ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 листопада 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2667/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Монтажбудюг" до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 08.09.2020 р. № 171608,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Монтажбудюг" (далі - позивач) звернулося з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі - відповідач), в якій просить визнати протиправною та скасувати постанову Чорноморського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу від 08.09.2020 р. № 171608.
В обґрунтування позовних вимог зазначає про протиправність застосування до підприємства адміністративно-господарського штрафу на підставі абз.14 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" згідно постанови від 08.09.2020 р. № 171608, оскільки в розумінні ст.1 Закону України "Про автомобільний транспорт" ТОВ "Монтажбудюг" не є перевізником. Зазначає, що транспортний засіб DAF реєстраційний номер НОМЕР_1 та напівпричеп Schmitz реєстраційний номер НОМЕР_2 не належать та не перебувають у користуванні ТОВ "Монтажбудюг", а водій ОСОБА_1 не перебуває у трудових відносинах з позивачем. У товарно-транспортній накладній від 09.07.2020 р. № 000009 помилково вказано ТОВ "Монтажбудюг" як перевізника, так як перевізником по цій товарно-транспортній накладній було ТОВ "ТК "Афіна Паллада", що підтверджується листом ТОВ "Браксіс Логістік" від 25.08.2020 р. № 110, договором про надання послуг транспортного експедирування по перевезенню вантажів автомобільним транспортом від 09.07.2020 р. № 03/07-2020, актом наданих послуг від 11.07.2020 р. № 33, реєстром товарно-транспортних накладних до цього акту.
Ухвалою від 22.09.2020 р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі, відповідачу надано п`ятнадцятиденний строк для подання до суду відзиву на позовну заяву.
Дану ухвалу отримано відповідачем 28.09.2020 р., про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, однак у встановлений судом строк відповідач відзиву до суду не надав.
Відповідно до ч.1 ст.175 КАС України у строк, встановлений судом в ухвалі про відкриття провадження у справі, відповідач має право надіслати: 1) суду - відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду), висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову; 2) позивачу, іншим відповідачам, третім особам - копію відзиву та доданих до нього документів.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи (ч.2 ст.175 КАС України).
Положеннями ст.258 КАС України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Згідно ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Оскільки від сторін не надходило клопотання про розгляд справи в судовому засіданні, суд розглядає справу в порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 11.07.2020 р. об 01:05 год. на 232 км + 800 м автомобільної дороги М-14 Одеса-Мелітополь-Новоазовськ посадовими особами Укртрансбезпеки проведено перевірку транспортного засобу - автомобілю марки DAF, реєстраційний номер НОМЕР_1 та напівпричепу Schmitz реєстраційний номер НОМЕР_2 , яким керував ОСОБА_1 . Під час перевірки встановлено перевезення вантажу з перевищенням встановлених габаритно-вагових норм без відповідного дозволу. ТТН № 000009 від 09.07.2020 р. (вантаж ячмінь) з перевищенням встановлених п.22.5 ПДР норм на 5,54 % - навантаження на одиночну вісь 11,610 т при допустимих 11,00 т.
Посадовими особами відповідача складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 225455 від 11.07.2020 р., яким зафіксовано вказане порушення, а також акт № 043442 про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних параметрів від 11.07.2020 р. та довідку № 031995 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 11.07.2020 р.
20.07.2020 р. за вих. № 53276/19/24-20 на адресу ТОВ "Монтажбудюг" Чорноморським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки направлено запрошення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та/або порушення Кодексу України про адміністративні правопорушення, відповідно до якого запропоновано прибути 18.08.2020 р. на 10:00 год. до Чорноморського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки.
Листом від 17.08.2020 р. за вих. № 47/20 ТОВ "Монтажбудюг" повідомило Чорноморське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки про те, що транспортний засіб DAF (номерний знак НОМЕР_1 ) і напівпричеп Schmitz (номерний знак НОМЕР_2 ) не належить ТОВ "Монтажбудюг" (не є власністю і не є в оренді/лізингу), а водій ОСОБА_1 - не перебуває з підприємством у трудових відносинах. Тому просило не застосовувати до ТОВ "Монтажбудюг" штрафні санкції у зв`язку з відсутністю факту порушення.
За результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт в.о. начальника Чорноморського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки прийнято постанову № 171608 від 08.09.2020 р. про застосування до ТОВ "Монтажбудюг" адміністративно-господарського штрафу в розмірі 8500 грн. за порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абз.14 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся з позовною заявою до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Приписами ч.1 ст.2 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 р. № 2344-III визначено, що законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, Законів України "Про транспорт", "Про дорожній рух", чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень.
Відповідно до ч.3 ст.6 Закону України "Про автомобільний транспорт" центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту, забезпечує: формування та реалізацію державної політики у сфері автомобільного транспорту; нормативно-правове регулювання; визначення пріоритетних напрямів розвитку автомобільного транспорту.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. № 103 (далі - Положення № 103), визначено, що Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті; здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; проводить перевірки за додержанням суб`єктами господарювання, фізичними особами та юридичними особами вимог законодавства про транспорт (пп.2, 15, 54 п.5 Положення № 103).
Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи (п.8 Положення № 103).
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Згідно ч.4 ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт" у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Пунктом 22.3 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 р. № 1306 (далі - ПДР), визначено, що перевезення вантажу дозволяється за умови, що він: а) не наражає на небезпеку учасників дорожнього руху; б) не порушує стійкості транспортного засобу і не утруднює керування ним; в) не обмежує водієві оглядовості; г) не закриває зовнішніх світлових приладів, світлоповертачів, номерних і розпізнавальних знаків, а також не перешкоджає сприйманню сигналів, що подаються рукою; ґ) не створює шуму, не піднімає пилу та не забруднює проїзну частину і навколишнє середовище.
Відповідно до п.22.5 ПДР за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Абзацом 14 частити 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачена відповідальність перевізників у вигляді адміністративно-господарських штрафів за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 % до 10 % включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
З матеріалів справи слідує, що під час здійснення посадовими особами Укртрансбезпеки 11.07.2020 р. перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, встановлено порушення автомобільним перевізником вимог п.22.5 ПДР, а саме: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 % до 10 % включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, що стало підставою для винесення в подальшому постанови від 08.09.2020 р. № 171608 про застосування адміністративно-господарського штрафу.
Таким чином, вирішальним при розгляді даної справи є встановлення факту чи є ТОВ "Монтажбудюг" перевізником в розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт".
За визначеннями, наведеними у ст.1 Закону України "Про автомобільний транспорт", автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні перевезення - це перевезення вантажів вантажними автомобілями; водій - особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.
Автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовують на законних підставах (ст.33 Закону України "Про автомобільний транспорт").
Системний аналіз вищезазначених правових норм свідчить про те, що відповідальності за порушення вимог законодавства сфері автомобільного транспорту під час перевезення вантажів підлягають саме перевізники, а не інші особи (власники транспортних засобів, тощо).
Відповідно до ст.ст.908, 909 ЦК України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
За договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі.
Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).
Крім того, ст.50 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що договір про перевезення вантажу автомобільним транспортом укладається відповідно до цивільного законодавства між замовником та виконавцем у письмовій формі (договір, накладна, квитанція тощо).
З матеріалів справи слідує, що 11.07.2020 р. водієм ОСОБА_1 на транспортному засобі DAF реєстраційний номер НОМЕР_1 та напівпричепі Schmitz реєстраційний номер НОМЕР_2 здійснювалось транспортування вантажу ячменя врожаю 2020 року згідно товарно-транспортної накладної від 09.07.2020 р. № 000009.
Вказана товарно-транспортна накладна є документом, який у розумінні ст.ст.908, 909 ЦК України, ст.50 Закону України "Про автомобільний транспорт" підтверджує факт укладення договору перевезення вантажу між перевізником та відправником (замовником, вантажовідправником).
Позивачем до суду разом з позовною заявою надано докази, з яких вбачається, що 03.07.2020 р. між ТОВ "Браксіс Логістік" (замовник) та ТОВ "ТК "Афіна Паллада" (перевізник) укладено договір про надання послуг транспортного експедирування по перевезенню вантажів автомобільним транспортом № 03/07-2020. Згідно заявки до вищевказаного договору від 09.07.2020 р. замовник ТОВ "Браксіс Логістик" доручив перевізнику ТОВ "ТК "Афіна Паллада" здійснити перевезення вантажу ячменя по маршруту с.Павловка, Генічеського району Херсонської області (пункт завантаження) - м.Миколаїв, ТОВ МСП "Ніка Тера" (пункт розвантаження) за узгодженою ціною.
Факт надання послуг за товарно-транспортною накладною від 09.07.2020 р. № 000009 зафіксовано сторонами правочину в акті надання послуг від 11.07.2020 р. № 33, що додатково підтверджується реєстром товарно-транспортних накладних до цього акту.
Зі змісту вказаних документів слідує, що автомобільним перевізником у господарській операції по товарно-транспортній накладній від 09.07.2020 р. № 000009 фактично виступало ТОВ "ТК "Афіна Паллада".
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ "Транспортна компанія "Афіна Паллада" зареєстроване за адресою: 08835, Київська область, Миронівський район, с.Росава, пров.Вишневий, 7, основним видом господарської діяльності якої є КВЕД 49.41 - вантажний автомобільний транспорт.
У товарно-транспортній накладній від 09.07.2020 р. № 000009 ТОВ "Монтажбудюг" зазначено автомобільним перевізником помилково у зв`язку із опискою відповідальної особи ТОВ "Браксіс Логістік", яка її виписувала, оскільки відповідно до п. 11.3 наказу Міністерства транспорту України від 14.10.1997 р. № 363 "Про затвердження Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні" товарно-транспортну накладну на перевезення вантажів автомобільним транспортом виписує Замовник (вантажовідправник) у трьох примірниках.
Вказана обставина підтверджується листом ТОВ "Браксіс Логістік" на адресу ТОВ "Монтажбудюг" від 25.08.2020 р. № 110 та внесеними виправленнями у зміст вищевказаної товарно-транспортної накладної.
Окрім цього, ТОВ "Монтажбудюг" не є власником транспортних засобів, які приймали участь у господарській операції з перевезення вантажу ячменя врожаю 2020 року згідно товарно-транспортної накладної від 09.07.2020 р. № 000009, а саме: DAF реєстраційний номер НОМЕР_1 (свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_3 ), напівпричепі Schmitz реєстраційний номер НОМЕР_2 (свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_4 ).
Згідно встановленої кодифікації регіонів, яка зазначається на реєстраційних номерах транспортних засобів, АІ - Київська область, що повністю відповідає місцю реєстрації ТОВ "ТК "Афіна Паллада" (код ЄДРПОУ 43487396, 08835, Київська область, Миронівський район, с.Росава, пров.Вишневий, 7) та приписам постанови Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 р. № 1388 "Про затвердження порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів".
Позивач зазначив, що вказані транспортні засоби не перебувають в оренді (лізингу) у ТОВ "Монтажбудюг", а водій ОСОБА_1 - у трудових відносинах з підприємством. Доказів зворотного відповідачем не надано.
Вищезазначені докази здійснення господарської операції з перевезення вантажу ячменя врожаю 2020 року згідно товарно-транспортної накладної від 09.07.2020 р. № 000009, відповідно до яких автомобільним перевізником виступає не ТОВ "Монтажбудюг", а ТОВ "ТК "Афіна Паллада" в розумінні ст.ст.73, 74 КАС України є належним та допустимим.
Підсумовуючи викладене, суд приходить до висновку, що позивач у спірних правовідносинах не є перевізником у розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт", а тому за встановлених обставин притягнення ТОВ "Монтажбудюг" до відповідальності за порушення вимог цього закону є протиправним.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Приписами ч.1 ст.77 КАС України передбачено, що кожна особа повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).
Оскільки відповідачем не надано належних та допустимих доказів правомірності постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 08.09.2020 р. № 171608, позовні вимоги ТОВ "Монтажбудюг" підлягають задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином сплачений ТОВ "Монтажбудюг" судовий збір у сумі 2102 грн. підлягає стягненню на користь позивача з Державної служби України з безпеки на транспорті за рахунок її бюджетних асигнувань.
Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -
вирішив:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Монтажбудюг" (75101, Херсонська область, Олешківський район, м.Олешки, вул.Пролетарська, 122, кв.89, код ЄДРПОУ 40400087) до Державної служби України з безпеки на транспорті (03135, м.Київ, просп.Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 08.09.2020 р. № 171608 задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Чорноморського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу від 08.09.2020 р. № 171608.
Стягнути з Державної служби України з безпеки на транспорті (03135, м.Київ, просп.Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 39816845) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Монтажбудюг" (75101, Херсонська область, Олешківський район, м.Олешки, вул.Пролетарська, 122, кв.89, код ЄДРПОУ 40400087) судовий збір у сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя О.І. Бездрабко
кат. 113070200
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92685936 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні