ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"04" листопада 2020 р. Справа № 924/527/20
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Яроцького А.М., при секретарі судового засідання Адамчук І.П., розглянувши матеріали справи
за позовом заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області
до фермерського господарства "Тімокс"
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.06.2006р., укладеного між Білогірською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Тімокс"
Представники учасників процесу:
від прокуратури - Гончар І.О.
від позивача - Сторчай Н.П.;
від відповідача - не з`явився
Відповідно до ст. 240 ГПК України в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Процесуальні дії по справі.
05.05.2020р. на адресу суду надійшла позовна заява заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області до фермерського господарства "Тімокс" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.06.2006р., укладеного між Білогірською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Тімокс", у якій заступник прокурора просить:
1) Доповнити п. 1.2. Договору: кадастровий номер земельної ділянки 6820385000:05:007:0102.
2) Внести зміни до Договору:
а) пункт 5: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 714424,06 гривень (сімсот чотирнадцять тисяч чотириста двадцять чотири) 06 гривень».
б) пункт 9: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України "Про оренду землі" та розмірі 35721,20 грн. на рік (тридцять п`ять тисяч сімсот двадцять одна),20 грн., що становить 5 (п`ять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, на рахунок № НОМЕР_1 в ГУ ДКУ у Хмельницькій області, МФО 820172, код платежу 18010600, одержувач: Кур`янівська сільська рада".
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.05.2020 року вказану позовну заяву передано для розгляду судді Яроцькому А.М.
Ухвалою суду від 08.05.2020р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі для розгляду за правилами загального позовного провадження, зупинено провадження у справі №924/527/20 до завершення розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи №912/2385/18.
Ухвалою суду від 06.08.2020р. поновлено провадження та призначено підготовче засідання у справі №924/189/20 на 09 вересня 2020р., встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов до 26 серпня 2020р.
Судом у підготовчому засіданні 09.09.2020р. постановлено ухвалу, якою продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 11:00 год. 29.09.2020р.
Ухвалою суду від 09.09.2020р. повідомлено заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури про відкладення підготовчого засідання на 29 вересня 2020р.,
Судове засідання 29.09.2020р. не відбулося. Оскільки обставини, які спричинили неможливість розгляду справи відпали, ухвалою суду від 15.10.2020р. підготовче засідання у справі №924/527/20 призначено на 27 жовтня 2020р.
Ухвалою суду від 27.10.2020р. закрито підготовче провадження та призначено справу №924/527/20 до судового розгляду по суті у загальному позовному провадженні на 04.11.2020р.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області звернувся з позовною заявою до суду з вимогою до фермерського господарства "Тімокс" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.06.2006р., укладеного між Білогірською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Тімокс".
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на невідповідність чинному законодавству України розміру нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати, визначених у договорі оренди земельної ділянки площею 38,0104 га, розташованої на території Кур`янівської сільської ради Білогірського району Хмельницької області, яка орендується відповідачем .
В обґрунтування підстав звернення з даним позовом до суду в особі позивача, прокурор зазначає, що Головним Управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області, як уповноваженим суб`єктом владних повноважень, заходи щодо приведення розміру орендної плати за орендовану відповідачем земельну ділянку у відповідність до норм законодавства в судовому порядку не вживалися та вживатися самостійно не будуть. При цьому прокурор посилається на лист позивача від 27.01.2020р. №10-22-0.6-458/2-20.
Прокурор в судовому засіданні 04.11.2020р. підтримав заявлені позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві. Окрім того звернув увагу суду, що Прокуратура зверталась до суду з позовом про визнання недійсними укладених між Білогірською районною державною адміністрацією Хмельницької області та фермерським господарством "Тімокс" договору оренди землі від 14 червня 2006 року. Однак, за результатом розгляду вказаної справи, судом у задоволенні позову відмовлено, при цьому відмовляючи у задоволенні позову судом звернуто увагу ініціатора процесу на те, що сторони також не позбавлені права вчинити правочин про внесення змін до правочину з метою приведення його у відповідність із законом. В свою чергу у разі відмови сторони вчинити правочин про внесення змін до правочину з метою приведення його у відповідність із законом, інша сторона наділена правом звернутись за захистом до суду.
Представник позивача позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.
Відповідач письмового відзиву на позовну заяву, не надав, в засідання суду 04.11.2020р. не з`явився, в підготовчому засіданні суду проти позовних вимог заперечив частково, зазначивши, що не погоджується із однаковими відсотковими ставками плати за користування ріллею та пасовищем.
Будь-які не розглянуті судом клопотання, подані учасниками процесу в межах розгляду справи, в матеріалах справи №924/527/20 відсутні.
Беручи до уваги приписи ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, стосовно розгляду спору впродовж розумного строку, норми ч. ч. 1, 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, згідно з якими, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час та місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті і суд розглядає справу за відсутності такого учасника, враховуючи той факт, що сторони належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи та те, що у суду є всі необхідні матеріали (докази) для вирішення спору по суті, спір належить вирішити у відсутності відповідача за матеріалами справи.
Обставини, які є предметом доказування у справі, та докази, якими сторони підтверджують або спростовують їх наявність.
Розпорядженням Білогірської районної державної адміністрації Хмельницької області №125/2006-р. від 22.04.2006р. вирішено передати фермерському господарству "Тімокс" землі запасу загальною площею 38,2852 га, в т.ч. рілля - 27,4680 га, пасовище - 10,5424 га. (строком на 25 років).
14.06.2006 між Білогірською районною державною адміністрацією Хмельницької області (далі - орендодавець) та Фермерським господарством "Тімокс" (далі - орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, згідно п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Кур`янківської сільської ради.
У відповідності до пункту 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 38,0104 га, у тому числі ріллі - 27,4680 га, пасовище - 10,5424 га (землі запасу Кур`янківської сільської ради).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 212266 грн. (п. 5 договору).
За умовами пункту 8 договору його укладено на 25 років. Після закінчення строку орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавцю про намір продовжити його дію.
Згідно із пунктом 9 договору орендна плата вноситься орендарем у формі та у розмірі 20,00 грн. за один га земель зайнятих ріллею та 10,00 грн. за один га земель пасовищами. Загальна сума орендної плати становить - 654,78 грн. в рік, яка вноситься на рахунок Кур`янківської сільської ради.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п.10 договору).
У відповідності до п. 13 договору розмір орендної плати переглядається один раз на 3 роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до пунктів 15-16 договору земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства. Цільове використання земельної ділянки землі запасу Кур`янківської сільської ради - сільськогосподарське використання.
Пунктом 28 договору визначено право орендодавця вносити зміни в розмір орендної плати після 3 років користування.
Згідно пункту 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 43 договору).
Договір підписаний, скріплений відтисками печаток сторін та зареєстрований у Білогірському районному відділі ХР ФЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 18.09.2006 за №010674800003. Земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 6820385000:05:007:0102
Рішенням Кур`янківської сільської ради №1 від 26.06.2019 "Про встановлення ставок місцевих податків і зборів та затвердження Положень про місцеві податки і збори на території Кур`янківської сільської ради на 2020 рік" ставка податку для земель наданих для ведення фермерського господарства для юридичних осіб встановлено у розмірі 5-ти відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.03.2019р., сформованого державним кадастровим реєстратором відділу у Білогірському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 38,0104 га, кадастровий номер 6820385000:05:007:0102, становить 714424,06 грн.
Начальник Білогірського відділу Старокостянтинівської місцевої прокуратури звертався до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із листом №77-4634вих13 від 11.07.2019, в якому зазначив, що останньому, як розпоряднику земель державної форми власності необхідно вирішити питання, щодо вжиття заходів, спрямованих на внесення змін до договору оренди від 14.06.2006р. щодо передачі земельної ділянки, з кадастровим номером 6820385000:05:007:0102 загальною площею 38,0104 га, що розташована на території Кур`янківської сільської ради Білогірського району в оренду ФГ "Тімокс", шляхом приведення розміру орендної плати у відповідності до вимог ст. ст. 277, 284, 288 Податкового кодексу України.
У відповідь на даний лист Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листом №10-22-0.6-4445/2-19 від 25.07.2019 повідомило, що з метою отримання інформації про розмір земельного податку для земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, що розташовані на території Кур`янківської сільської ради Білогірського району управлінням був направлений запит на вищезазначену сільську раду.
Керівник Старокостянтинівської місцевої прокуратури звертався до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із листом №34-90-1837вих19 від 12.12.2019, де повідомляв, що нормативна грошова оцінка, визначена у договорі оренди землі від 14.06.2006 укладеному із ФГ "Тімокс", не відповідає оцінці, яка визначена порталом нормативно-грошової оцінки. Зазначена інформація була направлена для вирішення питання вжиття заходів до фіксації та усунення вказаних порушень.
У відповідь на даний лист Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листом №10-22-0.6-180/2-19 від 11.01.2020р. повідомило, що управлінням на адресу фермерського господарства неодноразово направлялися листи із пропозицією переглянути умови договору оренди в частині орендної плати. Повідомлено, що у разі надходження позитивної відповіді, договір буде приведений у відповідність до норм чинного законодавства.
Матеріали справи містять листи Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №19-22-0.63-1441/2-19 від 06.03.2019р. та №19-22-0.63-120/2-20 від 10.01.2020р., адресовані ФГ "Тімокс", із пропозицією внесення змін до договору оренди в частині розміру орендної плати.
В подальшому Старокостянтинівська місцева прокуратура неодноразово направляла на адресу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листи, згідно яких просила надати інформацію про вжиті заходи, щодо приведення до законодавчо встановленого розміру орендної плати у договорах оренди землі укладених з ФГ "Тімокс" (листи №34/3-334вих-20 від 21.01.2020р., №34/3-1110вих-20 від 24.02.2020р., №34/3-1893вих-20 від 31.03.2020р.).
У відповідь на вказані листи Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомило, що останнім направлялись листи ФГ "Тімокс" із пропозицією переглянути умови договору оренди в частині розміру орендної плати. Проте, відповіді не надходило, додаткові угоди не укладались. У разі надходження згоди від ФГ "Тімокс" Головним управлінням будуть укладені додаткові угоди про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок (листи №10-22-0.6-458/2-20 від 27.01.2020р., №10-22-0.6-1484/2-20 від 12.03.2020р., №10-22-0.6-2081/2-20 від 13.04.2020р., № 10-22-0.6-1893/2-20 від 02.04.2020, № 10-22-0.63-2452/2-20 від 07.05.2020).
На підтвердження вказаних обставин Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області до своїх листів долучило докази звернення до ФГ "Тімокс", які також містяться в матеріалах справи. Зокрема, лист №27-22-0.63-1479/2-20 від 12.03.2020р. та проект додаткового договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.06.2006р. із доказами їх надіслання відповідачу.
14.04.2020 Старокостянтинівська місцева прокуратура на підставі ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" листом №34/3-2257вих-20 повідомила Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області шляхом пред`явлення до господарського суду Хмельницької області позову про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.06.2006р.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, невизнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Статтею 6 Конституції України передбачено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом ч. 3 ст. 4 ГПК України до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.
Статтею 53 ГПК України передбачено участь у судовому процесі органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб. При цьому передумовою участі органів та осіб, зазначених у цій статті, в господарському процесі є набуття ними господарського процесуального статусу органів та осіб, яким законом надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб, і наявність процесуальної правосуб`єктності, яка охоплює процесуальну правоздатність і процесуальну дієздатність.
На відміну від осіб, які беруть участь у справі (позивач, відповідач, третя особа, представник), відповідні органи та особи повинні бути наділені спеціальною процесуальною правоздатністю, тобто здатністю мати процесуальні права та обов`язки органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб. Така процесуальна правоздатність настає з моменту виникнення у цих осіб відповідної компетенції або передбачених законом повноважень. Необхідною умовою зазначеної участі є норми матеріального права, які визначають випадки такої участі, тобто особи, перелічені у ст. 53 ГПК України, можуть звернутися до суду із позовною заявою або беруть участь у процесі лише у випадках, чітко встановлених законом.
Згідно з частиною 3 статті 53 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (частина 4 статті 53 ГПК України).
Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.
Звертаючись до відповідного суб`єкта владних повноважень до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України Про прокуратуру, прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим (аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої палати Верховного Суду у справі № 912/2385/18 від 26.05.2020).
У даній справі заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із позовними вимогами до фермерського господарства "Тімокс" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, оскільки ГУ Держгеокадастру в області не вживало заходів щодо усунення порушень чинного законодавства України.
Суд враховує, що відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
01.01.2013 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012 № 5245-17, відповідно до якого райдержадміністрації не наділено повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів. Вищезазначені повноваження передано до центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів.
Наказом Міністерства аграрної політики України від 25.01.2013 № 40 затверджені зміни до Положення про Головні управління Держземагенства в областях, згідно з пунктом 4.32 якого Головні управління Держземагенства в областях були наділені повноваженнями передавати відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб в межах областей.
Відповідно до пунктів 2 та 5 частини першої постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" Державне агентство земельних ресурсів України реорганізоване шляхом перетворення в Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру є правонаступником Державного агентства земельних ресурсів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, у тому числі і Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.03.2015 № 294-р "Питання Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" функції та повноваження Державного агентства земельних ресурсів у зв`язку з розформуванням покладено на Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Приймаючи до уваги вищенаведене, розпорядником земель за договором оренди землі від 27.06.2006 є Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Суд встановив, що прокурор неодноразово направляв на адресу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листи, згідно яких просив надати інформацію про вжиті заходи щодо приведення до законодавчо встановленого розміру орендної плати у договорах оренди землі, укладених з ФГ "Тімокс" (листи №34/3-334вих-20 від 21.01.2020р., №34/3-1110вих-20 від 24.02.2020р., №34/3-1893вих-20 від 31.03.2020р.).
У відповідь на вказані листи Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомило, що останнім направлялись листи ФГ "Тімокс" із пропозицією переглянути умови договору оренди в частині розміру орендної плати. Проте, відповіді не надходило, додаткові угоди не укладались. У разі надходження згоди від ФГ "Тімокс" Головним управлінням будуть укладені додаткові угоди про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок (листи №19-22-0.63-1441/2-19 від 06.03.2019р., №19-22-0.63-120/2-20 від 10.01.2020р., №10-22-0.6-458/2-20 від 27.01.2020р., №10-22-0.6-1484/2-20 від 12.03.2020р., №10-22-0.6-2081/2-20 від 13.04.2020р., № 10-22-0.6-1893/2-20 від 02.04.2020, № 10-22-0.63-2452/2-20 від 07.05.2020).
Оскільки Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області протягом розумного строку самостійно не звернулося до суду з позовом в інтересах держави, то 14.04.2020 Старокостянтинівська місцева прокуратура на підставі ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" листом № 34/3-3379вих-20 повідомила Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області та пред`явила до господарського суду Хмельницької області позов про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.06.2006р.
Зважаючи на викладене та з огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, то суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
У відповідності до ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Приписами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За змістом абз.4 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно з п.п. 288.1-288.3 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).
Суд встановив, що на підставі договору оренди землі від 14.06.2006р. Білогірська районна державна адміністрація Хмельницької області передала в строкове платне користування Фермерському господарству "Тімокс" земельну ділянку загальною площею 38,0104 га, у тому числі ріллі - 27,4680 га та пасовище - 10,5424 га (землі запасу Кур`янківської сільської ради), для ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Кур`янківської сільської ради.
У п. 5 договору сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 212266 грн. Згідно із п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 20,00 грн. за один га земель зайнятих ріллею та 10,0 грн. за один га земель зайнятих пасовищами. Загальна сума орендної плати становить - 654,78 грн. в рік, яка вноситься на рахунок Кур`янківської сільської ради. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п.10 договору).
Частиною 1 ст. 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру податку та орендної плати проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").
Згідно п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (п.п. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п.п. 288.5.2).
Отже, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 Податкового кодексу України. Відповідна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 13.06.2019 у справі №910/11764/17, від 17.10.2019 у справі № 922/53/19.
За змістом ст. 13, ч. 1 ст. 15 та ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Згідно з ч. 1 ст. 23 зазначеного Закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Частиною 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 № 105 "Про проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" у 2018 році проводилась загальнонаціональна (всеукраїнська) нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення.
Вказаною постановою затверджено Порядок проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (далі - Порядок).
Згідно п. 2 Порядку під загальнонаціональною (всеукраїнською) нормативною грошовою оцінкою земель сільськогосподарського призначення (далі - оцінка) слід розуміти нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення, яка проводиться одночасно на всій території України.
Об`єктом оцінки є землі сільськогосподарського призначення незалежно від форми власності в межах території природно-сільськогосподарських районів (у тому числі гірських природно-сільськогосподарських районів) Автономної Республіки Крим, областей, крім земель сільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, оцінка яких проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213 (п. 5 Порядку).
У відповідності до п. 22 Порядку дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації за формою згідно з додатком 3 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 23 травня 2017 р. № 262.
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка розроблена і затверджена рішенням органу місцевого самоврядування та відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру до затвердження технічної документації, діє протягом строку, визначеного частиною другою статті 18 Закону України "Про оцінку земель". У разі коли технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення розроблена, але не затверджена рішенням органу місцевого самоврядування, та/або відомості про таку оцінку не внесені до Державного земельного кадастру до затвердження технічної документації, до Державного земельного кадастру підлягають внесенню та використовуються відомості про оцінку (п. 24 Порядку).
Так, згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.03.2019р., сформованого державним кадастровим реєстратором відділу у Білогірському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 38,0104 га, кадастровий номер 6820385000:05:007:0102, становить 714424,06 грн.
Відповідно до ч. 2 ст.632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до ст. 651 вказаного кодексу зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Аналогічні правила щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і ст. 30 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Зважаючи на те, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати і рішення про зміну нормативної грошової оцінки є обов`язковим, то суд дійшов висновку про наявність підстав для внесення змін до п. 5 договору оренди земельної ділянки від 14.06.2006р. та зазначення у договорі нової нормативної грошової оцінки.
Суд також погоджується із необхідністю викладення в новій редакції пункту 1 договору оренди земельної ділянки, доповнивши п. 1.2 - кадастровий номер земельної ділянки 6820385000:05:007:0102, оскільки вказані зміни узгоджуються із відомостями, які містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, та вимогами ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", якою унормовано, що зазначення кадастрового номеру земельної ділянки в договорі оренди є обов`язковим. Крім того, така істотна умова договору оренди землі та внесення відповідних змін до пункту 1 договору не змінює прав та обов`язків сторін договору, оскільки не покладає на них будь-яких додаткових обов`язків та не надає додаткових прав, а є лише необхідним для відповідності договору фактичному землекористуванню та вимогам законодавства.
З приводу позовних вимог про внесення змін в пункт 9 договору оренди земельної ділянки від 14.06.2006р. та викладення його в редакції, запропонованій прокурором, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Обґрунтовуючи позовні вимоги у даній справі в частині необхідності внесення змін в п. 9 договору оренди земельної ділянки від 14.06.2006р. та визначення нового розміру орендної плати, прокурор посилається на прийняття Кур`янівською сільською радою рішення від 26.06.2019 №1 "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2020 рік", яким затверджено Положення про оподаткування платою за землю та визначено для земель сільськогосподарського призначення (для ведення фермерського господарства (код 01.02), нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцязнаходження), для юридичних осіб ставку земельного податку в розмірі 5% нормативної грошової оцінки (додаток 1.1 до Типового положення про оподаткування платою за землю).
Зважаючи на визначення у договорі оренди землі розміру орендної плати у грошовій формі, а не у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки, суд погоджується із доводами прокурора, що впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для зміни розміру орендної плати, визначеного у п. 9 договору оренди земельної ділянки від 14.06.2006.
Пунктом 13 договору визначено, що розмір орендної плати переглядається один раз на три роки у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в інших випадках, передбачених законом.
Таким чином, з моменту укладення договору оренди землі від 14.06.2006 відбулась зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та відсоткової ставки земельного податку, що є підставою зміни розміру орендної плати, який є істотною умовою договору.
Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 16.04.2018р. по справі №910/7905/17, від 07.06.2018р. у справі №922/518/14.
Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання, договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміни умов договору оренди землі здійснюються за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Зі зміною нормативної грошової оцінки землі з 212266 грн. на 714424,06 грн., розмір орендної плати, який є істотною умовою договору, підлягає зміні з 654,78 грн. на 35721,20 грн. (714424,06 грн. * 5% = 35721,20 грн.) на рік.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).
Згідно з ч. 1 ст. 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до ст. 73 ГПК доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом (ч. 3 ст. 13, ст. 74 ГПК України).
Таким чином, враховуючи норми чинного законодавства, положення п. 13 договору оренди землі, а також зміну нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки, та відсоткової ставки земельного податку, вимоги заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про внесення змін до договору оренди землі від 14.06.2006р., зокрема, доповнення договору шляхом зазначення кадастрового номеру земельної ділянки 6820385000:05:007:0102, нормативної грошової оцінки земельної ділянки в розмірі 714424,06 грн., розміру орендної плати - 35721,20 грн. на рік є правомірними, обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі покладаються на відповідача у зв`язку з задоволенням позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 130, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області до фермерського господарства "Тімокс" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.06.2006р., укладеного між Білогірською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Тімокс" задовольнити.
Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 14.06.2006р., укладеного між Білогірською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Тімокс":
1) Доповнити п. 1.2. Договору: кадастровий номер земельної ділянки 6820385000:05:007:0102.
2) Внести зміни до Договору:
а) пункт 5: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 714424,06 гривень (сімсот чотирнадцять тисяч чотириста двадцять чотири) 06 гривень".
б) пункт 9: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України "Про оренду землі" та розмірі 35721,20 грн. на рік (тридцять п`ять тисяч сімсот двадцять одна),20 грн., що становить 5 (п`ять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, на рахунок № НОМЕР_1 в ГУ ДКУ у Хмельницькій області, МФО 820172, код платежу 18010600, одержувач: Кур`янівська сільська рада".
Стягнути з фермерського господарства "Тімокс" (30215, Хмельницька область, Білогірський район, с. Шимківці, вул. Корчмівська, 1, код ЄДРПОУ 33409730) на користь Хмельницької обласної прокуратури (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, буд. 3, код ЄДРПОУ 02911102, р/р UA188201720343120002000002814, Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172) 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 коп.) витрат по сплаті судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).
Апеляційна скарга подається до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України, з урахуванням пп. 17.5 Розділу XI "Перехідні положення" ГПК України.
Повний текст рішення складено та підписано 06.11.2020р.
СуддяА.М. Яроцький
Віддрук. 4 прим. (всім реком. з повідом.):
1 - до справи;
2 - Старокостянтинівській місцевій прокуратурі - 30600, смт. теофіполь, вул. Небесної Сотні, 48/2.
3 - позивачу - 29016, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1.
4 - відповідачу - 30215, с. Шимківці, Білогірський район, вул. Корчмівська, 1.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2020 |
Оприлюднено | 08.09.2022 |
Номер документу | 92675627 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Яроцький А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні