ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 листопада 2020 року Чернігів Справа № 620/2959/20
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Непочатих В.О., розглянувши в спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом керівника Бахмацької місцевої прокуратури в інтересах держави до відділу освіти Бахмацької районної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Біловежівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області, Варварівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області, Бахмацька районна рада Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Керівник Бахмацької місцевої прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з позовом до відділу освіти Бахмацької районної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Біловежівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області, Варварівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області, Бахмацька районна рада Чернігівської області, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розташовані Варварівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області та Біловежівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області;
- зобов`язати відділ освіти Бахмацької районної державної адміністрації вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розташовані Варварівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області та Біловежівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області.
В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що в порушення вимог Земельного кодексу України, Закону України Про освіту відповідачем не оформлено правовстановлюючі документи та не проведено державну реєстрацію права постійного користування на земельні ділянки, які використовують Варварівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад та Біловежівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад . Стверджує, що відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки під вказаними вище навчальними закладами створює передумови для зловживань щодо розпорядження ними, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
В наданому до суду відзиві на позов відповідач просив відмовити у його задоволенні, посилаючись на те, що ним, спільно з Бахмацькою районною радою Чернігівської області вчиняються дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розташовані Варварівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області та Біловежівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області. Проте, у зв`язку з тим, що правовстановлюючі документи на нерухоме майно Варварівського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад відсутні, процедуру оформлення земельної ділянки у постійне користування розпочати не є можливим. Крім того, рішенням тридцять дев`ятої сесії Біловежівської сільської ради сьомого скликання від 26.04.2019 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення та надання у постійне користування земельних ділянок було відмовлено районній раді у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення та надання у постійне користування земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , у зв`язку з тим, що адреса за якою розташований Біловежівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад (вул. Центральна, 45а, с. Біловежі Перші) співпадає з адресою, за якою зареєстрована Біловежівська сільська рада.
Позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що протягом тривалого та розумного строку належні, активні і достатні заходи з метою оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які використовуються Біловежівським та Варварівським навчально-виховними комплексами, відповідачем не вживалися, про що свідчить листування Бахмацької місцевої прокуратури з відповідачем.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Біловежівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області (далі - Біловежівський НВК) (код ЄДРПОУ 37587751) зареєстрований в якості юридичної особи 20.04.2011, що підтверджується копією витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 16-17).
Варварівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів -дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області (далі - Варварівський НВК) (код ЄДРПОУ 37587719) зареєстрований в якості юридичної особи 20.04.2011, що підтверджується копією витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 18-19).
Відповідно до пунктів 1.1., 1.4., 1.5. 4.1. Статутів Біловежівського НВК, затвердженого наказом відділу освіти Бахмацької районної державної адміністрації від 18.01.2011 № 16, та Варварівського НВК, затвердженого наказом відділу освіти Бахмацької районної державної адміністрації від 13.01.2011 № 14 (далі - Статути), вказані навчальні заклади належать до спільної комунальної власності територіальних громад району. Власником Варварівського та Біловежівського НВК є Бахмацька районна рада Чернігівської області. Управління вказаними НВК здійснюється відділом освіти Бахмацької РДА, іншими органами управління освітою.
Біловежівський та Варварівський НВК мають земельні ділянки, де розміщуються спортивні майданчики, навчально-дослідні ділянки, господарські будівлі, зони відпочинку (пункт 5.6. Статутів). Відповідно до пункту 6.4. Статутів бухгалтерський облік здійснюється через централізовану бухгалтерію відділу освіти Бахмацької РДА.
Пунктами 5.1., 5.2. Статутів визначено, що матеріально-технічна база НВК включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено в балансі НВК. Майно НВК знаходиться в оперативному управлінні відділу освіти Бахмацької РДА та використовується ним відповідно до чинного законодавства та статуту (а.с. 40-46, 47-53).
Вказане підтверджується також рішенням Бахмацької районної ради від 18.06.2020 № 18 Про затвердження переліків об`єктів спільної комунальної власності територіальних громад Бахмацького району (а.с. 68).
Прокурором під час вивчення стану додержання вимог земельного законодавства встановлено, що площа неоформлених земельних ділянок, які використовується навчальними закладами, а саме: Варварівським НВК - 2,1234 га та Біловежівським НВК - 0,7 га (а.с. 30-31).
Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.
Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти, врегульовані Законом України від 05.09.2017 № 2145-VIII Про освіту .
За приписами статті 80 Закону України Про освіту до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема, інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Згідно частини першої статті 44 Закону України від 13.05.1999 № 651-XIV Про загальну середню освіту (діяв до 18.03.2020, далі - Закон № 651-XIV) матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.
Відповідно до статті 35 Закону № 651-XIV управління системою загальної середньої освіти здійснюється, зокрема, обласними, Київською та Севастопольською міською, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями, а також органами місцевого самоврядування.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування у галузі загальної середньої освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері загальної середньої освіти на відповідній території; виконують функції засновника закладів загальної середньої освіти на відповідній території; створюють умови для здобуття громадянами повної загальної середньої освіти; забезпечують доступність будівель, споруд і приміщень закладів освіти згідно з державними будівельними нормами і стандартами; здійснюють контроль щодо проектування, будівництва та реконструкції будівель, споруд, приміщень закладів освіти з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування; створюють умови для розвитку закладів освіти усіх форм власності; у разі ліквідації в установленому законодавством порядку комунального закладу загальної середньої освіти вживають заходів щодо влаштування учнів (вихованців) до інших закладів загальної середньої освіти; організовують нормативне, програмне, матеріальне, науково-методичне забезпечення, перепідготовку, підвищення кваліфікації, атестацію педагогічних працівників; забезпечують педагогічних працівників підручниками, посібниками, методичною літературою; сприяють проведенню інноваційної діяльності в системі загальної середньої освіти; забезпечують соціальний захист педагогічних працівників, спеціалістів, які беруть участь в освітньому процесі, учнів (вихованців); забезпечують створення та функціонування інклюзивно-ресурсних центрів; здійснюють інші повноваження відповідно до Конституції України, Конституції Автономної Республіки Крим, законів України Про місцеве самоврядування в Україні , Про освіту та положень про них (частина третя статті 37 № 651-XIV).
В силу вимог частини першої статті 36 Закону України від 16.01.2020 № 463-IX Про повну загальну середню освіту управління закладом загальної середньої освіти здійснюють, зокрема, засновник (засновники) або уповноважений ним (ними) орган.
17.10.2012 Кабінетом Міністрів України було прийнято розпорядження № 802-р Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади , яким доручено Міністерству освіти і науки, молоді та спорту, іншим центральним органам виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, Міністерству фінансів, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади.
Статтею 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
У відповідності до частин першої та другої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначено статтею 123 Земельного кодексу України. Так, відповідно до частини другої вказаної статті особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Приписами статей 125, 126 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Так, відповідно до статті 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень право постійного користування земельною ділянкою підлягає обов`язковій державній реєстрації. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до частини другої статті 3 цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до статті 5 вказаного Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких не можливо без їх знецінення та зміни призначення, зокрема будівлі, споруди, а також їх окремі частини, житлові та нежитлові приміщення.
З наведеного слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.
Як вбачається з копії листа відділу освіти Бахмацької районної державної адміністрації від 15.06.2020 № 01-13/686 правовстановлюючі документи на земельні ділянки, на яких розташовані Варварівський НВК та Біловежівський НВК не оформлено (а.с. 34).
Суд не знаходить поважними посилання відповідача на вчинення заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, оскільки належним виконанням своїх обов`язків є державна реєстрація права постійного користування земельними ділянками Варварівською НВК та Біловежівського НВК у Державному реєстрі прав.
Отже, суд приходить до висновку, що відповідачем, в управлінні якого знаходяться вказані заклади, не було забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині оформлення права постійного користування на земельні ділянки, на яких розташовані Варварівський НВК та Біловежівський НВК, що свідчить про протиправну бездіяльність.
У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позов керівника Бахмацької місцевої прокуратури підлягає задоволенню повністю.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов керівника Бахмацької місцевої прокуратури в інтересах держави (вул. Шевченка, буд. 46, м. Бахмач, Бахмацький район, Чернігівська область, 16500, код ЄДРПОУ 02910114) до відділу освіти Бахмацької районної державної адміністрації (вул. Соборності, буд. 42, м. Бахмач, Бахмацький район, Чернігівська область, 16500, код ЄДРПОУ 02147368), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Біловежівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області (вул. Центральна, буд. 45А, с. Біловежі Перші, Бахмацький район, Чернігівська область, 16551, код ЄДРПОУ 37587751), Варварівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області (вул. Привокзальна, буд. 4, с. Варварівка, Бахмацький район, Чернігівська область, 16543, код ЄДРПОУ 37587719), Бахмацька районна рада Чернігівської області (вул. Соборності, буд. 42, м. Бахмач, Чернігівська область, 16500, код ЄДРПОУ 24843252) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність відділу освіти Бахмацької районної державної адміністрації щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розташовані Варварівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області та Біловежівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області.
Зобов`язати відділ освіти Бахмацької районної державної адміністрації вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розташовані Варварівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області та Біловежівський навчально-виховний комплекс Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Бахмацької районної ради Чернігівської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 05 листопада 2020 року.
Суддя В.О. Непочатих
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2020 |
Оприлюднено | 06.11.2020 |
Номер документу | 92655600 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Непочатих В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні