А4/283-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Київської області
01032, м. Київ - 32, вул. Комінтерну, 16тел. 230-31-77
ПОСТАНОВА
Іменем України
"10" серпня 2007 р. Справа № А4/283-07
Суддя господарського суду Київської області Попікова О.В., розглянувши справу
за позовомСпоживчого товариства „Добробут”, Бориспільській р-н., с. Вороньків
до Бориспільської об'єднаної державної податкової інспекції
про скасування рішень
секретар судового засідання: Холоденко Н.О.
за участю представників:
від позивачаСпис В.В. дов. від 1.04.2007р. № 13
від відповідачаКоноваленко І.М. дов від 25.06.2007р. № 11849\10
На підставі ч. 3 ст. 160 КАС України в судовому засіданні 10.08.2007р. о 12 год. 10 хв. проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Виготовлення постанови у повному обсязі відкладено на 14.08.2007р, про що повідомлено сторін після проголошення вступної та резолютивної частини постанови.
Встановив:
Споживчим товариством „Добробут” заявлений позов скасування рішень Бориспільської ОДПІ від 21.12.2006р. № 0003502305\0, яким позивачеві нараховано 340 грн. фінансових санкцій за порушення вимог п.9 статті 3 Закону України „Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” та рішення від 21.12.2006р. № 0003492305\0, яким позивачем нараховано 22256,75 грн. штрафних санкцій на підставі статті 1 Указу Президента України „Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки”. При цьому позивач наголошує на тому, що з його боку відсутні порушення за які до нього застосовано штрафні санкції, посилаючись на наступне:
-при проведенні перевірки працівниками податкової служби не перевірялась не касова книга, не касові ордери, тощо, Z звіти зберігались у книзі ОРО, і відповідно висновок про не оприбуткування готівки в касі є безпідставним.
- за відсутність записів у КОРО згідно Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні передбачено лише штраф у розмірі 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідач –Бориспільська ОДПІ надав відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити позивачеві у задоволенні позовних вимог з тих підстав, що перевірка проведена згідно вимог статті 11 Закону України „Про держану податкову службу в Україні” під час якої податкова служба виявила порушення п 9 статті 3 Закону України „Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” та п. 2.6 Положення „Про ведення касових операцій у національній валюті в Україні” та правомірно визначила позивачем штрафні санкції на підставі статті 17 Закону України„Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” та статті 1 Указу Президента України „Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки”. При цьому ДПІ наголошує на тому, що згідно згаданого Положення у разі проведення готівкових операцій із застосуванням РРО або використання розрахункових книжок оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків –РРО. Порядок ведення КОРО регулюється „Порядком реєстрації та ведення книг обліку розрахункових операцій і розрахункових книжок”, затв. Наказом ДПА України від 1.12.2000р. № 614, вимогами якого і передбачено щоденне виконання записів про рух готівки та суми розрахунків.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, судом встановлено наступне:
Внаслідок проведеної 6 грудня 2006р. перевірки щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у сфері готівкового та безготівкового обігу у магазині, що розташований за адресою: с. Вороньків, вул. Центральна, 16 та належить Споживчому товариству „Добробут”., працівниками податкової інспекції було виявлено порушення п. 9 статті 3 Закону України „Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг”, а саме: незабезпечено зберігання фіскальних звітних чеків в КОРО № 1004001806р.\1177\2, а саме: Z звітів № 0335, 0349, 0458, 0525, 0530.
- перевіркою також встановлено, що в КОРО незабезпечено своєчасне оприбуткування готівки на підставі фіскальних звітних чеків, а саме: Z звіт 0545 від 2.07.2006р. на суму 711грн 20 коп., 0546 від 3.07.2006р. на суму 513,55 грн., 0549 від 6.07.06 на суму 1050 грн. 40 коп., 0550 від 7.07.06 на суму 597 грн. 05 коп., 0553 від 10.07.06 на суму 798 грн. 15 коп., 0554 від 11.07.06 на суму 781 грн., внаслідок чого в КОРО не оприбутковано готівки на підставі згаданих фіскальних чеків загалом на суму 4451,35 грн., про що складено відповідний акт № 100014002305.
Перевірка проводилася згідно плану перевірок щодо контролю за здійсненням розрахункових операцій у сфері готівкового та безготівкового обігу суб'єктами підприємницької діяльності на грудень 2006р., затвердженого головою ДПА в Київській області працівниками відділу оперативного контролю управління контрольно-перевірочної роботи ДПА в Київській області на підставі направлень від 6.12.2006р. № 3144, 3145.
На підставі вказаного акта 21.12.2006р. Бориспільською ОДПІ було прийняте рішення № 0003502305\0, яким позивачеві нараховано 340 грн. фінансових санкцій за порушення вимог п.9 статті 3 Закону України „Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” та рішення від 21.12.2006р. № 0003492305\0, яким позивачем нараховано 22256,75 грн. штрафних санкцій на підставі статті 1 Указу Президента України „Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки”.
Відповідно до вимог пункту 7 статті 11 Закону України “Про державну податкову службу в Україні” органи державної податкової служби мають право застосовувати до підприємств, установ, організацій і громадян фінансові санкції у порядку та розмірах, встановлених законом.
Право органів державної податкової служби здійснювати на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та у громадян, в тому числі громадян - суб'єктів підприємницької діяльності, перевірки грошових документів, бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, декларацій, товарно-касових книг, показників електронних контрольно- касових апаратів і комп'ютерних систем, що застосовуються для розрахунків за готівку із споживачами передбачено приписами статті 11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні". При цьому періодичність таких перевірок встановлюється відповідно до законодавства; в даному випадку періодичність проведення позапланових перевірок дотримання суб'єктами підприємницької діяльності вимог Закону України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” необмежена, а тому відсутні підстави вважати перевірку, за результатами якої прийняте оспорюване рішення ДПІ неправомірною.
Відповідно до вимог статті 15 Закону України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” контроль за додержанням суб'єктами підприємницької діяльності порядку проведення розрахунків за товари (послуги), інших вимог цього Закону здійснюють органи державної податкової служби України шляхом проведення планових або позапланових перевірок згідно із законодавством України.
Приписами пунктів 1, 2 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" № 265/95 ВР визначено, що суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок та видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.
Приписами пункту 9 статті 3 Закону України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” визначено, що суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов'язані: щоденно друкувати на реєстраторах розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) фіскальні звітні чеки і забезпечувати їх зберігання в книгах обліку розрахункових операцій.
Відповідно до вимог статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Як вбачається з акта перевірки від 6.12.2006р. № 100014002305, в ході її здійснення було встановлено незабезпечення зберігання фіскальних звітних чеків в КОРО № 1004001806р.\1177\2, а саме: Z звітів № 0335, 0349, 0458, 0525, 0530. При цьому, з залученого до акта перевірки пояснення голови СТ „Добробут” Списа О.М., вбачається, що останній підтверджує відсутність звітів в книзі КОРО, та зауважує на тому, що особи, винні у незабезпеченні відповідного ведення КОРО –продавці, були звільнені.
При цьому, під час судового розгляду, судом було досліджено згадана книга ОРО, та взято пояснення у голови СТ „Добробут” та перевіряючих, та встановлено: дійсно, позивачем –СТ „Добробут” не забезпечено належне зберігання фіскальних звітних чеків, зазначених в акті перевірки, що унеможливлює висновок про відсутність з боку позивача порушення вимог 9 статті 3 Закону України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг”.
За умови доведеності порушення з боку позивача вимог п. 9 статті 3 Закону України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг”, господарський суд вважає правомірним застосування до позивача штрафних санкцій на підставі п. 4 статті 17 Закону України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” згідно оспорюваного рішення Бориспільської ОДПІ від 21.12.2006р. № 0003502305\0. Розмір фінансових санкцій є обґрунтованим (17 грн. Х 20 = 340 грн.).
Підставою для винесення оспорюваного рішення від 21.12.2006р. № 0003492305\0, Бориспільська ОДПІ визначила порушення з боку позивача вимог п.2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004р. № 637.
Згідно вимог п.2.6 цього Положення, уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів. У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК). Підприємствам, яким Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" надано право проводити розрахунки готівкою із споживачами без використання РРО та РК і специфіка функціонування яких унеможливлює оформлення ними кожної операції касовим ордером (продаж проїзних і перевізних документів; білетів державних лотерей; квитків на відвідування культурно-спортивних і видовищних закладів тощо), дозволяється оприбутковувати готівку наприкінці робочого дня за сукупністю операцій у цілому за робочий день з оформленням касовими документами і відображенням у відповідній книзі обліку. Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.
За порушення наведеного припису, відповідач на підставі статті 1 Указу Президента України „Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки” нарахував позивачеві 22256 грн. фінансових санкцій.
Вимогами статті 1 цього Указу визначено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу:
за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.
Як вбачається з акта перевірки, висновок щодо несвоєчасного оприбуткування готівкі зроблений перевіряючими внаслідок дослідження книги ОРО, в якій не оприбутковано готівку на підставі фіскальних чеків Z звіт 0545 від 2.07.2006р. на суму 711грн 20 коп., 0546 від 3.07.2006р. на суму 513,55 грн., 0549 від 6.07.06 на суму 1050 грн. 40 коп., 0550 від 7.07.06 на суму 597 грн. 05 коп., 0553 від 10.07.06 на суму 798 грн. 15 коп., 0554 від 11.07.06 на суму 781 грн.
Згідно приписів Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004р. № 637 оприбуткування готівки - проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій, а каса - приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі, зберігання готівкових коштів, інших цінностей, касових документів.
Під час судового розгляду, на вимогу суду, позивачем надано для огляду КОРО, яка перевірялась податківцями під час перевірки, і відповідно і була досліджена під час судового розгляду. Як вбачається з оригіналу данної книги, всі фіскальні звітні чекі Z звіт 0545 від 2.07.2006р. на суму 711грн 20 коп., 0546 від 3.07.2006р. на суму 513,55 грн., 0549 від 6.07.06 на суму 1050 грн. 40 коп., 0550 від 7.07.06 на суму 597 грн. 05 коп., 0553 від 10.07.06 на суму 798 грн. 15 коп., 0554 від 11.07.06 на суму 781 грн. підклеєні та знаходяться у Книзі. (до матеріалів справи залучено копії чеків). Однак, у розділі 2 облік руху готівки та сум розрахунків позивачем не було у повній мірі відображено запис про рух готівки по цих Z звітах (копія залучена до справи), про що і зроблено запис перевіряючими.
І відповідно, саме ці обставини, відсутність повних записів у розділі 2 КОРО щодо фіскальних звітних чеків Z звіт 0545 від 2.07.2006р. на суму 711грн 20 коп., 0546 від 3.07.2006р. на суму 513,55 грн., 0549 від 6.07.06 на суму 1050 грн. 40 коп., 0550 від 7.07.06 на суму 597 грн. 05 коп., 0553 від 10.07.06 на суму 798 грн. 15 коп., 0554 від 11.07.06 на суму 781 грн., оригінали яких належно зберігаються у КОРО, і були визначені ОДПІ як підстава для висновку щодо не оприбуткування позивачем готівки на суму 4451,35 грн.
Проте, суд не може погодитись з таким висновком, і вважає його необґрунтованим з огляду на наступне:
Згідно вимог „Порядку реєстрації та ведення книг обліку розрахункових операцій і розрахункових книжок”, затв. Наказом ДПА України від 1.12.2000р. № 614 використання книги ОРО, зареєстрованої на РРО, передбачає: наявність книги ОРО на місці проведення розрахунків, де встановлено РРО; підклеювання фіскальних звітних чеків на відповідних сторінках книги ОРО; щоденне виконання записів про рух готівки та суми розрахунків, при цьому дані за сумами, отриманими від покупців (клієнтів), та дані за сумами, виданими покупцям (клієнтам), записуються окремо.
Недодержання позивачем вимог щодо щоденного виконання записів про рух готівки та суми розрахунків не є підставою для висновку щодо не оприбуткування готівки у касі підприємства.
Позивачем на підтвердження відсутності з його боку згаданого порушення надано для огляду касову книгу підприємства, КОРО із підклеєними фіскальними звітними чеками, копії прибуткових касових ордерів.
Бориспільською ОДПІ не надано жодного доказу на підтвердження не оприбуткування позивачем у касі СТ „Добробут” готівки на суму 4451,35 грн., як це передбачено вимогами статті 1 Указу Президента України „Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки”. При цьому, слід зауважити наступне:
Згідно вимог Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004р. № 637 під час перевірки органами контролю повного і своєчасного оприбуткування коштів, що надійшли до каси від здійснення господарської діяльності, записи в касовій книзі звіряються за сумами та строками з даними відповідних прибуткових касових ордерів (із залученням у разі потреби таких виправдних документів: розрахункових документів, квитанцій до прибуткових касових ордерів, рахунків-фактур, товарно-транспортних і податкових накладних тощо). Перевіряється також проведення записів щодо реєстрації зазначених ордерів (за сумами і датами) у журналі реєстрації прибуткових і видаткових касових документів; під час перевірки органи контролю мають брати до уваги те, що за наявності в касі підприємства готівки, яка не підтверджена прибутковими касовими ордерами, вона вважається неоприбуткованою в касі та зараховується в дохід підприємства.(п.7.16, 7.19 згаданого Положення).
За наведених обставин, за умови недоведеності податковою службою порушень з боку позивача не оприбуткування готівки в касі на суму 4451,35 грн., господарський суд вважає неправомірним застосування до СТ „Добробут” фінансових санкцій на підставі статті 1 Указу Президента України „Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки”, і відповідно рішення від 21.12.2006р. № 0003492305\0 підлягає скасуванню.
Судові витрати (3,40 судового збору) розподіляються відповідно до вимог ч. 3 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України.
Враховуючи наведене, керуючись статтею 124 Конституції України, статтями 71, 94, 158 –163, Кодексу адміністративного судочинства України, господарський суд
п о с т а н о в и в
1. Позовні вимоги задовольнити частково.
Скасувати рішення Бориспільської ОДПІ від 21.12.2006р. № 0003492305\0.
У задоволенні позовних вимог щодо скасування рішення Бориспільської ОДПІ від 21.12.2006р. № 0003502305\0 –відмовити.
2. Стягнути з державного бюджету України на користь Споживчого товариства „Добробут” (08352, Київська обл., Бориспільській район, с. Вороньків, вул. Шевченка, 52, код ЄДРПОУ 32930163) 1,70 грн. судового збору.
.
Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 КАС України набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.
Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів з дня її складення в повному обсязі за правилами, встановленими статтями 185-187 КАС України.
Суддя
Дата складення та підписання постанови в повному обсязі – 14 серпня 2007р.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2007 |
Оприлюднено | 11.09.2007 |
Номер документу | 925867 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Попікова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні