Рішення
від 04.11.2020 по справі 420/3558/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/3558/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В. розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд застосувати до Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області, які розташовані за адресою: 65000, Одеська область, місто Одеса, вулиця Шишкіна,46, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій будівель Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №9 від 17.01.2020р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №9 від 17.01.2020р. за номерами: 1-5, 8-10.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що подальша експлуатація приміщень Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкта, безпеки дітей, та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо. За такого становища діти та обслуговуючий персонал Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через не виконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної, техногенної безпеки, та цивільного захисту. За такого стану цілковитого не дотримання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту в Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області постає питання вірогідного виникнення пожежі чи надзвичайної ситуації, а у випадку їх фактичного настання - неминучі наслідки шкоди здоров`ю або життю людей.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 27.04.2020р. вищеозначену позовну заяву, відповідно до положень ст.169 КАС України, залишено без руху, у зв`язку з невідповідністю вимогам ст.ст.160, 161 КАС України, з підстав чого позивачу - Головному управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області встановлено строк для усунення недоліків протягом десяти днів з дня отримання даного судового рішення, шляхом подання до Одеського окружного адміністративного суду доказів на підтвердження сплати судового збору, або доказів на підтвердження звільнення від його сплати, а також доказів надіслання Одеському дошкільному навчальному закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області рекомендованим листом з повідомленням про вручення копії позовної заяви та доданих до неї документів.

Ухвалою суду від 14.05.2020р. позивачу - Головному управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області продовжено строк для усунення недоліків позовної заяви до закінчення дії картину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

24.06.2020р. на виконання вимог ухвали суду від 05.05.2020р. про залишення позовної заяви без руху, від позивача - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до суду надійшла заява (вхід.№24339/20), до якої позивачем додано платіжне доручення від 15.06.2020р. №1986 про сплату судового збору в сумі 2102грн., а також докази надіслання Одеському дошкільному навчальному закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області рекомендованим листом з повідомленням про вручення копії позовної заяви та доданих до неї документів, у зв`язку з чим позивачем повністю усунуто недоліки, що стали підставою для залишення позовної заяви без руху.

Ухвалою суду від 30.06.2020р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у справі №420/3558/20 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

14.07.2020р. до Одеського окружного адміністративного суду від Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області надійшло клопотання (вхід.№27287/20) щодо розгляду справи в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 16 липня 2020 року клопотання відповідача - Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області (від 14.07.2020р. вхід.№27287/20) про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, задоволено, розгляд справи №420/3558/20 вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 11.08.2020р. продовжено строк підготовчого провадження у справі №420/3558/20 на тридцять днів.

Ухвалою суду від 16.09.2020р., з урахуванням положень п.2 ч.3 ст.183 КАС України, закрито підготовче провадження по даній адміністративній справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

Представник відповідача - Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області проти задоволення позовних вимог заперечувавав, надав до суду відзиви на позов (від 14.07.2020 року вхід. № 27289/20, від 04.08.2020року вхід. № 30365/20), а також заперечення на позов (від 02.10.2020 року вхід. №40653/20), в яких зазначено, що на виконання порушень виявлених перевіркою, відповідачем направлено до Головного управління ДСНС України в Одеській області відповідні листи-заяви щодо перевірки стану виконання Приписів про усунення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки та згідно Припису від 13.08.2020 року №02 складеному за результатами останньої перевірки відповідача наявне одне неусунуте порушення, яке необхідно усунути. Відтак, на думку відповідача, на теперішній час більшість порушень усунуті, а решта знаходиться на виконанні, отже відсутні підстави для задоволення позову.

Від повноважного представника позивача - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до суду надійшла заява (від 03.09.2020р. вхід.№ЕП/13586/20) про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження.

Таким чином, враховуючи наявність передбачених приписами ч.9 ст.205 КАС України, підстав, та зважаючи на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, розгляд даної адміністративної справи здійснюється в порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.

Як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, у період з 13 по 17 січня 2020 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 420 від 11.12.2019 Про проведення позапланових перевірок на підставі посвідчення на проведення перевірки № 33 від 11.01.2020 провідним інспектором відділу нагляду (контролю) у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту ОМУ ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту Трифоновим І.А., здійснено позапланову перевірку Одеського ДНЗ №103, який розташований за адресою: Одеська область, місто Одеса, вулиця Шишкіна, 46, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

За наслідками вказаної перевірки фахівцем контролюючого органу 17.01.2020р. складено Акт №9 проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у висновку котрого наголошено, що:

приміщення саду не обладнані системою автоматичної пожежної сигналізації відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

не виведена автоматична пожежна сигналізація на пульт цілодобового спостереження, з наданням акту введення в експлуатацію АПС відповідно до вимог ДБН В.2.5 -56-201;

приміщення не до забезпечені евакуаційним освітленням відповідно до вимог ДБН В. 1.1 -7-2002 «Пожежна безпека об`єктів будівництва» ДБН В.2.5-23-2010 "Проектування електрообладнання об`єктів цивільного призначення" та Правил улаштування електроустановок;

приміщення установи не обладнано системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей (підтверджується до виконання з 2011 р.);

системи внутрішнього протипожежного водогону підлягають ремонту.

система внутрішнього протипожежного водогону не забезпечена пожежними насосами;

не працюють кнопки пуску насосу підвищувача;

не встановлені з 2-го поверху евакуаційні сходи №2;

працюючий персонал не забезпечений в повному обсязі засобами індивідуального захисту органів дихання;

двері з другого евакуаційного виходу в приміщеннях саду відчиняються не в напрямку виходу з будівлі (приміщень).

Виявлення вищеокреслених порушень на території, будівлях, та приміщеннях Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області, слугувало підставою для звернення Головного управління ДСНС України в Одеській області до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.

Так, на думку суду, позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є обґрунтованими, правомірними, та такими, що підлягають задоволенню, з урахуванням наступного.

Відповідно до п.п.57 п.4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій №20/2013 від 16.01.2013року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Згідно з Положенням про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого Наказом ДСНС України №507 від 21.09.2017року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Частиною 1 статті 3 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що державний нагляд (контроль), серед іншого, здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.

Відповідно до частини 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно з пунктом 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

Згідно з пунктом 2 статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Із системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення недотримання суб`єктом господарювання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

Як зазначено позивачем - Головним управлінням ДСНС України в Одеській області в адміністративному позові, виявлені фахівцем контролюючого органу під час проведення позапланової перевірки території, будівель та приміщень Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області, порушення впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю ефективної ліквідації аварії та рятування людей.

Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, судом встановлено, та не заперечувалось відповідачем, що під час проведення позапланової перевірки території, будівель та приміщень Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області, виявлено порушення, котрі впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю ефективної ліквідації аварії та рятування людей.

Між тим, жодних доказів на підтвердження повного усунення на території, будівлях та приміщеннях Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області, виявлених під час проведення позапланової перевірки з питань додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідачем суду не надано.

Судом з`ясовано, що Головним управлінням ДСНС України в Одеській області, 16.07.2020 року та 13.08.2020 року, проведені перевірки щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок № 103 Одеської міської ради Одеської області за адресою: вул. Шишкіна, 46, на підставі чого складено нові Акти перевірки та відповідно нові Приписи про усунення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 16.07.2020 № 175 та № 02 від 13.08.2020 року.

Так, згідно припису від 13.08.2020 року № 02 «Про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки» вимагається від Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок № 103 Одеської міської ради Одеської області вжити наступних заходів: відремонтувати систему внутрішнього протипожежного водогону; забезпечити пожежними насосами систему внутрішнього протипожежного водогону; відремонтувати кнопки пуску насосу підвищувача.

Отже, враховуючи викладене, судом встановлено, що виявлені контролюючим органом в ході проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю), порушення, котрі зафіксовано в Акті за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки відповідачем усунуто частково.

Водночас, решта не усунутих відповідачем порушень, виявлених фахівцем ГУ ДСНС України в Одеській області, під час проведення позапланової перевірки з питань додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, на наявність котрих наголошено у приписі від 13.08.2020 року № 02 «Про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки» , створюють загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки їх не усунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі.

Водночас, не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки дошкільного навчального закладу, безпеки людей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.

За даного становища відвідувачі, співробітники, та діти Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок № 103 Одеської міської ради Одеської області, постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Відповідно до ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно зі ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

Також, такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, спрямованим на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій, та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

При цьому, суд вважає за доцільне наголосити, що у разі усунення, виявлених контролюючим органом під час проведення позапланової перевірки з питань додержання на території, будівлях та приміщеннях Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок № 103 Одеської міської ради Одеської області, порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, котрі створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідач не позбавлений можливості звернутись до суду з відповідною заявою про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю).

Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, а також те, що за наслідками проведення позапланової перевірки фахівцем контролюючого органу складено припис про усунення порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, котрі створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що свідчить про не усунення у повному обсязі зазначених Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області порушень за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, порушень, суд дійшов висновку щодо наявності законодавчо передбачених підстав для часткового задоволення позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області шляхом застосування до

Одеського дошкільного навчального закладу Ясла- садок № 103 Одеської міежої ради Одеської області заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Одеського дошкільного навчального закладу Ясла- садок № 103 Одеської міежої ради Одеської області, які розташовані за адресою: 65088, м.Одеса, вул.Шишкіна,46, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Одеського дошкільного навчального закладу Ясла- садок № 103 Одеської міежої ради Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт на виконання припису Київського РВ у м. Одесі ГУ ДСНС України в Одеській області від 13.08.2020 року № 02 «Про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки» , до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених у вказаному Приписі.

Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області підлягають задоволенню частково, з вище окреслених підстав.

Керуючись ст.ст.72-76, 139, ч.9 ст.205, ст.ст.241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (65091, м.Одеса, вул.Прохорівська,6, код ЄДРПОУ 38643633) до Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок №103 Одеської міської ради Одеської області (65088, м.Одеса, вул.Шишкіна,46, код ЄДРПОУ 35116786) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), задовольнити частково.

2. Застосувати до Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок № 103 Одеської міської ради Одеської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок № 103 Одеської міської ради Одеської області, які розташовані за адресою: 65088, м.Одеса, вул. Шишкіна,46, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Одеського дошкільного навчального закладу Ясла-садок № 103 Одеської міської ради Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт на виконання припису Київського РВ у м. Одесі ГУ ДСНС України в Одеській області від 13.08.2020 року № 02 «Про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки» , до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених у вказаному Приписі.

3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293,295КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя Харченко Ю.В.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92654002
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/3558/20

Ухвала від 20.07.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 14.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Постанова від 13.04.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 16.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 11.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 11.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Рішення від 04.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 16.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 11.08.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 16.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні