Рішення
від 09.11.2020 по справі 280/4154/20
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

09 листопада 2020 року Справа № 280/4154/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., розглянувши в порядку письмового, за правилами спрощеного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )

до Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області (69089, м. Запоріжжя, вул. Істоміна, 8)

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

23.06.2020 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до (з урахуванням уточнень від 07.08.2020) Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:

визнати незаконними дії Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області в частині відмови ОСОБА_1 у наданні будівельного паспорту для будівництва житлового будинку на земельній ділянці 0,1 га, кадастровий номер 2322181600:08:002:0150, розташованій за адресою: АДРЕСА_2 ;

зобов`язати Відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області видати ОСОБА_1 будівельний паспорт для будівництва житлового будинку на земельній ділянці 0,1 га, кадастровий номер 2322181600:08:002:0150, розташованій за адресою: АДРЕСА_2 .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 , як власник земельної ділянки, цільовим призначенням якої є будівництво та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, звернувся до відповідача із заявою про надання будівельного паспорту забудови даної земельної ділянки. Проте, відповідачем відмовлено у наданні будівельного паспорту з підстав відсутності інформації про розроблену та затверджену на відповідну територію містобудівну документацію. Позивач вважає дії щодо відмови у наданні будівельного паспорту протиправними, та вказує, що ним надано всі необхідні документи для отримання такого паспорту. Крім того наполягає, що відповідачем не зазначено жодну з підстав для відмови у наданні будівельного паспорту, передбачену законодавством. Посилаючись на норми Конституції України, Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2011 №103, просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 30.06.2020 позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху. Надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви. Ухвалою суду від 21.07.2020 продовжено процесуальний строк для усунення недоліків позовної заяви. В межах встановленого строку позивачем усунуто недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 07.08.2020 відкрито провадження у справі №280/4154/20; ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Ухвалою суду від 15.09.2020 відкладено розгляд справи до 06.10.2020.

Відповідач позов не визнав, у поданому відзиві (вх. від 01.10.2020 №45852) посилається, зокрема, на п. 1.4 Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2011 №103 та зазначає, що відповідно до поданої позивачем заяви земельна ділянка, що планується до забудови, розташована на території Володимирівської сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами с. Володимирівське, а отже забудова такої ділянки має здійснюватися відповідно до детальних планів територій та планувальних рішень проектів садівницьких та дачних товариств. Враховуючи, що ані детальний план, ані планувальні рішення проектів садівничих та дачних товариств на дану ділянку , а також інша містобудівельна документація не розроблені та не затверджені, заявнику повернуто подані документи на підставі п. 2.4 Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2011 №103. У задоволенні позовних вимог просить відмовити.

Позивачем пред`явлено вимогу, яка згідно пункту 10 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) належить до справ незначної складності та підлягає розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

Частиною п`ятою статті 262 КАС України встановлено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Враховуючи приписи ч. 5 ст. 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд звертає увагу на наступне.

24.12.2019 між ОСОБА_2 (Продавець) та ОСОБА_1 (Покупець) укладено Договір купівлі-продажу, за умовами якого Продавець передає у власність Покупця земельну ділянку, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 , кадастровий номер 2322181600:08:002:0150, площею 0,1000 га. Договір посвідчено приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Кашпуровою Ю.В. та зареєстровано у реєстрі за №939. Відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, цільовим призначенням даної земельної ділянки є будівництво і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

Позивач звернувся до Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області із заявою на видачу будівельного паспорта від 05.03.2020, до якої додав витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, ескізні наміри забудови.

Листом від 10.03.2020 №19-20/21 позивачу повідомлено, що у Відділі містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області відсутня інформація про розроблену та затверджену на відповідну територію містобудівну документацію. Враховуючи викладене, наданий пакет документів повернуто позивачу без розгляду.

Не погоджуючись із діями відповідача, ОСОБА_1 звернувся до суду з даною позовною заявою.

Розглядаючи спір по суті, суд керується наступними мотивами.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначає Закон України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 № 3038-VI (далі - Закон України № 3038-VI; у чинній на момент виникнення спірних правовідносин редакції).

За визначенням пунктів 3, 7, 13 частини 1 статті 1 Закону України № 3038-VI детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території; містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій; територія - частина земної поверхні з повітряним простором та розташованими під нею надрами у визначених межах (кордонах), що має певне географічне положення, природні та створені в результаті діяльності людей умови і ресурси.

Планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. (абз. 1 ч. 1 ст. 16 Закону України № 3038-VI).

За правилами частин 1, 2, 8 статті 19 Закону України № 3038-VI детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.

Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці.

Детальний план території за межами населених пунктів розробляється відповідно до схеми планування території (частини території) району та/або області з урахуванням обмежень використання приаеродромної території, встановлених відповідно до Повітряного кодексу України, та державних і регіональних інтересів.

Розроблення детального плану території за межами населених пунктів та внесення змін до нього здійснюються на підставі розпорядження відповідної районної державної адміністрації, крім випадків, якщо законами встановлений інший порядок.

Детальний план території у межах населеного пункту розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради протягом 30 днів з дня його подання, а за відсутності затвердженого в установленому цим Законом порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою, крім випадків, передбачених цим Законом.

Відповідно до вимог ч. 1, 3, 4 ст. 27 Закону України № 3038-VI забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт).

Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки.

Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів.

За наявності плану зонування території розроблення будівельного паспорта здійснюється на його підставі.

Надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Порядок видачі та форма будівельного паспорта визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2011 № 103 затверджено Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - Порядок №103; у чинній на момент виникнення спірних правовідносин редакції). Цей Порядок розроблений відповідно до статті 27 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності і призначений для використання уповноваженими органами містобудування та архітектури та іншими суб`єктами містобудування при вирішенні питань забудови присадибних, дачних і садових земельних ділянок. (п. 1.1. Порядку №103).

Будівельний паспорт забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт) визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного) з площею до 300 квадратних метрів, господарських будівель, споруд, гаражів, елементів інженерного захисту, благоустрою та озеленення на земельній ділянці. (п. 1.2. Порядку №103).

Розроблення будівельного паспорта здійснюється:

в межах населених пунктів - відповідно до наявної містобудівної документації на місцевому рівні;

за межами населених пунктів - відповідно до детальних планів територій та планувальних рішень проектів садівницьких та дачних товариств. (п. 1.4. Порядку №103).

Так, належна позивачу на праві приватної власності земельна ділянка, розташована за адресою: АДРЕСА_2, знаходиться за межами населених пунктів, що не оспорюється сторонами.

Звідси, як передбачено пунктом 1.4 Порядку №103, розроблення будівельного паспорту на дану земельну ділянку здійснюється відповідно до детальних планів територій та планувальних рішень проектів садівницьких та дачних товариств.

При цьому, така вимога узгоджується із приписами ч. 3 ст. 27 Закону України № 3038-VI, відповідно до яких надання будівельного паспорта здійснюється на підставі відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

В той же час, до заяви від 05.03.2020 про надання будівельного паспорта позивачем додано лише витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, ескізні наміри забудови.

Відповідно до п. 2.1 Порядку №103 видача будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури безпосередньо, через центри надання адміністративних послуг та/або через Єдиний державний портал адміністративних послуг. Будівельний паспорт надається уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять:

заява на видачу будівельного паспорта зі згодою замовника на обробку персональних даних за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку;

засвідчена в установленому порядку копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію;

ескізні наміри забудови (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо);

проект будівництва (за наявності);

засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.

Згідно п. 2.2 Порядку №103 у разі зміни намірів забудови земельної ділянки (розміщення нових або реконструкція існуючих об`єктів), реалізація яких не перевищує граничнодопустимих параметрів, до будівельного паспорта можуть вноситись зміни.

Внесення змін до будівельного паспорта здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку та на умовах, визначених для його отримання, протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять:

заява на внесення змін до будівельного паспорта за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку;

примірник будівельного паспорта замовника;

ескізні наміри змін (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, фасади та плани поверхів нових об`єктів із зазначенням габаритних розмірів тощо);

засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.

За правилами п. 2.4 Порядку №103 пакет документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього повертається уповноваженим органом містобудування та архітектури замовнику з таких підстав:

неподання повного пакета документів, визначених пунктом 2.1 або 2.2 цього розділу;

невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.

Повернення пакета документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього здійснюється з відповідним обґрунтуванням уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, який не перевищує строк його надання. (п. 2.5 Порядку №103).

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку, що підставою для відмови у наданні будівельного паспорта може бути неподання повного пакета документів або невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. При цьому у силу п. 2.4 Порядку № 103 при вирішенні питання про видачу будівельного паспорту, крім відповідності намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації, перевірці підлягає ще і відповідність намірів вимогам державних будівельних норм, стандартів і правил.

Вказаний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 30.01.2018 у справі № 405/10324/14-а (2а/405/21/15) та від 21.11.2019 у справі №807/166/19.

Натомість, відсутність розробленого детального плану території, на якій позивач бажає побудувати будинок, унеможливлює здійснення відповідачем перевірки поданих документів на відповідність їх вимогам чинної містобудівної документації, державним будівельним нормам, стандартам і правилам, як це визначено пунктом 2.3 Порядку N 103.

За таких обставин, повертаючи позивачу заяву із доданими до неї документами, відповідач діяв у спосіб, передбачений чинним законодавством (зокрема, п. 2.4 Порядку №103).

Твердження позивача, із посиланням на норми Цивільного кодексу України, щодо обмеження його прав як власника майна на здійснення забудови є безпідставними, з огляду на те, що така діяльність повинна здійснюватись з дотриманням визначених процедур.

Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням вищевикладеного, підстави для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 відсутні.

Розподіл судових витрат судом не здійснюється.

Керуючись статтями 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення виготовлено та підписано 09.11.2020.

Суддя Ю.П. Бойченко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92706416
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4154/20

Постанова від 06.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 05.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 05.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 09.11.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 15.09.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 07.08.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 21.07.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні