ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 листопада 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/3420/20
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бездрабка О.І.,
при секретарі - Альошиній І.В.,
за участю:
представників позивачів - Розтальної І.В., Дудченка В.М.,
представника відповідача та третьої особи - Ільченка Д.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", Херсонської регіональної організації політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" до Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області, третя особа: Херсонська обласна організація політичної партії "Блок Володимира Сальдо" про визнання незаконними дії, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, пов`язані із виборчим процесом,
встановив:
Херсонська обласна організація політичної партії "НАШ КРАЙ" (далі - позивач-1) звернулася з позовною заявою до Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області (далі - відповідач), третя особа: Херсонська обласна організація політичної партії "Блок Володимира Сальдо", в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача про встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3, оформленого протоколом Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області про встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3;
- зобов`язати відповідача здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3.
В обґрунтування позовних вимог вказує, що протоколи дільничних виборчих комісій є підставою для визначення підсумків голосування на відповідних місцевих виборах, які, в свою чергу, визначаються шляхом додавання голосів, поданих за виборчий список та конкретного кандидата на кожній із виборчих дільниць. Проте, при аналізі протоколів про підрахунок голосів, складених дільничними виборчими комісіями в межах частини територіального виборчого округу № 3 з виборів депутатів Херсонської обласної ради виявлено розбіжності у сумарній кількості голосів по всім виборчим дільницям із сумою голосів, вказаних у протоколі встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 3 в частині визначення кількості голосів поданих за кандидатів у депутати від Херсонської обласної організації політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО". Вважає, що Каховською міською територіальною виборчою комісією при підрахунку голосів порушено виборче законодавство.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.11.2020 р. адміністративну справу № 540/3420/20 передано для розгляду судді Бездрабку О.І.
Ухвалою від 03.11.2020 р. відкрито провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засідання на 04.11.2020 р. о 09:00 год.
Херсонська регіональна організація політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" (далі - позивач-2) звернулась з позовною заявою до Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області (далі - відповідач), в якій просить:
- визнати незаконними дії Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області щодо прийняття 29 жовтня 2020 року протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3;
- скасувати рішення Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області про прийняття 29 жовтня 2020 року протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3 та визнати зазначений протокол недійсним;
- зобов`язати Каховську міську територіальну виборчу комісію Каховського району Херсонської області розглянути питання про внесення змін до уточненого протоколу шляхом складання нового протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3 та скласти новий протокол.
Позовні вимоги мотивує тим, що Каховська міська територіальна виборча комісія невірно встановила підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального округу № 3. Так, згідно п.15 протоколу встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичних партій у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), становить, зокрема щодо Херсонської обласної організації політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" - 465 голосів, а в п.16 цього ж протоколу кількість голосів виборців, які підтримали весь виборчий список кандидатів у депутати, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, від кожної місцевої організації політичної партії у межах частини територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) становить, зокрема щодо Херсонської обласної організації політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" - 380 голосів. Додавання відповідних показників у п.12 протоколів ДВК щодо кількості голосів поданих за Херсонську обласну організацію політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" свідчить про те, що їх кількість становить 127 голоси, в той час, як в протоколі Каховської міської територіальної виборчої комісії така кількість зазначена у розмірі 465 голос , що, на думку позивача, свідчить про порушення виборчого законодавства при підрахунку голосів Каховською міською територіальною виборчою комісією.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.11.2020 р. адміністративну справу № 540/3447/20 передано для розгляду судді ОСОБА_1 .
Ухвалою від 03.11.2020 р. відкрито провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засідання на 04.11.2020 р. о 09:00 год.
Ухвалою від 03.11.2020 р. об`єднано в одне провадження адміністративні справи № 540/3420/20 та № 540/3447/20, об`єднаним справам присвоєно № 540/3420/20.
Ухвалою від 04.11.2020 р. закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 04.11.2020 р. о 16:00 год.
Протокольною ухвалою від 04.11.2020 р. в судовому засіданні оголошено перерву до 05.11.2020 р. до 08:30 год.
У судовому засіданні представники позивачів підтримали позовні вимоги та просили задовольнити їх з підстав, вказаних у позовних заявах.
Представник відповідача та третьої особи заперечував проти задоволення позовних вимог у зв`язку з їх необґрунтованістю.
Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог виходячи з наступного.
15 липня 2020 року Верховна Рада України відповідно до п.30 ч.1 ст.85 Конституції України, ч.2 ст.194 Виборчого кодексу України, керуючись ч.5 ст.8 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", ст.2 Закону України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях", Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад", ст.ст.1, 3 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації", Указом Президента України від 07.02.2019 р. № 32/2019 "Про межі та перелік районів, міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях", прийняла Постанову № 795-ІХ, якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених п.п.2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.
На підставі вказаної постанови Центральною виборчою комісією прийнято постанову "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р." від 08.08.2020 р. № 160, згідно п.1 якої призначено на неділю 25 жовтня 2020 р. перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.
25.10.2020 р. відбулись перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
26.10.2020 р. дільничними виборчими комісіями на виборчих дільницях № 650356, № 650360, № 650362, № 650373, № 650564, № 650565, № 650566, № 650567, № 650568, № 650569, № 650570, № 650571, № 650572, № 650573, № 650575, № 650576, № 650577, № 650578, № 650579, № 650580, № 650581, № 650582, № 650583 здійснено підрахунок голосів, за результатом яких складено протоколи.
29.10.2020 р. Каховською міською територіальною виборчою комісією Каховського району Херсонської області складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3.
Позивачі вважають, що відповідачем протиправно внесено до п.п.15, 16 протоколу про підсумки голосування більшу кількість голосів щодо Херсонської обласної організації політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО", аніж сумарно по п.12, п.13 протоколів дільничних виборчих комісій, у зв`язку з чим звернулися до суду з даною позовною заявою.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає та регулює Виборчий кодекс України від 19.12.2019 р. № 396-IX (далі - ВК України).
Згідно ч.ч.1-3 ст.32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституції України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.
Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Частиною 1 статті 33 ВК України передбачено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Відповідно до ч.4 ст.33 ВК України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.
Частиною 5 статті 33 ВК України встановлено, що дільничні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних і місцевих виборів у межах відповідних виборчих дільниць.
Згідно ч.1 ст.250 ВК України підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Зі змісту ч.2 ст.250 ВК України слідує, що підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.
Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією (ч.5 ст.250 ВК України).
Частинами 31, 34 статті 250 ВК України встановлено, що дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки організацій партій з виборів депутатів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше). Під час підрахунку голосів кожен член комісії має право перевірити або перерахувати відповідні виборчі бюлетені. Результати підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, які отримали територіальні виборчі списки кожної організації партії та всіх організацій партій, оголошуються і заносяться секретарем комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку відповідної організації партії, а також кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від відповідної організації партії, не підтримуючи окремого кандидата з цього списку. Під час підрахунку голосів кожний член виборчої комісії має право перевірити або перерахувати відповідні виборчі бюлетені.
Результати підрахунку голосів у вигляді кількості голосів виборців, які підтримали кожного конкретного кандидата, включеного до територіального виборчого списку відповідної організації партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список відповідної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата, оголошуються головою комісії і заносяться секретарем виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці (ч.35 ст.250 ВК України).
Приписами ч.1 ст.251 ВК України передбачено, що дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.
Протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому, округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці, складається дільничною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу (ч.3 ст.251 ВК України).
Відповідно до ч.4 ст.251 ВК України у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. У разі незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.
Перший і другий примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці мають право також підписати кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, присутні на засіданні дільничної виборчої комісії під час підрахунку голосів виборців.
Згідно ч.7 ст.251 ВК України перший і другий примірники протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі, а за наявності - і відповідні примірники протоколу з позначкою "Уточнений", акт про видачу копій протоколу, складений відповідно до частини дев`ятої цієї статті, запаковуються. На пакеті робиться напис "Протокол про підрахунок голосів", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Третій примірник протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, а також протоколу з позначкою "Уточнений" (у разі його складання) зберігається у секретаря дільничної виборчої комісії, четвертий примірник (з позначкою "Уточнений" у разі його складання) - невідкладно вивішується для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.
Відповідно до ч.10 ст.251 ВК України пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.
Згідно ч.ч.1, 3, 4 ст.254 ВК України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.
Частиною 5 статті 254 ВК України передбачено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці; 2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений"; 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Пунктом 3 частини 1 статті 255 ВК України визначено, що територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів, зокрема міська: протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів обласної ради.
Згідно ч.2 ст.255 ВК України територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів такі відомості: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями; 3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях; 4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 5) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 8) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування; 10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні; 11) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях; 12) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 13) відсоток загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.
Відповідно до ч.4 ст.255 ВК України до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться: 1) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу); 2) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу); 3) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії, в межах територіального виборчого округу; 4) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список, не підтримавши окремого кандидата з цього списку, від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу.
Положеннями ч.ч.6, 7 ст.255 ВК України визначено, що відомості про підсумки голосування в межах виборчого округу заносяться цифрами до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по кожній виборчій дільниці і сумарно по виборчому округу (частині виборчого округу).
Протокол про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі (частині виборчого округу) складається територіальною виборчою комісією у трьох примірниках. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу. Протокол територіальної виборчої комісії про підсумки голосування може виготовлятися за допомогою технічних засобів.
З аналізу вказаних норм виборчого законодавства слідує, що Каховська міська територіальна виборча комісія Каховського району Херсонської області після отримання протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців здійснює фіксування результатів виборів у протоколі про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3 шляхом перенесення цифрових знаків щодо кожної виборчої дільниці та шляхом здійснення додавання по виборчому округу (частині виборчого округу).
Як вбачається з протоколів про підрахунок голосів, складених дільничними виборчими комісіями в межах частини територіального виборчого округу № 3 з виборів депутатів Херсонської обласної ради № 650356, № 650360, № 650362, № 650564, № 650566, № 650567, № 650568, № 650569, № 650570, № 650571, № 650572, № 650573 , № 650575, № 650576, № 650577, № 650578, № 650579, № 650581, № 650373 (долучені позивачами до позовних заяв), загальна кількість голосів, яка вказану у:
- п.12 (кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії) щодо Херсонської обласної організації політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" становить 119 голосів;
- п.13 (кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборний список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку) щодо Херсонської обласної організації політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" становить 49 голосів.
Разом з тим, відповідачем у судове засідання надано копії протоколів про підрахунок голосів щодо виборчих дільниць № 650356, № 650360, № 650362, № 650564, № 650565, № 650566, № 650567, № 650568, № 650569, № 650570, № 650571, № 650572, № 650573, № 650575, № 650576, № 650577, № 650578, № 650579, № 650580, № 650583, згідно яких вказана така кількість голосів:
- п.12 (кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії) щодо Херсонської обласної організації політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" становить 445 голосів;
- п.13 (кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборний список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку) щодо Херсонської обласної організації політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" становить 360 голосів.
Як слідує з протоколу Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3, до п.15 внесено інформацію щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема щодо Херсонської обласної організації політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" вказано кількість голосів - 465. У п.16 цього ж протоколу внесено інформацію щодо кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема щодо Херсонської обласної організації політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО", відповідно до якої кількість голосів - 380.
Таким чином, сумарна кількість голосів у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) № 3 не відповідає сумарній кількості голосів відповідно до протоколів, які складено дільничними виборчими комісіями.
Що стосується належності та допустимості наданих сторонами протоколів дільничних виборчих комісій суд зазначає наступне.
Згідно ч.8 ст.251 ВК України членам дільничної виборчої комісії, кандидатам, їх довіреним особам, уповноваженим особам організацій партій, офіційним спостерігачам, присутніми під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їхнє прохання невідкладно видаються копії зазначеного у цій статті протоколу з відповідних місцевих виборів, по відповідному виборчому округу, в тому числі з позначкою "Уточнений", засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії, з розрахунку не більш як по одній копії кожного протоколу для кожного члена комісії, кожної місцевої організації партії, яка висунула кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, кожного кандидата. Копії протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Приписами ч.9 ст.251 ВК України визначено, що про видачу копій протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, складається акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. В акті зазначаються перелік осіб, які одержали копії відповідного протоколу, дата та час одержання цих копій і ставляться підписи цих осіб. Акт підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою дільничної виборчої комісії. Акт запаковується у пакет разом з першим і другим примірниками протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі.
З аналізу даних правових норм вбачається, що належними та допустимими в розумінні ст.ст.73, 74 КАС України доказами в даному випадку є копії протоколів дільничних комісій № 650356, № 650360, № 650362, № 650564, № 650565, № 650566, № 650567, № 650568, № 650569, № 650570, № 650571, № 650572, № 650573, № 650575, № 650576, № 650577, № 650578, № 650579, № 650580, № 650583, які засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії.
Надані позивачами копії протоколів вищевказаних дільничних виборчих комісій не засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та не скріплені печаткою відповідної комісії.
Між тим відповідачем надано до суду оригінали примірників протоколів дільничних виборчих комісій, копії яких їх після звіряння долучено до матеріалів справи.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що належними та допустимими доказами є саме протоколи, які надано відповідачем.
В той же час, внесена відповідачем у п.15 інформація щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема щодо Херсонської обласної організації політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" - 465 та у п.16 - інформація щодо кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку, від кожної місцевої організації політичної партії у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу), зокрема щодо Херсонської обласної організації політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" - 380, не відповідає сумарній кількості голосів, зазначених у протоколах дільничних виборчих комісій, оригінали яких було надано до суду відповідачем.
Дана розбіжність виникла внаслідок арифметичної помилки, допущеної при підрахунку голосів. Наприклад, у відомостях щодо п.15 (стор. № 8), п.16 (стор. № 10), які є додатками до протоколу, відносно Херсонської обласної організації політичної партії "БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО" по виборчій дільниці № 650360 вказано - 25 та 21 відповідно, однак згідно наданого відповідачем примірника № 2 протоколу дільничної виборчої комісії № 650360, ці показники складають 5 та 1.
Тобто, судом встановлено, що при виготовленні протоколу Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3 допущено арифметичні помилки, що в свою чергу є підставою для прийняття уточненого протоколу. Між тим, на час вирішення даної справи відповідачем уточненого протоколу не складено, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.
До таких висновків суд дійшов з огляду на вимоги ч.11 ст.255 ВК України, відповідно до якої після підписання зазначеного протоколу до транспортування його до виборчої комісії, яка встановлює результати виборів, виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона на своєму засіданні розглядає питання про внесення змін до протоколу шляхом складання нового протоколу, на якому робиться позначка "Уточнений". Протокол з позначкою "Уточнений" складається і підписується у порядку та в кількості примірників, встановлених цією статтею.
Таким чином, в даному випадку, з урахуванням вимог ч.2 ст.9 КАС України, суд приходить до висновку про необхідність вийти за межі позовних вимог та визнати протиправною бездіяльність Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області щодо не складення протоколу з позначкою "Уточнений" та зобов`язати відповідача розглянути на засіданні питання про внесення змін до протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3.
Згідно ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач належними та допустимими доказами не довів правомірність свого рішення, а тому позовні вимоги Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" та Херсонської регіональної організації політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Частиною 9 статті 273 КАС України визначено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" встановлено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб в розрахунку на місяць з 1 січня 2020 року складає 2102 грн.
Згідно ст.4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Цією ж нормою встановлено, що за подання до адміністративного суду юридичною особою адміністративного позову немайнового характеру судовий збір складає 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
За змістом абз.2 ч.7 ст.6 Закону України "Про судовий збір" у разі коли позов немайнового характеру подається одночасно кількома позивачами до одного або кількох відповідачів, судовий збір сплачується кожним позивачем окремим платіжним документом у розмірах, установлених статтею 4 цього Закону за подання позову немайнового характеру.
Відтак, розмір судового збору за подання до адміністративного суду позову із заявленими вимогами немайнового характеру складає 2102 грн. з кожного позивача.
Оскільки за результатами розгляду справи суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог, то з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань підлягає стягненню судовий збір в сумі 4204 грн. (2 позивачі х 2102 грн.).
Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 242-246, 250, 255, 273, 278 КАС України, суд -
вирішив :
Позовні вимоги Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" (73003, м.Херсон, вул.Перекопська, 19, код ЄДРПОУ 39833792), Херсонської регіональної організації політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" (73003, м.Херсон, вул.Ярослава Мудрого, буд.12-14, офіс 24, код ЄДРПОУ 43576407) до Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області (74800, Херсонська область, м.Каховка, вул.Панкеєвська, 6, код ЄДРПОУ 43760296), третя особа: Херсонська обласна організація політичної партії "Блок Володимира Сальдо" (73003, м.Херсон, вул.Лютеранська, б.24, офіс 903, код ЄДРПОУ 43753451) про визнання незаконними дії, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, пов`язані із виборчим процесом, задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області (74800, Херсонська область, м.Каховка, вул.Панкеєвська, 6, код ЄДРПОУ 43760296) щодо не складення протоколу з позначкою "Уточнений" про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3.
Зобов`язати Каховську міську територіальну виборчу комісію Каховського району Херсонської області (74800, Херсонська область, м.Каховка, вул.Панкеєвська, 6, код ЄДРПОУ 43760296) розглянути на засіданні питання про внесення змін до протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 3.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути з Каховської міської територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області (74800, Херсонська область, м.Каховка, вул.Панкеєвська, 6, код ЄДРПОУ 43760296) до Державного бюджету України (УК у м Херсоні/м Херсон/22030101, код ЄДРПОУ 37959779, банк отримувач: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок: UA078999980313181206084021002, код класифікації доходів бюджету: 22030101) судовий збір у розмірі 4204 (чотири тисячі двісті чотири) грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в дводенний строк з дня проголошення судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя О.І. Бездрабко
кат. 101030600
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2020 |
Оприлюднено | 06.11.2020 |
Номер документу | 92655293 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні