Рішення
від 09.11.2020 по справі 240/19451/20
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 листопада 2020 року м. Житомир справа № 240/19451/20

категорія 101030600

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Черняхович І.Е.,

секретар судового засідання Талавєр Т.Ю.,

за участю: позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача Майданович Т.І.,

представників третіх осіб ДВК №180232 - Котвицької М.І, ДВК №180283 - Колядюк О.В., ДВК №180264 - Гарбар С.М., ДВК №180227 - Островської А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Барашівської сільської територіальної виборчої комісії округ №3, треті особи без самостійних позовних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Виборча дільниця №180227 Виборча дільниця №180228 Виборча дільниця №180230 Виборча дільниця №180231 Виборча дільниця №180264 Виборча дільниця №180265 Виборча дільниця №180272 Виборча дільниця №180273 Виборча дільниця №180283 Виборча дільниця №180290 про визнання незаконними рішення, дії та бездіяльність, скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Барашівської сільської територіальної виборчої комісії округ №3 (далі - відповідач), в якому просить, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 08.11.2020 (вх.№46190/20):

- визнати незаконними рішення, дії та бездіяльність Барашівської територіальної виборчої комісії округ №3 щодо встановлення результатів на місцевих виборах 25.10.2020 з виборів сільських, селищних голів на виборчих дільницях №180227, 180228, 180230, 180231, 180264, 180265, 180272, 180273, 180283, 180290 без врахування кількості безпідставно виданих бюлетенів виборцям, з огляду на норми ст. 249 Виборчого кодексу України, кількість незаконно отриманих бюлетенів виборцями перевищує 5 % від тих виборців, які прийняти участь у голосуванні, і такими, що грубо порушують статті 252, 254, 280 Виборчого кодексу України;

- зобов`язати Барашівську сільську територіальну виборчу комісію округ №3 прийняти передбачене статтей 252, 254 Виборчого кодексу України рішення по фактах виявлених відповідачем грубих порушень Виборчого кодексу України на ДВК №180290 та ДВК №180228 та оформити їх протокольним рішенням про визнання виборів на дільницях №180290 та №180228 недійсними, так як вказана бездіяльність відповідача є грубим порушенням статтей 252, 254 Виборчого кодексу України;

- скасувати оскаржувану постанову Барашівської сільської територіальної виборчої комісії від 04 листопада 2020 року №28, як таку, що грубо порушує норми Виборчого кодексу України;

- враховуючи бездіяльність голови Барашівської сільської територіальної виборчої комісії під час прийому документації із дільничних комісій №180227, 180228, 180230, 180231, 180264, 180265, 180272, 180273, 180283, 180290 без дотримання вимог ч. 4, 5 ст. 254 Виборчого кодексу України, рекомендацій Центральної виборчої комісії, викладених у постанові від 10.08.2020 №173, зобов`язати Барашівську сільську територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок результатів виборів Барашівського сільського голови на вказаних 10-виборчих дільницях.

В обґрунтування заявлених позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що під час виборів сільського голови Барашівської сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області на виборчих дільницях №180227, №180228, №180231, №180231, №180264, №180265, №180272, №180273, №180283, №180290 було виявлено та зафіксовано ряд грубих порушень вимог Виборчого кодексу України, зокрема: 1) безпідставне включення дільничними комісіями до витягу зі списку виборців для голосування за місцем перебування осіб, які не мали і не надали дільничним виборчим комісіям документів, передбачених ст. 249 Виборчого кодексу України (відсутні медичні довідки та заяви виборців про голосування за місцем перебування); 2) виборчі бюлетені видавались без підпису виборців у списку виборців, без підпису виборців у контрольному талоні; 3) виборча документація здавалась дільничними виборчими комісіями до Барашівської сільської територіальної виборчої комісії без пломб і огляду цілісності пакетів з виборчою документацією, цілісність великої кількості пакетів порушена шляхом розрізання ножицями та розривання, а у документації окремих дільниць відсутні списки виборців та витяги зі списку виборців. Вказані порушення, на переконання позивача, свідчать про масштабні фальсифікації результатів волевиявлення виборців членами дільничних виборчих комісій та членами Барашівської сільської територіальної виборчої комісії. Крім того, зазначає, що в результаті допущення вказаних порушень, по кожній із десяти зазначених виборчих дільниць кількість виборців, яка була безпідставно включена до списків виборців для голосування за місцем перебування, становила понад 5% від загальної кількості виборців, які прийняли участь у голосуванні. У зв`язку з цим, протоколами Барашівської сільської територіальної виборчої комісії від 02 листопада 2020 року №25, №26, №27, №28, №29, №30, №31, №32 вибори на дільницях №180231, №180264, № 180273, №180230, №180227, №180265, №180283, №180272 були визнанні недійсними, а з приводу порушень норм виборчого законодавства, які мали місце на виборчій дільниці №180290 (с. Яблунець) та на виборчій дільниці №180228 (с.Березівка) органами Національної поліції розпочато досудове розслідування. Разом з тим, позивач зазначає, що не дивлячись на вказані обставини, результати голосування на 10-ти виборчих дільницях були враховані Барашівською сільською територіальною виборчою комісією при визначенні результатів виборів голови Барашівської сільської ради. Вважаючи такі дії відповідача протиправними, а постанову від 04 листопада 2020 року №28 Про встановлення результатів на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів сільських, селищних, міських голів та депутатів сільських, селищних, міських рад незаконною та такою, що підлягає скасуванню, ОСОБА_1 звернувся з даним позовом до суду.

Ухвалою від 07 листопада 2020 року відкрито провадження у справі №240/19451/20 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 08 листопада 2020 року о 10:00.

Крім того, вказаною ухвалою дільничні виборчі комісії №180227, №180228, №180230, №180231, №180264, №180265, №180272, №180273, №180283, №180290 були залучені до участі в справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача.

Станом на час розгляду справи відповідач своїм правом на заперечення щодо заявлених позовних вимог не скористався, відзиву на позовну заяву до суду не надав.

08 листопада 2020 року до суду з`явились: позивач - ОСОБА_1 , представник відповідача - голова Барашівської сільської територіальної виборчої комісії Майданович Т.І., представник третьої особи ДВК №180231 - Котвицька М.І., представник третьої особи ДВК №180283 - Колядюк О.В., представник третьої особи ДВК №180264 - Гарбар С.М. та представник третьої особи ДВК №180227 - Островська А.В.

Протокольною ухвалою суду, винесеною без виходу до нарадчої кімнати та занесеною до протоколу судового засідання від 08.11.2020, закінчено підготовче провадження у справі та розпочато розгляд адміністративної справи №240/19451/20 по суті.

Під час судового засідання позивач позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити, посилаючись на обставини, вказані в позові.

Представник відповідача проти позову заперечувала, та зазначила, що при прийнятті виборчої документації від дільничних виборчих комісій, а також при прийнятті оскаржуваної постанови від 04 листопада 2020 року №28 Барашівська територіальна виборча комісія діяла відповідно до вимог Виборчого кодексу України.

В свою чергу, представники третіх осіб в судовому засіданні пояснили, що усі пакети з протоколами про підрахунок голосів виборців та пакети з іншою виборчою документацією з кожних видів виборів були належним чином запаковані та опломбовані. Вказані пакети були для зручності поміщені у мішки, пломбування яких виборчим кодексом не передбачено. Жодних скарг до дільничних комісій не надходило.

Заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши наявні матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю, 25 жовтня 2020 року.

На підставі вказаної постанови Центральною виборчою комісією 08 серпня 2020 року прийнято постанову № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року", пунктом 1 якої призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.

В додатку 5 до постанови Центральної виборчої комісії від 08 серпня 2020 року №160 Перелік сільських, селищних, міських територіальних громад Житомирської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 25 жовтня 2020 року передбачено проведення 25 жовтня 2020 року перших місцевих вибрів сільського голови та депутатів Барашівської сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області.

Постановою Центральної виборчої комісії від 30 серпня 2020 №208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" оголошено з 05 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Наявним у матеріалах справи посвідченням від 29.09.2020 №33 підтверджується, що ОСОБА_1 є кандидатом на посаду сільського голови Барашівської сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області (а.с.29).

04 листопада 2020 року Барашівською сільською територіальною виборчою комісією Новоград-Волинського району Житомирської області прийнято постанову №28 "Про встановлення результатів на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів сільських, селищних, міських голів та депутатів сільських, селищних, міських рад".

Пунктом 1 вказаної постанови Барашівська сільська територіальна виборча комісія Новоград-Волинського району Житомирської області на підставі підсумкових протоколів про результати виборів голови Барашівської сільської ради встановила, що найбільше голосів виборці віддали за кандидатата на посаду сільського голови - ОСОБА_2 (582 голоси).

Водночас, кандидат на посаду сільського голови Барашівської сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області ОСОБА_1 вважає, що постанова Барашівської сільської територіальної виборчої комісії від 04 листопада 2020 року №28 Про встановлення результатів на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів сільських, селищних, міських голів та депутатів сільських, селищних, міських рад в частині визначення результатів виборів голови Барашівської сільської ради є протиправною та підлягає скасуванню, оскільки під час підрахунку голосів Барашівською сільською територіальною виборчою комісією були враховані результати голосування на виборчих дільницях №180227, №180228, №180230, №180231, №180264, №180265, №180272, №180273, №180283, №180290, по яких вибори визнані недійсними.

Вказані обставини, зумовили звернення ОСОБА_1 з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам у даній справі, суд зазначає наступне.

Гарантії права громадян на участь у виборах, а також порядок підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів врегульовані Виборчим кодексом України від 19.12.2019 №396-IX.

Частиною 1 статті 196 Виборчого кодексу України передбачено, що виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Статтею 206 Виборчого кодексу України визначені повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів

Так, пунктами 1, 16, 17, 20 частини 2 вищезазначеної статті передбачено, що відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови: забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; визнає голосування на виборчій дільниці недійсним за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у випадках та порядку, передбачених цим Кодексом; встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів; розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, приймає щодо них рішення.

Натомість дільнична виборча комісія, відповідно до пунктів 1, 6, 7, 8, 9, 10 частини 2 статті 207 Виборчого кодексу України, наділена повноваження на: здійснення в межах території відповідної виборчої дільниці контролю за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори; організацію голосування на виборчій дільниці; здійснення підрахунку голосів виборців, поданих на виборчій дільниці; складання протоколів про підрахунок голосів виборців, поданих на виборчій дільниці; визнання недійсним голосування на виборчій дільниці у випадках, передбачених цим Кодексом; розгляд звернень з питань підготовки місцевих виборів, організації голосування на виборчій дільниці та в межах своїх повноважень прийняття щодо них рішення.

Порядок підрахунку голосів на виборчій дільниці врегульований статтею 250 Виборчого кодексу України.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 250 Виборчого кодексу України підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Підрахунок голосів виборців з кожних місцевих виборів завершується складанням протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів в порядку, визначеному статтею 251 цього Кодексу.

Пакети з протоколами та іншою виборчою документацією з виборів, підрахунок щодо яких вже завершено, до закінчення засідання дільничної виборчої комісії зберігаються у приміщенні, де відбувається засідання, у полі зору членів дільничної виборчої комісії та осіб, присутніх на засіданні комісії. Пакети з виборчою документацією транспортуються в порядку, встановленому статтею 253 цього Кодексу, до територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - до територіальної виборчої комісії, що встановлює результати виборів, відразу після завершення підрахунку голосів виборців та складання відповідних протоколів з усіх місцевих виборів, які організовувалися відповідною дільничною виборчою комісією.

Відповідно до частин 6, 14, 15, 26, 30, 42 статті 250 Виборчого кодексу України дільнична виборча комісія запаковує опрацьовані виборчі документи у пакети. Пакет з виборчими документами заклеюється, на пакеті робиться напис, який вказує на кількість та вид запакованих документів, а також зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, виготовлений згідно з частинами другою, третьою статті 249 цього Кодексу, заяви, на підставі яких складався витяг із списку, рішення суду про внесення змін до списку виборців, повідомлення органу ведення Державного реєстру виборців запаковуються в окремий пакет. На пакеті робиться напис "Список виборців", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Контрольні талони виборчих бюлетенів для голосування з кожних місцевих виборів по кожному округу запаковуються в окремі пакети. На пакетах робиться напис "Контрольні талони", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих контрольних талонів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Виборчі бюлетені, що не підлягають врахуванню, запаковуються. На пакеті робиться напис "Виборчі бюлетені, що не підлягають врахуванню", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Недійсні виборчі бюлетені підраховуються окремо. Їх кількість оголошується і заноситься секретарем комісії до відповідних протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Недійсні виборчі бюлетені запаковуються. На пакеті робиться напис "Недійсні виборчі бюлетені", зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Після підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, поданих за кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, виборчі бюлетені з голосами виборців, поданими за кожного кандидата, запаковуються окремо. На пакетах зазначаються прізвище та ініціали кандидата, назва виборів, позначення та/або номер округу, номер виборчої дільниці, кількість запакованих виборчих бюлетенів, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії.

Відповідно до частини 10 статті 251 Виборчого кодексу України пакети з протоколами дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, виборчими бюлетенями, контрольними талонами і предметами, списками виборців, а також (за наявності) окремими думками членів виборчої комісії, викладеними у письмовій формі, актами, заявами, скаргами та рішеннями, прийнятими комісією, після закінчення засідання комісії транспортуються до відповідної територіальної виборчої комісії у порядку, визначеному статтею 253 цього Кодексу.

Положеннями частини 1 та 5 статті 253 Виборчого кодексу України визначено, що транспортування документів, зазначених у частині десятій статті 251 цього Кодексу, здійснюється головою або заступником голови дільничної виборчої комісії та іншими двома членами цієї комісії - представниками різних суб`єктів подання кандидатур до складу відповідної дільничної виборчої комісії. Під час транспортування виборчих документів членами дільничної виборчої комісії їх супроводжують поліцейські, а у разі необхідності, за зверненням територіальної виборчої комісії, - співробітники Служби безпеки України, які повинні забезпечити охорону під час транспортування. Інші члени дільничної виборчої комісії, не зайняті у транспортуванні виборчих документів, кандидати, їх довірені особи, уповноважені особи місцевих організацій партій, офіційні спостерігачі за їхнім бажанням можуть також супроводжувати транспортування таких документів. Супроводження таких документів іншими особами забороняється. Під час транспортування документів забороняється розпечатувати пакети з виборчими бюлетенями та іншою документацією.

Протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інші документи дільничної виборчої комісії передаються відповідній територіальній виборчій комісії на її засіданні членами дільничної виборчої комісії, які здійснювали транспортування виборчої документації відповідно до частини першої цієї статті.

Порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією, визначений у статті 254 Виборчого кодексу України.

Частинами 1 та 2 статті 254 Виборчого кодексу України передбачено, що з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі.

Засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

З наявного у матеріалах справи протоколу засідання Барашівської сільської територіальної виборчої комісії від 25 жовтня 2020 року вбачається, що безперервне засідання комісії розпочалося о 20 год. 00 хв. 25 жовтня 2020 року та відбувалось за участі 14 членів комісії, в тому числі голови - Майданович Тетяни Іванівни , заступника голови - Сороки Тетяни Володимирівни та секретаря - Хотянівської Жанни Василівни (а.с.45-48)

Згідно з частинами 3-5 статті 254 Виборчого кодексу України на засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.

При цьому, за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:

1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;

2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.

Вищезазначені рішення приймаються шляхом голосування членів територіальної виборчої комісії більшістю голосів від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (ч. 6 ст. 254 Виборчого кодексу України).

З дослідженого під час розгляду справи протоколу безперервного засідання Барашівської сільської територіальної виборчої комісії від 25 жовтня 2020 року №21 судом було встановлено, що протоколи підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та інша виборча документація Киянської дільничої виборчої комісії (ДВК №180251) були доставлені до Барашівської сільської територіальної виборчої комісії 26 жовтня 2020 року о 00 год. 20 хв., Кам`янської дільничої виборчої комісії (ДВК №180273) - 26 жовтня 2020 року о 00 год. 35 хв., Неділищенської дільничої виборчої комісії (ДВК №180264) - 26 жовтня 2020 року о 01 год. 40 хв., Бобрицької дільничої виборчої комісії (ДВК №180230) - 26 жовтня 2020 року о 02 год. 10 хв., Ганнопільської дільничої виборчої комісії (ДВК №180243) - 26 жовтня 2020 року о 02 год. 30 хв., Бастово-Руднянської дільничої виборчої комісії (ДВК №180265) - 26 жовтня 2020 року о 03 год. 00 хв., Сімаківської дільничої виборчої комісії (ДВК №180283) - 26 жовтня 2020 року о 03 год. 35 хв., Усолусівської дільничої виборчої комісії (ДВК №180289) - 26 жовтня 2020 року о 04 год. 05 хв., Михайлівської дільничої виборчої комісії (ДВК №180284) - 26 жовтня 2020 року о 04 год. 30 хв., Березівської дільничої виборчої комісії (ДВК №180228) - 26 жовтня 2020 року о 05 год. 05 хв., Зеленицької дільничої виборчої комісії (ДВК №180250) - 26 жовтня 2020 року о 06 год. 10 хв., Рясненської дільничої виборчої комісії (ДВК №180272) - 26 жовтня 2020 року о 06 год. 40 хв., Барашівської дільничої виборчої комісії (ДВК №180227) - 26 жовтня 2020 року о 07 год. 20 хв., Будо-Бобрицької дільничої виборчої комісії (ДВК №180231) - 26 жовтня 2020 року о 07 год. 55 хв., Яблунецької дільничої виборчої комісії (ДВК №180290) - 26 жовтня 2020 року о 08 год. 25 хв. (а.с.45-48)

Зміст протоколу безперервного засідання Барашівської сільської територіальної виборчої комісії від 25 жовтня 2020 року №21 свідчить, що протоколи про підрахунок голосів виборців на вказаних дільницях та інша виборча документація знаходились в запечатаних пакетах. Вищезазначені пакети з протоколами про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях відповідно до норм частини 3 статті 254 Виборчого кодексу України розпечатувались головою Барашівської сільської територіальної виборчої комісії для оголошення їх змісту. Жодних зауважень з приводу цілісності пакетів з протоколами про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях та пакетів з іншою виборчою документацією в протоколі безперервного засідання Барашівської сільської територіальної виборчої комісії від 25 жовтня 2020 року №21 не зафіксовано по жодній із дільничних виборчих комісій.

Будь-яких доказів того, що на момент передачі Барашівській сільській територіальній виборчій комісії протоколів про підрахунок голосів виборців та інших документів дільничних виборчих комісій пакети, в яких знаходилися зазначені документи, були розпломбовані чи розпечатані, позивач до суду не надав та матеріали адміністративної справи не містять.

Згідно з частиною 10 статті 254 Виборчого кодексу України у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може, а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці.

Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається.

Зміст вищезазначених норм свідчить, що для прийняття територіальною виборчою комісією за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії рішення про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці необхідна наявність однієї з трьох визначених частиною 10 статті 254 Виборчого кодексу України підстав:

1) наявність акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог Виборчого кодексу України під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії;

2) наявність ознак розпечатування пакетів із запакованими документами;

3) неможливість усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії.

Наявності на момент прийняття Барашівською сільською територіальною виборчою комісією пакетів з протоколами про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях та пакетів з іншою виборчою документацією від дільничних виборчих комісій в протоколі безперервного засідання від 25 жовтня 2020 року №21 не зафіксовано та під час судового розгляду справи не встановлено.

Вказане свідчить, що для прийняття на етапі отримання від дільничних виборчих комісій пакетів з протоколами про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях та пакетів з іншою виборчою документацією в порядку частини 6 статті 254 Виборчого кодексу України рішення про проведення повторного підрахунку голосів на жодній з 10-ти виборчих дільниць, про які позивач зазначає в позові, у Барашівської сільської територіальної виборчої комісії не було законодавчо визначених підстав.

У зв`язку з цим, відповідачем було прийнято рішення врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів виборців на всіх 15-ти виборчих дільницях єдиного багатомандатного виборчого округу та згідно протоколу безперервного засідання від 25 жовтня 2020 року №21 об 11 год. 10 хв. 26 жовтня 2020 року вирішено розпочати оформлення підсумкових протоколів (а.с.45-48).

Матеріалами справи підтверджено, що в подальшому до Барашівської сільської територіальної виборчої комісії почали надходити скарги щодо порушення норм Виборчого кодексу України під час проведення голосування на виборчих дільницях.

Так, 28 жовтня 2020 року кандидатами на посаду голови Барашівської сільської ради ОСОБА_1 та ОСОБА_6 до Барашівської сільської територіальної виборчої комісії була подана заява-скарга (вхідний №105 від 28.10.2020) щодо безпідставного надання виборцям із Березівської виборчої дільниці (ДВК №180228) права голосувати за місцем їх перебування (а.с.98-99).

За наслідками розгляду вищезазначеної скарги Барашівською сільською територіальною виборчою комісією було прийнято рішення про огляд заяв на виїзне голосування та медичних довідок по вказаній Березівській дільничній виборчій комісії (ДВК №180228), про що був складений акт від 28.10.2020 (а.с.25-26). Так, членами територіальної виборчої комісії було встановлено та зафіксовано в акті від 28.10.2020, що до дільничної виборчої комісії надійшло 157 заяв від психічно-нездорових людей про неможливість голосування на виборчій дільниці. Однак у медичній довідці від 23.10.2020 за підписом в.о. директора Березівського психо-неврологічного диспансеру Поліщука, лікаря ОСОБА_7 вказано прізвища лише 143 людей з інвалідністю, які через стан свого здоров`я мають право голосувати за місцем перебування. Крім того, при огляді заяв на виїздне голосування територіальною комісією було встановлено, що всі вони написані чотирма особами, враховуючи чотири типи почерку. Також при огляді уточнених списків виборців по ДВК №180228 виявлено, що 51 виборець отримав бюлетені для голосування та був відмічений в уточнених списках, однак жодного підпису цих виборців про підтвердження отримання ними бюлетенів для голосування немає. (а.с.25-26)

Крім того, у зв`язку з виявленими обставинами, Барашівською сільською територіальною виборчою комісією прийнятий протокол від 28.10.2020 №22, яким вирішено повторно перевірити виборчу документацію по Березівській виборчій дільниці (ДВК №180228) (а.с.115).

29 жовтня 2020 року кандидатами на посаду голови Барашівської сільської ради ОСОБА_1 та ОСОБА_6 до Барашівської сільської територіальної виборчої комісії були подані заяви-скарги (вхідний №106 від 29.10.2020 та №107 від 29.10.2020), в яких заявники зазначаючи про факти фальсифікації виборів на Березовській дільничній виборчій комісії (ДВК №180228), що виявились у безпідставному включені до витягу зі списку виборців для голосування за місцем перебування осіб за відсутності документів, передбачених ст. 249 Виборчого кодексу України, просили визнати вибори на цій дільниці недійсними та скасувати протокол про підрахунок голосів виборців на вказаній дільниці (а.с.103-107)

30 жовтня 2020 року кандидатом на посаду голови Барашівської сільської ради ОСОБА_1 до Барашівської сільської територіальної виборчої комісії була подана заява-скарга (вхідний №108 від 30.10.2020), в якій позивач повідомив про самовільне розпечатування членами Яблунецької дільничої виборчої комісії (ДВК №180290) пакетів з виборчою документацією після їх запечатування у присутності всіх членів ДВК, спостерігачів, кандидатів та учасників виборчих перегонів, та просив прийняти рішення по факту можливої фальсифікації виборів на вказаній дільниці (а.с.108-109).

У зв`язку з надходження зазначеної скарги, Барашівською сільською територіальною виборчою комісією був прийнятий протокол від 30.10.2020 №23, яким вирішено перевірити виборчу документацію по Яблунецькій дільничій виборчій комісії (ДВК №180290) (а.с.116).

Крім того, 30 жовтня 2020 року позивачем до Барашівської сільської територіальної виборчої комісії була подана заява-скарга (вхідний №110 від 02.11.2020) щодо включення Сімаківською дільничою виборчою комісією (ДВК №180283) до витягу зі списку виборців для голосування за місцем перебування осіб, які не надали документи, передбачені ст. 249 Виборчого кодексу України (а.с.110-111).

В подальшому, 02 листопада 2020 року позивачем до Барашівської сільської територіальної виборчої комісії була подана заява-скарга (вхідний №117 від 02.11.2020), в якій зазначав про безпідставне включені Барашівською дільничою виборчою комісією (ДВК №180227) до витягу зі списку виборців для голосування за місцем перебування осіб за відсутності документів, передбачених ст. 249 Виборчого кодексу України, а також просив провести перевірку вказаної інформації та прийняти рішення по факту можливої фальсифікації на вказаній дільниці (а.с.112-114).

Частина 1 статті 70 Виборчого кодексу України передбачає, що скарга, оформлена з додержанням вимог цього Кодексу, розглядається відповідною виборчою комісією на її засіданні.

Відповідно до статті 72 Виборчого кодексу України у разі задоволення скарги виборча комісія може прийняти рішення, яким: 1) визнати рішення суб`єкта оскарження чи окремих його положень, дії чи бездіяльність такими, що не відповідають вимогам законодавства (є протиправними), порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу; 2) скасувати оскаржене рішення; 3) зобов`язати суб`єкта оскарження здійснити дії, передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів; 4) зобов`язати суб`єкта оскарження утриматися від вчинення певних дій; 5) поновити в інший спосіб порушені виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу; 6) зобов`язати суб`єкта оскарження здійснити передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів, дії, які випливають із факту скасування рішення, визнання оскаржених дій або бездіяльності протиправними.

Під час розгляду справи судом безспірно встановлено, що за насідками розгляду скарг, які надійшли до комісії, Барашівською сільською територіальною виборчою комісією були прийнятті наступні протоколи:

- протокол від 02 листопада 2020 року №25, яким визнано недійсними вибори, проведені на Будо-Бобрицькій дільничній виборчій комісії (ДВК №180231) (а.с.8-9);

- протокол від 02 листопада 2020 року №26, яким визнано недійсними вибори, проведені на Неділищенській дільничній виборчій комісії (ДВК №180264) (а.с.10-11);

- протокол від 02 листопада 2020 року №27, яким визнано недійсними вибори, проведені на Кам`янській дільничній виборчій комісії (ДВК №180273) (а.с.12-13);

- протокол від 02 листопада 2020 року №28, яким визнано недійсними вибори, проведені на Бобрицькій дільничній виборчій комісії (ДВК №180230) (а.с.14-15);

- протокол від 02 листопада 2020 року №29, яким визнано недійсними вибори, проведені на Барашівській дільничній виборчій комісії (ДВК №180227) (а.с.16-17);

- протокол від 02 листопада 2020 року №30, яким визнано недійсними вибори, проведені на Бастово-Руднянській дільничній виборчій комісії (ДВК №180265) (а.с.18-19);

- протокол від 02 листопада 2020 року №31, яким визнано недійсними вибори, проведені на Сімаківській дільничній виборчій комісії (ДВК №180283) (а.с.20-21);

- протокол від 02 листопада 2020 року №32, яким визнано недійсними вибори, проведені на Рясненській дільничній виборчій комісії (ДВК №180272) (а.с.22-23).

Підставою для прийняття всіх вищезазначених рішень стало безпідставне включення у списки виборців осіб, які не мали права отримувати бюлетені для голосування за місцем перебування, в кількості, що перевищувала 5% відсотків від загальної кількості виборців, які приймали участь в голосуванні на кожній із вказаних дільниць, а також відсутність пломб на мішках із виборчою документацією.

З даного приводу суд зазначає, що відповідно до частини 15 статті 254 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.

Згідно з частиною 1 статті 252 Виборчого кодексу України підставами для прийняття рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним є встановлення порушень вимог цього Кодексу, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:

1) випадків незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на 10 відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.

Перелік вищезазначених підстав є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

Разом з тим, як вбачається зі змісту частини 15 статті 254 Виборчого кодексу України рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним може бути прийнято територіальною виборчою комісією лише під час здійснення повторного підрахунку голосів на відповідній виборчій дільниці та у зв`язку із виявленням під час такого повторного підрахунку обставин, передбачених частиною 1 статті 252 Виборчого кодексу України.

Відповідно до частини 9 статті 254 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах. Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 цього Кодексу (частина 12 статті 254 Виборчого кодексу України).

Згідно з частиною 13 статті 254 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів.

Водночас, під час розгляду справи судом було безспірно встановлено, що у зв`язку з надходженням від позивача, як від кандидата на посаду сільського голови, скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях, Барашівська сільська територіальна виборча комісія рішення про проведення повторного підрахунку голосів на ДВК №180231, ДВК №180264, ДВК №180273, ДВК №180230, ДВК №180227, ДВК №180265, ДВК №180283, ДВК №180272 не приймала.

Крім того, частиною 13 статті 254 Виборчого кодексу України закріплено, що у разі визнання голосування на виборчій дільниці недійсним при повторному підрахунку голосів усі виборчі бюлетені, що використовувалися для голосування на відповідній виборчій дільниці, вважаються такими, що не підлягають врахуванню. У цьому випадку протокол територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців з відповідних виборів на цій виборчій дільниці складається у порядку, встановленому частинами тринадцятою та чотирнадцятою цієї статті, та повинен містити лише відомості, зазначені в абзацах другому - дев`ятому частини другої статті 251 цього Кодексу або в абзацах сімнадцятому - двадцять четвертому частини другої статті 251 цього Кодексу. На місці інших відомостей ставиться прочерк.

При цьому суд зазначає, що наслідком визнання недійсними виборів на певній виборчій дільниці є те, що результати голосування по цій дільниці не підлягають врахуванню при встановленні підсумків голосування та визначенні результатів виборів у відповідному виборчому окрузі.

Водночас, з пояснень представника відповідача, наданих в судовому засіданні, встановлено, що передбачених частиною 13 статті 254 Виборчого кодексу України протоколів про повторний перерахунок голосів на ДВК №180231, ДВК №180264, ДВК №180273, ДВК №180230, ДВК №180227, ДВК №180265, ДВК №180283, ДВК №180272 Барашівською сільською територіальною виборчою комісією на складалось.

З огляду на зазначене суд приходить до висновку, що прийнятті відповідачем без проведення процедури повторного підрахунку голосів протоколи від 02 листопада 2020 року №25, №26, №27, №28, №29, №30, №31, №32, яким визнано недійсними вибори на ДВК №180231, ДВК №180264, ДВК №180273, ДВК №180230, ДВК №180227, ДВК №180265, ДВК №180283, ДВК №180272, є такими, що прийняті з порушенням вимог виборчого законодавства.

В подальшому Барашівською сільською територіальною виборчою комісією були прийняті:

- протокол від 04.11.2020 №33, яким визнано таким, що втратив чинність протокол від 02.11.2020 №25 про визнання недійсними виборів на Будо-Бобрицькій дільничній виборчій комісії (ДВК №180231);

- протокол від 04.11.2020 №34, яким визнано таким, що втратив чинність протокол від 02.11.2020 №29 про визнання недійсними виборів на Барашівській дільничній виборчій комісії (ДВК №180227);

- протокол від 04.11.2020 №35, яким визнано таким, що втратив чинність протокол від 02.11.2020 №26 про визнання недійсними виборів на Неділищенській дільничній виборчій комісії (ДВК №180264);

- протокол від 04.11.2020 №36, яким визнано таким, що втратив чинність протокол від 02.11.2020 №30 про визнання недійсними виборів на Бастово-Руднянській дільничній виборчій комісії (ДВК №180265);

- протокол від 04.11.2020 №37, яким визнано таким, що втратив чинність протокол від 02.11.2020 №27 про визнання недійсними виборів на Кам`янській дільничній виборчій комісії (ДВК №180273);

- протокол від 04.11.2020 №38, яким визнано таким, що втратив чинність протокол від 02.11.2020 №31 про визнання недійсними виборів на Сімаківській дільничній виборчій комісії (ДВК №180283);

- протокол від 04.11.2020 №39, яким визнано таким, що втратив чинність протокол від 02.11.2020 №28 про визнання недійсними виборів на Бобрицькій дільничній виборчій комісії (ДВК №180230);

- протокол від 04.11.2020 №40, яким визнано таким, що втратив чинність протокол від 02.11.2020 №32 про визнання недійсними виборів на Рясненській дільничній виборчій комісії (ДВК №180272).

Однак, норми Виборчого кодексу України не передбачають можливості прийняття територіальною виборчою комісією рішення про скасування раніше прийнятого нею рішення про визнання недійсними виборів на певній виборчій дільниці.

Вказане також є свідченням недотримання Барашівською сільською територіальною виборчою комісією норм Виборчого кодексу України.

Відповідно до частини 2 та 3 статті 255 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів такі відомості: 1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями; 2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями; 3) кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільницях; 4) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені; 5) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців для голосування за місцем перебування на виборчих дільницях; 6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування; 7) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування; 8) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у приміщенні для голосування; 9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні за місцем перебування; 10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні; 11) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях; 12) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними; 13) відсоток загальної кількості виборчих бюлетенів, визнаних недійсними, у відношенні до загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні.

До протоколу територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, єдиному одномандатному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів, крім відомостей, зазначених у частині другій цієї статті, цифрами і прописом заносяться відомості про кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, за кожного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.

Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити підсумки голосування в межах територіального, багатомандатного виборчих округів незалежно від кількості виборчих дільниць у відповідному окрузі, щодо яких прийнято рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним або на яких голосування не було організовано і проведено в день голосування відповідно до вимог цього Кодексу.

Згідно з статтею 278 Виборчого кодексу України сільська, селищна, міська виборча комісія на підставі протоколу про результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови приймає одне з таких рішень: 1) про визнання особи обраною сільським, селищним, міським головою; 2) про призначення повторного голосування з виборів сільського, селищного, міського голови; 3) про визнання виборів сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів.

Територіальна виборча комісія з відповідних виборів визнає обраним сільським, селищним, міським (міст з кількістю виборців до 75 тисяч осіб) головою кандидата, який за результатами голосування виборців отримав найбільшу порівняно з іншими кандидатами на посаду кількість голосів виборців.

У зв`язку з прийняттям протоколів від 04.11.2020 №33, №34, №35,№36, №37, №38, №39 та №40, якими визнано такими, що втратили чинність протоколи про визнання недійсними виборів на ДВК №180231, ДВК №180227, ДВК №180264, ДВК №180265, ДВК №180273, ДВК №180283, ДВК №180230, ДВК №180272, результати голосування по вказаних дільницях були враховані Барашівською сільською територіальною виборчою комісією при визначенні результатів виборів голови Барашівської сільської ради та відповідно прийнято оскаржувану у даній справі постанову від 04 листопада 2020 року №28 Про встановлення результатів на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів сільських, селищних, міських голів та депутатів сільських, селищних, міських рад .

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що відповідач, встановивши чисельні порушення на 8-ми вищезазначених дільницях, діяв всупереч нормам статті 254 Виборчого кодексу України, прийнявши передчасне рішення у формі протоколів від 02.11.2020 №25, №26, №27, №28, №29, №30, №31, №32 про визнання виборів недійсними, в подальшому визнавши вказані протоколи нечинними. В результаті зазначених протиправних дій відповідача, при прийнятті постанови від 04 листопада 2020 року №28 Про встановлення результатів на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів сільських, селищних, міських голів та депутатів сільських, селищних, міських рад , яка є предметом оскарження в даній справі, враховані результати голосування по ДВК №180231, №180227, №180264, №180265, №180273, №180283, №180230, №180272.

З приводу заявлених позивачем вимог щодо зобов`язання Барашівську сільську територіальну виборчу комісію прийняти передбачене статтями 252, 254 Виборчого кодексу України рішення по фактах грубих порушень Виборчого кодексу України на ДВК №180290 та ДВК №180228 та оформити їх протокольним рішенням про визнання виборів на дільницях №180290 та №180228 недійсними, суд зазначає наступне.

З матеріалів справи вбачається, що 28 жовтня 2020 року кандидатами на посаду голови Барашівської сільської ради ОСОБА_1 та ОСОБА_6 до Барашівської сільської територіальної виборчої комісії була подана заява-скарга (вхідний №105 від 28.10.2020) щодо безпідставного надання виборцям із Березівської виборчої дільниці (ДВК №180228) права голосувати за місцем їх перебування (а.с.98-99). За наслідками розгляду вищезазначеної скарги Барашівською сільською територіальною виборчою комісією було прийнято рішення про огляд заяв на виїзне голосування та медичних довідок по вказаній Березівській дільничній виборчій комісії (ДВК №180228), про що був складений акт від 28.10.2020 (а.с.25), в якому підтверджено наявність викладених у скарзі порушень. Вказаним актом відповідач фактично констатував наявність порушень виборчого законодавства під час голосування на Березівській виборчій дільниці (ДВК №180228). Крім того, 28.10.2020 відповідач прийняв протокол від 28.10.2020 №22, яким вирішив повторно перевірити виборчу документацію по Березівській виборчій дільниці (ДВК №180228) (а.с.115).

30 жовтня 2020 року кандидатом на посаду голови Барашівської сільської ради ОСОБА_1 до Барашівської сільської територіальної виборчої комісії була подана заява-скарга (вхідний №108 від 30.10.2020), в якій позивач повідомив про самовільне розпечатування членами Яблунецької дільничої виборчої комісії (ДВК №180290) пакетів з виборчою документацією після їх запечатування у присутності всіх членів ДВК, спостерігачів, кандидатів та учасників виборчих перегонів та просив прийняти рішення по факту можливої фальсифікації виборів на вказаній дільниці (а.с.108-109.) У зв`язку з надходження зазначеної скарги, Барашівською сільською територіальною виборчою комісією був прийнятий протокол від 30.10.2020 №23, яким вирішено перевірити виборчу документацію по Яблунецькій дільничій виборчій комісії (ДВК №180290) (а.с.116-117).

Жодних доказів того, що вказана повторна перевірка виборчої документації по Березівській виборчій дільниці (ДВК №180228) та по Яблунецькій дільничій виборчій комісії (ДВК №180290) була проведена відповідачем, матеріали справи не містять, як і не містять результатів такої перевірки.

Однак, нормами частин 8-10 статті 72 Виборчого кодексу України, визначено що при розгляді скарги по суті виборча комісія може задовольнити скаргу повністю або частково чи відмовити в її задоволенні.

Виборча комісія, встановивши, що рішення, дії чи бездіяльність не відповідають законодавству про вибори, задовольняє скаргу. При задоволенні скарги виборча комісія може задовольнити усі або частину вимог суб`єкта звернення зі скаргою.

У разі задоволення скарги виборча комісія може прийняти рішення, яким: 1) визнати рішення суб`єкта оскарження чи окремих його положень, дії чи бездіяльність такими, що не відповідають вимогам законодавства (є протиправними), порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу; 2) скасувати оскаржене рішення; 3) зобов`язати суб`єкта оскарження здійснити дії, передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів; 4) зобов`язати суб`єкта оскарження утриматися від вчинення певних дій; 5) поновити в інший спосіб порушені виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу; 6) зобов`язати суб`єкта оскарження здійснити передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів, дії, які випливають із факту скасування рішення, визнання оскаржених дій або бездіяльності протиправними.

Разом з тим, Барашівська сільська територіальна виборча комісія вищезазначені скарги від 28.10.2020 вх. №105 та від 30.10.2020 вх.№108 щодо порушень на Березівській виборчій дільниці (ДВК №180228) та на Яблунецькій дільничій виборчій комісії (ДВК №180290) належним чином не розглянула, жодного із визначених статтею 72 Виборчого кодексу України рішень, жодних рішень за результатами розгляду цих скарг не прийняла, хоча фактично в акті від 28.10.2020 (а.с.25) підтвердила наявність порушень на ДВК №180228.

Зазначені дії відповідача мали наслідком врахування результатів виборів по ДВК №180228 та ДВК №180228 при прийнятті оскаржуваної постанови від 04 листопада 2020 року №28 Про встановлення результатів на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів сільських, селищних, міських голів та депутатів сільських, селищних, міських рад , без належної перевірки фактів можливих порушень виборчого законодавства на вказаних дільницях.

Частиною 2 статті 2 КАС України передбачено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому суд відмічає, що "на підставі" означає, що суб`єкт владних повноважень: 1) повинен бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України; 2) зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним; "у межах повноважень" означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх; "у спосіб" означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби; "з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано", тобто використання наданих суб`єкту владних повноважень повинно відповідати меті та завданням діяльності суб`єкта, які визначені нормативним актом, на підставі якого він діє; "обґрунтовано", тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Рішення повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Статтею 9 КАС України закріплено принцип законності, який вимагає, щоб органи державної влади та їх посадові особи діяли тільки на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 1, 2 ст. 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Разом з тим, відповідач як суб`єкт владних повноважень під час розгляду справи належних і достатніх доказів, які б повністю спростували доводи позивача, не надав.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відтак, суд повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд виходить з наступного.

Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Суд відмічає, що станом на момент вирішення справи, судовий збір позивачем не сплачено, а тому питання стягнення судового збору вирішується судом відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з нормами Закону України "Про судовий збір" за звернення з даним позовом до суду позивач повинен був сплатити судовий збір в розмір 1681,60 гривень.

Таким чином, з огляду на положення ч. 9 ст. 273 та ч. 1 ст. 139 КАС України, а також беручи до уваги задоволення позовних вимог ОСОБА_1 та відсутність сплати позивачем судового збору станом на момент вирішення справи, суд приходить до висновку, що стягненню з Барашівської сільської територіальної виборчої комісії Новоград-Волинського району Житомирської області на користь державного бюджету України підлягає судовий збір у розмірі 1681,60 гривень.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 271-273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

Позов кандидата на посаду сільського голови Барашівської сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; паспорт НОМЕР_1 ) до Барашівської сільської територіальної виборчої комісії Новоград-Волинського району Житомирської області (вул. Героїв Майдану, 10, с. Бараші, м.Новоград-Волинський район, Житомирська область, 11255; код ЄДРПОУ 43790980), треті особи без самостійних позовних вимог на предмет спору на стороні відповідача: дільничні виборчі комісії №180227, №180228, №180230, №180231, №180264, №180265, №180272, №180273, №180283, №180290 про визнання незаконними рішення, дії та бездіяльність, скасування постанови, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправними дії Барашівської сільської територіальної виборчої комісії Новоград-Волинського району Житомирської області щодо встановлення результатів виборів сільського голови Барашівської сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області, оформлені постановою Барашівської сільської територіальної виборчої комісії від 04 листопада 2020 року №28 Про встановлення результатів на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів сільських, селищних, міських голів та депутатів сільських, селищних, міських рад .

Скасувати пункт 1 постанови Барашівської сільської територіальної виборчої комісії від 04 листопада 2020 року №28 Про встановлення результатів на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів сільських, селищних, міських голів та депутатів сільських, селищних, міських рад , яким встановлено результати виборів голови Барашівської сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області.

Зобов`язати Барашівську сільську територіальну виборчу комісію Новоград-Волинського району Житомирської області здійснити повторний підрахунок результатів виборів на виборчих дільницях №180231, №180227, №180264, №180265, №180273, №180283, №180230, №180272.

Зобов`язати Барашівську сільську територіальну виборчу комісію Новоград-Волинського району Житомирської області розглянути скарги кандидата на посаду сільського голови Барашівської сільської ради Новоград-Волинського району Житомирської області ОСОБА_1 від 28.10.2020 вх. №105 та від 30.10.2020 вх.№108 щодо порушень на Березівській виборчій дільниці (ДВК №180228) та на Яблунецькій дільничій виборчій комісії (ДВК №180228), за результатами їх розгляду прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України.

Стягнути з Барашівської сільської територіальної виборчої комісії Новоград-Волинського району Житомирської області (вул. Героїв Майдану, 10, с. Бараші, м.Новоград-Волинський район, Житомирська область, 11255; код ЄДРПОУ 43790980) на користь державного бюджету України судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1681,60 грн. (тисяча шістсот вісімдесят одна гривня шістдесят копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги у дводенний строк з дня його проголошення.

Рішення проголошено: 09 листопада 2020 року о 14:30.

Головуючий суддя І.Е.Черняхович

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92706026
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/19451/20

Рішення від 09.11.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 07.11.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні