Справа № 420/11995/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 листопада 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Цховребової М.Г.
за участю:
секретаря судового засідання - Дубінєвича М.Г.
представників позивачів - Осадчого А.Ю., Негари Р.В.
представників відповідачів - Демінської К.В., Чапуріної С.І.
представника третьої особи - Білозор О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова до Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області та Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, третя особа - Одеська міська організація Політичної партії Довіряй Ділам , про визнання протиправними та скасування рішень та постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -
встановив:
6 листопада 2020 року о 21 год. 49 хв. до Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 , Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова (з урахуванням ухвали суду від 08.11.2020 року про залучення до участі у справі третьої особи) до Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області та Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - Одеська міська організація Політичної партії Довіряй Ділам , в якому позивачі просять:
- визнати протиправним та скасувати рішення Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Київського територіального виборчого округу, оформлене протоколом Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 4 листопада 2020 року 04 година 50 хвилин з позначкою Уточнений ;
- визнати протиправним та скасувати рішення Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 1, оформлене протоколом Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 3 листопада 2020 року 23 година 50 хвилин;
- визнати протиправним та скасувати рішення Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 2, оформлене протоколом Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 3 листопада 2020 року 23 година 40 хвилин;
- зобов`язати Київську районну у місті Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області провести повторний підрахунок голосів виборців (повний повторний підрахунок голосів виборців по кожному кандидату) з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Київського територіального виборчого округу на виборчих дільницях за номерами: 511073, 511074, 511075, 511076, 511077, 511078, 511079, 511080, 511081, 511082, 511083, 511084, 511085, 511086, 511087, 511088, 511089, 511090, 511091, 511092, 511093, 511094, 511095, 511096, 511097, 511098, 511099, 511100, 511101, 511102, 511103, 511104, 511105, 511106, 511107, 511108, 511109, 511110, 511111, 511112, 511113, 511114, 511115, 511116, 511117, 511118, 511119, 511120, 511121, 511122, 511123, 511124, 511125, 511126, 511127, 511128, 511129, 511130, 511131, 511132, 511133, 511134, 511135, 511136, 511137, 511138, 511139, 511140, 511141, 511142, 511143, 511144, 511145, 511146, 511147, 511148, 511149, 511150, 511151, 511152, 511153, 511154, 511155, 511156, 511157, 511158;
- зобов`язати Київську районну у місті Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області провести повторний підрахунок голосів виборців (повний повторний підрахунок голосів виборців по кожному кандидату, висунутому від кожної місцевої організації політичної партії; повторний підрахунок голосів виборців, що підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати; повторний підрахунок виборчих бюлетенів, що визнані недійсними) з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на виборчих дільницях за номерами: 511073, 511074, 511075, 511076, 511078, 511080, 511093, 511103, 511104, 511106, 511107, 511109, 511110, 511111, 511112, 511113, 511114, 511115, 511116, 511118, 511119, 511120, 511121, 511122, 511123, 511124, 511125, 511126, 511127, 511128, 511129, 511130, 511131, 511132, 511133, 511134, 511137, 511139, 511140, 511141, 511142, 511143, 511144, 511145, у виборчому окрузі № 1 у місті Одеса Одеського району Одеської області;
- зобов`язати Київську районну у місті Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області повторно перерахувати голоси виборців (повний повторний підрахунок голосів виборців по кожному кандидату, висунутому від кожної місцевої організації політичної партії; повторний підрахунок голосів виборців, що підтримали весь територіальний виборчий список кандидатів у депутати; повторний підрахунок виборчих бюлетенів, що визнані недійсними) з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області на виборчих дільницях за номерами: 511077, 511079, 511081, 511082, 511083, 511084, 511085, 511086, 511087, 511088, 511089, 511090, 511091, 511092, 511094, 511095, 511096, 511097, 511098, 511099, 511100, 511101, 511102, 511105, 511108, 511117, 511135, 511136, 511138, 511146, 511147, 511148, 511149, 511150, 511151, 511152, 511153, 511154, 511155, 511157, 511158, у виборчому окрузі № 2 у місті Одеса Одеського району Одеської області;
- визнати протиправним та скасувати рішення Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про результати голосування з виборів Одеського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, оформлене протоколом Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 5 листопада 2020 року 01 година 58 хвилин;
- визнати протиправною та скасувати постанову Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Про призначення повторного голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від 5 листопада 2020 року № 301;
- визнати протиправним та скасувати рішення Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про результати виборів депутатів Одеської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, оформлене протоколом Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 4 листопада 2020 року 20 година 24 хвилини.
Ухвалою суду від 07.11.2020 року: відкрито провадження в адміністративній справі; вирішено справу розглядати за правилами позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін з особливостями провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій; призначено судове засідання для розгляду справи.
В судовому засіданні представники позивачів підтримали адміністративний позов, просили суд задовольнити його в повному обсязі, із посиланням на ст. 9 Конституції України, ст. 3 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ст.ст. 19, 20, ч. 2 ст. 32, ч. 1 ст. 196, ч.ч. 2, 4, 6 ст. 250, ч. 10 ст. 251, ч.ч. 1, 3, 5, абз. 2 ч. 6 ст. 253, ч.ч. 1, 3, 4, 7, 8, 10-13, 15 ст. 254, ч.ч. 2, 3, 5-7 ст. 255 Виборчого кодексу України, ст. 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , з таких фактичних підстав:
- ОСОБА_1 є кандидатом на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області, відповідно до постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 28 вересня 2020 року № 57 22 година 39 хвилин Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова ;
- Одеська обласна організація Української морської партії Сергія Ківалова є суб`єктом виборчого процесу на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області та депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області. Постановою Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 05.10.2020 № 131 зареєстровано кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова;
- протоколом Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 04 листопада 2020 року 04 години 50 хвилин з позначкою Уточнений встановлено підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Київського територіального виборчого округу. Протоколом Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 03 листопада 2020 року 23 година 50 хвилин встановлено підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 1. Протоколом Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 03 листопада 2020 року 23 година 40 хвилин встановлено підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 2. На думку позивачів зазначені рішення Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, оформлені вказаними протоколами, є протиправними;
- виборча документація дільничних виборчих комісій передана Київській районній у місті Одесі територіальній виборчій комісії Одеської області і щодо яких було прийнято рішення про складання протоколу про підрахунок голосів виборців з позначкою Уточнений або про проведення повторного підрахунку голосів зберігалась у приміщенні Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області в розпакованому вигляді, без забезпечення їх належного захисту від сторонніх осіб. Так, зазначені пакунки з виборчою документацією зберігались в залі засідань Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області біля стіни таким, чином, що інші присутні мали безпосередній доступ до цих пакунків з виборчою документацією. Членами Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області не забезпечувалось постійне спостереження за цілісністю вказаної виборчої документації. Мали місце численні випадки безперешкодного доступу сторонніх осіб, що були присутні на засіданні Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, до місця розміщення вказаних пакунків з виборчою документацією. Крім того, враховуючи велике скупчення у приміщенні Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області під час прийняття виборчої документації від дільничних виборчих комісій, а потім при проведенні повторного перерахунку голосів, членами Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області взагалі не приділялась увага виборчій документації, що розміщувалась у розпакованих пакунках. Отже, під час такого зберігання Київською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області виборчої документації цілком могли трапитись випадки підміни пакетів з виборчою документацією, зміненням їх вмісту або вчинятись будь-які інші дії, спрямовані на спотворення результатів волевиявлення виборців, що викликає цілком обґрунтовані сумніви щодо точного і достовірного встановлення результатів виборів, яке гарантується Конституцією України та Виборчим кодексом України, зокрема ст. 19;
- в підтвердження вищезазначеного виступає той факт, що вказані пакунки з виборчою документацією зберігалися в приміщенні Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області у такому вигляді протягом досить тривалого періоду часу. Це значно підвищує ризики несанкціонованого втручання у виборчі документи;
- виборча документація дільничних виборчих комісій, яких було зобов`язано скласти протокол про підрахунок голосів виборців з позначкою Уточнений зберігались у приміщенні Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області в неналежному вигляді протягом всього часу, наданого такій дільничній виборчій комісії для складання протоколу про підрахунок голосів виборців з позначкою Уточнений , а виборча документація дільничних виборчих комісій, щодо яких було прийнято рішення про проведення повторного підрахунку голосів - до моменту проведення такого повторного підрахунку голосів, що становить близько тижня. Таким чином, очевидним є допущення Київською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області грубого порушення вимог чинного законодавства відносно порядку зберігання виборчої документації, у тому числі дільничних виборчих комісій щодо яких прийнято рішення про складання протоколу про підрахунок голосів виборців з позначкою Уточнений або про проведення повторного підрахунку голосів;
- під час проведення безперервного засідання до встановлення підсумків голосування Київською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області неодноразово оголошувались перерви, що є порушенням вимог Виборчого кодексу України. При цьому більшість членів Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області залишали приміщення Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області. Таким чином, також створювались можливості для підміни пакетів з виборчою документацією, зміненням їх вмісту або вчинятись будь-які інші дії, спрямовані на спотворення результатів волевиявлення виборців;
- під час транспортування і передачі виборчих документів до Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області дільничними виборчими комісіями у межах Київського територіального виборчого округу єдиного одномандатного міського виборчого округу з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області та територіальних виборчих округів № 1 та № 2 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області було допущено грубі системні порушення порядку транспортування виборчих документів до Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області. Так, виборчі документи дільничних виборчих комісій знаходилися певний час біля будівлі та у будівлі Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області до їх передачі Київській районній у місті Одесі територіальній виборчій комісії Одеської області без супроводу відповідних представників дільничних виборчих комісій. Багато виборчої документації дільничних виборчих комісій не супроводжувались працівниками Національної поліції;
- проведення Київською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області повторного підрахунку голосів на виборчих дільницях, стосовно яких було прийнято таке рішення, здійснювалося відповідно до графіку, встановленого Київською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області та оприлюдненого у приміщенні Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області. Водночас, Київською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області не було дотримано зазначеного графіка, з метою обмеження можливості кандидатів в депутати, кандидата на посаду міського голови, їх довірених осіб, уповноважених осіб організації партій, офіційних спостерігачів бути присутніми під час повторного перерахунку. Так, наприклад, проведення повторного перерахунку виборчої дільниці № 511116 за графіком, встановленим Київською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області мало здійснюватися 30.10.2020 р., однак, насправді, повторний перерахунок члени Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області почали 29.10.2020 р.;
- Київською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області також допущено низку порушень під час проведення повторного перерахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 511116. По-перше, дільничною виборчою комісією № 511116 до Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області було надано не перший примірник протоколу про підсумки голосування, а протокол з позначкою Уточнений . По-друге, під час проведення повторного підрахунку членами Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області неодноразово здійснювалось перерахування відповідного виду бюлетенів, при цьому результат кожного разу відрізнявся від попередніх;
- оскаржувані рішення, оформлені протоколами Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області стали підставою для встановлення відповідачем 2, Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області, результатів голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області та депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області. Так, рішення Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Київського територіального виборчого округу, оформлене протоколом Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 04 листопада 2020 року 04 години 50 хвилин з позначкою Уточнений стало підставою для прийняття Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області рішення про результати голосування з виборів Одеського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі, оформленого протоколом Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 05 листопада 2020 року 01 година 58 хвилин, а також прийняття постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Про призначення повторного голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від 05 листопада 2020 року № 301. Рішення Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 1, оформлене протоколом Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 03 листопада 2020 року 23 година 50 хвилин та рішення Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 2, оформлене протоколом Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 03 листопада 2020 року 23 година 40 хвилин стали підставою для прийняття Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області рішення про результати виборів депутатів Одеської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, оформленого протоколом Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 04 листопада 2020 року 20 година 24 хвилини.
В судовому засіданні представник відповідача - Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області (далі - відповідач-1) не визнав позов, просив суд відмовити у його задоволенні у повному обсязі, із посиланням у відзиві на позовну заяву на ст.ст. 19, 92 Конституції України, ст.ст. 32, 33, 36, 63, 64, 206, 254, 255 Виборчого кодексу України, із зазначенням таких фактичних підстав:
- з огляду на зміст позовної заяви та наданих позивачами доказів , вбачається, що жодних належних та допустимих доказів на підтвердження зазначених у позовній заяві фактів, позивачами не надано, усі твердження позивачів ґрунтуються, на думку відповідача 1 лише на припущеннях позивачів, оскільки, протягом безперервного засідання Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, у залі безперервно не був присутній ні один з представників позивачів;
- періодично у безперервному засіданні Київської ТВК Одеської області були присутні довірені особи позивача - кандидата та уповноважені особи позивача - Української морської партії ОСОБА_2 , також, періодично, у засідання з`являлись і свідки, заявлені позивачами - кандидати в депутати Одеської міської ради - ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . Проте, на думку відповідача, за час присутності у безперервному засіданні Київської ТВК вищезазначених осіб неможливо скласти об`єктивну думку щодо законності дій виборчої комісії при прийнятті протоколів та виборчої документації Київською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією від дільничних виборчих комісій Київського району, що в свою чергу виключає можливість оскарження будь-яких дій Київської районної у місті Одесі ТВК Одеської області;
- відповідно до змісту позовної заяви, вбачається, що основною підставою для звернення позивачів до суду, з метою захисту нібито порушених прав суб`єктів виборчого процесу - позивачів, на думку позивача, послугувало те, що до Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області дільничними виборчими комісіями в межах Київського району міста Одеси надавалась виборча документація у розпакованому вигляді, без забезпечення її належного захисту від сторонніх осіб, що нібито підтверджується показаннями свідків - ОСОБА_3 та ОСОБА_5 - кандидатами в депутати Одеської міської ради, внесених до списку кандидатів в депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області від Української морської партії ОСОБА_2 . Проте, до позовної заяви позивачами не додано ані показань вказаних свідків, ані жодного акту про порушення виборчого законодавства України, складених в порядку, встановленому чинним законодавством України;
- проте, зазначені твердження позивачів не відповідають дійсності та спростовуються, як мінімум, відеозаписом прямої трансляції безперервного засідання Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, яка безперервно та цілодобово, в он-лайн режимі, проводилась декількома регіональними телерадіокомпаніями (наприклад, ТРК Южная волна , ТРК ГРАД та ін.). Так у інтернет-мережі наявні збережені відеозаписи безперервної трансляції засідання Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії, які можливо переглянути за певним посиланням;
- вся виборча документація, надана дільничними виборчими комісіями до Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, до моменту прийняття виборчої документації з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області та депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області від усіх дільничних виборчих комісій та проведення Київською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області перерахунку голосів виборців з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області та депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області по виборчим дільницям, виборчими комісіями яких були порушені вимоги чинного виборчого законодавства щодо оформлення та транспортування виборчої документації, відповідно до вимог Виборчого кодексу України та нормативно-правових актів ЦВК, зберігалась у приміщенні, в якому, починаючи з 20 години 00 хвилин 25 жовтня 2020 року до 23 години 58 хвилин 03 листопада 2020 року тривало безперервне засідання Київської районної територіальної виборчої комісії Одеської області. Зазначена виборча документація в жодному випадку, ні на хвилину не залишалась без нагляду членів Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії. Крім того, у приміщенні, в якому проводилось безперервне засідання Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області та зберігалась виборча документація, безперервно, і вдень, і вночі, були присутні зареєстровані, відповідно до вимог Виборчого кодексу України, офіційні спостерігачі від суб`єктів виборчого процесу, довірені особи кандидатів, уповноважені особи партій та організацій партій, журналісти та оператори, комісія працювала у безперервному режимі, а тому, відповідач 1 наголошує на неможливості та недоцільності констатації будь-яких не передбачених вимогами чинного законодавства України, дії із виборчою документацією;
- за результатами розгляду документів 24 (Двадцяти чотирьох) дільничних виборчих комісій виборчих дільниць із 85 (Вісімдесяти п`яти), розташованих у Київському районі міста Одеси, Київською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області, відповідно до вимог статті 254 Виборчого кодексу України одноголосно були прийняті рішення щодо призначення повторного перерахунку голосів виборців. Такі рішення Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області прийняті на підставі вимог частин 9, 10 статті 254 Виборчого кодексу України, в зв`язку з порушеннями, допущеними членами дільничних виборчих комісій щодо упаковки та транспортування виборчої документації до територіальної виборчої комісії (належним чином не упаковані протоколи про підрахунок голосів виборців з одного або обох видів виборів, належним чином не упакована виборча документація та/або наявність скарг про встановлення порушень виборчого законодавства, складених суб`єктами виборчого процесу на підставі відповідних актів про порушення виборчого законодавства на деяких виборчих дільницях тощо);
- за результатами розгляду скарги кандидата в депутати Одеської міської ради від Української морської партії Сергія Ківалова в межах територіального виборчого округу № 1 - ОСОБА_3 на неправомірні дії членів дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 511116, Київською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області був призначений повторний перерахунок голосів виборців з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області та з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області, за результатами якого були складені Протоколи Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, відомості яких враховані при встановленні підсумків голосування;
- за результатами повторного перерахунку голосів виборців, здійсненого Київською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області, факти, зазначені скаржником у скарзі на неправомірні дії членів дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 511116 не знайшли свого підтвердження;
- крім того, в обґрунтування порушення своїх прав, свобод та інтересів, позивачі посилаються на той факт, що нібито оскаржуваними рішеннями відповідачів порушені їх права брати участь у виборах та бути обраними до органів місцевого самоврядування, що передбачені положеннями ч. 1 ст. 38 Конституції України, ст. 12 Закону України Про політичні партії в Україні , а також положеннями Виборчого кодексу України. Проте, відповідач 1 вважає вищезазначене обґрунтування позову безпідставним та маніпулятивним, оскільки жодних доказів будь-яких порушень чинного виборчого законодавства України з боку відповідачів, позивачами ані до суду, ані до відповідачів, під час встановлення підсумків та результатів голосування не надано;
- наданий до суду у вигляді доказу відеозапис, розцінюється відповідачем критично, оскільки зрозуміти, що мали на увазі позивачі, надаючи до суду вказаний відеозапис, та який, із зазначених у позовній заяві фактів, вказаний відеозапис мав би довести - відповідачеві 1 не зрозуміло;
- враховуючи той факт, що позовна заява не містить жодних посилань на факти порушення законних прав та інтересів позивачів, жодний з фактів, зазначених позивачами у їх позовній заяві не підтверджений належним чином складеними актами, в позовній заяві взагалі не зазначено в чому конкретно, якими саме діями відповідачів та якими їх рішеннями порушені конкретні права позивачів, а абстрактне згадування про порушення права брати участь у виборах та бути обраними до органів місцевого самоврядування, на думку відповідача 1 не є належним обґрунтуванням для скасування результатів тривалого та напруженого виборчого процесу з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року та призначення повторного перерахунку голосів виборців з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області та з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області.
В судовому засіданні представник відповідача - Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (далі - відповідач-2) не визнав позов, просив суд відмовити у його задоволенні у повному обсязі, із посиланням у відзиві на позовну заяву на п. 8.1. Постанови Пленуму ВАСУ від 01.11.2013 № 15 Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом , ст.ст. 66 , 118, 165-167, 196, 206, 241, 251, 253, 254, 255, 256, 273, 274, 278, 281 Виборчого кодексу України, п. 9.1.-9.6. Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173, з таких фактичних підстав:
- посилається на грубе порушення щодо зберігання виборчої документації (протоколів про підрахунок голосів виборців з позначкою Уточнений або про проведення повторного підрахунку голосів зберігалося у приміщенні Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області в розпакованому вигляді, без забезпечення їх належного захисту від сторонніх осіб. Однак до позовної заяви будь-яких доказів з боку позивача не надано (акти, скарги), що в приміщені Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області зберігалася саме виборча документація, може були будь-які інші предмети, або інша документація;
- також позивачем не надано до позову обґрунтованих доказів (акти, скарги) що саме при транспортуванні та передачі виборчої документації були порушені вимоги ст. 253, 254 Виборчого кодексу України. Позивач в позові зазначає про системні порушення, однак не надав до позовної заяви докази, що від учасників виборчого процесу (кандидат у депутати, кандидата на посаду міської голови, довірених осіб, спостерігачів) надходили скарги до дільничних виборчих комісій, акти про порушення виборчого процесу під час транспортування та передачі виборчої документації від дільничних виборчих комісії у межах Київської територіального виборчого округу № 1 та № 2 до Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області;
- з боку позивача не надано доказів того, що під час прийняття виборчої документації Київська районна у місті Одеси територіальна виборча комісія Одеської області встановила наявність будь-яких скарг, актів щодо порушення виборчого процесу;
- Київська районна у місті Одеси територіальна виборча комісія Одеської області прийняла від дільничної виборчої комісії виборчу документацію у відповідності до вимог ч.ч. 4-6 ст. 254 ВК України прийняла виборчу документацію, якщо під час прийняття виборчої документації будь-яких порушень не встановлено та скарг, актів про порушення виборчого процесу не встановлено;
- позивач, вказуючи на "допущені грубі системні порушення порядку транспортування виборчих документів до Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області" не наводить жодних доказів, якими він обґрунтовує свої вимоги. Згідно з частиною третьою статті 66 Кодексу, відповідач вважає, що посилання позивача на зазначені порушення є недоведеними, а отже безпідставними;
- Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області у такому ж порядку у відповідності до ст. 254 Виборчого Кодексу України приймала виборчу документацію від Київської районної у місті Одеси територіальної виборчої комісії Одеської області, і ніяких скарг щодо порядку транспортування та прийняття виборчої документації від відповідача на адрес Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області не надходило;
- в позовних вимогах позивач вимагає суд зобов`язати Київську району у місті Одесі територіальну виборчу комісію Одеської області повторно перерахувати голоси виборців з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області та з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в деяких дільничних виборчих комісіях. Відповідач вважає, що ця вимога позивача не може бути задоволена, тому як у відповідності до ч. 10. ст. 254 ВК України, після того, як Київська районна у місті Одеси територіальна виборча комісія Одеської області прийняла від дільничної виборчої комісії виборчу документацію, Київська районна у місті Одеси територіальна виборча комісія Одеської області не може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії. Відповідач вважає, що посилання позивача на порушення виборчого процесу на грубе порушення під час транспортування і передачі виборчих документів до Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області дільничними виборчими комісіями у межах Київського територіального виборчого округу № 1 та № 2 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області - необґрунтоване, доказів в обґрунтування зазначених порушень позивачем до позову не надано;
- також, з дня транспортування виборчої документації до Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області минуло декілька днів, тобто строки, для подання скарг до Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області на поручення виборчого процесу підчас транспортування та передання виборчої документації передбачені ч. 3, ч. 4 ст. 66 ВК України - закінчились;
- позивач посилається на те, що Київська районна у місті Одесі територіальна виборча комісія Одеської області зобов`язана була проводити підрахунок голосів за графіком, та вона сама ж цей графік порушила. Однак будь-яких доказів обґрунтованих не надано щодо виявлених порушень виборчого процесу. Виборчий кодекс чітко передбачає порядок фіксування порушень виборчого процесу, а саме це складення актів, подання скарг учасниками виборчого процесу. Також виборчий кодекс не передбачає, що підрахунок виборчих голосів проводиться за графіком, який встановлює виборча комісія;
- позивач про порушення, на яке він посилається дізнався 29.10.2020 та 31.10.2020 року, однак у відповідності до вимог ч. 3, ч. 4 ст. 66 ВК України зі скаргами не звернувся до Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, а звернувся лише до суду і вже з порушенням строків на оскарження (ч. 6 ст. 273 КАС України). Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності. При цьому, виборчий кодекс передбачає строки звернення зі скаргами, які були виявлені під час голосування або під час встановлення підсумків голосів (ч.ч. 3, 4 ст. 66 ВК України);
- щодо визнання протиправними та скасування рішень Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області, виборів депутатів Одеської районної ради Одеського району Одеської області та виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської. В своєму позові позивач не вказує, які саме рішення суд зобов`язаний визнати протиправним та скасовувати. Жодних посилань на номер рішення та від якого числа це рішення, в позові та в позивних вимогах не зазначено;
- відповідно до частини третьої статті 206, частин першої, четвертої, шостої, шістнадцятої - вісімнадцятої статті 255, частини першої статті 256 Кодексу територіальні виборчі комісії жодних рішень з встановлення підсумків голосування не приймають, а вчиняють дії щодо складання протоколів про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів;
- під час складання протоколів про підсумки голосування Київська районна у місті Одесі територіальна виборча комісія Одеської області врахувала змістовне наповнення та сумарне визначення показників, що були відображені в протоколах дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з відповідних місцевих виборів. Таким чином Київською районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області виконані всі дії для належного складання протоколів про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів, що дає підстави стверджувати, що вона діяла правомірно, у межах наданих їй повноважень, дотримуючись встановлених законодавством порядку та строків;
- Одеська міська територіальна виборча комісія після прийняття виборчої документації від Київської районною у місті Одесі територіальною виборчою комісією Одеської області у відповідності до вимог ст. 254 ВК України оглянула документи, та результатами розгляду документів прийняла рішення про врахування відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці (п. 1 ч. 5 ст. 254 ВК України);
- Одеська міська територіальна виборча комісія приймала рішення, а саме постанову від 05.11.2020 року в межах виборчого кодексу та у відповідності до вимог ст. 278, 281 ВК України;
- відповідач вважає, що позивач в своєму позові не надав жодних доказів в обґрунтуванні своїх позивних вимог та фактів, на які він посилається в своєму позові;
- у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 17 квітня 2019 року у справі № 640/6443/19 зазначено, що важливим елементом строків у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій є момент їх початку, який визначається днем прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності. У цьому полягає відмінність строку звернення до суду щодо вирішення виборчих спорів від строку звернення до суду в інших спорах адміністративної юрисдикції, в яких, як правило, цей строк обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів. Тому, у виборчих спорах немає необхідності з`ясування обставин щодо дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів. Таке правове становище дозволяє чітко визначити початок строку звернення до суду для вирішення виборчих спорів, який не залежить від суб`єктивного сприйняття позивачем моменту порушення його права чи інтересу діями, бездіяльністю чи рішеннями відповідача.
В судовому засіданні представник третьої особи просив відмовити у задоволенні позовних вимог, з підстав, викладених у письмових поясненнях щодо позову. (т.2 а.с.77-82)
При цьому суд звертає увагу учасників справи, що відповідно до положень ч. 1 ст. 269 КАС України у справах, визначених статтями 273-277, 280-283, 285-289 цього Кодексу, заявами по суті справи є лише позовна заява та відзив на позовну заяву (відзив).
Заслухавши вступне слово учасників справи, дослідивши матеріали справи, оцінивши пояснення, надані сторонами у заявах по суті справи, а також докази у їх сукупності, суд встановив таке.
Протоколом Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області Про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради у межах територіального виборчого округу № 1 від 3 листопада 2020 року 23 год. 50 хв., відповідно до частин першої, другої, четвертої - дев`ятої статті 255 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія на підставі протоколів (у тому числі з позначкою Уточнений ) дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, встановила та занесла до протоколу про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів певні відомості. (т.1 а.с.56-84)
Протоколом Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області Про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради у межах територіального виборчого округу № 2 від 3 листопада 2020 року 23 год. 40 хв., відповідно до частин першої, другої, четвертої - дев`ятої статті 255 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія на підставі протоколів (у тому числі з позначкою Уточнений ) дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, встановила та занесла до протоколу про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів певні відомості. (т.1 а.с.85-112)
Протоколом (уточненим) Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області Про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Київського районного територіального виборчого округу від 4 листопада 2020 року 04 год. 50 хв., відповідно до частин першої - третьої, п`ятої - дев`ятої статті 255 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія на підставі протоколів (у тому числі з позначкою Уточнений ) дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний встановила та занесла до протоколу про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів певні відомості. (т.1 а.с.42-55)
Протоколом Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Про результати виборів депутатів Одеської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 4 листопада 2020 року 20 год. 24 хв., відповідно до статей 256, 260 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія встановила результати відповідних виборів. (т.1 а.с.121-187)
Протоколом Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Про результати голосування з виборів Одеського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі від 5 листопада 2020 року 01 год. 58 хв., відповідно до пункту 4 частини першої, частини другої - п`ятої статті 268 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія на підставі протоколів районних у місті виборчих комісій про підсумки голосування у межах територіальних виборчих округів (у тому числі з позначкою Уточнений ), встановила результати відповідного голосування. (т.1 а.с.115-120)
Постановою Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Про призначення повторного голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від 5 листопада 2020 року № 301 (т.1 а.с.113-114), на підставі протоколу Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 4 листопада 2020 року про результати голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та відповідно до статей 20, 23, пункту 19 частини другої статті 206, пункту 2 частини першої статті 278, пункту 2 частини першої, частини другої статті 281 Виборчого кодексу України, Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області постановила, зокрема: провести повторне голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Не погоджуючись з вищенаведеними рішеннями та постановою відповідачів, позивачі звернулися до суду із вищенаведеними позовними вимогами.
На доведення обставин, на яких ґрунтуються вимоги, позивачами суду також надано копії, зокрема (т.1 а.с.27-39, 197а):
- постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 28 вересня 2020 року № 57 Про реєстрацію кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого Одеською обласною організацією Української морської партії Сергія Ківалова;
- постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 5 жовтня 2020 року № 131 Про виконання судового рішення у справі № 420/9763/20 , з додатком 1 до неї ;
- відеофайла ІMG-1847.MOV .
На доведення обставин, на яких ґрунтуються заперечення, та на виконання ухвали суду, відповідачем-1 суду надано копії, зокрема:
- протоколу № 20 безперервного засідання Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 25 жовтня 2020 року та додатків до нього;
- протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях: №№ 511099, 511105, 511077, 511079, 511081, 511082, 511084, 511085, 511086, 511100, 511101, 511102 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у територіальному виборчому окрузі № 2, № 511074, 511075, 511076, 511078, 511080, 511083, 511107, 511073, 511103, 511104 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у територіальному виборчому окрузі № 1, №№ 511074, 511075, 511076, 511077, 511078, 511079, 511080, 511081, 511082, 511083, 511084, 511085, 511086, 511099, 511105, 511107, 511073, 511100, 511101, 511102, 511103, 511104 з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області;
- протоколів Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях: №№ 511107, 511111, 511113, 511115 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у територіальному виборчому окрузі № 1, №№ 511076, 511079, 511083, 511086, 511087, 511098, 511090, 511092, 511096, 511102, 511100, 511098 з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у територіальному виборчому окрузі № 2, №№ 511076, 511079, 511083, 511085, 511086, 511087, 511088, 511090, 511092, 511096, 511098, 511107, 511111, 511113, 511115 з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області.
На доведення обставин, на яких ґрунтуються заперечення, та на виконання ухвали суду, відповідачем - Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області, суду надано копії, зокрема:
- витягів з протоколу безперервного засідання Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 25 жовтня 2020 року: від 1, 3, 4 та 5 листопада 2020 року ;
- постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Про затвердження тексту виборчого бюлетеня для повторного голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від 5 листопада 2020 року № 302 та додатка 1 до постанови.
В судовому засіданні 08.11.2020 року, як свідків, допитано ОСОБА_3 та ОСОБА_4 - кандидатів в депутати Одеської міської ради, які повідомили, по суті, що: відповідачем-1 документи від ДВК приймались у запечатаних (опломбованих) коробках, які розпечатувались; голова комісії розпечатував запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, запечатані пакети з іншими виборчими документами не розпечатувались, їх знову складали в коробки, які не запечатувалися (не опломбовувалися), та які зберігалися в залі засідання комісії під стіною; до цих коробок мав підійти будь-хто з присутніх, але особисто свідки не бачили випадків несанкціонованого взяття будь-яких з цих пакетів з документами якимись особами; паузи (перерви) у безперервному засіданні відповідача-1 були обумовлені очікуванням документів з ДВК, про що усно повідомлялось присутнім; в цей час можна було вийти з зали засідання на перший поверх тощо; свідки, у зв`язку із тим, що знають не усіх членів комісії відповідача-1, не змогли відповісти, чи залишалися в залі засідань пакети з виборчими документами за відсутності в залі члена комісії.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
В частині 2 статті 9 КАС України встановлено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до абз. 1, 2 ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Частиною 1 статті 78 КАС України встановлено, що обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.
Спірні правовідносини врегульовано законодавством (чинним та у редакції станом на момент виникнення відповідних правовідносин ): Виборчим кодексом України від 19.12.2019 року № 396-IX (далі - ВК України).
Відповідно до ч.ч. 1-3 ст. 63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду , а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до відповідної виборчої комісії, а також розгляд скарг та прийняття рішення виборчою комісією здійснюються в порядку, визначеному цим Кодексом .
Як вбачається зі змісту мотивувальної частини позову та підтверджено в судовому засіданні представниками позивачів, основними (самостійними) вимогами позивачів є рішення Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області: про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови Одеського району Одеської області в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Київського територіального виборчого округу, оформлене протоколом Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 4 листопада 2020 року 04 година 50 хвилин з позначкою Уточнений ; про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 1, оформлене протоколом Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 3 листопада 2020 року 23 година 50 хвилин; про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області у межах територіального виборчого округу № 2, оформлене протоколом Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області від 3 листопада 2020 року 23 година 40 хвилин. Решта позовних вимог - є похідними від наведених.
Отже, предметом спору та, відповідно, дослідження (встановлення/доказування) у цій справі, з урахуванням ч. 2 ст. 9 КАС України, є лише та виключно правомірність прийняття зазначених рішень Київською районною у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області, оформлених протоколом.
Проте, по-перше, судом встановлено, що Протоколами Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області: Про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради у межах територіального виборчого округу № 1 від 3 листопада 2020 року 23 год. 50 хв., Про підсумки голосування з виборів депутатів Одеської міської ради у межах територіального виборчого округу № 2 від 3 листопада 2020 року 23 год. 40 хв., Про підсумки голосування з виборів Одеського міського голови в єдиному одномандатному міському виборчому окрузі у межах Київського районного територіального виборчого округу від 4 листопада 2020 року 04 год. 50 хв., - відповідно до ч.ч. 1-9 ст. 255 ВК України , територіальна виборча комісія на підставі протоколів (у тому числі з позначкою Уточнений ) дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчійдільниці, встановила підсумки відповідного голосування.
Також, відповідно до ч. 2 ст. 255 ВК України територіальна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях на підставі цих протоколів , а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування) встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів певні відомості.
Крім того, відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 37 ВК України документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.
Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови .
З наведеного вбачається, що вищенаведеними протоколами відповідачем-1 встановлені та занесені до протоколів про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів певні відомості, тобто, вчинено певні дії, а не прийнято рішення, як помилково вважають позивачі.
По-друге, питання встановлення підсумків голосування на місцевих виборах врегульовано статтею 255 ВК України.
З наведеного змісту положень ч. 2 ст. 255 ВК України вбачається, що територіальна виборча комісія встановлює та заносить до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів певні відомості:
- після прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях,
- на підставі цих протоколів , а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев`ятий день з дня голосування (а у разі проведення повторного голосування - не пізніше як на третій день з дня повторного голосування).
Жодних інших законодавчих вимог саме до процедури (підстав) встановлення та занесення до протоколу про підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів певних відомостей - не передбачено.
Отже, позиція позивачів із посиланням на те, що усі інші дії відповідача-1, зазначені у позові, як такі, що вчинені із порушеннями, та які передували прийняттю оскаржених рішень, оформлених протоколами про підсумки голосування, входять до процедури їх прийняття, - є помилковою, такою, що не відповідає положенням ч. 2 ст. 255 ВК України та п. 1 ч. 2 ст. 2 КАС України.
Відповідно, посилання позивачів на положення ст.ст. 253, 254 ВК України, як такі, що регулюють саме спірні правовідносини - є помилковою.
Судом встановлено, що протоколи (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, прийнято і розглянуто відповідачем-1 26-28.10.2020 року, що підтверджено наданими відповідачем-1 додатками до протоколу № 20 безперервного засідання відповідача-1 від 25 жовтня 2020 року.
При цьому жодних доводів та доказів на їх підтвердження щодо оскарження позивачами рішень, дій чи бездіяльності відповідача-1 з прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, та протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, на підставі яких відповідачем-1 встановлені та занесені до оскаржених протоколів про підсумки голосування певні відомості - позивачами не наведено та не надано.
Крім того, в межах встановлених судом обставин та здійснених на їх підставі висновків також слід зазначити таке.
По-перше, згідно з ч.ч. 3, 4 ст. 66 ВК України скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії , членів виборчих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, встановлення підсумків голосування та/або під час транспортування виборчих документів , може бути подана до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до цього Кодексу .
Обчислення строку оскарження починається з наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, які оскаржуються.
Відповідно до ч. 6 ст. 273 КАС України позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
При цьому відповідно до ч. 5 ст. 273 КАС України рішення, дії чи бездіяльність дільничних виборчих комісій, дільничних комісій з референдуму, членів цих комісій оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії .
З наведеного вбачається, зокрема, що дії дільничної комісії під час транспортування виборчих документів за ВК України та КАС України - є предметом самостійного оскарження:
- до виборчої комісії не пізніше наступного дня після дня вчинення дії, але не пізніше часу прийняття відповідною виборчою комісією виборчих документів такої виборчої комісії відповідно до цього Кодексу;
- до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії у п`ятиденний строк із дня вчинення дії.
Жодних доводів та доказів на їх підтвердження щодо оскарження позивачами дій дільничної комісії під час транспортування виборчих документів за ВК України та КАС України не наведено та не надано. Також зазначені дії дільничної комісії не є предметом оскарження у цій справі, відповідно вони не входять до предмету спору (дослідження/ встановлення/доказування) у цій адміністративній справі.
По-друге, порядок прийняття та розгляду виборчих документів дільничних виборчих комісій територіальною виборчою комісією встановлений статтею 254 ВК України, зокрема.
З моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій , крім участі в засіданні виборчої комісії. (ч. 1 ст. 254 ВК України)
Отже, єдиною конкретизованою законодавчою вимогою щодо проведення безперервного засідання - є неможливість на цей час членам територіальної виборчої комісії залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Відповідно, наведені позивачами обставини щодо безперервності проведення відповідачем-1 засідання в порядку ч. 1 ст. 254 ВК України, із посиланням на фактичні паузи (перерви) в роботі комісії з обставин, які визнаються відповідачем-1, - є необґрунтованим та законодавчо безпідставним.
По-третє, на засіданні територіальної виборчої комісії , зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу . Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії . (ч. 3 ст. 254 ВК України)
В судовому засіданні 08.11.2020 року, як свідків, допитано ОСОБА_3 та ОСОБА_4 - кандидатів в депутати Одеської міської ради, які повідомили, по суті, зокрема, що: відповідачем-1 документи від ДВК приймались у запечатаних (опломбованих) коробках, які розпечатувались; голова комісії розпечатував запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, запечатані пакети з іншими виборчими документами не розпечатувались, їх знову складали в коробки, які не запечатувалися (не опломбовувалися), та які зберігалися в залі засідання комісії під стіною; до цих коробок мав підійти будь-хто з присутніх, але особисто свідки не бачили випадків несанкціонованого взяття будь-яких з цих пакетів з документами якимись особами; паузи (перерви) у безперервному засіданні відповідача-1 були обумовлені очікуванням документів з ДВК, про що усно повідомлялось присутнім; в цей час можна було вийти з зали засідання на перший поверх тощо; свідки, у зв`язку із тим, що знають не усіх членів комісії відповідача-1, не змогли відповісти, чи залишалися в залі засідань пакети з виборчими документами за відсутності в залі члена комісії.
Отже, показаннями свідків підтверджено дотримання відповідачем-1 вимог ч. 3 ст. 254 ВК України щодо порядку прийняття протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, та не підтверджено жодної обставини щодо фактичного зловживання будь-якою особою, яка перебувала в залі засідання відповідача-1 щодо виборчих документів, які знаходилися у цій залі на зберіганні.
По-четверте, згідно з ч. 5 ст. 254 ВК України за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії , територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень :
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з ч. 10 ст. 254 ВК України у разі наявності акта або письмової заяви осіб, зазначених у частині першій статті 253 цього Кодексу, про порушення вимог цього Кодексу під час транспортування протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів до територіальної виборчої комісії територіальна виборча комісія може , а в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами , а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії - зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці .
Прийняття рішення територіальною виборчою комісією про проведення повторного підрахунку голосів у разі виявлення порушення цілісності пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії після прийняття виборчих документів від дільничної виборчої комісії не допускається .
З наведених положень вбачається, що територіальна виборча комісія реагує на дії виборчої дільниці під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії лише під час розгляду документів дільничної виборчої комісії та за скаргою(-ми) про відповідне(-і) порушення вимог ВК України. А прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій дільниці територіальна виборча комісія зобов`язана в разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами, а також у разі неможливості усунення без перерахунку бюлетенів неточностей у протоколі дільничної виборчої комісії, а не порушень вимог ВК України під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії.
По-п`яте, щодо посилання позивачів на порушення відповідачем-1 вимог щодо порядку зберігання виборчих документів ДВК та недотримання графіка прийняття (розгляду) документів слід зазначити, що позивачами не наведено жодних законодавчих вимог саме щодо обов`язку відповідача-1 діяти у спосіб, зазначений позивачами у позові. Отже, таке обґрунтування наведених у позові обставин - є законодавчо безпідставним.
Щодо обсягу наданих відповідачем-1 документів на виконання вимог ч. 2 ст. 77 КАС України, та на виконання ухвал суду щодо витребування доказів, які додано до матеріалів справи суд зауважує таке.
Виходячи з предмету спору, меж доказування, відсутності в позовній заяві жодних зауважень та конкретних посилань на будь-які невідповідності між відомостями прийнятих і розглянутих протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, та протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, та встановленими відповідачем-1 відомостями, занесеними в оскаржені протоколи, не наведення позивачами жодних доводів та ненадання жодних доказів на їх підтвердження щодо оскарження позивачами рішень, дій чи бездіяльності відповідача-1 з прийняття і розгляду протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, та повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, на підставі яких відповідачем-1 встановлені та занесені до оскаржених протоколів про підсумки голосування певні відомості, - копії відповідних протоколів дільничних виборчих комісій у зв`язку із великим їх обсягом, які виготовлено судом з наданих відповідачем-1 оригіналів, долучено до справи разом із відповідними копіями та протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, враховані судом лише як докази фактичної наявності у відповідача-1 відповідних доказів, як таких на підставі яких складено оскаржені протоколи, без дослідження їх змісту на вищенаведену відповідність між відомостями протоколів.
При дослідженні доказів, наявних в матеріалах справи, судом наголошено про наявність диску з відеофайлом, доданого позивачами до позову. Щодо змістовного дослідження зазначеного доказу учасниками справи заявлено не було. При цьому суд зауважує, що посилання позивачів на зазначений доказ, як доказ наведених у позові обґрунтувань, з урахуванням встановлених судом обставин, фактичного визнання відповідачем-1 обставин щодо зберігання виборчої документації, про які зазначено свідками, тощо, посилання позивачів на вказаний доказ не змінює висновків суду щодо спірних правовідносин.
З встановлених обставин, в тому числі з показань свідків вбачається, що позиція позивачів ґрунтується на припущеннях, без конкретизації фактичного настання обставин, які потягли порушення прав позивачів.
Інших суттєвих доводів та/або доказів щодо обґрунтування позовних вимог та заперечень проти них, які могли б потягнути зміну висновків суду щодо спірних правовідносин, учасниками справи суду не наведено та не надано .
При цьому слід зазначити, що рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя (див. п. 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 р.).
Однак, ст. 6 п. 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін (див. п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 р.), відповідно
суд дійшов висновків, що:
- позиція позивачів зі спірних питань - є помилковою, такою, що не відповідає положенням законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, та/або фактичним обставинам справи;
- на виконання вимог ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України відповідачем-1 доведені обставини, на яких ґрунтуються його заперечення та доказана правомірність оскаржених рішень відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України, отже підстав для визнання їх протиправними та скасування - немає, відповідно немає підстав для задоволення позову, в тому числі решти позовних вимог, як таких, що є похідними від вимог до відповідача-1.
Згідно з ч. 3 ст.161 КАС України, до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Позивачами при поданні позовної заяви не додано доказів сплати судового збору.
Відповідно до ч. 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 та пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір від 8 липня 2011 року № 3674-VI (далі - ЗУ № 3674-VI), судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Згідно зі ст. 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, встановлюється ставка судового збору - 1 розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу, фізичною особою - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно з абзацом 4 статті 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік з 1 січня 2020 року встановлено прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 2102 гривні.
Відповідно до абз. 2 ч. 3 ст. 6 Закону України "Про судовий збір" у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Як наведено вище, позивачами висунуто шість самостійних позовних вимог немайнового характеру.
При цьому суд звертає увагу позивачів, що вимоги позивачів щодо оскарження рішень та постанови відповідача-2 - є похідними лише виходячи з обґрунтування позовних вимог, проте за змістом позову вони є самостійним предметом оскарження.
Відповідно, належна сума судового збору за цим позовом складає: 2522,40 грн. ((2102 грн.х0,4)х3) - для позивача-1 та 6306,00 грн. (2102 грн.х3) - для позивача-2.
Отже, стягненню з кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 на користь Державного бюджету України підлягає сума судового збору в розмірі 2522,40 грн. (дві тисячі п`ятсот двадцять дві гривні сорок копійок) та стягненню з Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова на користь Державного бюджету України підлягає сума судового збору в розмірі 6306,00 грн. (шість тисяч триста шість гривень).
Керуючись ст.ст. 2, 9, 77, 78, 139, 159, 243, 244, 246, 271, 272, 273, 278, п. 15.5 ч. 1 Розділу VII Перехідних Положень КАС України суд -
вирішив:
У задоволенні адміністративного позову кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ), Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова (місцезнаходження: вул. Фонтанська дорога, 33, м. Одеса, 65009; ідентифікаційний код юридичної особи: 26052916) до Київської районної у місті Одесі територіальної виборчої комісії Одеської області (місцезнаходження: вул. Академіка Корольова, 9, м. Одеса, 65114; ідентифікаційний код юридичної особи: 43785918) та Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (місцезнаходження: вул. Косовська, 2 Д, м. Одеса, 65074; ідентифікаційний код юридичної особи: 43757959), третя особа - Одеська міська організація Політичної партії Довіряй Ділам (місцезнаходження: вул. Транспортна, 10, кв. 12, м. Одеса, 65039; ідентифікаційний код юридичної особи: 39938022), про визнання протиправними та скасування рішень та постанови, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Стягнути з кандидата на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області ОСОБА_1 на користь Державного бюджету України суму судового збору в розмірі 2522,40 грн. (дві тисячі п`ятсот двадцять дві гривні сорок копійок).
Стягнути з Одеської обласної організації Української морської партії Сергія Ківалова на користь Державного бюджету України суму судового збору в розмірі 6306,00 грн. (шість тисяч триста шість гривень).
Апеляційні скарги на рішення суду подаються в порядку, передбаченому п. 15.5 ч. 1 Розділу VІІ Перехідних положень КАС України, та у строк, встановлений ст. 278 КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 272 КАС України.
Суддя М.Г. Цховребова
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92707054 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Цховребова М.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні