Постанова
від 28.10.2020 по справі 640/16579/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/16579/19 Прізвище судді (суддів) першої інстанції: Шейко Т.І. Суддя-доповідач Шурко О.І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 жовтня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого Шурка О.І.,

суддів Василенка Я.М., Лічевецького І.О.,

при секретарі Коцюбі Т.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 квітня 2020 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Київтранскомплект" до Головного управління ДФС у м. Києві, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю "Київтранскомплект" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління ДФС у м. Києві, Державної фіскальної служби України, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 02.08.2019 року № 1243325/41353054 щодо відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 68 від 18.07.2019 року на загальну суму 946 034,64 грн., сума податку на додану вартість 157 672,44 грн., отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Маркетінвестгруп (ІПН 353708626557), виданої Товариством з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054).

- зобов`язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська пл., 8, код в ЄДРЮОФОПГФ 39292197) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054) № 68 від 18.07.2019 року на загальну суму 946 034,64 грн., сума податку на додану вартість 157 672,44 грн., отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Маркетінвестгруп (ІПН 353708626557), датою її фактичного надходження - 23.07.2019 року.

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 02.08.2019 року № 1243324/41353054 щодо відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 71 від 18.07.2019 року на загальну суму 396 359,26 грн., сума податку на додану вартість 66 059,88 грн. отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Науково- виробниче підприємство Укрпромвпровадження (ІПН 351416726550), виданої Товариством з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054).

- зобов`язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська пл., 8, код в ЄДРЮОФОПГФ 39292197) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054) № 71 від 18.07.2019 року на загальну суму 396 359,26 грн., сума податку на додану вартість 66 059,88 грн., отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Науково- виробниче підприємство Укрпромвпровадження (ІПН 351416726550), датою її фактичного надходження - 23.07.2019 року.

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 02.08.2019 року № 1243323/41353054 щодо відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 72 від 18.07.2019 року на загальну суму 181 191,79 грн., сума податку на додану вартість 30 198,63 грн., отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Науково- виробниче підприємство Укрпромвпровадження (ІПН 351416726550), виданої Товариством з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054).

- зобов`язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська пл., 8, код в ЄДРЮОФОПГФ 39292197) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054) № 72 від 18.07.2019 року на загальну суму 181 191,79 грн., сума податку на додану вартість ЗО 198,63 грн., отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Науково- виробниче підприємство Укрпромвпровадження (ІПН 351416726550), датою її фактичного надходження - 23.07.2019 року.

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 02.08.2019 року № 1243322/41353054 щодо відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 73 від 18.07.2019 року на загальну суму 118 825,02 грн., сума податку на додану вартість 19 804,17 грн., отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Науково- виробниче підприємство Укрпромвпровадження (ІПН 351416726550), виданої Товариством з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054).

- зобов`язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська пл., 8, код в ЄДРЮОФОПГФ 39292197) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054) № 73 від 18.07.2019 року на загальну суму 118 825,02 грн., сума податку на додану вартість 19 804,17 грн., отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Науково- виробниче підприємство Укрпромвпровадження (ІПН 351416726550), датою її фактичного надходження - 23.07.2019 року.

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 02.08.2019 року № 1243327/41353054 щодо відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 74 від 19.07.2019 року на загальну суму 137 758,08 грн., сума податку на додану вартість 22 959,68 грн., отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Маркетінвестгруп (ІПН 353708626557), виданої Товариством з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054).

- зобов`язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська пл., 8, код в ЄДРЮОФОПГФ 39292197) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054) № 74 від 19.07.2019 року на загальну суму 137 758,08 грн., сума податку на додану вартість 22 959,68 грн., отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Маркетінвестгруп (ІПН 353708626557), датою її фактичного надходження - 23.07.2019 року.

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 02.08.2019 року № 1243326/41353054 щодо відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 75 від 19.07.2019 року на загальну суму 132 215,52 грн., сума податку на додану вартість 22 035,92 грн., отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Науково- виробниче підприємство Укрпромвпровадження (ІПН 351416726550), виданої Товариством з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054).

- зобов`язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська пл., 8, код в ЄДРЮОФОПГФ 39292197) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054) № 75 від 19.07.2019 року на загальну суму 132 215,52 грн., сума податку на додану вартість 22 035,92 грн., отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Науково- виробниче підприємство Укрпромвпровадження (ІПН 351416726550), датою її фактичного надходження - 23.07.2019 року.

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку , коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 02.08.2019 року № 1243321/41353054 щодо відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 76 від 22.07.2019 року на загальну суму 43 536,00 грн., сума податку на додану вартість 7 256,00 грн., отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Маркетінвестгруп (ІПН 353708626557), виданої Товариством з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054).

- зобов`язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська пл., 8, код в ЄДРЮОФОПГФ 39292197) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054) № 76 від 22.07.2019 року на загальну суму 43 536,00 грн., сума податку на додану вартість 7 256,00 грн., отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Маркетінвестгруп (ІПН 353708626557), датою її фактичного надходження - 24.07.2019 року.

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 06.08.2019 року № 1246870/41353054 щодо відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 77 від 16.07.2019 року на загальну суму 1560,00 грн., сума податку на додану вартість 260,00 грн., отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Науково- виробниче підприємство Укрпромвпровадження (ІПН 351416726550), виданої Товариством з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054).

- зобов`язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська пл., 8, код в ЄДРЮОФОПГФ 39292197) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект (місцезнаходження: вул. Еспланадна, 28А, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 41353054) № 77 від 16.07.2019 року на загальну суму 1560,00 грн., сума податку на додану вартість 260,00 грн., отримувачем (покупцем) у Податковій накладній вказане Товариство з обмеженою відповідальністю Науково- виробниче підприємство Укрпромвпровадження (ІПН 351416726550), дaтqю її фактичного надходження - 30.07.2019 року.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 17 лютого 2020 року позовні вимоги задоволено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. В апеляційній скарзі відповідач зазначає, що відсутність документів, передбачених п. 21 Порядку №117, не дала можливості підтвердити реальність здійснення господарських операцій ТОВ Київтранскомплект згідно з яких позивачем виписано податкові накладні.

Позивач відзив на апеляційну скаргу не подавав. В суді першої інстанції його позиція обґрунтовувалась тим, що оскаржувані рішення прийняті податковим органом з порушенням норм податкового законодавства, у зв`язку з чим є протиправними та підлягають скасуванню.

Згідно з ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект придбало товар у Товариства з обмеженою відповідальністю Локомотивсервис (договір купівлі-продажу №1408 від 14 серпня 2017 року) згідно накладної №212 від 15 липня 2019 року, де зазначено товар з кодом УК`Г ЗЕД 6814100000 на загальну суму 1 136 502,93 грн.

Відповідний товар було отримано згідно з довіреністю №77 від 01 липня 2019 року.

Продукція, що поставлена згідно вищезазначеної накладної була оплачена 01 квітня 2019 року згідно платіжного доручення №398 від 01.04.2019 року та 01 липня 2019 року згідно платіжного доручення №702 від 01 липня 2019 року.

Крім цього, позивач придбав товар у Товариства з обмеженою відповідальністю Укрпромвпровадження ЛТД (Договір купівлі-продажу №410 від 02 квітня 2018 року) згідно накладної №125 від 18 липня 2019 року, на загальну суму 94 655.76 грн.

Товар перевезено відповідно до товаро-транспортної накладної №Р125 від 18 липня 2019 року та отримано згідно довіреності №78 від 01 липня 2019 року.

Вищезазначена продукція оплачена 19 липня 2019 року згідно платіжного доручення №776 від 19 липня 2019 року.

Позивач реалізував закуплений вище товар покупцю Товариству з обмеженою відповідальністю Науково-Виробниче Підприємство Укрпромвпровадження (договір постачання продукції №109 від 09 серпня 2017 року), а саме товар з кодом УКТ ЗЕД 7407, згідно видаткових накладних №574 від 16 липня 2019 року на суму 1 560.00 грн., №552 від 18 липня 2019 року на суму 396 359,26 грн., №549 від 18 липня 2019 року на суму 181191,79 грн., видаткової накладної №551 від 18 липня 2019 року на суму 118825,02 грн., видаткової накладної №554 від 19 липня 2019 року на суму 132215,52 грн.

Продукція оплачена згідно платіжних доручень №4082 від 18 липня 2019 року, №776 від 19 липня 2019 року та №821 від 19 липня 2019 року.

Крім цього, позивачем реалізовано закуплений вище товар покупцю Товариству з обмеженою відповідальністю Маркетінвестгруп (Договір купівлі-продажу №108 від 10 серпня 2017 року), а саме товар з кодом УКТ ЗНД 8544 згідно видаткових накладних №553 від 19.07.2019 року на суму 137 758.08 грн. та №557 від 22 липня 2019 року на суму 43 536,00 грн.

Товар оплачено згідно з платіжних доручень №739 від 19 липня 2019 року та №744 від 23 липня 2019 року.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України Товариством з обмеженою відповідальністю Київтранскомплект складено податкові накладні №68, №71, №72, №73 від 18 липня 2019 року, № 74, 75 від 19 липня 2019 року, №76 від 22 липня 2019 року і №77 від 16 липня 2019 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Однак, відповідно до квитанцій до вищезазначених податкових накладних за результатами обробки податкових накладних реєстрацію останніх зупинено, оскільки податкові накладні відповідають вимогам п. 1.6. Критеріїв оцінки ступеня ризиків.

Згідно з повідомлень про направлення документів довільної форми позивачем сформовано та направлено відповідачу пояснення з відповідними підтверджуючими документами, але комісією Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві прийнято рішення №1243325/41353054, №1243324/41353054, №1243323/41353054, №1243322/41353054, №1243327/41353054, №1243326/41353054, №1243321/41353054 від 02 серпня 2019 року та №1246870/41353054 від 06 серпня 2019 року про відмову в реєстрації вищезазначених податкових накладних.

Позивач подав до Державної фіскальної служби України скарги на вищенаведені рішення Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, проте Рішеннями Комісії з питань розгляду скарг скарги залишено без задоволення, а рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві без змін.

Вважаючи оскаржувані рішення протиправними, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, дійшов висновку, що зі змісту квитанцій до відповідних податкових накладних контролюючим органом було сформовано висновки, що ПН/РК відповідають вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Водночас, у вищевказаних квитанціях фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. Фактично, фіскальним органом, в порушення підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, не вказано у зазначених квитанціях конкретного переліку документів, які, на думку контролюючого органу, необхідно надати.

Колегія суддів погоджується з наведеним висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Податковим кодексом України (далі - ПК України), постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Постанова № 1246), Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 (далі - Порядок № 117).

Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

У пункті 188.1 статті 188 ПК України визначено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) та надати покупцю за його вимогою (п. 201.10 ст. 201 ПК України).

У пп. 14.1.60 п. 14 ст. 14 ПК України визначено, що ЄРПН - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з п.п. 12, 13 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п.192.1. ст.192 та п.201.10. ст.201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п.201.1. ст.201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3. і 200-1.9. ст.200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до п.201.16. ст.201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", ;Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених п. 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Відповідно до п.п. 74.2, 74.3 ст. 74 ПК України в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

У пункті 1.6 Критеріїв ризиковості платника податку, викладених в листі ДФС України від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18 (далі - Критерії № 959) визначено, що комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.

Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.

Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.

У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.

Згідно з п.п. 3-7 Порядку № 177 податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак:

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно значення показників D та P, розрахованих у наведеному у цьому підпункті, мають такі розміри: D > 0,03, P < P м х 1,4, де: D - розрахункова величина, яка дорівнює S/T; S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; P м - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.

У пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до п. 74.2 ст. 74 цього Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;

в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до пп.201.16.2. цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (пп. 201.16.3 п. 201.16 ст. 201 ПК України).

Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Системний аналіз викладених правових норм свідчить про те, що законодавством регламентовано чіткий порядок реєстрації податкових накладних в ЄРПН та правові підстави для зупинення їх реєстрації і для відмови у її здійсненні.

При цьому, у разі зупинення реєстрації податкової накладної платника у зв`язку зі встановленням його ризиковості за вищевказаними Критеріями, податковий орган зобов`язаний не лише зазначити загальний пункт таких Критеріїв, а й вказати яким саме критеріям, на його думку, не відповідає платник. Невиконання контролюючим органом зазначеної вимоги призводить до обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких документів на власний розсуд.

Така вимога є цілком обґрунтованою, оскільки від розуміння конкретного критерію, на підставі якого було зупинено реєстрацію податкової накладної, залежить послідовність надання платником податків пояснень, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної. При цьому, тільки визначивши критерій, на підставі якого було зупинено реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган може чітко визначити вичерпний перелік конкретних документів, які платник податків повинен надати контролюючому органу.

Разом з тим, слід враховувати, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічні правові висновки викладені в постановах Верховного Суду від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18, від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17, від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18, від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18.

Перевіряючи доводи апеляційної скарги, колегія суддів звертає увагу на те, що реєстрацію поданих позивачем податковихї накладних зупинено (як зазначено у квитанціях) через встановлення ризиковості позивача з посиланням на пп. 1.6 Критеріїв без визначення, якому саме з критеріїв, що містяться у вказаному підпункті, відповідає позивач та які конкретно документи йому слід подати та/або пояснення для усунення виниклих сумнівів щодо реальності задекларованих ним операцій.

При цьому, ані до суду першої інстанції, ані в ході апеляційного провадження відповідачами не надано жодних доказів або, принаймні, обґрунтування/пояснення, на чому ж засновується висновок податкового органу про необхідність зупинення реєстрації поданого позивачем розрахунку коригування.

Таким чином, апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції щодо протиправності оскаржуваних у цій справі рішень Комісії ГУ ДФС у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, необхідності її скасування та відновлення порушеного права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати подані позивачем податкові накладні в ЄРПН датою їх подання.

При цьому, перевіряючи рішення суду першої інстанції у межах апеляційної скарги, судова колегія також зазначає, що відповідно до Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 р. на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тож, застосування в цій справі способу захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання ДПС зареєструвати подану позивачем податкову накладну в ЄРПН не є втручанням в його дискреційні повноваження та відповідає завданням адміністративного судочинства, регламентованим ст. 2 КАС України.

Аналогічний підхід щодо обрання способу захисту порушеного права застосовано Верховним Судом у постановах від 31.01.2018 у справі № 825/849/17 та від 06.03.2018 у справі № 826/4475/16.

Разом з тим, у рішенні від 30.01.2003 N 3-рп/2003 Конституційний Суд України зазначив, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.

Крім того, у рішенні від 10.04.2008 у справі Вассерман проти Росії Європейський суд з прав людини також наголосив на тому, що засіб юридичного захисту, якого вимагає стаття 13, має бути ефективним як з практичної, так і з правової точки зору, тобто таким, що або запобігає стверджуваному порушенню чи його повторенню в подальшому, або забезпечує адекватне відшкодування за те чи інше порушення, яке вже відбулося.

Доводи апелянта про те, що позивачем не надано документів, необхідних для прийняття Комісією рішення про реєстрацію поданих ним податкових накладних, спростовуються матеріалами справи, оскільки, як було встановлено вище, позивачем подані всі необхідні документи.

Надаючи оцінку доводам апелянта, судова колегія також приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі Ґарсія Руіз проти Іспанії (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що …хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід… .

Отже, проаналізувавши всі доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вони не спростовують висновків суду і апелянт, який є суб`єктом владних повноважень, всупереч вимогам ч. 2 ст. 77 КАС України, не довів тих обставин, на які він посилається, а судом першої інстанції повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Згідно зі ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 242, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві - залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 квітня 2020 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.

Головуючий суддя: Шурко О.І.

Судді: Василенко Я.М.

Лічевецький І.О.

Повний текст постанови виготовлено 02.11.2020.

Дата ухвалення рішення28.10.2020
Оприлюднено05.11.2020
Номер документу92597172
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/16579/19

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шейко Т.І.

Ухвала від 22.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 22.12.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шейко Т.І.

Постанова від 28.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Постанова від 28.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Ухвала від 24.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

Ухвала від 24.06.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Шурко Олег Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні