Рішення
від 06.11.2020 по справі 580/3547/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2020 року справа № 580/3547/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаврилюка В.О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення часників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Коврайської Другої сільської ради Золотоніського району Черкаської області про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) подала позов до Коврайської Другої сільської ради Золотоніського району Черкаської області (далі - сільська рада, відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною відмову Коврайської Другої сільської ради Золотоніського району Черкаської області у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га в адміністративних межах Коврайської Другої сільської ради Золотоніського району Черкаської області;

- зобов`язати Коврайську Другу сільську раду Золотоніського району Черкаської області повторно розглянути, з врахуванням висновків суду та за присутності ОСОБА_1 , клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою ОСОБА_1 , щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га в адміністративних межах Коврайської Другої сільської ради Золотоніського району у Черкаській області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що позивач звернулася до сільської ради з клопотанням від 06.07.2020 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства, земля сільськогосподарського призначення, що знаходиться на території Коврайської Другої сільської ради Золотоніського району Черкаської області, однак рішенням від 10 серпня 2020 року № 49-2/VII відповідач надав невмотивовану відмову, не надав жодної копії документів, що підтверджують наведені ним факти, а тому відповідачем не дотримано вимог щодо форми відповіді, яка надається за результатами розгляду заяви позивача.

Таку відповідь сільської ради позивач вважає протиправною, а тому за захистом своїх прав, свобод та інтересів звернулася до суду.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 07.09.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у адміністративній справі, вирішено розгляд адміністративної справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням учасників справи (у письмовому провадженні).

08 жовтня 2020 року до суду надійшов письмовий відзив на адміністративний позов, в якому відповідач просив в задоволенні позову відмовити повністю, зазначивши при цьому, що заява позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства, земля сільськогосподарського призначення, що знаходиться на території Коврайської Другої сільської ради Золотоніського району Черкаської області відповідно до статей 12, 118, 121 земельного кодексу України та пункту 34 частини 1 статті 26 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" була винесена на розгляд сесії сільської ради. При розгляді вказаної заяви депутатами сільської ради було вивчено дане питання, та прийнято рішення шляхом голосування про неможливість задоволення заяви ОСОБА_1 , в зв`язку з відсутністю вільних земельних ділянок комунальної власності в межах сільської ради.

Зазначена ОСОБА_1 в заяві земельна ділянка, перебуває з 1993 року у користуванні жителів громади села згідно рішення виконкому та сесії сільської ради. Підстав для вилучення вище вказаних земельних ділянко у громадян села немає, в разі їх вилучення з користування громадян села, будуть порушені права вказаних громадян.

15 жовтня 2020 року позивач надіслала відповідь на відзив, в якій зазначила, що на момент звернення до сільської ради вказана земельна ділянка не перебувала ні у власності, ні в користуванні у громадян. Незаконне використання земельної ділянки не позбавляє позивача отримати її у власність.

Розгляд справи по суті відповідно до частини 3 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розпочато через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.

Суд встановив, що позивач звернулася до Коврайської Другої сільської ради Золотоніського району Черкаської області із заявою від 06.07.2020, в якій просила надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо надання у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Коврайської Другої сільської ради Золотоніського району Черкаської області (в межах населеного пункту).

10 серпня 2020 року Коврайська Друга Сільська рада Золотоніського району Черкаської області VII скликання 49 сесія прийняла рішення № 49-VII в якому зазначено, що в зв`язку з тим, що вільних земель комунальної власності в межах населеного пункту, які можливо надати у користування не має, дану заяву не можливо задовольнити. Зазначена в заяві земельна ділянка з 1993 року по даний час за рішенням виконкому сільської ради знаходиться в користуванні жителів села.

Під час вирішення спору по суті суд виходить з такого.

Згідно із статтею 116 земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Відповідно до частин 6, 7 статті 118 Земельного кодексу України громадяни, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно із частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У рішенні від 10 серпня 2020 року № 49-VII підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність сільська рада зазначила, що вільних земель комунальної власності в межах населеного, які можливо надати у користування не має, а тому заяву позивача від 06.07.2020 неможливо задовольнити. Зазначена в заяві земельна ділянка з 1993 року по даний час за рішенням виконкому сільської ради знаходиться в користуванні жителів села.

Суд зазначає, що відповідно до рішення виконавчого комітету Каврайської сільської ради № 4 від 09.03.1993 надано земельні ділянки громадянам - жителям села Коврай, однак вказане рішення не підтверджує відсутність вільних земельних ділянок комунальної власності в межах населеного пункту, які можливо надати у власність.

Будь-яких інших належних та допустимих доказів на підтвердження вказаних в оспорюваному рішенні обставин сільська рада не надала, а оскільки саме на суб`єкта владних повноважень покладено обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, то суд вважає, що спірне рішення має бути скасоване, а заяву позивача від 06.07.2020 відповідач має розглянути повторно.

Щодо вимоги ОСОБА_1 про розгляд заяви за її присутності суд зазначає, що позивач жодним чином її не обґрунтувала, а тому така вимога не може бути задоволена.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є частково обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити частково.

Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.

Згідно статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Відповідно до частини 1 статті 139 вказаного Кодексу при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Зважаючи на те, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають частковому задоволенню, то всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань Коврайської Другої сільської ради Золотоніського району Черкаської області.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 14, 73-77, 139, 242 - 246, 255, 295, підпунктом 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Коврайської Другої сільської ради Золотоніського району Черкаської області від 10.08.2020 № 49-2/VII.

Зобов`язати Коврайську Другу сільську раду Золотоніського району Черкаської області повторно розглянути, з врахуванням висновків суду, заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га в адміністративних межах Коврайської Другої сільської ради Золотоніського району у Черкаській області.

У задоволенні іншої частини вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Коврайської Другої сільської ради Золотоніського району Черкаської області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 840 (вісімсот сорок) грн 80 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України.

Учасники справи:

1) позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 );

2) відповідач - Коврайська Друга сільська рада Золотоніського району Черкаської області (19722, Черкаська область, Золотоніський район, с. Коврай Другий, вул. Шевченка, 42, код ЄДРПОУ 34117479).

Рішення складене у повному обсязі та підписане 06.11.2020.

Суддя В.О. Гаврилюк

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.11.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92708285
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/3547/20

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 05.02.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Рішення від 06.11.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.О. Гаврилюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні