КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 листопада 2020 року 20:30 м. Кропивницький Справа № 340/5098/20
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,
за участю секретаря судового засідання Ярошук Т.О.,
розглянувши за правилами спрощеного провадження в порядку письмового провадження
адміністративну справу
позивач: кандидат у депутати в одномандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
відповідач: Суботцівська сільська територіальна виборча комісія Кропивницького району Кіровоградської області (27444, Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Суботці, вул. Центральна, буд, 24, код ЄДРПОУ 43776683)
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Кандидат у депутати в одномандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області ОСОБА_1 06.11.2020 року звернулася до суду з позовом до Суботцівської сільської територіальної виборчої комісії Кропивницького району Кіровоградської області (надалі - Суботцівська ТВК) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
Позов ОСОБА_1 мотивовано тим, що вона є кандидатом в депутати Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області на місцевих виборах 25.10.2020 року. Позивачка на виборчій дільниці №350314 отримала копію протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області у територіальному виборчому окрузі №2. У цьому протоколі відсутні підписи членів дільничної виборчої комісії, відсутній підпис заступника голови дільничної виборчої комісії, відсутня дата та час складання протоколу, а показники у пункті 11 не відповідають показникам пункту 12. З метою з`ясування дій відповідача позивачка 03.11.2020 року звернулася до територіальної виборчої комісії із заявою про видачу їй копій необхідних документів, зокрема протоколу дільничної виборчої комісії №350314 про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області та витягів з протоколу засідань Суботцівської ТВК про врахування (неврахування) результатів підрахунків голосів на підставі протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №350214. Проте запитувані документи їй відповідачем надані не були. З усних пояснень голови Суботцівської ТВК позивачці стало відомо, що протокол безперервного засідання територіальної дільничної виборчої комісії не ведеться, а члени комісії відлучаються на роботу. Позивачка стверджує, що такі дії є порушенням вимог статей 23, 36, 254 Виборчого кодексу України. Крім того позивачці стало відомо, що на виборчій дільниці №350314 був складений уточнений протокол про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області у територіальному виборчому окрузі №2. Проте відповідачем з цього приводу не приймалося рішення про зобов`язання цієї дільничної виборчої комісії виправити виявлені недоліки протоколу шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений", як цього вимагає стаття 254 Виборчого кодексу України. Зазначені порушення, на думку позивачки, створюють можливості для зловживання посадовими особами виборчих комісії своїми правами, у тому числі спотворення результатів волевиявлення громадян, та призводять до неможливості встановленні дійсних підсумків голосування на місцевих виборах з виборів депутатів Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області у територіальному виборчому окрузі №2, про що 04.11.2020 року складено акт. З цих підстав позивачка просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Суботцівської ТВК щодо не проведення безперервного засідання;
- визнати протиправною бездіяльність Суботцівської ТВК щодо не дотримання порядку ведення документації територіальної виборчої комісії, зокрема прийняття рішень та ведення протоколів засідань щодо прийняття рішень про зобов`язання здійснення перерахунку голосів та/або врахування відомостей протоколу дільничної виборчої комісії;
- зобов`язати Суботцівську ТВК провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці №350214 з виборів депутатів Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області у територіальному виборчому окрузі №2.
Ухвалою судді від 06.11.2020 року відмовлено у відкритті провадження у справі за позовною вимогою ОСОБА_1 про визнання протиправною бездіяльності Суботцівської ТВК щодо не проведення безперервного засідання.
Ухвалою судді від 06.11.2020 року відкрито провадження у справі за іншими позовними вимогами, вирішено здійснювати справи розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 07.11.2020 року о 12:00.
Представник відповідача у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не подав, у судове засідання не з`явився. Від голови Суботцівської ТВК надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника комісії.
Після перерви, оголошеної у судовому засіданні 07.11.2020 року, позивачка також подала заяву про розгляд справи без її участі.
Згідно з частиною 3 статті 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Розглянувши справу в порядку письмового провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
Постановою Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 року "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
ОСОБА_1 зареєстрована кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області. (а.с. 5)
Позивачка 03.11.2020 року та 04.11.2020 року зверталася до Суботцівської ТВК із заявами про видачу їй копії протоколів дільничних виборчих комісії про підрахунок голосів на виборчих дільницях з виборів депутатів Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області та витягів із протоколу засідання Суботцівської ТВК щодо врахування (неврахування) результатів підрахунків голосів на підставі цих протоколів. (а.с. 6, 7).
Не отримавши відповіді на свої заяви, позивачка звернулася до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що підготовку та проведення виборів депутатів сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів регулює Виборчий кодекс України.
Відповідно до частин 1, 2, 3, 4 статті 32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.
Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.
Згідно з частинами 1, 4 статті 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.
Порядок проведення місцевих виборів урегульований у Книзі четвертій Виборчого кодексу України.
Згідно з пунктом 2 частини 2 статті 202 Виборчого кодексу України повноваження територіальної виборчої комісії щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.
Статтею 206 Виборчого кодексу України передбачені повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів.
Згідно з частинами 1, 2 статті 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови: 17) встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів.
Згідно з частинами 1, 2 статті 207 Виборчого кодексу України дільнична виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Дільнична виборча комісія зокрема: 7) здійснює підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці; 8) складає протоколи про підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці.
Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів унормований розділом XXXX Виборчого кодексу України.
У статті 250 Виборчого кодексу України передбачений порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці.
Відповідно до частини 1 цієї статті підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці проводиться дільничною виборчою комісією у послідовності, визначеній частиною 2 статті 250 ВК України.
Цією ж нормою передбачено, що підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.
Статтею 251 Виборчого кодексу України установлений такий порядок складання протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців:
1. Дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці.
Форма протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці затверджується Центральною виборчою комісією не пізніш як за тридцять днів до дня чергових місцевих виборів.
Забороняється складання протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в іншому порядку, ніж визначено Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.
Протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів. Порядок виготовлення та вимоги до протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці встановлюються Центральною виборчою комісією.
2. До протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) цифрами заносяться: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією; 3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування); 4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування; 5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці; 10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 11) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх організацій партій; 12) кількість голосів виборців, які підтримали територіальний виборчий список від кожної організації партії; 13) кількість голосів виборців, які підтримали кожного кандидата, включеного до територіального виборчого списку від кожної організації партії; 14) кількість голосів виборців, які підтримали весь територіальний список від кожної організації партії, не підтримавши окремого кандидата у депутати з цього списку.
3. Протокол про підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів по кожному виборчому, округу, по якому проводиться голосування на виборчій дільниці, складається дільничною виборчою комісією у чотирьох примірниках. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу.
4. У протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. У разі незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.
Перший і другий примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці мають право також підписати кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі, присутні на засіданні дільничної виборчої комісії під час підрахунку голосів виборців.
5. Забороняється заповнення протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці олівцем, а також внесення до них без відповідного рішення комісії будь-яких виправлень, а також підписувати його та засвідчувати печаткою дільничної виборчої комісії до остаточного заповнення.
6. Якщо після підписання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному окрузі дільнична виборча комісія виявила в ньому неточності (описку чи помилку в цифрах), вона розглядає питання про внесення змін до нього шляхом складення нового протоколу з позначкою "Уточнений". При цьому перерахунок бюлетенів не робиться. Протокол з позначкою "Уточнений" складається у кількості примірників, зазначеній у частині третій цієї статті.
7. Перший і другий примірники протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі, а за наявності - і відповідні примірники протоколу з позначкою "Уточнений", акт про видачу копій протоколу, складений відповідно до частини дев`ятої цієї статті, запаковуються. На пакеті робиться напис "Протокол про підрахунок голосів", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Третій примірник протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, а також протоколу з позначкою "Уточнений" (у разі його складання) зберігається у секретаря дільничної виборчої комісії, четвертий примірник (з позначкою "Уточнений" у разі його складання) - невідкладно вивішується для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.
8. Членам дільничної виборчої комісії, кандидатам, їх довіреним особам, уповноваженим особам організацій партій, офіційним спостерігачам, присутніми під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їхнє прохання невідкладно видаються копії зазначеного у цій статті протоколу з відповідних місцевих виборів, по відповідному виборчому округу, в тому числі з позначкою "Уточнений", засвідчені головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою комісії, з розрахунку не більш як по одній копії кожного протоколу для кожного члена комісії, кожної місцевої організації партії, яка висунула кандидатів у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, кожного кандидата. Копії протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці можуть виготовлятися за допомогою технічних засобів.
9. Про видачу копій протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі, складається акт за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. В акті зазначаються перелік осіб, які одержали копії відповідного протоколу, дата та час одержання цих копій і ставляться підписи цих осіб. Акт підписується головою та секретарем дільничної виборчої комісії і скріплюється печаткою дільничної виборчої комісії. Акт запаковується у пакет разом з першим і другим примірниками протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, поданих на відповідних місцевих виборах у відповідному виборчому окрузі.
10. Пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.
Статтею 254 Виборчого кодексу України установлений порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією.
Відповідно до частин 1 - 4 цієї статті з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.
Частиною 5 статті 254 Виборчого кодексу України передбачено, що за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до частини 6 статті 254 Виборчого кодексу України рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Згідно з частиною 7 статті 254 Виборчого кодексу України у разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, територіальна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з позначкою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті (якщо зміст таких виправлень, помилок та неточностей неможливо з`ясувати та усунути без складання протоколу з позначкою "Уточнений" дільничною виборчою комісією), про що зазначається у протоколі засідання територіальної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до територіальної виборчої комісії примірники протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині десятій статті 251 цього Кодексу, зберігаються в територіальній виборчій комісії.
У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують складання протоколу з позначкою "Уточнений", територіальна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті, із зазначенням виявлених виправлень, помилок та неточностей. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.
Відповідно до частини 8 статті 254 Виборчого кодексу України дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений територіальною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол з позначкою "Уточнений" складається відповідно до цього Кодексу у порядку, в якому було складено протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, який потребує уточнення, транспортується до територіальної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколу дільничної виборчої комісії з позначкою "Уточнений" і занесені до цього протоколу відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії.
Частиною 9 статті 254 Виборчого кодексу України передбачено, що за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
Згідно з частиною 10 статті 254 Виборчого кодексу України у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.
Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.
Відповідно до частин 11 - 13 статті 254 Виборчого кодексу України протоколи про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та запечатані пакети з іншими виборчими документами дільничної виборчої комісії до проведення відповідного повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці територіальною виборчою комісією зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання територіальної виборчої комісії.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу.
Територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.
Судом установлено, що дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №350214 після закінчення голосування виборців на цій виборчій дільниці 25.10.2020 року було проведено підрахунок голосів виборців, про що складено відповідні протоколи, зокрема протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області у територіальному виборчому окрузі №2.
Позивачка стверджує, що після підрахунку голосів їй головою дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №350214 була видана копія цього протоколу, у якій були допущені помилки та неточності. Зокрема, були відсутні підписи заступника голови та членів дільничної виборчої комісії, відсутня дата та час складання протоколу, а показники у пункті 11 протоколу не відповідали показникам пункту 12 протоколу. (а.с. 10 - 12)
Позивачка припускає, що дільнична виборча комісія виборчої дільниці №350214 подала такий протокол до Суботцівської ТВК з цими ж помилками та неточностями, а Суботцівська ТВК всупереч вимогам пункту 2 частини 5, частин 6, 7 статті 254 Виборчого кодексу України на своєму засіданні не прийняла рішення про зобов`язання дільничної виборчої комісії виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений". Це порушення, на думку позивачки, є підставою для спонукання відповідача прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на цій виборчій дільниці та провести такий повторний підрахунок.
Відповідач на вимогу суду не надав копію протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №350214 з виборів депутатів Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області у територіальному виборчому окрузі №2, перший та другий примірники якого мали бути подані йому дільничною виборчою комісією виборчої дільниці №350214.
Натомість відповідач надав суду копію рішення Суботцівської ТВК №18/25 від 26.10.2020 року, яким зобов`язано ДВК №350214 виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений", копію рішення Суботцівської ТВК №18/26 від 26.10.2020 року, яким вирішено проголосувати про прийняття протоколу про підрахунок голосів кандидатів у депутати Суботцівської сільської ради на виборчій дільниці №350214 з позначкою "уточнений", а також протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №350214 з виборів депутатів Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області у територіальному виборчому окрузі №2 (примірник №2 уточнений), складений 26.10.2020 року о 03:30. (а.с. 58 - 64)
Разом з тим, позивачка надала суду копії рішень Суботцівської ТВК від 06.11.2020 року про перерахунок голосів на виборчих дільницях, у тому числі на виборчій дільниці №350214, а також про скасування перерахунку голосів на виборчих дільницях, у тому числі на виборчій дільниці №350214. (а.с. 36, 37).
Суд зазначає, що Виборчий кодекс України передбачає випадки, за яких територіальна виборча комісія на етапі прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій може прийняти рішення про повторний підрахунок нею голосів виборців на виборчій дільниці, а також випадки, коли територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти таке рішення.
Так, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у таких випадках:
- за наявності заяв або скарг, підтверджених актами, складеними відповідними суб`єктами виборчого процесу, про порушення вимог Виборчого кодексу України під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці (частина 9 статті 254 Виборчого кодексу України);
- у разі наявності акта або письмової заяви осіб, які супроводжували транспортування виборчих документів дільничної виборчої комісії, про порушення вимог Виборчого кодексу України під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії (частина 10 статті 254 Виборчого кодексу України).
Воднораз, відповідно до частини 10 статті 254 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у таких випадках:
- в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, які надійшли до територіальної виборчої комісії;
- у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії.
У цих випадках прийняття територіальною виборчою комісією рішення про проведення повторного підрахунку голосів допускається лише до прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії.
У ході судового розгляду справи позивачкою не надано суду доказів наявності обставин, передбачених частинами 9 та 10 статті 254 Виборчого кодексу України, які б зумовлювали обов`язок відповідача розглянути питання про можливість чи необхідність проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №350214 членами територіальної виборчої комісії.
Суд зазначає, що відповідно до статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частиною 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист зокрема шляхом: 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Відповідно до пункту 4 частини 2, частини 4 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Отже, за правилами Кодексу адміністративного судочинства України рішення про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії приймається у разі задоволення основної позовної вимоги про визнання протиправним рішення, дії чи бездіяльності такого суб`єкта владних повноважень та випливає саме із факту визнання оскаржених рішень, дій чи бездіяльності протиправними.
Статтею 273 КАС України передбачені особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій.
Відповідно до частин 1, 4, 6 статті 273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
У частині 4 статті 270 КАС України наголошено, що днем бездіяльності є останній день встановленого законом строку, в який мало бути вчинено дію або прийнято рішення.
Суд зауважує, що під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту несвоєчасного виконання обов`язкових дій, а важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Така правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.04.2018 року у справі №П/9901/137/18 (800/426/17).
Частиною 1 статті 278 КАС України передбачено, що суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення. У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами цього Кодексу, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв`язку з цим заходів, встановлених законом.
Позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтовані бездіяльністю відповідача, яка полягала у неналежному веденні документації територіальної виборчої комісії, порушенні порядку прийняття рішень та ведення протоколу безперервного засідання.
Суд зазначає, що приймання Суботцівською ТВК від дільничної виборчої комісії виборчої дільниці №350214 виборчих документів (зокрема протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області у територіальному виборчому окрузі №2) та їх розгляд відбувся 26.10.2020 року. Тож суд не вдається у дослідження правомірності рішень, дій, бездіяльності відповідача під час прийняття ним від дільничної виборчої комісії цих виборчих документів, та фіксації відповідних дій та рішень у протоколі безперервного засідання територіальної виборчої комісії, оскільки ці правовідносини виникли поза межами строку судового оскарження, передбаченого частиною 6 статті 273 КАС України, а відтак не можуть бути предметом цього спору.
У межах спірних правовідносин, які виникли у межах строку звернення до суду, установленого частиною 6 статті 273 КАС України, у поведінці відповідача не встановлено протиправної бездіяльності чи інших порушень законодавства про вибори, зокрема вимог статті 254 Виборчого кодексу України, які б зумовлювали покладення на відповідача обов`язку провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №350214 з виборів депутатів Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області у територіальному виборчому окрузі №2, про що позивачка просить у позові.
Наведені у позовній заяві факти, як-то ненадання позивачці відповідачем на її запити від 03.11.2020 року та від 04.11.2020 року копій запитаних протоколів, порушення порядку ведення безперервного засідання територіальної виборчої комісії, підтверджене актами від 04.11.2020 року, за нормами Виборчого кодексу України не є підставою для спонукання територіальної виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів виборців, у тому числі за рішенням суду.
Тож суд відмовляє у задоволенні позову через його безпідставність.
Згідно з частиною 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Судом установлено, що при поданні позову та на момент вирішення справи судовий збір не сплачено.
Виходячи зі ставки, установленої підпунктом 1 пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір", розмір судового збору за подання до адміністративного суду цього позову становить 840, 80 грн.
Тож за правилами розподілу судових витрат, передбаченими статтею 139 КАС України, зважаючи на відмову у задоволенні позову, судовий збір, який справляється за подання до суду позовної заяви, слід стягнути в дохід Державного бюджету України з позивачки.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 268, 269, 272, 273, 278 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 в дохід Державного бюджету України судовий збір у розмірі 840, 80 гривні.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 2-денний строк, установлений статтею 278 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. Черниш
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92701837 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні