ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2020 року справа №200/10144/20-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді доповідача Казначеєва Е.Г., суддів Геращенка І.В., Міронової Г.М., секретаря судового засідання Ашумов Т.Е., за участю представника позивача Молчанової Н.В., представників відповідача Сакун В.А., Щербакової О.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Донецької обласної партійної організації молодіжної партії України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 р. у справі № 200/10144/20-а (головуючий І інстанції Шинкарьова І.В.) за позовом Донецької обласної партійної організації молодіжної партії України до Мирноградської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області про визнання противними та скасування протоколу,-
ВСТАНОВИВ:
Донецька обласна партійна організація молодіжна партія України (далі - позивач) звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Мирноградської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області (далі - відповідач), в якій просила: визнати неправомірним та скасувати протокол Мирноградської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області про результати виборів депутатів Мирноградської міської ради Покровської міської ради Донецької області від 30 жовтня 2020 року; зобов`язати Мирноградську міську територіальну виборчу комісію Покровського району Донецької області здійснити повторний підрахунок голосів виборців виборчій дільниці №140738 та 140739; зобов`язати Мирноградську міську територіальну виборчу комісію Покровського району Донецької області скласти уточнений протокол про результати виборів депутатів Мирноградської міської ради Покровської міської ради Донецької області.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 року відмовлено в задоволені позовних вимог.
Позивач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги. В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що підсумовуючи загальний відсоток виборців, та даний показник, який зазначений в протоколі підрахунку голосів складає 99,96 %. А повинен складати 100%, оскільки вирахування здійснюється з урахуванням всієї кількості виборців, які підтримали всі виборчі списки всіх політичних партій та за кожну окрему політичну партію до загальної кількості виборців. Апелянт вважає помилковим посилання суду на те, що так як без округлення не враховуються тисячні та менше частки відсотка кожного показника кожної політичної партії, то і при підсумовуванні цих показників загальний показник склав менше 100%., оскільки виборчий кодекс та нормативні акти Центральної виборчої комісії не передбачають таких вимог. Так, останнім абзацом п.4 Роз`яснення щодо встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), затверджених постановою Центральної виборчої комісії від 23 жовтня 2020 року № 419 (далі - Роз`яснення № 419) для визначення відсотку передбачено множення показників на 100. Отже, при підсумку загального відсотку виборців, даний показник, який зазначений в протоколі підрахунку голосів у сумі повинен складати 100%, оскільки вирахування здійснюється з урахуванням всієї кількості виборців, які підтримали всі виборчі списки всіх політичних партій та за кожну окрему політичну партію до загальної кількості виборців. Крім того, апелянт зазначає, що у відповідності до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140738 з виборів депутатів Мирноградської міської ради Покровського району Донецької області у територіальному виборчому окрузі №1, відповідачем було враховано кількість голосів виборців за Донецьку обласну партійну організацію Молодіжна партія України 8 , замість 18 . У відповідності до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140739 з виборів депутатів Мирноградської міської ради Покровського району Донецької області у територіальному виборчому окрузі №1, відповідачем було враховано кількість голосів виборців за Донецьку обласну партійну організацію Молодіжна партія України 8 , замість 18 . У відповідності до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №140739 з виборів депутатів Мирноградської міської ради Покровського району Донецької області у територіальному виборчому окрузі №1, кількість голосів виборців, віддані за Донецьку обласну партійну організацію Молодіжна партія України, які Відповідачем не були враховані складає 20 . Тобто, наявна невідповідність висновків щодо підрахунку відсотку голосів виборців, отриманого Донецькою обласною партійною організацією Молодіжної партії України, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи та 20 голосів виборців, віддані за Донецьку обласну партійну організацію Молодіжна партія України відповідачем не були враховані. Апелянт зазначає, що до суду було подано письмові докази, а саме 19 заяв виборців, які містять інформацію щодо предмета доказування та в яких зазначено персональні дані підписантів та зміст їх волевиявлення щодо надання свого голосу за Донецьку обласну партійну організацію Молодіжної партії України на місцевих виборах 25.10.2020, що обґрунтовують обставини, які мають значення для правильного вирішення даної справи, а саме той факт, що ці голоси не були враховані відповідачем під час їх підрахунку.
Представник позивача в судовому засіданні доводи апеляційної скарги підтримав.
Представники відповідача в судовому засіданні проти задоволення апеляційної скарги заперечували. Відповідач надав відзив в якому просив судове рішення залишити без змін.
Суд, заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.
Постановою Мирноградської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області № 46 від 05 жовтня 2020 року було сформовано склад дільничних виборчих комісії № 140301, №140738-140759 з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року разом із призначення керівного складу дільничних комісії № 140, №140738-140759.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2020 року по справі № 200/9367/20-а скасована постанова Мирноградської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області № 46 від 05 жовтня 2020 року в частині призначення керівного складу відповідних дільничних виборчих комісії виборчих дільниць № 140301, №140738-140759.
Постановою Мирноградської міської територіальної виборчої комісії Донецької області від 12 жовтня 2020 року № 51 призначено керівний склад дільничних виборчих комісій виборчих дільниць № 140301, №№ 140738-140759 з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.(том 2, а.с. 175/)
Протоколом (примірник № 10) Мирноградської міської територіальної виборчої комісії Покровського району Донецької області Про результати виборів депутатів Мирноградської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі здійснено підрахунок голосів, який датований 30 жовтня 2020 року 16:30 (том. 1, а.с. 11-50), у відповідності до якого зазначено: кількість виборців, які взяли участь у голосування -9616; кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними - 586.
У п. 14 Протоколу зазначено, що відсоток сумарної кількості виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13): 1.) Донецька обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ -1,04%; 2.) Донецька обласна організація політичної партії Слуга народу - 9,72 %; 3.) Донецька регіональна обласна партійна партії Порядок -27,17 %; 4.) Регіональна організація Політичної партії Опозиційний блок в Донецькій області - 5,48%; 5.) Донецька обласні Організація Політичної партії За Майбутнє - 7,37%; 6.) Донецька територіальна організація Політичної партії Європейська солідарність - 4,78 %; 7.) Донецька регіональна організація Політичної партії Опозиційна платформа За життя -37,37%; 8.) Донецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання Батьківщина -2,04%; 9.) Донецька обласна партійна організація Молодіжної партії України 4,99%.
Як вбачається з наданого позивачем Протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 140738 (примірник №23) з виборів депутатів Мирноградської міської ради Покровського району Донецької області у територіальному окрузі № 1, який підписаний 26 жовтня 2020 року о 05 год. 05 хв., встановлені результати виборів у зазначеному територіальному окрузі, у графі 12) щодо кількості голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, вказано що за позивача віддано голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список місцевої організації політичної партії (цифрами) 8 , у графі 13) щодо кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати, вказано що за позивача віддано голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати (цифрами) 10 , у графі 14) щодо кількості голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати від позивача, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, вказано 8 . (том. 1 а.с. 50-55)
З наданого позивачем Протоколу (примірник №13) дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 140739 з виборів депутатів Мирноградської міської ради Покровського району Донецької області у територіальному окрузі № 1, який підписаний 26 жовтня 2020 року о 03 год. 50 хв., яким встановлено результати виборів у зазначеному територіальному окрузі, вбачається, що у графі 12) 14 , у графі 13) 10 , у графі 14) 14 (том. 1 а.с. 56-61)
З наданих відповідачем Протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 140739 з виборів депутатів Мирноградської міської ради Покровського району Донецької області у територіальному окрузі № 1 вбачається, що у різних примірниках зазначена різна кількість голосів виборців (цифрами), які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, зокрема щодо позивача у примірниках № 1 від 26.10.2020 02:40 год., №2 від 26.10.2020 02:40 год., - зазначено кількість голосів виборців (цифрами) 14 (том 2 а.с. 249-254); у примірниках з поміткою уточнений №1, 2 від 26.10.2020 12:12 год. (том 2 а.с.237-242) та № 29, 30 від 26.10.2020 09:20 год. (том 2 а.с. 243-248) - зазначено кількість голосів виборців (цифрами) 24 .
З наданого відповідачем Протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 140738 з виборів депутатів Мирноградської міської ради Покровського району Донецької області у територіальному окрузі № 1, вбачається, що у різних примірниках зазначена різна кількість голосів виборців (цифрами), які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії, зокрема, щодо позивача у примірниках № 1 від 26.10.2020 05:00 год., №2 від 26.10.2020 05:15 год.,(том 2 а.с. 255-260) - зазначено кількість голосів виборців (цифрами) 18 .
Відповідачем надано до матеріалів справи протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 140301,140738, 140739, 140740 у територіальному виборчому окрузі №1. (т.3 а.с. 83,84-89, 90-95)
Відмовляючи в задоволені позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, про відсутність в діях відповідача протиправності при підрахунку голосів виборців та встановленні результатів виборів.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Частиною 2 статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих ком: сій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Відповідно ст. 64 Виборчого кодексу України (далі - ВК України), суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. Виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються, зокрема, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.
Забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених цим Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується.
Відповідно до ч. 1, 4, 8 ст. 33 ВК України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.
Окружні та дільничні виборчі комісії є тимчасовими органами, що утворюються на час підготовки та проведення відповідних виборів з урахуванням вимог цього Кодексу. Територіальні виборчі комісії є постійно діючими органами.
Згідно ст. 202 ВК України, до системи виборчих комісій з місцевих виборів входять територіальні виборчі комісії.
Повноваження територіальних виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.
Відповідно до ст. 206 ВК України, територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Територіальна виборча комісія, яка відповідно до частини 1 статті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини 2 цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів.
Згідно ч. 1, 2 ст. 37 ВК України, документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.
На засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання.
Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).
Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати.
Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.
За положенням ч.1, 2, 5, 31, 34, 35, 41 ст.250 ВК України, підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.
Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється відкрито і прозоро виключно членами дільничної виборчої комісії. Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться у послідовності викладених положень цієї статті та у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
Дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки організацій партій з виборів депутатів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше). Під час підрахунку голосів кожен член комісії має право перевірити або перерахувати відповідні виборчі бюлетені. Результати підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, які отримали територіальні виборчі списки кожної організації партії та всіх організацій партій, оголошуються і заносяться секретарем комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку відповідної організації партії, а також кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від відповідної організації партії, не підтримуючи окремого кандидата з цього списку. Під час підрахунку голосів кожний член виборчої комісії має право перевірити або перерахувати відповідні виборчі бюлетені.
У разі виникнення сумнівів у членів виборчої комісії щодо змісту волевиявлення виборця у виборчому бюлетені питання вирішується дільничною виборчою комісією шляхом голосування. Перед голосуванням кожний член виборчої комісії має право особисто оглянути виборчий бюлетень. На час огляду виборчого бюлетеня та голосування підрахунок інших виборчих бюлетенів припиняється. Результати голосування фіксуються у протоколі засідання дільничної виборчої комісії.
Результати підрахунку голосів у вигляді кількості голосів виборців, які підтримали кожного конкретного кандидата, включеного до територіального виборчого списку відповідної організації партії, та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список відповідної організації партії, не підтримавши конкретного кандидата, оголошуються головою комісії і заносяться секретарем виборчої комісії до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Дільнична виборча комісія при підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови зобов`язана перевірити, чи дорівнює кількість виборців, які взяли участь у голосуванні, сумі кількості недійсних виборчих бюлетенів та виборчих бюлетенів, голоси в яких подані за кандидатів на виборчій дільниці в цьому виборчому окрузі. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія складає акт із зазначенням установленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої розбіжності, який підписується членами дільничної виборчої комісії. Підписи засвідчуються печаткою комісії. Цей акт мають право також підписати присутні кандидати в депутати у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи та офіційні спостерігачі.
За частиною 1, 3, 6 статті 251 ВК України, дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.
Протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому, округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці, складається дільничною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу.
Якщо після підписання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному окрузі дільнична виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона розглядає питання про внесення змін до нього шляхом складення нового протоколу з позначкою "Уточнений". При цьому перерахунок бюлетенів не робиться. Протокол з позначкою "Уточнений" складається у порядку та кількості примірників, встановлених цією статтею.
За положенням ч.1 ст. 256 Кодексу, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
Центральною виборчою комісією 15 жовтня 2020 року прийнято постанову № 386, якою затверджено Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці (далі Порядок № 386).
Відповідно до п. 3.2 Порядку № 386 дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки місцевих організацій політичних партій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше).
Під час підрахунку голосів виборців кожен член дільничної виборчої комісії має право перевірити або перерахувати відповідні виборчі бюлетені. Результати підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, які отримали територіальні виборчі списки кожної місцевої організації політичної партії та всіх місцевих організацій політичних партій, оголошуються і вносяться секретарем (секретарем засідання) дільничної виборчої комісії до відповідних пунктів 12) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної місцевої організації політичної партії та 11) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки всіх місцевих організацій політичних партій" протоколу.
Дільнична виборча комісія зобов`язана під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці перевірити, чи дорівнює кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці (пункт 9 протоколу), сумі кількостей виборчих бюлетенів, визнаних недійсними (пункт 10 протоколу), та сумарної кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій (пункт 11 протоколу). У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія складає акт за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією від 18 вересня 2020 року № 277 (додатки 33, 34), із зазначенням установленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії, а їх підписи скріплюються печаткою комісії. Цей акт мають право підписати присутні кандидати в депутати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій політичних партій, офіційні спостерігачі.
Пунктом 3.3 Порядку передбачено, що дільнична виборча комісія почергово опрацьовує виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список кожної місцевої організації політичної партії, для встановлення кількості голосів, поданих на підтримку кожного кандидата в депутати, включеного до такого виборчого списку. З цією метою виборчі бюлетені з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список відповідної місцевої організації політичної партії, розкладаються на місця, позначені окремими табличками, на яких з обох боків нанесено порядкові номери кандидатів відповідно до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від цієї організації політичної партії, а також напис "Підтримали весь список".
Дільнична виборча комісія підраховує кількість голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку відповідної місцевої організації політичної партії, а також кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від відповідної місцевої організації політичної партії, не підтримуючи окремого кандидата з цього списку. Під час підрахунку голосів виборців кожний член виборчої комісії має право перевірити або перерахувати відповідні виборчі бюлетені.
Під час опрацювання виборчих бюлетенів з метою встановлення результатів волевиявлення виборців дільнична виборча комісія керується положеннями статей 240, 241, 248, 250 Кодексу, а також Роз`ясненням щодо порядку заповнення виборчого бюлетеня з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 10 жовтня 2020 року № 366.
У разі виникнення сумнівів у членів дільничної виборчої комісії щодо змісту волевиявлення виборця у виборчому бюлетені питання вирішується дільничною виборчою комісією шляхом голосування. Перед голосуванням кожний член виборчої комісії має право особисто оглянути виборчий бюлетень. На час огляду виборчого бюлетеня та голосування підрахунок інших виборчих бюлетенів припиняється. Результати голосування фіксуються у протоколі засідання дільничної виборчої комісії.
Результати підрахунку голосів у вигляді кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список відповідної місцевої організації політичної партії, не підтримавши конкретного кандидата в депутати, та кількості голосів виборців, які підтримали кожного конкретного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку відповідної місцевої організації політичної партії, оголошуються головою (головуючим на засіданні) комісії і вносяться секретарем (секретарем засідання) виборчої комісії до пунктів "13) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку та 14) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата в депутати, включеного до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії" протоколу.
Після закінчення опрацювання виборчих бюлетенів з голосами виборців, які підтримали територіальний виборчий список відповідної місцевої організації політичної партії, дільнична виборча комісія зобов`язана перевірити, чи дорівнює кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список цієї організації політичної партії (пункт 12 протоколу), сумі кількості голосів виборців, які підтримали кожного з кандидатів у депутати, включених до територіального виборчого списку кандидатів у депутати від цієї організації політичної партії (пункт 14 протоколу), та кількості голосів виборців, які підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати від цієї організації партії, не підтримавши окремого кандидата в депутати з цього списку (пункт 13 протоколу). У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія може повторно перерахувати виборчі бюлетені. У разі підтвердження зазначеної невідповідності дільнична виборча комісія складає акт за формою, затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 18 вересня 2020 року № 277 (додатки 35, 36), із зазначенням установленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності.
Аналіз наведених норм права дає підстави для такого висновку, що під час підрахунку голосів виборців кожен член дільничної виборчої комісії має право перевірити або перерахувати відповідні виборчі бюлетені; дільнична виборча комісія зобов`язана під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці перевірити, чи дорівнює кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці (пункт 9 протоколу) сумі кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними (пункт 10 протоколу), та сумарній кількості голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій (пункт 11 протоколу); у разі невідповідності даних, дільнична виборча комісія складає акт за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією від 18 вересня 2020 року № 277, із зазначенням установленої рішенням дільничної виборчої комісії причини такої невідповідності, який підписується присутніми членами дільничної виборчої комісії, а їх підписи скріплюються печаткою комісії. При цьому, якщо після підписання протоколу дільнична виборча комісія виявила в ньому неточності, вона розглядає питання про внесення змін до нього шляхом складення нового протоколу з позначкою "Уточнений", який враховується при складанні протоколу про результати виборів.
Матеріали справи свідчать, що відповідачем до підрахунку було враховано по дільничній виборчій комісії № 140738 - 18 голосів, № 140739 - 24 голоси. Як вірно зазначено судом першої інстанції, кількість голосів виборців відповідає тій, яку визначено позивачем у позові. Таким чином, відповідачем були враховані протоколи дільничних виборчих комісії з кількістю голосів виборців визначених з урахуванням уточнень.
Крім того, позивачем не оскаржувались дії дільничних виборчих комісії та відповідні протоколи, а матеріали справи не містять актів щодо невідповідності даних дільничної виборчої комісії.
Щодо посилання апелянта на невідповідність відсотку сумарної кількості голосів виборців який зазначений в протоколі 100%, суд зазначає наступне.
За положенням ч.1 ст. 256 Кодексу, до протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами такі відомості, зокрема:
12) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу;
13) загальна кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного округу;
14) відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної організації партії, в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12 цієї частини) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних округах у межах єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13 цієї частини).
До протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) заносяться прописом та цифрами також відомості, передбачені статтями 257-259 цього Кодексу.
За частиною 2 заманеної статті, при цьому відомості, зазначені у пункті 14 частини першої цієї статті, визначаються з точністю до сотих часток відсотка.
Згідно частини 2 статті 16 Закону України Про Центральну виборчу комісію визначено, що комісія в разі необхідності може за власною ініціативою прийняти у встановленому законом порядку рішення щодо надання виборчим комісіям роз`яснень і рекомендацій щодо застосування законодавства України про вибори та референдуми.
Згідно частини 1 статті 13 Закону України Про Центральну виборчу комісію , рішення комісії є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі виборчими комісіями.
Постановою Центральної виборчої комісії від 23 жовтня 2020 року № 419 відповідно до частини 8 статті 36, пункту 2-1 частини 1 статті 205, пункту 17 частини 2 статті 206, статей 236, 238, 239, частин 13, 14 статті 242, статей 256 - 260 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 11 - 13, пунктами 4, 5 статті 17, пунктом 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія, затверджено Роз`яснення щодо встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше).
За п.3 Роз`яснення, до протоколу про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим/протоколу про результати виборів депутатів обласної, районної, районної у місті ради, міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) вносяться прописом та цифрами також такі відомості, зокрема: 12) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу; 13) загальна кількість голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій, в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу; 14) відсоток сумарної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від кожної місцевої організації політичної партії, в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 12) у відношенні до загальної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх місцевих організацій політичних партій в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу (пункт 13).
Пунктом 4 Роз`яснення визначено, що розміру відсотка, передбаченого пунктом 14 протоколу (А), здійснюється щодо кожної місцевої організації політичної партії (далі організація партії) окремо шляхом ділення сумарної кількості голосів виборців, які підтримали всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від цієї організації партії в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу (Б) (пункт 12 протоколу), на загальну кількість голосів виборців, які підтримали усі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від усіх організацій партій в усіх територіальних виборчих округах у межах єдиного республіканського багатомандатного виборчого округу/єдиного багатомандатного виборчого округу (В) (пункт 13 протоколу), та множення на 100: А = Б/В х 100
Відомості про відсоток голосів виборців, отриманий кожною організацією партії, зазначаються у пункті 14 відповідного протоколу.
При цьому відомості, зазначені у пункті 14 відповідного протоколу, визначаються з точністю до сотих часток відсотка (відсотки у протоколах про результати зазначаються без округлення, наприклад: 7,28).
Системний аналіз наведених норм права в контексті конкретних обставин справи дає підстави для висновку, що вказаними нормами ВК України з урахуванням Роз`яснення передбачено, що відомості щодо розміру відсотка, визначаються з точністю до сотих часток відсотка без округлення.
Суд звертає увагу на те, що під час розрахунку відсотка за вищезазначеної формулою остаточна цифра може мати більш ніж 2 цифр після коми. Отже, у разі визначення відсотка з точністю до сотих часток відсотка без округлення, наступні цифри (частки) після сотих (2 цифр після коми, тисячні мільйонні інше), не враховуються.
Таким чином, як вірно зазначено судом першої інстанції, при підсумовуванні цих показників загальний показник відсотка, за втратою менших часток (тисячних, мільйонних інше ) у кожного з учасників, може складати менше 100.
Досліджуючи наявні в матеріалах справи докази, судом встановлено, що показник відповідача становить 451 х 100 / 9030 4.99444629014, отже, врахуванню підлягає без округлення - 4.99, що відповідає відомостям вказаним в протоколі.
Матеріали справи містять розрахунок відсотку сумарної кількості голосів в якому зазначено відсоток до сотих часток (п.14) та відсоток з максимальними частками, сума відсотків з максимальними частками складає 100 відсотків, сума до сотих часток складає 99,96 відсотків. (т.3 а.с. 82).
Судом першої інстанції правомірно не прийнято до уваги при вирішенні справи заяви виборців, як доказ, оскільки, з урахуванням анонімності та таємності голосування, суд як і позивач достеменно не може встановити, що голоси зазначених людей не були враховані при підрахунку голосів, через відсутність поіменного списку людей, які проголосували за окремого кандидата у списках від кожної місцевої організації політичної партії.
Таким чином, суд погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відсутності в діях відповідача протиправних дій та відмові у задоволенні позову.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстацнії.
За приписами п.1 ч.1 ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Оскільки судом першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Під час подання апеляційної скарги заявником апеляційної скарги судовий збір не сплачено.
Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, з огляду на положення ч. 9 ст. 273 та ч. 1 ст. 139 КАС України, суд дійшов висновку, що судові витрати у сумі 3153 грн підлягають стягненню з апелянта на користь Державного бюджету України.
Керуючись статтями 270, 271, 272, 276, 278, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Донецької обласної партійної організації молодіжної партії України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 р. у справі № 200/10144/20-а - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 04 листопада 2020 р. у справі № 200/10144/20-а - залишити без змін.
Стягнути на користь Державного бюджету України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код отримувача: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) з Донецької обласної партійної організації молодіжної партії України (місцезнаходження: 85302, Донецька область, м. Покровськ, вул. Центральна, буд. 138, код ЄДРПОУ 37050743) судовий збір у розмірі 3153 (три тисячі сто п`ятдесят три) грн. 00 копійок.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.
Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 07 листопада 2020 року.
Суддя - доповідач Е.Г. Казначеєв
Судді І.В. Геращенко
Г.М. Міронова
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92690504 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні