Рішення
від 20.10.2020 по справі 909/448/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20.10.2020 м. Івано-ФранківськСправа № 909/448/20

Господарський суд Івано-Франківської області у складі:

судді Рочняк О.В.

секретар судового засідання Михайлюк А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи за позовом

прокуратури Івано-Франківської області в інтересах держави

до відповідача: Єзупільської селищної ради об"єднаної територіальної громади

вул.Степана Бандери, 50, селище Єзупіль, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77411

до відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-торгової фірми "Угринів"

вул.Незалежності,185,с.Угринів, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77423

про визнання незаконним та скасування рішення селищної ради від 13.12.2019, про визнання недійними угоди про відшкодування втрат від 13.04.2020 та звільнення земельних ділянок загальною площею 176,3 га

за участю представників:

від прокуратури: Верешко Мар"ян Іванович;

від відповідачів: представники не з"явилися;

від Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області: Романишин Карина Всеволодівна

ВСТАНОВИВ: прокуратура Івано-Франківської області в інтересах держави звернулася до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Єзупільської селищної ради об"єднаної територіальної громади та товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-торгової фірми "Угринів" про:

- визнання незаконним та скасування рішення Єзупільської селищної ради об"єднаної територіальної громади від 13.12.2019 "Про розгляд клопотання ТОВ ВТФ "Угринів";

- визнання недійною угоди про відшкодування втрат від 13.04.2020, укладеної між Єзупільською селищною радою та ТОВ ВТФ Угринів про передачу в користування земельної ділянки площею 67,5 га в урочищі Перелізки на території Єзупільської селищної ради Тисменицького району;

- визнання недійсною угоди про відшкодування втрат від 13.04.2020, укладеної між Єзупільською селищною радою та ТОВ ВТФ Угринів про передачу в користування земельної ділянки площею 20 га в урочищі Гречка на території Єзупільської селищної ради Тисменицького району;

- визнання недійсною угоди про відшкодування втрат від 13.04.2020, укладеної між Єзупільською селищною радою та ТОВ ВТФ Угринів про передачу в користування земельної ділянки площею 9 га в урочищі Батеньково на території Єзупільської селищної ради Тисменицького району;

- визнання недійсною угоди про відшкодування втрат від 13.04.2020, укладеної між Єзупільською селищною радою та ТОВ ВТФ Угринів про передачу в користування земельної ділянки площею 19,8 га в урочищі Вище цегельні на території Єзупільської селищної ради Тисменицького району;

- визнання недійсною угоди про відшкодування втрат від 13.04.2020, укладеної між Єзупільською селищною радою та ТОВ ВТФ Угринів про передачу в користування земельної ділянки площею 7 га в урочищі Нахміль на території Єзупільської селищної ради Тисменицького району;

- визнання недійсною угоди про відшкодування втрат від 13.04.2020, укладену між Єзупільською селищною радою та ТОВ ВТФ Угринів про передачу в користування земельної ділянки площею 15 га в урочищі Копань права на території Єзупільської селищної ради Тисменицького району;

- визнання недійсною угоди про відшкодування втрат від 13.04.2020, укладеної між Єзупільською селищною радою та ТОВ ВТФ Угринів про передачу в користування земельної ділянки площею 38 га в урочищі За бурякопунктом на території Єзупільської селищної ради Тисменицького району;

- витребування у Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо- торгова фірма Угринів на користь Єзупільської селищної ради об`єднаної територіальної громади Тисменицького району одержані за актом передавання - прийняття від 13.04.2020 земельні ділянки в межах населеного пункту селища Єзупіль для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею - 176,3 га: урочище Нахміль - 7,0 га, Копань права - 15,0 га, Батеньково - 9,0 га, Перелізки - 67,5 га, Вище цегельні 19,8 га, Гречка - 20 га, За бурякопунктом - 38,0 га.

Позов, поданий прокурором в інтересах держави мотивовано тим, що прокурор, як позивач здійснює представництво інтересів держави в суді, що є конституційною функцією органів прокуратури, а подання позову - єдиним можливим заходом реагування, направленим на реальне поновлення порушених прав та інтересів держави; у цьому разі порушено інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель.

Органом, уповноваженим державою організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю є Держгеокадастр, проте його посадові особи не наділені повноваженнями звертатися до суду із вимогами, заявленими у цьому позові, у зв`язку з чим цей позов заявляє в інтересах держави прокурор як позивач.

Порушення встановленого законом порядку володіння, користування і розпорядження землями, що перебувають у державній та комунальній власності, спричиняють шкоду державі є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовом до суду в інтересах держави в якості позивача на підставі положень ст.23 Закону України "Про прокуратуру".

Відповідач - ТОВ ВТФ Угринів , як було встановлено прокуратурою Івано-Франківської області за результатами вивчення питання дотримання вимог земельного законодавства у сфері земельних правовідносин, зокрема, земельних ділянок загальною площею 176.3 га в межах населеного пункту смт.Єзупіль, здійснює безпідставне користування вказаними земельними ділянками шляхом укладення угод по відшкодуванню втрат за землю, оскільки під час їх укладення сторони намагалися приховати зміст та наслідки інших правочинів, а саме договорів оренди землі (удаваність правочину) та набув права користування земельними ділянками не на конкурентних засадах, чим порушує вимоги земельного законодавства, зокрема ст.116, 125, 126,134 Земельного кодексу України, статей 16, 215, 216, 393 Цивільного кодексу України та Закону України "Про оренду землі".

Згідно з ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 05.06.2020, суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі, постановив розглядати справу за правилами загального позовного провадження, встановив сторонам строки для надання відзиву на позов, відповіді на відзив та заперечення; підготовче засідання призначив на 01.07.2020.

30.06.2020 до відділу документального забезпечення, канцелярії суду від відповідачів надішли відзиви на позов: від ТОВ ВТФ Угринів - №21 від 25.06.2020 (вх.№7988/20); від Єзупільської селищної ради об"єднаної територіальної громади (вх.№7989/20).

В підготовчому засіданні 01.07.2020 судом постановлено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання, про відкладення підготовчого засідання на 11.08.2020, про що учасники судового процесу повідомлені під розписку.

09.07.2020 до відділу документального забезпечення, канцелярії господарського суду від прокуратури Івано-Франківської області надійшла відповідь на відзив (вх.№8515/20).

30.07.2020 через канцелярію господарського суду від ТОВ ВТФ Угринів надійшло заперечення на відповідь на відзив №2/07 від 23.07.2020 (вх.№9536/20).

В підготовчому засіданні 11.08.2020 судом постановлено ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 03.09.2020, про що прокурор повідомлений під розписку, а відповідачі - ухвалою суду.

В підготовчому засіданні 03.09.2020 суд, вирішивши питання, зазначені у ч.2 ст.182 ГПК України закрив підготовче провадження та враховуючи наявність письмової згоди всіх учасників справи, розпочав судовий розгляд справи по суті у той самий день після закінчення підготовчого судового засідання, про що постановив ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.

В судовому засіданні 03.09.2020 суд заслухав вступне слово сторін.

Позиція позивача: прокурор позов підтримала у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві та запереченні. Просила позов задовольнити. В обґрунтування позовних вимог зазначила, що оспорювані угоди по відшкодуванню втрат від 13.04.2020, укладені між Єзупільською селищною радою та ТОВ ВТФ "Угринів", фактично є договорами оренди, які в установленому порядку не зареєстровані, а тому є такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства. Вказала на те, що укладаючи зазначені угоди Єзупільська селищна рада створила умови, за яких ТОВ ВТФ"Угринів" отримало в користування земельні ділянки площею 176,3 га не на конкурентних засадах, що суперечить зокрема вимогам Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі".

Позиція відповідача - Єзупільської селищної ради об"єднаної територіальної громади: представник селищної ради проти позову заперечила, з огляду на те, що рішення селищної ради від 13.12.2019 прийнято з дотриманням вимог чинного законодавства та в межах повноважень, з метою більшого контролю дотримання вимог земельного законодавства з використання земель на території Єзупільської селищної ради та оформлення прав на неї, вдосконалення врегулювання питань відшкодування збитків за фактичне користування земельними ділянками без правовстановлюючих документів, а також залучення додаткових коштів до селищного бюджету. Зауважила, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними та умови, які є обов"язковими відповідно до актів цивільного законодавства; свобода договору проявляється у можливості сторін на власний розсуд визначати умови договору, які становлять його зміст. За таких обставин, вважає, що угоди про відшкодування втрат від 13.04.2020 відповідають усім вимогам до дійсності правочину.

Позиція відповідача - ТОВ ВТФ "Угринів" : представник товариства проти позову заперечив, посилаючись на те, що рішення селищної ради від 13.12.2019 прийнято відповідно до положень чинного законодавства України та Постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 №284 "Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам", а також ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні". Оспорювані угоди укладені сторонами із застосуванням положень про свободу договору щодо можливості на власний розсуд визначати умови договору, які становлять його зміст. Стверджує, що зазначені угоди згідно вимог ст.203 ЦК України відповідають усім засадам дійсності правочину та спрямовані на дійсну волю сторін при їх укладенні.

Щодо надання земельних ділянок в користування на конкурентних засадах, зазначає, що позивачем не враховано той факт, що спірні земельні ділянки вже передано згідно рішень селищної ради у власність чи користування фізичним та юридичним особам для різних потреб, а документи на них на даний час перебувають в процесі виготовлення.

Після заслуховування вступного слово суд постановив ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні на 24.09.2020, про що учасники судового процесу повідомлені під розписку, задовольнивши при цьому, клопотання представника відповідача про виклик в судове засідання представника Головного Управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області для надання пояснень.

21.09.2020 через канцелярію суду від Головного Управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області надійшло клопотання №9906-5315/0/2-20 від 21.09.2020 (вх.№12366/20) про відкладення розгляду справи.

22.09.2020 електронною поштою, не підписане ЕЦП, (вх.№12530/20) та 23.09.2020 через канцелярію суду від ТОВ ВТФ "Угринів" надійшло клопотання № 22 від 21.09.2020 (вх.№12626/20) про відкладення розгляду справи.

В судовому засіданні 24.09.2020 судом постановлено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання, про відкладення розгляду справи по суті на 20.10.2020, про що прокурора повідомлено під розписку, відповідачів ухвалою та ухвалою від 12.10.2020 викликано представника Головного Управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області в судове засідання.

В судове засідання 20.10.2020 представники відповідачів не з"явилися, причини неприбуття представників відповідачі суду не повідомили, хоча належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи, про що свідчать наявні в матеріалах справи повідомлення про вручення поштових відправлень (копії ухвали від 24.09.2020 вручено відповідачам 16.10.2020).

Клопотань про відкладення розгляду справи та інших клопотань від відповідачів до суду не надходило.

В судовому засіданні 20.10.2020 суд з"ясував обставин справи та дослідив докази, заслухав представника Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, прокурор виступив з заключним словом, після чого, суд вийшов до нарадчої кімнати для ухвалення рішення суду, оголосивши орієнтовний час його оголошення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника позивача та представника Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення сторін, давши оцінку доказам у відповідності до ст.86 Господарського процесуального кодексу України, які мають значення для справи, суд встановив таке.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Рішенням ХХХІ сесії VII скликання Єзупільської селищної ради від 13.12.2019 "Про заключення угод по відшкодуванню втрат" вирішено надати дозвіл ТОВ ВТФ "Угринів" на заключення угод по відшкодуванню втрат за фактичне користування землею на землі резервного фонду в межах населеного пункту для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном до одного року загальною площею - 176,3 га: урочище "Нахміль"-7,0 га, "Копань права"-15 га, "Батеньково"-9,0 га, "Перелізки"-67,5 га, "Вище цегельні" -19,8 га, "Гречка" -20,0 га, "За бурякопунктом" -38,0 га. Встановити плату за користування земельними ділянками в розмірі 3% від нормативно-грошової оцінки земельних ділянок (а.с.44).

13.04.2020 між Єзупільською селищною радою (Орендодавець) та ТОВ ВТФ "Угринів" (Орендар) укладено угоди про відшкодування втрат (а.с.16,-17, 20-21, 24-25, 28-29, 32-33, 36-37, 40-41), за умовами яких Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування наступні земельні ділянки для ведення товарного виробництва (п.1 угод):

- в урочищі "Перелізки" загальною площею 67,5 га, орендна плата в сумі -70382 грн 45 коп.;

- в урочищі "Гречка" загальною площею 20,0 га, орендна плата в сумі -35922 грн 82 коп.;

- в урочищі "Батеньково" загальною площею 9,0 га, орендна плата в сумі -5691 грн 14коп.;

- в урочищі "Вище цегельні" загальною площею 19,8 га, орендна плата в сумі -14518грн 46 коп.;

- в урочищі "Нахміль" загальною площею 7,0 га, орендна плата в сумі -10147 грн 86 коп.;

- в урочищі "Копань права" загальною площею 15,0 га, орендна плата в сумі -26 942 грн 12 коп.;

- в урочищі "За бурякопунктом" загальною площею 38,0 га, орендна плата в сумі -57516 грн 86 коп.

У відповідності до п.4 угод, нормативна грошова оцінка земель, що передаються визначена відповідно до витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земель №553/0/200-19 від 15.03.2019.

Згідно п.6 угод, угоди укладено до 31.12.2020. Після закінчення строку угод орендар має переважне право поновлення їх на новий строк.

Орендна плата вноситься у формі 3% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п.п.7,8 ,9 угод).

Відповідно до п.п.13,14 угод, земельні ділянки передаються в оренду для ведення товарного виробництва. Цільове призначення - ведення товарного виробництва.

Пунктом 18 угод передбачено, що земельні ділянки передаються Орендарю з моменту підписання актів приймання-передачі земельних ділянок.

Угоди набирають чинності після підписання сторонами та підписання актів передачі-приймання земельних ділянок.

Невід"ємними частинами договорів є: акти передавання - прийнятття земельних ділянок; рішення селищної ради про надання дозволу на заключення угод; витяг із технічної документації про нормативно грошову оцінку земель №553/0/200-19 від 15.03.2019 (п.40 угод).

Передавання вищезазначених земельних ділянок на підставі укладених 13.04.2020 між сторонами угод здійснено згідно актів передавання-прийняття земельних ділянок від 13.04.2020 (а.с.18,22, 26. 30, 34, 38, 42).

Листом №229 від 08.05.2020 Єзупільська селищна рада у відповідь на лист №09.35-67-2015 від 30.04.2020 повідомила Тисменицьку місцеву прокуратуру про те, що земельні ділянки загальною площею 176,3 га використовуються ТОВ "Угринів" на підставі угод по відшкодуванні втрат. Земельні торги по вищевказаних земельних ділянках не проводилися та не заплановані (а.с.47).

НОРМИ ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД, ТА МОТИВИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

За змістом частини 3 статті 4 ГПК України, до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Так, відповідно до частин 3-5 статті 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Поряд з цим, відповідно до частини 1, абзацу 1 частини 3 та абзацу 1 частини 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною 4 цієї статті. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді (аналогічну правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18).

Аналіз положень частин 3-5 статті 53 ГПК України у взаємозв`язку зі змістом частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" дає підстави вважати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження; 2) у разі відсутності такого органу.

Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, що згідно ст.14 Конституції України перебуває під особливою охороною держави.

Земля як основне національне багатство, що перебуває під особливою охороною держави, є об`єктом права власності Українського народу (ст.13 Конституції України), а органи місцевого самоврядування здійснюють права власника від імені народу, в тому числі й тоді, коли приймають рішення щодо розпорядження землями комунальної власності.

Суд з`ясував, що у справі, що розглядається, наявні виключні підстави для представництва прокурором інтересів держави в суді в якості позивача, оскільки Єзупільська селищна рада об"єднаної територіальної громади, яка є органом уповноваженим здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, є стороною оспорюваних договорів та відповідно відповідачем у справі.

Таким чином подання позову прокурором в інтересах держави у даній справі є обґрунтованим.

Спірні правовідносини між сторонами регулюються Конституцією України, нормами Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законом України "Про оренду землі", Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

У відповідності до ч.ч.1, 4 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

Згідно з ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень приймають нормативні та інші акти у формі рішень.

Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до ЗК України, а також вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Оскаржуючи угоди про відшкодуванню втрат від 13.04.2020, укладені між Єзупільською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю виробничо-торгової фірми "Угринів", прокурор стверджує, що вказані угоди є удаваними, якими сторони фактично приховали укладення договору про оренду землі, так як користування земельною ділянкою можливе виключно на підставі такого договору.

Частиною першою статті 626 Цивільного кодексу України встановлено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно зі статтею 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства, а відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ч. 1 ст. 235 ЦК України удаваним є правочин, який вчинено сторонами для приховання іншого правочину, який вони насправді вчинили.

Частиною 2 ст. 235 ЦК України визначено, що якщо буде встановлено, що правочин був вчинений сторонами для приховання іншого правочину, який вони насправді вчинили, відносини сторін регулюються правилами щодо правочину, який сторони насправді вчинили.

За удаваним правочином (ст. 235 ЦК України) сторони умисно оформляють один правочин, але між ними насправді встановлюються інші правовідносини. На відміну від фіктивного правочину, за удаваним правочином права та обов`язки сторін виникають, але не ті, що випливають зі змісту правочину. Встановивши під час розгляду справи, що правочин вчинено з метою приховати інший правочин, суд на підставі ст. 235 ЦК України має визнати, що сторонами вчинено саме цей правочин, та вирішити спір із застосуванням норм, що регулюють цей правочин. Якщо правочин, який насправді вчинено, суперечить закону, суд ухвалює рішення про встановлення його нікчемності або про визнання його недійсним.

При оцінці дійсних домовленостей сторін при укладенні оскаржуваних угод, суд не вважає, що сторони домовились про укладення угод по відшкодуванню втрат, оскільки за своїм змістом умови оскаржуваних угод, відповідають договору оренди землі.

Згідно з ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

У відповідності до ч.1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України "Про оренду землі").

З огляду на вищевикладене, законодавець встановив єдиний правовстановлюючий документ, яким врегульовано відносини щодо оренди землі.

Частиною 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Враховуючи вищевикладене та беручи до уваги умови оскаржуваних угод, суд прийшов до висновку, що по своїй правовій природі угоди по відшкодуванню втрат містять ознаки договору оренди; у всіх розділах угод присутній акцент на передачу земельних ділянок шляхом укладення договору оренди; сторони - орендар та орендодавець, платіж - орендна плата, земля - предмет оренди, що дає підстави ідентифікувати оскаржувані угоди саме як договори оренди землі.

Отже, при встановленні відповідності оспорюваних угод вимогам ст. 203 ЦК України, суд застосовує законодавство, що регулює оренду землі та порядок укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч.1 ст. 216 Цивільного кодексу України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Статтею 203 Цивільного кодексу України визначено загальні вимоги додержання яких є необхідним для чинності правочину: 1. Зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. 2. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. 3. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. 4.Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. 5. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. 6. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.

Згідно з ч.1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені чатинами 1-3,5,6 ст. 203цього Кодексу.

Зокрема, ч.2 ст.203 визначено, що недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.

Статтею 6 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Згідно приписів статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до ст. 17 Закону України "Про оренду землі" об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.

Згідно приписів статей 4,6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державну реєстрацію речових прав та обтяжень на нерухоме майно, що посвідчують право постійного користування та право оренди земельної ділянки здійснює реєстраційна служба, яка входить у склад управління юстиції.

Як встановлено судом, оскаржувані угоди про відшкодуванню втрат від 13.04.2020 у встановленому порядку не зареєстровано, державні реєстраційні номера не присвоєно.

Відповідно до частини 2 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Статтею 127 Земельного кодексу України встановлено, що органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом. Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах у формі аукціону здійснюється у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Частинами 2 , 3 ст. 134 Земельного кодексу України визначено випадки за якими земельні ділянки або право на них не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах), і при цьому передача в оренду земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва не підпадає.

Тобто, надання спірних земельних ділянок в оренду не належить до випадків, передбачених частинами 2, 3 ст. 134 Земельного кодексу України, а тому необхідною умовою для передачі в оренду в такому випадку є проведення земельних торгів, за результатами яких органом місцевого самоврядування приймається відповідне рішення.

Згідно приписів статті 135 Земельного кодексу України, земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.

Таким чином, наведені вище обставини та правові норми є підставою для визнання недійсними зазначених угод згідно ч.1 ст.215 ЦК України.

Отже, угоди про відшкодуванню втрат Єзупільської селищної ради об"єднаної територіальної громади від недотримання коштів за фактичне землекористування від 13.04.2020 належить визнати недійсним.

Наявними в матеріалах справи доказами підтверджується, що рішення Єзупільської селищної ради Тисменицького району "Про заключення угод по відшкодуванню втрат" від 13.1.22019 прийняте з порушенням вимог статей 124, 127, 134, 135 Земельного кодексу України без проведення земельних торгів не на конкурентних засадах.

Як передбачено ч. 8 ст. 93 ЗК України, орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи.

Місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. (Стаття 140 Конституції України).

В ч. 2 ст. 4 ЗУ "Про оренду землі" визначено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом. Відповідно до ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст. Суб`єктами права на землі комунальної власності згідно статті 80 Земельного кодексу України є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування. Згідно зі статтею 12 Земельного кодексу України, п.34 ч.1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада здійснює передачу у власність або надання у користування земельної ділянки виключно відповідно до закону та у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Приписами ч.10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку. Відповідно до частини 1 статті 393 Цивільного кодексу України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси (Стаття 21 ЦК України).

За наведених обставин та правових норм, рішення Єзупільської селищної ради Тисменицького району Івано-Франківської області "Про заключення угод по відшкодуванню втрат" від 13.12.2019 прийняте всупереч норм законодавства України і підлягає визнанню незаконним та скасуванню.

Внаслідок недійсності угод по відшкодуванню втрат від 13.04.2020 у землекористувача за вказаними угодами - Товариства з обмеженою відповідальністю "ВТФ "Угринів" відсутні в подальшому правові підстави для користування земельними ділянками переданими за вказаними угодами, а відтак, відповідно до ст.152 Земельного кодексу України, відповідач зобов`язаний їх звільнити.

Отже, вимога про витребування у Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо- торгова фірма Угринів , одержаних за актами від 13.04.2020 передавання - прийняття земельних ділянок в межах населеного пункту селища Єзупіль для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею - 176,3 га: урочище Нахміль - 7,0 га, Копань права - 15,0 га, Батеньково - 9,0 га, Перелізки - 67,5 га, Вище цегельні 19,8 га, Гречка - 20 га, За бурякопунктом - 38,0 га належить до задоволення.

Відповідно до статей 73, 74, 81 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Учасник справи у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування доказів судом. У разі задоволення клопотання суд своєю ухвалою витребовує відповідні докази.

Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 Господарського процесуального кодексу України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про те, що позивачем доведено належними і допустимими доказами ті обставин, на які він посилався як на підставу своїх вимог до відповідачів; відповідачами не надано доказів у спростування позовних вимог, відтак, суд приходить до висновку, що позовні вимоги обґрунтовані і підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до вимог ст. 129 ГПК України, суд покладає судовий збір на відповідачів.

Керуючись ст.ст.73, 74, 76-80, 129, 232, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

позов задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення Єзупільської селищної ради об"єднаної територіальної громади (вул.Степана Бандери, 50, селище Єзупіль, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77411, код 04356142) від 13.12.2019 "Про розгляд клопотання ТОВ ВТФ "Угринів" (вул.Незалежності, 185, с.Угринів, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77423, код 20533804).

Визнати недійною угоду про відшкодування втрат від 13.04.2020, укладену між Єзупільською селищною радою (вул.Степана Бандери, 50, селище Єзупіль, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77411, код 04356142) та ТОВ ВТФ Угринів (вул.Незалежності,185,с.Угринів, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77423, код 20533804) про передачу в користування земельної ділянки площею 67,5 га в урочищі Перелізки на території Єзупільської селищної ради Тисменицького району.

Визнати недійсною угоду про відшкодування втрат від 13.04.2020, укладену між Єзупільською селищною радою (вул.Степана Бандери, 50, селище Єзупіль, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77411, код 04356142) та ТОВ ВТФ Угринів (вул.Незалежності, 185, с.Угринів, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77423, код 20533804) про передачу в користування земельної ділянки площею 20 га в урочищі Гречка на території Єзупільської селищної ради Тисменицького району.

Визнати недійсною угоду про відшкодування втрат від 13.04.2020, укладену між Єзупільською селищною радою (вул.Степана Бандери, 50, селище Єзупіль, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77411, код 04356142) та ТОВ ВТФ Угринів (вул.Незалежності, 185, с.Угринів, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77423, код 20533804) про передачу в користування земельної ділянки площею 9 га в урочищі Батеньково на території Єзупільської селищної ради Тисменицького району.

Визнати недійсною угоду про відшкодування втрат від 13.04.2020, укладену між Єзупільською селищною радою (вул.Степана Бандери, 50, селище Єзупіль, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77411, код 04356142) та ТОВ ВТФ Угринів (вул.Незалежності, 185, с.Угринів, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77423, код 20533804) про передачу в користування земельної ділянки площею 19,8 га в урочищі Вище цегельні на території Єзупільської селищної ради Тисменицького району.

Визнати недійсною угоду про відшкодування втрат від 13.04.2020, укладену між Єзупільською селищною радою (вул.Степана Бандери, 50, селище Єзупіль, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77411, код 04356142) та ТОВ ВТФ Угринів (вул.Незалежності, 185, с.Угринів, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77423, код 20533804) про передачу в користування земельної ділянки площею 7 га в урочищі Нахміль на території Єзупільської селищної ради Тисменицького району.

Визнати недійсною угоду про відшкодування втрат від 13.04.2020, укладену між Єзупільською селищною радою (вул.Степана Бандери, 50, селище Єзупіль, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77411, код 04356142) та ТОВ ВТФ Угринів (вул.Незалежності, 185, с.Угринів, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77423, код 20533804) про передачу в користування земельної ділянки площею 15 га в урочищі Копань права на території Єзупільської селищної ради Тисменицького району.

Визнати недійсною угоду про відшкодування втрат від 13.04.2020, укладену між Єзупільською селищною радою (вул.Степана Бандери, 50, селище Єзупіль, Тисменицький район,Івано-Франківська область, 77411, код 04356142) та ТОВ ВТФ Угринів (вул.Незалежності,185,с.Угринів, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77423, код 20533804) про передачу в користування земельної ділянки площею 38 га в урочищі За бурякопунктом на території Єзупільської селищної ради Тисменицького району.

Витребувати у Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо- торгова фірма Угринів (вул.Незалежності, 185, с.Угринів, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77423, код 20533804) на користь Єзупільської селищної ради об`єднаної територіальної громади Тисменицького району (вул.Степана Бандери, 50, селище Єзупіль, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77411, код 04356142) одержані за актом передавання - прийняття від 13.04.2020 земельні ділянки в межах населеного пункту селища Єзупіль для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею - 176,3 га: урочище Нахміль - 7,0 га, Копань права - 15,0 га, Батеньково - 9,0 га, Перелізки - 67,5 га, Вище цегельні 19,8 га, Гречка - 20 га, За бурякопунктом - 38,0 га.

Стягнути з Єзупільської селищної ради об`єднаної територіальної громади Тисменицького району (вул.Степана Бандери, 50, селище Єзупіль, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77411, код 04356142) на користь Івано-Франківської обласної прокуратури (вул.Грюнвальдська,11, м.Івано-Франківськ, 76000, код 03530483) - 9 459 (дев"ять тисяч чотириста п"ятдесят дев"ять ) гривень судового збору.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо- торгова фірма Угринів (вул.Незалежності,185,с.Угринів, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77423, код 20533804) на користь Івано-Франківської обласної прокуратури (вул.Грюнвальдська,11, м.Івано-Франківськ, 76000, код 03530483) - 9 459 (дев"ять тисяч чотириста п"ятдесят дев"ять ) гривень судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до апеляційної інстанції в порядку розділу 4 ГПК України.

Повне рішення складено 02.11.2020

Суддя О.В. Рочняк

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення20.10.2020
Оприлюднено04.11.2020
Номер документу92586301
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/448/20

Рішення від 20.10.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 12.10.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 24.09.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 03.09.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 11.08.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 05.06.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні