Постанова
від 06.11.2020 по справі 200/10115/20-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2020 року справа №200/10115/20-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Гаврищук Т.Г., Геращенко І.В., секретар судового засідання Кобець О.А, за участю представника позивача Слєсарєва І.Е., розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Донецької обласної організації Політичної партії «Партія Шарія» на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 03 листопада 2020 року (повний текст складено 03 листопада 2020 року в м. Слов`янськ) у справі № 200/10115/20-а (у складі колегії: головуючого судді - Кониченка О.М., судді Стойки В.В., судді Арестової Л.В.) за позовом Донецької обласної організації Політичної партії «Партія Шарія» до Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області, третя особа: Донецька обласна організація політичної партії «Слуга народу» , третя особа: Регіональна організація політичної партії «Блок Вадима Бойченка» в Донецькій області про: визнання протиправними та скасування протоколів Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №6 та у межах усього територіального виборчого округу №7; зобов`язання Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області скласти протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської рада у межах усього територіального виборчого округу №7 та у межах усього територіального виборчого округу №6 з позначкою «уточнений» , в які внести відомості щодо кількості голосів виборців, відданих за Донецьку обласну організацію політичної партії «Слуга Народу» та Регіональну організацію політичної партії «Блок Вадима Бойченка» на підставі відповідних протоколів ДВК,-

У С Т А Н О В И В:

01 листопада 2020 року о 20 год. 28 хв. до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Донецької обласної організації Політичної партії «Партія Шарія» до Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області, третя особа: Донецька обласна організація політичної партії «Слуга народу» , третя особа: Регіональна організація політичної партії «Блок Вадима Бойченка» в Донецькій області, про визнання протиправними та скасування протоколів Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської рада у межах усього територіального виборчого округу №6 та у межах усього територіального виборчого округу №7; зобов`язання Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області скласти протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської рада у межах усього територіального виборчого округу №7 та у межах усього територіального виборчого округу №6 з позначкою «уточнений» , в які внести відомості щодо кількості голосів виборців, відданих за Донецьку обласну організацію політичної партії «Слуга Народу» та Регіональну організацію політичної партії «Блок Вадима Бойченка» на підставі відповідних протоколів ДВК.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 03 листопада 2020 року у справі № 200/10115/20-а у задоволенні позову - відмовлено.

Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що наявність будь-яких розбіжностей у результатах голосування, коли не можливо встановити, реальні результати волевиявлення громадян, є підставою для зобов`язання відповідача здійснити повторний перерахунок голосів на спірних виборчих дільницях в порядку, встановленому виборчим кодексом України.

У судовому засіданні представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги.

Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Позивач, Донецька обласна організація Політична партія «Партія Шарія» , зареєстрована в якості юридичної особи за кодом ЄДРПОУ 43426244 за адресою: Україна, 87534, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця Лавіцького, будинок 23, дата запису: 24.12.2019,номер запису: 12741020000019236, організаційно-правова форма: державна організація (установа, заклад).

24.09.2020 року Маріупольською міською територіальною виборчою комісією Маріупольського району Донецької області зареєстровано кандидатів у депутати Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області від Донецької обласної організації політичної партії Партія Шарія згідно Постанови № 30.

Відповідач, Лівобережна районна у місті Маріуполі територіальна виборча комісія Донецької області, утворена засновником Маріупольською міською територіальну виборчою комісією Маріупольського району Донецької області; зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом ЄДРПОУ: 43774576, дата запису: 27.08.2020, номер запису: 10027410200000204 зареєстроване місцезнаходження: Україна, 87505, Донецька обл., місто Маріуполь, Гугеля Якова, будинок 26; організаційно-правова форма: державна організація (устан заклад).

Позивач і відповідач, відповідно до ст. 22 Виборчого Кодексу України, є суб`єктами виборчого процесу

Верховна Рада України Постановою від 15 липня 2020 року № 795-ІХ призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

25 жовтня 2020 року відбулись вибори депутатів до Маріупольської міської Маріупольського району Донецької області.

В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначив, що у протоколі Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах всь територіального виборчого округу №№ 6, 7 встановлені суттєві розбіжності з протоколах дільничних виборчих комісій №№142405, 142407, 142358, 142363, 142376, що свідчить невідповідність визначення відповідачем результатів виборів фактичному волевиявленню виборців, встановлених протоколами дільничних виборчих комісій, у територіальних виборчих округах №6 та №7.

Судом встановлено, що Маріупольська міська територіальна виборча комісія Маріупольського району Донецької області утворила територіальні виборчі округи з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької області 25 жовтня 2020 року, зокрема визначені перелік територіальних виборчих округів з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької у територіальних виборчих округах: №6 - частина Лівобережного району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 1424 142407); №7 - частина Лівобережного району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 142358, 142л 142376).

Протоколами Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої ком Донецької області встановлені підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №6 без дати та №7 від жовтня 2020 року.

Згідно ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлені статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, при вирішенні спірних правовідносин суд виходить з наступного.

Згідно зі ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих ком: сій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Виборчий кодекс України від 19 грудня 2019 року № 396-ІХ (далі - ВК України), відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно ст. 64 ВК України, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. Виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються, зокрема, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.

Забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених цим Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.

Згідно ч. 1 ст. 20 ВК України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 33 ВК України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 37 ВК України, документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

На засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання.

Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати.

Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

Згідно ст. 202 ВК України, до системи виборчих комісій з місцевих виборів входять територіальні виборчі комісії.

Повноваження територіальних виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.

Відповідно до ст. 206 ВК України, територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Територіальна виборча комісія, яка відповідно до частини першої статті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини другої цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів.

Статтею 204 Виборчого кодексу України визначено порядок утворення дільничної виборчої комісії.

Дільнична виборча комісія утворюється відповідною міською чи районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією не пізніш як за п`ятнадцять днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії.

Відповідно до ч.ч.І-3 ст.37 Виборчого кодексу України документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією. На засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу) не пізніше наступного засідання комісії.

Відповідно до п.п.12.1 - 12.8 п.12 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 р. №173 "Про порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів" (далі за текстом - Порядок №173) протокол засідання виборчої комісії, в якому фіксується хід і результати обговорення питань та прийняття рішень на засіданні комісії, веде секретар комісії (секретар засідання).

Протокол засідання виборчої комісії повинен містити такі реквізити та відомості: назву документа (протокол); назву виду діяльності виборчої комісії (засідання); назву виборчої комісії; час, дату і місце проведення засідання (якщо засідання тривало кілька днів, дата проведення засідання матиме вигляд інтервалу із зазначенням першого та останнього днів засідання); загальну кількість членів виборчої комісії; кількість та список присутніх, на засіданні членів виборчої комісії; список осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення виборчої комісії, та осіб, які мають право бути присутніми на засіданні без дозволу чи запрошення комісії (якщо кількість присутніх перевищує 15 осіб, зазначається їх загальна кількість із посиланням на список, що додається до протоколу); порядок денний з формулюванням питань у називному відмінку.

Протокол засідання виборчої комісії оформляє секретар комісії (секретар засідання).

Протокол засідання виборчої комісії підписує головуючий на засіданні та секретар комісії (секретар засідання). У такому разі обов`язково зазначаються фактична посада, ініціали імені і прізвище особи, яка підписала документ.

ротокол засідання виборчої комісії надається для ознайомлення членам комісії на їх вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати.

Протокол засідання виборчої комісії надається для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

В розумінні ч.2 ст.37 Виборчого кодексу України та п.12 Порядку №173 протокол засідання виборчої комісії є документом у якому фіксується хід засідання виборчої комісії

Колегією суддів досліджено копії протоколів наданих до суду представником позивача та відповідача, з яких вбачається, що у наданих до суду протоколах Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської рада у межах усього територіального виборчого округу №7 є розбіжності в даті та часі складання та зазначенням членів комісії, які його підписали.

Судом встановлено, що в копії протоколу наданій представником позивача не зазначена дата та час складання та члени комісії, які його підписали. В копії протоколу, наданій відповідачем до суду, зазначена дата та час прийняття протоколу, а саме 28.10.2020 року о 23 год. 55 хв та прізвища, ініціали та підписи голови, секретаря та членів комісії.

В копії наданого протоколу Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської рада у межах усього територіального виборчого округу №6 не зазначено дату та час його складання, відсутні підписи членів виборчої комісії.

Частинами 3, 8, 9 статті 251 Виборчого Кодексу визначено, що протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому, округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці, складається дільничною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу.

Членам дільничної виборчої комісії, кандидатам, їх довіреним особам, уповноваженим особам організацій партій, офіційним спостерігачам, присутніми під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їхнє прохання невідкладно видаються копії зазначеного у цій статті протоколу з відповідних місцевих виборів, по відповідному виборчому округу, в тому числі з позначкою "Уточнений", засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії, з розрахунку не більш як по одній копії кожного протоколу для кожного члена комісії, кожної місцевої організації партії, яка висунула кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, кожного кандидата. Копії протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Про видачу копій протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, складається акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Колегія суддів зазначає, що представником позивача надані виключно копії вказаних протоколів № № 6,7 та протоколів дільничних комісій №№142405, 142407, 142358, 142363, 142376, які відповідно до ст. 99 КАС України, підписані електронно-цифровим підписом.

Судом встановлено, що виборча документація Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області по територіальним виборчим округам №№ 6, 7 на теперішній час знаходиться у Маріупольській міській територіальній виборчій комісії Маріупольського району Донецької області.

У даній справі відповідачем є Лівобережна районна у місті Маріуполі територіальна виборча комісія Донецької області, яка на теперішній час не має виборчої документації по територіальним виборчим округам №№ 6, 7, згідно відзиву на адміністративний позов та пояснень відповідна.

Вказані обставини об`єктивно унеможливлюють доведення відповідачем правомірності спірних рішень.

Позивачем не надано до суду доказів звернення до відповідача з клопотанням про отримання протоколів Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу №№6, 7 та отримання вказаних документів.

Як зазначив позивач, копії вказаних протоколів він отримав від офіційного спостерігача Донецької обласної організації Політичної партії «Партія Шарія» .

Відповідно до положень ч. 2 ст. 74 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Статтею 75 КАС України визначено, що достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що копії документів, наданих представником позивача до суду не можуть вважатись достовірними та допустимими доказами, в розумінні приписів КАС України.

Оскільки протоколи Лівобережної районної у місті Маріуполі територіальної виборчої комісії Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради: у меж:ах усього територіального виборчого округу №6, складений у тому числі на підставі протоколу дільничної виборчої комісії № 142405, та протокол у межах усього територіального виборчого округу №7, складений у тому числі на підставі протоколу дільничної виборчої комісії № 142376, надані позивачем без зазначення обов`язкових реквізитів, визначених Порядком №173, та не містять останніх аркушів, це не дає змоги колегії суддів встановити достовірність цих протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради.

Колегія суддів зазначає, що рішення суду не може ґрунтуватись на припущеннях.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відмову у задоволенні позову.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Ураховуючи наведене, колегія суддів не знаходить правових підстав для задоволення апеляційної скарги і відповідно для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, правові висновки суду першої інстанції скаржником не спростовані.

Враховуючи, що позивачем при поданні до суду апеляційної скарги судовий збір не сплачувався, оскільки суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відмову у задоволенні апеляційної скарги позивача, колегія суддів вважає за необхідне стягнути з останнього на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 3 153,00 грн.

Керуючись 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Донецької обласної організації Політичної партії «Партія Шарія» на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 03 листопада 2020 року у справі № 200/10115/20-а- залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 03 листопада 2020 року у справі № 200/10115/20-а - залишити без змін.

Стягнути з Донецької обласної організації Політичної партії «Партія Шарія» на користь Державного бюджету України судовий збір у сумі 3 153,00 (три тисячі сто п`ятдесят три) гривні.

Повне судове рішення складено 06 листопада 2020 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя А.А. Блохін

Судді Т.Г. Гаврищук

І.В. Геращенко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92690473
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/10115/20-а

Постанова від 06.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 03.11.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 01.11.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні