Рішення
від 02.11.2020 по справі 204/7191/20
КРАСНОГВАРДІЙСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

Справа № 204/7191/20

Провадження № 2-а/204/126/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2020 року м. Дніпро

Красногвардійський районний суд м. Дніпропетровська, у складі:

головуючого - судді Приваліхіної А.І.

за участю секретаря судового засідання - Сокола Д.О.

представника позивача - адвоката Шпорти О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду у м. Дніпрі адміністративну справу за позовом Дніпропетровської обласної організації політичної партії Команда Дніпра до Дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 121787 з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

28 жовтня 2020 року позивач Дніпропетровська обласна організація політичної партії Команда Дніпра звернувся до суду із позовом до Дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 121787 з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, в якому просить суд:

-визнати протиправними дії Дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 121787 з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, що виявилися у підрахунку голосів та складання протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці № 121787;

-визнати недійсним голосування на виборчій дільниці № 121787 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (а. с. 1-4).

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 25 жовтня 2020 року відбулося голосування на місцевих виборах в Дніпропетровській області, на яких через специфіку виборчого процесу та нову складну методику підрахунку голосів, яка вперше застосовувалася в Україні, жодна виборча комісія не підрахувала голоси, те не встановила результати волевиявлення 25 жовтня 2020 року. Цей процес завершився 26 жовтня 2020 року, 27 жовтня 2020 року, а подекуди триває і на момент подання позовної заяви. Зазначає, що 26 жовтня 2020 року Дільничною виборчою комісією № 121787 при підрахунку голосів та встановленні результатів виборів на місцевих виборах не враховано, що внаслідок грубого порушення вимог чинного законодавства про вибори, результати голосування на цій дільниці встановити неможливо. Крім того зазначає, що 26 жовтня 2020 року за даним фактом ДВП ГУ НП в Дніпропетровській області відкрито кримінальне провадження та відповідні відомості внесені до ЄРДР. Органом досудового розслідування встановлено, що надійшли повідомлення про непоодинокі випадки перешкоджанню здійснення виборчого права на дільницях у м. Дніпрі, а саме ухилення членів виборчої комісії від виконання обов`язків у роботі комісії без поважних причин, що призвело до неможливості встановлення підсумків голосування у відповідному виборчому окрузі. З цих підстав, вважає, що є доведеними факти порушення вимог Виборчого кодексу України, у зв`язку з чим, відповідач мав був визнати недійсними результати виборів на цій дільниці, однак цього протиправно не вчинив.

Ухвалою суду від 29 жовтня 2020 року по справі відкрито загальне позовне провадження та призначено судове засідання на 11 годину 00 хвилин 30 жовтня 2020 року (а. с. 28).

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, прохав їх задовольнити. Пояснення надав аналогічні тексту позовної заяви.

Відповідач в судове засідання не з`явився, про дату, місце та час розгляду справи повідомлений належним чином, про що є особиста розписка в матеріалах справи голови ДВК Цуканової І.В., будь-яких письмових заяв та клопотань до суду не надав, причини неявки суду не відомі (а. с. 31).

Відповідно до вимог ч. 3 ст. 268 КАС України, неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанції.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, су встановив наступні фактичні обставини.

Частиною першою статті 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішеннями, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист, окрім іншого, шляхом визнання протиправними та скасування індивідуального акта чи його положень.

Приписами ст. 9 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до вимог ч . 8 ст. 273 КАС України, позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, дільничної комісії з референдуму, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Частиною 2 статті 273 КАС України передбачено, що виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити дії чи бездіяльність суб`єктів, визначених частиною першою цієї статті, якщо ці дії чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Вимогами ч. 5 ст. 273 КАС України визначено, що рішення, дії чи бездіяльність дільничних виборчих комісій, дільничних комісій з референдуму, членів цих комісій оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

Згідно з вимогами ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами, висновками експертів, показаннями свідків.

Вимогами ст. 73 КАС України визначено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Приписами ст. 38 Конституції України громадянам гарантовано право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Пунктом 20 частин 1 статті 92 Конституції України визначено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначається виключно законами України.

Статтею 3 ВК України встановлено, що відповідно до Конституції України в Україні, зокрема, проводяться місцеві вибори.

Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю - 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 08 серпня 2020 № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад; територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю - 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Статтею 207 ВК України визначені повноваження дільничних виборчих комісій, які на період здійснення своїх повноважень забезпечують організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України. Так, дільнична виборча комісія: здійснює в межах території відповідної виборчої дільниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори; отримує список виборців від органу ведення Державного реєстру виборців, складає список виборців у випадках, передбачених цим Кодексом, надає його для загального ознайомлення та у випадках, передбачених цим Кодексом, вносить до нього зміни; забезпечує можливість ознайомлення виборців з відомостями про кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, а також з рішеннями, опублікованими або оприлюдненими в інший спосіб Центральною виборчою комісією, відповідними територіальними виборчими комісіями, власними рішеннями та повідомленнями; 4) завчасно вручає або надсилає кожному виборцю отримані від органу ведення Державного реєстру виборців іменні запрошення із зазначенням дати проведення місцевих виборів, адреси приміщення для голосування, часу початку і закінчення голосування; 5) забезпечує підготовку приміщення для голосування та виборчих скриньок; 6) організовує голосування на виборчій дільниці; 7) здійснює підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці; 8) складає протоколи про підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці; 9) визнає недійсним голосування на виборчій дільниці у випадках, передбачених цим Кодексом; 10) розглядає звернення з питань підготовки місцевих виборів, організації голосування на виборчій дільниці та в межах своїх повноважень приймає щодо них рішення; 11) здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України.

Згідно з вимогами ст. 18 ЗУ Про місцеві вибори , для підготовки і проведення голосування та підрахунку голосів виборців використовуються звичайні та спеціальні виборчі дільниці у стаціонарних закладах охорони здоров`я, утворені на постійній основі відповідно до Закону України "Про вибори народних депутатів України". Звичайні виборчі дільниці призначені для підготовки і проведення голосування та підрахунку голосів виборців за місцем їх проживання. Спеціальні виборчі дільниці призначені для голосування виборців з обмеженими можливостями пересування у стаціонарних закладах охорони здоров`я.

Приписами ст. 250 ВК України визначено порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці, відповідно до якого підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться дільничною виборчою комісією в такій послідовності:

1) підрахунок голосів на виборах Президента України, виборах народних депутатів України або на всеукраїнському референдумі (в разі одночасного проведення місцевих виборів із виборами Президента України, виборами народних депутатів України або всеукраїнським референдумом);

2) підрахунок голосів на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради;

3) підрахунок голосів на виборах депутатів районної ради;

4) підрахунок голосів на виборах міського голови;

5) підрахунок голосів на виборах депутатів міської ради;

6) підрахунок голосів на виборах міського голови міста, яке входить до складу іншого міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм;

7) підрахунок голосів на виборах депутатів районної у місті ради, міської ради міста, яке входить до складу іншого міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм;

8) підрахунок голосів на виборах сільського, селищного голови;

9) підрахунок голосів на виборах депутатів сільської, селищної ради.

Підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.

Під час підрахунку голосів виборців з кожних місцевих виборів бюлетені з тих місцевих виборів, підрахунок голосів виборців з яких ще не проводився, складаються у виборчі скриньки, які постійно перебувають у полі зору членів дільничної виборчої комісії.

Пакети з протоколами та іншою виборчою документацією з виборів, підрахунок щодо яких вже завершено, до закінчення засідання дільничної виборчої комісії зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання, у полі зору членів дільничної виборчої комісії та осіб, присутніх на засіданні комісії. Пакети з виборчою документацією транспортуються в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу, до територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - до територіальної виборчої комісії, що встановлює результати виборів, відразу після завершення підрахунку голосів виборців та складання відповідних протоколів з усіх місцевих виборів, які організовувалися відповідною дільничною виборчою комісією.

На час проведення підсумкового засідання дільнична виборча комісія доручає ведення протоколу засідання виборчої комісії заступнику голови або іншому члену дільничної виборчої комісії. Секретар дільничної виборчої комісії на цьому засіданні вносить відомості до протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

У разі, якщо під час проведення голосування до дільничної виборчої комісії надходили заяви, скарги щодо порушень, що мали місце під час проведення голосування на виборчій дільниці, дільнична виборча комісія розглядає їх на початку засідання, до початку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Дільнична виборча комісія з кожних місцевих виборів перевіряє, чи дорівнює сума кількості невикористаних виборчих бюлетенів і кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені, кількості виборчих бюлетенів, отриманих дільничною виборчою комісією. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія складає акт із зазначенням встановленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії. Підписи скріплюються печаткою комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати у депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі.

Дільнична виборча комісія перевіряє цілісність пломб або печаток на виборчих скриньках.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 252 ВК України, дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Кодексу, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:

1) випадків незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на 10 відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.

Відповідно до вимог ст. 63 ВК України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

За змістом ст. 90 КАС України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Судом встановлено, що Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю - 25 жовтня 2020 року. Постановою Центральної виборчої комісії від 08 серпня 2020 № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад; територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю - 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів. 25 жовтня 2020 року в Дніпропетровській області відбулися перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів. 28 жовтня 2020 року позивач Дніпропетровська обласна організація політичної партії Команда Дніпра звернувся до суду із позовом до Дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 121787 з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року із вимогою про визнання протиправними дій Дільничної виборчої комісії № 121787 з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року та визнання недійсним голосування на виборчій дільниці № 121787 з підстав грубого порушення вимог діючого законодавства про вибори. Позивач стверджує, що результати голосування на цій виборчій дільниці встановити не можливо, оскільки є доведеними факти, які свідчать про неможливість встановлення результатів виборів через порушення вимог Виборчого кодексу України, у зв`язку з чим, відповідач мав визнати недійсними результати виборів на цій дільниці, однак, чого протиправно не вчинив. Крім того зазначає, що 26 жовтня 2020 року за даним фактом ДВП ГУ НП в Дніпропетровській області відкрито кримінальне провадження та відповідні відомості внесені до ЄРДР. Органом досудового розслідування встановлено, що надійшли повідомлення про непоодинокі випадки перешкоджанню здійснення виборчого права на дільницях у м. Дніпрі, а саме ухилення членів виборчої комісії від виконання обов`язків у роботі комісії без поважних причин, що призвело до неможливості встановлення підсумків голосування у відповідному виборчому окрузі.

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Однак, покладений на суб`єкта владних повноважень даною нормою тягар доказування правомірності своєї бездіяльності не звільняє позивача від обов`язку доказування своїх тверджень чи заперечень.

Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.

Так, позивачем в позові зазначено, що Дільничною виборчою комісією № 121787 під час підрахунку голосів та встановленні результатів виборів не враховано, що внаслідок грубого порушення вимог діючого законодавства про вибори, результати голосування на цій виборчій дільниці встановити не можливо, оскільки є доведеними факти порушення вимог Виборчого кодексу України, оскільки органом досудового розслідування встановлено непоодинокі випадки повідомлення про перешкоджання здійснення виборчого права на дільницях у м. Дніпрі, а саме ухилення членів виборчої комісії від виконання обов`язків у роботі комісії без поважних причин, що призвело до неможливості встановлення підсумків голосування у відповідному виборчому окрузі. На підтвердження зазначеного позивачем надано суду витяг з ЄРДР № 12020040030001934 від 26 жовтня 2020 року, інших доказі суду не надано.

Суд не може прийняти у якості належного та допустимого доказу порушення норм Виборчого Кодексу України Витяг з ЄРДР № 12020040030001934 від 26 жовтня 2020 року, відповідно до якого 26 жовтня 2020 року до ЧЧ ДВП ГУ НП в Дніпропетровській області надходять повідомлення про непоодинокі випадки перешкоджання здійснення виборчого права на дільницях у м. Дніпро, а саме ухилення членів виборчої комісії без поважних причин, що призвело до неможливості встановлення підсумків голосування у відповідному виборчому окрузі, оскільки внесення відомостей до ЄРДР є обов`язком органу досудового розслідування, а належним доказом існування даного факту є обвинувальний вирок у кримінальному провадженні, який набрав законної сили.

Крім того, витяг з ЄРДР № 12020040030001934 від 26 жовтня 2020 року, не містить жодних відомостей про Дільничну виборчу комісію № 121787, а тому не може бути доказом порушення виборчого законодавства на виборчій дільниці № 121787.

Вимогами ч. 1 ст. 252 Виборчого Кодексу України встановлено чіткий перелік підстав за яких дільнична виборча комісія може визнати недійсним голосування на виборчій дільниці внаслідок порушень вимог ВК України, внаслідок яких неможливо встановити результат виборів на дільниці, однак позивачем таких порушень, чи будь-яких інших, не наведено та не надано суду жодних доказів на підтвердження обставин, зазначених у позові. Також, позивачем не надано суду жодних доказів на підтвердження виявлення порушень, за яких дільнична комісія мала право визнати голосування на виборчій дільниці недійсним.

Позивач не надав суду належних, допустимих та достатніх доказів на обґрунтування позовних вимог, а його твердження про порушення ВК України, що свідчило про неможливість встановлення результатів виборів, не підтверджуються жодними доказами, оскільки на підтвердження зазначеного позивач не конкретизував, які саме грубі порушення вимог діючого законодавства про вибори було допущено на дільниці № 121787.

Докази надані позивачем, а саме: виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (а. с. 6), статут політичної партії Команда Дніпра (а. с.7-17), програма політичної партії Команда Дніпра (а. с. 18-21), протокол установчої конференції політичної партії Команда Дніпра (а. с. 22-23), постанова Дніпровської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області від 24.09.2020 року № 55 (а. с. 25) не є такими, які підтверджують обставини, на які посилається позивач у позовній заяві.

З цих підстав, виходячи із меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення даного адміністративного позову.

На виконання вимог ст.. 139 КАС України, сплачений позивачем судовий збір суд відносить на рахунок позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 38, 92 Конституції України, Законом України Про місцеві вибори , ст. ст. 207, 250-253 ВК України, ст. ст. 5, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 270-273, 278 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В:

У задоволенні позовних вимог Дніпропетровської обласної організації політичної партії Команда Дніпра до Дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №121787 з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 287 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Суддя А.І. Приваліхіна

СудКрасногвардійський районний суд м.Дніпропетровська
Дата ухвалення рішення02.11.2020
Оприлюднено04.11.2020
Номер документу92575248
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —204/7191/20

Рішення від 02.11.2020

Адміністративне

Красногвардійський районний суд м.Дніпропетровська

Приваліхіна А. І.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Красногвардійський районний суд м.Дніпропетровська

Приваліхіна А. І.

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

Красногвардійський районний суд м.Дніпропетровська

Приваліхіна А. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні