РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 листопада 2020 року справа № 580/1754/20
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши в судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом фермерського господарства «Балатон А» до управління Державного агентства рибного господарства у Черкаській області, треті особи - Державне агентство рибного господарства України, Приватне підприємство Інститут з питань іхтіології про визнання протиправною діяльності,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось ФГ «Балатон А» (20650, Черкаська область, Шполянський район, с. Лип`янка, вул. Зелена, 26) з позовом до управління Державного агентства рибного господарства у Черкаській області (18002, м. Черкаси, вул. Дахнівська, 10а) в якому просить визнати противоправною діяльність управління Державного агентства рибного господарства у Черкаській області щодо відмови фермерському господарству «Балатон А» листом №1-3-17/433-20 від 13.03.2020 року у погодженні режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта площею 39,73 га, який знаходиться в адміністративних межах с. Матусів, Шполянського району Черкаської області.
Ухвалою від 25.05.2020 відкрито провадження по справі та ухвалено розгляд справи проводити в порядку загального позовного провадження.
07.09.2020 закрито провадження по справі.
Ухвалою суду від 21.10.2020 перейдено до розгляду справи по суті в письмовому провадженні.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 28.03.2020 року ФГ Балатон А через Центр надання адміністративних послуг Черкаської міської ради (м. Черкаси, вул. Благовісна 170) отримано листа Управління Державного агентства рибного господарства у Черкаській області від 13.03.2020 року N 1-3- 17/433-20, яким відмовляє у погодженні режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта і повернуло проект режиму та НБО. Своє рішення щодо відмови погодження Режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта аргументує тим, що 31.12.2019 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2019 року № 1138 Про реалізацію експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах та проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів , а тому необхідно дотримуватись процедури, визначених у зазначених порядках. Позивач вважає таку відмову не аргументованою та такою, що прийнята у спосіб не передбачений чинним законодавством.
Відповідач надав до суду відзив, у якому просив відмовити у задоволенні позову оскільки позивачем порушено процедуру визначену у Тимчасовому порядку реалізації експериментального проекту із запровадження здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах затвердженому постановою КМУ від 23.10.2019 № 1138 Про реалізацію експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах та проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів .
Третя особа Державне агентство рибного господарства України надало пояснення в яких просило відмовити у задоволенні позову з аналогічних підстав тим, які зазначені у відзиві відповідача.
Третя особа Приватне підприємство Інститут з питань іхтіології письмові пояснення до суду не подало.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд встановив наступне.
Фермерське господарство Балатон А зареєстроване 23.01.2020, код ЄДРПОУ 43466816, за КВЕД 03.12 Прісноводне рибальство .
25.02.2020 Фермерське господарство Балатон А подало до управління Державного агентства рибного господарства у Черкаській області заяву з проханням погодити режим рибогосподарської експлуатації водного об`єкта водойма (став) площею 39,73 га, який знаходиться в с. Матусів, Шполянського району Черкаської області.
Листом від 13.03.2020 № 1-3-17/433-20 управління Державного агентства рибного господарства у Черкаській області відмовило у погодженні проекту посилаючись на Тимчасовий порядок реалізації експериментального проекту із запровадження здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах затверджений постановою КМУ від 23.10.2019 № 1138.
Вважаючи протиправною відмову відповідача позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до преамбули Закону України Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів від 08.07.2011 № 3677-VI (далі - Закон № 3677-VI) цей Закон визначає основні засади діяльності та державного регулювання в галузі рибного господарства, збереження та раціонального використання водних біоресурсів, порядок взаємовідносин між органами державної влади, місцевого самоврядування і суб`єктами господарювання, які здійснюють рибогосподарську діяльність у внутрішніх водних об`єктах України, внутрішніх морських водах і територіальному морі, континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні України та відкритому морі.
Абзацом 29 ст. 1 Закону № 3677-VI визначено, що режим рибогосподарської експлуатації водного об`єкта - це установлена на відповідний термін сукупність вимог, умов та заходів щодо обсягів робіт з відтворення водних біоресурсів за їх віковими та видовими характеристиками, строків лову, типів і кількості знарядь та засобів лову, обсягів вилучення, регламентації любительського і спортивного рибальства, ощадливого використання водних біоресурсів рибогосподарського водного об`єкта (його частини).
Відповідно до п. 30 ст. 9 Закону № 3677-VI до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері рибного господарства, відповідно до покладених на нього завдань належать погодження режимів рибогосподарської експлуатації водних об`єктів та контроль за діяльністю спеціальних товарних рибних господарств;
Пунктом 20 ст. 10 Закону 3677-VI визначено, що посадові особи органів рибоохорони здійснюють державний контроль та управління в галузі охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та мають повноваження погоджувати режими рибогосподарської експлуатації водних об`єктів та забезпечувати державний контроль (нагляд) за їх дотриманням.
Відповідно до ч. 3 ст. 31 Закону 3677-VI з метою забезпечення охорони, раціонального використання окремих видів водних біоресурсів, а також для доповнення, уточнення або зміни зазначених правил можуть розроблятися режими для окремих рибогосподарських водних об`єктів (їх частин). Режими затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері рибного господарства та рибної промисловості.
Суд зазначає, що з 01.01.2020 щодо штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах діють: Інструкція про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах , затверджена наказом Державного комітету рибного господарства України від 15.01.2008 № 4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.01.2008 за №64/14755(далі - Інструкція), Тимчасовий порядок реалізації експериментального проекту із запровадження здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах , затвердждений постановою Кабінету Міністрів України від 23.10.2019 № 1138(далі - Порядок).
Підпунктами 2.1.1, 2.1.2, п. 2.1 розділу 2 Інструкції для здійснення штучного розведення, вирощування ВЖР та їх використання користувач подає до спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань рибного господарства України:
Заяву (додаток 1), погоджену з територіальним органом рибоохорони, у зоні контролю якого перебуває рибогосподарський водний об`єкт (його ділянка).
Режим (додаток 2), погоджений з територіальним органом рибоохорони та територіальним органом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, у зоні діяльності яких є рибогосподарський водний об`єкт, який розробляється на підставі науково-біологічного обґрунтування.
Відповідно до п. 1 Порядку цей Порядок визначає механізм реалізації експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах.
Пунктом 3 Порядку визначено, що дія цього Порядку не поширюється на:
використання водних біоресурсів, які перебувають у межах ізольованих природних або штучно створених водних об`єктів, наданих у користування для потреб аквакультури;
використання водних біоресурсів, які перебувають у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду;
використання водних біоресурсів під час здійснення промислового рибальства.
Відповідно до п. 4 Порядку спеціальне використання водних біоресурсів у режимі рибогосподарської експлуатації водного об`єкта здійснюється користувачем водних біоресурсів одноосібно та передбачає відтворення та добування (вилов) водних біоресурсів відповідно до вимог, встановлених режимом рибогосподарської експлуатації водного об`єкта, з метою збереження та раціонального використання аборигенних видів водних біоресурсів.
Частиною 1 п. 6 Порядку визначено, що для розробки обґрунтування та проекту режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта територіальний орган Держрибагентства, у районі діяльності якого перебуває рибогосподарський водний об`єкт (його частина), на підставі звернення суб`єкта господарювання з пропозицією щодо розробки режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта на відповідному рибогосподарському водному об`єкті (його частині) протягом 10 робочих днів подає до Держрибагентства клопотання на розробку науково-біологічного обґрунтування та проекту режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта (додаток 1), до якого додаються такі обов`язкові документи:
характеристика рибогосподарського водного об`єкта (його частини);
пропозиції щодо ефективного та раціонального використання, відтворення водних біоресурсів;
інформація про обмеження щодо провадження рибогосподарської діяльності на відповідному рибогосподарському водному об`єкті (його частині), передбачена законодавством.
Відповідно до п. 7 Порядку обґрунтування та проект режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта (додаток 2) розробляються на замовлення Держрибагентства підприємствами, установами або організаціями, що належать до сфери управління Держрибагентства, або науковими установами, які перебувають у віданні Національної академії наук, Національної академії аграрних наук (далі - наукові установи), відповідно до погодженої Держрибагентством програми дослідних робіт.
Витрати, здійснені Держрибагентством в межах затверджених асигнувань на відповідний рік для замовлення обґрунтування та проекту режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта, відшкодовуються суб`єктом господарювання, з яким укладено договір купівлі-продажу режиму рибогосподарської експлуатації водних об`єктів за результатами аукціону з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів.
Пунктом 8 Порядку визначено, що проект режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта та обґрунтування розглядаються науково-промисловою радою Держрибагентства, з урахуванням її пропозицій проект режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта погоджується Держрибагентством протягом 30 календарних днів з дня надходження такого проекту та подається на затвердження до Мінекоенерго.
Відповідно до п. 10 Порядку проект режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта, погоджений Держрибагентством, протягом 15 робочих днів з дня його надходження затверджується Мінекоенерго.
Суд звернув увагу, що позивач та водний об`єкт не підпадають під виключення визначені у п. 3 Порядку.
Щодо застосування до зазначених правовідносин нормативно - правового акта суд зазначає, що у разі існування суперечностей між актами, прийнятими різними за місцем в ієрархічній структурі органами - вищестоящими та нижчестоящими, застосовується акт, прийнятий вищестоящим органом, як такий, що має більшу юридичну силу.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України Про Кабінет Міністрів України від 27.02.2014
№ 794-VII(далі - Закон № 794-VII) Кабінет Міністрів України (Уряд України) є вищим органом у системі органів виконавчої влади, частиною другою цієї ж статті передбачено, що Кабінет Міністрів України здійснює виконавчу владу безпосередньо та через міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, раду міністрів Автономної Республіки Крим та місцеві державні адміністрації, спрямовує, координує та контролює діяльність цих органів.
Частинами 1-4 ст. 21 Закону № 794-VII визначено, що Кабінет Міністрів України спрямовує і координує роботу міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які забезпечують проведення державної політики у відповідних сферах суспільного і державного життя, виконання Конституції та законів України, актів Президента України, додержання прав і свобод людини та громадянина. Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади відповідальні перед Кабінетом Міністрів України, підзвітні та підконтрольні йому. Питання діяльності міністерств у Кабінеті Міністрів України представляють відповідні міністри. Діяльність центральних органів виконавчої влади, керівники яких не входять до складу Кабінету Міністрів України, спрямовується і координується міністрами. Питання діяльності таких центральних органів виконавчої влади представляють відповідні міністри, до сфери спрямування і координації яких належать ці органи.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 49 Закону № 794-VII Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов`язкові для виконання акти - постанови і розпорядження. Акти Кабінету Міністрів України нормативного характеру видаються у формі постанов Кабінету Міністрів України.
Пунктом 1 Положення про Державне агентство рибного господарства України визначено, що Державне агентство рибного господарства України (Держрибагентство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері рибного господарства та рибної промисловості, охорони, використання та відтворення водних біоресурсів, регулювання рибальства, безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства.
Кабінет Міністрів України у п. 1 постанови від 23.10.2019 № 1138 постановив погодитися з пропозицією Міністерства енергетики та захисту довкілля щодо реалізації з 1 січня 2020 р. до 31 грудня 2021 р. Державним агентством рибного господарства експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах та проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів.
Суд констатує, що підзаконні нормативно-правові акти органів виконавчої влади вищого рівня, мають вищу юридичну силу щодо нормативно-правових актів органів виконавчої влади нижчого рівня.
З викладеного вбачається, що відповідач діяв у відповідності до Конституції України, Законів України та нормативно - правових актів.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За наслідками розгляду справи, позивач, не надав суду достатніх доказів на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його позовні вимоги.
Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши докази в їх сукупності та аналізуючи наведені положення законодавства, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову.
Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати не розподіляються.
Керуючись ст. ст. 6, 9, 14, 77, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду.
Суддя П.Г. Паламар
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92655490 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
П.Г. Паламар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні