Рішення
від 06.11.2020 по справі 360/3232/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

06 листопада 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/3232/20

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Чернявська Т.І., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Відділу освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області про стягнення капіталізованих платежів,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (далі - позивач) до Відділу освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області (далі - відповідач), в якому позивач просить стягнути з Відділу освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області на свою користь суму капіталізованих платежів у розмірі 446269,44 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач зареєстрований як страхувальник у Попаснянському відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області. На обліку у Попаснянському відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області перебуває ОСОБА_1 , з яким під час роботи на підприємстві відповідача стався нещасний випадок. Підприємство відповідача на теперішній час знаходиться в процесі ліквідації. За розрахунком позивача, з урахуванням розрахунку капіталізації за даними Державної служби статистики України, сума платежів, яка підлягає капіталізації, складає 446269,44 грн.

Позивач звернувся до відповідача з заявою від 10 липня 2020 року № 1720/06-1 про визнання грошових вимог кредитора, які виникли внаслідок заподіяння шкоди життю і здоров`ю працівнику, шляхом капіталізації відповідних платежів на суму 446269,44 грн. Проте, станом на 28 серпня 2020 року відповідь від відповідача не надійшла.

З посиланням на положення статей 110, 112, 1205 Цивільного кодексу України, статей 4, 11, 15, 17 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-ХІV Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування , пунктів 3, 4, 7, 8 Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року № 986, позивач просить позовні вимоги задовольнити.

Відділ освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області позов не визнав, про що 02 жовтня 2020 року через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) за вхідним реєстраційним № 39973/2020 подав відзив на позовну заяву від 28 вересня 2020 року № 460 (арк. спр. 38-42).

В обґрунтування заперечень проти позову відповідач зазначив, що актом № 1 про нещасний випадок на виробництві підтверджено факт нещасного випадку відносно громадянина ОСОБА_1 , 1951 року народження, вчителя фізичної культури Золотівської багатопрофільної гімназії Попаснянської районної ради Луганської області. Отже, позивач у позовній заяві безпідставно зауважив, що нещасний випадок з потерпілими стався під час його роботи у Відділі освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області, в той час коли нещасний випадок стався під час його роботи у Золотівській багатопрофільній гімназії Попаснянської районної ради Луганської області. Згідно інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб, підприємців та громадських формувань Золотівська багатопрофільна гімназія Попаснянської районної ради Луганської області є діючою юридичною особою публічного права та не перебуває у стадії припинення.

Відповідно до пункту 6 Положення про Відділ освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області, затвердженого розпорядженням голови районної державної адміністрації - керівника районної військово-цивільної адміністрації від 22 березня 2018 року № 300, до основних завдань відділу було віднесено організацію роботи з кадрового, матеріально-технічного та науково-методичного забезпечення закладів освіти Попаснянського району, зокрема, й Золотівської багатопрофільної гімназії, для чого у складі відділу функціонувала централізована бухгалтерія, основним завданням якої згідно з пунктом 15 Положення було нарахування заробітної плати працівникам закладів освіти району.

Розпорядженням голови районної державної адміністрації - керівника районної військово-цивільної адміністрації від 17 червня 2020 року № 815 Відділ освіти Попаснянської районної державної адміністрації припинено шляхом ліквідації з 01 жовтня 2020 року. Водночас, пунктом 11 цього розпорядження передбачено, що відділ освіти продовжує діяльність, визначену Положенням про нього, до моменту його ліквідації. Розпорядженням голови районної державної адміністрації - керівника районної військово-цивільної адміністрації від 17 липня 2020 року № 897 створено Комунальну установу Попаснянської районної ради Луганської області Попаснянський районний центр фінансово-господарського забезпечення комунальних установ та закладів освіти (далі - Установа). Пунктом 9.3 цього розпорядження передбачено прийняття усіх зобов`язань та розрахунків по оплаті праці з працівниками комунальних установ та закладів освіти, не допустивши несвоєчасності нарахування та виплати заробітної плати та сплати податків і зборів. Пунктом 7 розпорядження Установі надано повноваження щодо фінансово-господарського забезпечення комунальних установ та закладів освіти Попаснянського району. Пунктом 4.2.5 до зобов`язань Установи віднесено нарахування заробітної плати, інших обов`язкових платежів працівникам комунальних закладів та установ освіти, зокрема, й Золотівської багатопрофільної гімназії.

Відповідно до пункту 1 статті 1205 Цивільного кодексу України у разі припинення юридичної особи, зобов`язаної відшкодувати шкоду, завдану каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, і встановлення її правонаступників виплата щомісячних платежів покладається на її правонаступників.

Відділ освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області припиняється шляхом ліквідації в порядку статей 110-111 Цивільного кодексу України.

Пунктом 1 статті 104 Цивільного кодексу України права та обов`язки юридичної особи, що припиняється, переходять до правонаступників у разі реорганізації юридичних осіб. В той же час, є підстави вважати, що Установа є правонаступником Відділу освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області з таких підстав.

Відділ освіти мав статус органу державної влади, чиєю спеціалізацією було здійснення управління закладами освіти (зокрема, здійснення фінансового та господарського обслуговування закладів освіти району) та керівництво освітньою галуззю управління в районі, відповідно до вимог статті 42 Закону України Про місцеві державні адміністрації . За своєю організаційною формою відділ мав статус юридичної особи публічного права та був структурним підрозділом вищого органу державної влади Попаснянської районної державної адміністрації. Склад та структуру місцевих державних адміністрацій формує та затверджує, відповідно до вимог статті 5 Закону України Про місцеві державні адміністрації голова районної державної адміністрації, який також в рамках наданих Законом повноважень здійснює керівництво діяльністю структурних підрозділів та затверджує положення про них, чим визначає їх повноваження та завдання. Такі повноваження голови районної державної адміністрації унормовано статтями 5, 8, 12, 39, 40, 41 Закону України Про місцеві державні адміністрації .

Відповідно до вимог статей 1 та 3 Закону України Про військово-цивільні адміністрації та Указу Президента України від 05 березня 2015 року № 123/2015 з 16 березня 2015 року Попаснянська районна державна адміністрація набула статусу та повноважень районної військово-цивільної адміністрації, а голова районної державної адміністрації - статусу керівника районної військово-цивільної адміністрації. Відповідно до положень абзацу третього частини першої статті 1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації військово-цивільна адміністрація району - це тимчасовий державний орган, що здійснює на відповідній території повноваження районної ради, державної адміністрації та інші повноваження, визначені Законом України Про військово-цивільні адміністрації .

На виконання повноважень, визначених пунктом 5 частини третьої статті 4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації (повноваження районної ради, передбачені пунктом 20 частини першої статті 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ), головою районної державної адміністрації - керівником районної військово-цивільної адміністрації одноосібно (в межах повноважень, визначених пунктом 8 частини третьої статті 6 Закону України Про військово-цивільні адміністрації ) прийнято розпорядження про утворення Установи, метою діяльності якої є здійснення фінансового та господарського обслуговування закладів освіти району. Створення Установи відбулося у порядку, встановленому главою 7 Цивільного кодексу України, зокрема, статті 81 Кодексу. Засновником Установи визначено Попаснянську районну раду Луганської області. Водночас, обов`язки Засновника в повному обсязі виконує Попаснянська районна державна адміністрація як військово-цивільна адміністрація. Мета та організаційні питання діяльності Установи визначено Статутом Установи, який на виконання повноважень Засновника, затверджено головою адміністрації. Отже, здійснення фінансового та господарського обслуговування закладів освіти району було і є метою та предметом діяльності як відділу освіти, так і Установи.

Таким чином, вищим органом управління як для відділу освіти, так і для Установи, є голова районної державної адміністрації - керівник районної військово-цивільної адміністрації, який має надані Законом права визначати завдання та мету діяльності як відділу, так і Установи, у тому числі шляхом затвердження їх установчих документів.

Наслідком передачі повноважень від відділу освіти до Установи стала відповідна передача Установі повноважень головного розпорядника бюджетних коштів за статтями видатків, за якими раніше головним розпорядником було визначено відділ освіти, здійсненого головою районної державної адміністрації - керівника районної військово-цивільної адміністрації, в межах повноважень, визначених пунктом 3 частини третьої статті 4 та пунктом 4 частини третьої статті 6 Закону України Про військово-цивільні адміністрації . Кінцевим предметом та ціллю таких видатків є заклади освіти району, повноваження Засновника (Власника) яких здійснює Попаснянська районна державна адміністрація, як військово-цивільна адміністрація відповідно до пункту 5 частини третьої статті 4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації . При цьому, зміна надавача послуг з фінансового та господарського обслуговування з відділу освіти на Установу жодним чином не впливає на повсякденну діяльність закладів освіти району.

Таким чином в даній ситуації, на думку Відповідача, мова не йде про ліквідацію страхувальника, що є підставою для нарахування капіталізованих платежів, відповідно до пункту 1 Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальника, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року № 986, а лише про зміну власником - Попаснянською районною державною адміністрацією особи, що виконує обов`язки страхувальника для потерпілого - з відділу освіти на Установу, що в свою чергу, можна розцінювати як правонаступництво de-facto.

З урахуванням викладеного, відповідач просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.

Користуючись правом на подання заяв по суті справи, позивачем подана відповідь на відзив від 12 жовтня 2020 року № 3747/10-2, в якій серед іншого зазначено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , працював вчителем фізичної культури і трудового навчання в Золотівській багатопрофільній гімназії Попаснянської районної ради Луганської області з 03 листопада 2014 року (підстава - наказ Відділу освіти Попаснянської РДА від 03 листопада 2014 року № 364/к).

Відповідно до Положення про Відділ освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області, затвердженого розпорядженням голови районної держадміністрації-керівника районної військово-цивільної адміністрації від 22 березня 2018 року № 300, Відділ освіти здійснює організацію роботи з кадрового, матеріально-технічного і науково-методичного забезпечення. У безпосередньому підпорядкуванні Відділу освіти функціонує централізована бухгалтерія для нарахування заробітної плати працівникам освіти району та здійснення видатків на утримання закладів освіти. Чисельність та фонд оплати праці цих підрозділів визначає начальник Відділу освіти, в межах бюджетних фінансувань (пункт 15 Положення).

Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначено, що терміни застрахована особа , страхувальники та роботодавці вживаються у цьому Законі у значеннях, наведених у Законі України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування . При цьому згідно з Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування роботодавцями є підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Порядком обліку платників єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 листопада 2014 року № 1162 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 грудня 2014 року за № 1553/26330 (далі - Порядок), передбачено особливості обліку установи або організації, яка обслуговується централізованою бухгалтерією в частині здійснення розрахунків з оплати праці із застрахованими особами, в якості страхувальників. Зокрема, пунктом 9 розділу II Порядку визначено, що Установа або організація, яка обслуговується централізованою бухгалтерією в частині здійснення розрахунків з оплати праці із застрахованими особами, не має обов`язків чи повноважень щодо Ведення окремого балансу, обліковується в реєстрі страхувальників з приміткою Неплатник . У разі прийняття рішення про ведення окремого балансу та перехід до самостійного ведення установою або організацією розрахунків із застрахованими особами така установа чи організація в десятиденний строк з дня прийняття такого рішення повідомляє про це контролюючий орган за своїм місцезнаходженням з наданням підтвердних документів.

На підставі поданих документів контролюючий орган знімає примітку Неплатник у реєстрі страхувальників стосовно такої установи чи організації.

Відповідно до пункту 10 Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1232, який діяв під час настання нещасного випадку із ОСОБА_1 , при настанні нещасного випадку саме роботодавець у визначені терміни подає повідомлення відповідним органам для організації розслідування цього випадку, протягом доби утворює комісію у складі не менш як три особи та організовує проведення розслідування, а також здійснює облік нещасних випадків. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду здійснюють облік страхових нещасних випадків.

У разі якщо нещасний випадок стався в установі, відомості про яку включено до Єдиного державного реєстру, однак в реєстрі страхувальників вона обліковується як Неплатник , роботодавцем вважається юридична особа, яка здійснює розрахунки з оплати праці із застрахованими особами, в якості страхувальника. Враховуючи вищезазначене, Відділ освіти є роботодавцем для потерпілого ОСОБА_1 , відповідно і належним відповідачем у даній справі.

Ухвалою від 07 вересня 2020 року про відкриття провадження в адміністративній справі визначено справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (арк. спр. 24-25).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено таке.

Відділ освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області (ідентифікаційний код 21829079) є юридичною особою, зареєстрованою 07 березня 2001 року, місцезнаходженням якої є 3300, Луганська область, Попаснянський район, м. Попасна, пл. Миру, буд. 2), перебуває на обліку в Попаснянському відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області як платник страхових внесків та перебуває в стані припинення в результаті ліквідації, що підтверджується довідкою Попаснянського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області від 02 листопада 2020 року за № 2797/06-2 та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 30 жовтня 2020 року (арк. спр. 97-100, 107).

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (ідентифікаційний код 41313100) є юридичною особою, зареєстрованою 03 травня 2017 року, місцезнаходженням якої є Луганська область, м. Сєвєродонецьк, просп. Космонавтів, буд. 16, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 30 жовтня 2020 року (арк. спр. 94-96).

Розпорядженням голови Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області - керівника Попаснянської районної військово-цивільної адміністрації Луганської області від 17 червня 2020 року № 815 Про внесення змін до структури Попаснянської районної державної адміністрації серед іншого припинено з 01 жовтня 2020 року шляхом ліквідації юридичну особу Відділ освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області; встановлено двомісячний строк з дати публікації оголошення про припинення юридичної особи, зазначеної у пункті 3 цього розпорядження, для заявлення кредиторами своїх вимог відповідно до чинного законодавства (арк. спр. 31-34).

Розпорядженням голови Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області - керівника Попаснянської районної військово-цивільної адміністрації Луганської області від 18 червня 2020 року № 816 Про створення комісії з припинення юридичної особи - Відділу освіти Попаснянської районної держаної адміністрації Луганської області - в результаті ліквідації створено комісію з припинення юридичної особи - Відділу освіти Попаснянської районної держаної адміністрації Луганської області - в результаті ліквідації, затверджено її склад та визначено місцезнаходження (арк. спр. 35-37).

У витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 30 жовтня 2020 року щодо Відділу освіти Попаснянської районної держаної адміністрації Луганської області міститься запис від 18 червня 2020 року за № 13721100023000178 про внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації (арк. спр. 97-100).

10 липня 2020 року позивачем на адресу відповідача рекомендованим листом з повідомленням про вручення направлено заяву від 10 липня 2020 року за № 1720/06-1 про визнання грошових вимог кредитора, які виникли внаслідок заподіяння шкоди життю і здоров`ю працівникам, шляхом капіталізації відповідних платежів на суму 446269,44 грн з розрахунком потреби в капіталізації коштів для розрахунку з потерпілими на виробництві (арк. спр. 16-17, 18, 19, 20).

Вирішуючи адміністративний позов в межах заявлених позовних вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Відповідно до преамбули Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-ХІV Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - Закон № 1105-XIV) зазначений Закон відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я.

Згідно з підпунктом 10 частини першої статті 3 Закону № 1105-XIV принципом соціального страхування є відповідальність роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

За змістом частин першої та другої статті 4 Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Відповідно до пунктів 1, 5, 8 частини другої статті 15 Закону № 1105-XIV роботодавець зобов`язаний: надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом; інформувати про кожний нещасний випадок або професійне захворювання на підприємстві; подавати звітність до Фонду у строки, в порядку та за формою, що встановлені правлінням Фонду.

Пунктами 1, 5 частини першої статті 11 Закону № 1105-XIV передбачено, що джерелами формування коштів Фонду є: страхові внески страхувальників та застрахованих осіб; капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Зазначеною нормою законодавець передбачає необхідність проведення страхувальником капіталізації страхових виплат із застосуванням порядку, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року № 986 Про затвердження Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників (далі - Порядок № 986).

Частина перша статті 104 Цивільного кодексу України визначає, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Частинами першою, третьою, п`ятою статті 105 Цивільного кодексу України передбачено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов`язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію. Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

Частиною шостою статті 105 Цивільного кодексу України визначено, що кожна окрема вимога кредитора, зокрема щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.

Відповідно до частин третьої, четвертої та п`ятої статті 112 Цивільного кодексу України у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи. Вимоги кредитора, заявлені після спливу строку, встановленого ліквідаційною комісією для їх пред`явлення, задовольняються з майна юридичної особи, яку ліквідовують, що залишилося після задоволення вимог кредиторів, заявлених своєчасно. Вимоги кредиторів, які не визнані ліквідаційною комісією, якщо кредитор у місячний строк після одержання повідомлення про повну або часткову відмову у визнанні його вимог не звертався до суду з позовом, вимоги, у задоволенні яких за рішенням суду кредиторові відмовлено, а також вимоги, які не задоволені через відсутність майна юридичної особи, що ліквідується, вважаються погашеними.

Статтею 111 Цивільного кодексу України передбачено, що ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи. Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу (частини восьма, дев`ята).

Згідно з пунктами 1, 2 частини першої статті 112 Цивільного кодексу України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у такій черговості: у першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом, у другу чергу задовольняються вимоги працівників, пов`язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результату його інтелектуальної, творчої діяльності.

Відповідно до абзацу першого частини другої статті 1205 Цивільного кодексу України у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що капіталізація платежів здійснюється у всіх випадках ліквідації юридичної особи та в межах ліквідаційної процедури.

Згідно з пунктом 1 Порядку № 986 відповідно до цього Порядку здійснюється капіталізація платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством) страхувальника (далі - платежі) для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам.

У цьому Порядку термін капіталізація платежів означає визначення суми грошових зобов`язань страхувальника у випадку його ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством), що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам, які належить сплатити до Фонду соціального страхування України для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Терміни застрахована особа та страхувальники вживаються у значенні, наведеному в Законі України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (пункт 2 Порядку № 986).

Відповідно до пунктів 3, 10 частини першої статті 1 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування : застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.

Пунктом 3 Порядку № 986 визначено, що капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 986 капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування , розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу таким чином:

1) щомісячні страхові виплати втраченого заробітку - з урахуванням середньомісячного заробітку та ступеня втрати професійної працездатності;

2) витрати на догляд за потерпілим відповідно до медичного висновку - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами;

3) витрати на забезпечення потерпілого автомобілем безоплатно чи на пільгових умовах, організацію та оплату навчання водінню автомобіля, а також на виплату компенсації на бензин (пальне), ремонт і технічне обслуговування автомобілів або на транспортне обслуговування - згідно з нормами, встановленими нормативно-правовими актами;

4) витрати на санаторно-курортне лікування - із розрахунку середньої вартості санаторно-курортної путівки: для осіб з інвалідністю I групи - щороку, для інших осіб з інвалідністю - не рідше одного разу на три роки.

Згідно із пунктом 7 Порядку № 986 капіталізація платежів включає заборгованість страхувальника з виплат, пов`язаних із його зобов`язаннями відшкодувати шкоду, заподіяну життю або здоров`ю застрахованої особи, а саме суми одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат на догляд за потерпілим і виплат за листками непрацездатності.

У кредиторських вимогах Фонду соціального страхування України до страхувальника, щодо якого розпочато ліквідацію, зазначається сума грошових зобов`язань, обчислена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації. Суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку (пункт 8 Порядку № 986).

На обліку у Попаснянському відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області знаходиться потерпілий, з якими стався нещасний випадок під час роботи в Золотівській багатопрофільній гімназії - ОСОБА_1 . Факт нещасного випадку зафіксований та підтверджуються актом від 20 березня 2017 року № 1 про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, в якому Відділ освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області визначений як роботодавець (арк. спр. 10-14).

Згідно з випискою з акта огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги до довідки серії 12 ААА № 024337 від 05 липня 2017 року, потерпілому ОСОБА_1 встановлена стійка втрата професійної працездатності 15 відсотків безстроково; призначено стаціонарне лікування у лікарсько-профілактичних закладах (ЛПЗ); лікарські засоби та вироби медичного призначення; технічні засоби реабілітації (арк. спр. 15).

Постановою Попаснянського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області від 21 квітня 2020 року № 1213/1104/1104.1/16 Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати відповідно до частини другої статті 37 потерпілому ОСОБА_1 призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1464,50 грн з 01 березня 2020 року безстроково (арк. спр. 9, 9 зв.).

По потерпілому ОСОБА_1 зроблений розрахунок платежів, що підлягають капіталізації для забезпечення здійснення страхових виплат протягом його життя (арк. спр. 5, 6, 7, 8). Загальна сума відповідного платежу, що підлягає капіталізації, складає 446269,44 грн, яка складається з:

- страхових виплат: сума щомісячної страхової виплати (1464,50 грн) х середню очікувану тривалість життя (10,58) х 12 місяців = 185 932,92 грн;

- стаціонарне лікування у ЛПЗ: вартість витрат на одну особу у 2020 році (3990,00 грн) х середню очікувану тривалість життя (10,58) = 42214,20 грн;

- лікарські засоби та вироби медичного призначення: вартість витрат на одну особу у 2020 році (5604,00 грн) х середню очікувану тривалість життя (10,58) = 59290,32 грн;

- технічні засоби реабілітації: вартість технічних засобів реабілітації на одну особу у 2020 році (26472,00 грн) х кількість разів можливого користування (6) = 158832,00 грн.

Оскільки відповідно до розпорядження голови Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області - керівника Попаснянської районної військово-цивільної адміністрації Луганської області від 17 червня 2020 року № 815 Про внесення змін до структури Попаснянської районної державної адміністрації Відділ освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області припиняється шляхом ліквідації, платежі, належні потерпілому ОСОБА_1 , мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому у порядку, встановленому Порядком № 986, за рахунок Відділу освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області, який у межах спірних правовідносин є страхувальником.

Враховуючи наведене вище, суд вважає вимоги позивача про стягнення з відповідача заявленої суми капіталізованих платежів у розмірі 446269,44 грн правомірними та обґрунтованими, у зв`язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).

З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.

Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.

Оскільки Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (ідентифікаційний код 41313100, місцезнаходження: 93411, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, просп. Космонавтів, буд. 16) до Відділу освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області (ідентифікаційний код 21829079, місцезнаходження: 93300, Луганська область, Попаснянський район, м. Попасна, пл. Миру, буд. 2) про стягнення капіталізованих платежів задовольнити повністю.

Стягнути з Відділу освіти Попаснянської районної державної адміністрації Луганської області на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області капіталізовані платежі в загальній сумі 446269,44 грн (чотириста сорок шість тисяч двісті шістдесят дев`ять грн 44 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Т.І. Чернявська

Дата ухвалення рішення06.11.2020
Оприлюднено10.11.2020
Номер документу92684854
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення капіталізованих платежів

Судовий реєстр по справі —360/3232/20

Ухвала від 28.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 17.12.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 06.11.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні