Постанова
від 04.11.2020 по справі 540/3355/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 листопада 2020 р.м.ОдесаСправа № 540/3355/20 Головуючий в 1 інстанції: Василяка Д.К.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Домусчі С.Д.

суддів: Семенюка Г.В., Шляхтицького О.І.,

за участю секретаря судового засідання - Тутової Л.С.

представників апелянта - Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області - Пасько Н.В., Кондратенка А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2020 року у справі за позовом Херсонської обласної організації Політичної партії Наш Край до Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області про визнання протиправним та скасування рішення про встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, про зобов`язання здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5,-

В С Т А Н О В И В:

30.10.2020 року о 17:10 год. позивач - Херсонська обласна організація Політичної партії Наш Край звернувся до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області в якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області про встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, оформленого протоколом (уточнений) Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, складеного 29.10.2020 року в 18 год. 56 хв.;

- зобов`язати Бехтерську сільську територіальну виборчу комісію Скадовського району Херсонської області здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5.

В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що відповідно до п.15 протоколу (уточненого) встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради в межах частини територіального виборчого округу №5, складеного 29.10.2020 року о 18.56 годині встановлено, що кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичних партій у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) становить, зокрема Херсонської обласної організації Політичної партії Наш Край - 802, а Херсонська обласна організація політичної партії Блок Володимра Сальдо - 717.

Проте при аналізі протоколів про підрахунок голосів, складених дільничними виборчими комісіями в межах частини територіального виборчого округу № 5 з виборів депутатів Херсонської обласної ради є підстави вважати, що Бехтерська СТВК не правильно встановила підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2020 року в повному обсязі задоволені позовні вимоги Херсонської обласної організації Політичної партії Наш Край .

Визнане протиправним та скасоване рішення Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області про встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, оформленого протоколом (уточнений) Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, складеного 29.10.2020 року в 18 год. 56 хв.

Зобов`язано Бехтерську сільську територіальну виборчу комісію Скадовського району Херсонської області здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, Бехтерська сільська територіальна виборча комісія Скадовського району Херсонської області (надалі Бехтерська СТВК) подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального права, не повне з`ясування фактичних обставин справи, просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та ухвалити нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначив про порушення судом першої інстанції вимог ч. 1 ст. 77 КАС України та порушення права відповідача на подання доказів до суду першої інстанції, оскільки на офіційну електронну адресу Бехтерської СТВК суд направив відскановану копію ухвали про відкриття провадження по справі та копію позову, що, враховуючи віддаленість розташування апелянта від суду першої інстанції, фактично позбавило Бехтерську СТВК можливості своєчасного подання доказів на підтвердження доводів, якими були обґрунтовані заперечення на адміністративний позов.

Позивач своїм процесуальним правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.

Апеляційний суд, заслухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню за таких підстав.

Суд встановив, що відповідно до п. 1 Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 р. № 795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та 3 цієї постанови) на неділю 25 жовтня 2020 р.

На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією була прийнята Постанова від 08.08.2020 року № 160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р. , згідно п. 1 якої призначені на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

На підставі прийнятих вище рішень, з метою участі у виборчому процесі, враховуючи рішення Центрального виконавчого комітету Політичної партії Наш Край від 15.09.2020 р., конференцією Херсонської обласної організації політичної партії Наш Край прийнято рішення від 15.09.2020 р. про висування кандидатів у депутати Херсонської обласної ради, які були зареєстровані, а тому Херсонська обласна організація політичної партії Наш Край є суб`єктом виборчого процесу.

25.10.2020 року відбулись місцеві вибори, в тому числі і вибори депутатів Херсонської обласної ради на території у межах частини територіального виборчого округу №5.

Повноваження щодо встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 5 покладені на апелянта - Бехтерівську СТВК.

Відповідно до п.15 протоколу (уточненого) встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради в межах частини територіального виборчого округу №5, складного 29.10.2020 року о 18:56 годині (т. 2 а.с. 57-83), кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичних партій у межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу) становить:

1. Херсонська обласна організація політичної партії ПРОПОЗИЦІЯ - 50;

2. Херсонська регіональна організація політичної партії ПАРТІЯ ІГОРЯ КОЛИХАЄВА НАМ ТУТ ЖИТИ» - 656;

3. Херсонська територіальна організація політичної партії ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ -223;

4. Херсонська обласна організація Всеукраїнського об`єднання БАТЬКІВЩИНА - 179;

5. Херсонської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ - 802;

6. Херсонська регіональна організація політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ - 325;

7. Херсонська обласна організація політичної партії ПАРТІЯ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ - 33;

8. Херсонська обласна організація політичної партії БЛОК ВОЛОДИМИРА САЛЬДО - 717;

9. Херсонська територіальна організація РАДИКАЛЬНОЇ ПАРТІЇ ОЛЕГА ЛЯШКА - 150;

10. Херсонська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - 85;

11. Херсонська обласна організація політичної партії СЛУГА НАРОДУ - 548;

12. Херсонська обласна організація політичної партії УДАР (УКРАЇНСЬКИЙ ДЕМОКРАТИЧНИЙ АЛЬЯНС ЗА РЕФОРМИ) Віталія Кличка - 69;

13. Херсонська регіональна організація політичної партії ПЕРЕМОГА ПАЛЬЧЕВСЬКОГО - 33;

14. Херсонська обласна організація політичної партії ПАРТІЯ ЗЕЛЕНИХ України - 70.

Відповідно до матеріалів справи, в обґрунтування позовних вимог, позивач надав копії протоколів про підрахунок голосів з виборів депутатів Херсонської обласної ради на таких виборчих дільницях:

- ДВК № 650260, копія протоколу від 26.10.2020 р., складеного о 04:25 год., без зазначення номеру примірника, та без позначки Уточнений (т. 1 а.с. 23-30);

- ДВК № 650261 копія протоколу з позначкою Уточнений , примірник № 3, але без підписів членів дільничної виборчої комісії, присутніх на засіданні, без дати та часу складання протоколу (т. 1 а.с. 17-22);

- ДВК № 650262, копія протоколу від 26.10.2020 р., складеного о 07:05 год., але без зазначення номеру примірника (т. 1 а.с. 9-16);

- ДВК № 650263, копія протоколу від 26.10.2020 р., складеного о 02:45 год., примірник № 3, без позначки Уточнений (т. 1 а.с. 94-100);

- ДВК № 650264, копія протоколу від 25.10.2020 р., складного о 01:40 год., примірник № 24, без позначки Уточнений (т. 1 а.с. 78-85);

- ДВК № 650269, копія протоколу від 26.10.2020 р., складного о 05:29 год., примірник № 9, без позначки Уточнений (т. 1 а.с. 47-54);

- ДВК № 650270, копія протоколу від 26.10.2020 р., складного о 00:57 год., примірник № 11, без позначки Уточнений (т. 1 а.с. 39-46);

- ДВК № 650273, копія протоколу від 26.10.2020 р., складного о 06:15 год., примірник № 4, без позначки Уточнений (т. 1 а.с. а.с. 31-38);

- ДВК № 650274, копія протоколу від 26.10.2020 р. без зазначення часу складання,без зазначення номеру примірника, без позначки Уточнений (т. а.с 69-77);

- ДВК № 650281, копія протоколу від 26.10.2020 р., складний 06:27 год., без зазначення номеру примірника, без позначки Уточнений (т. 1 а.с. 86-93);

- ДВК № 650282, копія протоколу від 26.10.2020 р., складного о 23:15 год., примірник № 1 , без позначки Уточнений , (т. 1 а.с. 62-68);

- ДВК № 650283, копія протоколу від 26.10.2020 р., складного о 04:59 год., примірник № 1, без позначки Уточнений 1 (т. 1 а.с. 55-61).

Також апеляційний суд встановив, що відповідно до копії протоколу безперервного засідання № 25 Бехтерської сільської ТВК, наданої до апеляційної скарги, (т. 2 а.с. 84-110), Бехтерська СТВК в період з 26.10.2020 р. з 01:25 год. по 26.10.2020 р. 14:30 год. здійснювала приймання протоколів та виборчої документації, а саме:

- ДВК №650260 надала протоколи та виборчу документацію 26.10.2020 о 05:30 год., при перевірці яких були виявлені помилки у підрахунку голосів, та зобов`язано ДВК виправити недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ; в подальшому протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 з позначкою Уточнений був прийнятий 26.10.2020 р. об 11:00 год.;

- ДВК № 650261 надала протоколи та виборчу документацію 26.10.2020 р. о 08:30 год., при перевірці яких були виявлені механічні помилки у підрахунку голосів, та зобов`язано ДВК виправити недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ; в подальшому протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 з позначкою Уточнений був прийнятий 26.10.2020 р. о 14:00 год.;

- ДВК № 650262 надала протоколи та виборчу документацію 26.10.2020 р. о 13:30 год. при перевірці яких були виявлені неточності лише в протоколі про підсумки голосування з виборів Бехтерського сільського голови;

- ДВК № 650263 надала протоколи та виборчу документацію 26.10.2020 р. о 08:00 год., при перевірці яких були виявлені технічні помилки у протоколах, та зобов`язано ДВК виправити недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ; в подальшому протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 з позначкою Уточнений був прийнятий 26.10.2020 р. об 11:20 год.;

- ДВК № 650264 надала протоколи та виборчу документацію 26.10.2020 р. о 07:00 год., при перевірці яких були виявлені помилки у підрахунку голосів та зобов`язано ДВК виправити недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ; в подальшому протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 з позначкою Уточнений був прийнятий 26.10.2020 р. о. 13:20 год.

- ДВК № 650269 надала протоколи та виборчу документацію 26.10.2020 р. о 07:30 год., при перевірці яких були виявлені технічні помилки у протоколах, відсутність підпису заступника голови ДВК, та зобов`язано виправити недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ; в подальшому протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 з позначкою Уточнений був прийнятий 26.10.2020 р. о 10:30 год.;

- ДВК № 650270 надала протоколи та виборчу документацію 26.10.2020 р. о 01:25 год., при перевірці яких було встановлено, що кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на дільниці, вказана у протоколі, не дорівнює сумі кількості недійсних виборчих бюлетенів на дільниці та кількості виборчих бюлетенів з голосами виборців, які підтримали виборчі списки місцевих організацій політичних партій, та зобов`язано ДВК виправити недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ; в подальшому протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 з позначкою Уточнений був прийнятий 26.10.2020 р. о 05:00 год.;

- ДВК № 650273 надала протоколи та виборчу документацію 26.10.2020 р. о 10:10 год., при перевірці яких були виявлені технічні помилки у протоколах та зобов`язано ДВК виправити недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ; в подальшому протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 з позначкою Уточнений був прийнятий 26.10.2020 р. о 13:10 год.;

- ДВК № 650274 надала протоколи та виборчу документацію 26.10.2020 р. о 09:20 год., при перевірці яких були виявлені технічні помилки у протоколах та зобов`язано ДВК виправити недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ; в подальшому протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 з позначкою Уточнений був прийнятий 26.10.2020 р. о 13:00 год.;

- ДВК № 650281 надала протоколи та виборчу документацію 26.10.2020 р. о 04:10 год. при перевірці яких було виявлено пошкодження упаковки та вирішено провести перерахунок бюлетенів о 16.00 год. 26.10.20 р.; в подальшому 26.10.2020 - з 15:35 була проведена процедура повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, складення та внесення відомостей до протоколів про повторний підрахунок голосів;

- ДВК № 650282 надала протоколи та виборчу документацію 26.10.2020 р. о 06:30 год., при перевірці яких було виявлено пошкодження упаковки та вирішено перерахувати та перепакувати бюлетені о 18:00 год. 26.10.2020 р.; в подальшому 26.10.2020 р. з 15:00 год. була проведена процедура повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, складення та внесення відомостей до протоколів про повторний підрахунок голосів;

- ДВК № 650283 надала протоколи та виборчу документацію 26.10.2020 р. о 12:40 год., при перевірці яких було виявлено технічні помилки у протоколах та зобов`язано виправити недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ; в подальшому протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 з позначкою Уточнений був прийнятий 26.10.2020 р. о 14:20 год.

Вирішуючи спір та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що аналіз відповідних показників у пунктах 12-14 протоколів ДВК, що надані позивачем, у сумі показників зазначені у пунктах 15-17 протоколу Бехтерської СТВК не співпадають, що свідчить про порушення відповідачем умов визначення підсумків голосування щодо виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5.

Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, апеляційний суд дійшов такого висновку.

Відповідно до преамбули Виборчого кодексу України, цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Частиною 3 ст. 196 ВК України виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів виборів у порядку, передбаченого цим Кодексом.

Підрахунок голосів на виборчих дільницях здійснюється дільничними виборчими комісіями в порядку, передбаченому ст. 250 ВК України.

Частиною 1 ст. 251 ВК України дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.

Частиною 2 ст. 251 ВК України до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) цифрами заносяться:

1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією;

2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією;

3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування);

4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування;

5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування;

6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування;

7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;

8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню;

9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці;

10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;

11) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій;

12) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії;

13) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії;

14) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список від кожної організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати з цього списку.

Частиною 3 ст. 251 ВК України, встановлено, що протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому, округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці, складається дільничною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу.

Відповідно до ч. 4 ст. 251 ВК України, у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. У разі незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.

Перший і другий примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці мають право також підписати кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, присутні на засіданні дільничної виборчої комісії під час підрахунку голосів виборців.

Відповідно до ч. 8 ст. 251 ВК України, перший і другий примірники протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі, а за наявності - і відповідні примірники протоколу з позначкою "Уточнений", акт про видачу копій протоколу, складений відповідно до частини дев`ятої цієї статті, запаковуються. На пакеті робиться напис "Протокол про підрахунок голосів", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Третій примірник протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, а також протоколу з позначкою "Уточнений" (у разі його складання) зберігається у секретаря дільничної виборчої комісії, четвертий примірник (з позначкою "Уточнений" у разі його складання) - невідкладно вивішується для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.

Згідно із ч.ч. 8 та 9 ст. 251 ВК України, членам дільничної виборчої комісії, кандидатам, їх довіреним особам, уповноваженим особам організацій партій, офіційним спостерігачам, присутніми під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їхнє прохання невідкладно видаються копії зазначеного у цій статті протоколу з відповідних місцевих виборів, по відповідному виборчому округу, в тому числі з позначкою "Уточнений", засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії, з розрахунку не більш як по одній копії кожного протоколу для кожного члена комісії, кожної місцевої організації партії, яка висунула кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, кожного кандидата. Копії протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Про видачу копій протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, складається акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. В акті зазначаються перелік осіб, які одержали копії відповідного протоколу, дата та час одержання цих копій і ставляться підписи цих осіб. Акт підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою дільничної виборчої комісії. Акт запаковується у пакет разом з першим і другим примірниками протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі.

Відповідно до ч.10 ст. 251 ВК України пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.

У відповідності до ч. 1 ст.254 ВК України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі.

Частиною 2 ст.254 ВК України встановлено, що засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Відповідно до ч. 3 ст.254 ВК України, на засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

При цьому, ч. 4 ст. 254 ВК України визначено, що при прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

Відповідно до ч. 5 ст. 254 ВК України, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою Уточнений ;

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до ч. 8 ст. 254 ВК України, У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

Частиною 10 статті 254 ВК України, встановлено, що у разі, окрім іншого, наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Відповідно до частин 11, 12, 13 ст. 254 ВК України, протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та запечатані пакети з іншими виборчими документами дільничної виборчої комісії до проведення відповідного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці територіальною виборчою комісією зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання територіальної виборчої комісії.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.

Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Відповідно до ч. ч. 2-13 ст. 255 ВК України, територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів такі відомості:

1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями;

2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями;

3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях;

4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені;

5) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях;

6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування;

7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування;

8) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування;

9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування;

10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні;

11) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях;

12) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними;

13) відсоток загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.

До протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, єдиному одномандатному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться відомості про кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, за кожного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.

До протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться:

1) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу);

2) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу (частини територіального виборчого округу);

3) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії, в межах територіального виборчого округу;

4) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список, не підтримавши окремого кандидата з цього списку, від кожної організації партії в межах територіального виборчого округу.

Протокол територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі містить відомості, зазначені у частині другій цієї статті, і відомості, зазначені відповідно у частинах третій або четвертій цієї статті.

Відомості про підсумки голосування в межах виборчого округу заносяться цифрами до протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по кожній виборчій дільниці і сумарно по виборчому округу (частині виборчого округу).

Протокол про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі (частині виборчого округу) складається територіальною виборчою комісією у трьох примірниках. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу. Протокол територіальної виборчої комісії про підсумки голосування може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Забороняється заповнення протоколу про підсумки голосування олівцем, внесення до нього без відповідного рішення територіальної виборчої комісії будь-яких виправлень, а також підписувати його та засвідчувати печаткою територіальної виборчої комісії до остаточного заповнення.

У протоколі про підсумки голосування зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами територіальної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні виборчої комісії. Член територіальної виборчої комісії, присутній на засіданні комісії, зобов`язаний підписати протокол про підсумки голосування. У разі незгоди з діями комісії чи підсумками голосування, зафіксованими у протоколі про підсумки голосування, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до відповідного протоколу про підсумки голосування. У разі відсутності підпису члена територіальної виборчої комісії у протоколі про підсумки голосування напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Протокол підписується та засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення. Перший і другий примірники протоколу про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів також мають право підписати кандидати, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, які були присутні на засіданні територіальної виборчої комісії при встановленні підсумків голосування. Непідписання протоколу окремими членами виборчої комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу.

Члену відповідної територіальної виборчої комісії, кандидату, його довіреній особі, уповноваженій особі організації партії, офіційному спостерігачу, які були присутніми на засіданні під час складання протоколу, на його прохання невідкладно видається копія протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування (у тому числі з позначкою "Уточнений") з розрахунку по одній копії протоколу для члена комісії, кандидата, кожної організації партії та по одній копії протоколу для офіційного спостерігача (групи спостерігачів) від кожної громадської організації, іноземної держави або міжнародної організації. Зазначені копії підписуються на кожній сторінці головою та секретарем територіальної виборчої комісії і скріплюються печаткою виборчої комісії. Копії протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Якщо після підписання зазначеного протоколу до транспортування його до виборчої комісії, яка встановлює результати виборів, виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона на своєму засіданні розглядає питання про внесення змін до протоколу шляхом складання нового протоколу, на якому робиться позначка "Уточнений". Протокол з позначкою "Уточнений" складається і підписується у порядку та в кількості примірників, встановлених цією статтею.

Перший примірник протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по відповідному виборчому округу (частини виборчого округу), а за наявності - і відповідний примірник протоколу з позначкою "Уточнений" запаковуються. На пакеті робиться напис "Протокол про підсумки голосування" та зазначаються назва відповідних виборів, позначення та/або номер виборчого округу, дата і час пакування, кількість запакованих документів, ставляться підписи усіх присутніх членів територіальної виборчої комісії та печатка територіальної виборчої комісії.

Другий примірник протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів по відповідному виборчому округу, а також протоколу з позначкою "Уточнений" (за наявності) зберігаються у секретаря територіальної виборчої комісії, третій примірник зазначеного протоколу (за наявності - з позначкою "Уточнений") невідкладно вивішується для загального ознайомлення у приміщенні територіальної виборчої комісії.

Перший примірник протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування в межах виборчого округу (частини виборчого округу), а в разі внесення змін до цього протоколу - і протокол, в якому були допущені неточності (описки чи помилки у цифрах), разом з відповідними протоколами та актами дільничних виборчих комісій, рішеннями, прийнятими на підставі цих актів, та (за наявності) протоколами територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, окремими думками членів територіальної виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, заявами і скаргами про порушення територіальною виборчою комісією порядку встановлення підсумків голосування та рішеннями, прийнятими виборчою комісією за результатами їх розгляду, територіальна виборча комісія транспортує до виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних виборів.

Враховуючи зазначені норми матеріального права, апеляційний суд зазначає, що рішення Бехтерської СТВК про підсумки голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу № 5, оформлене протоколом з позначкою Уточнений від 29.10.2020 року, складеним о 18:56 год., було прийнято на підставі отриманих апелянтом та врахованих протоколів дванадцяти дільничних виборчих комісій, з яких дев`ять протоколів були з позначкою Уточнений , по двом виборчим дільницям була проведена процедура повторного підрахунку голосів у зв`язку з виявленням пошкоджень упаковки виборчої документації. Проте як суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги врахував інформацію з копій протоколів дільничних виборчих комісії, з яких лише одна копія містить позначку Уточнений , але не містить аркушів з підписами членів дільничної виборчої комісії, присутніх на засіданні, дати та часу складання протоколу.

Апеляційний суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до ст. 73 КАС України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Апеляційний суд зазначає, що надані позивачем копії протоколів дільничних виборчих комісій, які були прийняті та враховані судом першої інстанції при ухвалені оскаржуваного рішення не є належними доказами, оскільки встановлення апелянтом підсумків голосування відбулось з урахуванням протоколів ДВК з позначкою Уточнений , із повторним підрахунком голосів на двох виборчих дільницях та врахуванням одного протоколу ДВК № 650262 без позначки Уточнений .

При цьому матеріали справи не містять інформації щодо звернення позивача, в порядку встановленому законом, до ДВК із заявами про отримання протоколів з позначкою Уточнений , як не містять матеріали справи відомостей щодо відмови у надані копій таких протоколів.

Приймаючи докази, які не були надані апелянтом до суду першої інстанції, апеляційний суд визнає поважними причини їх не подання до суду першої інстанції, та враховує те, що копія позову була направлена відповідачу 31.10.2020 року об 11:27 год. засобами електронного поштового зв`язку (т. 1 а.с. 138). При цьому відповідачу був наданий час для надання відзиву та доказів до 13:00 год. 31.10.2020 року, а судове засідання призначене на 14:00 год. 31.10.2020 року, та враховуючи відстань між населеними пунктами с. Бехтери та м. Херсон (150 км.), відповідач об`єктивно не змін надати копію протоколу безперервного засідання № 25, яка була надана до суду апеляційної інстанції.

За таких обставин, апеляційний суд встановив, що висновки суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог ґрунтуються на помилково прийнятих неналежних доказах, наданих позивачем.

Таким чином, матеріали справи не містять належних та допустимих доказів на підтвердження обставин, якими позивач обґрунтовував свої позовні вимоги, в той час як апелянт надав належні та допустимі докази на підтвердження обставин, якими обґрунтовані вимоги апеляційної скарги та які підтверджують правомірність оскаржуваного рішення Бехтерської СТВК.

Відповідно до ст. 242 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Таким чином, апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції допустив неправильне застосування норм матеріального та процесуального права при ухваленні судового рішення, внаслідок чого апеляційна скарга підлягає задоволенню, оскаржуване рішення - скасуванню, з прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позову.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, враховуючи приписи ст. 139 КАС України та те, що апеляційна скарга має бути задоволена, а у задоволені позову має бути відмовлено, апеляційний суд зазначає про стягнення з позивача на користь держави грн. 5255 грн. судового збору (2102 грн. - судового збору, що мав бути сплачений при поданні позову, та 3153 грн. судового збору, що мав бути сплачений при поданні апеляційної скарги).

Керуючись ст. 19 Конституції України, ст. ст. 2-12, 72-80, 242, 268-272, 273, 278, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області - задовольнити.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2020 року у справі № 540/3355/20 - скасувати та ухвалити нову постанову.

У задоволені позову Херсонської обласної організації Політичної партії Наш Край до Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області про визнання протиправним та скасування рішення про встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5, про зобов`язання здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Херсонської обласної ради у межах частини територіального виборчого округу №5 - відмовити.

Стягнути з Херсонської обласної організації Політичної партії Наш Край (м. Херсон, вул. Перекопська, 19, 73003, код ЄДРПОУ 39833792) судовий збір в сумі 5255 грн. (п`ять тисяч двісті п`ятдесят п`ять грн. 00 коп.) на користь держави (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/ 22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106).

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя Домусчі С.Д. Судді Семенюк Г.В. Шляхтицький О.І.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92656984
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/3355/20

Постанова від 04.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Рішення від 01.11.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 31.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні