СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 листопада 2020 року Справа № 480/7545/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Опімах Л.М.
за участю секретаря судового засідання - Бондаренко Л.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Сумської обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" до Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області про визнання протиправною постанови , зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
03.11.2020 Сумська обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (далі - Позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом, мотивуючи його тим, що 27 жовтня 2020 року кандидатом в депутати Охтирської міської ради по виборчому округу № 2 від Сумської обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_1 було подано до Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області скаргу про порушення норм Виборчого кодексу України.
Зокрема, кандидат в депутати ОСОБА_1 стала свідком того, що під час підрахунку голосів, відданих за кандидатів в депутати Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області у територіальному виборчому окрузі № 2 на виборчій дільниці № 590809, кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Сумської обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", без визначення окремого кандидата в депутати з цього списку, було підраховано 5 голосів, проте в пункті 13 відповідного протоколу про підрахунок голосів зазначено "0", що є порушенням ч. 34 ст. 250 Виборчого кодексу України.
У своїй скарзі від 27.10.2020 ОСОБА_1 просила здійснити перерахунок голосів на дільниці № 590809.
Охтирська міська територіальна виборча комісія Охтирського району Сумської області 29.10.2020 відмовила у здійсненні перерахунку з тих підстав, що скаргу подано після прийняття протоколу територіальною виборчою комісією від дільничної виборчої комісії № 590809. Окрім того, Охтирська міська територіальна виборча комісія Охтирського району Сумської області відмовила у прийнятті доказів під час розгляду скарги у скаржника і свідка.
Посилаючись на положення ч.ч. 1, 2, 7, 8, 12 ст. 254 Виборчого кодексу України, позивач вказує, що закон чітко визначає умови прийняття територіальною виборчою комісією рішення про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці, серед яких є наявність скарг або заяв, наявність актів, які підтверджують порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування га/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, за умови, що вказані порушення ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці. Крім того, повторний підрахунок голосів здійснюється після прийняття протоколів від дільничних виборчих комісій.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.
Таким чином, Охтирська міська територіальна виборча комісія Охтирського району Сумської області протиправно відмовила кандидату в депутати Охтирської міської ради по виборчому округу № 2 від Сумської обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_1 у задоволенні її скарги від 27.10.2020, зокрема підстави для відмови прямо суперечать положенням чинного законодавства.
На підставі викладеного позивач просить визнати протиправною постанову Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області від 29.10.2020 № 47 про відмову у здійсненні повторного підрахунку голосів на дільниці № 590809 за скаргою кандидата в депутати Охтирської міської ради по виборчому округу № 2 від Сумської обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_1 , зобов`язати Охтирську міську територіальну виборчу комісію Охтирського району Сумської області повторно розглянути скаргу кандидата в депутати Охтирської міської ради по виборчому округу № 2 від Сумської обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_1 , зареєстровану в журналі відповідача 27.10.2020 за вхідним номером № 172, у відповідності до норм Виборчого кодексу України та зобов`язати Охтирську міську територіальну виборчу комісію Охтирського району Сумської області здійснити повторний підрахунок голосів на дільниці № 590809 на підставі скарги кандидата в депутати Охтирської міської ради по виборчому округу № 2 від Сумської обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_1 , зареєстровану 27.10.2020 за вхідним номером № 172, у відповідності до норм Виборчого кодексу України.
Відповідач подав відзив на позов, в якому проти задоволення позовних вимог заперечив, зазначивши, що суб`єкт оскарження, вважаючи, що мало місце порушення, у день підрахунку голосів, а саме з 25 на 26 жовтня, скаргу подав лише о 20:30 годині 27 жовтня 2020 року. При поданні скарги суб`єкт оскарження надала як доказ лише акт про порушення, не вказуючи у ньому про свідків, при розгляді скарги вони присутні не були, тому виборча комісія вирішувала питання за наявними доказами.
Разом з тим, перевіряючи виборчу документацію та протоколи виборчої дільниці № 590809, Охтирська міська територіальна виборча комісія не виявила неточностей та порушень, про що 26 жовтня 2020 року о 18-59 год. прийняла рішення врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Відповідно до абз. 2 ч. 10 ст. 254 ВК України прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається. Саме на підставі ч. 10 ст. 254 ВК України та відсутності належних та достатніх доказів ТВК більшістю голосів прийняла рішення про відмову в задоволенні скарги, після чого в присутності всіх членів комісії було повідомлено скаржницю про можливість відразу отримати постанову ТВК, а також дана постанова була негайно оприлюднена на стенді офіційних матеріалів ТВК.
Дослідивши письмові матеріали справи, суд вважажє, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 27.10.2020 від кандидата в депутати Охтирської міської ради від Сумської обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_1 до Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області надійшла скарга про порушення норм Виборчого кодексу України, в якій кандидат у депутати вказувала, що під час підрахунку голосів, відданих за кандидатів в депутати Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області у територіальному виборчому окрузі № 2 на виборчій дільниці № 590809, кількість голосів виборців, які підтримали ввесь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від Сумської обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", без визначення окремого кандидата в депутати з цього списку, було підраховано 5 голосів, проте в пункті 13 відповідного протоколу про підрахунок голосів зазначено "0", що, на її думку, є порушенням ч. 34 ст. 250 Виборчого кодексу України. Просила провести перерахунок голосів по виборчій дільниці № 590809. Як додаток до скарги був долучений акт про виявлення порушення вимог Виборчого кодексу України від 26 жовтня 2020 (а.с.27).
29 жовтня 2020 року Охтирською міською територіальною виборчою комісією Охтирського району Сумської області прийняте рішення у формі постанови № 47, якою відмовлено у задоволенні скарги у зв`язку з непідтвердженням факту порушення, а також у зв`язку з тим, що скарга подана щодо порушення, яке мало місце у день голосування під час підрахунку голосів на виборчій дільниці після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії (а.с.17-20).
Суд не вбачає підстав для скасування постанови Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області № 47 з огляду на таке.
На виконання частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Підготовка та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, регулюється Виборчим кодексом України (далі - Кодекс).
Вимоги щодо порядку оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу закріплені у Розділі ХІ Виборчого кодексу України.
Так, відповідно до ч.ч. 1, 3, 7 ст.63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом. Питання розгляду скарг виборчими комісіями, не врегульовані цим Кодексом, визначаються Центральною виборчою комісією.
До територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів, може бути подана скарга на рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, яка забезпечує організацію і проведення відповідних місцевих виборів (ч. 4 ст. 65 Виборчого кодексу України).
Відповідно до ч. 7 ст. 72 Виборчого кодексу України під час розгляду по суті скарги щодо дії (бездіяльності) суб`єкта оскарження виборча комісія вирішує:
1) чи мала місце оскаржувана дія (бездіяльність) суб`єкта оскарження;
2) чи оскаржувана дія (бездіяльність) здійснювалася (вчинялася) суб`єктом оскарження на законних підставах;
3) чи підтверджуються викладені у скарзі вимоги наданими доказами;
4) які правові норми належить застосувати до цих правовідносин;
5) чи належить задовольнити кожну з вимог суб`єкта звернення зі скаргою, чи відмовити в їх задоволенні;
6) чи належить поновити порушені права чи законні інтереси суб`єкта звернення зі скаргою в інший спосіб;
7) які рішення слід зобов`язати прийняти чи які дії, що випливають із факту визнання оскаржених дій чи бездіяльності протиправними, вчинити.
8. При розгляді скарги по суті виборча комісія може задовольнити скаргу повністю або частково чи відмовити в її задоволенні.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 Виборчого кодексу України доказами, на підставі яких виборча комісія під час розгляду скарги встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб`єкта звернення зі скаргою, суб`єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інших обставин, що мають значення для правильного розгляду скарги, можуть бути:
1) письмові документи і матеріали (у тому числі електронні), які містять відомості про обставини, що мають значення для правильного розгляду скарги;
2) письмові пояснення суб`єктів виборчого процесу, посадових і службових осіб органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, відповідних правоохоронних органів, отримані на вимогу суб`єкта розгляду скарги, у тому числі і членів виборчої комісії на виконання повноважень виборчої комісії;
3) речові докази;
4) висновки експертів, надані письмово на запит виборчої комісії - суб`єкта розгляду скарги, суб`єкта звернення зі скаргою або суб`єкта оскарження;
5) аудіо-, відеоматеріали.
Частиною 2, 3 цієї статті визначено, що докази виборчій комісії надають суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи. Виборча комісія - суб`єкт розгляду скарги може звернутися із запитом (витребувати) додаткові докази за власною ініціативою або на прохання суб`єкта звернення зі скаргою, суб`єкта оскарження, заінтересованих осіб. Якщо суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження чи заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин, на які він посилається, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів.
Суд вважає, що під час розгляду скарги ОСОБА_1 на підставі поданих нею доказів відповідач дійшов вірного висновку про відсутність порушень під час підрахунку голосів на виборчій дільниці № 590809.
Як вже встановлено судом, до Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області подана скарга кандидатом в депутати Охтирської міської ради по виборчому округу № 2 від Сумської обласної партійної організації Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" ОСОБА_1 , яка зареєстрована комісією 27.10.2020 за вхідним № 172, да скарги доданий акт від 26.10.2020 (а.с.27). Проте, доданий до позовної заяви акт про виявлення порушення вимог Виборчого кодексу України (а.с.28) не може бути врахований судом у якості доказу, оскільки він містить розбіжності із актом, який доданий скаржником разом зі скаргою до Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області (а.с. 55 на звороті). Так, у наданій до суду копії акту вказаний час його складання - 26 жовтня 2020 року о 6 годині 00 хв., та зазначені свідки порушення - виборці ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , які засвідчили його своїм підписом. Водночас у акті, який наданий виборчій комісії разом зі скаргою, є відмітка про те, що він складений 26 жовтня 2020 року о 16 годині 00 хв., при цьому відмітка про свідків відсутня. Будь-яких інших доказів скаржником до комісії не подано.
При цьому, додані до позову копії заяв ОСОБА_2 та ОСОБА_3 від 27.10.2020 року суд не може взяти до уваги, оскільки доказів надання їх виборчій комісії позивач не надав, як додаток до скарги вони не зазначені, відмітка про прийняття їх комісією відсутня.
Крім того, відповідно до абзацу другого ч. 10 ст.254 Виборчого кодексу України прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Судом встановлено, що Охтирська міська територіальна виборча комісія Охтирського району Сумської області розпочала своє засідання щодо встановлення підсумків голосування 25 жовтня 2020 року о 20 год. 01 хв., 26 жовтня 2020 року о 18 год. 59 хв. комісією прийняті документи від виборчої дільниці № 590809, про що прийняте відповідне рішення. Зазначене підтверджується витягом із протоколу засідання комісії (а.с. 59-60).
Таким чином, після 18 год. 59 хв. 26 жовтня 2020 року відповідач позбавлений права прийняти рішення про повторний підрахунок голосів по виборчій дільниці № 590809.
Враховуючи встановлені судом обставини у справі та досліджені докази, суд приходить до висновку, що оскаржувана постанова прийнята з додержанням вимог Виборчого кодексу України, відповідає критеріям правомірності, визначеним у ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а відтак, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог та вважає необхідним у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 6-10, 132, 241-245, 262, 272-278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовної заяви Сумської обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (код ЄДРПОУ 24011118, вул. Троїцька, 1 м. Суми, 40000) до Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області області (код ЄДРПОУ 43755930, вул. Незалежності, 11, м. Охтирка, Охтирський район, Сумська область, 42700) про визнання протиправною постанови, зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Суддя Л.М. Опімах
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2020 |
Оприлюднено | 06.11.2020 |
Номер документу | 92654834 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Л.М. Опімах
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні