ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"26" жовтня 2020 р.м. Одеса Справа № 916/1805/20
Господарський суд Одеської області у складі судді Смелянець Г.Є.,
при секретарі судового засідання Нечепуренко А.П.
розглянувши у судовому засіданні справу №916/1805/20
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АДМ Юкрейн
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Інтертранс 2000
про стягнення 1 377 310,63 грн., -
за участю представників :
від позивача: Гоцуляк К.С. ордер серія ОД №564301 від 29.07.2020р.
від відповідача: не з`явився
В С Т А Н О В И В:
Товариства з обмеженою відповідальністю АДМ Юкрейн звернулось до господарського суду Одеської області з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Інтертранс 2000 заборгованості за договорами поставки від 28.08.2019р. № 100422, від 28.08.2019р. № 100424, від 28.08.2019р. № 100427, від 03.09.2019р. № 100434, від 10.09.2019р. № 100440, від 25.09.2019р. № 100450 у розмірі 1 377 310,63 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем зобов`язань за договорами поставки від 28.08.2019р. № 100422, від 28.08.2019р. № 100424, від 28.08.2019р. № 100427, від 03.09.2019р. № 100434, від 10.09.2019р. № 100440, від 25.09.2019р. № 100450 щодо повної та своєчасної оплати за поставлений товар.
30.06.2020р. постановлено ухвалу про прийняття позовної заяви до розгляду, відкриття провадження у справі, та розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 29.07.2020р.
Ухвалою від 30.07.2020р. підготовче засідання призначено на 30.07.2020р., оскільки 29.07.2020р. підготовче засідання не відбулося.
У підготовчому засіданні 10.08.2020р. судом поставлено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засіданні та якою строк підготовчого провадження продовжено на 30 днів та підготовче засідання відкладено на 23.09.2020р. із викликом учасників справи у підготовче засідання.
14.09.2020р. за вх. № 24320/20 господарським судом Одеської області одержано відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить суд у задоволенні позовних вимог відмовити у зв`язку з неможливістю ТОВ Інтертранс 2000 виконати взяті на себе зобов`язання за договором поставки в наслідок дії обставин непереборної сили (пожежі).
У відзиві на позовну заяву відповідач зазначає, що відповідач не оспорює факт договірних відносин з позивачем та розмір заборгованості за договорами поставки, однак просить звільнити його від господарсько-правової відповідальності, у зв`язку з неможливістю виконати своїх зобов`язань за договорами поставки з ТОВ АДМ Юкрейн внаслідок дій непереборної сили (пожежі).
Крім того, відповідач зазначає, що відповідно до ч. 2 ст. 218 ГК України у разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.
Згідно ч. 1 ст. 617 ЦК України особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили .
Відповідно до ч. 2 ст. 14-1 Закону України Про торгово-промислові палати України форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Також відповідач зазначає, що відповідно до п. 8.1. договорів поставки до обставин непереборної сили відноситься: стихійні лиха; пожежі; будь-які інші події та факти, які перебувають поза волею та контролем сторін, і якщо ці обставини безпосередньо вплинули на виконання цього Договору.
Пунктом 8.4 Договорів поставки передбачено, що якщо обставини непереборної сили будуть продовжуватись більше ніж 30 календарних днів, кожна з сторін буде мати право відмовитись від подальшого виконання зобов`язань за даним договором.
Відповідач зазначає, що 14.09.2020р. на складі в м. Чорноморську вул. Промислова, 1 А який орендував ТОВ Інтертранс 2000 для зберігання свого майна та переробки сонячного лушпиння, яку постачав позивач, відбулась пожежа.
Внаслідок вказаної пожежі було знищено майно ТОВ Інтертранс 2000 , у тому числі, яке поставлене позивачем, на загальну суму 1 931 708 грн., а саме: - 432,33 т лушпиння соняшника дроблене на суму 276 291,25 грн.; - 522,67 т лушпиння соняшника на суму 350 225 грн.; - 661,79 т лушпиння соняшника гранульне (пелета) на суму 1 212 664,90 грн. Загальна сума знищеного товару внаслідок пожежі, яке позивач поставив відповідачу становить 1 505 274,26 грн.
Відповідач зазначає, що про факт виникнення форс-мажорних обставин директор та бухгалтер відповідача одразу повідомили позивача, у зв`язку з чим, з жовтня 2019р. між сторонами була припинена співпраця, договори поставки не укладались товар (лушпиння соняшника) не постачався.
Як наслідок, за 2019р. відповідач зазнав збитки на суму 2 900 200 грн., що підтверджується фінансовою звітністю ТОВ Інтертранс 2000 за 2019р.
Після пожежі відповідач не веде господарської діяльності не має найманих працівників.
Також відповідач зазначає, що з метою виявлення винуватців підпалу, 17.09.2020р. відповідач звернувся до Чорноморського відділення поліції ГУНП в Одеській області з заявою про кримінальне правопорушення.
Згідно відповіді Чорноморського ВП Овідіопольського відділу поліції № 113-а від 19.08.2020р. за вказаним фактом зареєстроване кримінальне провадження 12019160160000763 за ст. 194 КК України. Триває досудове слідство.
23.09.2020р. за вх. № 251526/20 господарським судом Одеської області одержано клопотання ТОВ Інтертранс 2000 про витребування доказів, в якому відповідач просить суд витребувати по справі № 916/1805/20 інформацію від Чорноморського відділення поліції Овідіопольського відділу поліції ГУНП в Одеській області по кримінальному провадженню № 1201916016000763 від 04.10.2019р. щодо проведених слідчо-розшукові дії з метою встановлення причин пожежі, яка мала місце 14.09.2020р. на складі в м. Чорноморську вул. Промислова, 1 А який орендував ТОВ Інтертранс 2000 , а саме: - які слідчо-розшукні дії вже проведені (чи оглядалося місце події; кого допитано; чи призначалась пожежна експертиза або інші види експертиз; до яких документів отримано тимчасовий доступ; які речові докази вилучені; тощо)? - які слідчо-розшукові дії ще необхідно провести для завершення досудового розслідування? - чи оголошувалось комусь підозра по вказаному провадженню?
У підготовчому засіданні 23.09.2020р. судом оголошено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання та якою відповідачу відмовлено у задоволенні клопотання про витребування доказів, у зв`язку із тим, що відповідачем не вказано обставини, які можуть підтвердити або спростувати витребувані докази.
У відповіді на відзив за вх. № 25178/20 від 23.09.2020р. позивач посилається на те, що п. 8.3. договорів поставки, які були укладені між позивачем та відповідачем передбачено, що Сторона, для якої невиконання зобов`язання за даним Договором стало неможливим внаслідок настання обставин непереборної сили, зобов`язана негайно, але не пізніше 10 календарних днів після початку їх дії, письмово повідомити другу сторону про початок, можливий строк дії таких обставин. Зазначені обставини повинні бути належним чином підтвердженні Торгово-промисловою палатою України. При своєчасному повідомленні Сторона втрачає право посилання на обставини непереборної сили .
Позивач зазначає, що відповідачем такого повідомлення надане не було, жодних документів, виданих ТПП України, які б підтверджували факт настання обставин непереборної сили, ані в передбачений Договорами строк, ані в будь-який інший строк надано не було.
Також позивач зазначає, що ним було отримано лист з повідомленням про пожежу та відсутність фінансових ресурсів для погашення заборгованості перед контрагентами та банком. Лист було отримано позивачем 01.04.2020р. у відповідь на Претензію від 06.03.2020р. До того часу жодних документів та довідок з ТПП України на адресу позивача не надходило.
Стосовно посилань відповідача на ч. 1 ст. 617 ЦК України позивач зазначає, що абз. 2 ч. 1 ст. 617 ЦК України вказано, що не вважається випадком, зокрема, …відсутність у боржника необхідних коштів . А тому, на думку позивача посилання відповідача на ч. 1 ст. 617 ЦК України є недоцільним.
Крім того, позивач зазначає, що пожежа сталась 14.09.2019р., а 22.09.2019р. між позивачем та відповідачем було укладено Додаткову угоду № 1 до Договору купівлі-продажу № 100440, за якою було збільшено загальну кількість товару, що підлягала поставці.
Також між позивачем та відповідачем було укладено Договір поставки № 100450 від 25.09.2019р.
Тобто в період з 14.09.2019р. по 30.09.2019р. відповідач приймав товар та вів активну господарську діяльність, що підтверджуються товарно-транспортними накладними та Реєстрами вивезеного вантажу.
Позивач зазначає, що оскільки відповідачем жодного разу не було надано на адресу Позивача жодних документів, які б підтверджували факт настання форс-мажорних обставин, а тим більше після пожежі відповідач не перестав вести господарську діяльність, як представник відповідача зазначає у відзиві, позивач вважає посилання відповідача на настання форс-мажорних обставин недоцільними та такими, що не можуть бути прийняті судом до уваги.
У запереченнях за вх. № 25368/20 від 24.09.2020р. відповідач посилається на те, що між позивачем та відповідачем було укладено десятки договорів поставки, по яким до вересня 2019 року (включно) відповідач вчасно та в повному обсязі сплатив позивачу кошти за поставлений товар.
Крім того, відповідач зазначає, що 22.09.2020р. відповідач звернувся до Торгово-промислової палати України з заявою про засвідчення факту настання форс-мажорних обставин за договорами поставки, сертифікат якої буде доданий суду після його отримання.
У підготовчому засіданні 28.09.2020р. судом постановлено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання та якою закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті на 30.09.2020р.
У судовому засіданні щодо розгляду справи по суті 30.09.2020р. судом постановлено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання, та якою задоволено клопотання відповідача за вх.№25807/20 від 29.09.2020р. та у судовому засіданні оголошено перерву до 26.10.2020р., із викликом учасників справи у судове засідання, про що відповідача повідомлено в порядку ст.120 ГПК України шляхом направлення відповідної ухвали від 30.09.2020р.
Вказану ухвалу суду відповідач одержав 05.10.2020р., проте у судове засідання 26.10.2020р. відповідач не з`явився та про причини свого нез`явлення суд не повідомив.
Представник позивача у судовому засіданні 26.10.2020р. підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити.
На підставі ст. 240 ГПК України у судовому засіданні 26.10.2020р. за участю представника позивача оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представника позивача, господарським судом встановлено:
28.08.2019р. між Товариством з обмеженою відповідальністю "АДМ ЮКРЕЙН" (Постачальник, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтертранс 2000" (Покупець, відповідач) укладений договір поставки № 100422 (надалі Договір -1), згідно з яким Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність, а Покупець - прийняти та оплатити лушпиння соняшника, українського походження (Товар) насипом на умовах, передбачених даним Договором.
Відповідно до п. 2.1. Договору -1 кількість Товару складає 350,000 тон +/- 10% за вибором Постачальника та визначається згідно товарно-транспортних накладних.
Згідно п. 2.3. Договору -1 кінцева кількість Товару визначається ПрАТ АДМ Іллічівськ при відвантажені та зазначається в товарно-транспортній накладній.
Відповідно до п. 3.1. Договору -1 ціна Товару складає: 750,00 грн. за одну метричну тону, крім того ПДВ 150,00 грн.
Згідно п. 3.2. Договору -1 загальна вартість Товару за Договором з ПДВ складає: 315 000 грн.
Відповідно до п.5.1. Договору-1 Покупець здійснює оплату вартості Товару шляхом перерахування коштів на банківський рахунок Постачальника у відповідності до реквізитів, зазначених у рахунку Постачальника, згідно фактичної кількості товару за датою поставки конкретної партії Товару.
Згідно п. 5.3. Договору - 1 оплата вважається здійсненою в момент надходження коштів на банківський рахунок Постачальника.
Відповідно до п. 8.1. Договору-1 Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання своїх зобов`язань за даним Договором у випадку, якщо невиконання було наслідком дії обставин непереборної сили, які одна або інша Сторона не могли передбачити на момент укладання даного Договору.
Згідно п. 8.2. Договору -1 до обставин непереборної сили відносяться: стихійні лиха, пожежі, військові конфлікти, терористичні акти, цивільні безлади, страйки, а також рішення і розпорядження урядових і державних органів, будь-які інші події та факти, які перебувають поза волею та контролем Сторін, і якщо ці обставини безпосередньо вплинули на виконання цього Договору. У цьому випадку строк виконання зобов`язань за Договором відкладається на час, протягом якого діяли форс-мажорні обставини.
Відповідно до п. 8.3. Договору - 1 Сторона для якої невиконання зобов`язань за даним Договором стало неможливим внаслідок настання обставин непереборної сили, зобов`язана негайно, але не пізніше 10 календарних днів після початку їх дії, письмово повідомити другу Сторону про початок, можливий строк дії таких обставин. Зазначені обставини повинні бути належним чином підтверджені Торгово-промисловою палатою України. При несвоєчасному повідомленні Сторона втрачає право посилання на обставини непереборної сили.
Відповідно до п. 12.1. Договору-1 Договір вступає в силу від дати його підписання Сторонами та діє до 31.12.2019р.. але в будь-якому разі до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань, що випливають з даного Договору.
28.08.2019р. між Товариством з обмеженою відповідальністю "АДМ ЮКРЕЙН" (Постачальник, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтертранс 2000" (Покупець, відповідач) укладений договір поставки № 100424 (надалі Договір-2), згідно з яким Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність, а Покупець - прийняти та оплатити лушпиння соняшника, українського походження (Товар) насипом на умовах, передбачених даним Договором.
Відповідно до п. 2.1. Договору -2 кількість Товару складає 200,000 тон +/- 10% за вибором Постачальника та визначається згідно товарно-транспортних накладних.
Згідно п. 2.3. Договору -2 кінцева кількість Товару визначається ПрАТ АДМ Іллічівськ при відвантажені та зазначається в товарно-транспортній накладній.
Відповідно до п. 3.1. Договору -2 ціна Товару складає: 916,67 грн. за одну метричну тону, крім того ПДВ 183,33 грн.
Згідно п. 3.2. Договору -2 загальна вартість Товару за Договором з ПДВ складає: 220 000.80 грн.
Відповідно до п.5.1. Договору-2 Покупець здійснює оплату вартості Товару шляхом перерахування коштів на банківський рахунок Постачальника у відповідності до реквізитів, зазначених у рахунку Постачальника, згідно фактичної кількості товару за датою поставки конкретної партії Товару.
Згідно п. 5.3. Договору - 2 оплата вважається здійсненою в момент надходження коштів на банківський рахунок Постачальника.
Відповідно до п. 8.1. Договору-2 Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання своїх зобов`язань за даним Договором у випадку, якщо невиконання було наслідком дії обставин непереборної сили, які одна або інша Сторона не могли передбачити на момент укладання даного Договору.
Згідно п. 8.2. Договору -2 до обставин непереборної сили відносяться: стихійні лиха, пожежі, військові конфлікти, терористичні акти, цивільні безлади, страйки, а також рішення і розпорядження урядових і державних органів, будь-які інші події та факти, які перебувають поза волею та контролем Сторін, і якщо ці обставини безпосередньо вплинули на виконання цього Договору. У цьому випадку строк виконання зобов`язань за Договором відкладається на час, протягом якого діяли форс-мажорні обставини.
Відповідно до п. 8.3. Договору - 2 Сторона для якої невиконання зобов`язань за даним Договором стало неможливим внаслідок настання обставин непереборної сили, зобов`язана негайно, але не пізніше 10 календарних днів після початку їх дії, письмово повідомити другу Сторону про початок, можливий строк дії таких обставин. Зазначені обставини повинні бути належним чином підтверджені Торгово-промисловою палатою України. При несвоєчасному повідомленні Сторона втрачає право посилання на обставини непереборної сили.
Відповідно до п. 12.1. Договору-2 Договір вступає в силу від дати його підписання Сторонами та діє до 31.12.2019р.. але в будь-якому разі до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань, що випливають з даного Договору.
28.08.2019р. між Товариством з обмеженою відповідальністю "АДМ ЮКРЕЙН" (Постачальник, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтертранс 2000" (Покупець, відповідач) укладений договір поставки № 100427 (надалі договір -3), згідно з яким Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність, а Покупець - прийняти та оплатити лушпиння соняшника, українського походження (Товар) насипом на умовах, передбачених даним Договором.
Відповідно до п. 2.1. Договору -3 кількість Товару складає 500,000 тон +/- 10% за вибором Постачальника та визначається згідно товарно-транспортних накладних.
Згідно п. 2.3. Договору -3 кінцева кількість Товару визначається ПрАТ АДМ Іллічівськ при відвантажені та зазначається в товарно-транспортній накладній.
Відповідно до п. 3.1. Договору -3 ціна Товару складає: 1916,67 грн. за одну метричну тону, крім того ПДВ 383,33 грн.
Згідно п. 3.2. Договору -3 загальна вартість Товару за Договором з ПДВ складає: 1 150 022, 00 грн.
Відповідно до п.5.1. Договору-3 Покупець здійснює оплату вартості Товару шляхом перерахування коштів на банківський рахунок Постачальника у відповідності до реквізитів, зазначених у рахунку Постачальника, згідно фактичної кількості товару за датою поставки конкретної партії Товару.
Згідно п. 5.3. Договору - 3 оплата вважається здійсненою в момент надходження коштів на банківський рахунок Постачальника.
Відповідно до п. 8.1. Договору-3 Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання своїх зобов`язань за даним Договором у випадку, якщо невиконання було наслідком дії обставин непереборної сили, які одна або інша Сторона не могли передбачити на момент укладання даного Договору.
Згідно п. 8.2. Договору -3 до обставин непереборної сили відносяться: стихійні лиха, пожежі, військові конфлікти, терористичні акти, цивільні безлади, страйки, а також рішення і розпорядження урядових і державних органів, будь-які інші події та факти, які перебувають поза волею та контролем Сторін, і якщо ці обставини безпосередньо вплинули на виконання цього Договору. У цьому випадку строк виконання зобов`язань за Договором відкладається на час, протягом якого діяли форс-мажорні обставини.
Відповідно до п. 8.3. Договору - 3 Сторона для якої невиконання зобов`язань за даним Договором стало неможливим внаслідок настання обставин непереборної сили, зобов`язана негайно, але не пізніше 10 календарних днів після початку їх дії, письмово повідомити другу Сторону про початок, можливий строк дії таких обставин. Зазначені обставини повинні бути належним чином підтверджені Торгово-промисловою палатою України. При несвоєчасному повідомленні Сторона втрачає право посилання на обставини непереборної сили.
Відповідно до п. 12.1. Договору-3 Договір вступає в силу від дати його підписання Сторонами та діє до 31.12.2019р.. але в будь-якому разі до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань, що випливають з даного Договору.
03.09.2019р. між Товариством з обмеженою відповідальністю "АДМ ЮКРЕЙН" (Постачальник, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтертранс 2000" (Покупець, відповідач) укладений договір поставки № 100434 (надалі договір -4), згідно з яким Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність, а Покупець - прийняти та оплатити лушпиння соняшника, українського походження (Товар) насипом на умовах, передбачених даним Договором.
Відповідно до п. 2.1. Договору -4 кількість Товару складає 400,000 тон +/- 10% за вибором Постачальника та визначається згідно товарно-транспортних накладних.
Згідно п. 2.3. Договору -4 кінцева кількість Товару визначається ПрАТ АДМ Іллічівськ при відвантажені та зазначається в товарно-транспортній накладній.
Відповідно до п. 3.1. Договору -4 ціна Товару складає: 625,00 грн. за одну метричну тону, крім того ПДВ 125,00 грн.
Згідно п. 3.2. Договору -4 загальна вартість Товару за Договором з ПДВ складає: 300 000 грн.
Відповідно до п.5.1. Договору-4 Покупець здійснює оплату вартості Товару шляхом перерахування коштів на банківський рахунок Постачальника у відповідності до реквізитів, зазначених у рахунку Постачальника, згідно фактичної кількості товару за датою поставки конкретної партії Товару.
Згідно п. 5.3. Договору - 4 оплата вважається здійсненою в момент надходження коштів на банківський рахунок Постачальника.
Відповідно до п. 8.1. Договору-4 Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання своїх зобов`язань за даним Договором у випадку, якщо невиконання було наслідком дії обставин непереборної сили, які одна або інша Сторона не могли передбачити на момент укладання даного Договору.
Згідно п. 8.2. Договору -4 до обставин непереборної сили відносяться: стихійні лиха, пожежі, військові конфлікти, терористичні акти, цивільні безлади, страйки, а також рішення і розпорядження урядових і державних органів, будь-які інші події та факти, які перебувають поза волею та контролем Сторін, і якщо ці обставини безпосередньо вплинули на виконання цього Договору. У цьому випадку строк виконання зобов`язань за Договором відкладається на час, протягом якого діяли форс-мажорні обставини.
Відповідно до п. 8.3. Договору - 4 Сторона для якої невиконання зобов`язань за даним Договором стало неможливим внаслідок настання обставин непереборної сили, зобов`язана негайно, але не пізніше 10 календарних днів після початку їх дії, письмово повідомити другу Сторону про початок, можливий строк дії таких обставин. Зазначені обставини повинні бути належним чином підтверджені Торгово-промисловою палатою України. При несвоєчасному повідомленні Сторона втрачає право посилання на обставини непереборної сили.
Відповідно до п. 12.1. Договору-4 Договір вступає в силу від дати його підписання Сторонами та діє до 31.12.2019р., але в будь-якому разі до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань, що випливають з даного Договору.
10.09.2019р. між Товариством з обмеженою відповідальністю "АДМ ЮКРЕЙН" (Постачальник, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтертранс 2000" (Покупець, відповідач) укладений договір поставки № 100440 (надалі Договір - 5), згідно з яким Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність, а Покупець - прийняти та оплатити лушпиння соняшника, українського походження (Товар) насипом на умовах, передбачених даним Договором.
Відповідно до п. 2.1. Договору -5 кількість Товару складає 200,000 тон +/- 10% за вибором Постачальника та визначається згідно товарно-транспортних накладних.
Згідно п. 2.3. Договору -5 кінцева кількість Товару визначається ПрАТ АДМ Іллічівськ при відвантажені та зазначається в товарно-транспортній накладній.
Відповідно до п. 3.1. Договору -5 ціна Товару складає: 1416,67 грн. за одну метричну тону, крім того ПДВ 283,33 грн.
Згідно п. 3.2. Договору -5 загальна вартість Товару за Договором з ПДВ складає: 340 000,80 грн.
Відповідно до п.5.1. Договору-5 Покупець здійснює оплату вартості Товару шляхом перерахування коштів на банківський рахунок Постачальника у відповідності до реквізитів, зазначених у рахунку Постачальника, згідно фактичної кількості товару за датою поставки конкретної партії Товару.
Згідно п. 5.3. Договору - 5 оплата вважається здійсненою в момент надходження коштів на банківський рахунок Постачальника.
Відповідно до п. 8.1. Договору-5 Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання своїх зобов`язань за даним Договором у випадку, якщо невиконання було наслідком дії обставин непереборної сили, які одна або інша Сторона не могли передбачити на момент укладання даного Договору.
Згідно п. 8.2. Договору -5 до обставин непереборної сили відносяться: стихійні лиха, пожежі, військові конфлікти, терористичні акти, цивільні безлади, страйки, а також рішення і розпорядження урядових і державних органів, будь-які інші події та факти, які перебувають поза волею та контролем Сторін, і якщо ці обставини безпосередньо вплинули на виконання цього Договору. У цьому випадку строк виконання зобов`язань за Договором відкладається на час, протягом якого діяли форс-мажорні обставини.
Відповідно до п. 8.3. Договору - 5 Сторона для якої невиконання зобов`язань за даним Договором стало неможливим внаслідок настання обставин непереборної сили, зобов`язана негайно, але не пізніше 10 календарних днів після початку їх дії, письмово повідомити другу Сторону про початок, можливий строк дії таких обставин. Зазначені обставини повинні бути належним чином підтверджені Торгово-промисловою палатою України. При несвоєчасному повідомленні Сторона втрачає право посилання на обставини непереборної сили.
Відповідно до п. 12.1. Договору-5 Договір вступає в силу від дати його підписання Сторонами та діє до 31.12.2019р., але в будь-якому разі до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань, що випливають з даного Договору.
22.09.2019р. між Товариством з обмеженою відповідальністю "АДМ ЮКРЕЙН" (Постачальник, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтертранс 2000" (Покупець, відповідач) укладена Додаткова угода № 1 до Договору купівлі-продажу № 100440, відповідно до якої Сторони дійшли згоди викласти п.п. 2.1, 4.8, 3.2 у наступній редакції:
п. 2.1. кількість Товару складає 400,000 тон +/- 10% за вибором Постачальника та визначається згідно товарно-транспортних накладних 4
п. 4.8. Постачальник проводить поставку Товару у строк на свій розсуд. Орієнтовний строк поставки - з 10 вересня 2019р. по 30 вересня 2019р., обидві дати включно ;
п. 3.2. загальна вартість Товару за Договором з ПДВ складає: 680 001,60 грн. .
25.09.2019р. між Товариством з обмеженою відповідальністю "АДМ ЮКРЕЙН" (Постачальник, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтертранс 2000" (Покупець, відповідач) укладений договір поставки № 100450 (надалі Договір-6), згідно з яким Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність, а Покупець - прийняти та оплатити лушпиння соняшника, українського походження (Товар) насипом на умовах, передбачених даним Договором.
Відповідно до п. 2.1. Договору -6 кількість Товару складає 200,000 тон +/- 10% за вибором Постачальника та визначається згідно товарно-транспортних накладних.
Згідно п. 2.3. Договору -6 кінцева кількість Товару визначається ПрАТ АДМ Іллічівськ при відвантажені та зазначається в товарно-транспортній накладній.
Відповідно до п. 3.1. Договору -6 ціна Товару складає: 1250,00 грн. за одну метричну тону, крім того ПДВ 250,00 грн.
Згідно п. 3.2. Договору -6 загальна вартість Товару за Договором з ПДВ складає: 300 000,00 грн.
Відповідно до п.5.1. Договору-6 Покупець здійснює оплату вартості Товару шляхом перерахування коштів на банківський рахунок Постачальника у відповідності до реквізитів, зазначених у рахунку Постачальника, згідно фактичної кількості товару за датою поставки конкретної партії Товару.
Згідно п. 5.3. Договору - 6 оплата вважається здійсненою в момент надходження коштів на банківський рахунок Постачальника.
Відповідно до п. 8.1. Договору-6 Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання своїх зобов`язань за даним Договором у випадку, якщо невиконання було наслідком дії обставин непереборної сили, які одна або інша Сторона не могли передбачити на момент укладання даного Договору.
Згідно п. 8.2. Договору -6 до обставин непереборної сили відносяться: стихійні лиха, пожежі, військові конфлікти, терористичні акти, цивільні безлади, страйки, а також рішення і розпорядження урядових і державних органів, будь-які інші події та факти, які перебувають поза волею та контролем Сторін, і якщо ці обставини безпосередньо вплинули на виконання цього Договору. У цьому випадку строк виконання зобов`язань за Договором відкладається на час, протягом якого діяли форс-мажорні обставини.
Відповідно до п. 8.3. Договору - 6 Сторона для якої невиконання зобов`язань за даним Договором стало неможливим внаслідок настання обставин непереборної сили, зобов`язана негайно, але не пізніше 10 календарних днів після початку їх дії, письмово повідомити другу Сторону про початок, можливий строк дії таких обставин. Зазначені обставини повинні бути належним чином підтверджені Торгово-промисловою палатою України. При несвоєчасному повідомленні Сторона втрачає право посилання на обставини непереборної сили.
Відповідно до п. 12.1. Договору-6 Договір вступає в силу від дати його підписання Сторонами та діє до 31.12.2019р., але в будь-якому разі до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань, що випливають з даного Договору.
Також судом встановлено, що на виконання умов договорів поставки позивач поставив відповідачу товар на загальну суму 1 377 310,63 грн., що підтверджується накладною № 00015581 від 04.09.2019р. на загальну суму 54 832,09 грн., накладною № 00015545 від 31.08.2019р. на загальну суму 53 590,09 грн., накладною № 00015580 від 05.09.2019р. на загальну суму 57 362,10 грн., накладною № 00015605 від 06.09.2019р. на загальну суму 59 984,10 грн., накладною № 00015577 від 03.09.2019р. на загальну суму 29 340,00 грн., накладною № 00015548 від 31.08.2019р. на загальну суму 38 700,00 грн., накладною № 00015578 від 02.09.2019р., накладною № 00015579 від 01.09.2019р. на загальну суму 34 254,00 грн., накладною № 00015547 від 30.08.2019р. на загальну суму 57 978,00 грн., накладною № 00015796 від 30.09.2019р. на загальну суму 36 210 грн., накладною № 00015781 від 29.09.2019р., накладною № 00015779 від 28.09.2019р., накладною № 00015778 від 27.09.2019р. на суму 34 320 грн., накладною № 00015720 від 24.09.2019р., накладною № 00015719 від 22.09.2019р. на загальну суму 83 674,20 грн., накладною № 00015718 від 19.09.2019р., накладною № 00015678 від 17.09.2019р. на загальну суму 78 948,18 грн., накладною № 00015677 від 15.09.2019р., накладною № 00015676 від 13.09.2019р. на загальну суму 36 244,08 грн., накладною № 00015675 від 12.09.2019р. на загальну суму 36 720,08 грн., накладною № 00015674 від 11.09.2019р. на загальну суму 39 882,10 грн., накладною № 00015586 від 04.09.2019р. на загальну суму 50 775 грн., накладною № 00015585 від 03.09.2019р. на загальну суму 22 500 грн., накладною № 00015587 від 05.09.2019р. на загальну суму 27 555 грн., накладною № 00015606 від 06.09.2019р. на загальну суму 16 335 грн., накладною № 00015607 від 07.09.2019р. на загальну суму 24 090 грн., накладною № 00015608 від 08.09.2019р. на загальну суму 31 755 грн., накладною № 00015609 від 09.09.2019р. на загальну суму 18 090 грн., накладною № 00015610 від 10.09.2019р. на загальну суму 10 185 грн., накладною № 00015682 від 14.09.2019р. на загальну суму 9 540 грн., накладною № 00015681 від 13.09.2019р. на загальну суму 15 870 грн., накладною № 00015680 від 12.09.2019р. на загальну суму 28 530 грн., накладною № 000156 від 11.09.2019р. на загальну суму 17 940 грн., накладною № 00015717 від 20.09.2019р. на загальну суму 16 148,06 грн., накладною № 00015673 від 17.09.2019р. на загальну суму 17 578,07 грн., накладною № 00015582 від 03.09.2019р. на загальну суму 53 820,10 грн., накладною № 00015583 від 02.09.2019р. на загальну суму 53 728,09 грн.;
- товарно-транспортною накладною № 000059205 від 31.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059292 від 02.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059375 від 04.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059431 від 05.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059477 від 06.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059321 від 03.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059323 від 03.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059329 від 03.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059330 від 03.09.2019р., товарно-транспортною накладною №000059332 від 03.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059333 від 03.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059338 від 03.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059184 від 31.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059188 від 31.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059190 від 31.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059192 від 31.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059195 від 31.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059198 від 31.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059202 від 31.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059208 від 31.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059231 від 31.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059288 від 02.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059297 від 02.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059301 від 02.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059303 від 02.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059304 від 02.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059307 від 02.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059308 від 02.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059314 від 02.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059316 від 02.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059237 від 01.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059243 від 01.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059249 від 01.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059251 від 01.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059255 від 01.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059260 від 01.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059261 від 01.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059266 від 01.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059154 від 30.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059155 від 30.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059156 від 30.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059157 від 30.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059158 від 30.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059159 від 30.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059160 від 30.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059161 від 30.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059162 від 30.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059164 від 30.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059170 від 30.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059174 від 30.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059178 від 31.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059181 від 30.08.2019р., товарно-транспортною накладною № 000060339 від 30.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000060304 від 29.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000060263 від 28.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000060252 від 27.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000060143 від 24.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000060081 від 22.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000060088 від 22.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059912 від 17.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059843 від 15.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059754 від 13.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059711 від 12.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059665 від 11.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059355 від 04.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059357 від 04.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059358 від 04.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059359 від 04.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059360 від 04.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059362 від 04.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059363 від 04.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059367 від 04.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059374 від 04.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059379 від 04.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059382 від 04.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059387 від 04.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059388 від 04.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059394 від 04.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059348 від 03.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059349 від 03.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059350 від 03.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059351 від 03.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059353 від 03.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059354 від 03.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059397 від 05.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059403 від 05.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059404 від 05.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059410 від 05.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059411 від 05.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059419 від 05.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059421 від 05.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059435 від 05.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059450 від 06.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059457 від 06.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059461 від 06.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059466 від 06.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059489 від 06.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059497 від 07.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059503 від 07.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059504 від 07.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059508 від 07.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059511 від 07.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059512 від 07.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059520 від 07.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059547 від 08.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059554 від 08.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059559 від 08.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059560 від 08.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059576 від 08.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059579 від 08.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059580 від 08.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059583 від 08.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059585 від 08.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059784 від 14.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059788 від 14.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059794 від 14.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059745 від 13.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059746 від 13.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059762 від 13.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059763 від 13.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059772 від 13.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059680 від 12.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059683 від 12.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059686 від 12.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059691 від 12.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059693 від 12.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059696 від 12.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059698 від 12.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059725 від 13.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059996 від 20.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059924 від 17.09.2019р., товарно-транспортною накладною № 000059340 від 03.09.2019р.;
- реєстром вивезеного вантажу з: 04.09.2019р. по 04.09.2019р., реєстром вивезеного вантажу з: 31.08.2019р. по 31.08.2019р., реєстром вивезеного вантажу з: 05.09.2019р. по 05.09.2019р., реєстром вивезеного вантажу з: 06.09.2019р. по 06.09.2019р., реєстром вивезеного вантажу з: 03.09.2019р. по 03.09.2019р., реєстром вивезеного вантажу з: 31.08.2019р. по 31.08.2019р., реєстром вивезеного вантажу з: 02.09.2019р. по 02.09.2019р., реєстром вивезеного вантажу з: 01.09.2019р. по 01.09.2019р., реєстром вивезеного вантажу з: 30.08.2019р. по 30.08.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 30.09.2019р. по 30.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 29.09.2019р. по 29.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 28.09.2019р. по 28.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 27.09.2019р. по 27.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 24.09.2019р. по 24.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 19.09.2019р. по 19.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 17.09.2019р. по 17.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 15.09.2019р. по 15.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 13.09.2019р. по 13.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 12.09.2019р. по 12.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 11.09.2019р. по 11.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 04.09.2019р. по 04.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 03.09.2019р. по 03.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 05.09.2019р. по 05.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 06.09.2019р. по 06.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 07.09.2019р. по 07.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 08.09.2019р. по 08.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 09.09.2019р. по 09.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 10.09.2019р. по 10.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 14.09.2019р. по 14.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 13.09.2019р. по 13.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 12.09.2019р. по 12.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 11.09.2019р. по 11.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 20.09.2019р. по 20.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 17.09.2019р. по 17.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 03.09.2019р. по 03.09.2019р., реєстр вивезеного вантажу з: 02.09.2019р. по 02.09.2019р.;
- рахунком-фактурою № 00012836 від 30.09.2019р. на загальну суму 106 230 грн., рахунком-фактурою № 00012709 від 12.09.2019р. на загальну суму 39 882,10 грн., рахунком-фактурою № 00012722 від 16.09.2019р. на загальну суму 113 424,26 грн., рахунком-фактурою № 00012763 від 19.09.2019р. на загальну суму 119 408,28 грн., рахунком-фактурою № 00012775 від 23.09.2019р. на загальну суму 123 964,30 грн., рахунком-фактурою № 00012806 від 25.09.2019р. на загальну суму 41 344,09 грн., рахунком-фактурою № 00012723 від 16.09.2019р. на загальну суму 53 940 грн., рахунком-фактурою № 00012708 від 12.09.2019р. на загальну суму 46 215 грн., рахунком-фактурою № 00012695 від 09.09.2019р. на загальну суму 72 180 грн., рахунком-фактурою № 00012685 від 06.09.2019р. на загальну суму 78 330 грн., рахунком-фактурою № 00012672 від 03.09.2019р. на загальну суму 22 500 грн., рахунком-фактурою № 00012671 від 04.09.2019р. на загальну суму 197 100 грн., рахунком-фактурою № 00012766 від 19.09.2019р. на загальну суму 17 578,07 грн., рахунком-фактурою № 00012774 від 23.09.2019р. на загальну суму 16 148,06 грн., рахунком-фактурою № 00012673 від 04.09.2019р. на загальну суму 161 138,28 грн., рахунком-фактурою № 00012684 від 06.09.2019р. на загальну суму 112 194,19 грн., рахунком-фактурою № 00012694 від 09.09.2019р. на загальну суму 59 984,10 грн., рахунком-фактурою № 00012836 від 30.09.2019р. на загальну суму 106 230 грн.
В свою чергу відповідач за поставлений позивачем товар не розрахувався.
31.12.2019р. сторонами складений акт звірки взаємних розрахунків, який підписаний бухгалтерами сторін та згідно з яким борг відповідача становить 1 377 310,63 грн.
06.03.2020р. позивач звернувся до відповідача з претензією № 190/1 з вимогою погашення заборгованості у сумі 1 377 310,63 грн. протягом 7 банківських днів шляхом перерахування грошових коштів на рахунок позивача. Зазначену претензію відповідач отримав 12.03.2020р. та надав відповідь на претензію, в якій повідомив позивача про те, що 14.09.2019р. на складі відбулася пожежа внаслідок якої було знищено майно відповідача на загальну суму 1 931708 грн. і на сьогоднішній день відповідач не має фінансових ресурсів (коштів та майна) для погашення заборгованості перед контрагентами та банком.
Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, з наступних мотивів.
Відповідно до вимог ч.ч.1,2 ст.509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
У п.1 ч.2 ст.11 ЦК України встановлено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір, який в силу вимог ч.1 ст.629 ЦК України є обов`язковим для виконання сторонами.
Як вище встановлено господарським судом на підставі укладених між сторонами договорів поставки від 28.08.2019р. № 100422, від 28.08.2019р. № 100424, від 28.08.2019р. № 100424, від 03.09.2019р. № 100434, від 10.09.2019р. № 100440, від 25.09.2019р. № 100450 у позивача виникло зобов`язання поставити, а у відповідача - прийняти та оплатити товар .
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.712 ЦК України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Згідно з ч.1 ст.692 ЦК України покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.
В силу вимог ст.530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Згідно з ч.1 ст.526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. В силу вимог ч.1 ст.525 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Аналогічні вимоги щодо виконання зобов`язань містяться і у ч.ч.1, 7 ст.193 Господарського кодексу України.
Судом на підставі поданих позивачем доказів (накладних, товарно-транспортних накладних, реєстрів вивезеного вантажу, рахунків-фактури, акту звірки взаємних розрахунків від 31.12.2019р.) встановлено, що товар, який поставлений позивачем на виконання умов укладених між сторонами договорів, відповідачем не оплачений та борг відповідача становить 1 377 310, 63 грн.
При цьому відповідач не заперечує проти наявності цього боргу.
Щодо посилань відповідача на неможливість виконання своїх договірних зобов`язань за договорами поставки внаслідок обставин непереборної сили, господарський суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 617 ЦК України особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов`язання, відсутність у боржника необхідних коштів.
Згідно з ч.2 ст.218 ГК України учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності. Не вважаються такими обставинами, зокрема, порушення зобов`язань контрагентами правопорушника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов`язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів.
Згідно з п. 8.2., п.8.3. укладених між сторонами договорів до обставин непереборної сили відносяться: стихійні лиха, пожежі, військові конфлікти, терористичні акти, цивільні безлади, страйки, а також рішення і розпорядження урядових і державних органів, будь-які інші події та факти, які перебувають поза волею та контролем Сторін, і якщо ці обставини безпосередньо вплинули на виконання цього Договору. У цьому випадку строк виконання зобов`язань за Договором відкладається на час, протягом якого діяли форс-мажорні обставини.
Сторона для якої невиконання зобов`язань за даним Договором стало неможливим внаслідок настання обставин непереборної сили, зобов`язана негайно, але не пізніше 10 календарних днів після початку їх дії, письмово повідомити другу Сторону про початок, можливий строк дії таких обставин. Зазначені обставини повинні бути належним чином підтверджені Торгово-промисловою палатою України. При несвоєчасному повідомленні Сторона втрачає право посилання на обставини непереборної сили.
Відповідно до ст. 14-1 Закону України Про торгово промислові палати України Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно. Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Отже, просто існування обставин, які свідчать про пожежу на складі відповідача не є форс-мажором. Така обставина стане форс-мажорною лише у випадку, якщо відповідач доведе неможливість виконання зобов`язань, передбачених умовами договору саме через неї. Щоб засвідчити форс-мажорні обставини, потрібно звернутися до ТПП та отримати відповідний сертифікат.
Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Згідно зі ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Згідно зі ст. 78 ГПК України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Відповідно до ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Між тим, відповідач не надав до суду відповідного Сертифікату ТПП про засвідчення форс-мажорних обставин. Одне лише звернення відповідача до ТПП України із заявою про засвідчення форс -мажорних обставин 22.09.2020р. не надає можливості суду встановити наявність таких обставин.
Більш того, відповідач не надав до суду доказів, які свідчать, що останній у встановлений договорами строк повідомив позивача про неможливість виконання зобов`язання внаслідок пожежі, а тому, із врахуванням умов договорів, відповідач втрачає право посилання на обставини непереборної сили.
З огляду на вищевикладене, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість і правомірність позовних вимог, а отже і їх задоволення.
На підставі ст.129 ГПК України витрати позивача по сплаті судового збору на покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1.Позов Товариства з обмеженою відповідальністю АДМ Юкрейн задовольнити.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Інтертранс 2000 (65007, м. Одеса, вул. Генерала Цвєтаєва, 18, код ЄДРПОУ 37281246) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю АДМ Юкрейн (04070, м. Київ, вул. П.Сагайдачного, 16-а, код ЄДРПОУ 20027449) заборгованість у розмірі 1 377 310 (один мільйон триста сімдесят сім тисяч триста десять) грн. 63 коп., витрати по сплаті судового збору у розмірі 20 660 (двадцять тисяч шістсот шістдесят) грн.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.
Повне рішення складено 03 листопада 2020 р.
Суддя Г.Є. Смелянець
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2020 |
Оприлюднено | 04.11.2020 |
Номер документу | 92587131 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Смелянець Г.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні