Рішення
від 02.11.2020 по справі 620/2914/20
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 листопада 2020 року м. Чернігів Справа № 620/2914/20

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,

розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом Управління Держпраці у Чернігівській області до Сосницького міжрайонного управління водного господарства про зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Сосницького міжрайонного управління водного господарства (далі - Сосницьке МУВГ) та просить зобов`язати відповідача, у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей, зупинити роботи (виробництво): експлуатацію тракторів ЮМЗ-6КМ (екскаватор), реєстраційний номер НОМЕР_1 ; ЮМЗ-6, реєстраційний номер НОМЕР_2 ; ЮМЗ-6, реєстраційний номер НОМЕР_3 ; МТЗ-82, реєстраційний номер НОМЕР_4 ; ДТ-75, інвентарний №101510018; ДТ-75 (бульдозер), інвентарний №101510024 машинно-тракторного парку Сосницького МУВГ; експлуатацію устаткування напругою більше 1000 В - трансформаторної підстанції 10/0,4 кВ №205 за адресою: Чернігівська область, Сосницький район, смт. Сосниця, вул. Лісова, 2.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що за результатами проведеної перевірки дотримання відповідачем вимог законодавства у сферах промислової безпеки, охорони праці були виявлені порушення, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Ухвалою судді від 25.08.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням (виклику) сторін. Також установлено відповідачу строк для надання відзиву на позов.

У встановлений судом строк Сосницьке МУВГ надало відзив на позов, у якому зазначило про передчасність заявлених Управлінням Держпраці у Чернігівській області вимог, оскільки відповідачем частково усунуто виявлені порушення. Зокрема, відповідно до прийнятого наказу виведено з експлуатації трактори машинно-тракторного парку. Також вживаються дії щодо усунення порушень експлуатації устаткування напругою більше 1000 В.

Позивачем надано відповідь на відзив, у якій Управління Держпраці у Чернігівській області позовні вимоги підтримало, просило їх задовольнити та зазначило, що Сосницьким МУВГ лише частково усунуто виявлені недоліки щодо дотримання законодавства у сферах промислової безпеки, охорони праці, що свідчить про існування на даний час загрози життю та здоров`ю людей.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов належить задовольнити повністю, зважаючи на таке.

Судом встановлено, що відповідно до направлення на проведення перевірки від 08.07.2020 №201, наказу від 08.07.2020 №211-Н, Управлінням Держпраці у Чернігівській області у період з 14.07.2020 по 27.07.2020 проведено планову перевірку на предмет додержання законодавства у сферах промислової безпеки, охорони праці Сосницьким МУВГ (а.с. 7-10).

За результатами перевірки складено акт перевірки суб`єкта господарювання від 27.07.2020 №201, отриманий начальником управління (а.с. 11-17).

Під час перевірки, згідно розділу 5 вищевказаного акту, виявлено порушення Сосницьким МУВГ 48 нормативно-правових актів з охорони праці, з яких порушення зазначені у рядках №7-18 створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- трактори: ЮМЗ-6КМ (екскаватор), реєстраційний номер НОМЕР_1 , ЮМЗ-6, реєстраційний номер НОМЕР_2 , ЮМЗ-6, реєстраційний номер НОМЕР_3 , МТЗ-82, реєстраційний номер НОМЕР_4 , ДТ-75, інвентарний номер 101510018, ДТ-75 (бульдозер), інвентарний № 101510024, не переведені на електростартерний запуск двигуна та систему блокування запуску двигуна за ввімкнутої передачі, чим порушено вимоги ст. 13 Закону України Про охорону праці , п. 3 Розділу III НПАОП 01.0-1.02-18 Правила охорони праці у сільськогосподарському виробництві (затверджені наказом Мінсоцполітики від 29.08.2018 №1240, зареєстровані в Мін`юсті України 21.09.2018 №1090/32542);

- відсутня декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В та зонах дії струму високої частоти, чим порушено вимоги ст. 21 Закону України Про охорону праці , постанови Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки ;

- відсутня декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, а саме: ТП 10/0,4 кВ №205 - устаткування напругою понад 1000 В (електричне устаткування електричних станцій і мереж, технологічне електрообладнання), чим порушено вимоги ст. 21 Закону України Про охорону праці , постанови Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на використання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки ;

- підприємство не укомплектовано випробуваними електрозахисними засобами, згідно з вимогами нормативних актів, чим порушено вимоги ст. 8 Закону України Про охорону праці , додаток 2, п. 4.2.5 НПАОП 01.0-1.02-18 Правила експлуатації електрозахисних засобів (затверджені наказом Мінпраці України від 05.06.2001 №253);

- не проведені періодичні випробування та вимірювання електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ), чим порушено вимоги ст. 13 Закону України Про охорону праці , п. 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджені наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 №4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 №93/2533);

- призначений відповідальний за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства не пройшов перевірку знань у встановленому порядку, чим порушено вимоги ст. 13 Закону України Про охорону праці , п. 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджені наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 №4, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 №93/2533);

- відсутні електротехнічні працівники для обслуговування електроустановок, чим порушено вимоги ст. 13 Закону України Про охорону праці , п. 1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів (затверджені наказом Держнаглядохоронпраці України від 09.01.1998 №4, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 10.02.1998 № 93/2533).

Як вбачається з розділу 7 акту перевірки, начальником Сосницького МУВГ акт підписано без зауважень або заперечень.

У свою чергу, станом на день розгляду справи по суті вищевказані порушення відповідачем у повному обсязі не усунуто, у зв`язку із чим Управління Держпраці у Чернігівській області звернулось до суду з відповідним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96, Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Відповідно до пункту 7 даного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.

Наказом Державної служби України з питань праці від 03.08.2018 №84 затверджено Положення про Управління Держпраці у Чернігівській області згідно п. 1 якого, Управління Держпраці у Чернігівській області (далі - Управління) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.

Відповідно до вимог статті 38 Закону України Про охорону праці державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Відповідно до статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно підпункту 15 пункту 4 Положення, Управління відповідно до покладених на нього завдань:

здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань:

забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту;

монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення;

виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів;

організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.

Статтею 4 Закону України Про охорону праці визначено, що, державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Відповідно до пункту 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Судом встановлено, що під час проведення планової перевірки позивачем виявлено та зафіксовано в акті перевірки порушення вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці, промислової безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що стало підставою для звернення позивача до суду із даним позовом у передбачений Кодексом адміністративного судочинства України строк.

Враховуючи зазначене, у зв`язку з виникненням загрози життю та/або здоров`ю людей, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, зокрема, робітників Сосницького МУВГ, суд вважає, що є підстави для застосування до відповідача заходів реагування.

При цьому, доводи управління, що ним вживаються заходи для усунення виявлених порушень, а тому вимоги Управління Держпраці у Чернігівській області є передчасними, суд вважає необґрунтованими, враховуючи таке.

Так, у наданому відзиві Сосницьке МУВГ зазначає, що до усунення виявлених порушень, наказом начальника управління від 27.07.2020 №30 виведено з експлуатації вищевказані трактори (а.с. 49).

Також відповідно до наказу Деснянського басейнового управління водних ресурсів від 01.04.2020 №47 Про призначення відповідальних за електрогосподарство , із урахуванням змін внесених наказом від 03.08.2020 №87 Про внесення змін до наказу Деснянського БУВР від 01.04.2020 №47 , призначено відповідального за справний баланс і безпечну експлуатацію електрогосподарства по Ніжинській та Сосницькій експлуатаційних дільницях Деснянського БУВР - провідного механіка відділу з енергоефективності та механізації Деснянського БУВР Кривця В . Згідно посвідчення від 21.05.2019 №3248/163/19 Кривець В.І. допущений до роботи в електроустановках напругою до та понад 1000 В (а.с. 44-45, 48).

Крім того, Деснянським БУВР затверджено: перелік робіт, що виконуються за нарядом, розпорядженням та в порядку поточної експлуатації; списки працівників, які мають право на видачу нарядів і розпоряджень, керівників робіт та допусків; список працівників, які мають право проведення оперативних переговорів з енергопостачальною організацією; список осіб, які мають право проводити одноособовий перегляд електроустановок. Деснянським БУВР заведено Оперативний журнал та Журнал відмов і аварій в роботі електрообладнання та меж.

Однак, суд звертає увагу, що видання наказу про виведення з експлуатації тракторів на підтверджує усунення відповідачем виявлених порушень, оскільки не можливо пересвідчитися в тому, що за необхідності використання у господарській діяльності спірних тракторів наказ від 27.07.2020 №30 не буде скасований.

Також Сосницьке МУВГ у відзиві не заперечує, що порушення, які стали підставою для зупинення експлуатації устаткування напругою більше 1000 В - трансформаторної підстанції 10/0,4 кВ №205, усунуті лише частково, у зв`язку із необхідністю значного часу для наведеного. На даний час відповідачем вживаються заходи для остаточного усунення порушень законодавства у сферах промислової безпеки, охорони праці.

Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Загроза життю та здоров`ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об`єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.

Отже, підставою для застосування відповідних заходів реагування є порушення суб`єктом господарювання законодавства про охорону праці, яке створює загрозу життю та здоров`ю людей та у подальшому може призвести до тяжких наслідків.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на викладене, а також враховуючи те, що під час проведеної перевірки Сосницького МУВГ виявлено порушення вимог законодавства з охорони праці, промислової безпеки, що створюють загрозу життю і здоров`ю працівників, наявність яких відповідачем не заперечується та які у повному обсязі не усунуті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Управління Держпраці у Чернігівській області є обґрунтованими та мають бути задоволені.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Управління Держпраці у Чернігівській області до Сосницького міжрайонного управління водного господарства про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.

Зобов`язати Сосницьке міжрайонне управління водного господарства, у зв`язку із загрозою життю та здоров`ю людей, зупинити роботи (виробництво): експлуатацію тракторів ЮМЗ-6КМ (екскаватор), реєстраційний номер НОМЕР_1 ; ЮМЗ-6, реєстраційний номер НОМЕР_2 ; ЮМЗ-6, реєстраційний номер НОМЕР_3 ; МТЗ-82, реєстраційний номер НОМЕР_4 ; ДТ-75, інвентарний №101510018; ДТ-75 (бульдозер), інвентарний №101510024 машинно-тракторного парку Сосницького міжрайонного управління водного господарства; експлуатацію устаткування напругою більше 1000 В - трансформаторної підстанції 10/0,4 кВ №205 за адресою: Чернігівська область, Сосницький район, смт. Сосниця, вул. Лісова, 2.

Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга, з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII ''Перехідні положення'' Кодексу адміністративного судочинства України, подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 02 листопада 2020 року.

Позивач: Управління Держпраці у Чернігівській області (код ЄДРПОУ 39779238, вул. П`ятницька, буд. 39, м. Чернігів, 14000).

Відповідач: Сосницьке міжрайонне управління водного господарства (код ЄДРПОУ 05474375, вул. Лісова, буд. 2, смт. Сосниця, Сосницький район, Чернігівська область, 16100).

Суддя С.В. Бородавкіна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.11.2020
Оприлюднено03.11.2020
Номер документу92563734
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/2914/20

Рішення від 02.11.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 25.08.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 04.08.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні