Постанова
від 02.11.2020 по справі 320/10525/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/10525/20 Суддя (судді) першої інстанції: Леонтович А.М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2020 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді Кучми А.Ю.,

суддів Аліменка В.О., Безименної Н.В.

за участю секретаря Островської О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2020 року (м. Київ, дата складання повного тексту - 31.10.2020) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Вороньківської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А :

ОСОБА_1 звернувся з позовом до суду, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Вороньківської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області, яка полягає у невиконанні протокольного рішення №3 від 27.10.2020;

- зобов`язати Вороньківську сільську територіальну виборчу комісію Бориспільського Київської області району зробити перерахунок голосів виборців на дільничних виборчих комісіях №320164, №320176, №321425, №320143, №320151, №320144, у відповідності до протокольного рішення №3 від 27.10.2020.

Позовні вимоги обґрунтовано допущеною протиправною бездіяльністю Вороньківської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району, яка полягає у невиконанні протокольного рішення №3 від 27.10.2020, а саме не проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву, у якому зазначено, що виборчою комісією вищого рівня скасовано протокольне рішення Вороньківської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району про повторний підрахунок голосів. За таких обставин, відповідач вважає, що у нього був відсутній обов`язок щодо проведення відповідного підрахунку.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2020 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись з судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю.

Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного з`ясування усіх фактичних обставин у справі. Апелянт вказує, що нормами чинного законодавства не наділено Бориспільську районну територіальну виборчу комісію повноваженнями скасовувати рішення відповідача та не наділяють її статусом виборчої комісії вищого рівня по відношенню до відповідача. Наголошує, що саме відповідач, як територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів в даному випадку наділена повноваженнями розглядати скарги стосовно підготовки та проведення місцевих виборів.

Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено про безпідставність доводів апеляційної скарги, відсутність підстав для її задоволення та відсутність підстав для скасування рішення суду першої інстанції.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду - скасуванню.

Згідно з ст. 317 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує його та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ОСОБА_1 є кандидатом у депутати Вороньківської сільської ради та включений до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу від Київської обласної організації політичної партії Пропозиція , що підтверджується посвідченням №44 від 30.09.2020 (а.с.3).

27.10.2020 позивач звернувся до Вороньківської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району із скаргами на дії та бездіяльність дільничних виборчих комісіях №320164, №320176, №321425, №320143, №320151, №320144.

27.10.2020 протокольним рішенням №3 Вороньківської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району скарги кандидата у депутати Вороньківської сільської ради від Київської обласної організації політичної партії Пропозиція ОСОБА_1 на дії та бездіяльність дільничних виборчих комісіях №320164, №320176, №321425, №320143, №320151, №320144 - задоволено частково; призначено перерахунок голосів на 14:00 год. 28.10.2020 (а.с.4).

28.10.2020 постановою Бориспільської районної територіальної виборчої комісії №36 Про розгляд скарги на рішення Вороньківської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області від 27.10.2020 скаржник кандидат в депутати до Вороньківської сільської ради від ПП Свобода ОСОБА_2 (вх. №144 від 28.10.2020) скасовано протокольне рішення №3 засідання Вороньківської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району від 27.10.2020 та відмовлено у задоволенні скарги кандидата у депутати Вороньківської сільської ради від Київської обласної організації політичної партії Пропозиція ОСОБА_1 на дії та бездіяльність дільничних виборчих комісіях №320164, №320176, №321425, №320143, №320151, №320144 у зв`язку з відсутністю доказів, передбачених статтею 71 Виборчого кодексу України.

Позивач, вважаючи, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо виконання рішення про перерахунок голосів, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що твердження наведені позивачем не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи, відтак відсутні правові підстави для висновку про допущення відповідачем протиправної бездіяльності у зв`язку із невиконанням протокольного рішення №3 від 27.10.2020, а отже, Вороньківська сільська територіальна виборча комісія діяла у межах повноважень, передбачених законодавством України.

Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня 2020 року №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовка та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України).

Частиною першою статті 64 ВК України передбачено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Статус Центральної виборчої комісії визначається Конституцією України, цим Кодексом, Законом України "Про Центральну виборчу комісію" та іншими законами.

Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій, які забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних виборів, і є комісією вищого рівня щодо всіх окружних, дільничних виборчих комісій та всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів. Центральна виборча комісія здійснює повноваження окружної виборчої комісії в закордонному окрузі загальнодержавних виборів.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Дільничні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних і місцевих виборів у межах відповідних виборчих дільниць.

Згідно із приписами частини 1 статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Відповідно ч. 9 ст. 254 Виборчого кодексу України за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач звернувся до Вороньківської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району із скаргами на дії та бездіяльність дільничних виборчих комісіях №320164, №320176, №321425, №320143, №320151, №320144, які 27.10.2020 протокольним рішенням №3 Вороньківської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району скарги кандидата у депутати Вороньківської сільської ради від Київської обласної організації політичної партії Пропозиція ОСОБА_1 на дії та бездіяльність дільничних виборчих комісіях №320164, №320176, №321425, №320143, №320151, №320144 - задоволено частково.

Вирішено, що о 14:00 год. 28.10.2020 мав бути проведений повторний підрахунок голосів виборців на вищевказаних виборчих дільницях.

Разом із тим, в подальшому за результатом розгляду скарги кандидата в депутати до Вороньківської сільської ради від ПП Свобода ОСОБА_2 , Бориспільською районною територіальною виборчою комісією прийнято постанову №3, якою скасовано протокольне рішення №3 засідання Вороньківської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району від 27.10.2020 та відмовлено у задоволенні скарги кандидата у депутати Вороньківської сільської ради від Київської обласної організації політичної партії Пропозиція ОСОБА_1 на дії та бездіяльність дільничних виборчих комісіях №320164, №320176, №321425, №320143, №320151, №320144, у зв`язку з відсутністю доказів, передбачених статтею 71 Виборчого кодексу України.

Позивач в адміністративному позові та апеляційній скарзі наголошує, що у Бориспільської районної територіальної виборчої комісії відсутні повноваження скасовувати рішення сільських територіальних виборчих комісій.

Статтею 33 Виборчого кодексу України визначено статус виборчих комісій.

Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій, які забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних виборів, і є комісією вищого рівня щодо всіх окружних, дільничних виборчих комісій та всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів. Центральна виборча комісія здійснює повноваження окружної виборчої комісії в закордонному окрузі загальнодержавних виборів.

Окружні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій у межах відповідних територіальних округів загальнодержавних виборів.

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

За таких обставин, аналізуючи зміст статті 33 ВК України, колегія суддів дійшла до висновку, що Вороньківська сільська територіальна виборча комісія Бориспільського району та Бориспільська районна територіальна виборча комісія є рівнозначними комісіями по відношенню одна до одної, оскільки обидві є територіальними.

Разом із тим відповідно до ч.ч.1, 2 ст. 202 ВК України систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять: 1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів; 2) територіальні виборчі комісії: а) виборча комісія Автономної Республіки Крим; б) обласні виборчі комісії; в) районні виборчі комісії; г) міські виборчі комісії; ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); д) селищні, сільські виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії. Районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом, де не утворені районні у місті ради, утворюються для здійснення передбачених цим Кодексом повноважень у відповідному виборчому окрузі щодо виборів депутатів міських рад та міських голів.

Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються: 1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України; територіальної виборчої комісії - на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів; дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці стосовно кожних місцевих виборів, які проводяться на її території.

Таким чином, враховуючи приписи ч.4 ст.65 ВК України до територіальної виборчої комісії яка встановлює результати відповідних виборів може бути подана скарга на рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів.

Тобто до Бориспільської районної територіальної виборчої комісії могли бути оскарженні рішення відповідача виключно в частині відповідних місцевих виборів.

Як вбачається з матеріалів справи, а саме протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Вороньківської сільської ради Бориспільського району Київської області по дільницях №320164, №320176, №321425, №320143, №320151, №320144, комісією, яка встановлює результати місцевих виборів є саме відповідач оскільки стосуються підрахунку голосів щодо обраних депутатів сільської ради.

Таким чином в питаннях даного виду місцевих виборів Бориспільська районна територіальна виборча комісія не є комісією, до якої може бути подано скаргу відповідно до ч. 4 ст. 65 ВК України.

При цьому, приписи ст.33 ВК України встановлюють, що територіальна виборча комісія є комісією вищого рівня щодо дільничної виборчої комісії, натомість відповідач не є дільничною виборчою комісією.

Колегія суддів зазначає, що невиконання відповідачем власного протокольного рішення №3 від 27.10.2020 є результатом свавільного тлумачення норм виборчого законодавства та безпідставним застосуванням постанови іншої територіальної виборчої комісії у своїй діяльності.

При цьому, рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання, відповідно до ч.14 ст.36 Виборчого кодексу України.

За таких обставин, враховуючи, що протокольне рішення №3 засідання Вороньківської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району від 27.10.2020 не скасовано належною територіальною виборчою комісією чи у судовому порядку, з боку відповідача наявна протиправна бездіяльність щодо його виконання, тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку про задоволення позовних вимог.

При цьому, враховуючи задоволення позовних вимог, колегія судді дійшла до висновку про стягнення на користь позивача суму сплаченого судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги відповідно до приписів ст.139 КАС України.

Керуючись ст. ст. 33, 34, 243, 272, 278, 310, 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити .

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2020 року - скасувати та прийняти постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Вороньківської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області, яка полягає у невиконанні протокольного рішення №3 від 27.10.2020.

Зобов`язати Вороньківську сільську територіальну виборчу комісію Бориспільського району Київської області зробити перерахунок голосів виборців на дільничних виборчих комісіях №320164, №320176, №321425, №320143, №320151, №320144, у відповідності до протокольного рішення №3 від 27.10.2020.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Вороньківської сільської територіальної виборчої комісії Бориспільського району Київської області (08352, Київська обл., Бориспільський район, с.Вороньків, вул. Паркова, 2, код ЄДРПОУ 43782367) судовий збір за подання позовної заяви та апеляційної скарги у розмірі 2100,80 грн (дві тисячі сто гривень 80 коп.) сплачений відповідно до квитанцій №29215789 від 30.10.2020, №1280210024 від 02.11.2020 .

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.

Повний текст постанови виготовлено 02.11.2020.

Головуючий суддя: А.Ю. Кучма

В.О. Аліменко

Н.В. Безименна

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.11.2020
Оприлюднено04.11.2020
Номер документу92597064
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/10525/20

Постанова від 02.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Рішення від 31.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Леонтович А.М.

Ухвала від 30.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Леонтович А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні