ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2020 року справа №200/10114/20-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Компанієць І.Д. (суддя-доповідач),
суддів Гайдара А.В., Ястребової Л.В.,
за участю секретаря судового засідання Сухова М.Є.,
позивача ОСОБА_1 ,
представника позивача Лисова В.Л.,
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу кандидата у депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації політичної партії «Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ» ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 03 листопада 2020 року у справі №200/10114/20-а (головуючий І інстанції Зеленов А.С.) за позовом кандидата у депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації політичної партії «Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ» ОСОБА_1 до Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, Регіональна організація політичної партії «Блок Вадима Бойченко» в Донецькій області, Донецька обласна організація політичної партії «За Майбутнє» , Донецька обласна організація політичної партії «Наш Край» , Донецька обласна організація політичної партії «УДАР» (Український демократичний альянс за Реформи) Віталія Кличка» , Донецька територіальна організація політичної партії «Європейська Солідарність» , Донецька обласна організація політичної партії «Слуга Народу» , Донецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» , Донецька обласна організація політичної партії «Партія Шарія» , Маріупольська міська організація політичної партії «Сила Людей» , про визнання протиправними та скасування протоколу та постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
01.11.2020 року позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:
-визнати противоправним та скасувати протокол Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі;
-визнати противоправною та скасувати постанову Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області №83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати;
- зобов`язати Маріупольську міську територіальну виборчу комісію Маріупольського району Донецької області скласти протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі у відповідності до фактичного волевиявлення громадян у територіальних виборчих округах №№ 2, 3, 6, 7 та на його підставі винести нову постанову про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що постановою Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 06 вересня 2020 року №19 «Про утворення територіальних виборчих округів з чергових та перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року» , визначено 7 (сім) територіальних виборчих округів з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької області 25 жовтня 2020 року.
Згідно додатка постанови міської ТВК №19, утворені та визначені перелік територіальних виборчих округів (далі ТВО) з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької області у територіальних виборчих округах №2 - частина Центрального району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 142228 - 142230, 142232 - 142240, 142242 - 142254, 142271, 142289 - 142294, 142296); №3 - частина Центрального району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 142255 - 142257, 142259 - 142264, 142266 - 142270, 142272 - 142278, 142280 - 142287, 140422 - 140423, 142295); №6 - частина Лівобережного району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 142369, 142375, 142383 - 142387, 140391 - 140411); №7 - частина Лівобережного району у м. Маріуполі (виборчі дільниці 142376 - 140377, 142356 - 142368, 142370, 142372-142373, 140376-140382, 142388-142389).
На думку позивача, Лівобережна та Центральна районна у місті Маріуполі територіальна виборча комісія Донецької області при складанні підсумкових протоколів засідання територіальної виборчої комісії у межах територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7 умисно відобразила недостовірні дані про результати голосування, які не відповідають даним протоколів дільничних виборчих комісій.
В протоколах містяться розбіжності щодо кількості голосів виборців за Регіональну організацію політичної партії «Блок Вадима Бойченко» в Донецькій області та за Донецьку обласну організацію політичної партії «Слуга Народу» .
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 03 листопада 2020 року в задоволенні позову відмовлено у повному обсязі.
Не погодившись з судовим рішенням позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти постанову, якою позов задовольнити у повному обсязі.
Обґрунтування апеляційної скарги.
1. Суд першої інстанції не звернув увагу, що в протоколах містяться розбіжності щодо кількості голосів виборців за Регіональну організацію політичної партії «Блок Вадима Бойченко» в Донецькій області та за Донецьку обласну організацію політичної партії «Слуга Народу» . Отже відповідач умисно відобразив недостовірні дані про результати голосування, які не відповідають даним протоколів ДВК, щоб політична партія Слуга народу перетнула 5% бар`єр для заходження до Маріупольської міської ради.
Суд першої інстанції не дав належної оцінки вищезазначеним обставинам.
2. Суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що позивач не надав доказів порушення його прав, оскільки відповідно до приписів виборчого законодавства права позивача порушені на участь в розподілі депутатських мандатів організацією партії Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ , а ОСОБА_1 є першим кандидатом цієї партії.
3. Маріупольська міська ТВК Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради в зв`язку з неналежним складанням протоколів Лівобережної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області та Центральної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області повинна самостійно встановлювати результати місцевих виборів 25.10.2020 року.
4. Суд першої інстанції не взяв до уваги пояснення представника відповідача, якими він визнав наявність розбіжностей між протоколами ДВК та протоколами Лівобережної та Центральної районних у місті Маріуполі ТВК Донецької області всупереч приписам ст.78 КАС України.
5. Суд першої інстанції не прийняв визнання відповідачем позову та не навів підстав, з яких таке визнання ним не прийнято всупереч ст.189 КАС України. Також суд першої інстанції не дав оцінки всім доказам у справі, в тому числі поясненням відповідача.
Позивач, його представник в судовому засіданні підтримали доводи апеляційної скарги, просили скасувати рішення та задовольнити позов у повному обсязі.
Представник відповідача до судового засідання не з`явився, просив розглядати справу за його відсутності, надав відзив на апеляційну скаргу, в якому заперечував проти її задоволення.
Зазначив, що оскаржувані рішення Маріупольської ТВК прийняті на підставі протоколів Лівобережної та Центральної районних у м. Маріуполі ТВК про підсумки голосування в межах ТВО №2,3,6,7, які не скасовані, дії щодо складання цих протоколів не визнавалися незаконними.
Позивачем не надано жодного доказу в підтвердження наявності порушень з боку відповідача при прийнятті ним оскаржуваних рішень.
Відповідач по справі є колегіальним органом, який не приймав рішення про визнання позову та не уповноважував голову Маріупольської міської ТВК на визнання позову.
Представники третіх осіб до суду не з`явилися, про дату та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, відповідно до ч. 2 ст. 313 КАС України їх неявка не перешкоджає розгляду справи.
Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення учасників судового процесу, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.
Фактичні обставини справи.
Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт громадянина України № НОМЕР_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 .
Позивач має статус кандидата в депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації політичної партії «Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ» , на підставі постанови Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 25 вересня 2020 року № 37 «Про реєстрацію кандидатів у депутати Маріупольської міської ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків Донецької регіональної організації політичної партії «Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року» .
Відповідач - Маріупольська міська територіальна виборча комісія Маріупольського району Донецької області, утворена на підставі Постанови Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 року № 172, зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом ЄДРПОУ: 43761771, дата запису: 19.08.2020, номер запису: 1002741020000020368, зареєстроване місцезнаходження юридичної особи: 87524, Україна, Донецька область, місто Маріуполь, проспект Металургів, 150.
Верховна Рада України Постановою від 15 липня 2020 року № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
25 жовтня 2020 року відбулись вибори депутатів до Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.
Як свідчать матеріали справи, протоколом Центральної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 2 від 28 жовтня 2020 року здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №142228-142230, 142232-142240, 142242-142254, 142271, 142289-142294, 142296 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.
Протоколом Центральної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 3 від 28 жовтня 2020 року здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №142255-142257, 142259-142264, 142266-142270, 142272-142278, 142280-142287, 140422-140423, 142295 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.
Протоколом Лівобережної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 6 від 28 жовтня 2020 року здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 142383, 142385, 142395, 142401, 142403, 142405, 142407, 142409, 142410 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.
Протоколом Лівобережної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах усього територіального виборчого округу № 7 від 28 жовтня 2020 року здійснено підрахунок голосів виборців на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 142358, 142361, 142363, 142364, 142376 з виборів депутатів Маріупольської міської ради Маріупольського району Донецької області.
Протоколом Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, було встановлено кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки всіх місцевих організацій політичних партій у межах територіального виборчого округу з викладенням кількості голосів наявних в протоколах Лівобережної та Центральної районної у місті Маріуполі територіальних виборчих комісій Донецької області.
Постановою Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області № 83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати, визнано депутатів у багатомандатному окрузі обраними.
Позивач вважав, що Лівобережна та Центральна районні у місті Маріуполі ТВК Донецької області при складанні підсумкових протоколів засідання територіальної виборчої комісії у межах територіальних виборчих округів №№2,3,6,7 відобразили недостовірні дані про результати голосування, які не відповідають даним протоколів дільничної виборчої комісії.
Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позовних вимог, виходив з того, що позивач фактично посилається на порушення Центральної та Лівобережної районних у місті Маріуполі територіальних виборчих комісій Донецької області в частині розбіжностей в протоколах щодо кількості голосів виборців за Регіональну організацію політичної партії «Блок Вадима Бойченко» в Донецькій області та за Донецьку обласну організацію політичної партії «Слуга Народу» в територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7.
Між тим, предметом розгляду цієї справи є складений Маріупольською міською ТВК Маріупольського району Донецької області протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та прийнята постанова №83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати, які прийняті відповідачем в межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією України та законами.
Оцінка суду.
Відповідно до статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Статтею 2 Виборчого кодексу України (далі - ВК України) передбачено, що підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.
Згідно статті 64 ВК України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. Виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються, зокрема, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.
На підставі частини першої статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Частинами першою та четвертою статті 33 ВК України визначено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.
Відповідно до статті 202 ВК України до системи виборчих комісій з місцевих виборів входять територіальні виборчі комісії.
Повноваження територіальних виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.
Постановою Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області від 06 вересня 2020 року № 19 «Про утворення територіальних виборчих органів з чергових та перших місцевих виборів 25 жовтня 2020 року» визначено 7 територіальних виборчих округів з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької області 25 жовтня 2020 року.
Згідно додатка постанови міської територіальної виборчої комісії № 19 від 06 вересня 2020 року, утворені та визначені перелік територіальних виборчих округів (далі ТВО) з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької області у територіальних виборчих округах.
Згідно зі статтею 206 ВК України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Територіальна виборча комісія, яка відповідно до частини першої статті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини другої цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів.
Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласні, районні, міські, районні у місті (у містах, в яких утворені районні у місті ради), селищні, сільські виборчі комісії інформують Верховну Раду України, Центральну виборчу комісію, відповідні місцеві ради про обраних депутатів та сільських, селищних, міських голів
На підставі частин сьомої та восьмої статті 240 ВК України територіальні та дільничні виборчі комісії забезпечують суворий облік отриманих та виданих виборчих бюлетенів відповідно до вимог цього Кодексу.
Статтею 251 ВК України визначено, що дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.
Пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.
Частиною другою статті 253 ВК України передбачено, що дільнична виборча комісія виборчої дільниці, утвореної на території села, селища, міста доставляє відповідно до сільської, селищної, міської виборчої комісії:
1) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів відповідно Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальному виборчому окрузі;
2) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів районної ради у територіальному виборчому окрузі;
3) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів відповідно сільської, селищної, міської ради у територіальному виборчому окрузі (територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або у багатомандатному виборчому окрузі (територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);
4) протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів відповідно сільського, селищного, міського голови.
Як свідчать матеріали справи, дільничними виборчими комісіями були передані до територіальних районних у місті виборчих комісій (Центральної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області та Лівобережної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області) протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів районної ради у територіальному виборчому окрузі №№ 2,3,6,7 міста Маріуполя.
Згідно статті 254 ВК України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі.
Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.
За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідна територіальна виборча комісія надсилає повідомлення про підсумки голосування у відповідному виборчому окрузі Центральній виборчій комісії в порядку та за формою, встановленими Центральною виборчою комісією.
Відповідно до п.п.12.1 - 12.8 п.12 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 р. №173 "Про порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів" (далі за текстом - Порядок №173) протокол засідання виборчої комісії, в якому фіксується хід і результати обговорення питань та прийняття рішень на засіданні комісії, веде секретар комісії (секретар засідання).
Протокол засідання виборчої комісії повинен містити такі реквізити та відомості: назву документа (протокол); назву виду діяльності виборчої комісії (засідання); назву виборчої комісії; час, дату і місце проведення засідання (якщо засідання тривало кілька днів, дата проведення засідання матиме вигляд інтервалу із зазначенням першого та останнього днів засідання); загальну кількість членів виборчої комісії; кількість та список присутніх на засіданні членів виборчої комісії; список осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення виборчої комісії, та осіб, які мають право бути присутніми на засіданні без дозволу чи запрошення комісії (якщо кількість присутніх перевищує 15 осіб, зазначається їх загальна кількість із посиланням на список, що додається до протоколу); порядок денний з формулюванням питань у називному відмінку.
Протокол засідання виборчої комісії оформляє секретар комісії (секретар засідання).
Протокол засідання виборчої комісії підписує головуючий на засіданні та секретар комісії (секретар засідання). У такому разі обов`язково зазначаються фактична посада, ініціали імені і прізвище особи, яка підписала документ.
Протокол засідання виборчої комісії надається для ознайомлення членам комісії на їх вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати.
Протокол засідання виборчої комісії надається для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.
На підставі пункту 2 частини третьої статті 206 ВК України районна в місті виборча комісія складає і передає міській виборчій комісії:
а) протокол про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);
б) протокол про підсумки голосування з виборів міського голови.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 255 ВК України міська територіальна виборча комісія встановлює підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в межах територіального виборчого округу на підставі протоколів районних в місті виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини цього округу.
Згідно з частиною першою статті 256 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
Відповідно до частини другої статті 256 ВК України відомості про результати голосування цифрами заносяться до протоколу територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів.
Відомості, зазначені у пунктах 2-8 частини першої цієї статті, заносяться по кожному територіальному виборчому округу і сумарно по єдиному багатомандатному виборчому округу, а відомості, зазначені у пунктах 9-11 частини першої цієї статті, - по кожному територіальному виборчому округу.
При цьому відомості, зазначені у пункті 14 частини першої цієї статті, визначаються з точністю до сотих часток відсотка.
Протокол про результати виборів депутатів складається у двох примірниках, підписується головою, заступниками голови, секретарем та іншими членами територіальної виборчої комісії, присутніми на засіданні відповідної виборчої комісії, та засвідчується печаткою цієї виборчої комісії. У протоколі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами відповідної виборчої комісії.
Відомості про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) невідкладно передаються до Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.
На підставі частин першої та другої статті 269 ВК України сільська, селищна, міська територіальна виборча комісія з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), встановлюючи результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному окрузі, приймає одне з таких рішень:
1) про визнання депутатів обраними у відповідному багатомандатному окрузі;
2) про призначення повторного голосування у відповідному багатомандатному окрузі;
3) про визнання виборів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів;
4) про призначення повторних виборів у багатомандатному виборчому окрузі щодо тієї кількості депутатських мандатів, які залишилися вакантними.
Територіальна виборча комісія з відповідних виборів визнає обраними депутатами у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати (у кількості, що дорівнює кількості мандатів у багатомандатному окрузі), які за результатами голосування виборців у відповідному багатомандатному окрузі отримали найбільшу порівняно з іншими кандидатами, зареєстрованими у тому самому окрузі, кількість голосів виборців.
Аналіз зазначених норм виборчого законодавства свідчить, що районні ТВК встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідних протоколів та в подальшому міська виборча комісія складає протокол про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в межах територіального виборчого округу саме на підставі протоколів районних ТВК про підсумки голосування в межах частини цього округу.
Міська територіальна виборча комісія встановлюючи результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному окрузі приймає відповідну постанову про визнання депутатів обраними у відповідному багатомандатному окрузі.
В матеріалах справи наявні протоколи Центральної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області та Лівобережної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області про підсумки голосування з виборів депутатів Маріупольської міської ради у межах територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7.
Зазначені протоколи були передані до Маріупольської міської ТВК, відомості яких були внесені відповідачем до протоколу Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
При цьому жодних зауважень чи заперечень, скарг чи заяв про порушення при оформленні протоколів, невідповідності протоколів до Маріупольської міської ТВК не передавалося.
Відповідачем за результатами голосування з виборів в багатомандатному окрузі з виборів депутатів Маріупольської міської ради Донецької області, на підставі складених Центральною районною у місті Маріуполі ТВК Донецької області та Лівобережною районною у місті Маріуполі ТВК Донецької області підсумкових протоколів засідання територіальної виборчої комісії у межах територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7, - було складено протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та прийнята постанова №83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати.
Позивач звертався до суду з позовами про визнання протиправними та скасування протоколів Лівобережної районної у місті Маріуполі ТВК Донецької області про підсумки голосування у межах ТВО №6,7 та Центральної районної у місті Маріуполі ТВО Донецької області про підсумки голосування у межах ТВО №2,3.
Рішеннями Донецького окружного адміністративного суду від 02.11.2020 року у справі №200/10104/20-а та від 02.11.2020 року у справі №200/10109/20-а в задоволенні вищезазначених позовів кандидата в депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації політичної партії Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ ОСОБА_1 відмовлено. Рішення набрали законної сили 04.11.2020 року.
Підсумовуючи викладене, суд зазначає, що в межах цієї справи повинна надаватися оцінка правомірності дій Маріупольської міської територіальної виборчої комісії Маріупольського району Донецької області при складені протоколу про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та постановленні нею постанови №83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати.
Матеріали справи свідчать, що позивач фактично посилається на порушення Центральної та Лівобережної районних у місті Маріуполі ТВК Донецької області в частині розбіжностей в протоколах щодо кількості голосів виборців за Регіональну організацію політичної партії «Блок Вадима Бойченко» в Донецькій області та за Донецьку обласну організацію політичної партії «Слуга Народу» в територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7.
Між тим, з огляду на приписи виборчого законодавства, матеріали справи, суд дійшов висновку, що отримавши від Центральної та Левобережної районних у місті Маріуполі ТВК Донецької області підсумкові протоколи засідання ТВК у межах територіальних виборчих округів №№ 2,3,6,7, - відповідач відповідно до своїх повноважень, у спосіб, що встановлений законодавством, правомірно склав протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та прийняв постанову №83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати.
На час прийняття відповідачем зазначених рішень протоколи Центральної та Левобережної районних у місті Маріуполі ТВК Донецької області були чинними, не були вони скасовані і під час судового розгляду справи судом першої інстанції, про що свідчать рішення в справах № 200/10104/20-а та №200/10109/20-а.
Отже, порушень з боку відповідача судом не встановлено.
Є безпідставними посилання позивача на невідповідність відомостей протоколів дільничних виборчих комісій даним протоколу відповідача, оскільки протоколи дільничних виборчих комісій не стосуються предмету спору по даній справі.
Також не заслуговують на увагу доводи апелянта, що відповідач умисно відобразив недостовірні дані про результати голосування, які не відповідають даним протоколів ДВК, оскільки дані протоколів ДВК заносяться до підсумкових протоколів Центральною та Левобережною районними у місті Маріуполі ТВК Донецької області, які, в свою чергу передаються відповідачу, який складає протокол про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
Суд вважає неприйнятними посилання представника позивача на абз. 4 ч. 1 ст. 256 ВК України, оскільки обставини, визначені в цьому абзаці, а саме: неналежне складання протоколу про встановлення підсумків голосування територіальною виборчою комісією, в межах цієї справи не встановлювалися.
Крім того, цей абзац регулює компетенцію міської територіальної виборчої комісії щодо витребування певних виборчих документів від районної територіальної виборчої комісії.
Є неприйнятними посилання позивача, що відповідач в зв`язку з неналежним складанням протоколів Лівобережною та Центральною районними у місті Маріуполі ТВК Донецької області повинен був самостійно встановлювати результати місцевих виборів 25.10.2020 року, оскільки жодним належним та допустимим доказом не встановлено порушення з боку Лівобережної та Центральної районних у місті Маріуполі ТВК Донецької області при складанні підсумкових протоколів.
При цьому є безпідставними посилання апелянта, як на доказ, на пояснення представника відповідача, який визнав наявність розбіжностей між протоколами ДВК та протоколами Лівобережної та Центральної районних у місті Маріуполі ТВК Донецької області, оскільки, відповідно до ч.2 ст.74 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Як вже було зазначено вище, жодного належного доказу наявності розбіжностей між даними, зазначеними в протоколах ДВК та протоколах Центральної та Лівобережної районних у місті Маріуполі ТВК, як то окремих думок, актів, зауважень, скарг про порушення при оформленні протоколів, крім таблиці розбіжностей, позивачем ні до відповідача, ні до суду не надано. Також не надано позивачем доказів, що такі акти, скарги, зауваження щодо порушень при оформленні протоколів передавалися Маріупольській міській ТВК, а остання не прийняла їх до уваги при складанні протоколу про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та прийняті постанови №83 від 30 жовтня 2020 року про визначення обраними депутатів у багатомандатному окрузі кандидатів у депутати.
При цьому суд погоджується з доводами апелянта про помилковість висновку суду першої інстанції, що спірні протокол та постанова відповідача не порушують виборчих прав позивача, та зазначає, що з огляду на порядок обчислення територіальною виборчою комісією виборчої квоти за приписами ст.257 ВК України, в разі встановлення порушень з боку ТВК, можуть бути порушені права кандидатів на участь в розподілі депутатських мандатів.
Суд зауважує з цього приводу, що за приписами ст.64 ВК України, ст.273 КАС України єдиний суб`єкт виборчого права, який повинен довести , що оскаржені рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії порушують його права та інтереси щодо участі у виборчому процесі, - є виборець.
Є безпідставними доводи апелянта про неприйняття судом першої інстанції визнання позову відповідачем з огляду на наступне.
Відповідно до частини першої статті 189 КАС України відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
Види заяв по суті справи визначені в частині другій статті 159 КАС України, відповідно до якої заявами по суті справи є: позовна заява; відзив на позовну заяву (відзив); відповідь на відзив; заперечення; пояснення третьої особи щодо позову або відзиву.
Згідно частини шостої статті 47 КАС України суд не приймає (…) визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії (…) відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.
Водночас, до суду відповідачем окремої письмової заяви про визнання позову або заяви по суті справи, передбачені ст. 159 КАС України, не надано.
При цьому суд зазначає, що визнання даного позову відповідачем суперечить не тільки нормам процесуального закону, а і процедурі скасування протоколу Маріупольської міської ТВК про результати виборів депутатів Маріупольської міської ради та постанови про визнання обраними депутатів, встановленій Виборчим кодексом України.
За таких обставин суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Оскільки судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись статтями 272, 273, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу кандидата у депутати Маріупольської міської ради від Донецької регіональної організації політичної партії «Опозиційна платформа - ЗА ЖИТТЯ» ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 03 листопада 2020 року у справі №200/10114/20-а - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 03 листопада 2020 року у справі №200/10114/20-а - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення 07 листопада 2020 року є остаточною та оскарженню не підлягає.
Повне судове рішення складено та проголошено у судовому засіданні 07 листопада 2020 року.
Головуючий суддя І.Д. Компанієць
Судді А.В. Гайдар
Л.В. Ястребова
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92690507 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні