Рішення
від 04.11.2020 по справі 440/6278/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/6278/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Алєксєєвої Н.Ю.,

за участю:

секретаря судового засідання - Куць А.С.

представника позивача - Чернушенка В.Ю.,

третьої особи - ОСОБА_1 ,

представника третьої особи - ОСОБА_4.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, треті особи: ОСОБА_1 , ОСОБА_3 про визнання протиправною та скасування постанови, визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

02 листопада 2020 року позивач ОСОБА_2 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про:

- визнання протиправною та скасування постанови Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 30 жовтня 2020 року №1 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 ";

- визнання протиправними дій Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області щодо проведення 31 жовтня 2020 року повторного підрахунку голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови та визнання голосування на виборчій дільниці №530394 єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Пришибського сільського голови недійсним;

- зобов`язання Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області скласти протокол про підсумки голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови на основі протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 530302, 530303, 530304, 530394, 530408, 530409, які складені дільничними виборчими комісіями з 25 жовтня 2020 року до 26 жовтня 2020 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що територіальна виборча комісія прийняла рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на єдиному одномандатному виборчому округу по виборах Пришибського сільського голови за відсутності правових підстав. Зазначав, що вказані у постанові Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 30.10.2020 № 1 Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 обставини не ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях № № 530302, 530303, 530304, 530394, 530408, 530409 єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Пришибського сільського голови. Акти, які складені кандидатом на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 , стосуються тільки виборчих дільницях № № 530394, 530408, 530409, а не всіх виборчих дільниць єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Пришибського сільського голови. Таким чином, на думку позивача, постанова Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 30.10.2020 № 1 Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 не є обґрунтованою відносно проведення повторного підрахунку голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови та не відповідає нормам Виборчого кодексу України. Крім того, вказував на те, що Пришибська сільська територіальна виборча комісія Кременчуцького району Полтавської області не мала жодних фактичних даних для визнання голосування на виборчій дільниці № 530394 єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Пришибського сільського голови недійсним. Зазначені дії та відповідні рішення суб`єкта владних повноважень, на його думку, порушують право позивача як кандидата на посаду Пришибського сільського голови на чесні вибори, у тому числі на належне здійснення виборчих процедур.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02 листопада 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача, ОСОБА_1 .

03.11.2020 у до суду надійшов відзив на позов, в якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що постановою № 1 від 30.10.2020 Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 (о 17 годині 30 хвилин) Пришибська сільська територіальна виборча комісія постановила провести повторний підрахунок голосів на єдиному одномандатному виборчому округу по виборам Пришибського сільського голови в складі 6 (шести) виборчих дільниць №№ 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304, встановивши дату 31 жовтня 2020 року. В цей же день - 30.10.2020 о 17 годині 50 хвилин Пришибською сільською територіальною виборчою комісією було винесено постанову № 2 Про розгляд заяви та актів про порушення виборчого законодавства кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 , якою вирішено: провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304 на єдиному одномандатному виборчому округу по виборам Пришибського сільського голови 31 жовтня 2020 року; постанову Пришибської сільської ТВК №1 від 30.10.2020 скасувати та вважати нечинною. Відтак повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №№ 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304 на єдиному одномандатному виборчому округу по виборам Пришибського сільського голови 31.10.2020 року було здійснено на підставі постанови № 2 Про розгляд заяви та актів про порушення виборчого законодавства кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 . Вказана постанова відповідає вимогам визначеним частиною 3 статті 37 Виборчого кодексу України. В свою чергу, позивачем не наведено обґрунтування незаконності прийнятого комісією рішення, а міститься виключно посилання на відсутність актів, при цьому позивач навіть не намагався отримати відповідні документи у ТВК. Зазначав, що в ході повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 530394, перевірки списків виборців, які брали участь у голосування, контрольних талонів, заяв про голосування за місцем перебування, витягу зі списків виборців, були виявлено 18 порушень визначених п.1 ч. 1 ст. 254 Виборчого кодексу України, що становить 7,2% кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці № 530394, а тому керуючись ст.ст.252,254 Виборчого кодексу України, постановою від 31.10.2020 ТВК визнала голосування на виборчій дільниці № 530394 недійсним; усі бюлетені, виявлені у виборчих скриньках на виборчій дільниці № 530394 з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року, визнала такими, що не підлягають врахуванню.

Ухвалою суду від 03 листопада 2020 року залучено до участі у справі № 440/6278/20 в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_3 .

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити у повному обсязі з мотивів, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлявся належним чином, у відзиві на позов, крім іншого, просив суд розглянути справу без участі відповідача та його представника.

Третя особа ОСОБА_1 проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні.

Представник третьої особи Бабець А.А. проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні. Зазначав, що відповідач під час прийняття спірного рішення діяв в межах, наданих йому законодавством, дискреційних повноважень.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази, які містяться у матеріалах адміністративної справи, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" №160 від 08.09.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

25.10.2020 року відбулись чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

30.10.2020 року до Пришибської територіальної виборчої комісії надійшла заява від кандидата на посаду Пришибського сільського голови Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_1 про проведення повторного підрахунку голосів на єдиному одномандатному виборчому окрузі по виборах Пришибського сільського голови в складі 6 (шести) вибрчих дільниць № 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304, так як виявлено грубі порушення Виборчого кодексу України на вказаних дільницях.

30.10.2020 року о 17 год. 30 хв. Пришибська сільська територіальна виборча комісія Кременчуцького району Полтавської області прийняла постанову № 1 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 ", якою вирішено провести повторний підрахунок голосів на єдиному одномандатному виборчому окрузі по виборах Пришибського сільського голови в складі 6 (шести) виборчих дільниць № 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304. Встановивши дату 31 жовтня 2020 року.

Постановою від 31 жовтня 2020 року Пришибська сільська територіальна виборча комісія Кременчуцького району Полтавської області постановила: визнати голосування на виборчій дільниці № 530394 недійсним; усі бюлетені, виявлені у виборчих скриньках на виборчій дільниці № 530394 з виборів Пришибського сільського голови 25 жовтня 2020 року, вважати такими, які не підлягають врахуванню.

Не погоджуючись із постановою Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 30 жовтня 2020 року №1 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 " та вважаючи її протиправною, а також вважаючи протиправним дії щодо проведення повторного перерахунку голосів, визнання відповідачем голосування на виборчій дільниці № 530394 єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Пришибського сільського голови недійсним, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та аргументам учасників справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Згідно ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

При цьому статтею 69 Конституції України передбачено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення (стаття 71 Конституції України).

Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (частина 1 ст. 273 КАС України).

Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України від 19.12.2019 року №396-IX (далі - ВК України).

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно статті 21 цього Кодексу виборчий процес кожних виборів здійснюється на засадах: 1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; 4) політичного плюралізму та багатопартійності; 5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу; 6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій); 7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Статтею 11 Виборчого кодексу України передбачено, що громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 64 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно з частиною 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Відповідно до частини 2 статі 32 Виборчого кодексу України систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення виборів депутатів, становлять: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Статтею 35 Виборчого кодексу України передбачено, що набуття та припинення окружною (територіальною) виборчою комісією статусу юридичної особи здійснюється у порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

Окружна (територіальна) виборча комісія набуває статусу юридичної особи з дня державної реєстрації юридичної особи.

Статтею 254 цього кодексу встановлений порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.

Так, з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

За наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці (частина 9 статті 254 Виборчого кодексу України).

У разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці (частина 10 статті 254 Виборчого кодексу України).

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Проаналізувавши вищевказані норми права суд приходить до висновку, що частини 9, 10 статті 254 Виборчого кодексу України містять норми щодо дискреційних повноважень територіальної виборчої комісії, коли вона може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів:

- за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці;

- у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії.

А також імперативні норми права, коли територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на дільниці:

- у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами;

- у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії.

Як вбачається з матеріалів справи, 30.10.2020 року о 17 год. 30 хв. Пришибська сільська територіальна виборча комісія Кременчуцького району Полтавської області прийняла постанову № 1 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 ", якою вирішила провести повторний підрахунок голосів на єдиному одномандатному виборчому окрузі по виборах Пришибського сільського голови в складі 6 (шести) виборчих дільниць № 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304. Встановивши дату 31 жовтня 2020 року.

Як слідує зі спірного рішення підставою для його прийняття стала заява кандидата на посаду Пришибського сільського голови Кузьменка С.П. про проведення повторного підрахунку голосів виборців на єдиному одномандатному виборчому округу по виборам Пришибського сільського голови в складі 6 (шести) виборчих дільниць №№ 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304, в якій він повідомив про грубі порушення Виборчого кодексу України на дільницях №№ 530302, 530303, 530304, 530394, 530408, 530409.

Суд зазначає, що однією з підстав для прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів є заява або скарга, підтверджені відповідно оформленими актами про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

При цьому, як слідує з аналізу частин 9, 10, 12 статті статі 254 Виборчого кодексу України, які регулюють підстави та порядок проведення повторного підрахунку голосів виборців, рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців приймається по кожній окремій виборчій дільниці, за наявності належно оформлених актів про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці.

Згідно інформації з Державного реєстру виборців https://www.drv.gov.ua/ords/portal/!cm_core.cm_index?option=ext_dvk&pid100=53&pgf7691=64907&prejim=1 голосування у одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови проводились на шести виборчих дільницях: №№ 530302, 530303, 530304, 530394, 530408, 530409.

За змістом постанови №1 від 30.10.2020 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 " під час прийняття спірного рішення комісією також розглядалися акти про порушення на виборчих дільницях №№ 530394, 530408, 530409 Виборчого кодексу України на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

При цьому, матеріали справи містять докази складення уповноваженими особами актів про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях: №№ 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304.

Згідно відзиву на позовну заяву та матеріалами справи підтверджено, що в цей же день - 30.10.2020 о 17 год. 50 хв. Пришибською сільською територіальною виборчою комісією було винесено постанову № 2 Про розгляд заяви та актів про порушення виборчого законодавства кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 , якою вирішено:

- провести повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях № 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304 на єдиному одномандатному виборчому округу по виборам Пришибського сільського голови 31 жовтня 2020 року;

- постанову Пришибської сільської ТВК №1 від 30.10.2020 скасувати та вважати її нечинною.

Відтак повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №№ 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304 на єдиному одномандатному виборчому округу по виборам Пришибського сільського голови 31.10.2020 року було здійснено на підставі постанови № 2 Про розгляд заяви та актів про порушення виборчого законодавства кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 , а не на підставі постанови №1 від 30.10.2020 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 ", як зазначає позивач.

Зазначене також підтверджується змістом постанови від 31.10.2020 року "Про визнання голосування на виборчій дільниці №530394 недійсним" за посиланням на підставу проведення повторного перерахунку голосів - постанова №2 від 30.10.2020 року.

Зважаючи на той факт, що постанова Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 30.10.2020 №1 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 " скасована та визнана не чинною постановою відповідача від 30.10.2020 № 2 Про розгляд заяви та актів про порушення виборчого законодавства кандидата на посаду Пришибського сільського голови Кузьменка Сергія Петровича , розгляд позовної вимоги позивача про визнання її протиправною та скасування у судовому порядку є неможливим.

Крім того, суд зазначає, що позивачем не надано суду та матеріали справи не містять жодних доказів щодо порушення з боку відповідача прав позивача, як кандидата на посаду Пришибського сільського голови, прийняттям відповідачем оскаржуваної постанови від 30.10.2020 №1.

За таких обставин, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 30 жовтня 2020 року №1 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 ".

Щодо вимоги позивача про визнання протиправними дій Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області щодо проведення 31 жовтня 2020 року повторного підрахунку голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови, на підставі постанови від 30.10.2020 №1 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 ", та визнання голосування на виборчій дільниці №530394 єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Пришибського сільського голови недійсним, суд зазначає наступне.

Як слідує з пояснень представника позивача, наданих в ході судового засідання, позивач вважає, що Пришибська сільська територіальна виборча комісія Кременчуцького району Полтавської області не має повноважень на визначення порушень Виборчого кодексу України на дільницях та не має спеціальних знань для визнання наявності фактів порушення, а тому дії територіальної виборчої комісії щодо проведення 31.10.2020 повторного підрахунку голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови та визнання голосування на виборчій дільниці №530394 єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Пришибського сільського голови недійсним, на думку позивача, є протиправними.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах. Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу (ч.12 ст.254 Виборчого кодексу України).

Відповідно до частини 15 статті 254 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення порушення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.

При цьому, згідно пункту 1 частини 1 статті 252 Виборчого кодексу України голосування на виборчій дільниці може бути визнано недійсним у разі виявлення територіальною виборчою комісією при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці випадків незаконного голосування, а саме: 1) заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу, 2) голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах, 3) голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно 4) голосування особою більше ніж один раз.

Голосування на відповідній виборчій дільниці визнається недійсним згідно п.1 ч.1 ст.252 ВК України за умови, що вказані випадки перевищують 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.

Суд відзначає, що вищенаведеними положеннями Виборчого кодексу України не визначено підстав та порядку визначення і визнання виборчою комісією наявності фактів порушення цього Кодексу, законодавством не передбачено жодних інших органів чи організацій, належних до залучення дії по встановленню фактів порушень, дані повноваження надані територіальним виборчим дільницям, у зв`язку з чим територіальна виборча комісія приймає рішення про повторний підрахунок голосів та визнання голосування на виборчій дільниці недійсним.

Водночас, із змісту позовної заяви вбачається, що позивач обґрунтовує свої вимоги з посиланням на протиправність прийняття відповідачем постанови Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 30.10.2020 №1 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 ", яка була скасована вказаною комісією та яка містить інші підстави та обставини для її прийняття.

Як зазначалося судом вище, повторний підрахунок голосів на виборчих дільницях №№ 530408, 530409, 530394, 530303, 530302, 530304 на єдиному одномандатному виборчому округу по виборам Пришибського сільського голови 31.10.2020 року було здійснено на підставі постанови № 2 Про розгляд заяви та актів про порушення виборчого законодавства кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 , яка є чинною та ніким не скасована.

Суд зазначає, що проведення 31 жовтня 2020 року повторного підрахунку голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови та визнання за результатами повторного підрахунку голосів голосування на виборчій дільниці №530394 єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Пришибського сільського голови недійсним є наслідком прийняття відповідачем постанови № 2 Про розгляд заяви та актів про порушення виборчого законодавства кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 , а тому позовні вимоги, щодо визнання протиправними дій щодо повторного підрахунку голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови 31.10.2020 та результати такого підрахунку повинні розглядатись у комплексі із позовними вимогами про скасування рішення територіальної виборчої комісії, оформлене постановою від 30.10.2020 №2.

Доводів про те, що постанова від 30.10.2020 № 2 Про розгляд заяви та актів про порушення виборчого законодавства кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 не відповідає критеріям, зазначеним у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, позов не містить.

За урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову в цій частині.

Оскільки суд відмовив у задоволенні вимог про визнання протиправною та скасування постанови Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області від 30 жовтня 2020 року №1 "Про розгляд заяви кандидата на посаду Пришибського сільського голови ОСОБА_1 "; визнання протиправними дій щодо проведення 31 жовтня 2020 року повторного підрахунку голосів виборців у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови та визнання голосування на виборчій дільниці №530394 єдиного одномандатного виборчого округу з виборів Пришибського сільського голови недійсним, підстави для задоволення позовної вимоги про зобов`язання скласти протокол про підсумки голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Пришибського сільського голови на основі протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 530302, 530303, 530304, 530394, 530408, 530409, які складені дільничними виборчими комісіями з 25 жовтня 2020 року до 26 жовтня 2020 року, відсутні.

Підсумовуючи вищенаведене, суд вважає позовні вимоги безпідставними, а позов таким, що не підлягає до задоволення.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

При зверненні до суду з цим позовом позивачем не було надано документ, що підтверджує сплату судового збору.

Частиною першою статті 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою або фізичною особою - підприємцем, ставка судового збору встановлюється у розмірі - 1 відсоток ціни позову, але не менше 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та не більше 5 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

У цьому провадженні позивачами заявлено до відповідача три вимоги немайнового характеру.

Таким чином, з урахуванням розміру позовних вимог та встановленого Законом України Про Державний бюджет України на 2020 рік розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, позивачу за подання до суду цього позову необхідно було сплатити 2522,40 грн.

Враховуючи, що судом відмовлено у задоволенні позовних вимог, судовий збір у сумі 2522,40 грн. слід стягнути з позивача.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Пришибської сільської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області (вул. Центральна, 46, с. Пришиб, Кременчуцький район, Полтавська область, 39750, код ЄДРПОУ 43798377), треті особи: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 ) про визнання протиправною та скасування постанови, визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії відмовити.

Стягнути з ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 2522,40 грн (дві тисячі п`ятсот двадцять дві гривні сорок копійок) на користь держави (отримувач: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ: 37993783, банк: Казначейство України (ЕАП), рахунок: UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету:22030106).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.

Суддя Н.Ю. Алєксєєва

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2020
Оприлюднено04.11.2020
Номер документу92620555
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/6278/20

Рішення від 04.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні