СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 листопада 2020 року Справа № 480/7489/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Прилипчука О.А.,
за участю секретаря судового засідання - Волкової Ю.В.,
представника позивача: Коваленко О.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/7489/20 за позовом Кандидата в депутати до Буринської міської ради Конотопського району Сумської області від ПП "Слуга Народу" ОСОБА_1 до Буринської міської територіальної виборчої комісії Конотопського району Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
02.11.2020 року кандидат в депутати до Буринської міської ради Конотопського району Сумської області від ПП "Слуга Народу" ОСОБА_1 звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Буринської міської територіальної виборчої комісії Конотопського району Сумської області, в якій просить:
1. Визнати протиправною бездіяльність Буринської міської територіальної виборчої комісії Конотопського району Сумської області щодо не розгляду заяви кандидата в депутати до Буринської міської ради Конотопського району Сумської області від ПП "Слуга Народу" ОСОБА_1 , зареєстрованої 30.10.2020 щодо визнання протоколів Дільничних виборчих комісій про підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 590060, 590061, 590062, 590063, 590064, 590067, 590068, 590069, 590070, 590072, 590073, 590074, 590075, 590076, 590077, 590078, 590079, 590080, 590081, 590082, 590083, 590085, 590086, 590087, 590091, 590092, 590093 з депутатів Буринської міської ради Конотопського району Сумської області такими, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправними) та прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів на вказаних виборчих дільниця.
2. Зобов`язати Буринську міську територіальну виборчу комісію Конотопського району Сумської області розглянути заяву кандидата в депутати до Буринської міської ради Конотопського району Сумської області від ПП "Слуга Народу" ОСОБА_1 , зареєстрованої 30.10.2020 року щодо визнання протоколів Дільничних виборчих комісій про підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 590060, 590061, 590062, 590063, 590064, 590067, 590068, 590069, 590070, 590072, 590073, 590074, 590075, 590076, 590077, 590078, 590079, 590080, 590081, 590082, 590083, 590085, 590086, 590087, 590091, 590092, 590093 з депутатів Буринської міської ради Конотопського району Сумської області такими, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправними) та прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів на вказаних виборчих дільницях.
3. Зобов`язати Буринську міську територіальну виборчу комісію Конотопського району Сумської області вчинити дії з проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 590060, 590061, 590062, 590063, 590064, 590067, 590068, 590069, 590070, 590072, 590073, 590074, 590075, 590076, 590077, 590078, 590079, 590080, 590081, 590082, 590083, 590085, 590086, 590087, 590091, 590092, 590093 з депутатів Буринської міської ради Конотопського району Сумської області.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що 30 жовтня 2020 року, позивачем як кандидатом в депутати до Буринської міської ради Конотопського району Сумської області від ПП "Слуга Народу" подано до Буринської міської територіальної виборчої комісії Конотопського району Сумської області заяву про порушення виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25.10.2020 року, в якій просив:
- визнати протоколи Дільничних виборчих комісій про підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 590060, 590061, 590062, 590063, 590064, 590067, 590068, 590069, 590070, 590072, 590073, 590074, 590075, 590076, 590077, 590078, 590079, 590080, 590081, 590082, 590083, 590085, 590086, 590087, 590091, 590092, 590093 з депутатів Буринської міської ради Конотопського району Сумської області такими, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправними),
- прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на Дільничних виборчих комісіях № 590060, 590061, 590062, 590063, 590064, 590067, 590068, 590069, 590070, 590072, 590073, 590074, 590075, 590076, 590077, 590078, 590080, 590081, 590082, 590083, 590085, 590086, 590087, 590091, 590092, 590093 з депутатів Буринської міської ради Конотопського району Сумської області.
Однак, станом на 02.11.2020 заява не розглянута, рішення не прийнято.
Ухвалою суду від 02.11.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №480/7489/20, призначено судове засідання на 03.11.2020 о 11 год. 00 хв., визначено розгляд справи проводити за правилами розгляду термінових адміністративних справ, передбачених ст.ст. 268, 269, 273 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідачем подано до суду відзив на адміністративний позов в якому зазначив, що станом на 03.11.2020 року рішення по заяві ОСОБА_1 від 30.10.2020 року не приймалося, у зв`язку з відсутністю кворуму ТВК (оскільки частина членів ТВК захворіла).
Також, від відповідача до суду надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності його представника та просив прийняти рішення на розсуд суду відповідно до вимог чинного законодавства.
Враховуючи скорочені строки розгляду справи, встановлені ст. 273 ч. 11 КАС України, суд вважає можливим розглянути справу за відсутності представника відповідача.
03.11.2020 року представником кандидата в депутати, включений до єдиного виборчого списку Сумської обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання Батьківщина Ладухою Віктором Борисовичем до канцелярії суду було подано заяву про залучення в якості третьої особи на стороні відповідача (а.с. 152).
Протокольною ухвалою суду від 30.10.2020 року судом відмовлено у задоволенні заяви кандидата в депутати, включений до єдиного виборчого списку Сумської обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання Батьківщина ОСОБА_2 про залучення в якості третьої особи на стороні відповідача оскільки заявником не зазначено які саме права та обов`язки були порушені відповідачем або можуть бути порушені у зв`язку з прийняттям судом рішення по справі.
Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 зареєстрований як кандидат в депутати до Буринської міської ради від Сумської обласної організації ПП "Слуга Народу" (а.с. 8,155-158,160).
30 жовтня 2020 року о 17год.27 хв. ОСОБА_1 як кандидат в депутати до Буринської міської ради Конотопського району Сумської області від ПП "Слуга Народу" подав до Буринської міської територіальної виборчої комісії Конотопського району Сумської області заяву про порушення виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25.10.2020 року, в якій просив:
- визнати протоколи Дільничних виборчих комісій про підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 590060, 590061, 590062, 590063, 590064, 590067, 590068, 590069, 590070, 590072, 590073, 590074, 590075, 590076, 590077, 590078, 590079, 590080, 590081, 590082, 590083, 590085, 590086, 590087, 590091, 590092, 590093 з депутатів Буринської міської ради Конотопського району Сумської області такими, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправними),
- прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на Дільничних виборчих комісіях № 590060, 590061, 590062, 590063, 590064, 590067, 590068, 590069, 590070, 590072, 590073, 590074, 590075, 590076, 590077, 590078, 590080, 590081, 590082, 590083, 590085, 590086, 590087, 590091, 590092, 590093 з депутатів Буринської міської ради Конотопського району Сумської області (а.с.144-150).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
На виконання частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає та регулює Виборчий кодекс України.
Порядок та процедуру оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу визначений Розділом XI Виборчого кодексу України.
Вимоги щодо організації роботи виборчих комісій, документування діяльності виборчих комісій закріплені статтями 36,37 Виборчого кодексу України.
Так, відповідно до ч. 1 ст. 36 Кодексу порядок організації роботи виборчих комісій нижчого рівня визначається Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.
10 серпня 2020 року постановою Центральної виборчої комісії №173 (далі - Постанова № 173) затверджений Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, який спрямований на забезпечення однакового застосування положень Виборчого кодексу України з питань організації роботи виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (крім Центральної виборчої комісії) (далі - виборчі комісії) і на підставі статей 36, 37 Кодексу встановлює єдиний порядок роботи виборчих комісій, у тому числі з документами, заявами (клопотаннями), скаргами, пропозиціями (зауваженнями), запитами (далі - документи, звернення), з моменту їх створення або одержання до завершення виконання або відправлення чи передачі на зберігання до відповідної архівної установи.
Відповідно до цих норм основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.
Відповідно до абзацу третього ч.8 ст.36 Кодексу на засіданні виборчої комісії при розгляді заяви чи скарги мають право бути присутніми заявник, суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скарзі, або представник заявника, суб`єкта звернення зі скаргою, суб`єкта оскарження, заінтересованої особи, зазначеної у скарзі.
Статтею 37 Кодексу визначено, що документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.
Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину.
Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).
Постанова, прийнята виборчою комісією, не пізніше 11 години наступного дня після її прийняття, а прийнята напередодні дня голосування, у день голосування та під час підрахунку голосів, встановлення підсумків голосування, - не пізніш як через чотири години після завершення засідання виборчої комісії вивішується для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії, облаштованому у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів.
Копія постанови, прийнятої виборчою комісією, засвідчена головою виборчої комісії чи його заступником і секретарем виборчої комісії та скріплена печаткою виборчої комісії, видається суб`єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу не пізніше ніж через чотири години після її прийняття, а копія постанови, прийнятої напередодні дня голосування та в день голосування, - невідкладно.
Процедура розгляду скарги виборчою комісією передбачена ст. 70 Виборчого кодексу України.
Так, частинами 2, 3, 4 цієї статті передбачено, що на засідання виборчої комісії з розгляду скарги обов`язково запрошується суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скарзі. Про місце, день і час проведення засідання комісії, на якому передбачається розгляд скарги, виборча комісія повідомляє осіб, вказаних у частині другій цієї статті, рекомендованою телеграмою, факсимільним повідомленням, засобами електронної пошти, по телефону (телефонограмою, SMS-повідомленням). Докази повідомлення зазначених осіб додаються до протоколу засідання виборчої комісії, на якому відбувався розгляд скарги. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду скарги.
Відповідно до ч.3 ст.69 Виборчого кодексу України визначено строк розгляду скарг, а саме скарга щодо порушення, яке мало місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та/або під час транспортування виборчих документів, розглядається відповідною виборчою комісією у дводенний строк з дня її отримання.
Так, з матеріалів справи судом встановлено, що 30 жовтня 2020 року о 17 год.27 хв. ОСОБА_1 як кандидат в депутати до Буринської міської ради Конотопського району Сумської області від ПП "Слуга Народу" подав до Буринської міської територіальної виборчої комісії Конотопського району Сумської області заяву про порушення виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25.10.2020 року (а.с. 144-150).
Станом на 03.11.2020 року відповідачем жодного рішення у строк передбачений ч.3 ст.69 Виборчого кодексу України не прийнято.
Отже, виходячи з вищевикладеного суд приходить висновку, що відповідачем допущено бездіяльність щодо розгляду заяви від 30.10.2020 року кандидата в депутати до Буринської міської ради Конотопського району Сумської області від ПП "Слуга Народу" про порушення виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25.10.2020 року.
Частиною 1 статті 278 КАС України передбачено, що суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Згідно з пунктом 4 частини 2, частиною 4 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
За правилами частини 6 статті 254 Виборчого кодексу України рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці, передбачене пунктом 3 частини 5 цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії.
Зважаючи на такий спосіб прийняття рішення, а також враховуючи, що частина 9 статті 254 Виборчого кодексу України передбачає право відповідача спеціального колегіального органу при вирішенні питання про можливість проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці діяти на власний розсуд, а тому суд не може зобов`язати відповідача прийняти конкретне рішення, про яке просить позивач, та відмовляє у задоволенні позову у цій частині.
Суд вважає, що порушене право позивача, як кандидата на посаду депутата до Буринської міської ради Конотопського району Сумської області, має бути відновлено шляхом зобов`язання Буринську міську територіальну виборчу комісію Конотопського району Сумської області розглянути заяву кандидата в депутати до Буринської міської ради Конотопського району Сумської області від ПП "Слуга Народу" ОСОБА_1 , зареєстрованої 30.10.2020 року о 17 год.27 хв.
При цьому суд звертає увагу позивача, що предметом спору у даній справі не є правомірність прийняття рішень про проведення повторного підрахунку голосів. Виходячи з предмета та вказаних позивачем підстав позову, судом може бути надано оцінку лише бездіяльності відповідача щодо не прийняття рішення за наслідками розгляду заяви позивача від 30.10.2020 року .
На підставі викладеного, позовні вимоги про зобов`язання відповідача прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на вказаних виборчих дільниця та зобов`язати Буринську міську територіальну виборчу комісію Конотопського району Сумської області вчинити дії з проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № 590060, 590061, 590062, 590063, 590064, 590067, 590068, 590069, 590070, 590072, 590073, 590074, 590075, 590076, 590077, 590078, 590079, 590080, 590081, 590082, 590083, 590085, 590086, 590087, 590091, 590092, 590093 з депутатів Буринської міської ради Конотопського району Сумської області є передчасними та такими, що задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Кандидата в депутати до Буринської міської ради Конотопського району Сумської області від ПП "Слуга Народу" ОСОБА_1 до Буринської міської територіальної виборчої комісії Конотопського району Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Буринської міської територіальної виборчої комісії Конотопського району Сумської області щодо не розгляду заяви кандидата в депутати до Буринської міської ради Конотопського району Сумської області від ПП "Слуга Народу" ОСОБА_1 , зареєстровану 30.10.2020 о 17 год.27 хв.
Зобов`язати Буринську міську територіальну виборчу комісію Конотопського району Сумської області (код ЄДРПОУ 43759668, 41700,Сумська область, Буринський р-н, м.Буринь, вул. Першотравнева,1) розглянути заяву кандидата в депутати до Буринської міської ради Конотопського району Сумської області від ПП "Слуга Народу" ОСОБА_1 , зареєстровану 30.10.2020 року о 17год 27 хв.
В задоволенні інших позовних вимог-відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом двох днів з дня його складення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Суддя О.А. Прилипчук
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2020 |
Оприлюднено | 04.11.2020 |
Номер документу | 92594539 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.А. Прилипчук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні