Рішення
від 06.11.2020 по справі 520/15346/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 листопада 2020 р. № 520/15346/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Мороко А.С.,

за участю секретаря судового засідання - Рубіної Я.О.,

представника позивача - Кореняк Ю.С.,

представника відповідача - Шипенка М.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" до Новобаварської районної у місті Харкові територіальна виборча комісія Харківської області, третя особа: Харківська міська територіальна виборча комісія Харківського району Харківської області, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

Харківська регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати протокольне рішення Новобоварської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області у межах частини територіального виборчого округу № 1 від 02 листопада 2020 року;

- зобов`язати Новобаварську районну у місті Харкові територіальну виборчу комісію Харківської області в порядку, встановленому Виборчим Кодексом України, на своєму засіданні розглянути питання щодо повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях, де є розбіжності між протоколами Новобаварської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради у межах частини територіального виборчого округу № 1 від 01 листопада 2020 року та від 02 листопада 2020 року.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що протокол про підсумки голосування в Новобаварській районній у місті Харкові територіальній виборчій комісії Харківської області спотворює результати виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області. Вказане порушує виборче законодавство та права суб`єктів виборчого процесу на точне та достовірне встановлення результатів виборів.

Ухвалою суду від 05.11.2020 відкрито провадження по даній справі.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.

Представник Новобаварської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області в судове засідання прибув, просив відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки відповідач в спірних правовідносинах діяв з дотриманням норм чинного законодавства України.

Представник третьої особи в судове засідання не прибув, про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином.

Відповідно до ч.3 ст.268 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, суд встановив наступне.

Верховна Рада України постановою "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" від 15.07.2020 № 795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" № 160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

01.11.2020 о 10:00 год. Новобаварською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківської області складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради у межах частини територіального виборчого округу № 1.

Згідно витягу з протоколу безперервного засідання по встановленню підсумків та результатів виборів Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області, 01.11.2020 року зазначена комісія встановила, що протокол Новобаварської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради у межах частини територіального виборчого округу № 1 оформлено з технічними помилками та неточностями, в зв`язку з чим прийнято рішення, яким зобов`язано Новобаварську районну у місті Харкові територіальну виборчу комісію Харківської області виправити виявлені недоліки шляхом складення протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області в межах частини територіального виборчого округу № 1 з позначкою "Уточнений".

02.11.2020 о 18:00 год Новобаварською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківської області складено протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради у межах частини територіального виборчого округу № 1 (Уточнений 2).

Відповідно до позовної заяви підставами для звернення до суду слугували декілька обставин, а саме: відсутність актів невідповідності, які є підставою для складання відповідачем уточнюючого протоколу про підсумки голосування та низка порушень, що вчинені під час підрахунку голосів та транспортування протокольних рішень дільничної виборчої комісії 61181.

Щодо вирішення справи по суті, суд зазначає наступне.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовка та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX.

Відповідно до частин першої та другої статті 1 Виборчого кодексу України встановлено, що вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (частина перша статті 2 Виборчого кодексу України).

Згідно з положеннями статті 19 Виборчого кодексу України виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку. За порушення виборчих прав громадян винні особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом. Забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених цим Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.

Положеннями частинами 1-3 статті 254 Виборчого кодексу України передбачено, що з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії. Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням. На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.

Відповідно частин 7, 9, 11 статті 255 Виборчого кодексу України протокол про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі (частині виборчого округу) складається територіальною виборчою комісією у трьох примірниках. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу. Протокол територіальної виборчої комісії про підсумки голосування може виготовлятися за допомогою технічних засобів. У протоколі про підсумки голосування зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами територіальної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні виборчої комісії. Член територіальної виборчої комісії, присутній на засіданні комісії, зобов`язаний підписати протокол про підсумки голосування. У разі незгоди з діями комісії чи підсумками голосування, зафіксованими у протоколі про підсумки голосування, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до відповідного протоколу про підсумки голосування. У разі відсутності підпису члена територіальної виборчої комісії у протоколі про підсумки голосування напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Протокол підписується та засвідчується печаткою територіальної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення. Перший і другий примірники протоколу про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів також мають право підписати кандидати, довірені особи кандидатів, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, які були присутні на засіданні територіальної виборчої комісії при встановленні підсумків голосування. Непідписання протоколу окремими членами виборчої комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. Протокол про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі (частині виборчого округу) складається територіальною виборчою комісією у трьох примірниках. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу. Протокол територіальної виборчої комісії про підсумки голосування може виготовлятися за допомогою технічних засобів. Якщо після підписання зазначеного протоколу до транспортування його до виборчої комісії, яка встановлює результати виборів, виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона на своєму засіданні розглядає питання про внесення змін до протоколу шляхом складання нового протоколу, на якому робиться позначка "Уточнений". Протокол з позначкою "Уточнений" складається і підписується у порядку та в кількості примірників, встановлених цією статтею.

Частиною 1 статті 256 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.

В позовній заяві позивач зазначає, що Новобаварською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківського району Харківської області складено два протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради у межах частини територіального виборчого округу №1. Дані по результатам голосування в цих протоколах мають великі розбіжності, що може свідчити про їх фальсифікацію або спотворення з метою надання переваги певним політичним партіям та кандидатам. Так, в протоколі від 01.11.2020 кількість голосів виборців, які підтримали територіальний список кандидатів у депутати місцевої Харківської міської організації політичної партії "Блок Кернеса - Успішний Харків" зазначено 9845 голосів виборців, а в протоколі від 02 листопада 2020 року зазначено 9072 голосів. Різниця 773 голосів була розкидана по іншим політичним партіям та кандидатам в депутати визначеним в територіальних списках. Підстава таких змін повинна бути визначена в актах невідповідності, які долучаються до протоколу. Однак, такі акти відсутні.

Суд зазначає, чинним виборчим законодавством України не передбачено такої підстави для складання уточненого протоколу про підсумки голосування як наявності актів невідповідності.

Як вже зазначалось судом, підставою для складання Новобаварською районною у місті Харкові територіальною виборчою комісією Харківської області протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради у межах частини територіального виборчого округу № 1 (Уточнений 2) є виявлені неточності та технічні помилки, що в свою чергу згідно Виборчого кодексу України є підставою для складання протоколу з позначкою "Уточнений".

Щодо посилань позивача на вчинені порушення під час підрахунку голосів виборців членами дільничної виборчої комісії № 631181, що виявлені офіційними спостерігачами від організації партії у вказаній виборчій дільниці, суд зазначає наступне.

Оцінка, виявленим офіційними спостерігачами порушенням, надана відповідними рішеннями в адміністративній справі № 520/14877/2020.

Так, 29.10.2020 кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 1 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області, ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому, з урахуванням уточненого адміністративного позову, просив суд: визнати протиправною бездіяльність Новобаварської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області щодо не прийняття актів про порушення Виборчого кодексу України, складених офіційними спостерігачами від Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ"; визнати протиправними протокольні рішення звичайних виборчих дільниць № 631181 та № 631191 про підрахунок голосів виборців на звичайних виборчих дільницях № 631181 та № 631191 у першому територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області та скасувати зазначені рішення; зобов`язати Новобаварську районну у місті Харкові територіальну виборчу комісію Харківської області в порядку, встановленому Виборчим кодексом України, вчинити дії, спрямовані на здійснення повторного підрахунку голосів на звичайних виборчих дільницях № 631181 та № 631191 у межах першого територіального виборчого округу з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 30.10.2020 по справі № 520/14877/2020 у задоволенні адміністративного позову кандидата в депутати, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 1 з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області, ОСОБА_1 до Новобаварської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області, дільничної виборчої комісії № 631181, дільничної виборчої комісії № 631191 про визнання бездіяльності протиправною, визнання протиправними та скасування протокольних рішень, зобов`язання вчинити певні дії - відмовлено.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 03.11.2020 рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30.10.2020 по справі № 520/14877/2020 скасовано в частині відмови в задоволенні позовних вимог до дільничної виборчої комісії № 631191 про визнання протиправним та скасування протокольного рішення Дільничної виборчої комісії № 631191 від 26 жовтня 2020 року про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 631191 у першому територіальному виборчому окрузі з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області та позов в цій частині позовних вимог залишено без розгляду. В іншій частині рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30.10.2020 по справі № 520/14877/2020 залишено без змін.

Відповідно до частини 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Отже, суд вважає безпідставним твердження позивача про наявність порушень виборчого процесу на виборчій дільниці 61181, оскільки обставини щодо підрахунку голосів на зазначеній дільниці та транспортування виборчої документації, а саме щодо відсутності зазначених порушень, встановлені рішенням суду в іншій адміністративній справі.

Згідно з ч. 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позивачем не наведено належних обґрунтувань, які б свідчили про порушення виборчого законодавства України під час складання протоколу Новобоварської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області про підсумки голосування з виборів депутатів Харківської міської ради Харківського району Харківської області у межах частини територіального виборчого округу № 1 від 02 листопада 2020 року з позначкою "Уточнений", а тому суд не знаходить підстав для задоволення позову.

При розподілі судових витрат суд керується ч. 9 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст. 139, 241-246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" (місцезнаходження: пров. Іванівський, буд. 5, оф. 13, м. Харків, 61058, ідентифікаційний код - 33900035) до Новобаварської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області (місцезнаходження: вул. Конторська, буд. 90, м. Харків, 61052, ідентифікаційний код - 43777645), третя особа: Харківська міська територіальна виборча комісія Харківського району Харківської області (місцезнаходження: майдан Героїв Небесної Сотні, буд. 19-А, м. Харків, 61001, ідентифікаційний код - 43755071) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Стягнути з Харківської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" (місцезнаходження: пров. Іванівський, б. 5, оф. 13, м. Харків, 61058, ідентифікаційний код - 33900035) до Державного бюджету України (ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача: UA798999980000031211256026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106) суму судового збору в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн 00 коп.

У разі набрання законної сили даним рішенням, відділу з надання судово-адміністративних послуг Харківського окружного адміністративного суду, оформити виконавчий лист і направити його на адресу Державної судової адміністрації України.

Роз`яснити, що рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.

Роз`яснити, що рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме: після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Роз`яснити, що судове рішення виготовлено у повному обсязі і проголошено у порядку ст.271 КАС України.

Суддя А.С. Мороко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92685803
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/15346/2020

Рішення від 06.11.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні