Справа № 420/11884/20
УХВАЛА
05 листопада 2020 року м. Одеса
Суддя Одеського окружного адміністративного суду Балан Я.В., вивчивши матеріали позовної заяви кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова до Приморської районна у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про визнання протиправними та скасування протоколів, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду, о 23 годині 07 хвилин 04 листопада 2020 року, з позовною заявою звернулись кандидат на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , Одеська обласна організація Української морської партії Сергія Ківалова до Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про:
визнання протиправним та скасування протоколу Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 10 хвилин з позначкою Уточнений про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Приморського територіального виборчого округу;
визнання протиправним та скасування протоколу Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 20 хвилин з позначкою Уточнений про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу №5;
визнання протиправним та скасування протоколу Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 31 жовтня 2020 року 23 година 30 хвилин з позначкою Уточнений про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу №6;
зобов`язання Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області повторно перерахувати голоси виборців з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Приморського територіального виборчого округу на виборчих дільницях за номерами: 511245, 511246, 511247, 511248, 511249, 511250, 511251, 511252, 51 1253, 511254, 511311, 511312, 511313, 511314, 511315, 511316, 511317, 511318, 511319, 511320, 511321, 511322, 511323, 511324, 511325, 511442, 511331, 511332, 511333, 511335, 511336, 511337, 511338, 511339;
визнання недійсним голосування на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на виборчій дільниці №511268 у межах Приморського територіального виборчого округу;
зобов`язання Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області повторно перерахувати голоси виборців з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на виборчих дільницях за номерами: 511284, 511285, 511292, 511293, 511294, 511295, 511296, 511297, 511298, 511299, 511300, 511301, 511302, 511303, 511304, 511305, 511306, 511307, 511308, 511309, 511310, 511311, 511312, 511313, 511314, 511315, 511316, 511317, 511318, 511319, 511320, 51 1321, 511322, 511323, 511324, 511325, 511442, 511331, 511332, 511333, 511335, 511336, 511337, 511338, 511339 у виборчому окрузі № 5 у місті Одеса Одеського району Одеської області;
зобов`язання Приморської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області повторно перерахувати голоси виборців з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на виборчих дільницях за номерами: 511245, 511246, 511247, 511248, 511249, 511250, 511251, 511252, 511253, 511254, 511255, 511256, 511257, 511258, 511259, 511260, 511261, 511262, 511263, 511264, 511265, 511266, 511267, 511269, 511270, 511271, 511272, 511273, 511274, 511275, 511276, 511277, 511278, 511279, 511280, 511281, 511282, 511283, 511286, 511287, 511288, 511289, 511290, 511291, 511437, 511326, 511327, 511328, 511329, 511330, 511334, 511454 у виборчому окрузі №6 у місті Одеса Одеського району Одеської області;
визнання недійсним голосування на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на виборчій дільниці №511268 у виборчому окрузі №6 у місті Одеса Одеського району Одеської області.
Відповідно до ч.1 ст.171 КАС України суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи: 1) подана позовна заява особою, яка має адміністративну процесуальну дієздатність; 2) має представник належні повноваження (якщо позовну заяву подано представником); 3) відповідає позовна заява вимогам, встановленим статтями 160, 161, 172 цього Кодексу; 4) належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності; 5) позов подано у строк, установлений законом (якщо позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними); 6) немає інших підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.
Розглянувши позовну заяву, суд дійшов висновку, що вона підлягає залишенню без руху з наступних підстав.
Відповідно до ч.1 ст.5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
Згідно з ч.2 ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження у суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Згідно з ч.1 ст.273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Судом встановлено, що з позовною заявою звернулись кандидат на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 та Одеська обласна організація Української морської партії Сергія Ківалова.
У свою чергу, позовна заява від імені Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова, підписана головою Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова - В.М. Підгородинським. Повноваження В.М. Підгородинського підтверджені витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Однак, доказів підтвердження повноважень на підписання та подання позовної заяви від імені кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 - О.В. Тодощака, суду не надано.
Суд наголошує, що відповідно до статті 63 Закону України Про місцеві вибори №595-VIII від 14.07.2015 року, кандидат на посаду міського (міст, кількість виборців у яких дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови може мати не більше п`яти довірених осіб. Довірені особи кандидата реєструються відповідною територіальною виборчою комісією за поданням кандидата за наявності письмової згоди цих осіб. Територіальна виборча комісія не пізніше трьох днів з дня надходження подання реєструє довірених осіб кандидата та видає їм посвідчення за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Копія посвідчення довіреної особи кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 - О.В. Тодощака - відсутня.
Тобто, відсутнє підтвердження волевиявлення кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 на звернення до суду.
Крім того, згідно статті 49 КАС України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права, свободи, інтереси або обов`язки. Вони можуть бути залучені до участі у справі також за клопотанням учасників справи. Якщо адміністративний суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до судового розгляду встановить, що судове рішення може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору.
Враховуючи, що рішення по даній адміністративній справі може вплинути на права, свободи, інтереси та обов`язки інших осіб, суд зазначає про необхідність позивачам визначитися з колом осіб, на права, інтереси та свободи та інтереси яких може вплинути рішення по даній справі.
Також, згідно з ч.5 ст.160 КАС України в позовній заяві зазначаються: 1) найменування суду першої інстанції, до якого подається заява; 2) повне найменування (для юридичних осіб) або ім`я (прізвище, ім`я та по батькові - для фізичних осіб) сторін та інших учасників справи, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб); поштовий індекс; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України (для юридичних осіб, зареєстрованих за законодавством України); реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) за його наявності або номер і серія паспорта для фізичних осіб - громадян України (якщо такі відомості відомі позивачу), відомі номери засобів зв`язку, офіційна електронна адреса або адреса електронної пошти; 3) зазначення ціни позову, обґрунтований розрахунок суми, що стягується, - якщо у позовній заяві містяться вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної оскаржуваним рішенням, діями, бездіяльністю суб`єкта владних повноважень; 4) зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів; 5) виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини; 6) відомості про вжиття заходів досудового врегулювання спору - у випадку, якщо законом встановлений обов`язковий досудовий порядок урегулювання спору; 7) відомості про вжиття заходів забезпечення доказів або позову до подання позовної заяви, якщо такі здійснювалися; 8) перелік документів та інших доказів, що додаються до заяви; зазначення доказів, які не можуть бути подані разом із позовною заявою (за наявності), зазначення щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів письмових або електронних доказів, копії яких додано до заяви; 9) у справах щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень - обґрунтування порушення оскаржуваними рішеннями, діями чи бездіяльністю прав, свобод, інтересів позивача; 10) у справах щодо оскарження нормативно-правових актів - відомості про застосування оскаржуваного нормативно-правового акта до позивача або належність позивача до суб`єктів правовідносин, у яких застосовується або буде застосовано цей акт; 11) власне письмове підтвердження позивача про те, що ним не подано іншого позову (позовів) до цього самого відповідача (відповідачів) з тим самим предметом та з тих самих підстав.
Позивачами вищезгадані вимоги виконані не були.
У порушення п.4 ч.5 статті 160 КАС України, позивачами не чітко вказано зміст позовних вимог.
Зокрема, відповідно до статті 4 КАС України, індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Однак, протоколи про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області не є актами індивідуальної дії чи нормативно-правовими актами у розумінні КАС України, а є лише внутрішніми документами, у яких фіксується інформація про кількість голосів виборців, не зумовлюють виникнення будь-яких прав і обов`язків для позивачів або настання негативних наслідків, не порушують їх права, свобода або інтереси, що унеможливлює розгляд вимог про визнання протиправними та скасування протоколів у порядку адміністративного судочинства.
Також, відповідно до статті 278 Виборчого кодексу України, за наявності підстав, зазначених у статті 280 цього Кодексу, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів сільського, селищного, міського голови.
У порушення п.5 ч.5 статті 160 КАС України, позивач виклав обставини, якими обґрунтовує позовні вимоги та не зазначив доказів, що підтверджують викладені обставини.
Всупереч п.8 ч.5 ст.160 КАС України, у позовній заяві не зазначено доказів, які не можуть бути подані разом із позовною заявою (за наявності).
Крім того, у прохальній частині позовної заяви, позивачі звертається до суду з клопотанням про витребування доказів по справі.
Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що відповідно до статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Докази суду надають учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Тобто, збирати докази з власної ініціативи є правом суду, а не обов`язком. Позивач же навпаки, зобов`язаний надати до суду докази разом з позовною заявою.
Суд звертає увагу на те, що доказування - це діяльність суб`єктів доказування, яка здійснюється в урегульованому процесуальному порядку і спрямована на з`ясування дійсних обставин справи, прав і обов`язків сторін, встановлення певних обставин шляхом ствердження юридичних фактів, зазначення доказів, а також подання, прийняття, збирання, витребування, дослідження і оцінки доказів. Отже, доказування - з`ясування дійсних обставин справи.
Звідси мета доказування - переконати суд у достовірності наведених фактів. Обов`язок доказування покладається на сторін. Це положення є одним із найважливіших наслідків принципу змагальності. У разі недостатності доказів суд вправі запропонувати представити докази тій стороні, яка несе обов`язок по доказуванню.
Однак це не означає, що суд зобов`язаний замість сторони у справі перекласти на себе тягар доказування та збирання доказів.
Суд звертає увагу, що завданням адміністративного судочинства є вирішення судом спорів, але він не є органом, який здійснює функцію суб`єкта на який покладений обов`язок щодо їх збирання.
Суд може сприяти в отриманні певних доказів водночас за певних умов.
У свою чергу, позивачами не обґрунтована необхідність витребування доказів по справі, а саме належним чином засвідчених протоколів та не обґрунтована не можливість самостійного надання вказаних доказів за запитом позивачів.
У порушення п.9 ч.5 ст.160 КАС України позивачі у позовній заяві належним чином не обґрунтували, з посиланнями на норми чинного законодавства, яким чином оскаржувані протоколи порушують їх права, свободи та інтереси.
Також, відповідно до ч.2 ст.94 КАС України письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, якщо інше не визначено цим Кодексом. Якщо для вирішення спору має значення лише частина документа, подається засвідчений витяг з нього.
Згідно з ч.ч.4-5 ст.94 КАС України копії документів вважаються засвідченими належним чином, якщо їх засвідчено в порядку, встановленому чинним законодавством, , а саме національним стандартом України ДСТУ 4163-2003 Уніфікованої системи організаційно-розпорядчої документації . Зокрема, згідно з пунктом 5.27 Національного стандарту України ДСТУ 4163-2003 Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації , затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 7 квітня 2003 р. № 55, відмітку про засвідчення копії документа складають зі слів Згідно з оригіналом , назви посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціали та прізвища, дати засвідчення копії і проставляють нижче реквізиту підпис . Така відмітка проставляється на кожному аркуші засвідченої копії документа.
Оскільки під засвідченням копії документа слід розуміти саме засвідчення відповідності копії оригіналу відповідного документа, відсутність на копії напису про її засвідчення Згідно з оригіналом чи в іншому словесному виразі дає підстави вважати її такою, що не посвідчена в установленому порядку.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду по справі №160/7887/18 від 08.05.2019 року - засвідчення доказів.
Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що позивачами не було засвідчено докази додані до матеріалів позовної заяви.
Крім того, у прохальній частині позовної заяви, позивачі звертаються до суду з клопотанням про виклик свідків.
Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що відповідно до статті 65 КАС України, свідок викликається у судове засідання з ініціативи суду або учасників справи. Учасник справи, заявляючи клопотання про виклик свідка, повинен зазначити його ім`я, місце проживання (перебування), роботи чи служби та обставини, щодо яких він може дати показання.
При цьому, суд зазначає, що за правилами ч.ч.2,3 ст.166 КАС України, заяви, клопотання і заперечення подаються у письмовій або усній формі. У випадках, визначених цим Кодексом, заяви і клопотання подаються тільки у письмовій формі.
Заяви, клопотання і заперечення подаються та розглядаються у порядку, встановленому цим Кодексом. У випадках, коли цим Кодексом такий порядок не встановлений, він встановлюється судом.
Згідно з ч.1 ст.167 КАС України будь-яка письмова заява, повинна містити:
1) повне найменування (для юридичних осіб) або ім`я (прізвище, ім`я та по батькові) (для фізичних осіб) особи, яка подає заяву чи клопотання або заперечення проти них, її місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб), ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України;
2) найменування суду, до якого вона подається;
3) номер справи, прізвище та ініціали судді (суддів), якщо заява (клопотання, заперечення) подається після постановлення ухвали про відкриття провадження у справі;
4) зміст питання, яке має бути розглянуто судом, та прохання заявника;
5) підстави заяви (клопотання, заперечення);
6) перелік документів та інших доказів (за наявності), що додаються до заяви (клопотання, заперечення);
7) інші відомості, які вимагаються цим Кодексом.
Відповідно до частини 2 статті 167 КАС України якщо заяву (клопотання, заперечення) подано без додержання вимог частини 1 цієї статті і ці недоліки не дають можливості її розглянути, або якщо вона є очевидно безпідставною та необґрунтованою, суд повертає таку заяву (клопотання, заперечення) заявнику без розгляду.
Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що позивачам необхідно звернутися з окремими заявами про витребування доказів та виклик свідків, поданими у відповідності до КАС України.
Відповідно до ч.11 ст.273 КАС України суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли до дня голосування, вирішуються судом у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, вирішуються судом до закінчення голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, але після закінчення голосування, вирішуються судом у дводенний строк після надходження позовної заяви.
Відповідно до ч.1 ст.169 КАС України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня подання позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.
Згідно з ч.2 ст.169 КАС України в ухвалі про залишення позовної заяви без руху зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху. Якщо ухвала про залишення позовної заяви без руху постановляється з підстави несплати судового збору у встановленому законом розмірі, суд в такій ухвалі повинен зазначити точну суму судового збору, яку необхідно сплатити (доплатити).
Суд зазначає, що відповідно до статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що вищезазначені недоліки позовної заяви необхідно усунути шляхом надання до суду належним чином оформленого позову, відповідно до вимог статей 160, 161 КАС України, з урахуванням статті 49 КАС України, його копій та копій документів відповідно до кількості учасників справи, наданням відповідних, засвідчених належним чином доказів по справі, доказів підтвердження наявності у О.В. Тодощака прав на підписання позовної заяви та звернення до суду від імені кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 .
Керуючись 2, 5, 79, 94, 160, 161, 169, 171, 243, 248, 273 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В:
Позовну заяву кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова (65009, м. Одеса, Фонтанська дорога 33, код ЄДРПОУ 26052916) до Приморської районна у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області (65039, м. Одеса, вул. Канатна 134, код ЄДРПОУ 43786047) про визнання протиправними та скасування протоколів, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без руху.
Враховуючи, що вказана справа відноситься до категорії термінових справ, встановити строк для усунення недоліків позовної заяви до 12 години 15 хвилин, 05 листопада 2020 року. В іншому випадку позов буде повернутий позивачеві.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення (підписання) суддею в порядку ст. 256 КАС України та відповідно до ст.294 КАС України оскарженню не підлягає.
Суддя Балан Я.В.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2020 |
Оприлюднено | 06.11.2020 |
Номер документу | 92654116 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Балан Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні