Постанова
від 06.11.2020 по справі 640/24275/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/24275/19 Головуючий у І інстанції - Аверкова В.В.

Суддя-доповідач - Мельничук В.П.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2020 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого-судді: Мельничука В.П.

суддів: Лічевецького І.О., Оксененка О.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 14 квітня 2020 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецмонтаж-ССХ" до Державної податкової служби України, Головного управління ДФС у м. Києві, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "М-Логістик" про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И Л А :

Товариство з обмеженою відповідальністю "Спецмонтаж-ССХ" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Державної податкової служби України, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення від 23 серпня 2019 року № 1260232/34603762 про відмову у реєстрації податкової накладної від 16 липня 2019 року № 9, № 1260233/34607362 про відмову у реєстрації податкової накладної від 16 липня 2019 року № 10 та № 1260234/34607362 про відмову у реєстрації податкової накладної від 16 липня 2019 року № 11;

- зобов`язати зареєструвати податкові накладні від 16 липня 2019 року № 9, № 10 та № 11 а Єдиному реєстрі податкових накладних.

В обґрунтування позовних вимог Позивачем зазначено, що спірні рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню у зв`язку із наданням Позивачем всіх необхідних документів, які підтверджують реальність здійснення операцій.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 грудня 2019 року залучено до участі у справі Головне управління Державної податкової служби у м. Києві у статусі Відповідача.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 14 квітня 2020 року адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23 серпня 2019 року № 1260232/34603762 про відмову у реєстрації податкової накладної від 16 липня 2019 року № 9, № 1260233/34607362 про відмову у реєстрації податкової накладної від 16 липня 2019 року № 10 та № 1260234/34607362 про відмову у реєстрації податкової накладної від 16 липня 2019 року № 11.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Позивача: від 16 липня 2019 року №, 9 № 10 № 11 датами їх фактичного надходження.

Не погоджуючись з постановленим рішенням, Головне управління ДПС у м. Києві подало апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову відмовити.

В апеляційній скарзі Головне управління ДПС у м. Києві посилається на порушення судом першої інстанції норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Апеляційна скарга мотивована тим, що ГУ ДПС у м. Києві рішення № 1260232/34603762 від 23.08.2019, № 1260233/34603762 від 23.08.2019, № 1260234/34603762 від 23.08.2019 не приймало.

Так, управління правового забезпечення ГУ ДПС у м. Києві звернулось до відповідного структурного підрозділу ГУ ДПС у м. Києві за детальною інформацією щодо правових підстав прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК.

Листом Про надання інформації № 474/26-15-06-01-10 від 03.02.2020 повідомлено, що: Відповідно до, баз даних, що доступні для перегляду на рівні ГУ ДПС у м. Києві встановлено, що з 16.03.2018 року місце реєстрації та обліку даних ТОВ СПЕЦМОНТАЖ-ССХ ГУ ДПС у Київській області. Комісією ГУ ДПС у м. Києві не приймались рішення № 1260232/34603762 від 23.08.2019 року, № 1260233/34603762 від 23.08.2019 року, № 1260234/34603762 від 23.08.2019 року .

У зв`язку з вищевикладеним, ГУ ДПС у м. Києві зазначає, що не приймало рішення № 1260232/34603762, № 1260233/34603762, № 1260234/34603762 від 23.08.2019.

Відтак, на думку Головного управління ДПС у м. Києві, судом першої інстанції визнано протиправним та скасовано рішення сторони, яка не брала участь у справі, тому і вимога зобов`язати ДПС зареєструвати в ЄРПН податкові накладні № 9, № 10 та № 11 від 16.07.2019 є протиправною, оскільки ГУ ДФС у Київський області не було залучено у справі № 640/24275/19 як Відповідач та не мало можливості надати свої доводи та пояснення стосовно предмету спору, що свідчить про не дослідження судом першої інстанції обставин справи, а тому рішення підлягає скасуванню.

Разом з тим, ГУ ДПС у м. Києві зазначає, що зі змісту рішень № 1260232/34603762 від 23.08.2019, № 1260233/34603762 від 23.08.2019, № 1260234/34603762 від 23.08.2019 року встановлено, що підставою для відмови в реєстрації стало ненадання платником податку копій документів, а саме розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків.

Відзив на апеляційну скаргу на адресу суду не надходив.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, згідно з п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, яким передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що ТОВ "Спецмонтаж-ССХ" направило засобами телекомунікаційного зв`язку до ДФС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 9 від 16 липня 2019 року, яка виписана для покупця ТОВ М-Логістик на монтаж систем протипожежного захисту на суму 580 289,38 грн., у тому числі податок на додану вартість у сумі 96 714,90 грн.; згідно з квитанцією від 15 серпня 2019 року податкова накладна прийнята, реєстрація зупинена у зв`язку із тим, що Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 16.07.2019 № 9 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

Позивачем були направлені пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено про підтвердження реальності здійснення операцій по вказаній податковій накладній від 16 серпня 2019 року, в яких надано пояснення з приводу реальності операцій, сканкопії документів.

Комісія ГУ ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийняла рішення від 23 серпня 2019 року № 1260232/34603762 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав Ненадання платником податку копій документів: розрахункові документи, банківські виписки з особистих рахунків .

ТОВ "Спецмонтаж-ССХ" направило засобами телекомунікаційного зв`язку до ДФС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 11 від 16 липня 2019 року, яка виписана для покупця ТОВ М-Логістик на монтаж систем протипожежного захисту на суму 1 950 076,60 грн., у тому числі податок на додану вартість у сумі 325 012,77 грн.; згідно з квитанцією від 15 серпня 2019 року податкова накладна прийнята, реєстрація зупинена у зв`язку із тим, що Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 16.07.2019 № 11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

Позивачем були направлені пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено про підтвердження реальності здійснення операцій по вказаній податковій накладній від 16 серпня 2019 року, в яких надано пояснення з приводу реальності операцій, сканкопії документів.

Комісія ГУ ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийняла рішення від 23 серпня 2019 року № 1260233/34603762 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав Ненадання платником податку копій документів: розрахункові документи, банківські виписки з особистих рахунків .

ТОВ "Спецмонтаж-ССХ" направило засобами телекомунікаційного зв`язку до ДФС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 10 від 16 липня 2019 року, яка виписана для покупця ТОВ М-Логістик на монтаж систем протипожежного захисту на суму 407 046,34 грн, у тому числі податок на додану вартість у сумі 67 841,06 грн; згідно з квитанцією від 15 серпня 2019 року податкова накладна прийнята, реєстрація зупинена у зв`язку із тим, що Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 16.07.2019 № 11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

Позивачем були направлені пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено про підтвердження реальності здійснення операцій по вказаній податковій накладній від 16 серпня 2019 року, в яких надано пояснення з приводу реальності операцій, сканкопії документів.

Комісія ГУ ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийняла рішення від 23 серпня 2019 року № 1260234/34603762 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав Ненадання платником податку копій документів: розрахункові документи, банківські виписки з особистих рахунків .

Вважаючи вказані дії протиправними, а свої права порушеними, Позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані рішення Комісії Головного управління ДФС у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації є протиправними та підлягають скасуванню.

Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв`язку з нормами законодавства, в межах доводів і вимог апеляційної скарги, колегія суддів виходить з наступного.

Розглядаючи даний спір по суті у даному суб`єктному складі учасників справи, суд першої інстанції не врахував такого.

Відповідно до ч. 1 ст. 46 КАС України сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач.

Згідно ч. 4 ст. 46 КАС України відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.

За правилами ч. 1 ст. 43 КАС України здатність мати процесуальні права та обов`язки в адміністративному судочинстві (адміністративна процесуальна правоздатність) визнається за громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, органами державної влади, іншими державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, підприємствами, установами, організаціями (юридичними особами).

Зі змісту пункту 7 частини 1 статті 4 КАС України передбачено, що суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Як вбачається з матеріалів справи, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 грудня 2019 року залучено до участі у справі Головне управління Державної податкової служби у м. Києві у статусі Відповідача.

Обґрунтовуючи вказане рішення, суд першої інстанції зазначив, що дослідивши матеріали позовної заяви встановив, що оскаржувані рішення прийнято комісією Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, а не комісією Державної податкової служби України.

Проте, колегія суддів, звертає увагу, що з матеріалів адміністративної справи вбачається, що оскаржувані рішення було прийнято комісією Головного управління Державної податкової служби у Київській області, що підтверджується повідомленням Позивача про подання пояснень та копій документів від 16.08.2019 року № 10 (а.с. 78) та листом ГУ ДПС у Київській області від 05.11.2019 року № 6769/10/10-30-06-03 про розгляд скарги стосовно відмови у реєстрації податкових накладних (а.с. 88-89).

Крім того, вказані обставини, щодо прийняття рішення Комісією саме Головного управління Державної податкової служби у Київській області підтверджуються листом Головного управління ДПС у м. Києві від 03.02.2020 року № 474/26-15-06-01-10, з якого вбачається, що відповідно до баз даних, що доступні для перегляду на рівні ГУ ДПС у м. Києві встановлено, що з 16.03.2018 року місце реєстрації та обліку даних ТОВ СПЕЦМОНТАЖ-ССХ ГУ ДПС у Київській області. Комісією ГУ ДПС у м. Києві не приймались рішення № 1260232/34603762 від 23.08.2019 року, № 1260233/34603762 від 23.08.2019 року, № 1260234/34603762 від 23.08.2019 року (а.с. 107).

Отже, визначений судом першої інстанції у межах даної справи Відповідач - Головне управління Державної податкової служби у м. Києві, не є належним Відповідачем у розумінні положень чинного процесуального закону, оскільки не приймало оскаржуваних рішень № 1260232/34603762, № 1260233/34603762, № 1260234/34603762 від 23.08.2019.

У контексті наведеного колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу, що приписи ч. 7 ст. 48 КАС України передбачають, що заміна Відповідача допускається до ухвалення рішення судом першої інстанції. Отже, на стадії апеляційного перегляду заміна Відповідача процесуальним законом не передбачена.

Виходячи із зазначених положень закону, а також предмету позовних вимог, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи суд першої інстанції не врахував, що у цій справі належним Відповідачем - є Головне управління Державної податкової служби у Київській області, чим допустив порушення норм процесуального законодавства. Суд апеляційної інстанції, на стадії апеляційного перегляду оскаржуваного рішення, як було підкреслено вище, позбавлений можливості виправити наведену помилку, а тому колегія суддів приходить до висновку про необхідність відмови у задоволенні позову з підстав, що він заявлений до неналежного Відповідача.

При цьому, колегія суддів вважає за необхідне наголосити на тому, що відмова у задоволенні адміністративного позову, заявленого до неналежного Відповідача, враховуючи неможливість його заміни на стадії перегляду судового рішення в апеляційному порядку, не позбавляє Позивача права на повторне звернення до суду з тим самим позовом, проте, вже до належного Відповідача.

Аналогічний за змістом правовий висновок міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 13.02.2019 року у справі № 336/2138/17 (2-а/336/223/2017), від 26.06.2019 року у справі № 303/3794/17, від 09.08.2019 року у справі № 821/2089/17, від 09.10.2019 року у справі № 456/2935/15-а, від 30.09.2019 року у справі № 819/940/18 та від 31.10.2019 року у справі № 826/17241/16.

Таким чином, зважаючи на встановлені вище обставини, що були залишені поза увагою Окружного адміністративного суду міста Києва та мали своїм наслідком розгляд справи по суті без урахування належного суб`єктного складу сторін, колегія суддів вважає за необхідне рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позовних вимог з інших підстав.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Приписи п. п. 1, 4 ч. 1 ст. 317 КАС України визначають, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції при прийнятті рішення неповно з`ясовано обставини, які мають значення для справи, а також порушено норми процесуального права, що стали підставою для невірного вирішення справи. У зв`язку з цим колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу задовольнити частково, а рішення суду першої інстанції- скасувати.

Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві - задовольнити частково.

Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 14 квітня 2020 року - скасувати та ухвалити нове судове рішення , яким у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецмонтаж-ССХ" до Державної податкової служби України, Головного управління ДФС у м. Києві, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "М-Логістик" про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не підлягає касаційному оскарженню, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий-суддя: В.П. Мельничук

Судді: І.О. Лічевецький

О.М. Оксененко

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92691235
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/24275/19

Ухвала від 24.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 06.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 08.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Рішення від 14.04.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аверкова В.В.

Ухвала від 20.12.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аверкова В.В.

Ухвала від 12.12.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аверкова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні