.2020).
У зв`язку з чим, приймаючи 28.10.2020 рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 511359 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області було порушено норму ч. 10 ст. 254 Виборчого кодексу України.
Протиправні дії Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області 28.10.2020 щодо проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 511359 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року може спотворити результати волевиявлення виборців, а також поставити під сумнів легітимність обраних за результатами таких виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області та Одеського міського голови Одеського району Одеської області.
Для фіксування вищевказаних порушень в діях Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, спостерігачем було складено Акт про виявлення порушень вимог Виборчого кодексу України, який був складений 28.10.2020 о 16 годині 25 хвилин та був підписаний ОСОБА_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 (офіційним спостерігачем Громадської організації Довіряй справам , посвідчення № НОМЕР_1 від 21.10.2020 року), ОСОБА_3 , місце проживання: АДРЕСА_2 (офіційним спостерігачем Громадської організації Довіряй справам , посвідчення № НОМЕР_2 від 21.10.2020 року) та ОСОБА_4 , місце проживання: АДРЕСА_3 ( довіреною особою кандидата в депутати Одеської міської ради Одеської області - Лозовенко Марини Костянтинівни, висунутої Одеською міською організацією політичної партії Довіряй ділам , посвідчення № 124/д від 21.10.2020 року).
Також Постановою від 23 жовтня 2020 року № 422 Про окремі питання діяльності Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області Центральна виборча комісія вже звертала увагу Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області на необхідність приведення своєї діяльності у відповідність з вимогами виборчого законодавства України та на недопущення порушення прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій - суб`єктів виборчого процесу, а також на необхідність неухильного дотримання вимог Виборчого кодексу України під час виконання своїх повноважень.
Вищезазначене підтверджує неодноразове прийняття протиправних рішень, вчинення протиправних дій та свідчить про систематичне порушення Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України.
Ухвалою судді від 30.10.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; ухвалено справу розглядати з урахуванням особливостей, встановлених у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій; витребувано від Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області засвідчені копії доказів.
31.10.2020 та 01.11.2020 до суду від Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зазначивши, що 25.10.2020 Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області було розпочато безперервне засідання та почато прийом виборчої документації від дільничних виборчих комісій.
Під час приймання документів 27.10.2020 до Комісії надійшли скарги від уповноваженого представника Одеської місцевої організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" Чігідіна Валерія Вікторовича, в яких він просив повторно підрахувати голоси виборців на виборчих дільницях 511359, посилаючись на акт спостерігача, який зафіксував порушення цілісності пакетів, в яких повинні були зберігатися виборчі бюлетені підраховані ДВК, відсутність на пакунках з бюлетенями наліпок із зазначенням дати та часу пакування, що дало підстави вважати, що бюлетені могли підмінити.
Позивач помилково посилається на п. 10 ст. 254 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) при обґрунтуванні позовних вимог про неправомірні дії Комісії, оскільки даним пунктом передбачено, що у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці. Скарги, які були подані до Комісії про повторний перерахунок голосів від зазначених дільничних виборчих комісій були подані особою, яка не зазначена у п. 10 статті 254 Кодексу, а зазначені у п. 9 статті 254 Кодексу, яка вказує, що за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці. Даний пункт статті не передбачає заборони прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії. Рішенням Комісії, яка керувалася саме п. 9 статті 254 Кодексу, з метою встановлення істини та захисту виборчих прав громадян та відповідно до ч. 2 ст. 19 Кодексу, яка передбачає забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених цим Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується, було задоволено скаргу та проведено повторний підрахунок голосів дільничної виборчої комісій № 511359. Більш того, при проведенні повторного підрахунку у даній комісії були виявлені розбіжності, а саме відсутність 19 бюлетенів. Щодо оголошення технічної перерви зазначено, що технічну перерву Комісія оголосила після 23:00 години 28 жовтня 2020 року, коли члени Комісії без відпочинку більше чотирьох діб працювали, а безпідставні скарги, заяви, виклик поліції, протиправна поведінка у залі проведення засідання кандидатами, спостерігачами, уповноваженими особами, які були присутні на засіданні, заважали Комісії виконувати свої обов`язки, коли люди (не роботи) фізично вже не могли продовжувати працювати в зазначених умовах. Крім того, у приміщенні Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради виключили електропостачання, Комісія продовжувала працювати під ліхтарем у нелюдських умовах, тільки після заяви про мінування даного приміщення було оголошено технічну перерву. Після продовження засідання почали знову поступати скарги, заяви до поліції, які проводили допит членів Комісії, чим знову ж заважали її роботі. Після проведення слідчих дій, Комісія була вимушена знову оголосити технічну перерву. Також сама скарга щодо зазначеної комісії надійшла 27.10.2020, а не 28.10.2020, що підтверджується самою скаргою та журналом реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги і просив суд задовольнити позов.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити з підстав, викладених у відзиві на позов.
Вислухавши пояснення представників сторін, покази свідків та дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку часткову обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його часткового задоволення.
Судом встановлено, що постановою Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року №160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" (зі змінами згідно з Постановою Центральної виборчої комісії №181 від 18.08.2020 року), призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.
25.10.2020 відбулися вибори депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перший місцевих виборах та вибори Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах.
Крім того, 25.10.2020 Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області було розпочато безперервне засідання та почато прийом виборчої документації від дільничних виборчих комісій.
28.10.2020 о 16:25 год. ОСОБА_2 , офіційним спостерігачем Громадської організації Довіряй справам (посвідчення № НОМЕР_1 від 21.10.2020) складено акт про виявлення порушень вимог Виборчого кодексу України, який також підписано двома свідками: ОСОБА_3 (офіційним спостерігачем Громадської організації Довіряй справам , посвідчення № НОМЕР_2 від 21.10.2020) та ОСОБА_4 , (довіреною особою кандидата в депутати Одеської міської ради Одеської області - ОСОБА_5 , висунутої Одеською міською організацією політичної партії Довіряй ділам , посвідчення № 124/д від 21.10.2020).
Зі змісту зазначеного акту вбачається, що 28.10.2020 о 02:00 год. члени комісії Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області зазначили, що закінчили повторний підрахунок голосів на виборчій комісії № 511433 та прийняли рішення про врахування відомостей усіх протоколів про підрахунок голосів на усіх виборчих дільницях територіальних виборчих округів № 7 та № 8 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Після чого головою Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області було запропоновано оголосити перерву в засіданні Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області до 17:00 год. 28.10.2020, і комісія підтримала пропозицію голови; усіх присутніх зобов`язали залишити залу засідання. Після того, як остання людина залишила залу засідання членами Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області було здійснено опечатування дверей зали.
Незважаючи на той факт, що комісія попередньо прийняла рішення про поновлення засідання комісії о 17 годині 00 хвилин 28.10.2020, комісія поновила засідання о 16:10 год. 28.10.2020.
На засіданні Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області о 16 годині 10 хвилин 28.10.2020 року один з членів комісії повідомив, що до комісії надійшла скарга від Одеської місцевої (міської) організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя щодо порушення цілісності пакету з бюлетенями дільничної виборчої комісії № 511359.
У зв`язку із отриманням вищевказаної скарги Суворовська районна у місті Одесі територіальна виборча комісія Одеської області прийняла рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 511359.
Під час оголошення перерви, тобто о 02:00 год. 28.11.2020 жодний член комісії не зазначив про надходження будь-яких актів, заяв чи скарг, а навпаки неодноразово зазначали, що Суворовська районна у місті Одесі територіальна виборча комісія Одеської області прийняла рішення щодо врахування відомостей про підрахунок голосів виборців на усіх виборчих дільницях.
Прийняття документів дільничної виборчої комісії № 511359 Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області було здійснено ще 27.10.2020.
Рішення про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 511359 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року було прийнято Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області ще 27.10.2020.
Станом на 27.10.2020 жодних актів, письмових заяв або скарг про порушення вимог Виборчого кодексу України під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 511359 та інших документів до Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області не надходило, наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами виявлено не було, у зв`язку з чим комісія прийняла рішення про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 511359 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Однак, в порушення ч. 5 ст. 254 Виборчого кодексу України, Суворовська районна у місті Одесі територіальна виборча комісія Одеської області прийняла спочатку рішення про врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 511359 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня та з виборів Одеського міського голови Одеського району одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (27.10.2020), а потім прийняли рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 511359 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (28.10.2020).
У зв`язку з чим, приймаючи 28.10.2020 рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 511359 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області було порушено норму ч. 10 ст. 254 Виборчого кодексу України.
Протиправні дії Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області 28.10.2020 щодо проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 511359 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року може спотворити результати волевиявлення виборців, а також поставити під сумнів легітимність обраних за результатами таких виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області та Одеського міського голови Одеського району Одеської області, що зумовило позивача звернутись за судовим захистом із даним позовом.
Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає рішення Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, прийняте 28.10.2020 щодо проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 511359 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року неправомірним, а позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню у зв`язку з наступним.
Перш за все, слід зазначити, що встановлені у Акті про виявлення порушень вимог Виборчого кодексу України, який був складений 28.10.2020 о 16 годині 25 хвилин та був підписаний ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , фактичні обставини не лише не заперечувалися представником відповідача в судовому засіданні, а й підтверджені матеріалами справи та показами допитаних в судовому засіданні свідків ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .
Відповідно до ч. 1 ст. 254 ВКУ з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії. Отже Виборчий кодекс України не передбачає оголошення перерви у підсумковому засіданні виборчої комісії, оскільки останнє безперервним.
Однак всупереч вимог ч. 1 ст. 254 ВКУ Суворовська районна у місті Одесі територіальна виборча комісії Одеської області неодноразово переривала засідання, яке повинно тривати безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі.
Згідно з ч. 2 ст. 254 ВКУ засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
Проте всупереч вимог ч. 2 ст. 254 ВКУ після завершення 28.10.2020 о 02:00 год. повторного підрахунку голосів та прийняття 27.10.2020 рішення про врахування відомостей усіх протоколів про підрахунок голосів на усіх виборчих ділянках територіальних виборчих округів № 7 та № 8 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області, Суворовською районному у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області, без складання протоколу безперервного засідання, було оголошено перерву до 17:00 год. 28.10.2020.
В судовому засіданні представник відповідача пояснила оголошення перерви проведенням провітрювання приміщення через загрозу захворювання COVID-19. Разом з тим, суд критичною оцінює цю позицію, оскільки за умови прийняття станом на 02:00 год. 28.10.2020 виборчої документації від дільничних комісій та відсутності скарг, про що оголосив перед оголошення перерви голова Комісії, жодних об`єктивних перешкод для встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів і складання протоколу безперервного засідання не було. Оголошення перерви у безперервному засіданні не узгоджується із положеннями ч. 1, ч. 2 ст. 254 ВКУ.
Також суд враховує, що засідання комісії було відновлено раніше визначеного часу, що безумовно свідчить про можливість порушення прав учасників виборчого процесу, присутніх під час засідання комісії, в частині забезпечення можливості взяти участь в засіданні комісії зі встановлення підсумків голосування.
Так, після відновлення засідання комісії о 16:10 год. 28.10.2020 член Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області повідомив про надходження скарги від Одеської місцевої (міської) організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя щодо порушення цілісності пакету з бюлетенями дільничної виборчої комісії № 511359, чим й обумовлено прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 511359.
В обґрунтування вказаних доводів представник відповідача надав суду копію скарги від 27.10.2020, поданої до Суворовської районної у м. Одесі виборчої комісії від уповноваженого представника Одеської місцевої організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" Чігідіна Валерія Вікторовича, в якій він просив повторно підрахувати голоси виборців на виборчих дільницях, в т.ч. на дільниці № 511349, та витяг з журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії.
Суд критично оцінює факт надходження скарги саме 27.10.2020, оскільки як убачається із акту про виявлення порушень вимог Виборчого кодексу України, який був складений та підписаний 28.10.2020 о 16 годині 25 хвилин ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , показів свідків ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , оголошуючи перерву у безперервному засіданні о 02:00 год. 28.10.2020, голова Комісії повідомив усіх членів Комісії та присутніх на її засіданні про прийняття усіх протоколів від усіх дільничних комісій та відсутність будь-яких заяви чи скарг з даного приводу. Зазначені обставини в судовому засіданні не заперечувала представник відповідача.
Крім того, згідно п. 1.19 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173, організацію ведення діловодства виборчої комісії забезпечує секретар виборчої комісії.
Із наданого представником відповідача на підтвердження надходження скарги витягу з журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії убачається, що виключно скарги, які надійшли від уповноваженого представника ООП ОПЗЖ Чігідіна В.В., зареєстровані 27.10.2020 іншою невідомою особою, а не секретарем Комісії, на якого Порядком покладено організацію ведення діловодства виборчої комісії. Вказане вбачається неозброєним оком, а встановлення цих обставин не потребує спеціальних знань. При цьому інші скарги за період до 27.10.2020 та після 27.10.2020 зареєстровані іншою особою, очевидно, секретарем Комісії.
В судовому засіданні представник відповідача не надала доказів уповноваження іншої особи на реєстрацію скарг та ведення журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії, рівно як і не змогла пояснити обставини та причини, за яких виключно скарги уповноваженого представника ООП ОПЗЖ Чігідіна В.В. зареєстровані у журналі іншою особою, а не секретарем комісії, на відміну від попередньої дати (24.10.2020) та наступної (28.10.2020).
Таким чином, сукупність викладених вище доказів та обставин свідчить про те, що станом на час прийняття рішення про прийняття всієї виборчої документації та оголошення перерви в безперервному засіданні комісії (02:00 год. 28.10.2020) жодних скарг від суб`єктів виборчого процесу, рівно як і щодо порушень під час транспортування бюлетенів та цілісності пакетів від кола осіб, визначеного ч. 1 ст. 253 ВКУ, не надходило.
Крім того, як убачається зі скарги уповноваженого представника ООП ОПЗЖ Чігідіна В.В., остання стосувалася можливих порушень під час проведення транспортування підрахованих дільничною виборчою комісією № 511359 бюлетенів до Суворовської районної у місті Одесі ТВК та можливого порушення цілісності пакетів.
Відповідно до ч. 1 ст. 253 ВКУ транспортування документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, здійснюється головою або заступником голови дільничної виборчої комісії та іншими двома членами цієї комісії - представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії. Під час транспортування виборчих документів членами дільничної виборчої комісії їх супроводжують поліцейські, а у разі необхідності, за зверненням територіальної виборчої комісії, - співробітники Служби безпеки України, які повинні забезпечити охорону під час транспортування. Інші члени дільничної виборчої комісії, не зайняті у транспортуванні виборчих документів, кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій партій, офіційні спостерігачі за їхнім бажанням можуть також супроводжувати транспортування таких документів. Супроводження таких документів іншими особами забороняється. Під час транспортування документів забороняється розпечатувати пакети з виборчими бюлетенями та іншою документацією.
Протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації відповідно до частини першої цієї статті (ч.5).
Відповідно до ст. 254 ВКУ з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії (ч.1).
Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням (ч.2).
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (ч.3).
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами (ч.4).
За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом (ч.5).
Отже, чинний ВКУ передбачає, що комісія може прийняти лише одне з рішень, зазначених в ч. 5 ст. 254 ВКУ.
Згідно з ч. 10 ст. 254 ВКУ у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Таким чином, скарга Одеської місцевої (міської) організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя щодо порушення під час транспортування виборчої документації та цілісності пакету з бюлетенями дільничної виборчої комісії № 511359, надійшла пізніше часу прийняття Суворовською районному у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області рішення 27.10.2020 про врахування відомостей протоколів про підрахунок виборців на виборчій дільниці № 511359 в порядку п. 1 ч. 5 ст. 254 ВКУ, а тому не могла слугувати підставою для прийняття взаємовиключного рішення щодо проведення повторного підрахунку голосів в порядку п. 3 ч. 5 ст. 254 ВКУ.
При цьому згідно з абз. 2 ч. 10 ст. 254 ВКУ прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Таким чином, вищезазначеною нормою встановлено безумовний імператив про заборону ТВК після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії приймати рішення про проведення повторного підрахунку голосів з підстав порушень в ході транспортування документації та цілісності пакету, що в даному випадку відповідачем зухвало порушено.
Як встановлено судом та не заперечувалося учасниками справи, а також визнано представником відповідача в судовому засіданні, Комісія 27.10.2020 прийняла рішення згідно п. 1 ч. 5 ст. 254 ВКУ про врахування відомостей протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 511359. При цьому жодних скарг чи заяв на час прийняття такого рішення до виборчої комісії не надходило, рівно як і членами комісії було встановлено цілісність упаковки під час прийняття від дільничної комісії № 511359 відповідної виборчої документації.
Також, допитаний в судовому засіданні в якості свідка ОСОБА_3 , який є також офіційним спостерігачем ГО Довіряй справам , пояснив, що він був безпосереднім свідком прийняття Суворовською районною у місті Одесі ТВК Одеської області виборчої документації від дільничної комісії № 511359, в ході якого жодних скарг чи заяв до виборчої комісії не надходило, всіма членами виборчої комісії було перевірено цілісність виборчої упаковки, жодних порушень в діях дільничної комісії № 511359 виявлено не було, у зв`язку із чим вся виборча документація від цієї дільничної комісії була прийнята та врахована. Фактично вказані обставини не заперечувалися й представником відповідача в судовому засіданні.
Отже, судом встановлено, що відповідачем порушено положення абз. 2 ч. 10 ст. 254 ВКУ.
Крім того, суб`єктом оскарження за ч. 10 ст. 254 ВКУ можуть бути виключно особи, що зазначені у частині першій статті 253 цього Кодексу, зокрема: голова або заступника голови дільничної виборчої комісії та інші два членами цієї комісії - представники різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії.
Поряд із тим, Одеська місцева (міська) організація політичної партії Опозиційна платформа - за життя не є суб`єктом звернення із актом або письмовою заявою в порядку ч. 10 ст. 254 ВКУ про порушення вимог Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна, так я не відноситься до кола осіб, визначених ч. 1 ст. 253 ВКУ, що взагалі унеможливлювало прийняття скарги від зазначеного суб`єкту, тим більше покладання її в основу рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 511359.
Як убачається із відзиву відповідача на позов та підтверджено в судовому засіданні представником відповідача, дійсно уповноважений представник ООП ОПЗЖ Чігідін В.В. не є та не був суб`єктом звернення за ч. 10 ст. 254 в кореспонденції з ч. 1 ст. 253 ВКУ, а виборча комісія під час прийняття рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 511359 керувалася виключно положеннями ч. 9 ст. 254 ВКУ.
Разом з тим, вказані дії виборчої комісії також є протиправними, так як не узгоджуються із положеннями норм ст. 254 ВКУ. Так, згідно ч. 9 цієї статті за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
В той же час, скарга уповноваженого представника ООП ОПЗЖ Чігідіна В.В. не стосувалася порушень вимог ВКУ під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 511359, а була подана через можливі порушення під час транспортування виборчої документації та можливого порушення цілісності пакету.
Доводи представника відповідача щодо того, що положення ч. 9 ст. 254 ВКУ, якими керувалася комісія з метою встановлення істини та захисту виборчих прав громадян, не містить заборони на прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів, суд оцінює критично, оскільки відповідач, який у спірних правовідносинах є суб`єктом владних повноважень, у відповідності до положень ч. 2 ст. 19 Конституції України зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. При цьому, чинний ВКУ містить імператив, згідно якого прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається (абз. 2 ч. 10 ст. 254 ВКУ).
Таким чином, ухвалення рішення про прийняття виборчої документації від виборчої дільниці № 511359 (п. 1 ч. 5 ст. 254 ВКУ), за відсутності скарг та заяв на час його ухвалення, унеможливлює прийняття комісією рішення про повторний підрахунок голосів на підставі скарги уповноваженого представника ООП ОПЗЖ Чігідіна В.В.
Принцип належного урядування , як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (рішення у справі Москаль проти Польщі (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, параграф 73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам (там само). З іншого боку, потреба виправити минулу помилку не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (рішення у справі Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки (Pincova and Pine v. the Czech Republic), заява № 36548/97, параграф 58). Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (рішення у справі Лелас проти Хорватії (Lelas v. Croatia), параграф 74). Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення у справах Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки (Pincova and Pine v. the Czech Republic), параграф 58, Ґаші проти Хорватії (Gashi v. Croatia), заява № 32457/05, параграф 40, Трґо проти Хорватії (Trgo v. Croatia), заява № 35298/04, параграф 67).
У рішенні Європейського суду з прав людини від 20 січня 2012 року у справі Рисовський проти України підкреслено особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що в разі коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема якщо справа впливає на основоположні права людини, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.
На підставі викладеного суд оцінюючи в сукупності докази, аргументи щодо порушення відповідачем приписів частини другої статті 2 КАС України при прийнятті 28.10.2020 рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 511359 на предмет його обґрунтованості, розсудливості та пропорційності, встановив, що відповідач діяв всупереч вимог, визначених Конституцією та Законами України, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо та без дотриманням принципу рівності перед законом.
При цьому, за викладених вище обставин, визнання протиправними дій Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 511359, як самостійний спосіб захисту порушеного права, не вимагається, адже за результатами даного судового провадження судом скасовується передумова для цього, зокрема рішення Суворовської районної у місті Одесі ТВК Одеської області про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 511359 на підставі скарги Одеської місцевої (міської) організації політичної партії Опозиційна платформа - за життя , яке зі слів представника відповідача, було ухвалено протокольно.
Обираючи спосіб захисту порушеного права, слід врахувати положення статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту). При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Отже, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Суд, установивши порушення вимог законодавства, має захистити права та охоронювані законом інтереси, самостійно обравши спосіб, який би гарантував дотримання і захист прав, свобод, інтересів від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зміст принципу офіційного з`ясування всіх обставин у справі зобов`язує адміністративний суд до активної ролі у судовому засіданні, в тому числі і до уточнення змісту позовних вимог, з наступним обранням відповідного способу захисту порушеного права.
Суд виходить з того, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні.
На підставі викладеного суд, використовуючи власну компетенцію по здійсненню правосуддя відповідно до наданих Конституцією та законами України повноважень, вважає за необхідне зобов`язати Суворовську районну у місті Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області встановити підсумки голосування та результатів відповідних місцевих виборів з урахуванням прийнятих комісією 27.10.2020 відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 511359.
Крім того, позивач просить суд визнати систематичне порушення Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області Конституції України, Виборчого кодексу України.
В ході офіційного з`ясування обставин у справі судом встановлено, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2020 року у справі № 420/10527/20, яке набрало законної сили згідно з постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2020 року, визнано протиправними дії Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії щодо формування 8 жовтня 2020 року складу відповідних дільничних комісій; визнано протиправною та скасовано постанову Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії від 8 жовтня 2020 року № 22 "Про утворення та формування складу дільничних виборчих комісій" та зобов`язано вказану територіальну виборчу комісію повторно розглянути подання місцевих організацій політичних партій, які надійшли до неї щодо включення кандидатур до складу дільничних виборчих комісій виборчих дільниць № 511340 - 511434, 511448.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2020 року вказано, що Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією під час формування керівного складу дільничних виборчих комісій порушено обов`язкову вимогу частини шостої статті 204 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс), оскільки "надано пріоритетне право призначення керівного складу дільничних виборчих комісій" лише окремим суб`єктам призначення: найбільша кількість голів, заступників голів та секретарів дільничних виборчих комісій призначена від Одеської обласної організації політичної партії "За майбутнє", Одеської місцевої (міської) організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя", Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина". При цьому деякі суб`єкти подання кандидатур до складу дільничних виборчих комісій не отримали жодної керівної посади.
Під час розгляду справи судом установлено, що "якісний/кількісний склад кожної дільничної виборчої комісії дозволяв сформувати керівний склад із дотриманням частини шостої статті 204 Кодексу".
Отже відповідачем було порушено вимоги Виборчого кодексу України, визначені статтею 204.
Також, 20 жовтня 2020 року Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією прийнято постанову № 37 "Про виконання рішення суду", якою затверджено "формування та утворення дільничних виборчих комісій з визначенням керівного складу на підставі списків - додатка 1 до Постанови 22/1 від 08.10.2020 року з урахуванням змін щодо кандидатур, які були проведені рішеннями Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області за опрацюванням подань місцевих організацій партій та кандидатів на теперішній час".
Крім того, постановою Центральної виборчої комісії від 23.10.2020 № 422 Про окремі питання діяльності Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області звернуто увагу Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на необхідність привести свою діяльність у відповідність із вимогами виборчого законодавства України, з урахуванням висновків, викладених у судових рішеннях, що набрали законної сили.
Також зазначеним рішенням ЦВК звернуто увагу Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на недопущення порушення прав виборців, кандидатів, місцевих організацій політичних партій - суб`єктів виборчого процесу, а також на необхідність неухильного дотримання вимог Виборчого кодексу України під час виконання своїх повноважень.
Зі змісту вказаного рішення ЦВК від 23.10.2020 № 422 вбачається, що Суворовська районна у місті Одесі територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області, приймаючи постанову від 20 жовтня 2020 року № 37, проігнорувала вимоги Одеського окружного адміністративного суду, викладені в рішенні від 14 жовтня 2020 року, і фактично його не виконала. Також виборчою комісією не здійснено розподілу керівних посад у дільничних виборчих комісіях з урахуванням висновків суду щодо виконання вимог частини шостої статті 204 Кодексу та дотримання рівності прав кандидатів, організацій партій - суб`єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі.
Отже, відповідачем було порушено вимоги Конституції України, зокрема ст. 129-1, згідно якої судове рішення є обов`язковим до виконання.
Поряд із тим, в ході судового розгляду даної справи судом встановлено, що Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області допущено порушення вимог ч. 1 ст. 254 ВКУ щодо незабезпечення безперервності засідання комісії для встановлення підсумків голосування, що порушило розумні строки встановлення результатів голосування, за встановлених судом відсутності умов для оголошення тривалої перерви після 02:00 год. 28.10.2020 безперервного засідання комісії.
Крім того, в межах розгляду даної справи судом встановлено порушення відповідачем вимог ч. 5, ч. 9, ч. 10 ст. 254 Виборчого кодексу України в частині протиправного та безпідставного призначення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 511359.
Таким чином, неодноразове прийняття протиправних рішень та вчинення дій, неврахування висновків суду свідчить про систематичне (три та більше разів) порушення Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області вимог Конституції України та Виборчого кодексу України, у зв`язку із чим відповідна позовна вимога підлягає до задоволення.
Відтак, зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про часткову обґрунтованість заявлених позовних вимог.
Згідно ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом. Отже, судові витрати слід розподілити за правилами ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 139, 242-246, 273 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Офіційного спостерігача Громадської організації Довіряй справам ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 ; посвідчення № НОМЕР_3) до Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області (65025, м. Одеса, просп. Добровольського, 106; ЄДРПОУ 43780328) про визнання протиправними дій, встановлення факту, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 28.10.2020 про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 511359 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Зобов`язати Суворовську районну у місті Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області встановити підсумки голосування та результатів виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з урахуванням прийнятих комісією 27.10.2020 відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 511359.
Встановити факт систематичного порушення Суворовською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області Конституції України, Виборчого кодексу України.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з Суворовської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області на користь Державного бюджету України (Отримувач коштів УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; Код отримувача (код за ЄДРПОУ) 38016923; Банк отримувача Казначейство України (ЕАП); Код банку отримувача (МФО) 899998; Рахунок отримувача UA338999980313181206084015005; Код класифікації доходів бюджету 22030101; Призначення платежу *;101 судовий збір за розгляд Одеським окружним адміністративним судом справи № 420/11634/20) судовий збір в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривень.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 272 КАС України.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом двох днів з дня проголошення судового рішення.
Суддя І.В. Завальнюк
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2020 |
Оприлюднено | 04.11.2020 |
Номер документу | 92558611 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Завальнюк І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні