Рішення
від 02.11.2020 по справі 540/2492/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2492/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення в особі обласної комісії з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок ЧАЕС Херсонської обласної державної адміністрації, Міністерства соціальної політики України в особі Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася з позовною заявою до Департаменту соціального захисту населення в особі обласної комісії з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Херсонської обласної державної адміністрації (далі - відповідач-1), Міністерства соціальної політики України в особі Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (далі - відповідач-2), в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача-1, зафіксоване у протоколі від 11.12.2019 р. № 9;

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача-2, зафіксоване у протоколі від 15.05.2020 р. № 13;

- зобов`язати відповідача-2 повторно розглянути питання щодо підтвердження ОСОБА_1 статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з прийняттям відповідного рішення та видачею посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач має статус особи з інвалідністю ІІ групи внаслідок захворювання, пов`язаного з ліквідацією аварії на ЧАЕС та віднесена до 1-ї категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, про що 27.11.1992 р. Херсонською обласною державною адміністрацією видано свідоцтво та вкладка до нього. На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 551 ОСОБА_1 звернулася до Управління соціального захисту населення Олешківської міської ради Херсонської області із заявою про заміну посвідчення "Учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС". Відповідно до витягу з протоколу від 11.12.2019 р. № 9 на засіданні обласної комісії з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи встановлено, що ОСОБА_1 не підтверджено статус учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. Не погоджуючись з таким рішенням позивач оскаржила його до Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС при Міністерстві соціальної політики України. В кінці серпня 2020 року позивач отримала лист від Департаменту соціального захисту населення Херсонської ОДА, до якого долучено витяг з протоколу від 15.05.2020 р. № 13, за змістом якого правових підстав для зміни рішення регіональної комісії від 11.12.2019 р. щодо відмови у підтвердженні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС ОСОБА_1 немає. Вважає рішення про відмову у видачі посвідчення протиправними, оскільки є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Ухвалою від 03.09.2020 р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та зобов`язано відповідачів надати відзиви на позовну заяву.

15.09.2020 р. від Міністерства соціальної політики України надійшов відзив, відповідно до якого просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказує на те, що у зв`язку з незгодою ОСОБА_1 з рішенням Комісії Херсонської ОДА та за поданням Херсонської обласної державної адміністрації її документи було розглянуто на засіданні Комісії Мінсоцполітики 15.05.2020 р. (протокол № 13) та прийнято рішення про те, що правових підстав для зміни рішення Комісії Херсонської ОДА від 11.12.2019 р. (протокол № 9) немає. Після розгляду документи ОСОБА_1 на витяг з протоколу Комісії Мінсоцполітики про прийняте рішення надіслано до Департаменту соціального розвитку Херсонської ОДА.

22.09.2020 р. від Департаменту соціального розвитку Херсонської обласної державної адміністрації надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого заперечує проти задоволення позовних вимог ОСОБА_1 . Зазначає, що оскільки в особовій справі заявниці наявна копія довідки виконавчого комітету Гомельської обласної ради народних депутатів від 08.01.1992 р. № 11-УР про проживання в д.Савичі Брагинського району Гомельської області з 20.09.1982 р. по 15.09.1986 р. та згідно копії евакопосвідчення від 18.09.1986 р. № 003355, ОСОБА_1 з сім`єю була евакуйована внаслідок аварії на ЧАЕС, то прийнято рішення рекомендувати заявниці, за бажанням, звернутися до органів соціального захисту населення за місцем реєстрації із заявою щодо надання статусу особи, потерпілої від Чорнобильської катастрофи, та отримання відповідного посвідчення (категорії 1 серії Б). Рішенням Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, при Міністерстві соціальної політики України від 15.05.2020 р. (протокол № 12) визначено, що правових підстав для зміни рішення регіональної комісії від 11.12.2019 р. (протокол № 9) щодо відмови у підтверджені статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС ОСОБА_1 немає. Таким чином, видача посвідчення була не можливою, оскільки це порушувало б вимоги встановлені Порядком видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 551.

Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Оскільки від сторін (їх представників) не надходило клопотань про розгляд адміністративної справи в судовому засіданні, то суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог з огляду на наступне.

Відповідно до експертного висновку Дніпропетровської регіональної міжвідомчої експертної ради від 23 квітня 1992 року № 56/1834 захворювання ОСОБА_1 пов`язано з роботами з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

25.05.1992 р. Скадовською ВТЕК видано довідку серії ВТЕ-2 № 045672, за змістом якої ОСОБА_1 проведено первинний огляд та встановлено 2 групу інвалідності. Причина інвалідності:захворювання пов`язане із роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.Дата наступного огляду - 25.05.1997 р.

27.11.1992 р. ОСОБА_1 видано посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії Чорнобмльської АЕС у 1986 році та громадянина, захворювання яких пов`язано з наслідками Чорнобильської катастрофи (категорії 1) серії НОМЕР_1 .

Згідно довідки Херсонської обласної МСЕК від 20.05.1997 р. серії МСЕ № 082866 за результатами повторного огляду ОСОБА_1 присвоєно 2 групу інвалідності безстроково.

09.03.1998 р. тимчасовою комісією по перевірці правильності видачі посвідчень "Учасник ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС" при Херсонській обласній державній адміністрації у протоколі № 10 зазначено: підтвердити правильність видачі посвідчення - згідно списку під номером 82 ОСОБА_1 категорії 1А-П (потерпілої).

08.06.1998 р. Херсонською ОДА ОСОБА_1 на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії від 20.05.1997 р. № 082866, враховуючи дані протоколу № 10 про перереєстрацію, видано вкладку № 023139 "Потерпіла від Чорнобильської катастрофи" до посвідчення (категорії 1) серії НОМЕР_1 строком безстроково.

02.08.2000 р. Херсонською ОДА вкладку замінено на вкладку № 171049 "Учасник ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС".

На підставі постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян" від 11.07.2018 р. № 551 ОСОБА_1 24.05.2019 р. звернулася до Департаменту соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації із заявою щодо заміни існуючого посвідчення.

На засіданні обласної комісії з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи при Херсонській обласній державній адміністрації від 11.12.2019 р., прийнято рішення, оформлене протоколом № 9, про відмову ОСОБА_1 у заміні діючого посвідчення категорії 1 на посвідчення нового зразка, у зв`язку з не підтвердженням статусу учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, оскільки документи з її особової справи не відповідають вимогам Постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551 "Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян", а саме: відсутні архівні кадрові та фінансові документи за 1986 рік, що підтверджують участь гр. ОСОБА_1 у роботах по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та є підставою для довідок колгоспу ім.Чапаева Брагинського району Гомельської області про роботу в колгоспі "Савичі".

Не погодившись з даним рішенням позивач звернулась 15.01.2020 р. до Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

15.05.2020 р. на засіданні Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС прийнято рішення про те, що правових підстав для зміни рішення регіональної комісії від 11.12.2019 р. (протокол № 9) щодо відмови у підтвердженні статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС немає (протокол № 13).

Не погодившись із зазначеними рішеннями позивач звернулася до суду з даною позовною заявою.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступні обставини та приписи законодавства.

Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Законом, який визначає основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення є Закон України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 р. № 796-ХІІ (далі - Закон № 796-ХІІ).

Закону № 796-XII спрямований на захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та розв`язання пов`язаних з нею проблем медичного і соціального характеру, що виникли внаслідок радіоактивного забруднення території; громадян, які постраждали внаслідок інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, та розв`язання пов`язаних з цим проблем медичного і соціального характеру.

Державна політика в галузі соціального захисту потерпілих від Чорнобильської катастрофи та створення умов проживання і праці на забруднених територіях базується на принципах, зокрема:

пріоритету життя та здоров`я людей, які потерпіли від Чорнобильської катастрофи, повної відповідальності держави за створення безпечних і нешкідливих умов праці;

соціального захисту людей, повного відшкодування шкоди особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;

використання економічних методів поліпшення життя шляхом проведення політики пільгового оподаткування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та їх об`єднань.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.9 Закону № 796-ХІІ особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, є учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків.

Згідно ст.10 Закону № 796-ХІІ учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.

Положеннями ч.1 ст.14 Закону № 796-ХІІ передбачено, що для встановлення пільг і компенсацій визначаються категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Так, до категорії 1 відноситься особа з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу.

Частиною 1 статті 15 Закону № 796-ХІІ передбачено, що підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами.

Видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування (ч.4 ст.15 Закону № 796-ХІІ).

Згідно абз.1 ч.1 ст.65 Закону № 796-ХІІ учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

Посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом (ч.3 ст.65 Закону № 796-ХІІ).

Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України (абз.2 ч.4 ст.65 Закону № 796-ХІІ).

Як встановлено судом, позивачу 27.11.1992 р. видане посвідчення категорії 1 серії НОМЕР_1 як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. До посвідчення видана вкладка від 02.08.2000 НОМЕР_2 , яка є безстроковою. Позивач є інвалідом 2 групи внаслідок захворювання пов`язаного з ліквідацією аварії на ЧАЕС.

Вказане посвідчення видане на підставі та за зразками, затвердженими чинними на той час постановами Кабінету Міністрів України "Про Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 25.08.1992 р. № 501, "Про затвердження Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 20.01.1997 р. № 51.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 551 затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі - Порядок № 551), відповідно до якого затверджені нові зразки посвідчень, що видаються особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, громадянам, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадянам, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих, дружині (чоловіку) померлого (померлої) громадянина (громадянки) з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (потерпілих), смерть якого (якої) пов`язана з Чорнобильською катастрофою або з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, опікунам дітей (на час опікунства) померлого (померлої) громадянина (громадянки), смерть якого (якої) пов`язана з Чорнобильською катастрофою, згідно з додатками 1-14.

Цей Порядок визначає процедуру видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та передбачає видачу посвідчень громадянам, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадянам, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих.

Пунктом 2 Порядку № 551 визначено, що посвідчення є документом, що підтверджує статус осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадян, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих, дружин (чоловіків) померлих громадян з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (потерпілих), смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою або з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, а також опікунам дітей (на час опікунства) померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, і надає право користуватися пільгами та компенсаціями, встановленими Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", іншими актами законодавства.

Відповідно до п.3 Порядку № 551 особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, віднесеним до категорії 1, видаються посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 19__ році" (категорія 1) серії А синього кольору.

Особам з інвалідністю видаються посвідчення категорії 1 із зазначенням групи інвалідності та строку, на який установлено інвалідність.

У разі установлення групи інвалідності довічно на правій внутрішній стороні посвідчення робиться запис "Безстроково".

Відповідно до положень п.11 Порядку № 551 посвідчення видаються уповноваженими органами за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії).

Посвідчення видаються, зокрема, особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, - на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою.

Пунктом 7 постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 551 зобов`язано Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації, зокрема, провести до 1 січня 2021 р. заміну посвідчень у зв`язку із затвердженням нових зразків посвідчень особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 1).

Судом встановлено, та не заперечується відповідачами, що ОСОБА_1 встановлена 2 група інвалідності, захворювання пов`язане з наслідками Чорнобильської катастрофи, що підтверджується довідками ОСОБА_2 від 25.05.1992 р. серії ВТЕ-2 № 045672, Херсонської обласної МСЕК від 20.05.1997 р. серії МСЕ № 082866.

Згідно п.11 Порядку № 551 рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до уповноважених органів.

Як зазначалось вище, рішенням обласної комісії з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи при Херсонській обласній державній адміністрації, за результатами розгляду особової справи відмовлено ОСОБА_1 у заміні діючого посвідчення категорії 1 у зв`язку з не відповідністю документів вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 551, а саме відсутні архівні кадрові та фінансові документи за 1986 рік, що підтверджують участь гр. ОСОБА_1 у роботах по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та є підставою для довідок колгоспу ім.Чапаєва Брагинського району Гомельської області про роботу в колгоспі "Савичі".

Однак, суд зазначає, що вказана позиція відповідача-1 є безпідставною, оскільки позивач є особою з інвалідністю з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, якій встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою і відноситься до першої категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, для встановлення пільг і компенсацій.

З аналізу вищезазначених норм, слідує, що посвідчення позивачу має бути видане на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою, яка наявна в матеріалах справи, та не заперечується відповідачами.

Натомість обласною комісією з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи при Херсонській обласній державній адміністрації та Комісією зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, при Міністерстві соціальної політики України застосована норма Порядку № 551, яка встановлює порядок видачі посвідчень особам, віднесеним до 2 категорії, яка вимагає наявності довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (наказ чи розпорядження про відрядження до зони відчуження із зазначенням періоду роботи (служби) в зоні відчуження, особового рахунка, табеля обліку робочого часу, посвідчення про відрядження в зону відчуження з відміткою підприємства про прибуття та вибуття працівника, шляхових листів (за наявності), трудової книжки (у разі потреби).

Таким чином, відповідачем застосовані норми Порядку, які стосуються осіб, до числа яких позивач не відноситься.

У зв`язку із зазначеним, суд дійшов висновку про протиправність та необґрунтованість оскаржених рішень обласної комісії з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи при Херсонській обласній державній адміністрації від 11.12.2019 р., яке оформлено протоколом № 9, та Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, при Міністерстві соціальної політики України від 15.05.2020 р., яке оформлено протоколом № 13, а відтак вони підлягають скасуванню.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оцінюючи наявні докази, суд дотримується позиції, вказаної у рішенні Європейського суду з прав людини, яку він висловив у пункті 53 рішення у справі "Федорченко та Лозенко проти України", відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумним сумнівом".

Відповідачами не надано належних доказів на підтвердження правомірності прийнятих ними рішень, натомість позивачем надано достатньо належних доказів на підтвердження протиправності рішень відповідачів.

Разом з тим, суд зауважує, що відповідно до положень п.11 Порядку № 551 посвідчення видаються уповноваженими органами за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами, тобто позовна вимога щодо зобов`язання відповідача-2 повторно розглянути питання щодо підтвердження ОСОБА_1 статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з прийняттям відповідного рішення та видачею посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС задоволенню не підлягає.

Частиною 2 статі 9 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За правовою позицією Конституційного Суду України правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (рішення Конституційного Суду України від 30.01.2003 р. № 3-рп/2003 та від 02.11.2004 р. № 15-рп/2004).

Суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує захист гарантованих Конституцією та законами України прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільств і держави.

Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

З урахуванням зазначеного та з метою забезпечити ефективний захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов`язати обласну комісію з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Херсонської обласної державної адміністрації повторно розглянути питання заміни посвідчення ОСОБА_1 на посвідчення нового зразка, з урахуванням правової оцінки, наданої судом.

При вирішенні питання про стягнення з відповідача витрат на правничу допомогу у розмірі 8500 грн., суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Згідно ч.3 ст.134 КАС України для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Частиною 4 статті 134 КАС України визначено, що для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи (ч.5 ст.134 КАС України).

Згідно ч.7 ст.139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

З викладеного вбачається, що розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Документально підтверджені судові витрати підлягають компенсації сторін, яка не є суб`єктом владних повноважень та на користь якої ухвалене рішення, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень. При цьому, склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги, документи, що свідчать про оплату обґрунтованого гонорару та інші витрати, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку.

Аналогічний висновок міститься у постановах Верховного Суду від 21.03.2018 р. у справі № 815/4300/17, від 11.04.2018 р. у справі № 814/698/16.

Рішенням Європейського суду з прав людини у справі "East/West Alliance Limited" проти України", оцінюючи вимоги заявника щодо здійснення компенсації витрат у розмірі 10 % від суми справедливої сатисфакції, виходить з того, що заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим.

За змістом договору про надання професійної правничої (правової) допомоги від 14.01.2020 р., укладеного між ОСОБА_1 та адвокатом ОСОБА_3 , адвокат приймає доручення на ведення справи в судах усіх ланок, підприємствах, установах, організаціях незалежно від форми власності в інтересах Клієнта, з питань щодо підтвердження ОСОБА_1 статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та видачею посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Розмір гонорару, який Клієнт сплачує Адвокату, визначається за домовленістю сторін виходячи з досвіду Адвоката, його кваліфікації, персонального попиту на допомогу конкретного Адвоката, складності Справи, її тривалості, важливості питання, що вирішується для Клієнта, фінансових можливостей та матеріального стану Клієнта та складає 1000 (одна тисяча) гривень за одну годину часу витраченого з боку адвоката для виконання роботи. Сплачений Адвокату гонорар Клієнту не повертається.

На підтвердження отримання гонорару в розмірі 8500 грн., позивачем надано до суду квитанцію до прибуткового касового ордера № 125992 від 02.09.2020 р., акт приймання-передачі виконаних робіт з надання послуг з професійної правничої допомоги від 02.09.2020 р. № 1 (далі - акт № 1).

Згідно акта № 1 розмір гонорару у сумі 3500 грн. складає: 1. зустріч, консультація клієнта, узгодження правової позиції - 500 грн. (30 хв. (тривалість) х 1000 грн. (ставка)); 2. підготовка, складання та подання до Херсонського окружного адміністративного суду, адміністративного позову - 3000 грн. (3 год. (тривалість) х 1000 грн. (ставка)).

Суд частково погоджується зі складовими гонорару та вважає, що послуга за № 1 по суті стосується підготовки позовної заяви, а тому охоплюється послугою № 2 та не може рахуватися окремо. Відтак, суд не враховує окремо послугу № 1 на суму 500 грн. у загальну вартість наданих позивачу послуг.

Таким чином, до відшкодування позивачу підлягає 3000 грн. понесених витрат на правничу допомогу.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -

вирішив:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_3 ) до Департаменту соціального захисту населення в особі обласної комісії з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Херсонської обласної державної адміністрації (73003, м.Херсон, вул.Потьомкінська, 13-А, код ЄДРПОУ 03198111), Міністерства соціальної політики України в особі Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (01601, м.Київ, вул.Еспланадна, 8/10, код ЄДРПОУ 37567866) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту соціального захисту населення в особі обласної комісії з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Херсонської обласної державної адміністрації (73003, м.Херсон, вул.Потьомкінська, 13-А, код ЄДРПОУ 03198111), зафіксоване у протоколі від 11.12.2019 р. № 9.

Визнати протиправним та скасувати рішення Міністерства соціальної політики України в особі Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (01601, м.Київ, вул.Еспланадна, 8/10, код ЄДРПОУ 37567866), зафіксоване у протоколі від 15.05.2020 р. № 13.

Зобов`язати Департамент соціального захисту населення в особі обласної комісії з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Херсонської обласної державної адміністрації (73003, м.Херсон, вул.Потьомкінська, 13-А, код ЄДРПОУ 03198111) повторно розглянути питання заміни посвідчення ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_3 ) на посвідчення нового зразка, з урахуванням правової оцінки, наданої судом.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути з бюджетних асигнувань Департаменту соціального захисту населення в особі обласної комісії з розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Херсонської обласної державної адміністрації (73003, м.Херсон, вул.Потьомкінська, 13-А, код ЄДРПОУ 03198111) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_3 ) витрати на правничу допомогу в сумі 1500 (одна тисяча п`ятсот) грн.

Стягнути з бюджетних асигнувань Міністерства соціальної політики України в особі Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (01601, м.Київ, вул.Еспланадна, 8/10, код ЄДРПОУ 37567866) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_3 ) витрати на правничу допомогу в сумі 1500 (одна тисяча п`ятсот) грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя О.І. Бездрабко

кат. 112030300

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.11.2020
Оприлюднено04.11.2020
Номер документу92594870
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2492/20

Рішення від 02.11.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 03.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні