Рішення
від 12.10.2020 по справі 480/5555/20
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 жовтня 2020 року Справа № 480/5555/20

Сумський окружний адміністративний суд у складі судді - Кунець О.М., розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/5555/20 за позовом Кролевецької районної філії Сумського обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення допомоги по безробіттю,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач - Кролевецька районна філія Сумського обласного центру зайнятості звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до відповідача - ОСОБА_1 в якому просить:

- стягнути з гр. ОСОБА_1 суму незаконно отриманої допомоги по безробіттю у розмірі 3520,93 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 27.05.2019р. до Кролевецької районної філії Сумського обласного центру зайнятості звернулася гр. ОСОБА_1 , якій відповідно до ч.1 ст.43 Закону України Про зайнятість населення було надано статус безробітної, заповнено персональну картку № НОМЕР_1 та згідно п.2, 4 статті 22, п.2 ст.23 ЗУ Про загальноообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття призначено допомогу по безробіттю.

В заяві про надання статусу безробітної від 27.05.2019р. ОСОБА_1 особистим підписом підтвердила, що не належить до жодної категорії зайнятих громадян та ознайомлена з правами та обов`язками зареєстрованого безробітного та відповідальністю за подання недостовірних даних та документів, на підставі яких приймається рішення про надання статусу безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, що визначені Законами України Про зайнятість населення та Про загальгнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття . Про права та обов`язки гр. ОСОБА_1 була також проінформована і на семінарі з загальних питань 19.06.2019р.

Під час перебування ОСОБА_1 на обліку , як безробітної, до позивача надійшла інформація від Управління соціального захисту населення Кролевецької райдержадміністрації про обставини, що впливають на умови набуття нею статусу безробітної та виплати матеріального забезпечення по безробіттю. А саме: 03.01.2020р. позивачем було отримано довідку про те, що гр. ОСОБА_1 з 11.03.2019р. перебуває на обліку у Управління соціального захисту населення у Кролевецькій РДА та одержує компенсацію по догляду за ОСОБА_2 - особою, яка за медичним висновком потребує стороннього догляду.

За даним фактом відповідачем було проведено розслідування страхового випадку, як того вимагає пункт 18 частини 2 Закону України Про зайнятість населення та Порядок розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітних, затверджений Наказом Міністерства праці та соціальної політики України Державної податкової адміністрації України 13.02.2009р. №60/62, Постановою правління ПФУ 13.02.2009р. №7-1, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 12.03.2009р. за №232/16248.

Розслідуванням встановлено, що гр. ОСОБА_1 , подаючи заяву про отримання статусу безробітної, надала до центру зайнятості недостовірну інформацію щодо свого соціального статусу. Будучи згідно статті 4 ЗУ Про зайнятість населення зайнятою особою, вона безпідставно отримала статус безробітної та оплату допомоги по безробіттю. Результати розслідування страхового випадку відображені в Акті №1 від 08.01.2020р.

Частинами 2 та 3 ст.36 ЗУ Про загальгообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття передбачено, що застраховані особи зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови оплати і матеріального забезпечення та надання соціальних послуг. Сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягуються з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умову виплату їй забезпечення та надання соціальних послуг.

У зв`язку з встановленням факту подання зареєстрованим безробітним недостовірних жданих та документів та документів на підставі яких прийнято рішення про надання йому статусу безробітного, призначення виплати матеріального забезпечення на випадок безробіття та надання послуг, що мав місце протягом періоду реєстрації відповідно до абз.18 пп.1 п.30 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого Постановою КМУ від 19.09.2018р. за №792, ОСОБА_1 було припинено виплату допомоги з 11.12.2019р. та реєстрацію безробітної з 08.01.2020р.

09.01.2020р., на виконання ч.1 ст.34, ч.2 п.1 , ч.3 п.1 ст.36 ЗУ Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття Сумським обласним центром зайнятості був виданий наказ №5 Про повернення коштів . 10.01.2020р. гр. ОСОБА_1 була ознайомлена зі змістом цього документом, що підтверджується її особистим підписом та їй вручено листа №01-06/15 від 10.01.2020р. в якому зазначено, що особа протягом 15 календарних днів може повернути допомогу по безробіттю добровільно. Але відповідач не сплатила до Фонду безпідставно виплачену допомогу по безробіттю в розмірі 3520,93 грн., тому позивач звернувся до суду з відповідним позовом про стягнення коштів з відповідача в судовому порядку.

Відповідно до ухвали суду ві 31.08.2020р. було відкрито провадження у даній справі, справу призначено до розгляду на 12.10.2020р. без виклику сторін.

У відповідності до п. 1 ч. 3ст. 205 КАС України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

У разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється (ч. 4 ст. 229 КАС України).

Відповідач про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, відзив на позовну заяву не подав.

Розглянувши докази наявні в матеріалах справи, з`ясувавши зміст спірних правовідносин, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з наступного:

Як свідчить з матеріалів справи, 27.05.2019р. до Кролевецької районної філії Сумського обласного центру зайнятості звернулась відповідач - гр. ОСОБА_1 , якій відповідно до ч.1 ст.43 Закону України Про зайнятість населення було надано статус безробітної, заповнено персональну картку № НОМЕР_1 та згідно п.2, 4 статті 22, п.2 ст.23 ЗУ Про загальноообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття призначено допомогу по безробіттю.

При цьому, в заяві про надання статусу безробітної від 27.05.2019р. ОСОБА_1 особистим підписом підтвердила, що не належить до жодної категорії зайнятих громадян та ознайомлена з правами та обов`язками зареєстрованого безробітного та відповідальністю за подання недостовірних даних та документів, на підставі яких приймається рішення про надання статусу безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, що визначені Законами України Про зайнятість населення та Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття . Про права та обов`язки гр. ОСОБА_1 була також проінформована і на семінарі з загальних питань 19.06.2019р.

Під час перебування ОСОБА_1 на обліку , як безробітної, до позивача надійшла інформація від Управління соціального захисту населення Кролевецької райдержадміністрації про обставини, що впливають на умови набуття нею статусу безробітної та виплати матеріального забезпечення по безробіттю. А саме: 03.01.2020р. позивачем було отримано довідку про те, що гр. ОСОБА_1 з 11.03.2019р. перебуває на обліку у Управління соціального захисту населення у Кролевецькій РДА та одержує компенсацію по догляду за ОСОБА_2 - особою, яка за медичним висновком потребує стороннього догляду.

За даним фактом відповідачем було проведено розслідування страхового випадку, як того вимагає пункт 18 частини 2 Закону України Про зайнятість населення та Порядок розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітних, затверджений Наказом Міністерства праці та соціальної політики України Державної податкової адміністрації України 13.02.2009р. №60/62, Постановою правління ПФУ 13.02.2009р. №7-1, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 12.03.2009р. за №232/16248.

Розслідуванням встановлено, що гр. ОСОБА_1 , подаючи заяву про отримання статусу безробітної, надала до центру зайнятості недостовірну інформацію щодо свого соціального статусу. Будучи згідно статті 4 ЗУ Про зайнятість населення зайнятою особою, вона безпідставно отримала статус безробітної та оплату допомоги по безробіттю. Результати розслідування страхового випадку відображені в Акті №1 від 08.01.2020р.

09.01.2020р., на виконання ч.1 ст.34, ч.2 п.1 , ч.3 п.1 ст.36 ЗУ Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття Сумським обласним центром зайнятості був виданий наказ №5 Про повернення коштів . 10.01.2020р. гр. ОСОБА_1 була ознайомлена зі змістом цього документом, що підтверджується її особистим підписом та їй вручено листа №01-06/15 від 10.01.2020р. в якому зазначено, що особа протягом 15 календарних днів може повернути допомогу по безробіттю добровільно. Але відповідач не сплатила до Фонду безпідставно виплачену допомогу по безробіттю в розмірі 3520,93 грн., тому позивач звернувся до суду з даним позовом.

При вирішенні спору суд керувався наступними нормами законодавства.

Відносини у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття врегульовані Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття від 02.03.2000 року № 1533-ІІІ, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин.

Правові, економічні та організаційні засади реалізації державної політики у сфері зайнятості населення, гарантії держави щодо захисту прав громадян на працю та реалізації їхніх прав на соціальний захист від безробіття визначає Закон України Про зайнятість населення від 5 липня 2012 року № 5067-VI (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України Про зайнятість населення , безробітний - особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.

Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону України Про зайнятість населення зайнятість - не заборонена законодавством діяльність осіб, пов`язана із задоволенням їх особистих та суспільних потреб з метою одержання доходу (заробітної плати) у грошовій або іншій формі, а також діяльність членів однієї сім`ї, які здійснюють господарську діяльність або працюють у суб`єктів господарювання, заснованих на їх власності, у тому числі безоплатно.

Відповідно до ст. 4 Закону України Про зайнятість населення до зайнятого населення належать, зокрема, особи, які працюють за наймом на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, особи, які забезпечують себе роботою самостійно (у тому числі члени особистих селянських господарств), проходять військову чи альтернативну (невійськову) службу, на законних підставах працюють за кордоном та які мають доходи від такої зайнятості, а також особи, що навчаються за денною формою у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах та поєднують навчання з роботою.

На виконання Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття був розроблений Порядок надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітними підприємницької діяльності, затверджений наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 20.11.2000 № 307 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14.12.2000 за № 915/5136 (далі - Порядок № 307), який визначає механізм призначення, виплати допомоги по безробіттю, у т. ч. одноразової для організації безробітними підприємницької діяльності, та обчислення страхового стажу.

Пунктом 1.2 розділу 1 Порядку № 307 встановлено, що допомога по безробіттю, у тому числі одноразова її виплата для організації безробітними підприємницької діяльності надається застрахованим та незастрахованим особам, визнаним у встановленому порядку безробітними.

Відповідно до ст. 43 Закону України Про зайнятість населення статус безробітного може набути: особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи; інвалід, який не досяг встановленого ст. 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування пенсійного віку та отримує пенсію по інвалідності або соціальну допомогу відповідно до законів України Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам та Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам особа, молодша 16-річного віку, яка працювала і була звільнена у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, зокрема припиненням або перепрофілюванням підприємств, установ та організацій, скороченням чисельності (штату) працівників. Статус безробітного надається зазначеним у частині першій цієї статті особам за їх особистою заявою у разі відсутності підходящої роботи з першого дня реєстрації у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від зареєстрованого місця проживання чи місця перебування.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 44 Закону України Про зайнятість населення зареєстровані безробітні мають право, зокрема, на матеріальне забезпечення на випадок безробіття та соціальні послуги відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та цього Закону.

Відповідно до ст. 7 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття допомога по безробіттю, у тому числі одноразова її виплата для організації безробітним підприємницької діяльності є видом забезпечення.

Пунктом 9 ч. 1 ст. 45 Закону України Про зайнятість населення встановлено, що реєстрація безробітного в територіальному органі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, припиняється у разі, зокрема, встановлення факту виконання безробітним оплачуваної роботи (надання послуг).

Крім того, пп. 1 п. 5.5 Порядку № 307 встановлено, що виплата допомоги по безробіттю припиняється, зокрема, у разі працевлаштування безробітного, зайняття підприємницькою або іншою діяльністю, пов`язаною з одержанням доходу безпосередньо від цієї діяльності, виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими угодами (з дня працевлаштування, державної реєстрації як суб`єкта підприємницької або іншої діяльності, виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими угодами).

Пунктом 6.14 Порядку № 307 передбачено, що якщо під час одержання допомоги по безробіттю безробітний своєчасно не подав відомості про обставини, що впливають на умови її виплати, у тому числі встановлені під час розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, з безробітного стягується сума виплаченої допомоги по безробіттю з моменту виникнення цих обставин. Якщо безробітний відмовився добровільно повернути зазначені кошти, то питання щодо їх повернення вирішується у судовому порядку.

Відповідно ст. 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

Матеріалами справи підтверджено, що відповідач отримує дохід у вигляді компенсації фізичним особам, які нажають соціальні послуги на особу ОСОБА_2 1956 року народження. Допомога призначена з 11.03.2019р. по 03.03.2020р. Дана обставина підтверджується Довідкою Управління соціального захисту населення від 24.12.2019р. (а.с.8). Про отримання доходу відповідач позивача не повідомив, отже, відповідач повинен повернути суму безпідставно виплаченого забезпечення.

Доказів вжиття відповідачем заходів щодо повернення коштів суду не надано.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вище викладене, виходячи із заявлених позовних вимог, матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, доведені і підлягають до задоволення.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Кролевецької районної філії Сумського обласного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення допомоги по безробіттю - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_1 , РН ОКПП НОМЕР_2 ) на користь Кролевецької районної філії Сумського обласного центру зайнятості ( 41300, м. Кролевець, пр.Миру, 7, код ЄДРПОУ 21113228) суму незаконно отриманої допомоги по безробіттю у розмірі 3520 ( три тисячі п`ятсот двадцять грн.) 93 коп.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.М. Кунець

Дата ухвалення рішення12.10.2020
Оприлюднено03.11.2020
Номер документу92559086
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/5555/20

Рішення від 12.10.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

Ухвала від 31.08.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.М. Кунець

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні