Рішення
від 03.11.2020 по справі 480/4662/20
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, E-mail: inbox@adm.su.court.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 листопада 2020 року Справа №480/4662/20

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Савицької Н.В., розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/4662/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Українсько-Голландська Агрокомпанія" до Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області, третя особа - Фермерське господарство "Озон" про визнання протиправними і скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Українсько-Голландська Агрокомпанія" (далі по тексту - позивач, ТОВ "Українсько-Голландська Агрокомпанія") звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області (далі по тексту - відповідач, Клишківська сільська рада), третя особа - Фермерське господарство "Озон" (далі по тексту - третя особа, ФГ "Озон"), і просить суд:

- визнати протиправним і скасувати рішення сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області від 07.07.2020 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на земельні ділянки померлих та вибувших громадян ТОВ Українсько - Голландська агрокомпанія на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів ;

- визнати протиправним і скасувати рішення сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області від 07.07.2020 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на земельні ділянки померлих та вибувших громадян ФГ Озон на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів , яким надано дозвіл ФГ Озон на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів із земель колишнього КСП Октябрь орієнтовною площею 37,26 га, у тому числі: ріллі - 37,26 га;

- визнати протиправним і скасувати рішення сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області від 07.07.2020 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на земельні ділянки померлих та вибувших громадян ФГ Озон на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів , яким надано дозвіл ФГ Озон на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів із земель колишнього КСП Октябрь орієнтовною площею 89,08 га, у тому числі: ріллі - 89,08 га;

- зобов`язати Клишківську сільську раду Шосткинського району Сумської області прийняти на найближчій сесії рішення про надання ТОВ Українсько - Голландська агрокомпанія дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки в кількості 10 шт. та загальною площею 37,26 га, переданих у користування згідно договору оренди землі від 18.09.2017, зареєстрованого у Клишківській сільській раді Шосткинського району, про що вчинено запис 18.09.2017 за реєстровим №5, та на земельні ділянки в кількості 27 шт. та загальною площею 98,95 га, переданих у користування згідно Договору тимчасового користування непереоформленими (неуспадкованими) земельними частками (паями), що можуть бути визнаними відумерлою спадщиною, зареєстрованого у Клишківській сільській раді Шосткинського району, про що вчинено запис 01.02.2017 за реєстровим №1.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в результаті прийняття оскаржуваних рішень, позивачу, як користувачу земельних ділянок, було відмовлено у наданні дозволів на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж, та надано дозвіл третій особі - Фермерському господарству ОЗОН , яка не є ні юридичним, ні фактичним користувачем земельних ділянок. Відмовляючи позивачу у наданні дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки, відповідач порушив право позивача належним чином їх оформити шляхом присвоєння кадастрових номерів, державної реєстрації в Державному земельному кадастрі, та державної реєстрації речових прав (права оренди) в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Тим самим, надаючи такий дозвіл Фермерському господарству ОЗОН , відповідач створив передумови для подальшого оформлення даних ділянок третьою особою та вірогідного подальшого надання даних ділянок в оренду Фермерському господарству ОЗОН під час затвердження даної документації в порядку ч.14 ст.186 Земельного кодексу України. Позивач вважає, що дозвіл на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки повинен надаватися саме позивачу, як землекористувачу на підставі Договору - 1 та Договору - 2, а не іншім заінтересованим особам.

Ухвалою суду від 31.07.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

12.08.2020 від третьої особи надійшли письмові пояснення (а.с.55-56), у яких ФГ "Озон" зазначає, що ТОВ "УГАК" і ФГ "Озон" звернулися до відповідача із клопотанням про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на земельні ділянки у кількості 10 шт. загальною площею 37,26 га та на земельні ділянки у кількості 27 шт. площею 98,95 га.

Рішенням сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району від 07.07.2020 було відмовлено ТОВ "УГАК" у наданні дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення меж на земельні ділянки за поданими 02.07.2020 клопотаннями.

Також Рішенням сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району від 07.07.2020 ФГ "Озон" було надано дозвіл на розробку технічної документації щодо встановлення меж на земельні ділянки (згідно списку) за клопотанням.

Зазначає, що як позивач так і третя особа мають рівні праві на розробку технічної документації, подальше затвердження яких відбувається із кінцевим визначенням особи, що отримає право власності або користування (оренду) на ділянку, тощо.

Крім того, звертає увагу, що отримання дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення меж на земельні ділянки не означає позитивного рішення про надання їх у власність або користування (оренду).

13.08.2020 від відповідача надійшла заява про визнання позову (а.с.66), у якій останній зазначає, що визнає позов у повному обсязі.

20.08.2020 представником позивача подано до суду відповідь на пояснення третьої особи (а.с.69), у якій проти доводів ФГ "Озон" заперечує у повному обсязі та просить задовольнити позовні вимоги.

25.08.2020 відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву (а.с.73-75), у якій Клишківська сільська рада Шосткинського району Сумської області просить суд не брати до уваги подану раніше заяву про визнання позову.

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог зазначає, що Товариством з обмеженою відповідальністю УГАК і Фермерським господарством Озон були подані до Клишківської сільської ради Шосткинського району клопотання з проханням надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою, щодо встановлення меж земельні ділянки в кількості 10 шт загальною площею 37,26 га та на земельні ділянки в кількості 27 шт площею 98,95 га.

Рішенням сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району від 07.07.2020 було відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю УГАК у наданні дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки за поданим клопотанням 02.07.2020 року.

Рішенням сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району від 07.07.2020 Фермерському господарству ОЗОН , шляхом вільного голосування, було надано дозвіл на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки (згідно списку) за клопотанням.

У даному випадку, як позивач - ТОВ УГАК так і третя особа - ФГ ОЗОН , мають рівне право розробити проекти землеустрою, подальше затвердження яких відбувається із кінцевим визначенням особи, що отримає право власності або користування (оренду) на ділянку, тощо. У Клишківської сільської ради Шосткинського району не має підстав вважати пріоритетність того чи іншого заявника на стадії надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а відтак - і порушеного права позивача.

Зауважує, що отримання дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки не означає позитивного рішення про надання їх у власність або користування (оренду). Позивач зазначає, що він також звернувся до відповідача з клопотанням від 02 липня 2020 року про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) відносно не витребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) та неуспадкованих (непереоформлених) земельних ділянок, тому його права були порушені, так як відповідний дозвіл був наданий ФГ ОЗОН .

Однак, на думку відповідача, вищевказані доводи позивача не ґрунтуються на нормах діючого законодавства України в сфері земельних відносин, так як надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) відносно не витребуваних (нерозподілених) земельних часток (паїв) та неуспадкованих (непереоформлених) Фермерського господарства ОЗОН не є перешкодою для позивача в отриманні дозволу на розроблення технічної документації на підставі поданого ним клопотання.

Рішення Клишківської сільської ради від 07.07.2020 було прийнято на пленарному засіданні одноголосно депутататами сільської ради шляхом вільного волевиявлення, зокрема дане питання щодо земельних відносин відноситься до компетенції ради, прийняте у спосіб визначений законом, а отже є повністю законним і обґрунтованим. З урахуванням наведеного, просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

28.08.2020 представником позивача подано відповідь на відзив (а.с.79-80), у якій представник не погоджується із доводами відповідача викладеними у відзиві та в обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідач посилається на ст. 123 ЗК України, як на підставу винесення оскаржуваних рішень, проте таке твердження відповідача, на думку представника, є безпідставним, оскільки дана норма регулює питання надання земельних ділянок державної або комунальної власності у власність або користування. Відносини між позивачем та відповідачем виникли на підставі вже укладених Договору -1 та Договору - 2, предметом яких є платне користування земельними ділянками із числа не переоформлених (не успадкованих) земельних часток (паїв), та нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв), які не відносяться до земель державної або комунальної власності. Порядок передачі їх в оренду регулюється ст. 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) , та ст.19 ЗУ Про оренду землі .

Окрім того, звертає увагу суду що, відповідач замовчує наявність укладених договорів тимчасового користування непереоформленими (неуспадкованими) земельними частками, укладений 01.02.2017 між позивачем та відповідачем, та договору оренди землі, укладеного між позивачем та Шосткинською РДА 18.09.2017 (з подальшим переведенням прав орендодавця до відповідача), які до того ж зареєстровані самим відповідачем згідно діючого законодавства України, а саме: відповідно до п.2 Порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю) затвердженого постановою КМУ №119 від 24.01.2000. Даний Порядок передбачає, що реєстрація договорів оренди проводиться виконавчим комітетом сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).

Також зауважує, що дані договори виконуються сторонами, договори сторонами не припинені, не розірвані та не визнані недійсними в судовому порядку.

Крім того, наголошує, що ані в оскаржуваних рішеннях, ані у своєму відзиві на позовну заяву відповідач не зазначив підстав щодо правомірності відмови у наданні дозволів на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки, тим самим проігнорував вимоги ч.2 ст.77 КАС України, яка передбачає у даному спорі обов`язок саме відповідача доказувати правомірність прийнятих своїх рішень.

Щодо твердження відповідача про те, що як позивач так і третя особа мають рівне право розробити технічну документацію, подальше затвердження яких відбувається із кінцевим визначенням особи, що отримає право власності або користування (оренду) на ділянку, на думку представника позивача, є безпідставним, оскільки не ґрунтуються на нормах чинного законодавства України. Відповідач так і не пояснив, чому на його думку позивач, як користувач земельних ділянок згідно укладених Договору -1 та Договору -2, не має переважного права перед іншими особами в отриманні дозволів на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки.

З урахуванням викладеного просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши подані учасниками справи докази у їх сукупності та встановивши всі фактичні обставини справи, суд встановив наступне.

З матеріалів справи судом встановлено, що 02.07.2020 Товариством з обмеженою відповідальністю УГАК і Фермерським господарством Озон були подані до Клишківської сільської ради Шосткинського району клопотання №171, №172 з проханням надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою, щодо встановлення меж земельні ділянки в кількості 10 шт загальною площею 37,26 га та на земельні ділянки в кількості 27 шт. площею 98,95 га (а.с.29,30).

Рішенням сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району від 07.07.2020 було відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю УГАК у наданні дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки за поданим клопотанням 02.07.2020 (а.с.31).

Судом також встановлено, що рішенням сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району від 07.07.2020 Фермерському господарству ОЗОН , шляхом вільного голосування, було надано дозвіл на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки (згідно списку) за клопотанням (а.с.33-34).

Позивач, не погоджуючись із відмовою відповідача у наданні дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки, звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статті 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Згідно зі ст.25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» ) сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 26 вказаного закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської Ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (ч.1 ст.59 Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» ).

Відповідно до ст.12 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-ІІІ (далі - Земельний кодекс України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Вказані норми кореспондуються із частиною 1 статті 122 Земельного Кодексу України, відповідно до якої сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Як встановлено судом, позивач звернувся до відповідача із клопотанням, у якому просив прийняти рішення про надання дозволу на розроблення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки померлих та вибувших громадян.

Визначена законом процедура є способом дій відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування у відповідь на звернення громадян щодо того чи іншого «земельного» питання. З огляду на вимоги частини другої статті 19 Конституції України дотримання відповідним органом встановленої законом процедури є обов`язковим. Вказане узгоджується з позицією Великої Палати Верховного Суду, викладеної у постанові від 13.02.2019 у справі №820/688/17, у якому Суд наголосив, що рішення відповідача про відмову в наданні позивачу дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки, не може відповідати критеріям, установленим частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо не надає чіткої та зрозумілої відповіді стосовно наявності причини (причин), які унеможливлюють позитивне вирішення порушеного позивачем питання.

Натомість, як встановлено судом, відповідачем, після отримання клопотань позивача, було прийнято рішення про відмову у наданні дозволу на розроблення відповідної технічної документації. Однак, як вбачається із вказаного рішення, причини відмови у наданні такого дозволу у ньому взагалі не зазначені, тобто рішення є не мотивованим.

З урахування наведених норм суд дійшов висновку, що рішення сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області від 07.07.2020 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на земельні ділянки померлих та вибувших громадян ТОВ Українсько - Голландська агрокомпанія на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів , яким відмовлено позивачу у наданні дозволу на технічної документації є необґрунтованим та не мотивованим, а відтак, підлягає скасуванню.

Відповідно до п.4 ч.1 ст.5 КАС України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності суб`єкта владних повноважень є визнання її протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.

На підставі абз.2 ч.4 ст.245 КАС України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Отже, належним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути клопотання позивача від 02.07.2020 з доданими документами про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), які перебувають у товариства в оренді та користуванні для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів орієнтовною площею 136,21 га, та прийняти рішення з урахуванням висновків суду з наведенням обґрунтованих мотивів його прийняття.

Водночас підстав для зобов`язання надати такий дозвіл суд не вбачає, оскільки у спірних правовідносинах не доведено належного, повного розгляду матеріалів позивача, а суд не наділений повноваженням підмінити орган державної влади чи місцевого самоврядування для оцінки відповідних обставин.

Щодо вимог позивача визнати протиправними і скасувати рішення сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області від 07.07.2020 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на земельні ділянки померлих та вибувших громадян ФГ Озон на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів , яким надано дозвіл ФГ Озон на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів із земель колишнього КСП Октябрь орієнтовною площею 37,26 га, у тому числі: ріллі - 37,26 га та визнати протиправним і скасувати рішення сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області від 07.07.2020 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на земельні ділянки померлих та вибувших громадян ФГ Озон на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів , яким надано дозвіл ФГ Озон на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів із земель колишнього КСП Октябрь орієнтовною площею 89,08 га, у тому числі: ріллі - 89,08 га, суд зазначає наступне.

Отримання дозволу на розробку технічної документації землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок не означає позитивного рішення про надання їх у власність чи користування.

Зазначена позиція суду відповідає висновкам Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постановах від 30.05.2018 у справі №826/5737/16, висновкам Верховного Суду, викладеним у постановах від 27.02.2018 у справі № 545/808/17, від 11.06.2019 у справі №826/841/17, від 19.09.2019 у справі №398/1456/16-а (2а/398/114/16).

Отже, надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою будь-якій іншій особі не є підставою для відмови позивачу у наданні дозволу на розроблення відповідної технічної документації.

Суд зауважує, що відповідно до приписів ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Тобто, вказані повноваження є виключною компетенцією органу місцевого самоврядування. Власник земельної ділянки (у даному випадку Клишківська сільська рада Шосткинського району Сумської області) має право на власний розсуд розпоряджатися земельною ділянкою. При цьому, жодного алгоритму дій у разі надходження до органу місцевого самоврядування одночасно клопотань від кількох заявників про отримання дозволу на розроблення технічної документації щодо однієї і тієї ж самої земельної ділянки законодавством не передбачено, порядку і черговості розгляду вказаних заяв не визначено.

Як встановлено судом, клопотання ТОВ "Українсько-Голландська Агрокомпанія" та ФГ "Озон" були включені до порядку денного та були розглянуті в межах однієї сесії ради - на засіданні сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області 07.07.2020.

З огляду на наведене, у суду відсутні правові підстави вважати, що рішення сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області від 07.07.2020 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на земельні ділянки померлих та вибувших громадян ФГ Озон на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів , яким надано дозвіл ФГ Озон на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів із земель колишнього КСП Октябрь орієнтовною площею 37,26 га, у тому числі: ріллі - 37,26 га та рішення сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області від 07.07.2020 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на земельні ділянки померлих та вибувших громадян ФГ Озон на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів , яким надано дозвіл ФГ Озон на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів із земель колишнього КСП Октябрь орієнтовною площею 89,08 га, у тому числі: ріллі - 89,08 га порушують права та інтереси позивача, оскільки за своєю правовою природою вони не породжують виникнення у особи, якій надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на земельні ділянки померлих та вибувших громадян безумовного права власності чи користування на такі ділянки, а зазначений дозвіл є всього лише наслідком виконання, дотримання особою порядку звернення за таким дозволом.

Правові висновки аналогічного змісту викладені у постановах Верховного суду від 28.02.2020 у справі №461/1257/17, від 25.06.2020 у справі №509/594/17.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання протиправними та скасування рішень сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області від 07.07.2020 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на земельні ділянки померлих та вибувших громадян ФГ Озон на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів , яким надано дозвіл ФГ Озон на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів із земель колишнього КСП Октябрь орієнтовною площею 37,26 га, у тому числі: ріллі - 37,26 га та рішення сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області від 07.07.2020 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на земельні ділянки померлих та вибувших громадян ФГ Озон на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів , яким надано дозвіл ФГ Озон на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів із земель колишнього КСП Октябрь орієнтовною площею 89,08 га, у тому числі: ріллі - 89,08 га не підлягають задоволенню.

Щодо ефективності вибраного способу захисту, суд зазначає, що суд має право визнати бездіяльність суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язати вчинити певні дії. При цьому суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

При цьому, суд не уповноважений здійснювати перевірку наявності чи відсутності усіх названих підстав, у випадку, якщо відповідач цього не здійснив, оскільки у такому разі це не входить до предмету судової перевірки, а прийняття судом рішення про зобов`язання відповідача надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою, без перевірки наявності чи відсутності усіх названих підстав для відмови у видачі дозволу, може бути необґрунтованим та призвести до видачі такого дозволу з порушенням закону.

У контексті обставин спору застосування такого способу захисту вимагає з`ясування судом, чи виконано позивачем усі визначені законом умови, необхідні для одержання вказаного вище дозволу. Проте, наведених обставин судом не встановлено.

Суд зауважує, що оцінка правомірності рішення судом може стосуватися лише тих мотивів, які наведено в рішенні відповідача від 07.07.2020. З урахуванням того, як вже було зазначено судом, що у оскаржуваному рішенні взагалі не зазначені мотиви його прийняття, тому суд позбавлений можливості дослідити та перевірити чи ці мотиви є вичерпними і чи дотримано позивачем усі інші умови для надання дозволу. За таких обставин у суду відсутні підстави для зобов`язання відповідача прийняти конкретне рішення.

Такий висновок суду узгоджується із позицією Верховного Суду, викладеною в постановах від 10.10.2019 по справі № 814/1959/17 та від 28.11.2019 по справі №803/1067/17, яка згідно ч. 4, 5 ст. 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України є обов`язковою для всіх суб`єктів владних повноважень та враховується іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

За вказаних обставин, суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати рішення сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області від 07.07.2020 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на земельні ділянки померлих та вибувших громадян ТОВ Українсько - Голландська агрокомпанія на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів , яким відмовлено позивачу у наданні дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки та зобов`язати Клишківську сільську раду Шосткинського району Сумської області повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Українсько-Голландська Агрокомпанія" від 02.07.2020 №171, №172 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою, щодо встановлення меж земельні ділянки в кількості 10 шт. загальною площею 37,26 га та на земельні ділянки в кількості 27 шт. площею 98,95 га (а.с.29,30), та прийняти відповідне рішення з урахуванням висновків суду.

Відповідно ст. 139 КАС України судові витрати в тому числі і судовий збір підлягають відшкодуванню в разі задоволення позову, або пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи часткове задоволення позовних вимог, суд вважає необхідним стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області суму судового збору в розмірі 2102,00 грн, пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 2, 77, 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Українсько-Голландська Агрокомпанія" до Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області про визнання протиправними і скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення сорок сьомої сесії сьомого скликання Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області від 07.07.2020 Про надання дозволу на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) на земельні ділянки померлих та вибувших громадян ТОВ Українсько-Голландська Агрокомпанія на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів , яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Українсько-Голландська Агрокомпанія" у наданні дозволу на складання технічної документації із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), які перебувають у товариства у оренді та користуванні для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованих на території Клишківської сільської ради за межами населених пунктів орієнтовною площею 136,21 га, в тому числі ріллі - 136,21 га із зазначеними кадастровими номерами відповідно до їх площ (категорія сільськогосподарські землі) згідно додатку.

Зобов`язати Клишківську сільську раду Шосткинського району Сумської області повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Українсько-Голландська Агрокомпанія" від 02.07.2020 №171 про надання дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки в кількості 10 ділянок, загальною площею 37,26 га, які перебувають у користуванні ТОВ Українсько-Голландська Агрокомпанія згідно договору на нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї), від 31.08.2017, зареєстрованого у Клишківській сільській раді Шосткинського району, про що внесено запис 18.09.2017 за реєстровим №5.

Зобов`язати Клишківську сільську раду Шосткинського району Сумської області повторно розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Українсько-Голландська Агрокомпанія" від 02.07.2020 №172 про надання дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж на земельні ділянки в кількості 27 ділянок, загальною площею 98,95 га, які перебувають у користуванні ТОВ Українсько-Голландська Агрокомпанія згідно договору тимчасового користування непереоформленими (неуспадкованими) земельними частками (паями), що можуть бути визнаними відумерлою спадщиною від 01.02.2017, зареєстрованого у Клишківській сільській раді Шосткинського району, про що внесено запис 01.02.2017 за реєстровим №1.

У задоволенні інших позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Українсько-Голландська Агрокомпанія" (вул. Озерна, буд. 4, с. Макове, Шосткинський район, Сумська область, 41131, код ЄДРПОУ 33174406) за рахунок бюджетних асигнувань Клишківської сільської ради Шосткинського району Сумської області (вул. Бойко, 1, с. Клишки, Шосткинський район, Сумська область, 41145, код ЄДРПОУ 04391894) суму судового збору пропорційно до розміру задоволених позовних вимог у розмірі 2 102 (дві тисячі сто дві) грн.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Н.В. Савицька

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.11.2020
Оприлюднено05.11.2020
Номер документу92594502
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/4662/20

Рішення від 03.11.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

Ухвала від 31.07.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні